De afgelopen jaren won Verstappen de Grand Prix van België makkelijk ondanks matige startposities. Vandaag ook gewoon dus, toch?
Het belooft weer een mooie Grand Prix te worden in België. Na de vochtige kwalificatie van gisteren start Leclerc vanaf pole, naast Perez. Het is niet omdat Verstappen eindelijk verslagen is in de kwalificatie door de Mexicaan. Maar onze Max heeft een straf en start daarom vanaf P11. Zo hebben we een interessante grid te pakken en moet het vandaag ook ‘op droog’ een interessant gevecht worden.
Spoiler alert: Bij deze eerst de uitslag!!
UPDATE: Na de race is de auto van Russell 1,5 kilo te licht bevonden. De straf is diskwalificatie. Iedereen schuift daarmee alsnog een plekje op. Zou het door de bandenslijtage van het lang doorrijden komen? Dat scheelt zeker enkele 100en grammen, maar dat lijkt ons niet genoeg.
Ricciardo pakt alsnog een punt. Fijn voor onze knuffel Ozzie.
Pos | Coureur | Punten |
---|---|---|
1 |
Lewis HamiltonMercedes |
25 |
2 |
Oscar PiastriMcLaren |
18 |
3 |
Charles LeclercFerrari |
15 |
4 |
Max VerstappenRed Bull Racing |
12 |
5 |
Lando NorrisMcLaren |
10 |
6 |
Carlos Sainz Jr.Ferrari |
8 |
7 |
Sergio PérezRed Bull Racing |
7 |
8 |
Fernando AlonsoAston Martin |
4 |
9 |
Esteban OconAlpine |
2 |
10 |
Daniel RicciardoRB |
1 |
11 |
Lance StrollAston Martin |
0 |
12 |
Alexander AlbonWilliams |
0 |
13 |
Pierre GaslyAlpine |
0 |
14 |
Kevin MagnussenHaas |
0 |
15 |
Valtteri BottasKick Sauber |
0 |
16 |
Yuki TsunodaRB |
0 |
17 |
Logan SargeantWilliams |
0 |
18 |
Nico HülkenbergHaas |
0 |
DNF |
Zhou GuanyuKick Sauber |
0 |
DNF |
George RussellMercedes |
0 |
Start
Perez komt niet goed weg en verliest zijn plek aan Hamilton. Leclerc behoudt de leiding. Ook Norris komt niet lekker weg en verliest plekken aan Piastri, Russell en Sainz. Slecht nieuws voor de nummer twee in het kampioenschap die vandaag puntjes kan pakken op Verstappen. Die laatste heeft geen superstart maar schuift degelijk de top-10 binnen. Vervolgens gaat hij vrij rap langs Albon en Alonso voor P8. Daarmee ligt hij vlak achter zijn ‘rivaal’ voor het kampioenschap in de McLaren.
Dat is dus balen voor de Brit, maar ook voor Verstappen. Want nu zit hij klem. De McLaren is niet zo makkelijk voorbij te steken dan de Williams en Aston. Hamilton doet ondertussen of het drie jaar geleden is en haalt Leclerc in voor de leiding in de race. Zhou gaat verder met zijn dramatische, vermoedelijk laatste, F1 seizoen en valt uit met technische malheur.
(te) vroege stops Russell en Verstappen, ook Perez matig
Russell en Verstappen zijn de eersten die stoppen uit de top-8. Verstappen valt dan terug tot P14 achter Tsunoda. Russell tot P12 achter Magnussen. De nieuwe banden zijn véél beter en Red Bull haalt dan ook Perez binnen. Maar die komt de baan weer op achter Stroll. De Mexicaan verliest daardoor veel te veel tijd en komt achter Leclerc terecht als de Monegask stopt. Piastri haalt hem in voor een virtuele P3. Geen lekkere strategie dit van Red Bull Racing. Ook al niet omdat het Perez op een medium heeft gezet. De rest wisselt allemaal naar hards, op Ricciardo en Albon na.
Sainz rijdt dan lang door in zijn eerste stint, maar schiet even langs de baan. Kost hem twee seconden. Norris stopt in ronde 16 en komt dan terug ruim vijf seconden achter Max. De Brit heeft nu echter wel nieuwere banden. En een gaatje vrije lucht voor hem om dicht te rijden.
Perez houdt Russell voor Verstappen
Verstappen komt niet voorbij aan Russell, omdat die bij Perez in de DRS zit. Sainz pit in ronde 21 oor mediums en komt terug op P8 met een nieuwe set mediums. RUS haalt dan Perez in voor P4 en heeft dan Verstappen in zijn nek. Red Bull komt precies op dat moment toevallig met een extra pitstop op de proppen voor de Mexicaan. Het signaleert nog maar eens dat PER mogelijk zijn laatste race rijdt voor Red Bull Racing.
Norris is dan al aangesloten bij de twee Red Bulls en zit in de DRS-range bij Verstappen. Maar net als het omgekeerd ook zo was, kan Norris er niet voorbij komen. Leclerc pit dan om een undercut te proberen ten opzichte van Hamilton. Maar de stop is een seconde te langzaam. LEC valt terug tot P7. Hamilton covert een ronde later en behoudt zijn positie ten opzichte van de Monegask.
Mid Race: team order Red Bull
Daarmee hebben we nu Piastri aan de leiding, voor Russell, Verstappen, Norris, Sainz, Hamilton en Leclerc. HAM en LEC zijn al een tweede keer gestopt. Maar Piastri is nu op oude banden de snelste man op de baan. Net als LEC doet Sainz een hele korte stint op de mediums en komt hij vervolgens binnen voor zijn tweede stop. Ook Verstappen stopt een tweede keer en valt daarmee terug tot achter Perez. Norris valt met een stop opnieuw achter Verstappen terug. Perez laat zijn teammaat gaan.
Piastri stopt dan vanaf de leiding en valt terug naar P4. Voor het groepje Verstappen – Norris – Perez maar achter Hamilton en Leclerc. Ook Russell rijdt dan nog vooraan, want hij is de laatste in de top-8 die nog geen tweede stop heeft gemaakt.
Finish
Piastri gaat dan voorbij aan Leclerc. En Hamilton sluit aan bij Russell. Het zal toch wel dat Mercedes Hamilton voorbij laat, niet? Neen! De twee Mercs mogen vechten en Russell houdt Hamilton achter zich. Met nog een ronde te gaan sluit Piastri aan. Dat kan toch niet de bedoeling zijn!?!!
RUS brengt het echter over de meet met een briljante call voor een eenstop-strategie. Niet de snelste dit weekend, wel de slimste. Hij pakt zijn derde zege in de F1. Hamilton wordt tweede voor een Mercedes 1-2tje. Piastri derde.
Verstappen komt Leclerc niet meer voorbij voor P4. Hij houdt wel Norris achter zich, dus loopt hij weer uit in het kampioenschap. Sainz wordt zevende en Perez achtste, na een derde stop in de slotfase. Alonso en Ocon maken de top-10 compleet, vlak voor Ricciardo die twee seconden tekortkomt op een puntje.
De volgende is pas over een maand…In Nederland. Zin an…
brammetjedeb zegt
Waarom laten ze Russel en Verstappen niet eerder langs Perez gaan die de boel ophield. Nu gaat Russel erlangs en slaat gelijk een gat voordat Max erlangs kan. Plus norris zit er gelijk bovenop. Later in de race deden ze het wel. Snapte ik niet echt.
Verder ondanks veel DRStreintjes een leuke race. Had norris in de McLaren sneller verwacht. Max er netjes voor, helemaal prima!
tortuga zegt
Norris had snelste ronde ooit in F1 GP dus snel was ie wel.
KEV9 zegt
Goede call van Russell en RB moet tijdens de vakantie eens diep ga nadenken hoe ze van beste team naar 3e of zelfs 4e team zijn gegaan
brammetjedeb zegt
Verstappen van p11 naar p4. Kweenie hoor, maar vandaag zag het er prima uit toch? Het was net wie de juiste call maakte, en dat was Russel in dit geval.
HZW zegt
Max had ook de gok kunnen wagen om op de witte banden door te rijden.
Dan had hij misschien wel op het podium kunnen staan.
De eerste stop van max was ook veel te vroeg.
Allison Burgers zegt
Hij was 5e.
Allison Burgers zegt
Edit: als Russell gediskwalificeerd wordt toch 4e. 😂
brammetjedeb zegt
En dat wordt ie, kan niet anders.
brammetjedeb zegt
Je had gelijk…😂
KEV9 zegt
Dankzij fouten van Mclaren bij Norris, te laat binnencgeroepen. Norris was stuk sneller dan Max.
anthwan zegt
Toch waren de Mclaren en de Mercedes beide sneller en hij niet veel sneller dan de Ferrari’s.
harrie zegt
‘Op Spa kan je makkelijk inhalen’ kan ook naar de prullenbak, maar leuke race door de verschillende strategien.
Het momentum verschuift van Red Bull naar McLaren, en nu van McLaren naar Mercedes en dat laatste kan wel eens de redding van Max zijn titelaspiraties zijn.
Waarom offerde Red Bull Perez niet gewoon op toen hij Russel en Max rondenlang ophield met zijn DRS trein terwijl Norris op jacht was. Laat ze maar voorbij, Russell zijn DRS kwijt, Max niet en de race van Perez had er niet nog minder door geworden.
Foramen zegt
En het moment dat Russel voorbij gaat aan Perez trekken ze Perez naar binnen in plaats van het gat tussen Verstappen en Norris te vergroten, snap ‘m niet helemaal.
Gulli zegt
Echt he, had hem dan een rondje langer buiten gehouden om Max een tow te geven en vervolgens Norris op te houden. Dit was weer geen geniale strategische race van RB.
Wat ook niet helpt is dat ze waarschijnlijk op regen rekenden met hun downforce setup waardoor de auto op het rechte stuk gewoon snelheid miste om erlangs te gaan.
pomoek zegt
Eigenlijk best een goed resultaat voor verstappen. Als laatste gestart van de top 4 team autos. Geëindigd op p5, met je grootste tegenstander achter je. Gewoon een uitstekende race van Russell en Hamilton en Piastri. Norris was niet top. Maakte teveel foutjes. Kans is groot dat Perez na de zomer niet meer hoeft in te klokken. Van p2 naar p8. Niet dramatisch. Maar wel gewoon niet goed, terwijl hij nu vooral positieve resultaten had moeten neerleggen.
Allison Burgers zegt
Eens. Het is nu elke race rekenen en overleven. Op naar een 2021-climax.
Richmond zegt
Ik vraag mij of het ook niet te maken had met de banden strategie. Hij deed medium – medium – hard. Tegen Medium – hard voor de rest.
Frankypanky zegt
Verstappen had het voor de race al opgemerkt, dat Red Bull geen tweede setje Hard voor hem had achtergehouden.
Hamilton liet Russell leven, die nu eens niet te betrappen was op foutjes.
Toto Wolff ziet er opeens tien jaar jonger uit. Ben benieuwd of Mercedes dit weet vast te houden.
HZW zegt
Het 75 meter verleggen van de DRS lijn, maak de DRS zone op Kemmel een stuk minder effectief, waardoor het snelheid verschil een stuk korter wordt, en daardoor moeilijker inhalen op kemmel.
Robert zegt
E.e.a. had ook te maken met de windrichting. Die hadden ze bijna vol in de rug, waardoor het DRS effect flink werd gereduceerd.
Robert zegt
Iedereen: “McLaren is het team wat Red Bull gaat verslaan”
Mercedes: wint drie van de vier meest recente races.
Gulli zegt
Hoe dan, in 80% van de afgelopen races is er een safety car geweest. Deze race geen gele vlag gezien, niet eens een regendruppel en dat terwijl RB met hoge downforce toch wel rekening had gehouden met een natte race lijkt het. Zonde, maar het belangrijkste is dat Verstappen voor Norris is geëindigd.
tortuga zegt
Redbull had problemen met het testen van de downforce waardoor ze jammer genoeg een mindere setup moesten draaien
brammetjedeb zegt
Nee, je kan met twee set-ups rijden en toch dezelfde tijden rijden: veel en weinig downforce. Veel pak je erg veel tijd in sector twee, weinig in één en drie. Verstappen had in sector twee veel moeite toen ze met weinig downforce reden. Ze zijn weer terug geswitched naar veel, wat voor de natte kwali niet verkeerd uitkwam.
mark997gt3 zegt
Max had duidelijk teveel vleugel staan. Dat verklaart de goede kwali. Max heeft nagenoeg niemand ingehaald met DRS. Verder een prima race. Weer gemaximaliseerd. Dat kan onze Max wel. Gewoon uitgelopen in WK.
Hopelijk einde oefening Perez. Vanaf P2 had er veel meer uit moeten komen.
Allison Burgers zegt
Russell under investigation. Auto te licht. Diskwalificatie dreigt.
vopo zegt
Russel is overwinning kwijt!
550maranello zegt
Russel gediskwalificeerd, Hamilton wint.
Roadster1976 zegt
Top header foto!
Gulli zegt
Als je 34 lange ronden op een setje banden rijdt zijn ze misschien wel tot aan het canvas afgesleten, wie weet scheelt dat wel 375 gram per band 🤔 😅
brammetjedeb zegt
Ha, dat was ook mijn verklaring. Zou dat kunnen? Denk het best eigenlijk, en dat het daar wringt. Een pitstop minder die weer zwaardere banden zou betekenen.
Robert zegt
Ik heb het even gegoogeld; een Formule 1 band weegt, afhankelijk van de compound 9,5 tot 11,5 kilogram per band. Dan is een dergelijk gewichtsverlies als gevolg van slijtage helemaal niet ondenkbaar.
Richmond zegt
Hij heeft zelf de strategie van 2 stop naar 1 stop verandert. Dus dat heeft invloed op de bandenslijtage, maar ook moet je dan ook de stukken rubber langs de baan oppikken. Misschien met de spanning dat Hamilton hem zou inhalen is hij der vergeten in de halve outlap.
harrie zegt
Op Spa rijd je na de finsh direct de pits in via de pit uitgang, weinig kans om rubber op te pikken.
Aan de andere kan scheelt dat gemiste ererondje ook weer wat benzine.
anthwan zegt
Russel gediskwalificeerd!!!
HZW zegt
Die 1.5 kg kan een samenkomst van dingen zijn, versleten banden, weinig brandstof, vergeten te plaatsen van extra gewicht.
dtwo zegt
“De McLaren is niet zo makkelijk voorbij te steken dan de Williams en Aston.”
dan := als