We beginnen vandaag met de ePrix van Duitsland 1. Ja, er zullen meer volgen.
De ePrix van Duitsland 1 staat voor de deur! Net als met de Formule 1, moest de organisatie van de Formule E het een en ander aanpassen vanwege de gevolgen van het coronavirus. In de Formule 1 had de organisatie ‘het geluk’ dat de meeste races nog plaats moesten vinden.
Corona
In de Formule E was dat niet het geval. Sterker nog, het seizoen was al in volle gang bezig toen de pandemie groter en groter werd. Nog een belangrijk punt: bij Formule 1 races wordt er gereden op circuits, waarvan er maar een paar straatraces zijn. Deze zijn nu allemaal afgelast. Met de Formule E zit het wat lastiger, want die vinden juist plaats in stedelijke gebieden.
Aanvankelijk werd gedacht om het seizoen te schrappen. Maar gelukkig krijgt het seizoen een goed vervolg. De oplossing is simpel doch effectief. Na 158 dagen niet gereden te hebben, keert de Formule E terug in Berlijn. Op het vliegveld Tegel worden zes races gehouden in negen dagen. In ons artikel zie je de complete planning.
DS Techeetah
Tijdens de kwalificatie bleek dat de meeste favorieten behoorlijk ‘roestig’ zijn, behalve de coureurs van het DS Techeetah team. Portugees Da Costa staat op Pole en Fransoos Jean-Eric Vergne staat tweede. André Lotterer (Porsche) maakt de top 3 compleet. Nederlander Nyck de Vries wist de super-pole ronde te halen en legt beslag op de vijfde startplaats. De andere Nederlander, Robin Frijns, start vanaf de 11e positie.
Robin Frijns
Tijdens de race waren de coureurs allemaal vrij voorzichtig. Ondanks dat Mercedes wel degelijk mee doet, zijn het de DS Techeetah’s die meteen weg rijden bij de rest van het veld. Da Costa weet zijn voorsprong vast te houden. Na tien minuten zijn de auto’s al 5 seconden ‘los’ van de nummer drie, André Lotterer. Helaas rijdt Robin Frins zijn auto na tien minuutjes in de muur en doet er nog maar één Nederlander mee. Het was overigens geen fout van de Hollander, maar een raceongeluk nadat hij door Maximilian Günther naar buiten wordt geduwd. Vanwege de troep op de baan wordt de safety car (een BMW i8 Spyder!) naar buiten gebracht. De voorsprong van DS is weer weg.
De Vries gaat lekker. Hij klimt na de safetycar periode op naar de vierde positie. Lotterer probeert met zijn de DS Techeetah aan te vallen door gebruik te maken voor de Attack Mode (waarvoor je de bocht wijd moet nemen). Dit gaat helaas mis voor de Duitser, waardoor hij wel tijd verliest en direct Nyck de Vries in zijn nek heeft. De Vries rijdt koel en berekenend en haalt Lotterer in na enkele ronden close racing waar de Formule 1 alleen maar van kan dromen.
De Vries
Nu is het de vraag: kan De Vries in de buurt komen van de DS’en? Nee. Integendeel. Hij verremt zich en komt op het vieze gedeelte van de baan terecht. Lotterer staat nu derde, De Vries vierde. Darnit. Ook slecht nieuws voor ex-Formule 1 coureur Felipe Massa, die zichzelf elimineert. In de tussentijd maken Da Costa en Vergne het elkaar lastig. De Vries verliest ook een plaats aan Sam Bird.
Finish
Met nog 11 minuten te gaan wordt er een ‘all-course yellow’ aangekondigd. Het is vergelijkbaar met de VSC (Virtual Safety Car) in de Formule 1. De groene vlag valt na 8:20. Dat betekent nog acht minuten, twintig seconden én een extra ronde.
Met nog een paar minuten op de klok is duidelijk dat het niet helemaal lekker gaat met Vergne. Hij valt terug in het veld. De Vries staat nu vierde, achter Lotterer, Bird en Da Costa. De Belg Stoffel Vandoorne rijdt een solide race en is inmiddels opgeklommen naar P6, die hij in de slotfose moet opgeven aan die andere Belg, Jerome d’Ambrosio. De accu van Da Costa is bijna te vroeg leeg, maar hij kan de race uitrijden en winnen.
Uitslag ePrix Duitsland 1:
- Da Costa
- Lotterer
- Bird
- DE VRIES
- d’Ambrosio
- Vandoorne
- Buemi
- Günther
- Di Grassi
- Sims
- Rast
- Mortara
- Jani
- Lynn
- Evans
- Rowland
- Calado
- Turvey
- Abt
- Vergne
- Sette Camara
- Muller
- Massa
- FRIJNS
scalvaro zegt
Ik heb mn best gedaan… Maar t kan me niet boeien. Sorry.
shibby zegt
Ik heb het geprobeerd te kijken, maar het irritante gepiep/gezoem van die auto’s vind ik nogal irritant…
florisje zegt
@shibby: Ja want die F1 motoren klinken tegenwoordig zoo gruwelijk lekker.
detroitv8 zegt
@florisje: jawel
p993 zegt
@florisje: dat zegt ie ook niet he
karaya zegt
@florisje
Als je goed luistert hoor je bij de Formule E de diesel agregaten op de achtergrond loeien.
Overigens gaat het gerucht dat Miele volgend jaar met een fabrieksteam gaat meedoen.
florisje zegt
@karaya: Verandering is eng hè?
karaya zegt
@florisje
Eng? Ik denk dat niemand er wakker van ligt.
Het laatste artikel op autoblog over de Formule E werd gepubliceerd om 20.00 uur gisteravond, vanochtend was er nog geen enkele reactie.
florisje zegt
Bedankt voor het uitgebreide artikel!
koeberg zegt
De tweede foto is van voor de pandemie mag ik hopen? Of maken we hier een nieuw superspread event?
Darahan zegt
Yes, dat zijn ook duidelijk de oude FE autos van een aantal jaar geleden.
Darahan zegt
@willeme Er wordt op het voormalige vliegveld Tempelhof gereden, niet op het (nog) actieve vliegveld Tegel. Tempelhof is sowieso een aanrader te bezoeken wegens de interessante (lees: Nazi) architectuur van het vliegveld.