Gezien de vorm van McLaren lijkt een heuse titelstrijd niet uitgesloten. Maar dan moet Norris wel gaan leveren. Kan hij vanaf P17 de als zesde startende Verstappen vandaag toch nog het leven zuur maken in Azerbeidzjan?
Max Verstappen beleeft tot op heden een F1 seizoen dat ergens doet denken aan dat van Jenson Button in 2009. De Brit won destijds een trits races aan het begin van het seizoen. Later moest hij regelmatig het onderspit delven tegen Red Bull en teammaat Barrichello. Maar het opgebouwde buffertje was voldoende om de titel binnen te slepen.
Voor MV1 lijkt de hoop hetzelfde te zijn. Dat wil zeggen; het liefste zou Red Bull natuurlijk weer ‘gewoon’ gaan winnen. Dat dit later in het seizoen nog gebeurt is natuurlijk niet uitgesloten. Maar voorlopig lijkt het daar niet op. Gisteren in de kwalificatie ging Red Bull misschien iets beter dan in Monza. Maar met P4 en P6 was het nog altijd geen weelde. Zeker niet voor Max Emilian, die voor het eerst sinds Miami 2023 áchter teammaat Perez staat.
Enige voordeel: tweede man in het WK Norris deed het aanzienlijk slechter. Hij bleef gisteren steken in Q1 door een gele vlag. Beter had hij gewoon door kunnen rijden. Dat deed Russell namelijk wel en die mocht zijn vijfde startplek desalniettemin houden. Enfin, Norris heeft zijn werk voor zich vandaag. Eens kijken hoe het zich ontvouwt, in de Grand Prix van Azerbeidzjan editie 2024!
Spoiler alert: eerst de volledige uitslag, hieronder een verslag van de race!!1!
Pos | Coureur | Punten |
---|---|---|
1 |
Oscar PiastriMcLaren |
25 |
2 |
Charles LeclercFerrari |
18 |
3 |
George RussellMercedes |
15 |
4 |
Lando NorrisMcLaren |
13 |
5 |
Max VerstappenRed Bull Racing |
10 |
6 |
Fernando AlonsoAston Martin |
8 |
7 |
Alexander AlbonWilliams |
6 |
8 |
Franco Alejandro ColapintoWilliams |
4 |
9 |
Lewis HamiltonMercedes |
2 |
10 |
Oliver BearmanHaas |
1 |
11 |
Nico HülkenbergHaas |
0 |
12 |
Pierre GaslyAlpine |
0 |
13 |
Daniel RicciardoRB |
0 |
14 |
Zhou GuanyuKick Sauber |
0 |
15 |
Esteban OconAlpine |
0 |
16 |
Valtteri BottasKick Sauber |
0 |
DNF |
Sergio PérezRed Bull Racing |
0 |
DNF |
Carlos Sainz Jr.Ferrari |
0 |
DNF |
Lance StrollAston Martin |
0 |
DNF |
Yuki TsunodaRB |
0 |
Start
Leclerc en Piastri komen goed weg en behouden positie, maar de Red Bulls gaan meteen in de vooruit. Perez pakt P3 af van Sainz, Verstappen grist P5 uit handen van Russell. Stroll blijkt bij het opkomen van het rechte stuk een lekke band te hebben. Dit zorgt voor een aantal auto’s die chaotisch de lange slipstream aanvangen richting bocht 1. Norris profiteert en klimt op naar P12. Later gaat LN4 ook snel door naar P10, maar dan zit hij achter de Williamsen en die zijn moeilijker te verslaan.
Verstappen is dan de eerste van de toppers die de pit opzoekt. Hij komt achter Ricciardo weer naar buiten op P10. Daar maakt hij snel werk van. Toch zie je wat track position voor een verschil maakt als Perez een ronde later stopt. Die komt namelijk achter Norris de baan op in zesde positie.
Norris houdt dan op verzoek van het team Perez op in de tweede sector en dat maakt alle verschil voor Piastri. Die houdt namelijk nét zijn positie ten opzichte van de Mexicaan. Zonder het gemanipuleer was dat vrijwel zeker niet gebeurd. Als Leclerc stopt komt hij achter teammaat Sainz weer de baan op als tweede. Het voordeel voor de Monegask is dat Albonio is doorgereden op harde banden. De Britse Thai fungeert eventjes als buffer tussen hem en Piastri plus Perez.
Als Sainz stopt is ook de leiding van de race weer in handen van Charles, hoewel hij Piastri nu wel in zijn nek heeft. Sainz komt als zesde terug op de baan, voor onze held Max. PIA gaat dan LEC voorbij op het rechte stuk voor de leiding. Opnieuw blijkt hier dat hele kleine verschillen het euhm…verschil maken. Verstappen die er net niet doorheen komt, Norris die Perez even ophoudt. En biem, je hebt een hele andere race te pakken dan je anders zou hebben.
Mid Race
Leclerc komt tot een ontnuchterende conclusie. Ofwel Piastri en Perez pushen als een malle, ofwel ze hebben meer grip dan de Ferrari op de harde banden. We hebben al eens vaker gezien dat de rode bolide dat harde rubber niet zo graag lust. Wel blijft LEC mooi in de slipstream van Piastri, die dus voortdurend onder druk staat.
Hetzelfde geldt voor teammaat Norris, die nu Verstappen op nieuwere banden in zijn nek heeft. Sainz is er al voorbij gepiept, maar NOR maakt zich extreem breed jegens onze held. Die vervolgens klaagt over het niet werken van zijn remmen. Sainz is dan inmiddels alweer vijf seconden weggereden bij MV1. Zo werkt dat.
Leclerc lijkt nu een beetje te spelen met zijn prooi Piastri. Al zal hij niet waarderen dat die laatste hem op het rechte stuk dwingt buitenom te gaan. De Ozzie verdedigt zich met hand en tand. Het lijkt echter alsof de Monegask iets meer snelheid in zijn Fezza heeft dan wel dat team rood later in de stint toch iets beter omgaat met de banden. Dat is op zich logisch: de auto krijgt de banden wellicht iets minder snel op temperatuur, maar daar staat dan tegenover dat de banden iets langer heel blijven.
Bij Perez is het lastig inschatten of hij een beetje moet afhaken of weer ouderwets naar zijn banden aan het fluisteren is. Als Leclerc Piastri nog een keer aanvalt in ronde 32, zit Checo opeens toch weer op drie tienden van Charles. Hij zit dus te loeren op zijn kans. Bij Mercedes hebben ze de luxe overduidelijk überhaupt niet om de banden zachte woordjes toe te spelen. Hamilton is nergens en ook Russell maakt geen grote indruk op de rest van de top-10.
En dan toch. Verstappen klaagt steen en been over zijn RB20 en wordt voorbij gestoken door Russell. Het loopt weer niet lekker bij de Nederlander. Zijn voordeel is dat Norris nog terug gaat vallen als die stopt. Misschien zelfs tot achter Alonso, Colapinto en Hulkenberg op P8, P9 en P10.
Vooraan is het probleem voor Leclerc dat hij iets minder mechanische grip lijkt te hebben. Zodoende heeft hij elke ronde maximaal 1 kans: einde rechte stuk. Op de stukken daarna, komt Piastri elke keer beter de bocht uit. Zelfs na een verdedigende actie van PIA, kan LEC niet profiteren op de rechte stukken na de eerste respectievelijk tweede knik.
Finish
Norris komt binnen bij het ingaan van ronde 38 van 51. Met snelle ronden aan het einde van zijn stint, valt de schade mee. Hij komt 15 seconden achter Max weer de baan op. Zou hij de Nederlander nog kunnen pakken met nieuw rubber?
Piastri ontsnapt met vijf ronden te gaan aan Leclerc. Het is dan aan Perez om nog wat te forceren. Maar binnen no-time is de Ozzie ruim twee seconden weg. Norris haalt ondertussen toch nog Max in voor P6. Dat betekent twee punten extra voor de Brit, maar ook twee punten minder voor Verstappen. En een mentale dreun voor het kampioenschap. Tegelijkertijd zal Norris weten dat er veel meer inzat, gezien Piastri wint.
Perez valt dan nog Leclerc aan voor P2, maar die verdedigt zo hard dat Sainz de Mexicaan inhaalt. Dat zit niet lekker bij Checo, die er alles aan doet om de plek terug te pakken. Dat leidt tot een forse biem. Zowel Sainz als Checo liggen eruit. Russell gaat naar P3, Norris naar P4 en Verstappen naar P5.
Alonso voert de tweede helft van de top-10 aan, voor Albon en Colapinto. Een goede dag voor Williams dus. Hamilton en Bearman maken de top-10 compleet. Hulkenberg piest net naast de pot en wordt dus niet alleen in de kwalificatie maar ook in de race verschalkt door zijn onervaren teammaat.
Er zijn gewoon geen saaie races dit jaar. Behalve Monaco dan. Volgende week verder in Singapore!
Robert zegt
Ik hoop alleen maar dat Sainz een passende straf krijgt van de stewards, want dit had alles weg van een moordaanslag en niks van het verdedigen van een positie.
Ik heb Perez niet eens zo heel hoog zitten, maar een podium hier had ik hem van harte gegund.
Boeman zegt
Nou, dan moet je de onboard van sainz nog maar eens bekijken, ik dacht nl. ook in 1e instantie wat doet Sainz nou? Maar hij stuurt niet ineens naar links of zo, alleen iets van de muur af. Perez had dat kunnen verwachten en mee kunnen bewegen. Voor de rest denk ik dat het als race ongeluk wordt beschouwd.
viertakt zegt
Welke beelden heb jij dan gezien? Perez had dit heel gemakkelijk kunnen vermijden.
Weer zo’n idiote actie, terwijl ik hem van harte het podium had gegund.
KEV9 zegt
Zo jammer van Perez, en Sainz, die mag in 1x 24 strafpunten gaan krijgen. Wat een idioot
sportevo zegt
Waarvoor? Omdat hij rechtuit reed? Bekijk de onboardbeelden eens goed en zie dat Sainz niet stuurt behalve dat zijn lijn schuin van de muur afgaat. Daar had Perez ook op kunnen anticiperen.
panam1 zegt
De race in Zandvoort was om
te huilen zo saai – Colapintje for President – punten in z’n tweede race! Ik ben de naam kwijt van die Amerikaan die er eerst reed, maar die valt wel heel erg door de mand heen. Ook zonder uitvallers had hij nog 1 punt gescoord – indrukwekkend. Liam Lawson moet mss gaan vrezen voor z’n Red Bull plek volgend jaar – die kan zich immers niet bewijzen op dit moment , en we weten hoe genadeloos RB kan zijn
Roskampies zegt
Begrijp niet zo goed wat er met Verstappen is. Vorm verlies? Gedoe met de vrouw? Late gamen wat zich gaat wreken nu hij ouder is.
KEV9 zegt
Die RB van hem is een stuiterbal geworden. Quotje uit de Telegraaf die het weer van Viaplay heeft: “De veranderingen aan de afstelling van zijn auto, voor de kwalificatie van zaterdag, maakten het er voor Verstappen niet beter op in Baku. ,,Dat pakte niet goed uit. Dat merkten we gisteren al en tijdens de race was het nog slechter. Ik kon totaal niet remmen of de bochten aanvallen. In de langzame bochten stuiterde ik alle kanten op en ik kwam vaak met één wiel los van de grond. Alsof ik in een kart zat. Dan heb je natuurlijk geen grip.””
JelmerS zegt
Die lui weten toch onderhand wel een beetje weten wat er gebeurt met deze afstelling toch? Ze doen nu alsof het een totale verrassing is
harrie zegt
Eindelijk weer eens een lekker weekend voor Pere…. laat maar.
HZW zegt
Bij Red Bull gaat het downhill, steeds meer personeel solliciteert bij andere teams, belangrijke mensen vertrekken bij het team, de auto werkt voor geen meter meer, (als Norris je nog verschalkt vanaf P17), en gewoon heel ruim een seconde sneller is per ronde aan het eind.
Ondertussen zijn ze de leiding kwijt in het constructeurs kampioenschap, en is Ferrari ook niet meer ver weg.
Tevens verschuiven ze de aandacht van de 2025 auto, naar de 2024 zeepkist, om te kijken of verstappen nog wereld kampioen kan worden, (wat ik zeer betwijfel)
En dan kan je ook problemen gaan verwachten voor de 2025 auto, als je daar nu minder aandacht aan gaat besteden.
En voor 2026 ziet het er ook niet goed uit, het eigen RBPT motorproject in samenwerking met Ford lijkt ook niet helemaal lekker te gaan.
Max is voorlopig wel klaar met wereld kampioenschappen behalen.
Visje66 zegt
Sainz doet helemaal niks, Perez rijdt met zijn rechter voorwiel tegen het linker achterwiel van Sainz aan, wat Sainz de muur in ramt.
Perez is hier de schuldige. Achterlijke gladiool dat het is.
KEV9 zegt
Max rijdt in 2025 gewoon voor RB en stapt daarna over naar A.M. omdat Adrian Newey dat als eis heeft gesteld aan pa Stroll .
mashell zegt
Droom lekker verder… Niet alleen kan Newey geen eisen stellen over derden zoals Verstappen. Newey gaat dan toch niet voor Verstappen kiezen? Norris is nu het nummer één talent en die is net zo Brits als Newey en Verstappen.
brammetjedeb zegt
Crash Perez en Sainz, wat mij betreft geen duidelijke veroorzaker. Misschien dat er nog nieuwe data opduikt.
Ik hoop dat de auto van Perez laat zien dat er wel degelijk een podium mogelijk is en dat de kant van Verstappen echt een verkeerde afstelling heeft gekozen.
Verder zijn die flippo’s bij viaplay totaal ongeschikt. Waar die hun wijsheid vandaan halen is mij een volstrekt raadsel. Norris loopt met rasse schreden in en nog denken melroy en zijn vriendje dat Max hem wel even achter zich houdt. En zelfs Allard Kalff zegt dat norris voor P9 rijdt terwijl die Max met gemak achter zich hield. Zodra die mediums eronder lagen was het wachten op de overtake. Mike Hezemans maakt veel goed als je het mij vraagt, en albers vind ik ook prima om naar te luisteren. Maar die drie tijdens de race, nee…
Billenknijpen tot einde seizoen. Het kan zo gebeuren dat de laatste race het tegenovergestelde van 2021 gaat zijn en Max hem daar uit handen moet geven.
HZW zegt
Als Max bij de laatste race nog een punten voorsprong heeft op Norris, is een Senna-Prostje een optie.
Rij Norris bij de eerste de beste mogelijkheid van de baan af, zodat hij zeker niet finishend, of er desnoods me ze 2en vanaf, om je wereld titel te prolongeren.
Maar ik ben bang dat Norris hem al eerder passeert in het Kampioenschap.
Perez is altijd wel goed op straten circuits.
pomoek zegt
Pfew, dat was een ongemakkelijke middag als NL F1 liefhebber. Net als Roskampies vraag ik me ad of er sprake is van een vormdipje. En natuurlijk is de auto niet top. Verstappen zei gisteren na de kwalificatie dat ze nog wat dingen hadden veranderd op het einde en dat dit de auto onbestuurbaar maakte. Dat moet dan na q2 zijn gebeurd, want daarin stond Verstappen bovenaan. Het lijkt wel alsof de auto tot een zekere afstelling redelijk tot goed weet te presteren, Perez stond P3 in Q2, maar dat, wanneer de afstelling een tandje scherper wordt gezet, de balans verdwijnt.
Zonde, want Verstappen had dit weekend na wederom een fout van Mclaren/Norris weer een klein beetje kunnen uitlopen in het kampioenschap.
De voorsprong is nu 59 punten met nog 7 races te gaan. Verstappen mag dus per weekend iets meer dan 8 punten verliezen op Norris en is dan nog steeds kampioen. Het lijkt er steeds meer op dat het op de laatste race van het seizoen gaat aankomen. Ik vermoed dat het Verstappen is die de uiteindelijke beslissing neemt over de afstelling voor de race, in samenspraak met zijn engineers natuurlijk. Maar een iets conservatievere houding ten aanzien van de afstelling lijkt nu wel op zijn plaats.
panam1 zegt
Je vergeet de sprintraces…3 stuks die er nog zijn
brammetjedeb zegt
Vóór de kwalificatie. Tijdens mogen er geen aanpassingen meer gedaan worden op wat stellen van flapjes na.
harrie zegt
Perez heeft wel laten zien dat er duidelijk een stap voorwaarts is gezet bij Red Bull met die gebeunhaasde vloer, hij had gewoon de pace van Ferrari en McLaren. Lijkt me ondanks het magere resultaat een leerzaam weekend voor Red Bull. Singapore zal nog wel ff drama worden voor ze, maar daarna gaat Norris het niet redden met steeds een paar puntjes.
pomoek zegt
Wat een tweede seizoenshelft heeft die Piastri wel niet zeg! Las laatst ergens dat binnen het team Piastri inmiddels hoger wordt aangeslagen dan Norris. En dat dit ook een beetje de reden was voor de ietwat bizarre papaja rules. Dat ze bang zijn dat Piastri, als het team alles op alles zet om Norris kampioen te maken, hij eieren voor zijn geld kiest en ergens anders gaat rijden.
panam1 zegt
Piastri is ook beter – maakt geen fouten , is altijd onder controle – en stuk minder mediageil (als ik vrije tijd) dan Norris. Meer een Max als t gaat om
Race focus. Norris heeft t net niet imho.
jaapiyo zegt
Nee hoor. In kwalificatie staat het 13-4 voor Norris. Dat poets je niet weg. Piastri lijkt alleen wel een iets betere racecraft te hebben waar hij nu een paar keer de vruchten van plukt. Maar op het moment dat McLaren écht de dominante auto heeft, trekt Norris het kampioenschap naar zich toe. Degene die dan veruit de meeste poles pakt wint namelijk het kampioenschap door alle saaie races van het jaar te grijpen. Daarom wil Ferrari Leclerc ook houden ipv Sainz. Die laatste heb je misschien wel meer aan als de auto matig is, maar als de auto echt rap is, is Leclerc je man.