Het is potverdikke al vier weken geleden dat Max Verstappen nog eens een Formule 1 race won. Lukt het wel in Canada?
Na de klinkende zege van Ferrari in Monaco, was de verwachting dat team rood de goede vorm zou voortzetten in Canada. Niks is echter minder waar, want team rood was gisteren 11de en 12de in de kwalificatie. Oops. Verstappen dan weer gewoon aan de leiding, of is McLaren het snelst? Neen en neen. Tot verbazing van iedereen was Russell de snelste man in de kwalificatie. Of beter gezegd: hij was precies even snel als Verstappen, tot in duizendsten van een seconde. Duizendsten van een seconde die ook nog eens precies optelden tot een 1:12.000. Confirmatie dus dat we leven in een simulatie.
Vandaag dus de race en is op de redactie het epische proefballonetje opgevat, om de F1 verslagen wat te veranderen. Dus bij deze, eerst de uitslag. En daarna gaan we (een stuk) korter dan normaal de opvallende zaken nog even belichten. Die waren er deze keer dan wel weer veel. Maar het idee is dus om dit normaal gesproken een korter artikel te maken. Laat even weten in de comments of je dit wel prettig vindt, of juist extreem knaak.
Uitslag Formule 1: Grand Prix van Canada 2024
Pos | Coureur | Tijd | Punten |
---|---|---|---|
1 |
Max VerstappenRed Bull Racing |
01:45:47.927 | 25 |
2 |
Lando NorrisMcLaren |
+3.879 | 18 |
3 |
George RussellMercedes |
+4.317 | 15 |
4 |
Lewis HamiltonMercedes |
+4.915 | 13 |
5 |
Oscar PiastriMcLaren |
+10.199 | 10 |
6 |
Fernando AlonsoAston Martin |
+17.510 | 8 |
7 |
Lance StrollAston Martin |
+23.625 | 6 |
8 |
Daniel RicciardoRB |
+28.672 | 4 |
9 |
Pierre GaslyAlpine |
+30.210 | 2 |
10 |
Esteban OconAlpine |
+30.313 | 1 |
11 |
Nico HülkenbergHaas |
+30.824 | 0 |
12 |
Kevin MagnussenHaas |
+31.253 | 0 |
13 |
Valtteri BottasKick Sauber |
+40.487 | 0 |
14 |
Yuki TsunodaRB |
+52.694 | 0 |
15 |
Zhou GuanyuKick Sauber |
+1 ronde | 0 |
DNF |
Logan SargeantWilliams |
Retirement | 0 |
DNF |
Charles LeclercFerrari |
Retirement | 0 |
DNF |
Carlos Sainz Jr.Ferrari |
Retirement | 0 |
DNF |
Alexander AlbonWilliams |
Retirement | 0 |
DNF |
Sergio PérezRed Bull Racing |
Retirement | 0 |
Start
De start in het natte vindt gelukkig niet plaats achter de safetycar. Ondanks de regen opteert de wedstrijdleiding gewoon voor een staande start. De leiders in de wedstrijd blijven gelijk, maar Ricciardo verliest plekken aan Alonso en Hamilton. Dat is niet goed om Sjaak Nieuwstad de mond te snoeren. In het achterveld raken Gasly en Perez elkaar. In dit geval vooral door toedoen van Gasly. Maar het is een normaal inchident on the race.
Iedereen start op inters, maar de Hazen kiezen voor de Full Wets. Ze hebben vanuit hun startposities aan de staart van het veld ook niet zoveel te verliezen. De keuze valt goed uit, want MAG en HUL snijden door het veld als een warm mes door de boter. Magnussen klimt op naar P4 en Hulkenberg naar P8. Maar dan gooit Haas F1 alles weer in het putje. Magnussen had kunnen stoppen voor nieuwe inters en nog in de top-10 kunnen rondrijden. Maar hij heeft een hele trage stop. Weg voordeel. Hulkenberg blijft langer doorrijden maar profiteert daar ook niet heel erg van. Het was even leuk, maar het levert dus weinig op zo.
Sargeant schiet van de baan
Logan Sargeant schiet dan van de baan, maar kan door.
Gevecht voor de leiding
Vooraan het veld ontstaat een machtig gevecht voor de leiding in de race. Op een gegeven moment hebben Russell en Verstappen bijna 10 seconden te pakken op Norris. Het lijkt dan alsof het wachten is totdat MV1 Russell voorbijgaat en weer naar een zege cruiset. Maar net als we eerder gezien hebben, komt de McLaren aan het eind van de stint tot leven. Norris rijdt binnen no-time het gat dicht. En omdat Max niet voorbij komt aan George, verschalkt hij zelfs onze held voor P2.
Dan maakt Russell een foutje en kan Norris vooraan wegrijden. Echter, ook Max komt nu voorbij GR63 als die zich weer op de baan voegt na het missen van de laatste chicane. De McLarens lijken op dat moment op een 1-2 af te stevenen, want ook Piastri komt enorm snel dichterbij aan VER en RUS.
Sargeant schiet van de baan, part deux
Dat alles verandert echter weer als Sargeant nog een keer crasht. De beste man moet eigenlijk misschien voor zichzelf in bescherming genomen worden, want het is bijna een standaard gebeurtenis inmiddels. Het zorgt nu ook voor een safetycar en daardoor is Norris de bok. In Miami had ‘ie het voordeel, maar nu het nadeel. Hij is de pit namelijk al voorbij, als Verstappen, Russell en Piastri wel nog kunnen pitten. Een ronde later komt NOR alsnog binnen. Maar hij verliest twee plekken aan VER en RUS. Dus nu rijdt onze held alsnog vooraan.
Ferrari is nergens in Canada
De hoop en trots van Ferrari smelt dit weekend weg als een op de lunchtafel vergeten overrijpe Gorgonzola op een zomerse Italiaanse dag. De startpositie was al matig. Dan heeft Leclerc ook nog een motorprobleem. En vervolgens pit men voor slicks met Charles achter de safetycar, waarna het twee rondes lang kneiterhard begint te regenen. Leclerc komt dan weer binnen voor inters, waarna het lekker opdroogt. Hij heeft dan bijna een minuut (dus hier bijna een ronde) achterstand op Hulkenberg die achttiende rijdt. Toppie. Sainz is dan dertiende. Niet veel later wordt Leclerc gevraagd de auto te parkeren. Toch fijn om te weten dat de Italianen nog niet veranderd zijn. Heerlijk.
Perez weer ‘ongelukkig’
Perez is praktisch niks opgeschoten in de race als hij schade aan zijn achtervleugel rijdt. Einde race.
Tweede safetycar
Richting het eind van de race lijkt Verstappen ‘m na een magistraal gevecht toch weer in de tas te hebben. En deels in de schoot geworpen te krijgen. Russell maakt een fout en hij ligt zodanig in de clinch met Norris, dat Max er met het spreekwoordelijke been vandoor lijkt te gaan. Maar de horrordag van Ferrari wordt dan compleet. Sainz spint en Albon klapt er bovenop. Tweede safetycar van de dag. Verstappen is zijn voorsprong kwijt en Mercedes besluit met twee auto’s te pitten voor nieuwe banden. Een shoot out naar de finish dus.
Finish Grand Prix Canada 2024
Verstappen wint ‘m voor Norris. Russell laat zich eerst nog verschalken door Piastri en moet dan ook Hamilton voorbij laten. Maar komt vervolgens nog terug tot P3. GR63 zal denken dat er meer had ingezeten vandaag. En daar heeft hij gelijk in. Hamilton wordt vierde, Piastri vijfde. De twee Astons van Alonso en Stroll zijn zesde en zevende. Voor Ricciardo is er P8 aan het eind, mede omdat Tsunoda ouderwets van de baan glibbert in de slotfase. Zodoende kunnen de twee Alpines van Gasly en Ocon de laatste puntjes sprokkelen, vlak voor de Hazen. Die laatste gaven de race kleur, maar krijgen er niets voor terug.
Wat een race!
Het was weer genieten vandaag. De antithese van Monaco. Hoezo Formule 1 saai? De volgende is over twee weken in Spanje.
De stand bij de coureurs na deze race
Pos | Coureur | Punten |
---|---|---|
1 | 194 | |
2 | 138 | |
3 | 131 | |
4 | 108 | |
5 | 107 | |
6 | 81 | |
7 | 69 | |
8 | 55 | |
9 | 41 | |
10 | 19 | |
11 | 17 | |
12 | 9 | |
13 | 6 | |
14 | 6 | |
15 | 3 | |
16 | 2 | |
17 | 2 | |
18 | 1 | |
19 | 0 | |
20 | 0 |
En bij de teams is het duidelijk dat Ferrari zichzelf geen goede dienst heeft bewezen met 2 maal een DNF. Red Bull loopt weer uit en McLaren komt hard dichterbij.
Pos | Team | Punten |
---|---|---|
1 | 301 | |
2 | 252 | |
3 | 212 | |
4 | 124 | |
5 | 58 | |
6 | 28 | |
7 | 7 | |
8 | 5 | |
9 | 2 | |
10 | 0 |
Nog eens lezen hoe het ook al weer zat met de kwalificatie in Canada doe je hier.
Even vooruitkijken naar de GP Spanje door de 2023 uitslag van nog eens na te lezen.
aadzor zegt
Wat een fijne race. 3 echte kanshebbers op verschillende momenten.
Heel wat F1 goden die het niet gered hebben.
Knappe 1e stind van Norris.
Knappe samenvatting ook.
Johanneke zegt
Toprace, maar wat hebben ze bij RB weer gesnoven om Perez zijn contract weer te verlengen. Kijk Sargeant is niet goed genoeg voor de F1, Zhou vind ik ook slecht. En Stroll. Maar voor de rest vind ik iedereen die meedoet een betere coureur dan Perez. Ajoh, lekker de op 3 na slechtste coureur van de grid nog een jaar contract geven met optie voor nog een jaar. Yolo toch.
ouwedibbes83 zegt
Hij is al wel lang uit vorm zeg, al zoveel races weinig goeds laten zien die Perez. Zijn onvergetelijke teameffort in het 2021 seizoen staat me nog bij, maar RB heeft momenteel weinig profijt van hem als tweede rijder.
harrie zegt
In 2021 was enkel team effort in de laatste race, de rest van het seizoen heeft ie ook grotendeels verzaakt anders had Max die titel wellicht al eerder te pakken.
pomoek zegt
Simpel: geen andere keuze.
Johanneke zegt
Jawel joh. Ricciardo en Tsunoda rijden gewoon sterk. Lawson is een enorm talent die de F1 in moet. Dus zet die man in de racing bull, en promoveer tsunoda door. Ofzo.
Richmond zegt
Bijna iedereen die je daarin gaat zetten, zal zichzelf willen bewijzen tov max. Daar heeft red bull geen behoefte aan. Bij Webber en Vettel werkte dat niet, Vettel en Ricciardo ook niet, Max en Ricciardo ook niet. Plus max en Albon, max en Kvyat etc. Je hebt een Bottas/ barichello / Irvine nodig. Een tweede coureur die niet meer dan dat pretendeert te zijn.
Wij fans kijken er anders naar dan een team zelf.
anthwan zegt
Of Albon, man die reed ook een dijk van een wedstrijd.
Jammer van die crash met Sainz, Pure pech.
MaartenD zegt
Spannendste race van het seizoen. Sowieso dat de concurrentie zo dicht bij Max is
papa zegt
Hammie is tweede rijder…
drdre1 zegt
Ik vond de samenleving, zoals hij eerst werd geschreven, helemaal prima. Daar las ik graag nog eens doorheen om te kijken wat ikzelf evt had gemist. Maar goed, dit is ook okay, maar mss wel handig om de nummertjes van 1-20 in het lijstje te vermelden. Leest wat makkelijker.
drdre1 zegt
Samenleving? 🤔 Samenvatting
panam1 zegt
Die Russell onder druk kan echt niets, hij maakt zo vaak fouten als de druk erop staat. maakt hem toch een zwakke rijder in mijn optiek. Dat Toto ook nog even online moest komen spreekt boekdelen – dat doet hij normaal nooit. Fantastische race m!
outlook zegt
Lijkt idd wel een tendens bij Georgy
harrie zegt
Deze was vermakelijk! Toppers aan elkaar gewaagd en wat buitjes in de mix.
En Max bouwt zijn oorsprong ff met de volle 25 punten uit op zero points Leclerc…
Perez weer de pannenkoek van de dag, en dat terwijl Ric een sterke race had. Gooi desnoods Lawson voor de leeuwen en zet hem direct in die Red Bull, veel slechter dan dit wordt het niet.
Robert zegt
Die buitenom-binnendoor move van Albon op respectievelijk Ricciardo en Ocon, geniaal! De inhaalactie van het seizoen is wat mij betreft nu al bekend.
Oopelkadet zegt
Even gekeken. Wat bij blijft is vooral de herhaalde boodschap: koop geen pirelli banden. Nooit. Koop nooit, nooit pirelli banden. Elke keer als ik zon geel bord zie denk ik daar aan. Zeg het ook tegen je familie. Je vrienden. ONterf je kinderen als ze ooit Pirellis gaan kopen. Koop nooit, nooit Pirelli autobanden. Dat is de boodschap van F1 2024.
Johanneke zegt
Ik snap em niet.
drdre1 zegt
Mijn kind heeft net Pirellibanden gekocht van z’n erfenis. Wat moet ik nu?! 😱
berlinetta zegt
Banden lek steken en Extinction Rebellion de schuld geven.
z3cabby zegt
Ik denk al mijn hele leven precies zo over een Opel Kadett.
Gulli zegt
Pirelli maakt de banden zoals de F1 dat wil, ze moeten een bepaalde prestatie halen en de degradatie is ook van te voren bepaald door de F1, een zachte band MOET op een gegeven moment ‘over de klippen’ gaan omdat hij anders te snel wordt en niemand meer voor andere banden kiest, een harde band MOET het langer kunnen volhouden dan een medium maar met minder grip. Zo heeft elke band zijn eigen eigenschappen. Ik ben ervan overtuigd dat Pirelli veel beter kan maken maar ze worden geïnstrueerd dat niet te doen om bandenstrategie nog enig nut te geven.
mashell zegt
Zoals Michelin meer een restaurantgids is dan een bandenfabrikant zullen we Pirelli vooral herinneren vanwege hun kalenders.
pomoek zegt
Russel is, wederom, niet in staat zijn hoofd koel te houden onder druk.
Kunnen we stoppen met de driver of the day award? Als Norris de finish haalt heeft hij ‘m al binnen. Logisch. Het is een leuke verschijning. Verstappen heeft, by far, niet zijn charme en charisma. Maar was vandaag de koning van Montreal. Wat een race heeft die man gereden in een auto die, gok ik, vandaag de op 2 na beste auto was.
outlook zegt
Waarvan Akte!
flow82 zegt
Het was een boeiende race waar je je aandacht bij moest houden. Hoeveel leuker dan Monaco was dit. Toch fijn dat Max de volle buit weer heeft kunnen pakken. Ieder puntje is er immers een en aan het eind kan hij deze nog wel eens nodig hebben. Super ook dat alles weer dicht op elkaar zit, en meerdere teams op de goede weg zitten. Ben benieuwd naar het vervolg over twee weken!
pomoek zegt
Vraagje: Russel probeerde Verstappen in de pitstraat tijdens de bandenwissel in te halen gedurende de safety car periode. Mag dat eigenlijk wel?
Alfa5 zegt
Lijkt me wel. Als Verstappen een pitstop van 10s zou hebben hoeft Russell echt niet te wachten.
Robert zegt
De manier waarop Russell een al in de pitstraat rijdende Verstappen probeerde te passeren mag niet. Er is namelijk maar ruimte voor één auto. Het was voor Mercedes maar goed dat hij op het laatste moment de keutel alsnog introk, anders was er sprake geweest van een unsafe release.
geecee zegt
Russell dacht waarschijnlijk; als het op de baan niet lukt, dan maar in de pitstraat. Zielige vertoning.
alassad zegt
Mwoah, zijn pitstop was 0.4 seconden sneller. Bovendien hoef je niet op de rem als een ander voor je vrijgelaten wordt.
Ik denk dat Red Bull hier goed mee wegkwam
alassad zegt
Unsafe release? Russell stond achter Verstappen in de pits dus als het al een unsafe release was, was dat voor Verstappen
Robert zegt
Verstappen was 0,4 seconden trager in de pitsstop, maar was ook eerder binnen én eerder weg. Ik weet niet wat Russel dacht te kunnen bereiken door een poging te wagen om hem linksom(!) te kunnen inhalen, maar het was goed om te zien dat hij op het laatst alsnog eieren voor z’n geld koos en achter hem aansloot.
Wie weet echode het “keep the focus George, focus” van Toto nog net op tijd na tussen de oren.
Gulli zegt
Dat doet hij wel vaker, de pitstraat gebruiken als recht stuk, en vrij lomp ook. In sommige pitstraten die breed genoeg zijn is het toegestaan maar andere zijn gewoon een stuk krapper en dan is het gevaarlijk voor de pitcrews die daar opgesteld staan. Dat maakt Russell niet zoveel uit volgens mij.
Joost zegt
Leuke race! Rekende McLaren op een rode vlag na de crash van Sargeant? Geen heel raar idee, want een rode vlag wordt tegenwoordig steeds sneller uitgehangen.
Verder: Wat een inhaalactie van Albon! De Hazen in het begin! Perez: tja, hij staat nu in punten achter o.a. Sainz. Die een DNF had én een race minder gereden.
drtim zegt
Perez heeft ook twee non finishers gehad. Sainz heeft een wedstrijd gewonnen, niet raar dus dat hij voor Perez staat.
Neemt niet weg dat Perez momenteel weer rijdt als een natte krant en ik er niet bij kan dat RB hem voor twee jaar heeft bijgetekend. Ik ben benieuwd hoeveel clausulen er in dat contract zijn opgenomen. Waarschijnlijk zoveel dat het meer een veredelde intentieverklaring is ipv een contract.
Gulli zegt
Wat is die McLaren in handen van Lando snel zeg als ze in het goede window zitten. Die gaan aan het einde van het seizoen nog een groot gevaar worden voor Max, misschien al wel eerder. Ik vind het best prima dat de boel soms een beetje wordt opgeschud, dat biedt hoop op een spannend seizoen! De vorige twee waren dat overduidelijk niet. Ik vind het nu al beter dan ’22 en ’23 :)
Richmond zegt
Perez heeft nog een gridstraf gekregen van 3 plaatsen voor de volgende race, vanwege dat hij met zijn kapotte auto allemaal zooi op de baan achterliet terwijl hij naar de pits reed.
harrie zegt
Instructies van het team, die waarschijnlijk dachten beter een strafje voor Perez oppikken dan een Safety Car die de 6sec voorsprong van Max wegneemt. Denk dat het voor een coureur ook lastig is om via de spiegeltjes de exacte schade te zien. Maar als je niet crasht heb je dat probleem ook niet.
Dutchdriftking zegt
Het was weer een ouderwets fijne race. En wat mij betreft gewoon weer een ouderwets lang artikel de volgende keer ;)