Tikt McLaren de titel bij de constructeurs binnen in de Grand Prix van Qatar 2024?
Na de Grand Prix van Las Vegas lijkt het Formule 1 seizoen van 2024 voorbij. Maar we hebben nog twee races te gaan! Vooral voor McLaren en Ferrari staat er nog wat op het spel. Zij strijden om het WK bij de constructeurs. Red Bull maakt daar alleen in theorie ook nog kans op.
Max pakte gisteren voor het eerst sinds mensenheugenis weer eens de pole position. Maar hij moest die daarna inleveren op last van de FIA. Onze held is inmiddels helemaal klaar met de F1 politie. Maar ja, hij zal ermee moeten dealen zo lang hij wil racen. Vandaag start hij vanaf P2, dus de schade valt redelijk te overzien.
EERST DE UITSLAG DAARNA HET VERSLAG!!1!
Nog geen race data bekend
Start
Dat laatste geldt eens te meer als Verstappen de leiding van de race meteen in handen neemt na de start. Norris is scherp en profiteert van het feit dat Russell naar buiten gedrongen wordt. Hij gaat naar P2. Leclerc snoept P4 af van Piastri, maar in het achterveld gaat het mis.
Hulkenberg remt te laat voor de eerste bocht op harde banden. Ocon en Colapinto zitten aan de buitenkant en kunnen geen kant op. Voor hen is de race direct ten einde. Voor Hulkenberg overigens niet. Door een safetycar kan hij met een lekke band terugrijden naar de pit en zijn weg vervolgen.
Stroll is voordat de SC komt dan al gecrasht met Albon. Beiden kunnen door. Als de safetycar naar binnen komt maakt Piastri meteen korte metten met Leclerc. Stroll valt alsnog uit na zijn touché met Albon. Teammaat Alonso heeft het niet veel beter. Hij wordt na een goede kwalificatie door Jan en Alleman om de oren gereden op het rechte stuk. Dat frustreert hem een beetje, zo blijkt op de radio.
Lawson crasht bijna met Bottas en de Fin toont racecraft door rechtdoor te knallen in plaats van in te sturen en kablabber te gaan met de Kiwi. In het achterveld wordt zo flink geknokt, maar vooraan is het nog niet heel spannend. Norris kan enigszins in het spoor blijven van Verstappen. Maar Russell verliest langzaam secondes op de eerste McLaren. Hij heeft Piastri en de Ferrari’s op het vinkentouw. Maar team rood lijkt in deze eerste stint niet te kunnen aanvallen. Ze hebben wel een gaatje naar Perez en Hamilton, die op hun beurt een fors gat hebben naar de F1.5 die begint bij de sterk rijdende Magnussen op P9.
Mid Race
Russell stopt dan als eerste van de leiders in de race. Dat zou normaal gesproken de opening zijn van het pitstopbal. Maar er gebeurt iets anders. Hulkenberg (of was het Albonio) verliest een spiegel. Enkele ronden later knalt Bottas daar tegenaan. Dit zorgt voor een zee aan kleine stukjes carbon op de baan. Soms een reden voor de wedstrijdleiding om een (V)SC in te lassen en te gaan vegen. Maar men laat het dit keer gaan.
Dat ondervinden Sainz en Hamilton later vrijwel simultaan op de pijnlijke wijze. Ze lopen een lekke band op. Dit zorgt dan alsnog voor een safetycar. Helemaal vooraan maakt dit geen verschil, want Verstappen en Norris stoppen in dezelfde ronde. Wel gaat Leclerc voorbij aan Piastri, die al gestopt was onder groen. Perez schuift op naar P5.
Maar als de safetycar verdwijnt, is een redelijk resultaat voor Perez alweer verleden tijd. Hij spint achter de safetycar. De beste man staat natuurlijk onder extreme druk inmiddels en dan sluipen dit soort foutjes erin. In de eerste ronde na de herstart spint Hulkenberg van de baan. Dit zorgt uiteindelijk voor nog een safetycar.
In tegenstelling tot bij de vorige, timet Max ‘m deze keer puik. Hij behoudt eenvoudig de leiding. Norris krijgt dan op gezeur van Verstappen een belachelijk dikke tien seconden stop & go straf. Hij tuimelt gezien het feit dat we net een safetycar hebben gehad, helemaal terug tot de vijftiende en laatste plek. Dat is ook een manier om het kampioenschap voor constructeurs levend te houden…
Finish
Hamilton krijgt dan ook nog een drivethrough voor te snel rijden in de pit. En de wedstrijdleiding gaat nog even kijken naar Albon die Magnussen heeft geraakt. We hebben dus weer een shuffle gehad bij de FIA, maar de controverse blijft. Russell wordt ook nog onderzocht…
Voor Max Verstappen is het allemaal weer feest. Nu ook zijn tegenstrevers dikke straffen krijgen, rijdt hij makkelijk naar de zege. Leclerc sleept een hele knappe tweede plek binnen in een op dit circuit niet heel snelle Ferrari. Met Piastri op P3, Sainz op P6 en Norris op P10 gaat het kampioenschap bij constructeurs zo naar Abu Dhabi toe.
Gasly pakt opnieuw dikke punten voor Alpine met P5 en Alonso en Magnussen halen ook puntjes. Een speciale melding mag er echter zijn voor Guanyu Zhou. Hij haalt met P8 de eerste puntjes binnen voor Sauber in het hele seizoen. Dit levert hem ook de Driver of the Day-eer op. Mooi. Volgende week de laatste, in Abu Dhabi!
mjpamsterdam zegt
Vind zo langzamerhand dat gedoe met punten en straffen wel vermoeiend . Waarom niet gewoon starten en gassen ? Wie als 1e over de Streep gaat heeft gewonnen. Maar ben dan ook op leeftijd moet wellicht niet zeuren als een fossiel.
Robert zegt
Natural order restored.
Mooi zoals Verstappen (en Norris in zijn kielzog) Russell te kakken zette bij de start. Amateuristisch hoe Norris zijn kans op een overwinning vergooide door die double waved yellow niet te hebben opgemerkt. En dat foutje van Perez was volgens mij geen foutje, maar een motor die vastsloeg. Tenslotte een mooie opsteker voor Sauber en Zhou, eindelijk van die hatelijke nul af.
Maar van wie was nu die spiegel?
sanderz28 zegt
Albon
Edge zegt
Ja, die spin van Perez was heel raar. Het leek alsof zijn motor vastsloeg, maar vervolgens kon hij wel gewoon weer wegrijden. Ik ben benieuwd wat we daar nog over gaan horen, want als de motor echt vastgeslagen was zou hij daar gewoon achterstevoren stilgevallen moeten zijn.
E34M5Touring zegt
Horner zei dat de spin zn eigen schuld was en dat ie tijdens het omdraaien (met spinnende wielen) de koppeling heeft gefrituurd…
Robert zegt
@e34m5touring: @edge: @sanderz28: dank voor de toelichting.
Ben trouwens wel benieuwd of dit voor Williams nog consequenties heeft. In het verleden zijn er wel eens teams (stevig) bestraft omdat ze spontaan onderdelen verloren. Maar met de huidige wedstrijdleiding en stewards weet je het gewoon niet meer.
Gulli zegt
Volgens mij hoorde je aan het begin van de spin zijn motor pieken, lijkt me slam dunk een driver error met koude harde banden achter de safety car. Vervolgens is het makkelijk de auto de schuld geven terwijl hij er wel weer gewoon mee verder rijdt.
harrie zegt
Norris moet nog uitkijken voor Leclerc voor P2 in het WK.
Edge zegt
Ik lees nu ook overal dat Ocon aan de kant geschoven is door Alpine en Doohan de laatste race mag rijden. Hele vreemde keuze als je het mij vraagt.
jaapiyo zegt
Is kennelijk een eenzijdige keuze van Ocon als ik het goed begrijp (en idd zo afloopt)
Edge zegt
Nja, van wat ik heb begrepen was het niet zozeer een eenzijdige keuze van Ocon. Van wat ik heb begrepen heeft Alpine hem een tijdje geleden toestemming gegeven om de testdag na de race in Abu Dhabi af te werken voor Haas, maar doet Alpine nu moeilijk en hebben ze hem de keuze gegeven tussen racen in Abu Dhabi of die test voor Haas doen. Beetje flauw als je het mij vraagt.
Jeroen zegt
Norris valt volgende week uit en leclerc wordt nummer 2 in het rijderskampioenschap, terwijl Ferrari de constructeurstitel pakt? 🤐
str8six zegt
Zou ik mooi vinden
b088y zegt
Noris en leclerc beide 3 overwinningen en 12 keer podium.
Piastri en Sainz 2 overwinningen en 8 keer podium.
Dus McLaren vs Ferrari 5 keer winst en 20 podia.
Als Verstappen volgende week wint heeft hij net zoveel overwinningen dit seizoen als de 4 coureurs van de nummer 1 & 2 in de constructeurs titel ;-)
sanderkomnogeensergens zegt
Zit net naar ZIGGO te kijken. Pffffff wat is die Olav Mol toch over de houdbaarheidsdatum.
Klojum zegt
Als jij het beter kunt, meld je aan!!1!
Fruitcake zegt
Heb je het Viaplay commentaar weleens gehoord? Dat is pas dramatisch
alloallo zegt
Piastri straf! Norris op P10
ghini zegt
Dure fout van Norris, maar zn team had het ook wel ff kunnen melden. Lijkt me kleine moeite om te zeggen; double yellow on the straight.
Ik vind het vreemd dat niemand praat over Bottas die over die spiegel reed. Hij was veel te ver voor een inhaal poging maar ging toch van de lijn. Ook om te koelen oid leek zijn move me wat vreemd. Alsof hij dacht ik haal dat ding wel weg ik lig toch achteraan, zoiets.
sanderz28 zegt
Bottas ging opzij vanwege een blauwe vlag.
Richmond zegt
Verstappen helemaal klaar met Russel.
Wat een blunders vanuit de Fia vandaag, niet tijdig reageren op de spiegel. dit beïnvloedt het constructeurskampioenschap
550maranello zegt
Max weer als enige foutloos. Russel valt door de mand. Toch niet de ideale schoonzoon. Piastri goed in de duels maar mist snelheid. Norris echt snel maar maakt altijd wel een paar foutjes. De Ferrari’s gooien hun eigen glazen in uiteindelijk. Dus: Max kampioen 2025!
ouwedibbes83 zegt
Als ik kritisch mag zijn op Verstappen, dan was z’n herstart niet geweldig. Hij leek te versnellen, toch niet door te zetten en iets daarna wel te gaan. Dat heeft hij wel eens handiger gedaan.
Gulli zegt
In de cooldown room zei hij volgens mij dat de lampen van de Safety Car het niet deden, of niet goed deden, en dat hij daarom in de war was met of hij nou mocht rijden of niet. Ik denk dat het daarom niet helemaal lekker ging.
heckblende zegt
Als je F1 kijkt met het goede commentaar dan had je geweten wat daar de reden van is.
Als je met het verkeerde commentaar luistert hoor je dat niet door de *%# van Max in hun mond
Jurgen zegt
Jammer man voor Ferrari. Die 21 punten die ze nu missen komt gewoon door de dubbele DNF in Canada. Zo zie je maar dat elk punt telt. Ze mogen hopen op een wonder. Ga ik ook doen;)