Ja, het is opeens spannend. Hoe ver komt Max Verstappen vandaag in de Grand Prix van Italië op Monza, na het debacle van gisteren in de kwalificatie? We zien het, bij de Grand Prix van Italië in 2024.
In het begin van het jaar dachten we nog dat Verstappen makkelijk weg zou lopen met zijn vierde titel op rij. Niets duidde erop dat de ongekende zegereeks van het seizoen 2023 tot een einde zou komen. En toch is dat nu gebeurd. Het is dat VER een forse voorsprong heeft opgebouwd door die eerste races van het seizoen te winnen. Maar anders zou je op dit moment weinig geven voor zijn kans om kampioen te worden.
Het lijkt juist alleen maar moeilijker en moeilijker te worden voor Red Bull. Gisteren in de kwalificatie kwamen ze niet verder dan P7 en P8, achter de zes coureurs van de grootste concurrenten. VER was ook maar nipt sneller dan PER, wat we dezer dagen ook niet zo vaak zien. Het leek wel alsof onze held opeens ook de problemen ondervindt die Perez al veel langer heeft.
Vandaag probeert Red Bull het dan maar met een andere strategie. Ze starten met beide auto’s op harde banden. Limiteert dat de schade vandaag?
Spoiler alert: Hierna volgt eerst de uitslag, daarna een korte play by play van de race!
Pos | Coureur | Punten |
---|---|---|
1 |
Charles LeclercFerrari |
25 |
2 |
Oscar PiastriMcLaren |
18 |
3 |
Lando NorrisMcLaren |
16 |
4 |
Carlos Sainz Jr.Ferrari |
12 |
5 |
Lewis HamiltonMercedes |
10 |
6 |
Max VerstappenRed Bull Racing |
8 |
7 |
George RussellMercedes |
6 |
8 |
Sergio PérezRed Bull Racing |
4 |
9 |
Alexander AlbonWilliams |
2 |
10 |
Kevin MagnussenHaas |
1 |
11 |
Fernando AlonsoAston Martin |
0 |
12 |
Franco Alejandro ColapintoWilliams |
0 |
13 |
Daniel RicciardoRB |
0 |
14 |
Esteban OconAlpine |
0 |
15 |
Pierre GaslyAlpine |
0 |
16 |
Valtteri BottasKick Sauber |
0 |
17 |
Nico HülkenbergHaas |
0 |
18 |
Zhou GuanyuKick Sauber |
0 |
19 |
Lance StrollAston Martin |
0 |
DNF |
Yuki TsunodaRB |
0 |
Start
Norris komt deze keer goed genoeg weg en houdt de vanaf P2 gestarte Piastri achter zich. Russell komt vanaf P3 echter opzetten en maakt aanstalten team oranje aan te vallen. Piastri weert echter de aanval af en Russell kiest voor de escape road. Daarbij beschadigt hij wel zijn voorvleugel. Een voordeeltje voor Verstappen die opschuift naar P6.
Het lijkt dan het ideale scenario te zijn voor McLaren, maar Piastri gaat vervolgens brutaal buitenom voorbij aan Norris in de tweede chicane. Norris is verrast en verliest momentum, waardoor Leclerc doorschuift naar P2. Ideaal voor PIA, minder leuk voor NOR. Het thuispubliek daarentegen kan het wel waarderen. Sainz is nu vierde dus team rood zit vol in de strijd.
Hulkenberg heeft geen lekker begin van de race en knalt uiteindelijk tegen Tsunoda aan bij een poging wat goed te maken. Dat levert hem een kapotte neus op en Tsunoda ook schade die voor de Japanner, zo blijkt enkele ronden later, het einde van race betekent.
Mid Race
Russell pit als eerste van de top-8 om voor de hand liggende redenen. Hij heeft een nieuwe vleugel nodig. Norris en Hamilton komen daarna als eersten van de andere toppers. Bij McLaren probeert men de undercut ten opzichte van Leclerc. Hoewel Ferrari LEC meteen binnenhaalt om te coveren, lukt dat niet. Tot ergernis van de Monegask, die in dat geval liever wat langer doorgereden was op zijn banden.
Piastri komt dan een ronde later binnen en behoudt P1. Dat wil zeggen, virtueel, want Sainz en de Red Bulls zijn doorgereden. Als Sainz pit gaat Red Bull aan de leiding met Verstappen twee seconden voor Perez. Dit is echter natuurlijk puur omdat zij gestart zijn op de harde banden. Als nu een safetycar komt zijn ze spekkoper. Maar anders komt de rest ze nu langzaam maar zeker voorbij blazen.
Verstappen komt voordat dat gebeurt echter al binnen voor zijn eerste stop. En hij gaat naar een andere set harde banden. Dat betekent dat hij nóg een keer zal moeten stoppen. VER valt terug tot achter Ocon, die nog niet gestopt is en rondrijdt op P8. Een ronde later doet Perez hetzelfde en hij komt vlak achter Max weer de baan op.
Vooraan rijdt Piastri opeens een beetje weg van Norris. Het team heeft afgesproken dat de ‘Papaya rules’ gelden. Wat dat zijn weten we natuurlijk niet. Maar met een gat van vijf seconden is dat ook niet echt relevant. Als Norris binnenkomt voor zijn tweede stop wordt het weer interessant. NOR komt terecht achter Verstappen op P5.
De Nederlander zit niet in de race om de zege, maar kan NOR wel een beetje ophouden. Als Piastri en liefst ook Leclerc puntjes afsprokkelen van NOR is dat goed voor het kampioenschap. McLaren ziet het risico en vraagt Piastri of die de race kan uitrijden op zijn huidige set banden. Dat vertrouwt PIA zichzelf echter niet toe. Maar Ferrari dan? Tovert team rood hier een enorm konijn uit de hoge hoed?
Finish
Verstappen snoept Norris kostbare seconden af terwijl de Ferrari’s dichter en dichter bij de meet komen. Piastri is 1,5 seconde per rondje sneller dan Leclerc. Maar heeft ook 15 seconden achterstand op de Monegask met 10 ronden te gaan. Verstappen stopt en valt terug tot P6 achter Hamilton.
Piastri sluit dan aan bij Sainz, die zich onsterfelijk kan maken door de Ozzie op te houden. Dat lukt echter maar eventjes. Op weg naar Ascari gaat PIA voorbij. Maar toch; hij heeft nu nog heel wat tijd goed te maken op Leclerc en niet meer zoveel ronden om het te doen.
En als de ronden aftikken zien we het doemscenario voor McLaren zich aftekenen. De tweede stops voor team oranje waren een fout. Leclerc grijpt de kans die hem op een presenteerblaadje werd aangeboden met twee handen aan en rijdt de zege naar huis. Zijn tweede voor Ferrari op Monza. Mooi.
Piastri en Norris worden tweede en derde. Ze ruilen niet de posities in de laatste ronde. Sainz rijdt naar huis op P4, voor Hamilton en Verstappen. Russell, Perez, Magnussen (jawel!) en Albonio maken de top-10 compleet. K-Mag verliest het plekje echter weer aan Albon door een tien seconden straf, maar houdt dus wel een puntje over.
Wat een mooie race weer…In het constructeurs-kampioenschap is het verschil tussen Red Bull en McLaren nog maar 10 punten. En ook Ferrari staat niet ver achter; 40 puntjes.
De volgende race is over twee weken in Azerbeidzjan. Zin an!
Pos | Coureur | Punten |
---|---|---|
1 | 303 | |
2 | 241 | |
3 | 217 | |
4 | 197 | |
5 | 184 | |
6 | 164 | |
7 | 143 | |
8 | 128 | |
9 | 50 | |
10 | 24 |
brammetjedeb zegt
RBR is het he-le-maal kwijt. Op medium in een lichte wagen niet inlopen op Hamilton op hard, slechte pitstop, slechte strategie (eenstopper? Was dat echt niet mogelijk geweest), geen snelheid…. Nee, frustrerend om te zien! Hoe vet dat leclerc hem met de Ferrari pakt!
Richmond zegt
Door het onderstuur slijten de banden veel meer. Maar Verstappen heeft ook vraagtekens bij de strategie gesteld en hij zegt dat door een motor probleem hii ook niet voluit kon rijden.
Hij noemt de auto een monster
brammetjedeb zegt
Precies, ze zijn het kwijt. Leegloop, onrust, verkeerde updates, twijfelachtige strategieën, balansproblemen, echt meerdere slechte pitstops, gedoe rondom de tweede rijder (al is wel duidelijk dat die het ook maar met een hok moet doen), een Jos Verstappen die constant bommetjes legt, ontevreden coureurs…. Kan zijn dat ik er eentje vergeet, maar het verschil met vorig jaar is gigantisch!!!
Ik vind het niet erg dat andere teams naar voren komen, zeker niet! Maar dat ze erop en erover gaan en dat Max volkomen kansloos is, is toch frustrerend om te zien. Het voedt ook de ‘zie je wel, het was de auto’ theorie die veelal in GB verspreid wordt. En da’s jammer.
Richmond zegt
Niet anders dan in Nederland wordt geroepen over Hamilton en de Mercedes.
brammetjedeb zegt
Zeker. Maar vooral door Theo en Janine die er heilig van overtuigd zijn dat Max in een alpine nog wereldkampioen wordt. Om dit soort mensen (Nederlanders én Engelsen) heb ik social media overboord gegooid. Roepen dat Hamilton alles aan de auto te danken heeft gehad is om te janken natuurlijk. Maar ook een ander had kampioen in de RB van vorig jaar kunnen worden, zo realistisch moet je ook zijn.
panam1 zegt
Ik dacht eerst dat McLaren 1 persoon van t strategie team van Ferrari had ingehuurd , maar na vandaag denk ik dat ze t complete Ferrari strategie team van 2023 hebben overgenomen……verder ben ik ook van mening dat door de inhaalactie van Piastri in ronde 1 ze het zichzelf moeilijk hebben gemaakt deze race. Snap niet dat ze geen team orders geven op dit moment. Ze hebben echt de kans om beide titels te winnen – maar lijken het door uitblijven team orders / strategie te gaan verspelen op WK titel rijders. Ze hadden Norris ook moeten laten winnen in Hongarije (volgens mij) dan was het gat nu kleine 50 punten geweest. Al met al hebben ze de auto op orde – strategie compleet niet op orde. Ondanks dat het een optocht was, toch veel leukere race dan Zandvoort.
pomoek zegt
@panam1: Het was natuurlijk slim geweest als ze in de laatste ronde even van plek waren gewisseld. Of in de ronde daarvoor. Maar aan het begin van de race ging het nog om de GP zege. Dan snap ik wel dat je nog ff wacht met teamorders. Hongarije was discutabel. 100% zeker dat Verstappen nee had gezegd in die situatie.
Wellicht heeft Piastri wel die clausule in zijn contract staan. Dat er geen nummer 2 rijders zijn in het team. Maar als Verstappen met een paar punten verschil het kampioenschap wint zijn de druiven wel zuur bij Mclaren. Ik denk overigens dat een kampioenschap wat te vroeg komt voor een coureur als Norris. Hij maakt, net als vandaag, nog best wel wat foutjes.
panam1 zegt
Hij heeft in mijn optiek die ‘killer’ mentality niet, papa is ook extreem rijk, ben van mening dat t toch invloed heeft op de mentaliteit van iemand (stroll/mazespin/lafitti etc). Hij heeft het ‘net’ niet – teveel fouten , zo ook binnen rijden pits – op een haar na crash / boven max snelheid , en hij laat zich bijna altijd verschalken bij de start. Dit zijn toch fouten die ik Max / Lewis nooit zag maken.
Richmond zegt
Norris had geen recht om te winnen in Hongarije en vandaag ook niet.
De strategie was niet fout, de banden slijtage was te hoog. Blijkbaar heeft de Ferrari update ervoor gezorgd dat ze nu aardiger zijn voor de banden. Want ze waren de enigen die het gedaan hebben
panam1 zegt
Oh en ColaPintje heeft het puik gedaan – wat een ontzettend nutteloze coureur was die Amerikaan toch (naam alweer vergeten) – ik ga ervan uit dan er 20 / 30 meloen per jaar vanuit de USA werd gegireerd om hem te laten rijden – maar een van de meest kleurloze coureurs van de afgelopen jaren – op z’n crashes na…….
307-2.0-chipped zegt
Er is verdulleme weer eens spanning in de F1.
Het zou eens tijd worden. Ik hou er van!
okdoei zegt
“Het zou eens tijd worden”
Alleen eind 2022, heel 2023 en begin dit jaar was RBR dominant.
Begin 2022 was t tot de zomerstop gewoon spannend tussen Leclerc en Verstappen maar men vergeet dit snel.
We hebben dus nu iets meer dan 1,5 jaar een dominant team gehad. Valt wel mee toch?
Iemand het MB en/of Schumi bij Ferrari tijdperk vergeten??
HZW zegt
Red Bull zal een paar hele grote stappen moeten gaan zetten, anders wordt Max zeker geen Kampioen.
Het is duidelijk dat Red Bull het 4e team is op dit moment, en met 8 races en nog 3 sprint races voor de boeg, gaan ze het waarschijnlijk op deze manier niet redden om Max een 4e titel te bezorgen.
Max moet weer een auto krijgen waar hij races mee kan winnen, maar persoonlijk vermoed ik dat Max enkele race meer gaat winnen.
En dan maar hopen dat McLaren niet alles gaat winnen de rest van het seizoen.
Het wordt voor Max alleen maar damage control, en hopen dat hij aan het eind nog een voorsprong heeft.
De Constructeurs titel kunnen ze bijna zeker vergeten, dat is nu nog maar 30 punten.
Ook de 62 punten voorsprong van Max op Lando is ook niet meer om over naar huis te schrijven.
erik911 zegt
Wáárom weten we nog niet (en horen we er niemand over) of Leclerc wel ‘op gewicht’ was na afloop van de race? Die zal toch ook wel wat kilootjes rubber tekort hebben (een zogenaamd ‘Russeltje’)?
Of wordt het onder het kleed geveegd, omdat FIA’s Ben Sulemeyan … (what’s his name) weer eens op ‘t podium stond en zo fijn is met het Ferrari- management…
sportevo zegt
Lekker zure reactie…
Alsof vanaf nu iedere eenstopper resulteert in een diskwalificatie. Daar had je voor de race van België ook nog nooit aan gedacht of van gehoord.
Daarnaast: Russell heeft niet alleen vanwege de bandenslijtage verloren maar ook omdat hij zelf flink wat vocht verloren was tijdens de race.
harrie zegt
Je kan gewoon genoeg marge inbouwen qua gewicht, zeker als je van tevoren een eenstopper als serieuze optie ziet.
seatleon zegt
Ondanks dat er spanning is in de F1 kan het seizoen mij niet echt boeien. Volgens mij komt dat een beetje door de reden van de spanning. Het is namelijk niet zo dat de teams op het scherpst strijden, maar ze maken ieder op hun eigen manier fouten of foutjes. Of de auto is niet goed of de strategie is niet goed of de coureur doet net niet wat hij moet doen. Het is een beetje wachten op wie maakt geen foutjes of wie heeft wat geluk. Het is niet dat je denkt: de teams trekken alles uit de kast en strijden op het toppen van hun kunnen. Noem me een zeur, maar ik vind het bij sport ook belangrijk dat je ziet dat het maximale eruit wordt gehaald en dat mist naar mening een beetje.
Richmond zegt
Dat is al heel lang zo. Sinds f1 het belangrijk vind om ook duurzaam te zijn. Ze moeten mee met de tijd,dat zullen de partners ook vinden.
Maar dan krijg je dus dat ze op de banden moeten letten en brandstof.
Wicos zegt
Misschien moet Verstappen gewoon wat eerder gaan slapen en beter uitgerust in zijn autootje stappen. Het schijnt dat hij tot na middernacht achter z’n spelcomputer zit. Dan zou ik er ook niet veel van bakken. Elke keer als ik achter het stuur indut kom ik ook later aan dan gedacht.
Johanneke zegt
Ik zou het ze even zeggen als ik jou was. Alle problemen opgelost, max wint de rest van het seizoen! Enige dat ie moet doen is stoppen met simracen!
ttr6 zegt
Geen idee hoe al die strategieën werken: het mooiste team heeft gewonnen, dat telt!
scalemaster zegt
Ik heb zo,n gevoel dat Horner hier meer van weet en deze situatie zelf heeft aangezet om Max (en vooral de hele Verstappen inbreng en eisenpakket) op deze manier de deur uit te werken.
Horner kan hiermee ook Helmuth dwars zitten en als die ook weg is,het hele Red Bull naar zijn oh zo gewenste hand zetten.
Het zijn nu de verstappens en manager die de dienst uitmaken daar.
Johanneke zegt
Ja man, hij is de ontwerper van die auto en heeft zijn eigen werk gesaboteerd. Ik zou mijn alu hoedje even afstoffen ik ga zelf onderzoek doen.
harrie zegt
Precies, dan heeft hij straks precies wat hij wil!
Een B-team zonder goede engineers en met middelmatige coureurs die stelselmatig achter Max in een andere auto aanhobbelen, dat zal ze leren die Verstappentjes!!11!
iphonistvongates zegt
Wanneer kan ik me inschrijven voor een college les “Racing According Papaya Rules”? Het zal geen toeval zijn dat Pirelli een harde compound weet te bakken die onder een Ferrari F1 bolide op het allersnelste (én heel warm) circuit een 1-stopper overwinning mogelijk maakt. Ik neem mijn McLaren petje af voor Charlie DeKlerck die het gelukkig eindelijk beu was om constant gepeopled te worden door incompetente race strategen en boordradio souffleurs. Forza Norris!!
harrie zegt
Papaya rules is het gooien van papaya’s ipv bananen.
Richmond zegt
Hoe verzin je het om je de race regels papaya rules te noemen
sportevo zegt
Ach, Red Bull noemde hun teamorders ‘Multi 21’ om aan te geven dat er niet geraced mocht worden (alleen was iemand toen een beetje vergeten wat Multi 21 betekende) dus geef het een naam.
Ik vind het wel grappig dat ze het zo noemen.
Uitleg van Andrea Stella:
“Our recommendation is always racing with the papaya rules, whereby, when the car is papaya, like you are always careful with any other competitor, but if the car is papaya, you take even extra care,” Stella said.
“We need to make sure, especially being the car so competitive, that we see the chequered flag and that we try and drive the race in synergy between our two drivers, rather than thinking that my main competitor is my teammate.
“We try to stay away from this kind of mindset, because it’s not productive.”
mashell zegt
Dat zie je anders nooit, de schoenen van Lolo Ferrari!