Maar was het juist niet dat we met zijn allen elektrisch gaan rijden vanwege de uitstoot? De uitstoot bij productie van EV’s is enorm hoog.
De auto met verbrandingsmotor ligt zwaar onder vuur. Alleen de echte klimaatontkenners vereenzelvigen zich nog met de grote wagens met CO2-uitbrakende motoren. Elektrisch rijden is voor mensen die begaan zijn met hun omgeving en het milieu. Althans, dat lijkt af en toe de tendens te zijn.
Maar hier komt een verrassing: ook een EV stoot CO2 uit. Niet direct via de ‘uitlaat’, maar ook die elektriciteit moet ergens vandaag komen. Dat niet alleen, ook het bouwen van een EV gaat gepaard met een enorme hoop CO2.
Uitstoot productie EV’s enorm hoog
Volgens een analyse van BMW kost het bouwen van een elektrische auto (BEV) namelijk 40% méér CO2-uitstoot dan het bouwen van een auto met verbrandingsmotor (ICE). Dat bevestigt Thomas Becker aan Autocar. Becker is de baas van de duurzaamheidsafdeling van BMW, dus hij weet waarover hij praat.
De grote boosdoener is – je raadt het al – de accu. Het produceren van een accu verbruikt enorm veel energie. Het schijnt enorm arbeidsintensief en omslachtig te zijn om die accu’s te bouwen.
Vervolgens worden ze wereldwijd van Afrika, Azië Zuid-Amerika verscheept naar Duitsland zodat BMW ze in een auto kan lepelen. Ook dat kost weer CO2. Ter referentie, bij een auto met verbrandingsmotor is aluminium de grootste vervuiler.
Besparing voor extra uitstoot
Volgens Becker moet BMW in zijn totale operaties 60% CO2 zien te besparen om enkel en alleen die 40% stijging te kunnen compenseren. Met de jaren zullen de eisen strenger worden. In 2050 moet het bedrijf geheel CO2-neutraal worden.
BMW zal zich storten op eigen energievoorziening (middels windmolens en zonnepanelen) enerzijds en recycling anderzijds om de CO2 terug te draaien. Ook heeft BMW met 400 toeleveranciers afgesproken om 100% groene energie te gaan gebruiken. Alle BMW’s in Mini’s in 2024 worden enkel en alleen met groene energie geproduceerd.
Via: Autocar
Meer lezen? Welke van deze zes generaties M5 is jouw favoriet?
royaledeluxe zegt
De echte cijfers zullen we nooit weten, maar het is gewoon allemaal vervuilend en de idee dat je met elektrisch groen bent is al van in het begin van de wagen, eerste wagens waren er ook op batterij, achterhaald.
kennone zegt
Kan beter gewoon je oude helemaal op rijden ipv elk 3 jaar een andere aante schaffen
HelldogBE zegt
Dat denk ik ook als ik aan mijn portemonnee denk, maar is het ook echt zo voor het milieu? Hoeveel auto’s belanden echt in de shredder voordat ze total loss zijn? Vaak krijgen ze nog een 2 en 3e leven in eigen land, vooraleer naar het Oostblok te gaan. En waarschijnlijk dat ze van daar nog naar Afrika gaan?
Er is gewoon een grote vraag naar 2e & 3ehandswagens. Het premiumsegment draait m.i. op leasedeals en zakelijke verkoop (gedreven door bijtellingsvoordelen) wat vervolgens als bijna nieuw (6 maand tot 2 jaar oud) op de tweedehandsmarkt komt. Wie koopt met z’n eigen geld nog een splinternieuwe VW, BMW of MB aan catalogusprijs?
p993 zegt
Zeker waar, in algemeen geldt: je helpt milieu door zo min mogelijk nieuwe spullen te kopen!!
Mensen die om de 3 jr een nieuwe tesla nemen doen dat meestal voor de buurvrouw. Bovendien gaan ze ook vaak nog op vliegvakantie….op zich geen probleem, maar ga niet net doen of je bewust met onze planeet omgaat aub.
Zo, ik neem nog een slokje azijn 😀
Zababa zegt
Wat een populistische titel. Oud nieuws bovendien. Natuurlijk kost de productie meer CO2, maar dit wordt ruimschoots goed gemaakt in lagere CO2 uitstoot tijdens het gebruik, zelfs als deze elektriciteit niet groen is opgewekt: https://www.milieucentraal.nl/duurzaam-vervoer/elektrische-auto/alles-over-elektrische-auto/
De teksten uit de eerste alinea doen me denken aan teksten uit de tabak lobby, uit de jaren 60 of 70. Ik las vroeger met plezier artikelen op Autoblog, maar merk dat dit soort aan desinformatie grenzende uitspraken me steeds meer tegen komen te staan.
karhengst zegt
Wiens brood men eet…
Gelukkig zijn er de commentaren nog voor nuance en verdieping.
koen23 zegt
Autoblog wordt inderdaad steeds minder een plek waar je voor je plezier je dagelijkse portie autonieuws haalt. In plaats daarvan de plek voor je dagelijkse portie zurigheid en domme clickbait. De lol gaat er wel af zo.
slodder zegt
Heerlijk verwoord, amen.
coupedriver zegt
@Gioni, en als je niet veel km rijdt? Een stuk vervuilende, zeker als je na 10 j nog een die vervuilende accu moet vervangen (heb je nog eens zoveel uitstoot, ondanks je lage Km’s).
Helemaal geen desinformatie, Volvo heeft trouwens ook al aangegeven dat de productie van een elektrische xc40 70% meer CO2 uitstoot dan de benzine versie.
CYBRTRK zegt
Na 10.000 km is een model 3/Y al minder vervuilend en de gemiddelde mens rijdt meer dan 1000 km in een jaar. En als je maar 10.000 km rijdt is de accu na 10 jaar echt nog niet aan vervanging toe
koeberg zegt
Even vloeken in de kerk (Autoblog). Volgens een linksdraaiende YouTuber: “Electric Cars are Not Sustainable and they’re Terrible”
https://www.youtube.com/watch?v=WiI1AcsJlYU
> Electric cars suck. But I’m going to subvert your opinion and also say ‘gas cars are even worse than electric cars’
[…]
My problem is that they are still cars
(Excusez het Engels)
Tonnie zegt
Volgens mij ligt het omslagpunt rond de 200k (afhankelijk welke auto’s je met elkar vergelijkt), vanaf die km stand is de ev beter voor het milieu dan de ice met inachtneming van de gehele productiecyclus. Dus dan moet je nog wel even. Dat daargelaten is het gebruik van grondstoffen voor productie natuurlijk ook niet goed. Ik opteer daardoor liever voor een volgende tweedehands dan de vraag naar nieuw aan te wakkeren. Er staan genoeg goede gebruikte auto’s vrijwel weg te rotten.
DeGoudenRaket zegt
Tja, om het klilmaat te redden maken we het milieu kapot. Maar uiteindelijk moeten we toch iets. En de productie moet je niet negeren, maar uiteindelijk gaat het toch om de lange termijn.
steephh zegt
@DeGoudenRaket Want door oliewinning, transport en raffinage ging het milieu niet kapot? 😉
Nog buiten beschouwing alle milieuschade door lekkende brandstof en olie in het milieu.
Autorijden is handig en superleuk, maar brengt inherent milieuschade mee of het je nu ICE of EV rijdt.
K. R. zegt
Is geen verrassing toch? Is al lang bekend dat de productie meer CO2 uitstoot dan die van ‘normale’ auto’s. Maar wat hier dan weer niet genoemd wordt (jammer, gemiste kans) is in hoeverre dat in de rest vd levensduur gecompenseerd wordt. Je kan niet een oordeel vellen obv maar 1 deel van de totale levensduur van zo’n auto.
En dit soort productieprocessen zijn nog in ontwikkeling, technische vooruitgang zal dit langzaam ook schoner en schoner maken.
Johanneke zegt
Boeit toch niet als de productie meer CO2 uitstoot heeft, gaat om het totale autoleven. Dus wat doet zo’n ID3 over 300k km ten opzichte van een Golf. Dat zijn nuttige cijfers.
petroldrinker zegt
Ik roep dit al jaren, het is compleet voor de buhne al die EV’s, maar vooral blijven luisteren naar overheden die roepen dat het groener en beter is voor het millieu etc, want de overheid heeft het altijd zo goed met zulke dingen waar ze geen enkele kennis van hebben
Die 40% stijging in productie, zijn serieus veel km die gereden moeten worden om hem ooit groener te worden, wss zelfs zoveel dat hij nooit groener zal zijn omdat de accu voor die km stand al 1 a 2x gewisseld moet zijn omdat ie op is, net als een telefoon de EV’s zijn gewoon wegwerp auto’s na 10 jaar (als ze dat al halen) zijn ze gewoon niks meer waard door die waardeloze accus die erin zitten
quincy zegt
Interessant hoe je aangeeft dat luisteren naar de overheden slecht is, maar dan juist dit artikel pakt om dat te bevestigen. Want als er één industrie bij gebaat is dat nog niet alle auto’s zonder ICE verkocht moeten worden, dan is dat natuurlijk de oude auto industrie (zoals BMW). Zij pakken nou eenmaal meer marge op ICE auto’s, omdat die al langer in ontwikkeling zijn en daarmee het meeste omtrent die type auto’s in ieder geval op dit moment efficiënter is om te produceren.
Overigens wil ik daarmee niet zeggen dat EV’s de heilige graal zijn, zeker niet. Ik denk dat de waarheid voor nu in het midden ligt. Er zijn teveel variabelen in de berekening wat schoner is. En het is net wie de berekening doet wat er op welke manier in wordt meegenomen.
En op de lange termijn zullen we gaan zien wat de oplossing gaat zijn.
Wat ik wel met je eens ben is dat de overheden (en EU) belachelijk aan het pushen zijn op weg met de ICE en voor nu dat lijken te willen vervangen voor EV’s. Ik ben benieuwd of dat financieel haalbaar is voor al die mensen die een auto nodig hebben op de termijn die daarvoor gesteld is.
mashell zegt
Slim! Je argumenteert met een onderbuik gevoel, gebruikt daar het woord waarschijnlijk maar verbloem je door het af te korten als wss. Verder bestaat je argumentatie uit angst voor accu slijtage. Maar waar een telefoon een wegwerpproduct is en (net als een of elektrische fiets!) geen batterijmanagement met koeling heeft, heeft een auto dat allemaal wel.
Per gereden kilometer heeft een EV maar een derde van de hoeveelheid energie nodig. Dat verschil is zo groot dat 40% extra CO2 tijdens de productie niet eens relevant is.
okdoei zegt
“Die 40% stijging…die erin zitten”
Hoe weet je dat? Ik zie nergens absolute cijfers over hoeveel CO2 uitstoot het kost om een normale auto te maken dus die 40% toename kan gaan om 1 gram CO2 of 100.000 kg CO2 of iets wat ertussen in zit.
Zolang dat niet bekend is, kun je alleen speculeren.
CYBRTRK zegt
Een Tesla model 3 en Y hebben al minder uitstoot dan een vergelijkbare ICE auto na 10.000 km (inclusief productie)
maotje zegt
Zonder enig inzicht in cijfers weet je niks.
Ff op google gezocht dat bij de productie van een auto. 7 tot 10 ton aan co2 vrijkomt.
40% meer tov 10 ton is 4 ton.
De geniddelde co2 uitstoot van een auto in 2018 was 112 gr/ km.
Laten we even voor het gemak uitgaan van de levensduur van beide van 300.000 km.
300.000 x 0,112= 33.600 kg co2 uitstoot is 33,6 ton!
Die 4 ton is dus al heel snel terug verdiend. Sterker nog na 36.000 km is die al terug verdiend.
Dan hebben we het nog niet eens over alle handelingen en inherrente zaken die komen kijken bij brandstof. Opbouwen en onderhoud olieplatform. Het brengen per helicopter van bemanning. Onderhoud boorplatform, oppompen olie. Transport ruwe olie door olietanker onderhoud, bouw en sloop olietanker. Transport brandstpf van raffinaderij naar tankstation. Onderhoud van dit transport. Productie en sloop van het transport. Al deze zaken hebben direct een verband met benzine of diesel.
gekketurbo zegt
Kleine correctie. 33.6 ton is niet het verschil, maar enkel wat een brandstof auto uitstoot. Gemiddelde Co2 per kWh elektriciteit in 2019 was in NL 0,269kg. Uitgaande van gemiddeld verbruik van 200Wh/km kom je uit op een uitstoot van 0,200×300.000×0,369= 22,1 ton. Dus volgens deze calculatie bespaar je 33,6-4-22,1= 7,5 ton aan Co2.
Let wel deze calculatie wordt steeds beter in het voordeel van de EV. Nieuwe batterijen zoals LFP gebruiken veel simpelere materialen en kosten veel minder Co2 om te bouwen. Daarnaast wordt het stroomnet in NL steeds groener. In 2015 zaten we bijvoorbeeld nog op 0,529kg per kWh.
Al met al zijn EV’s Co2 technisch superieur aan andere auto’s…
maotje zegt
Deze correctie is niet nodig. Zonder stroom heb je ook geen benzine of diesel. De raffinaderij van de shell en bp hebben ook stroom nodig. Is het niet voor hun raffinageproces, dan wel voor alle automatisering en computers, verlichting terrein en pand. Beveiliging en klimaatbeheersing in het pand.
Dus of je nu elektriciteit gebruik om je auto op te laden of er benZine van maak is vrijwel om t even. Hoewel ik denk dat er meer verbruik van stroom niodzakelijk is bij de raffinaderij kunnen we voor het gemak deze 2 tegen elkaar wegstrepen.
steephh zegt
@petroldrinker Jij brengt je auto al binnen ~35000 km naar de sloop? De meeste mensen hebben daar de financiële ruimte niet voor.
Of doe je soms meer dan 20-25 jaar erover om zoveel op de teller te zetten? Zo lang dat het omslagpunt niet gehaald wordt binnen een acceptabele levensduur?
arta zegt
Komkommertijd.
Na 39.000 kilometer in de huidige energiemix al gecompenseerd en met meer duurzame stroomopwekking nog eerder.
Wat een slecht bericht…..😮💨
maotje zegt
Klopt helemaal.
ericc zegt
Nu het nog kan…stoppen met EV’s te maken en enkel ICE’s op benzine voor auto’s en diesel voor vrachtwagens en bestelwagens.
Maak het openbaar vervoer in Europa efficiënter en moderner en je krijgt zoal minder file’s.
brieanova zegt
Toch gek dat ze de vervuiling willen tegengaan door het plaatsen van windmolens en zonnepanelen. Zouden ze de productie daarvan ook meerekenen?
bassrt zegt
Daar gaat het wel naartoe dat een OEM weet tot aan het laatste boutje en moertje hoeveel co2 het kost om alles te produceren.
Het bedrijf waar ik werk zijn directe toeleverancier aan OEM’ers en we krijgen steeds vaker de vraag om er een rapport bij te sturen hoeveel energie het kost om onze delen te produceren. Echter meer betalen voor minder co2 is nog altijd ver uit den boze. Alles moet zo goedkoop mogelijk.
Diesel Rocks zegt
De beste CO2 besparing krijg je met een auto die helemaal niet geproduceerd hoeft te worden. Dus gewoon doorrijden met je diesel of benzine auto. Tegenwoordig wordt stroom voor het grootste deel opgewerkt met kolen. Dit maakt de EV veel viezer dan mensen denken. Geloof niet in de verhaaltjes dat een EV zelfs schoner is als er vieze elektriciteit wordt gebruikt. Dat is een hardnekkig fabeltje. Als dat waar was dan kan je een auto direct op kolen laten rijden door stoom op te wekken, dat om te zetten in elektriciteit en daarmee je elektromotor aandrijven. En dat zou dan schoner en efficiënter zijn dan een diesel motor. Dream on.
CYBRTRK zegt
Een Tesla model 3/Y die via ’the grid’ opgeladen worden hebben 2 keer minder uitstoot dan een vergelijkbare ICE auto over de levenscyclus
redbeams zegt
Ja want aan die “grid” kan je ruiken dat het 100% groene stroom is
CYBRTRK zegt
Nee ik bedoel juist dat een elektrische auto die met grijze stroom opgeladeb wordt alsnog minder uitstoot heeft
RutgerK zegt
Wat een hoop onzin in één post!
mashell zegt
Toen je zie “Dat is een hardnekkig fabeltje” was ik helemaal overtuigd! Dat je uit je nek kletst!
Het rendement van een diesel is maar 42%. Dat betekent dat 58% van de energie in bromgeluiden en warmte terechtkomt. Daarom kan een EV die een rendement van pakweg 75% heeft zelfs op kolen gestookt gemakkelijk veel schoner zijn. Kolen en diesel verbranden is allebei erg vies. Daarom geldt hoe minder je er van nodig het hoe beter.
“Tegenwoordig wordt stroom voor het grootste deel opgewerkt met kolen”
Komt ook uit de duim. De kolencentrales mogen weer 100% draaien ipv 30%. Daarmee kan het aandeel kolen stroom in de energiemix verdrievoudigen (van 6% naar 18%) ten koste van aardgas (18%) maar is dan nog altijd kleiner dan windenergie (25%).
maotje zegt
Sinpele vraag. Denk je dat je de beschikking hebt over benzine en diesel zonder stroom?
wimof zegt
We bekijken het binnen 20 jaar en evalueren het.
kenneth_hagers zegt
We moeten voor het gemak maar vergeten hoe vervuilend de benzine is die de auto in gaat. Deze wordt met veel moeite en energie in de vorm van ruwe olie uit de aardbodem gehaald. Vervolgens word er weer energie verbruikt om deze ruwe olie richting een raffinaderij te transporteren. Dan moet er weer een berg energie in gestoken worden om van deze ruwe olie onder ander diesel en benzine te maken. Om er wederom energie in te steken om deze bij het tankstation te krijgen. En dan het laatste beetje energie dat nodig is om de peut uit de opslagtank in jouw auto te krijgen. Maar dat hele vervuilende verhaal moeten we dus vergeten accu’s are evil, sure.!
RutgerK zegt
IK heb geen idee wie de redactie gevoerd heeft op het interview met de heer Becker maar onderstaand lijkt mij klinkklare onzin.
“De grote boosdoener is – je raadt het al – de accu. Het produceren van een accu verbruikt enorm veel energie. Het schijnt enorm arbeidsintensief en omslachtig te zijn om die accu’s te bouwen.
Vervolgens worden ze wereldwijd van Afrika, Azië Zuid-Amerika verscheept naar Duitsland zodat BMW ze in een auto kan lepelen. Ook dat kost weer CO2. Ter referentie, bij een auto met verbrandingsmotor is aluminium de grootste vervuiler.”
Ik ken niet alle ins and outs van de productie van accu’s maar ik weet wel dat er verrassend weinig accuproductiefaciliteiten zijn in Afrika en Zuid-Amerika. Met ‘ze’ wordt waarschijnlijk een aantal grondstoffen bedoeld. Aangezien benzine of diesel ook niet in de bodem voorkomt is er ook een heel logistiek proces om van aardolie (dat ook niet in ieder land uit de bodem komt) via raffinage tot bruikbare brandstoffen te komen.
Benny_Weisz zegt
Gelukkig rijdt een EV op stroom en dat betekent geen extra CO2! 😂😂😂
maotje zegt
Gelukkig heb je zonder stroom ook geen benzine. En kun
Je dus geen meter rijden. 😂😂😂
cloverleaf zegt
Laurens die elke werkdag behalve woensdag (want dan heeft hij papadag) van zijn woning in Maarsen naar zijn werk op de Zuidas moet, en die 3 per week een ”client” moet ”meeten” of even moet ”sparren” met een collega in een vandervalk restaurant kan gebaat zijn bij een Tesla M3.
Maar Samantha die maar 5k per jaar rijdt van huis naar haar beautysalon en terug draagt meer bij aan het milieu om een tweedehands citroën c1 op te rijden.
Kees en Ingrid, die beiden met pensioen zijn en 90 procent van de ritten binnen 40 km van hun appartement in Harmelen zullen rijden zijn weer gebaat bij een hybride. Voor die paar elektrische fietsvakanties per jaar kunnen ze wel een keer of 4 een volle tank halen.
Iemand die niet heel veel rijdt maar doorgaans alleen lange afstanden toert (ik) is weer veel meer gebaat bij een zuinige diesel. 1200km op een tank van 60 liter is makkelijk te halen met moderne diesels.
Zo is er voor iedereen een verschillende “beste” oplossing. Met z’n allen aan de batterij is ook niet zaligmakend
flatsix010 zegt
Praat het maar goed. Uiteindelijk wat telt is hoeveel uitstoot een auto genereert van productie t/m sloop. Bewezen is dat dit het laagst is bij EVs (zelfs zonder 50%+ groene energie). Wie, wanneer, hoe je het doet is totaal irrelevant.
mashell zegt
Haha, elektrisch is elke kilometer schoner. In jouw voorbeeld kunnen ook Samantha en Ingrid (die doet het huishoudboekje) ook prima uit de voeten met een EV. En als ik mezelf als maatschat neem, iemand die relatief veel rijdt en dan vooral lange stukken (ik ben vaak in Beieren), dan kun jij ook prima met een EV leven. Je moet het willen, ik vind een EV door de soepelheid en comfort veel lekkerder rijden en het is dus niet moeilijk daarvan overtuigd te raken.
cloverleaf zegt
Nee ik kan op de eindbestemming niet laden. De garage is immers niet blij als ik 1 a 2 weken de laadpaal in de garage bezet houd. Anders zou het top zijn voor mij maar nu betekent het dat ik moet laden voor de eindbestemming aangezien ik de auto niet leeg wilt parkeren (woon-werk: 450km) en het ook niet praktisch is om zowel op de heenweg als de terugweg hem aan de lader te moeten hangen.
Zou ik kunnen laden op de eindbestemming dan had ik al lang een M3 gehad.
baardmijt zegt
Samantha moet gewoon op de fiets gaan.
flatsix010 zegt
Mooi suggestief artikel weer, journalistiek hoogstandje door alle kanten aan te stippen.
Simpele rekensommen laten zien dat EV nu al schoner zijn over de levensduur. Over een aantal jaar zal vrijwel alle energie groen zijn waardoor er bijna alleen maar de CO2 van productie overblijft. Schade aan het mileu door mijnen(nikkel, kobalt, lithium etc etc) is wel nog een probleem die we moeten tackelen.
jippie zegt
Ah, de Teslaconsultant spreek en zal weer eens, heel erg nobel, een probleem tackelen. Lekker deugen.
maotje zegt
Schade aan het milieu is en zal altijd een dingetje blijven.
Dat hebben we met illigale goudwinning ook, maar we blijven goud waardevol vinden. Tevens aardolie ook
Dmv olierampen en oude verlaten boorputten. Maar ook met de boeren is het een dingetje. Maar bij die 2 schijnen we het allemaal normaal te vinden en zijn we wat toleranter dan wanneer het over lithium mijnen gaat.
tortuga zegt
Het is niet alleen de productie, het a hteraf verschepen van de afgewerkte wagens op de boor vrachtwagen is niet co2 vrij. En aangezien ik de eerste 10 jaar nog niet echt geloof in elecktrische vrachtwagens of boten…
RutgerK zegt
Maar dat ia toch geen argument dat EV’s meer zouden vervuilen? Ik heb ooit een Corolla uit 1986 gehad. Ingeruild op een toen wat jonger Peugeot 106.
Die Corolla stond binnen de kortste tijd op een vrahtwqgen naar de haven van Rotterdam om ergens op het Afrikaanse continent zijn leven te vervolgen..waarachijnlijk rijdend op slechter geraffineerde loodhoudende benzine.
stefanvts16v zegt
En een ICE hoeft niet verscheept te worden, denk je? ;)
Volgens mij las ik van de week nog op Autoblog dat de BMW X5 of X7 in de VS wordt geproduceerd, ook voor Europa. Dus die gaan toch echt op een transportschip en vervolgens op een vrachtwagen, net als een EV.
jippie zegt
Zo worden auto’s maar duurder en duurder zodat BMW straks alleen nog de i7 winstgevend kan produceren. Voor de Barbara Baarsma’s, Sigrid Kaags en Frans Timmerfransjes van deze wereld uiteraard.
degrotemuis zegt
Los van dat het niet heel verrassend is dat de productie van EVs meer CO2 uitstoot oplevert, hoe krom praat die Becker? Je doet een deeltaak waarbij je 40% meer uitstoot genereert op die deeltaak. Alleen al om dat te compenseren moet je 60% besparen op je complete taken- en dienstenpakket?
waterisnat zegt
CO2 is geen vervuiling, met je rare anti-wetenschap als wetenschap verkopen en de critici als dom/nazi/etc verkopen.
audirs3 zegt
Correctie: productie van een EV kost 40% meer energie dan de productie van een ICE. Maar je kan die energie natuurlijk ook gewoon groen opwekken, hoeft geen CO2 te kosten. Dit is weer zo’n typisch EV-bashing artikel geworden.