Ja, het uitstellen van elektrische auto’s is voor sommige merken volkomen logisch.
Elektrisch rijden is de toekomst voor middellange termijn. Uiteraard is thuiswerken nog milieuvriendelijker, maar niet elk bedrijf is zo ver. En voor automerken geldt een beetje hetzelfde: niet elk merk is even ver. Grote Europese concerns als Volkswagen, Stellantis, Mercedes en BMW hebben flink geïnvesteerd in elektrificatie van hun modellen.
Maar met name de Japanse merken blijven vooralsnog een beetje achter. Subaru kondigde gisteren vooral plannen aan en ook bij Toyota en Lexus is er niet echt veel keuze. En de elektrische auto die drie merken verkopen (de Subaru Solterra, Toyota bZ4X en Lexus UX300e) zijn in principe dezelfde auto.
Uitstellen EV
Ook Honda loopt nogal achter. Met de Honda e hadden de Japanners een geheide verkooptopper in handen, maar de hoge prijs, het nog hogere gewicht en de kleine actieradius gooiden ongefilterd roet in het eten. Met de e:Ny1 moet het dan echt gaan gebeuren voor Honda. Bij Autocar spraken ze met Katsuhisa Okuda (da’s de president van Honda Motor Europe) en daar zegt Honda dat ze helemaal niet achterlopen. Sterker nog, Honda is precies op schema.
Dat gaan we uiteraard even voor je toelichten. Honda kiest namelijk een duidelijke kant in het ‘kip of ei’-verhaal. Het gaat natuurlijk om de laadpalen. Tesla deed dit het slimst: alleen EV’s maken en zelf de laadvoorzieningen faciliteren. Er stond Honda niets in de weg om iets soortgelijks te doen, maar ze hebben ervoor gekozen om waterstofauto’s te ontwikkelen (Honda Clarity FCEV) en vooral verbrandingsmotoren te verkopen.
Aanpassen aan aanbod palen
Nu is Honda vooral bezig om de laadinfrastructuur te monitoren. Daar passen ze vervolgens hun modelgamma op aan. Volgens Honda ligt Honda nu op precies op schema en nee, dat is geen 16 mei-grap.
Honda zegt dat op dit moment hybride de ultieme oplossing is. Handig om elektrisch door de stad te rijden, maar je kan ook nog ergens komen. Maar wanneer gaat Honda dan helemaal over? Volgens Okuda is dat niet voor 2040, waarschijnlijk 2050. Dan is de infrastructuur op orde en kan Honda ook elektrische auto’s maken.
Autoblog nuance!
Dan is het nu de hoogste tijd voor de befaamde en broodnodige Autoblog Nuance. Want heeft Honda hier een punt? Nou, ja en nee. Honda verkoopt wereldwijd enorm veel auto’s. In Europa is het merk relatief klein, maar voor de rest kom je ze veel tegen.
Vaak ook op markten waar de infrastrucuur nog niet denderend is. Wij Europeanen in het algemeen en Nederlanders in het bijzonder zijn extreem verwend met ons dichte netwerk qua openbare laadpalen.
Het is wel begrijpelijk dat een automerk zijn eigen handelen goedpraat. Anderzijds: juist en merk als Tesla heeft toch aangetoond dat vol inzetten op elektrische auto’s wel degelijk goed kan uitpakken?
En in veel gevallen werken overheidsinstanties ook op het plaatsen van laadppalen op basis van verkoopcijfers van EV’s. Dus als Honda snel met elektrische auto’s komt, volgen die palen vanzelf wel. Tot zover de Autoblog nuance.
Meer lezen? Dit zijn 10 snelle obscure Japanse stationwagons!
utregcity zegt
Nou, Honda komt wél snel met een blik EV’s alleen niet (meteen) voor Europa. Of dat slim is, zal de toekomst gaan uitwijzen. Trouwens, die nieuwe e:Ny1 zal volgens Autoexpress, vanaf 40.000 pond zijn en worden gemaakt in… *tromgeroffel* Wuhan. 😱
schuimbekje3 zegt
vraag me echt af of 50 huizen verwarmen en 50 koffiezet apparaten, waterkokers, radios/tv’s/prive laptop, 2/3 beeldschermen wel zo milleutechnisch beter zijn dan 1 ruimte met 1 koffiezetapparaat op een kantoor… laat daar een 25% van op de fiets komen, 25% met een ev, 19% met de trein en de rest met een aygo ofzo,..
wanneer ik zie dat mijn zakelijke laptops en beeldschermen, wifi, firewall, switches, nas enz non-stop 350 watt trekken, is dat toch 3.5kwh, a 97ct/kwh, is dat toch 24 euro per maand.
Mike zegt
Ik zou toch eens overstappen naar een andere energieleverancier met een prijs van 97ct/kWh kan je deze makkelijk halveren.
Robert zegt
@schuimbekje3: en de thuiswerkvergoeding bedraagt maximaal 2,15 euro per dag…
Hierbij lachen de werkgevers zich overigens wel de ballen uit de broek, want waar jij als werknemer gratis en voor niks een thuiswerkplek inricht (goed, de baas betaalt mogelijk je bureaustoel), kan de werkgever aanzienlijk op de overhead besparen door veel minder vierkante meters kantoorruimte er op na te houden: in Nederland kost kantoorruimte gemiddeld 135 euro / m² ex. btw per maand, maar in de Randstad tot wel het driedubbele. Tel uit de winst.
mashell zegt
Eigenlijk zou ik dus 3 x 135 x 1,21 per maand aan mijn werkgever moeten declareren onder de noemer “bereid stellen kantoorruimte”.
pomoek zegt
@schuimbekje3: een model3 verbruikt ongeveer 150Wh per kilometer. Reisafstand gemiddelde forens is per dag tussen de 15 en 25km. Dus per dag zit je in een model 3 op minstens 4,5kWh.
Een andere leuke(?) vergelijking. Een gemiddeld gezin verbruikt 11,4kWh per dag. 16 zonnepanelen leveren op een zomerse dag 40kWh op. Een gezin zou daar dus met gemak 3,5 dag mee uitkomen. Een Tesla heeft een accu die 50kWh groot is en kan daarmee ongeveer 500km ver komen.
Een model 3 heeft dus méér dan een dag aan zonne-energie nodig om volledig op te laden en rijdt die energie in tussen de 4 en 8 uur helemaal op.
een gezin dat met een model 3 op reis gaat verbruikt, zolang de auto rijdt, per uur dus 10 tot 20 keer méér energie dan als dat gezin thuis blijft.
Jantje_555 zegt
Vele merken lijken voor waterstof te kiezen maar ze wordt ze nog iets tegengehouden.
Vermoedelijk moeten we eerst de EV in onze strot laten rammen, en eens we dat hebben, in 2035 bv, zullen ze (overheden voornamelijk) inzetten, lees: het in de strot rammen van een waterstof auto. En dan is Honda direct klaar met ons die auto’s te bieden in 2040 a 2050
Richmond zegt
Waterstof is nog steeds elektrisch. Waarom zou het beter zijn dan de huidige ev tech?
adbrotjeknor zegt
Op de website van Bright vond ik een heel duidelijk filmpje over de mogelijkheden van waterstof. Dat blijkt toch vooral in de industrie goed te kunnen werken. Bij grootverbruikers vooral. En als opslag van de tijdelijke te grote opbrengst van zonne- en windenergie. Voor gebruik in huis en auto lijkt waterstof minder geschikt.
raoufff zegt
Van uitstel komt afstel, dus lekker uitstellen. Elektrisch rijden doen we op de kermis!
Groetjes, BMW M550d
Richmond zegt
Ga dan weer lekker op je stoommachine zitten met je ouderwetse gedachten
melcon zegt
Ondanks je valse analogie hap ik toch even ;-)
Een stoom machine maakt gebruik van het expansie principe door het verhitten van stoom, niet te vergelijken met een verbrandings of zelfontbrandingsmotor. Een stoom machine genereert aanzienlijk meer koppel en vermogen als een EV of brandstof aangedreven auto, om voor de hand liggende redenen maken we daar uiteraard geen gebruik meer van in voertuigen. Echter voor toepassingen waar die redenen geen nadeel zijn worden stoom machines nog zeer veel in gebruik, bijvoorbeeld het opwekken van energie. En zelfs daar worden – helaas – nog steeds kolen gebruikt om water om te zetten in stoom. Uiteraard naast gas en kern energie, helaas sluit Duitsland al zijn kerncentrales en vervangt ze door kolencentrales (bizar!).
Ik verwacht dan ook niet dat raoufff z’n M550d inruilt voor een stoomauto. Die in principe onderhevig is als dezelfde nadelen als een EV (lange laadtijd) met nog wat extra nadelen natuurlijk. Daarbij bestaat de elektrisch aangedreven auto langer als de brandstof aangedreven auto, in die zin maken ze een comeback waarbij je wat nadelen voor lief moet nemen (inmiddels niet meer onoverkomelijk en niet zo groot als voorheen). Prima dat jij bekeerd bent tot EVangelist maar het is ook fijn dat je een ieder in zijn waarde laat. Een M550d is toch wel echt een auto waar de gemiddelde EV het op alle punten tegen moet afleggen, er zal ongetwijfeld een Tesla performance uitvoering zijn die iets sneller optrekt van 0-100 maar dan heb je het niet meer over een gemiddelde EV en daarbij is de afwerking en constructie van z’n Telsa niet te vergelijken met een M550d.
En dan als laatste, het uitstoot aandeel van vervoer over de weg is insignificant (5,2% gecombineerd personen en vrachtvervoer). Zelfs als we alles vandaag vervangen voor een EV is de impact op onze totale uitstoot nog geen deuk in een pakje boter. De auto aanpakken is een makkelijke maatregel en mensen laten geloven dat ze groen bezig zijn door een EV te rijden is natuurlijk prachtig. De realiteit is dat als we onze landbouw en energieopwekking uitstoot neutraal en de uitstoot van onze huisvesting verder beperken we er gewoon zijn. Hoeven we helemaal niets aan ons wagenpark te doen en mensen bijna te dwingen tot investeringen die ze niet kunnen maken dan wel moeten lenen voor een auto (ons wagenpark wordt niet voor niets ouder en occassions zijn niet voor niets populairder dan ooit, het leasen of aanschaffen van een nieuwe auto is maar voor een beperkt aantal mensen weggelegd). En dan laat ik de uitstoot van andere landen nog buiten beschouwing, zelfs als we helemaal zouden stoppen met uitstoot in Nederland zou er op globaal niveau een nauwelijks meetbaar verschil zijn op uitstoot gebied (we doen het in NL al extreem goed).
Ik snap uiteraard dat de reactie raouff je triggerde door zijn bewoordingen maar door op dezelfde manier te reageren maakt dat het niet beter, dan kun je beter gewoon niet reageren (nu voelen 2 groepen mensen zich aangesproken). Ik heb overigens niets tegen een EV, ze rijden ook echt uitstekend (diverse Teslas gereden via een vriend die bij Tesla werkt) en mijn ouders hebben een 2021 Zoe voor alle ritjes binnen 300 km retour trip en dat rijdt ook echt voortreffelijk. Ik zelf hou het ook bij een lekker dikke diesel met 40K per jaar, wat ongetwijfeld ook vast kan met een EV maar zeer zeker niet voor dezelfde investering. Een vergelijkbaar model kwa luxe, prestaties en bereik (1000 km op 1 tank met waar en wanneer het kan 120-150 op de CC) zit ik aan investering van minimaal 50k. Voor dat verschil kan ik nog heel lang doorrijden, zeg maar gerust z’n 28-35 jaar als ik het prijs verschil per kilometer uitreken inclusief alle bijkomende posten (afschrijving mee gerekend). Daarbij heb ik geen 50k liggen en als ik het zou hebben liggen dan zou ik het zeer zeker niet in een auto stoppen maar in de verduurzaming van mijn huis (wat ik de afgelopen jaren dan ook gedaan heb). De terugverdiend tijd is aanzienlijk korter en de besparing aanzienlijk groter. En het gaat wat makkelijker op vakantie naar landen waar de laadinfra niet zo mooi is als hier in NL (ik vlieg bewust niet).
Dickie zegt
Helemaal mee eens,
steephh zegt
@raoufff Hoe hard je ook blijft schreeuwen dat elektrisch rijden alleen voor op de kermis is, feit is dat elk jaar het percentage elektrisch van het aantal nieuw verkochte auto’s blijft toenemen: https://e-drivers.com/europese-automarkt-bloeit-op-forse-groei-elektrische-autos/
Ook al is technologische vooruitgang wellicht iets té spannend voor je, de rest van de wereld gaat daar wel in mee. En dat is maar goed ook, want zonder die instelling kon jij jouw handgeschreven reactie op het plaatselijke bulletinbord ondertekenen met “Groetjes, BPW M550d”: Bayerische Pferde Werke AG 😉
JelmerS zegt
De Lexus Rz450e is onderdeel van de drieling met Toyota en Subaru, niet de ux300. De ux300 lijkt nog te worden geupgrade naar een EV met een minder belachelijke range dan voorheen.
cdlop01 zegt
Toyota investeert tientallen miljarden in EV’s en technolgie, solid state accu is klaar en wordt uitgebreid getest. Toyota werkt al jaren samen met Byd, Panasonic, Suzuki, Subaru, Universiteit van Tokio inzake de Bev 2.0. De bz3x is een groot succes in China, de Bz4x zelfs in Noorwegen. Daarnaast gaan verkopen door dak vwb hybrids, ze lopen totaal niet achter. Echter Toyota heeft 77 productielocaties wereldwijd, dan kost ev inrichting hiervan, tijd!
Jullie opmerking dat Bz4x en Rz van Lexus dezelfde basis delen klopt maar Lexus wijkt op onderdelen duidelijk af.
Vag heeft ook 1 platform met veel varianten voor vw, audi en skoda, ford.
En Autoblog besteed eens wat meer tijd in research Japanse ontwikkelingen inzake energietransitie….dan weet je dat wij in Europa hopeloos achterlopen.
ericc zegt
Misschien is Honda heel menselijk en willen ze geen duizenden mensen ontslagen door de politiek opgedrongen EV’s. Want dat grote gevolg zal in Europa ook plaatsvinden. Wel raar dat AB dit niet nuanceert!
pomoek zegt
@ericc: zo schijnt het sinds de uitvinding van de benzine auto ook bergafwaarts te zijn gegaan in de huifkarrenindustrie!
PortRo zegt
Kodak stelde ook ooit de introductie van digitale camera’s uit… om allemaal goede redenen.