Je kunt nu voor een prikkie een gloednieuwe EV met 707 km range scoren. Grijp je kans!
Mocht je het autonieuws van de laatste tijd niet gevolgd hebben: Fisker is op sterven na dood, terwijl ze net begonnen waren met de leveringen van de Ocean. Het faillissement is nog geen feit, maar daar lijkt het merk wel op af te stevenen. Fisker was nog in onderhandeling met een grote autofabrikant, maar dat is helaas op niks uitgelopen.
Intussen heeft Fisker nog wel een paar voorraadmodelletjes staan in Nederland, waar ze vanaf willen. Die gaan nu in de uitverkoop. Op de website van Fisker worden deze auto’s namelijk met fikse kortingen aangeboden: ze zijn allemaal €20.000 goedkoper gemaakt.
Zo kun je nu voor €41.070 een gloednieuwe Fisker Ocean Ultra uit voorraad op de kop tikken. Voor dat bedrag heb je een EV met 690 km range. Ter vergelijking: een Model Y RWD kost €43.990 en dan heb je 455 km range. Van de Ultra wordt er maar eentje aangeboden, dus hier geldt wel: op is op.
Wat je ook kunt doen is nog even 2 mille erbij leggen. Vanaf €43.590 heb je een Ocean Extreme. Dat is de topversie, met maar liefst 707 km range. Deze is ook nog eens sneller, met een sprint van 0 naar 100 km/u in slechts 3,9 seconden. En dat alles voor minder dan 44 mille.
Dit natuurlijk heel leuk allemaal, maar je koopt wel een auto van een fabrikant die op het punt staat failliet te gaan. Je loopt dus het risico dat je straks nergens terecht kunt met je problemen. En de kans dat je problemen krijgt is zeker aanwezig, want de kwaliteit van de Fisker Ocean staat niet buiten kijf.
Maar goed, als je wel van een gokje houdt kun je nu je slag slaan, op de website van Fisker.
fanboy zegt
Nee dankje. Dan maar iets minder ver komen in een auto van wie de fabrikant nog blijft bestaan.
1000bochten zegt
Oei. Dat maakt hebberig. Pas in gereden met alle ramen open. Was niet verkeerd.
drdre1 zegt
Wat?! Kunnen alle ramen open?! Ik ga er gelijk een bestellen!! 👍🏻😎
erik911 zegt
Ja, leuke gimmick: de achterste (3de) zijruiten én de achterruit zakken naar wens ook mee.
rulefollower zegt
Je zou maar een too early adopter zijn.
fanboy zegt
@rulefollower: Ik weet niet wat je probeert te zeggen hiermee, maar je kunt prima goede EVs kopen nu en je bent dan geen early adopter. Dat was 10 jaar terug.
Je bent ook geen early adopter als je deze nu koopt, je bent dan vooral niet slim bezig.
Robert zegt
@fanboy, ik denk dat wat @rulefollower probeert te zeggen is, dat als je als een van de allereerste een Fisker Ocean hebt gekocht, je zojuist 20 mille aan extra afschrijving ‘cadeau’ hebt gekregen. Bovenop het gegeven dat de auto tussen nu en een paar maanden waarschijnlijk niet meer zal worden voorzien van zoiets triviaals als garantie-aanspraken, service en onderhoud,
rulefollower zegt
precies.
(disclaimer, rijd al jaren EV’s, liefst wel in de lease want ik gun de extra afschrijving op de restwaarde graag aan een ander).
Foramen zegt
Omdat je bij lease tenminste weet wat je iedere maand weggooit in plaats van bij een eventuele verkoop?
vetnek zegt
Ontzorgt worden heet dat plebejer
Foramen zegt
Leasen met ontzorging als reden is logisch, niet om geen afschrijving te hebben, dat is gewoon dom.
rwdftw zegt
Wat dacht je van er een deuk in rijden? Grote kans dat je dan meteen total loss bent domweg vanwege het gebrek aan onderdelen.
En als je nog op v1.x van de software zit dan heb je echt pech. Om van 1.x naar 2.0 te komen moet je langs de dealer. Een techneut moet hem patchen. Daarna werken je OTA updates wel maar ik zou er niet teveel van verwachtem. En uiteraard is het ding “connected” dus als iemand een kritieke kwetsbaarheid over het hoofd heeft gezien of Fisker vind het allemaal gezegend en zet de servers uit…. Dan baal je pas echt.
mashell zegt
Een deuk in je auto rijden is nooit aan te bevelen…
Dat met die software kan wel opgelost worden, als Fisker failliet gaat, dan kan de boedeleigenaar de software open source maken en kan het zijn dat er een community is die het oppakt en er wat moois van maakt. Er is een kans op een happy end, maar als je niet zo’n spotgoedkope Fisker koopt moet je je instellen op dure reparaties en geklungel met een telefoon aan de voorruit.
Robert zegt
‘als… dan…’ ‘kan het zijn…’ ‘kans maken op…’
Dat zijn een hoop onzekerheden waar je als eigenaar niet op zit te wachten, lijkt me.
Het is niet voor niks dat in het VK het al bijna niet meer mogelijk is om een Chinese auto nog verzekerd te krijgen.
petroldrinker zegt
@rwdftw ik moet met jou voorbeeld van een deuk gelijk terug denken aan die amerikaan met een deuk in zn LA scherm van zn Rivian Pickup, en een quote voor $41,000 kreeg om het te repareren…. (had wel andere reden volgens mij dan onderdelen, maar zelfde principe)
fanboy zegt
@petroldrinker: Ja volgens mij ook gewoon onhandig ontworpen, extreem veel vervangen/repareren bij wat schade op de hoek.
Beter een Cybertruck dan. Zal ook wel duur zijn als je echt iets moet repareren, maar doorgaans niet nodig met vergelijkbare botsing. Niet tigduizend van die dure onderdeeltjes die je in 1 crash om zeep helpt.
drdre1 zegt
Je bent ook geen happy buyer als je een Tesla zeg zo’n 1,5 jaar terug hebt gekocht. Om dezelfde reden: waardevermindering.
fanboy zegt
@drdre1: Dat valt nog wel mee. Ja op bepaalde momenten was het even zuur ja. Maar op lange termijn is het allemaal niet zo erg. Zelfs mensen die dik hebben betaald in 2018 als particulier en nu keihard hebben afgeschreven, hebben ook al enorm veel bespaard door jaren goedkoop EV te rijden op goedkope stroom en geen MRB.
Nu wordt het allemaal wat competitiever, dat is mooi.
goodvibrations zegt
Heb al de “vergissing” gemaakt aandelen te kopen. Nu ook nog een auto maakt het dubbel risicovol.. Wel een erg mooi product! Twijfel nog een “gokje” te wagen en extra in te beleggen.
Lijkt me wel een mooie fabrikant om voor een zacht prijsje te worden opgekocht.
drdre1 zegt
Mss kunnen ze fuseren met Lightyear.
fanboy zegt
@drdre1: Ja dan kunnen ze samen luchtkastelen bouwen
DeWitteCondor zegt
Je moet wel goed knetter zijn als je hier nog 40k in stopt.
SanderB zegt
ik zou bijna in de verleiding komen. Maar vrees dat je dan inderdaad een oprit sierstuk van 40k hebt, want bijde eerst beste storing ben je de pineut
William zegt
De overdosis aan software maakt dit soort auto’s vele malen meer problematisch en risicovol dan bijvoorbeeld destijds een nieuwe SAAB uit voorraad kopen toen dat bedrijf failliet ging.
mashell zegt
Waarom ben je bang voor software?