Met een record aantal Nederlanders aan de start ging ‘Le Mans’ gisteren drie maanden later dan gepland alsnog van kiet.
Zoals alle grote sportevenementen in het voorjaar en de zomer, stond de 24 uur van Le Mans even op losse schroeven. De Rony Rona was ook hier de boosdoener. Als de race niet door was gegaan, zou dat de eerste keer zijn sinds 1948. Destijds moest Frankrijk nog een beetje opgebouwd worden na de tweede wereldoorlog. Uiteindelijk werd echter besloten de race drie maanden op te schuiven naar september. Daardoor konden de mannen en vrouwen gisterenmiddag als nog van start gaan in de race die toch altijd een hoogtepuntje is op de jaarlijkse racekalender.
Commies
Slechts drie keer eerder werd de 24 uur van Le Mans niet gehouden in juni. De allereerste vingt quatre heures in 1923 werd in het laatste weekend van mei georganiseerd. In 1956 stond de race in juli op de kalender, vanwege verbouwingen aan het circuit. Maar alleen in 1968 vond de race zo laat in het jaar plaats als dit jaar. Dankzij studentenprotesten tegen het kapitalisme (het is immers Frankrijk), werd het kapitalistische sportfeestje uitgesteld tot 28 en 29 september van dat jaar.
Herfstige nachten zijn lang
Vooraf werd veel gespeculeerd over de invloed die dit zou kunnen hebben op de race. In de herfst heb je immers doorgaans wat killere temperaturen dan eind juni. Maar misschien nog wel belangrijker is dat de nacht veel langer duurt. Er zou dus langer in het donker gereden moeten worden. Sommige coureurs vinden dat wel lekker, anderen balen ervan.
Winnaar vooraf al bekend?
Het jammere is natuurlijk wel dat de eindwinnaar vooraf min of meer al vaststond. Als enige fabrieksteam in de LMP1-klasse is Toyota natuurlijk verplicht te winnen. Nou had Toyota ooit natuurlijk een vloek boven zich hangen in de 24 uur, maar die werd twee jaar terug al gebroken met Talisman Alonso bij het team. Dit jaar gaan de Japanners zonder de wenkbrauw op voor de drieklapper, voorafgaand aan de grote reglementswijzigingen van volgend jaar. De grootste uitdager heet Rebellion Racing, het Zwitserse privéteam dat dit jaar waarschijnlijk voor het laatst in actie komt.
In de hoogste klasse doen er helaas geen Nederlanders mee dit jaar. Maar, we zijn in ieder geval qua aantallen beter vertegenwoordigd dan ooit. Maar liefst tien landgenoten hebben linksom of rechtsom een stoeltje geregeld om te scheuren. Gisteren lieten we ze al de revue passeren. Met name in de LMP2 klasse en de GTE Am klasse doen we lekker mee.
Startfase
Helaas gaat het voor vrijwel alle Nederlanders al vrij rap na de start net zo goed als bij Team Jumbo Visma gisteren in de Tour de France. Giedo van der Garde start nog voortvarend met de gele bolide van Team Frits, maar al snel zien we hem traag rijden. De normaal zo betrouwbare Oreca verliest koelvloeistof en de motor wordt 120 graden warm. Het zorgt voor meerdere bezoekjes aan de pits en heel veel tijdverlies.
Ook Renger van der Zande kampt al rap met een leeglopend achterbandje. De bolide van Ho Pin Tung zit lekker in de race, maar krijgt dan ook pech. Man man man, zo zijn al een boel van onze LMP2 helden vrij rap kansloos. Bij de GTE’s loopt het ook al niet vlekkeloos. De Porker van Jeroen Bleekemolen wordt het onschuldig slachtoffer van een klappertje en een van de teammaten van Larry Ten Voorde heeft het reglement niet gelezen. De nummer 56 Porsche krijgt dikke vette straf van de wedstrijdleiding. Lekker dan.
De Vries gaat kablabber in de nacht
In de nacht gebeuren altijd spannende dingen en zo ook in deze race. Een van de Toyota’s krijgt toch weer te maken met pech en valt zo terug tot achter de Rebellions. Toch een beetje bibberen voor Toyota, want dan kan het voor die tweede ook (weer) misgaan natuurlijk.
Het gaat echter ook nog een keer fout voor Racing Team Nederland. Opeens staat Nyck de Vries net als vorig jaar in de grindbak. Dit keer is er een touché aan voorafgegaan met de Ferrari van Toni Vilander. Gelukkig kan de Fries terugrijden naar de pits, zodat het team in ieder geval door kan.
Slotfase
Na een lange nacht tikt de tijd langzaam weg richting de finish van de race. Maar zoals wel vaker, zit het venijn weer in de staart. Rebellion moet hopen op pech bij Toyota, maar die komt dit keer niet. Buemi, Nakajima en Hartley winnen, de Zwitsers moeten genoegen nemen met plek 2. Het had een 2-3 kunnen worden, maar debutant Louis Deletraz schiet er in de tweede Rebellion nog even af in de slotfase. Zo gaat de nummer 7 Toyota alsnog naar het podium.
In de LMP2-klasse is het nog even spannend voor Di Resta, Albuquerque en Hanson. Ze worden opgejaagd door Anthony Davidson, maar als blijkt dat die laatste ook nog een korte pitstop moet maken is de buit binnen. Bij de GTE’s blijkt dat Aston Martin het beste onderhandeld heeft voor een gunstige Balance of Power. De Vantage wint zowel de GTE Pro als de GTE Am klasse. Een primeurtje is er daarbij vor Salih Yoluc. Hij wordt de eerste Turkse winnaar ooit van een van de klasses op Le Mans.
Beits is de beste
Aan het eind van de race lijkt Larry Ten Voorde nog op weg om alsnog een Nederlands podium te pakken. Maar in de slotfase wordt de Porsche Supercup winnaar na een safetycar nog verschalkt door twee auto’s. De Porker wordt daarmee vierde, maar dat is eigenlijk alsnog knap na de start van de race en het feit dat de Porsche’s deze keer niet de snelste GT’s waren.
Aan het einde van de rit is Beitske Visser overigens de best geklasseerde Nederlander (m/v). Samen met Tatiana Calderon en de altijd spectaculaire Sophia Flörsch rijdt zij naar de negende plaats in de LMP2-klasse. Van der Zande eindigt daarin als twaalfde, voor Job van Uitert (13de) en Racing Team Nederland (16de). Ho Pins auto komt niet aan de finish. Bij de GTE’s eindigt Ten Voorde zoals gezegd als vierde in zijn klasse, van Splunteren als twaalfde en de jonge Bleek als veertiende.
En zo eindigt dan deze editie wederom met het Japans volkslied. We zijn alvast erg benieuwd wat volgend jaar gaat brengen.
karaya zegt
Volgend jaar ook balance of power voor de nieuwe hypercar klasse plus hybride rommel.
Het kan dus nog triester.
ArnoldH zegt
@karaya: juist niet, ik kijk er juist enorm naar uit. Auto’s die weer op “straatauto’s” lijken, lmp1 is op sterven na dood en op deze manier overleefd de wec komings klasse.
deSjonnies zegt
@karaya
Och, om troost te bieden, in 95 toen de McLaren F1 ‘oppermachtig’ won door een veranderde regelgeving waardoor de kanonnen niet mee mochten doen, schreef een bekend Nederlands autoblad de legendarische woorden : ” Maar het is Le Mans en Le Mans zal zegevieren omdat dit niet de eerste keer is dat Le Mans zichzelf opnieuw moet uitvinden ” en zo geschiedde het.
karaya zegt
@desjonnies
Volgens mij won McLaren toen omdat het begon te regenen en de snellere prototypes hun vermogen niet kwijt konden.
Ik hoorde vanmorgen een commentator zeggen: “Le Mans op z’n best” Dan ben je wel ver heen.
Het is natuurlijk pas interessant als meerdere fabrieksteams in de hoogste klasse elkaar bestrijden, zonder handicaps en andere competitie-vervalsende maatregelen.
Niet vreemd dus dat Ford en Ferrari al vroeg afscheid namen van het hypercar-overleg. Porsche nam volgens mij niet eens de moeite om aan te schuiven.
theblazerunner zegt
@karaya: goeie ouwe tijd Corvette vs Aston Martin in de GT1 klasse
vaakbenjetebang zegt
Regels, een formule, Balance of Power – zoiets heb je hoe dan ook nodig voor competitie. Anders krijg je CanAm-achtige toestanden. Het is natuurlijk heel moeilijk om zoiets dan zodanig in elkaar te steken dat er echt een gelijk speelveld ontstaat waar verschillende concepten of auto’s op enigszins gelijkwaardige voet kunnen strijden. Het sandbaggen in het licht van BoP-bepalingen bij Le Mans is immers ook al tijden tot kunst verheven.
karaya zegt
Volgens mij is bop en competitie met elkaar in tegenspraak.
En Can-Am achtige toestanden zijn natuurlijk te voorkomen door restricties op gewicht, cilinderinhoud, toerental en turbodruk in te voeren.
Als je heel groen hybride toelaat hoef je niet bang te zijn dat je een brede top krijgt. Die technologie is niet alleen onzinnig maar bovendien peperduur.
vaakbenjetebang zegt
Het is natuurlijk een beetje een semantische discussie, maar restricties op gewicht, cilinderinhoud, turbodruk, inlaatdiameter en dergelijke zijn in de praktijk natuurlijk in zekere zin ook een BoP. Met turbo minder cilinderinhoud, zonder turbo meer cilinderinhoud, en dat dan via een soort ‘equivalentie-formule’ op basis van maximum turbodruk. De toevoeging van hybride- of energy recovery-systemen maakt het sommetje alleen moeilijker en de uitkomst minder betrouwbaar, waardoor je met een beetje pech eindigt met één extreem dominant team – dat zie je al binnen de Fromule 1, en dat is een formule-reglement.
Of hybridisering onzinnig is in de motorsport, daar kun je over discussiëren (in algemene zin ook, maar het is nu eenmaal een ‘fact of life’ geworden). Anno 2020 is het denk ik wel haast een randvoorwaarde om grote fabrikanten nog in te laten stappen om een (weliswaar gezochte, maar gezocht was die toch al) link met de straatauto’s van zo’n fabrikant te laten bestaan. Wat dat betreft bood het LMP1-reglement eigenlijk nog best wat mogelijkheden om dan toch met ee nander concept te rijden dan de concurrentie. DAt het duur is staat buiten kijf, maar een LMP1-auto runnen is nooit een koopje geweest natuurlijk.
Lang verhaal kort: ik kijk uit nar volgend jaar. Hopelijk weer gewoon in juni, en in persoon aanwezig.
redbeams zegt
@karaya: Leg eens uit waarom onzinnig…dat is wel erg makkelijk denken over de hybride techniek.
rammillius zegt
Ik ben wel benieuwd of een Can-am nog ooit gaat komen. Geen restricties behalve breedte en lengte. Verder zoek het maar uit ?
ArnoldH zegt
Ik heb ca 15 uur van de 24 uur gezien en ik heb mij opperbest vermaakt met de race. Er waren continu gevechten op de baan. Ik ben pas vanaf 19:00 gisteravond gaan kijken. Normaal zit ik er uren van te voren klaar maar dat ging niet.