En jawel, Max Verstappen is weer kampioen na de Sprint in Qatar! Toch? Toch…?
Na de shootout van vanmiddag heeft Max Verstappen nog wat werk te verrichten om met glans zijn derde titel binnen te halen. Als Max drie puntjes haalt is het gedaan. Als Perez níet in de top-3 finisht, is het ook gedaan. In beide gevallen is het waarschijnlijker dat het wel dan niet gebeurt. Maar, je wil natuurlijk kampioen worden met een klinkende zege. Al is het dan op zaterdag.
Fun fact overigens: de laatste man die het wereldkampioenschap Formule 1 niet op een zondag won was Nelson Piquet senior. Sterker nog, Piquet won drie keer en in alle drie de gevallen werd hij campeão op een niet-zondag. De ‘schoonvader’ van Max won twee keer de titel op een zaterdag omdat de race op zaterdag werd verreden. En de derde keer omdat Mansell in 1987 de Grand Prix van Japan niet startte na een harde crash op vrijdag.
De immer diplomatieke Piquet noemde de laatste titel ‘a win of intelligence over stupidity‘. Mooi. Hij noemde Mansells vrouw ook lelijk overigens. De twee waren allebei niet de makkelijksten en ook zeker niet per se de beste vrienden. Enfin, Max wordt dus kampioen vandaag. Maar winnen de McLarens de Sprint vanaf de eerste startrij?
Start
Piastri heeft geen last van zenuwen en komt goed van zijn plek. Norris is iets minder goed weg en wordt verschalkt door…Russell. Niet door Verstappen dan? Nein! De Nederlander heeft een ouderwetse poepstart zoals Olav Mol zou zeggen. Hij wordt om de oren gereden door Russell dus maar ook door de beide Ferrari’s! Max is gestart op mediums en die hebben pijn ten opzichte van de softs bij de start. Verstappen pakt nog wel Norris in voor P5. Lawson verlaat in het middenveld het circuit en dat zorgt voor een safetycar.
Als de safetycar weggaat krijgt Piastri Russell in zijn nek. De Brit zit op aanvallen met zijn softs en gaat enigszins bruusk maar fair voorbij aan de Ozzie. Die laatste heeft mediums en moet dus hopen dat de softs kapot gaan. Maar, hij heeft de pech dat Sargeant weer eens van de baan vliegt. De Amerikaan is de beste vriend van Stroll op het moment. Hij is namelijk de enige die laat zien dat ‘het nog erger kan‘.
Sargeant zorgt voor de tweede full safetycar. Iedereen op zacht rubber zal dat als manna from heaven beschouwen. Op tempo nul gaan je banden niet zo hard slijten uiteraard. Pas in ronde zes van negentien komt het bericht dat het veld weer los mag. Piastri krijgt dan meteen Sainz op visite, maar weet de Spanjaard nipt van het lijf te vechten.
Mid Race
Bij het ingaan van ronde 9 lijkt de balans richting de coureurs op de mediums te verschuiven. Piastri rijdt de snelste ronde van de race en Verstappen gaat makkelijk voorbij aan Leclerc voor P4. Een ronde later gaat Sainz voor de bijl en is Verstappen derde. Gasly wordt ingerekend door Hamilton en Alonso. Norris haalt op fraaie wijze Leclerc in. Het is best wel spannend. En dan komt de kablabber.
Hulkenberg probeert de op softs gestarte Ocon in te halen. De Fransman verdedigt zoals altijd met hand en tand zijn vrij kansloze positie. Perez denkt te kunnen profiteren en twee man in eens te pakken. Maar Ocon is waarschijnlijk daar niet van op de hoogte. Hij snijdt Hulkenberg de pas af, maar die kan nergens heen met Perez naast zich. Kablabber. Verstappen is daarmee dus officieel kampioen, ongeacht waar hij zelf eindigt. En we hebben de derde full safetycar te pakken.
Finish
Ingaan ronde 15 gaat het veld weer los. De softs vinden nog net een beetje extra pace ten opzichte van de koude mediums. Russel zit in de buurt van Piastri, Verstappen moet kortstondig een klein gaatje laten. Leclerc haalt Norris terug in en Gasly gaat voorbij aan Hamilton. Maar ja deze opleving kan niet lang duren. En inderdaad, in de volgende ronde gaat VER voorbij aan Russell. Gaat hij alsnog voor de zege in de laatste ronden? Norris gaat in ieder geval vast de twee Ferrari’s voorbij in vier bochten.
Maar Piastri is snel. Hij zet de snelste ronde neer. Verstappen verbetert die wel, maar niet met veel marge. Een ronde later herhaalt zich dit nog een keer. Het verschil blijft circa twee seconden. Hamilton pakt zijn oude vriend Alonso in voor P7 en dringt daarna aan bij de twee Ferrari’s. Russell heeft in twee rondes zes seconden verloren op Piastri.
Norris gaat in de laatste ronde voorbij aan Russell voor P3. Hamilton gaat juist de andere kant op en pakt de twee Ferrari’s in. Zo worden de Mercs vierde en vijfde. Maar het is Piastri die de Sprint pakt. Het is geen echte race op zondag, maar toch een mijlpaal voor McLaren en de rookie. Verstappen wordt kampioen met P2 vandaag. Maar McLaren dient zich met een dubbel podium aan als de nieuwe uitdager, net als bij de Grand Prix van Jerez in 1997. Omdat Leclerc een straf pakt van 5 seconden valt hij buiten de punten, schuift Albon op en grijpt Alonso nog een puntje.
Straatfeest!
Uitslag Sprint Qatar 2023
- Piastri – McLaren
- VERSTAPPEN – Red Bull
- Norris – McLaren
- Russell – Mercedes
- Hamilton – Mercedes
- Sainz – Ferrari
- Albon – Williams
- Alonso – Aston Martin
- Leclerc – Ferrari (na straf)
- Gasly – Alpine
- Bottas – Alfa Romeo
- Tsunoda – Alpha Tauri
- Stroll – Aston Martin
- Magnussen – Haas F1
- Zhou – Alfa Romeo
DNF
Ocon – Alpine
Perez – Red Bull
Hulkenberg – Haas F1
Sargeant – Williams
Lawson – Alpha Tauri
Richmond zegt
Leclerc heeft nog 5 sec Penalty gekregen vanwege track limits (4x alleen al in de laatste ronde) hierdoor zakt hij naar 9. Albon naar 7 en Alonso naar 8.
maarteno zegt
@jaapiyo als je probeert te zeggen dat Piquet de enige is die eerder op zaterdag het kampioenschap heeft gewonnen. Dan heeft u het toch bij het verkeerde einde….1955: Fangio, 1959: Brabham, 1962: Graham Hill, 1982 Keke Rosberg horen ook bij dat rijtje.
jaapiyo zegt
Aiiiii…Dan ben ik om de tuin geleid door DC en de b0iZ van F1TV.
bbjorn zegt
Ik denk dat ze bedoelden dat Piquet de laatste was, niet de enigste
jaapiyo zegt
Ze zeiden dat het drie keer voor was gekomen en 3 keer Piquet…Maar ja, vout dus kennelijk.
maarteno zegt
1981 en 83 Piquet en Rosberg er tussendoor, maar laatste van Piquet was zelfs op vrijdag al nadat Mansell uit de running was door een zware crash.
Richmond zegt
de enige. de enigste kan niet,
PunicaOase zegt
Tenzij je de grappigste bent, toch? ;-)
a_buis zegt
Mensen Max is kampioen! Waar is dat straatfeest?! Het went allemaal wel heel erg snel zo. Nou, Max en allemaal gefeliciteerd!!!!1!!
Richmond zegt
Omdat er nog een race op zondag is.
sanderkomnogeensergens zegt
Word helemaal gek van die rare weekenden tegenwoordig. Please kies één format en klaar. Dit rare geschuifel aan het einde met de plaatjes hetgeen dan de prijs niet zijn. Pfffff en Piastri die een petje 🧢 krijgt voor pole position. Wat een geknutsel.
Richmond zegt
Het is prima dat ze weekenden meer willen benutten. Want de 3 vrije trainingen zijn met name voor de teams en niet zozeer voor de fans..dus de sprint race bied extra vermaak. Die snap ik. Maar de sprint qualy is gekomen omdat fans klaagden over dat je geen echte pole had als de sprint race de opstelling voor zondag bepaalde. Maar het is nog steeds verwarrend met de echte qualy op vrijdag en dan sprint qualy op zaterdag. Het is nu weer een teveel losstaand evenement geworden waardoor het niet meer past bij het kampioenschap behalve dat je punten ervoor krijgt.
Flutterbear zegt
Als twee honden vechten om een been is de kans groot dat je als derde de gebeten hond wordt als je ermee heen denkt te gaan.
Perez nam veel risico en heeft daar de prijs voor betaald. De andere twee konden er niets tot weinig aan doen. Overigens wel gewoon een race ongeluk.
Richmond zegt
Opzich wel, maar je moet soms een keuze maken anders zit je daar de hele tijd achter. De haas was te optimistisch en knalde tegen Ocon aan en die weer tegen perez is
beetec zegt
Ik vind toch echt dat Ocon hier fout zat. Hij gaat naar buiten waardoor hij tegen Hulk aan rijdt. Ocon heeft wel vaker dat soort acties.
a_buis zegt
2021 kampioen door wedstrijdleider
2022 kampioen in halve race Japan
2023 kampioen op zaterdag in sprint
2024 kampioen gewoon in normale race op zondag!?
Richmond zegt
De fia heeft een update over de banden:
Max 18 ronden per band, dit leidt tot een verplichte 3 stopper. Teams die hier geen gehoor aan geven worden bestraft