Sprint Max Verstappen er weer even acht puntjes bij in België?
Even was er bijna sensatie met een pole position voor Oscar Piastri voor de Sprint in België. Maar toen bleek dat Max Verstappen de onbetwiste koning is van de Formule 1 in 2023. Het verschil was maar elf duizendsten, maar Verstappen zet zijn waanzinnige seizoen gewoon door. Dit terwijl Perez weer door de mand viel met P8.
Natuurlijk, Verstappen kreeg de ideale strategie van Red Bull. Hij kwam met seconden te sparen over de meet voor zijn laatste ronde. Het team had het perfect voor hem uitgerekend. Op het moment dat het circuit er het beste bij lag, kon Max zijn snelle ronde doen. Perez moest daarentegen laveren tussen zijn tegenstanders door. Maar goed, dan nog. Het is niet dat Perez anders wel Max zou verslaan.
Kan iemand Max een strobreed in de weg leggen voor de Sprint? De weergoden wellicht…? Die hebben al gezorgd voor een vertraging van een uur in het programma…
Start
Een dik uurtje later dan gepland staat iedereen dan klaar om te beginnen. Maar juist op dat moment komt er weer een plensbui naar beneden. Vroeger was dat altijd reden voor vreugde, omdat je wist dat Damon Hill ging winnen in een Jordan of iets dergelijks. Maar nu is het vooral een reden om naar de FIA te kijken. Zij neigen er namelijk nogal naar om zaken uit te stellen als er wat vocht uit de lucht komt.
En jawel, ook deze start wordt weer tien minuten uitgesteld. Zucht. We snappen allemaal dat veiligheid voorop staat, zeker nu Spa onlangs zijn tanden weer op gruwelijke wijze heeft laten zien. Maar aan de andere kant, de Formule 1 moet hier toch wel wat op vinden. Betere regenbanden misschien.
Na nog een dik half uur wachten gaan we los…achter de safetycar, met iedereen verplicht op Full Wets. Krijgen we vijftien rondes een farce van een ‘race’?
Mid Race
De safetycar komt na enkele ronden binnen, net als de helft van de coureurs. De andere helft volgt vermoedelijk een ronde later. Het is namelijk immers zo droog op het circuit dat full wets niet meer de juiste keuze zijn. Eigenlijk zijn de full wets tegenwoordig alleen goed om traag achter de safetycar aan te rijden. Maar oké, genoeg met de negativiteit, kom maar door met die tien ronden hete actie.
Verstappen pit opvallend genoeg niet meteen, net als Leclerc, Norris, Ocon, Russell, Sargeant, Alonso, Tsunoda, Magnussen en Zhou. De gemene deler tussen die acht achter Max is dat zij op Magnussen na ‘de tweede’ coureur van hun respectievelijke teams zijn op basis van de gridvolgorde. Red Bull kiest ervoor om Perez het ‘voordeel’ te geven.
Want dat het een voordeel is, blijkt als de coureurs die door zijn gereden een ronde later stoppen. Piastri pakt de leiding, Verstappen naar P2. Gasly schuift op naar P3, omdat Sainz en Hamilton tijd verloren hebben bij hun stops. Alsnog rijdt Sainz voor Leclerc die dus een ronde door ‘moest’. Dat tekent wel het voordeel dat vroeg stoppen had. Net als het feit dat Perez is opgeklommen naar P4.
Helaas komt er na enkele rondjes weer een safetycar. Het was te verwachten dat iemand de baan af zou glijden. Misschien niet dat het de jarige job Alonso zou zijn. De 42-jarige spint de baan af in Pouhon. Hij zorgt daarmee wel voor een Aston Martin vooraan het veld, maar niet die van hem of Stroll. Magnussen zegt dat er al een droge lijn ontstaat. Maar met slechts zes ronden te gaan, moet het tijdverschil wel erg groot zijn met de inters om een extra stop goed te maken.
Als de safetycar weggaat neemt Verstappen Piastri meteen te grazen. Perez daarentegen krijgt Hamilton en Sainz in zijn nek. Zoveel grip en vetrouwen Max in de RB19, zo weinig heeft Sergio dat. Ook Leclerc maakt snel werk van de Mexicaan. Daarna dringt Norris aan en glibbert Perez van de baan.
Dat betekent dat Ricciardo opschuift naar P8. Alpha Tauri heeft nog steeds maar twee puntjes gehaald het hele seizoen, dus een punt voor RIC zou een heldendaad zijn. Nyck de Vries zal het met lede ogen aanzien. Voor zijn reputatie zou het eigenlijk beter zijn als Tsunoda gehakt maakt van de honingdas. Maar de Japanner is gespind en rijdt op de laatste plek rond.
Dat wordt een voor laatste plek als Perez de pit opzoekt om de stabilisator die Jos Verstappen heeft losgemaakt vast te laten schroeven voor de race van morgen. Hamilton krijgt ondertussen een strafje van vijf seconden voor een move op Perez. Dat lijkt wat streng gezien het incident. Maar voor Ricciardo is het probleem de andere Mercedes van Russell. Deze haalt hem in en drukt hem buiten de punten.
Finish
Zo wint Verstappen weer gewoon. Piastri wordt knap tweede voor Gasly, die eindelijk weer iets van goed nieuws brengt naar Alpine. Hamilton wordt op de baan vierde, maar valt door zijn straf terug tot achter Sainz, Leclerc én Norris. Dat is dus een kostbare voor de zevenvoudig kampioen. Hij houdt een tiende van een seconde over op Russell. Niet dat hij er zelf heel veel om zal geven. LH44 wordt alleen nog warm van zeges.
Russell pakt het laatste puntje. Ocon en Ricciardo piesen net naast de top-10 pot. In de laatste ronde haalt de Fransman de Australiër nog in, maar het is niet relevant. Uiteindelijk was de race dan toch wel weer kort maar zoet. Morgen dan maar meer van dit alles.
Uitslag Sprint België 2023
- VERSTAPPEN – Red Bull
- Piastri – McLaren
- Gasly – Alpine
- Sainz – Ferrari
- Leclerc – Ferrari
- Norris – McLaren
- Hamilton – Mercedes
- Russell – Mercedes
- Ocon – Alpine
- Ricciardo – Alpha Tauri
- Stroll – Aston Martin
- Albon – Williams
- Bottas – Alfa Romeo
- Magnussen – Haas F1
- Zhou – Alfa Romeo
- Sargeant – Williams
- Hulkenberg – Haas F1
- Tsunoda – Alpha Tauri
DNF
Perez – Red Bull
Alonso – Aston Martin
micrak11 zegt
Ben bang dat als Perez zo door gaat dat hij zijn spullen kan pakken..
Frankypanky zegt
Mee eens,
Met de RB19 had Perez gewoon weg moeten rijden van Hamilton, maar nee! HAM kon zijn auto zelfs naast Sergio zetten.
Helaas tipte Lewis net de kurb en gleed hij een beetje naar buiten. Tegen Sergio aan. 5 seconden straf …. Maar ook twee penalty punten, wat ik een wel erg zware straf vind…
ouwedibbes83 zegt
Alsof ze nog alle keren dat LH44 er wel mee weg kwam, wilden compenseren. Dat is veelgehoorde kritiek, Hamilton krijgt zelden straf, waar anderen wel worden aangepakt voor een vergelijkbaar vergrijp.
mrbakerfield83 zegt
Precies dat! Perez komt door z’n slechte rijden in heikele situaties terecht. Ik wist het wel, gewoon Daniël R. een half jaar de kans geven om zich te bewijzen.
Richmond zegt
Ik denk dat dat wel zeker is. Hij zakt weg eh Ricciardo doet het goed. 1+1 = de red bull Kansas City shuffle
pa045 zegt
@jaapiyo: je beseft toch wel dat zicht het grote gevaar is bij veel regen? Wanneer iemand spint en op de baan terecht komt, zien de auto’s die aankomen dit niet door de spray van de te goede regenbanden.
pomoek zegt
Op zich best een leuke racedag, spannende kwali, leuk race-je.
Frankypanky zegt
Toen ik de regen zag, wist ik al dat de wedstrijdleiding weer zo’n farce van de race zou maken.
Ja, nog maar een paar weken geleden is een junior gestorven op het circuit. Maar wat kan ik balen van dit soort paniekvoetbal. Dit soort angstige reacties van de FIA/wedstrijdleiding.
En dan te bedenken dat men al een tijdje zat te roepen/wensen/dansen om meer regenraces. En dan dit soort laf gedoe? Laat Pirelli dan met betere regenbanden komen.
Richmond zegt
Als ze dit niet hadden gedaan en er was iets gebeurd, dan had iedereen moord en brand geroepen dat spa te gevaarlijk is om op te rijden. Alle vloggers zaten van te voren al te roepen hoe gevaarlijk het was met de regen en dat ze hoopten dat het droog zou zijn. Alle reaguurders gaan daar in mee. Dus dan moet je wel alles extreem voorzichtig doen, om een grote i told you so cancelling te voorkomen. Dan maar iets minder spektakel.
Er worden nu minder risico ’s geaccepteerd dan voorheen.
panam1 zegt
De laatste 2 dodelijke race slachtoffers in het topniveau zijn beide gevallen op dit circuit in de regen. Ik deel je mening ten dele – maar kan me an sich wel vinden in deze beslissing. Spa in de regen (deze hoeveelheid) is erg listig , better safe then sorry!
Pieterkonijn zegt
Waarom an sich , waarom ?
bobje zegt
Die Jos Verstappen had losgedraaid 😂😂😂
flyerbunch zegt
Max ging niet naar binnen omdat hij anders meer tijd zou verliezen in de pits. Hun pitbox is de eerste in de pitstraat en dat zou betekenen dat hij al het verkeer dat binnenkwam voorbij zou moeten laten gaan en ingeboxed zou zitten. Hij wist dat hij een plaatsje zou verliezen, maar in de RB19 was dit dus de enige juiste strategie voor hem. Perez had geen grip omdat Lewis hem in de zijkant reed/gleed en z’n sidepod beschadigde. Dit was een mooi groot gat ter hoogte van de R (Oracle). Zodoende had hij minder downforce en koelden z’n banden af waardoor hij grip verloor met uitvallen tot gevolg. Daarom kreeg Lewis een penalty van 5sec.