
Blijven Hamilton en Verstappen van elkaar af of kan McLaren profiteren van de twee oude rivalen?
Is dit 2025 of 2021? Toen het er voor de eerste keer dit weekend écht om ging, gaf Lando Norris niet thuis. In plaats daarvan streden Max Verstappen en Lewis Hamilton om pole tijdens de sprintkwalificatie. De Ferrari-coureur trok, tot zijn eigen verbazing, aan het langste eind. Verstappen moest genoegen nemen met P2.
Allemaal leuk en aardig, die kwalificatie, maar de knikkers worden pas verdeeld na de sprintrace. We maken ons op voor 19 ronden op het Shanghai International Circuit. Wie is de snelste over een korte raceafstand? Komt Norris terug naar voren? En weet Liam Lawson zich nog een beetje te revancheren? We gaan het nu zien!
Spoiler alert: eerst de uitslag, dan het verslag!!!
1. Lewis Hamilton
2. Oscar Piastri
3. Max Verstappen
4. George Russell
5. Charles Leclerc
6. Yuki Tsunoda
7. Andrea Kimi Antonelli
8. Lando Norris
9. Lance Stroll
10. Fernando Alonso
11. Alexander Albon
12. Pierre Gasly
13. Isack Hadjar
14. Liam Lawson
15. Oliver Bearman
16. Esteban Ocon
17. Carlos Sainz
18. Gabriel Bortoleto
19. Nico Hülkenberg
20. Jack Doohan
Start
Gelukkig, deze keer haalt Isack Hadjar wel de start. Proficiat spruitje! Wanneer de lichten uit gaan, komt het veld als één man van zijn plek. Hamilton heeft een gaatje richting bocht 1 terwijl Verstappen heftig moet verdedigen, omdat Piastri eraan komt. De Nederlander houdt zijn auto breed en zorgt ervoor dat de McLaren er niet door komt. Achter Piastri begint Leclerc aan te dringen. Die zit met hetzelfde probleem waardoor hij een prooi wordt voor George Russell.
En Lando Norris? Die maakt een opzichtig foutje. Richting bocht 6 stuurt hij zonder veel druk twee wieltjes op het zand bij het remmen. Het remeffect is hierdoor afgenomen waardoor Norris doorschiet en drie plekken verliest. Geen lekker begin voor de kampioenschapsleider.
Na de eerste paar ronden strekt Lewis Hamilton zijn benen. Binnen drie ronden weet hij een gat te slaan van één seconde. Verstappen moet reageren en doet dat ook. Hij zorgt ervoor dat het gat niet groter wordt. Dat moet hij ook wel, want Oscar Piastri blijft de spiegels vullen.
Mid (sprint)Race
Na een rondje of vijf lijken de meeste coureurs zich te settelen. In ronde vijf maakt Liam Lawson een leuke actie voor P18. Hij remt diep in bij de haarspeldbocht aan het einde van de ronde. De Red Bull gaat voorbij aan de Alpine van Doohan, maar niet zonder de mede-rookie nog even een beuk te geven met het linkervoorwiel. Nergens voor nodig, Liam. De stewards kijken wel naar de actie, maar laten het gaan.
Vervolgens weet de top drie zich los te maken van de rest van het veld. Hamilton leidt nog steeds bij het ingaan van ronde 8 gevolgd door Verstappen op 0,7 seconden. Daar weer achter zit 0,8 seconden tussen Verstappen en Piastri. Nu begint ook de slipstream effectief te worden voor Verstappen en Piastri. Ver achter het trio heeft Lando Norris moeite met het tempo en zijn banden. Hij vraagt om hulp van zijn team, maar ook op de pitmuur hebben ze de oplossing niet.
De druk van Verstappen en Piastri duurt maar één ronde. Hierna moet Verstappen zijn oude rivaal wat ruimte geven om de banden onder de Red Bull RB21 op adem te laten komen. Hetzelfde geldt voor Piastri. Vervolgens maakt Verstappen tijdens ronde 11 een foutje in bocht 6. Daarmee komt Piastri weer binnen schootsafstand van de regerend wereldkampioen.
Deze keer blijft Piastri wat langer in het kielzog van zijn rivaal. In ronde 14 ziet Piastri kans om Verstappen in te halen in de eerste bocht, maar wederom zijn de defensieve vaardigheden van Verstappen dik voor mekaar. De Nederlandse coureur klaagt wel over dode banden, dus het is de vraag hoelang hij dit volhoudt. De lachende derde is Hamilton die ruim twee seconden is uitgelopen.
Piastri laat Verstappen maar niet los. In de vijftiende ronde zit ie eindelijk eens dicht genoeg achter Verstappen op het 1,3 kilometer lange rechte stuk. De DRS flapt open, Piastri komt langszij en verslaat Verstappen. De Red Bull-rijder kan alleen maar toekijken. Vervolgens slaat Piastri een gat van ruim een seconde. Het rubber onder de auto van Verstappen heeft het echt opgegeven.
Finish
Forza Ferrari! Lewis Hamilton rijdt in zijn eerste sprintrace voor Ferrari meteen naar de overwinning. Daarmee haalt hij de eerste sprintoverwinning van Ferrari ooit binnen. Hamilton reed ouderwets goed: hij kwam goed weg bij de start en heeft niet één keer écht moeten verdedigen. Kan hij dit kunstje morgen nog eens overdoen?

Piastri verslaat Verstappen en pakt zeven nuttige punten. Achter Verstappen scoren ook Russell, Leclerc, Tsunoda, Antonelli en Norris punten. Liam Lawson klimt nog op naar P14. Een schamele troost voor de nieuwbakken teammaat van Verstappen. Jack Doohan bezorgt zichzelf nog een laatste plaats. Hij tikt in de laatste ronde Bortoleto aan in de hairpin en komt stil te staan.
Zo direct zijn we terug met de kwalificatie voor de hoofdrace. Hoe laat die sessie en de race begint, lees je hier.
Stand na F1 sprintrace in China 2025
Met nog maar één echte race en een sprintrace krioelen de coureurs nog wat door elkaar heen. Je kunt dus nog weinig conclusies trekken aan het onderstaande lijstje. Tevens merk je dat er maar 14 coureurs op staan. De F1 neemt alleen coureurs mee die races hebben gefinisht. Zou je ze meenemen op basis van afgelegde kilometers, dan zou de de lijst als volgt eindigen: Liam Lawson, Gabriel Bortoleto, Fernando Alonso, Carlos Sainz, Jack Doohan, Isack Hadjar.
Coureurs
- Lando Norris – 26 punten
- Max Verstappen – 24 punten
- George Russell – 20 punten
- Andrea Kimi Antonelli – 14 punten
- Alexander Albon – 10 punten
- Oscar Piastri – 9 punten
- Lewis Hamilton – 9 punten
- Lance Stroll – 8 punten
- Charles Leclerc – 8 punten
- Nico Hülkenberg – 6 punten
- Yuki Tsunoda – 3 punten
- Pierre Gasly – 0 punten
- Esteban Ocon – 0 punten
- Oliver Bearman – 0 punten
Teams
- McLaren – 35 punten
- Mercedes – 34 punten
- Red Bull – 24 punten
- Ferrari – 17 punten
- Williams – 10 punten
- Aston Martin – 8 punten
- Sauber – 6 punten
- Racing Bulls (VCARB) – 3 punten
- Alpine – 0 punten
- Haas – 0 punten
Denk dat Doohan z’n stoeltje gaat verliezen, en mijn grote vriend Colapintje komt weer terug, laatste bocht , laatste ronde , was geen eer meer te behalen en dan nog even iemand aantikken…..Tsunoda over 4 races teamgenoot van Verstappen. Norris kan niet met druk omgaan, laat hij weer voor de zoveelste keer zien. Hamilton mooie comeback – geen idee wat Ferrari heeft gefixt in een week, maar het heeft gewerkt . Kan een heel mooi seizoen worden
Voor de zomer gaan ze Lawson niet vervangen en Tsunoda wordt het niet, want die rijdt volgend jaar sowieso niet. Misschien halen ze Bottas of iemand zoals hem.
Leuke race! HAM 7 sec los.. keurig hoor. Het veld zit aardig bij elkaar. Ben benieuwd naar dit seizoen.
De Red Bull heeft een serieus banden probleem, de banden van Max zagen er niet bepaald goed uit naar de sprint race, van wat was het, 19 ronden. ??
Het gaat nog een aantal races duren voor Red Bull met de eerste updates gaat komen.
Tot die tijd is het Damage Control, wat betreft een eventueel 5e wereldtitel voor Max.
Voor de Constructeurs titel doe Red Bull Totaal niet mee, ze mogen blij zijn als het de 4de plaats is, aan het eind van het seizoen.
Dat is misschien wel wat kort door de bocht. Ja, de banden van Verstappen waren behoorlijk versleten, maar hij zat dan ook een aantal keer in de vieze lucht van Hamilton. Plus hij moest Piastri verdedigen wat niet bevorderlijk is voor het rubber. Hetzelfde probleem had Norris wiens auto voorlopig wordt gezien als bijzonder lief voor de Pirelli’s. En zo zullen er nog een aantal zijn geweest die op hun tandvlees reden. Voor wat het waard is: Pirelli voorspelde dat de mediums maar 13,5 ronden mee zouden gaan. Ik ben benieuwd hoelang de hards het volhouden. Hopelijk niet al te lang zodat we tweestoppers krijgen.