Wie wint de eerste nieuwe stijl F1 Sprint, in Azerbeidzjan?
F1 heeft weer een nieuw format uitgevonden. We wisten al dat het zou gebeuren toen het Amerikaanse Liberty Media de sport overnam. Eerst werd gedacht aan een GP2/F2 achtig format met een reverse grid en dergelijke. Dat snode plan is gelukkig tegengehouden door de puristen. Maar vanaf dit weekend hebben we dus min of meer twee aparte evenementen in één weekend.
Vrijdag is er een ‘ouderwetse’ kwalificatie voor de race op zondag. En zaterdag is er een ingekorte ‘sprintkwalificatie‘ voor de sprint op zaterdag. De enige manier waarop beide entiteiten met elkaar te maken hebben is eigenlijk dat je nog steeds maar een gegeven aantal (en type) banden mag gebruiken. En natuurlijk dat als je schade rijdt, je de monteurs aan het werk zet om alles weer in orde te hebben voor de volgende sessie.
Gisteren in de ‘echte’ kwalificatie was Leclerc het snelste voor Max en Checo. De Vries kwam er niet aan te pas door een crash. Vanochtend in de sprint was de Monegask de snelste voor Checo en Max. De Vries verremde zich en had de pace daarna niet. Ferrari lijkt iets gevonden te hebben, al is het vooral Charles die daarvan de vruchten lijkt te plukken. Hoewel de Monegask wel weer de muur raakte in zijn laatste ronde.
De Astons zaten er juist wat minder goed bij omdat hun DRS niet lekker werkt. Mercedes is ‘gewoon’ de derde of vierde macht over één ronde. Is dat anders als race pace een rol speelt?
Start
Leclerc komt lekker weg met Perez op P2. Verstappen komt meteen onder druk te staan van Russell en Sainz. Hij moet zijn plek afstaan aan de Brit. De Nederlander is hier duidelijk niet blij mee en klaagt dat RUS hem een tikje gaf. Dan zien we een band over het circuit rollen en een stukje verderop een Alpha Tauri hobbelen. Het zal toch niet weer onze Nyck zijn? Neen, dit keer is het Tsunoda die schade rijdt. Vertekkend teambaas French Toast zal niet blij zijn met de rekening van het weekend.
Het circuit ligt vol met brokken, dus dit moet dan weer een rode vlag worden, zo lijkt. Maar neen, waar in Melbourne vaker de rode vlag zwaaide dan in een Spaans stierengevecht, komt er nu een Virtual Safetycar. Maar goed, uiteindelijk wordt dat natuurlijk toch een echte safetycar. Onze held Max blijft ondertussen dooremmeren over het incident met Russell, waar hij ook wat schade van heeft. Zo tikken de spaarzame rondes helaas wel af.
In de herhaling zien we dat de Alpha Tauri’s elkaar voor de crash van Tsunoda licht geraakt hebben. Het is voorlopig nog geen lekker debuutseizoen voor Nyck wat dat betreft. De Nederlander moet snel zorgen dat hij zichzelf verbetert.
Rollende Herstart
Max Emilian geeft wat dat betreft het goede voorbeeld, want nadat de safetycar de pit indraait, verschalkt hij direct Russell. De Mercedes W14 is andermaal kwetsbaar op het rechte stuk, want Alonso gaat eveneens voorbij aan Hamilton.
Perez gaat bij het ingaan van ronde 8 voorbij aan Leclerc. De Mexicaan weet dat hij snel moet zijn nu Verstappen er ook aankomt. De Ferrari heeft op het rechte stuk geen enkele kans tegen de RB19 met de DRS open. Het is een kwestie van tijd voordat Max ook voorbij komt zeilen, zou je zeggen.
Maaaaar…Leclerc heeft nu natuurlijk een ‘voordeel’ dat Perez voor hem rijdt. De Monegask krijgt namelijk ook DRS als hij binnen een seconde blijft. Ervan uitgaande dat Perez vooral tegen Verstappen strijd in het WK, zou de Mexicaan zelfs kunnen overwegen de Monegask met zich mee te slepen.
Aan het staartje van de top-10 gaat Stroll voor een spectaculaire move op Albon. De Canadees komt ermee weg en schuift door naar P8. Die plek is goed voor het laatste puntje dat beschikbaar is vandaag. De winnaar krijgt er 8, de nummer twee 7, enzovoorts.
Perez checkt richting het eind van de race uit. Opeens heeft hij een paar seconden te pakken. Leclerc valt van de klif af, maar Verstappen kan toch niet meteen profiteren. Wellicht door de lichte schade of wellicht doordat de Nederlander ook heeft moeten volgen. De banden slijten dan immers altijd sneller. Het tweetal heeft in zekere zin mazzel dat het een sprint is. Russell, Sainz en Alonso komen met een halve seconde per ronde dichterbij, maar rijden op teveel achterstand.
De Vries haalt Hülkenberg in voor P14. Een klein lichtpuntje in een ongelukkig weekend. Verstappen heeft een ronde te weinig om Leclerc nog echt te bedreigen. Het finisht dus Perez – Leclerc – Verstappen. Daarachter verdelen de andere coureurs van de top-4 teams de rest van de punten.
Perez belooft dat hij morgen weer gaat winnen. De Mexicaan mag er vertrouwen in hebben. Hij stond op deze baan vaker op het podium dan wie dan ook, inclusief Hamilton en Verstappen. Is dit dan echt dat stukje van het seizoen waar Perez kan aanhaken bij onze held? We gaan het zien, in de ‘echte’ race van morgen!
Uitslag Sprint Azerbeidzjan 2023
- Perez – Red Bull
- Leclerc – Ferrari
- VERSTAPPEN – Red Bull
- Russell – Mercedes
- Sainz – Ferrari
- Alonso – Aston Martin
- Hamilton – Mercedes
- Stroll – Aston Martin
- Albon – Williams
- Piastri – McLaren
- Magnussen – Haas F1
- Zhou – Alfa Romeo
- Gasly – Alpine
- DE VRIES – Alpha Tauri
- Hulkenberg – Haas F1
- Bottas – Alfa Romeo
- Norris – McLaren
- Ocon – Alpine
DNF
Tsunoda – Alpha Tauri
DNS
Sargeant – Williams
porker zegt
Perez kampioen! Oh wacht maar 1 race dit
bietje zegt
Ja inderdaad haha… hoor de Perez-clan alweer suggereren dat hij net zo goed kampioen kan worden dit seizoen.
Blijft lachen…
brammetjedeb zegt
Russel is de nieuwe Max en Max de nieuwe Hamilton. Zonde, maar nog derdes worden met zo’n schade geeft hoop voor morgen. Denk niet dat onze Mexicaan morgen ook bovenaan staat als alles heel blijft bij de beide Red Bulls.
flyerbunch zegt
Jammer voor Max.. alles werd duidelijk zodra men opeens het gapende gat in de sidepod liet zien. Russel had niks te verliezen, maar de manier waarop is gewoon een slecht excuus!
Robert zegt
Mja, gezien het gat in de sidepod van Verstappens auto had -ie best wel recht van spreken. Het Engelse commentaar maakte ook gewag van schade aan de vloer, dus dat zal de klassementsleider ook niet hebben geholpen om Leclerc echt het vuur aan de schenen te leggen.
Het voordeel voor ons als kijker is wel dat je weet dat Verstappen er morgen alles aan gelegen is om qua hiërarchie zowel op de grid als binnen het team orde op zaken te stellen.
kerre zegt
Gezien het gat aan de zijkant van de bolide, was het niet meer dan logisch dat Max Leclerc niet voorbij kwam.
Ben benieuwd hoe morgen de race verloopt.
drdre1 zegt
Als Max-fan: Max moet nie mauwen. Als hij in de positie van RUS had gezeten had ‘ie precies hetzelfde geprobeerd. Gewoon race-incident waarbij 2 mannetjes niet voor elkaar onder willen doen.
harrie zegt
Het enige waar de sprintrace goed voor is, is de race pace van iedereen verklappen voor de hoofdrace.
mark997gt3 zegt
Ben het met Max eens. Die sprintraces voegen niets toe. Allemaal saaie races tot nu toe. De start is aardig. Daarna wil iedereen vooral geen schade maken. De F1 wil zoveel mogelijk airtime, dat snap ik. Gewoon weer minuten aan sponsors verkopen. Maar alles voor geld? Je ziel verkopen aan Saoedi’s? Erst das fressen dan die Moral. Dat snap ik ook nog. Maar het is een enorm winstgevende machine geworden de f1. Op een gegeven moment hoop ik toch dat principes belangrijker worden dan nog meer geld.
jeroenm83 zegt
Zo zeg, heftige kost. Ik kijk liever naar een sprintquali en -race dan naar een paar vrije trainingen,
brammetjedeb zegt
Denk dat Alpha Tauri liever een extra training had gehad. Kost goed geld zo…
porker zegt
Zo, mooi filosofie sausje erin. Hoewel erst das Fressen meer doelt op beschaving die verdwijnt zodra er niets te eten is. Anyway je hebt gelijk dat dit te veel commercieel gedreven is allemaal
drdre1 zegt
Helemaal mee eens. Dat besef komt nu nog niet, het wordt nu gezien als een geldmachine door teveel partijen. Doet soms afbreuk aan waar het eigenlijk om gaat. Je kan zoveel formats verzinnen als je wil, maar dat wil niet zeggen dat de kwaliteit daarmee ook omhoog gaat. De teams hebben een budgetcap en bovendien al een agenda die druk genoeg is. De F1 lijkt nu meer een speelbal van het grote geld te zijn geworden en denk dat ook de coureurs zelf meer en meer het idee hebben dat ze onderdeel zijn van een circusshow dan van een serieuze sport.
tanzanitef30n zegt
Wat heeft de titel van het artikel met de foto te maken vraag ik mij oprecht af? Wat wil je met je foto profileren?