Gaat bovenstaande Leclerc een smadelijke nederlaag lijden tegen zijn broertje in de virtuele Grand Prix?
Het lijkt nog maar een paar weken geleden dat het F1 circus te vinden was in Australië. Oh wacht, dat was het ook, maar toen puntje bij paaltje kwam ging het hele feest niet door. Als goedmakertje gaan we vandaag voor de herkansing, maar dan in een artificiële wereld. In plaats van een echte Grand Prix in Vietnam, schotelt de Formule 1 organisatie ons namelijk de virtuele Grand Prix van Australië voor.
Voor deze tweede virtuele Grand Prix heeft de organisatie al wat meer echte F1 coureurs kunnen strikken als voor de eerste. Een overzicht van de deelnemers schotelden we je vanmiddag al voor. Ook de preshow is duidelijk al een beetje opgepoetst. We zien wat interviews met de rijders vanuit de Playseats in hun eigen huizen. Formule 2 coureur en Haas F1 testrijder Louis Deletraz deelt de eerste tik uit met het swag-volle interieur van zijn optrekje. Teamgenoot Pietro Fittipaldi daarentegen doet het wat minder. Hij zit in een kaal hok voor een paar helmen. Feng Shui is anders. Maar goed, genoeg buildup, tijd voor de kwalificatie.
Kwalificatie
De gebroeders Leclerc pakken vroeg in de sessie de kop. Charles is eerste met een 1:19.698 voor Arthur met een 1:19.807. Maar dan verpest de Deen Christian Lundgaard het Monegaskische familiefeestje. De 18-jarige die aanstaand seizoen het F2-zitje van Nyck de Vries gaat vullen bij ART Grand Prix is een dikke tiende sneller dan Charles Leclerc.
Het zit echter dicht bij elkaar aan de top van het veld. De eerste elf zitten binnen een seconde. Vooral de veteranen laten het een beetje afweten. Davidson crasht in een snelle ronde en Button en Herbert hebben moeite zich uit de onderste regionen van de tijdlijst te knokken. De enige man zonder enige eerdere race-ervaring laat zien dat er toch echt wel wat skill komt kijken bij het rijden van een snel rondje. Cricketer Ben Stokes is namelijk een volle seconde langzamer dan de op één na traagste.
Aan het eind van de sessie gaat Charles Leclerc er nog eens voor zitten, maar hij komt net tekort. Charles blijft wel tweede. George Russell verbetert zich naar de derde plaats, voor Louis Deletraz. Arthur Leclerc zakt uiteindelijk naar een nog altijd verdienstelijke vijfde plaats. Voormalig wereldkampioen Button komt niet verder dan plek vijftien, terwijl bij Mercedes Norris de eer in zijn eentje moet verdedigen. Gutierrez doet niet mee nadat hij naar verluidt boos zijn handschoenen tegen Toto Wolff aan heeft gegooid.
Race
Als de race begint blijkt echter dat Lundgaard van de artificiële FIA een dikke gridstraf heeft gekregen van vijf seconden. Charles Leclerc start daardoor vanaf pole, met George Russell vlak achter hem. Voor Norris is er drama, net als in Bahrein heeft zijn McLaren weer technische problemen. Achter zijn naam komt daardoor een ‘DNS’ te staan.
Race: Start
De start verloopt verder zonder incident. Charles Leclerc kent een geweldige start en trekt meteen een gaatje met Russell, die naar eigen zeggen pas deze week zijn stoeltje heeft gefoamed. Later in de eerste ronde gaat het alsnog mis. Onder andere Alexander Albon vliegt de muur in. Ook Nunzio Todisco en Herbert gaan van de baan op hetzelfde punt.
Mogelijk lag er wat olie of andersoortige viezigheid op de polygonen. Arthur Leclerc klimt rap op naar de derde plaats, terwijl oorspronkelijk polesitter Lundgard alweer is opgeklommen naar de vierde stek. Daarachter strijdt Deletraz met Giovinazzi en Vandoorne om plek vijf.
Race: Mid Race
In ronde 4 gaat Stokes in de andere Red Bull ook naast de baan. Hij weet de Red Bull net uit de muur te houden, maar valt ver terug. Alleen Herbert rijdt nu nog achter de cricketheld. Deletraz kan de druk van de F1 coureurs achter hem niet aan, want ook hij hangt zijn bolide in de muur. De gewiekste Jenson Button is stiekem opgeklommen naar de negende plaats op het circuit waar hij in het verleden twee keer won.
Russell maakt een foutje en moet Arthur Leclerc en Lundgaard laten gaan. De broertjes Leclerc liggen nu één en twee in de race. Het sprookje duurt echter niet lang, want Lundgaard is sneller dan Arthur en gaat hem voorbij in de eerste bocht na start-finish. De jongere Leclerc vergaloppeert zich hierbij enigszins en verliest twee plaatsen aan Russell en Giovinazzi.
Giovinazzi én Arthur Leclerc kiezen daarna voor het maken voor hun pitstop en komen vlak voor de reeds gestopte Vandoorne weer de baan op. Charles Leclerc rijdt voorlopig door aan de leiding van de race en wordt gevolgd door de eveneens laat stoppende Jenson Button. Als de Brit ook stopt kan Charles Leclerc onbedreigd zijn stop maken. Vooral ook omdat Lundgaard wederom door de kunstmatige FIA op de vingers wordt getikt. Dit keer heeft de snelle Renault-rijder te hard gereden in de pitstraat.
In de strijd om een permanent zitje bij Ferrari is Arthur Leclerc inmiddels weer voorbij gegaan aan Giovinazzi. Deletraz vecht zich terug richting de top-5. De gaten in de top-10 zijn daarna zo fors dat er niet echt directe gevechten zijn. Het lijkt wel een echte Grand Prix. Gelukkig is het aan de grens van de top-10 wel spannend. Alexander Albon vecht daar met hand en tand tegen Jenson Button om de laatste puntenpositie. Albon weet de strijd na rondenlange schermutselingen uiteindelijk in zijn voordeel te beslechten. Als Fittipaldi echter terugvalt, ligt ook Button weer op puntenkoers.
Arthur Leclerc leek op een missie om alsnog naast zijn broer op het podium te komen, maar zijn jeugdige overmoed kost hem nog een fout en een paar posities. Broer Charles lijkt inmiddels definitief ontsnapt aan de greep van Lundgaard, die op zijn beurt in zijn spiegels moet kijken om Russell achter zich te houden.
Deletraz is na zijn incidentjes nu aangesloten bij Giovinazzi. Maar helaas, in de bocht waar Montoya en Max Verstappen ooit spinden gaat het wederom mis voor de Zwitser. Hij en Arthur Leclerc zijn duidelijk vlijmsnel, maar maken nog iets teveel foutjes. In het geval van Deletraz zouden die er inmiddels wel uit moeten zijn.
Race: Finish virtuele Grand Prix
Lundgaard heeft de aanval van Russell af weten te slaan. Het gevecht zit ‘m daarom in eerste instantie om plek vier. Daar is Arthur Leclerc wederom aangesloten bij Antonio Giovinazzi. Met behulp van DRS gaat de Monegask de Italiaan uiteindelijk makkelijk voorbij. Giovinazzi probeert nog te counteren richting de snelle chicane, maar moet van het gas om een ongeluk te voorkomen.
In de tweede helft van de top-10 klimt Albon aan het eind van de race nog wat posities op om puntjes te sprokkelen. Maar de champagne is voor Charles Leclerc. Voor de derde keer in zijn carrière wint hij een F1 race! Helaas staat hij net niet met zijn broertje op het podium. Die komt namelijk net een ronde tekort om Russell van de derde plaats te stoten.
In de laatste ronde gaat Fittipaldi nog de muur in, wat Nicolas Latifi het laatste puntje van de race oplevert. Desalniettemin zal de Canadees niet heel tevreden zijn over deze race, waarin zijn teamgenoot het podium haalde. Voor Williams is het resultaat echter ongekende weelde. Eindelijk weer eens een podium en met Latifi op P10 in de uitslag van de Formule 1 in Australië ook een dubbele puntenscore. Hoe lang is dat wel niet geleden?
In het interview na de race zegt Charles Leclerc dat het allemaal niet zo makkelijk was als het oogde. Hij heeft er wel even flink voor moeten zweten. Hard schreeuwen voor de victorie heeft hij niet gedaan. Zijn vriendin zit namelijk naast ‘m te werken en de buren zouden daar ook niet blij van worden. Wel kijkt CL16 al uit naar de volgende race. En natuurlijk is hij uitermate in zijn nopjes met het feit dat hij de andere F1 coureurs de loef af heeft gestoken. Op naar volgende in Shanghai!
De volledige uitslag Formule 1 GP Australië
- Charles Leclerc – Ferrari
- Christian Lundgaard – Renault
- George Russell – Williams
- Arthur Leclerc – Ferrari
- Antonio Giovinazzi – Alfa Romeo
- Stoffel Vandoorne – Mercedes
- Louis Deletraz – Haas F1
- Alexander Albon – Red Bull
- Jimmy Broadbent – Racing Point
- Nicolas Latifi – Williams
- Jenson Button – McLaren
- Luca Salvadori – Alpha Tauri
- Pietro Fittipaldi – Haas F1
- Nunzio Todisco – Alpha Tauri
- Andre Heimgartner – Renault
- Anthony Davidson – Racing Point
- Johnny Herbert – Alfa Romeo
- Ben Stokes – Red Bull
DNQ Esteban Gutierrez
DNS Lando Norris
Edge zegt
Deze race was kwalitatief echt stukken en stukken beter dan die van vorige week. Iedereen leek het virtueel racen toch redelijk serieus te nemen, en het feit dat er voornamelijk echte bekende coureurs aan meedoen maakt het ook net even wat leuker dan wanneer de halve grid uit onbekende Youtubers bestaat.
Ik hoop wel dat Lando Norris zijn PC laat nakijken, want dat hij niet kon starten door de zoveelste gamecrash is wel jammer. En het zou ook wel leuk zijn als de teams de volgende keer weer wat meer van de huidige grid of recente coureurs laten deelnemen. Ik verwacht geen Verstappen (die heeft vanavond nog maar eens herhaald dat hij hier absoluut niet aan mee gaat doen), en ook geen jongens als Hamilton, Vettel of Raikkonen, maar ik zie een Valtteri Bottas, de jongens van Toro Rosso wel als goede kandidaten om mee te doen.
jaapiyo zegt
Ik schat MV33 niet in als de flauwste, maar ik vind het wel tegenvallen dat hij hier niet aan meedoet. Het zou leuk zijn voor de fans en de sport waar hij alles aan te danken heeft.
grasvreter zegt
Hij speelt een andere game toch.
laptom zegt
@jaapiyo: Max staat onder contract bij een ander game, hij zal dus niet onder deze vlag gaan racen.
jaapiyo zegt
Joah ik weet het. Maar beetje kortzichtig in mijn ogen. Als je simracen groot wil maken is dit de uitgelezen kans. In plaats van nu te vechten over wie het grootste platform krijgt, kan je IMO beter proberen om gewoon zoveel mogelijk interesse in simracen in het algemeen te creëren. Als Max zijnde doe je dat mijns inziens niet door een paar gamenerds in je eigen team te verslaan, maar door het op te nemen tegen andere F1 coureurs, in welke game dan ook. Als het dan opblaast als een malle kan je alsnog je eigen feestje promoten.
RiKe zegt
@Edge: ligt niet zo zeer aan de pc, de game is simpelweg instabiel. Meerdere mensen hebben wel vaker een game crash bij F1 2019
jensonb zegt
leuk voor de insiders of kleine groep die-hards maar dit gaat het grote publiek verder niet boeien.
daarnaast moeten de computers ook eerst een tijdje in Parc-ferme staan? Ferrri gesjoemeld met de CPUs ? Stiekem over-geklokt???
dawwg zegt
Ten eerste is de F1 2019 een hartstikke gare game vergeleken met de serieuze sims, inclusief gare FPS, zeker in de spectators mode, doet de helft van het veld niet mee en iedereen die wel meedoet in z’n eigen appels-met-peren setup en internet-verbinding (hoge lag –> minder kans). Nee, op wat nerds na, niet interessant. Als ik een gamestream wil kijken, zet ik wel shroud of DrDisrespect op o.i.d, stukken meer actie en betere produktie-kwaliteit. Waardeer wel dat F1 content publiceert – ze zullen ook wel moeten willen ze overleven – , maar deze onzin kan ik niet aangluren ….
RiKe zegt
Toch knap van Jimmy Broadbent om in dit veld van P17 naar P9 te gaan, even finishen voor wereldkampioen Button en nieuw F1 coureur Latifi
skinny058 zegt
@rike: Hij kan ook wel een aardig potje simracen, dus niet echt verrassend.
fmgarcia zegt
Wat is dit saai zeg. Ze hadden nooit deze gebroken game moeten gebruiken. Simracen werd net serieuzer genomen. Dit is simpelweg gamen.
fmgarcia zegt
@fmgarcia: Neemt niet weg dat alle initiatieven goed zijn om het weekend door te komen. Wil niet te zuur klinken.
poes zegt
@fmgarcia: als je dit nodig hebt om het weekend door te komen dan zou ik me zorgen gaan maken…
fmgarcia zegt
@poes: Weet niet in welke kroeg jij de afgelopen weken bent geweest:p. Ik hoopte op een vermakelijke race, maar helaas kan dat met deze game niet. Had gewoon iracing gebruikt.
erind zegt
Max doet tegenwoordig alleen imsa op Spa @ iracing samen met Gianni vechio. Ik zie hem niet direct f1 spelen
porker zegt
In de F1 fabrieken staan de echte simulators, maar ook dat is denk ik wat saai om te zien. We snakken allemaal weer naar het echte F1 werk en een beetje lol in het leven, en wachten daar ook op, zo lijkt het. Kijk eens naar Autoblog hier. Reacties van iedereen zijn tamelijk zuur en er worden geen jolige reacties op reacties meer gegeven. Laat staan likes. Waar is de tijd van 20+ likes op een comment gebleven? Kom op mensen, niet bij de pakken gaan neerzitten!
reactief zegt
De reacties op reacties en het gebrek aan plusjes is natuurlijk gewoon door het eindeloos falen van de website…
gertjan2012 zegt
@porker: even geheel off-topic. Maar het valt mij al langer op dat het reactie gedeelte onder de Posts niet meer zo levendig is als voorheen. Ik zelf ben ook niet meer aan het plussen en ook het reageren werkt niet meer zo lekker. Ik kan er niet de vinger opleggen wat het precies is, maar ik mis de oude opzet best wel. Verder dan een reactie van +2 heb ik eigenlijk nog niet gezien.
Gulli zegt
Ik kan al weken niet reageren via de ios app. Ik heb de website maar als icoontje op mijn telefoon gezet zodat hij hem gewoon in de browser opent. Op de gigantisch irritante reclame na is dat de beste manier momenteel denk ik.
Oh ja van mij krijg je een plusje ;)
verplicht zegt
@Gulli: De iOS App laat ook geen plusjes meer zien. Na de falende foto galerij, wederom een teken van het verval van de iOS app. Of zelfs het hele platform. Er staan zo weinig reacties tegenwoordig onder de Posts, dat kan nooit goed zijn.
Autoblog zal de echte cijfers wel hebben en zien dat het aantal bezoekers niet terugloopt, de Posts nog net zoveel worden gelezen, dat het gebruik van iOS app nihil is ( en dat er daardoor geen moeite meer word in gestoken).
Geen idee wat er allemaal achter de schermen gebeurt, maar het ziet er niet heel positief uit. Jammer genoeg.
toyotafortuner zegt
Nou ben ik sowieso niet de meest actieve reaguurder, want ik ben meer actief als spotter, maar het is mij ook opgevallen dat de reacties hier steeds zuurder zijn geworden. Vind ik hartstikke jammer. Net als de functionaliteit op de site en in de (Android)app kut met peren is geworden. Ik kan er zelfs niet eens meer inloggen