Het lijkt erop dat de brandstofpomp vals beschuldigd is.
Vorig jaar was de Formule 1 spannender dan het in jaren geweest is. De vraag is of het dit jaar weer zo spannend gaat worden. Het begon in ieder geval goed, met een enerverende openingsrace in Bahrein. Er werd gevochten om P1 en dat is precies wat we willen zien.
Als je naar de punten kijkt was er toch één team dominant (voor zover je daarvan kunt spreken na één race), namelijk Ferrari. Mercedes had niet zitten te sandbaggen en met twee DNF’s voltrok zich voor Red Bull een klein drama. De regerend wereldkampioen mocht Bahrein met ‘zero points’ verlaten. Ferrari kon dus met een mooie voorsprong naar Abu Dhabi.
De grote vraag is: hoe kon het gebeuren het dat zowel Verstappen als Perez uitvielen in de laatste ronden? Al vrij snel werd de brandstofpomp aangewezen als de boosdoener. Dit is een van de standaardonderdelen die voor alle teams hetzelfde is.
McLaren had eerder al problemen met de brandstofpomp en zij hebben toen het onderdeel in kwestie vervangen. Niet dat McLaren het zo goed deed, maar ze hebben wél de finish gehaald.
De brandstofpomp is al veelbesproken, maar nu lijkt er toch een andere oorzaak te zijn voor het probleem dat Verstappen en Perez de das om deed. Dat heeft Erik van Haren van de Telegraaf vernomen van bronnen rond Red Bull en de FIA. En Erik is normaalgesproken iemand die goed op de hoogte is.
Was is dan wél de oorzaak? Dat vertellen de bronnen helaas niet. Red Bull is nog druk bezig om het lek boven water te krijgen. En dat zit ‘m kennelijk niet in de brandstofpomp. Bij Red Bull houden ze verder hun kaken nog stijf op elkaar. Zat er stiekem toch te weinig benzine in?
Bron: Telegraaf
volvoturbo zegt
Verbruik met E10 ligt hoger, maar dat wisten ze vast wel :)
SpeedGeek zegt
Wellicht ‘vapour lock’ door de oplopende temperaturen achter de plotse safety car. Plots veel minder rijkoeling die de warmte van de power unit weet te koelen waardoor de temperaturen in de brandstofcel ook oplopen.
Het was met nog, uit mijn hoofd, 5 a 6 ronden te gaan dat Verstappen uitviel en Perez 1 ronden later?
Als het door te weinig brandstof komt zouden deze problemen lijkt mij ook tijdens de kwalificatie moeten hebben. Gedurende een kwalificatie run lijkt het mij toch dat je minder brandstof mee hebt dan wanneer je nog 5 ronden moet racen plus nog 1,5kg aan de FIA moet afstaan.
ghini zegt
@SpeedGeek: dat temperaturen oplopen tijdens de safety car is opzichzelf natuurlijk niks nieuws. Dat was vorige jaren ook. Daar zullen ze vast rekening mee hebben gehouden maar miss te weinig. Koeling lijkt een breder probleem te zijn. Het schijnt dat de Mercedes daarom wel nog wat beter loopt dan de andere teams met dezelfde motor omdat Mercedes zelf unieke koeling schijnt te hebben.
mashell zegt
Het was niet de butler. In een Agatha Christie boek blijkt het dan uiteindelijk toch de butler te zijn…
Feitelijk weten we nu dus dat de Red Bull bloedmooi is, snel is, een goede brandstofpomp heeft maar verder toch behoorlijk onbetrouwbaar is.
porker zegt
@mashell: met de kandelaar?
Gulli zegt
In de bibliotheek
pomoek zegt
Zeplotthikkuns!
HZW zegt
Het is kort dag naar de volgende race, dus ze kunnen aan de bak.
Nog 2-3x uitvallen en je bent klaar om voor de titel te gaan.
sportevo zegt
Dat hangt er natuurlijk vanaf hoe je concurrentie het doet. Misschien dat Mercedes met een paar races het concept ook op de rit heeft en Ferrari op andere circuits juist niet zo goed uit de verf komt. Er zijn zoveel scenario’s te bedenken waarbij 2 of 3 DNF’s lang niet altijd het einde hoeft te betekenen.
Schumacher had in 2000 4x een DNF en waarvan 3 races op rij hem een 0 score gaven (hij kon in 2 races de eerste ronde nog niet eens voltooien) en daarna 2 races dat Hakkinen juist voor hem finishte (die mooie actie in Spa). Uiteindelijk kwam in Monza de ommekeer met een overwinning (die hem op gelijke hoogte met Senna zette) waarna Schumacher brak bij de persconferentie (die 5 races waarbij hij alleen maar verloor op zijn concurrentie gaf hem zoveel druk van de pers). Uiteindelijk won hij de titel 1 race voor het einde in Japan.
In die tijd hadden we minder races in een seizoen en toch kon hij met 4x een DNF de titel 1 race voor het einde veiligstellen.
Dutchdriftking zegt
En nu hopen dat het lek snel boven is. Als Redbull onbetrouwbaar is, en Mercedes te langzaam krijgen we ook een saai seizoen. Al gun je Haas natuurlijk ook wel een keer een podium.
mashell zegt
Als Leclerck en Sainz met elkaar strijden vinden wij van team rood het helemaal goed en superspannend.
boriske zegt
Dus de aluhoedjes kunnen terug af, niet langer complottheorieën dat een italiaanse brandstofpomp de oorzaak is.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Ik denk dat iemand per ongeluk de achtervleugel heeft aangeraakt, want we weten allemaal dat een F1-auto daar niet tegen kan, daar staan hoge boetes op.