De uitslag van de GP USA 2023 stond op losse schroeven na protest van Haas, maar dat wordt nu afgekeurd.
Ondanks dat we inmiddels de GP van Brazilië achter de rug hebben, is er nog voldoende om voor te strijden. Ook nog als het gaat om races die al geweest zijn, kennelijk. De GP van Amerika was de eerste race van de triple header (Austin, Mexico, Sao Paulo) en die race op het Circuit of the Americas is bijna altijd discutabel.
Het is namelijk een baan waarbij je nog weleens buiten de lijntjes kunt rijden, net als op de Red Bullring in Spielberg am Knittelfeld. Het grote issue met die track limits is dat de wedstrijdleiding het nauwelijks kan volgen en dat soms coureurs ermee weg kunnen komen.
Protest Haas
Daar steekt het team van Haas een stokje voor. Ze hebben namelijk officieel protest aangetekend. Tot een bepaalde periode na de race heeft een team een ‘right to review’. Dit kan een team doen als ze het niet eens zijn met de genomen beslissingen tijdens een race. In dit geval vindt Haas dat de wedstrijdleiding de regels omtrent track-limits niet goed heeft toegepast.
Waarschijnlijk verwacht je dat Haas hier profijt kan krijgen als de regels wél goed toegepast zouden worden en dat klopt natuurlijk ook. Nico Hülkenberg finishte die race namelijk als elfde, nét buiten de punten. Voor Haas zijn die paar puntjes heel erg belangrijk, zeker nu AlphaTauri van de laatste plaats opgeklommen naar P8.
Om wie gaat het eigenlijk?
Het gaat om de coureurs Alexander Albon, Logan Sargeant, Lance Stroll én Sergio Pérez. Volgens Haas is er onomstotelijk bewijs dat ze over de tracklimits zijn gegaan en dat er geen passende straf conform het reglement is toegepast. De teams moeten zich morgen op 8 november verantwoorden via een online hoorzitting.
Dan is het ook aan Haas om nieuw en ‘significant en relevant’ bewijs mee te nemen dat ten tijde van de race nog niet beschikbaar was voor de wedstrijdleiding. Daar zal het natuurlijk een beetje gaan wringen, want de leiding kan natuurlijk ook de camerabeelden zijn van de individuele auto’s. Mocht Haas dit voor elkaar krijgen, dan volgt er een tweede hoorzitting.
Gaan ze het echt aanpassen?
Een paar dagen na het initiële protest van Haas maakt de FIA duidelijk wat de inspanningen van de renstal beïnvloeden en het antwoord is: niks. De uitslag blijft hetzelfde en het protest van Haas wordt afgekeurd. Dit omdat Haas volgens de FIA geen bewijzen of argumenten heeft gegeven die nieuw licht hebben geschenen op de reeds beschikbare info.
Wel geeft de FIA toe dat tracklimits een heikel punt is op COTA, helemaal in bocht zes. Dus ook al gaan de inspanningen van Haas niet helpen om de uitslag te veranderen, wel heeft het extra nadruk gelegd op hoe de FIA in de toekomst de tracklimits gaat bekijken.
Dit artikel is naderhand voorzien van een update.
Via: The Race
Robert zegt
Zouden ze bij Haas ooit hebben gehoord van ‘slechte PR’?
De enige manier om van dat gezeur over track limits af te komen is de herinvoering van grindbakken of grasstroken strak langs de baan. Opgehoogde kerbs mag in sommige gevallen ook. Of een betonnen afscheiding, zoals op sommige (straten)circuits nog vrij gewoon is.
mashell zegt
Amerikanen kennen de spreuk “there is no such thing as bad publicity”. En waarom zouden we de circuits moeten aanpassen? Dat kan toch ook gewoon digitaal? Bij het voetbal hebben ze de VAR, in de F1 kunnen ze met camera’s zien we buiten de lijntjes gaat en volautomatisch een straf uitdelen. Als je van de baan raakte omdat je moest uitwijken kan na een melding van het team door de jury de straf weer teruggedraaid worden.
Richmond zegt
het probleem bij Austin is dat er voor bocht 6 geen duidelijke camera beelden zijn die kunnen laten zien of auto’s wel of niet over de lijn zijn. Dat heeft de FIA ook toegegeven na de race en daarom zijn de mogelijke overtredingen in die bocht niet meegenomen. Haas denkt dat zij wel hier bewijs voor hebben, dit zouden dan camera beelden moeten zijn die de racestewards niet hadden. En dit moeten beelden zijn van buiten de auto zodat te zien is dat de hele auto over de lijn is en waar de lijn is tov de auto.
chrisvis zegt
Ik had ergens gelezen dat ze effectief wel de on board beelden wouden gebruiken waarop blijkbaar duidelijk te zien was dat Perez maar liefst 20x de limits zou overschreden hebben…denk dat het op rn365 was
Robert zegt
“there is no such thing as bad publicity”.
Unless they have written your orbituary…
gregorius zegt
Precies het zetje wat de F1 nodig heeft.
Laat het maar blijken dat je naderhand kan aantonen dat het dus wel aantoonbaar is.
Dan kunnen ze wat van die miljarden investeren in een automatisch systeem.
En op circuits waar dit vaak voorkomt, gewoon gelijk een extra, zeer langzame, chicane leggen binnen een binnenbocht ergens; waar je 3-5 sec verliest als je er doorheen moet.
Systeem detecteert tracklimits voor de 3e keer (of wat je ook afspreekt), gelijk in 2 ronde door die chicane en de teller staat weer op 0. Dan hoeven we ook niet meer te luisteren naar commentatoren die zijn vergeten dat coureur x nog 5 seconden erbij krijgt aan het einde.
brammetjedeb zegt
Perez wel (tijdens de race al meerdere penalty’s) en Verstappen met een straat lengte voorsprong niet. In de race afgelopen zondag zag je in gevecht met Alonso dat hij (perez) bochten gewoon verkeerd aansnijdt. Daar zie je goed het verschil tussen een goede coureur en een topcoureur. Het zou wat zijn; meerdere penalty’s in de race (wat dus betekent dat je al meerdere malen over de limiet bent gegaan) en nu wellicht met terugwerkende kracht nog een straf. Toppertje hoor
sportevo zegt
Perez rijdt prima lijnen alleen pakte Alonso andere lijnen die misschien beter bij zijn rijstijl liggen.
Het wil niet per definitie zeggen dat de lijnen van Perez of Alonso sneller zijn.
brammetjedeb zegt
Hij sneed ze scherper aan, had de auto minder snel recht na de bocht en moest Alonso keer op keer laten gaan. Ronde na ronde. Als je het mij vraagt kan je dan beter iets anders proberen, wellicht die manier van aansnijden van Alonso. En daarbij verremde hij zich toen hij uiteindelijk voor lag. Het is koddig om te zien.
pietertje123 zegt
“Haas het gewoon willen problemen. ”
problemen hebben ze al, proberen bedoel je wellicht.
Eerste gedachte was toch ’typisch America’ altijd maar weer grijpen naar juridische wapens. Liefst ver achteraf als de werkelijkheid allang vergeten is en er een hele rij regeltjesfetisjisten op los kunnen.
Waar gaat het eigenlijk over; ze snijden bochten af. Omdat het KAN! In Monaco kan dat niet. Wil je niet dat ze dat doen, dan moet je niet met allerlei regeltjes en systemen aan komen. Dan zorg je dat het niet kan. Door een muur. Of scherpe steentjes, voor mijn part zet je een rijtje spijkers op de curbstones. De baan straft onmiddelijk. Geen gezever achteraf, gewoon boter bij de vis.
potjak zegt
Tsja, de regels heeft HAAS niet gemaakt, als men het in hun voordeel kan laten werken is men gek als ze dat niet deden.
Roadster1976 zegt
Ach Massa probeert ook nog wereldkampioen 2008 te worden. We will see :)
sportevo zegt
Ik geloof nooit dat het wat gaat opleveren. Al zou het bewijs er zijn dan nog hadden de desbetreffende coureurs ook gewaarschuwd moeten worden om hun rijstijl aan te passen. Dat is niet gebeurd dus zou een straf discutabel zijn.
schuimbekje3 zegt
als trump dit gedaan zou hebben is het iets om hem aan te klagen en als haas het doet is het okay?
dit hoeft toch geen 3 races te duren, zeker niet als ze er NU achter komen dat Tsunoda en Riciardo ineens meer punten halen dan zij..
a_buis zegt
Het bestormen van het capitol is idd exact hetzelfde als wat Haas hier doet
flyerbunch zegt
De k idd niet dat er nog actie van gaat komen, maar Haas dacht wrs niet geschoten is altijd mis! Dat zou voor Perez rampzalig kunnen zijn straks als het toch doorgaat..
lekkaah zegt
Kunnen ze niet 1 sensor op de vooras en 1 op de achteras, en de witte lijn volplempen met sensoren? Je kunt toch niet met het menselijk oog 21 coureurs elke bocht ronde na ronde in de gaten houden? Vragen om gezeur.
Richmond zegt
Was te verwachten, onboard is geen nieuw bewijs en om de uitslag 2 weken later aan te laten passen moet je wel heel sterk bewijs hebben.
Gulli zegt
Ik heb op de basisschool ook wel eens buiten de lijntjes gekleurd. Het komt wel heel dichtbij zo.