Wint Max Verstappen vandaag ook zijn vierde race in Zandvoort? We zien het in de Grand Prix van Nederland editie 2024!
Na een spannende kwalificatie gisteren is een ding helder: de McLaren is momenteel een tikje sneller dan de Red Bull. Dat was al zo voor de zomerstop en is nu nog steeds zo. Dus dat belooft nog wat voor de rest van het seizoen. Het kan allemaal nog een stuk spannender worden dan we dachten toen Verstappen de ene zege na de andere aan elkaar reeg in het begin van het seizoen.
Norris moet dan wel beginnen om pole positions ook om te zetten in de overwinningen. NOR heeft de starts nog niet onder controle. Onder andere Max heeft daar al een aantal keer van geprofiteerd. Met de Nederlander op P2, heeft hij daarop vandaag ook weer de beste kansen. Gaat max voor de vierde op vier voor eigen publiek?
Spoiler alert: Hier eerst de volledige uitslag, hieronder een puntig verslag van de race
Pos | Coureur | Punten |
---|---|---|
1 |
Lando NorrisMcLaren |
26 |
2 |
Max VerstappenRed Bull Racing |
18 |
3 |
Charles LeclercFerrari |
15 |
4 |
Oscar PiastriMcLaren |
12 |
5 |
Carlos Sainz Jr.Ferrari |
10 |
6 |
Sergio PérezRed Bull Racing |
8 |
7 |
George RussellMercedes |
6 |
8 |
Lewis HamiltonMercedes |
4 |
9 |
Pierre GaslyAlpine |
2 |
10 |
Fernando AlonsoAston Martin |
1 |
11 |
Nico HülkenbergHaas |
0 |
12 |
Daniel RicciardoRB |
0 |
13 |
Lance StrollAston Martin |
0 |
14 |
Alexander AlbonWilliams |
0 |
15 |
Esteban OconAlpine |
0 |
16 |
Logan SargeantWilliams |
0 |
17 |
Yuki TsunodaRB |
0 |
18 |
Kevin MagnussenHaas |
0 |
19 |
Valtteri BottasKick Sauber |
0 |
20 |
Zhou GuanyuKick Sauber |
0 |
Start
Norris komt wéér matig van zijn plek en wordt direct, dik, voorbij gereden door Verstappen. Ook Piastri verliest een plekje aan Russell. Leclerc wint juist een positie ten opzichte van Perez, die terugvalt naar P6.
De Astons blijken vervolgens in de race niet zo snel te zijn als gisteren in de kwali. Zij vallen terug terwijl Sainz een paar plekken goedmaakt. Ferrari is momenteel het vierde snelste team. Toch snijdt de Spanjaard makkelijker door de boter dan de eveneens buiten de top-10 gestarte Hamilton. Gasly, vorig jaar nog derde in Zandvoort, houdt voorlopig stand voor de Astons.
Bij het ingaan van ronde 14, meldt Norris zich weer in de DRS-range van Verstappen op het rechte stuk. Ze hebben dan vier seconden voorsprong op Russell, die een tweede groepje aanvoert dat reikt tot Perez op P6. Sainz rijdt daar weer vier seconden achter.
Ingaan ronde 18 pakt Norris dan de eerste plek af van Verstappen. Die blijft daarna echter op het vinkentouw zitten, geholpen door DRS. Het duurt tot het ingaan van ronde 21 dat VER uit de DRS-range valt van NOR. Piastri ondertussen ziet zijn race een beetje kapot gaan achter Russell. De Mercedes-man heeft nu vijf seconden achterstand, maar de Ozzie maakt geen aanstalten hem voorbij te steken. Sterker nog, Leclerc is bezig om de tweede McLaren op te vreten.
Mid Race
Hamilton is dan de eerste van de top-4 teams die een pitstop maakt. Leclerc volgt om een undercut te proberen ten opzichte van Piastri en potentieel Russell. Ferrari zou hier ook redelijk goed moeten zijn. De Monegask komt echter vlak achter Alonso weer de baan op. Dat is niet ideaal.
Toch zien we dat LEC het voordeel pakt ten opzichte van Russell als die laatste een ronde later stopt. Piastri wordt nu verteld dat hij schone lucht voor de neus heeft en kan gaan jagen op Max en een verlengde eerste stint.
Max Emilian komt binnen aan het eind van ronde 27 en Norris covert een ronde later. De Brit was zoveel sneller in het tweede deel van de eerste stint dat het nooit spannend is. Hij komt vijf seconden voor Max weer de baan op. Piastri, Perez en Sainz rijden nog voor Norris, maar zij moeten natuurlijk nog stoppen. Perez doet dat ook meteen en heeft een trage stop. Hij valt terug naar P9. Hij houdt net de plek vast voor Sainz als die ook stopt.
Als laatste van de toppers komt Piastri dan binnen. Hij is op dat moment bijna bijgehaald door zijn teammaat, die toch een stuk meer pace lijkt te hebben in deze race. PIA komt terug op P5 achter NOR, VER, LEC en RUS. Eigenlijk zou McLaren een 1-2 moeten scoren met deze pace, maar daarvoor zal PIA dus aan de bak moeten.
PIA gaat dan RUS voorbij, terwijl iedereen aan Magnussen voorbij gaat. Even later is Sainz klaar met Perez en gaat hij de Mexicaan voorbij. De pace van Red Bull is niet geweldig. Verstappen probeert vast te houden aan P2, maar verliest een klein beetje tijd op Leclerc. Met daarachter natuurlijk Piastri die nog meer snelheid heeft.
Finish
Maar PIA gooit het eigenlijk een beetje weg vandaag. Terwijl Norris vooraan uitcheckt, blijft de Ozzie hangen achter Leclerc. Zo verdwijnt de kans om Verstappen te verschalken en nog meer punten af te pakken van Red Bull en de Nederlander in het kampioenschap ronde na ronde uit beeld.
Mercedes pit nog een keer met Russell en dat lijkt een aparte move. RUS geeft daarmee P5 af aan Sainz en Perez en die gaat ‘ie in principe niet meer terugkrijgen. Tenzij hij twintig seconden terugpakt in twintig ronden én beide dan ook nog inhaalt. Raar.
Vooraan verandert niks meer. Norris wint ‘m met Verstappenesque overmacht. Bij de start ging het even mis, maar daarna zet NOR orde op zaken. Verstappen maximaliseert met P2. Leclerc gaat knap naar P3 in een Ferrari die daar eigenlijk geen recht op heeft. Hoewel de rees pees van team rood ietsje beter was dan de kwali pees dit weekend. Piastri laat zien dat zijn leercurve nog niet voltooid is met P4, voor Sainz die zoals altijd toch weer lekkere punten sprokkelt op P5.
Perez gaat op voor P6, voor de twee Mercs, Gasly en Alonso. Norris pakt dus 8 puntjes op Verstappen terug, want hij grijpt ook nog de snelste ronde. Maar hij zal zijn teammaat nodig hebben om Verstappen echt te bedreigen voor het kampioenschap. Het feit dat dit echter überhaupt nog niet voorbij is na de start van het seizoen, is goed nieuws voor alle fans van de sport. Dat wordt nog wiebelen op de stoel in de komende races…
De volgende is in Italië volgende week! Ciao bella!
lekkerlinksrijden zegt
Norris 26 punten? Snelste ronde was LH44 toch?
jaapiyo zegt
Nee Norris pakte ‘m in de laatste ronde.
str8six zegt
Op oude harde banden – bizar hoe snel die Macs zijn op het moment
lekkerlinksrijden zegt
Even gemist dan, thx
brammetjedeb zegt
Die vroeg nog of die ronde ‘safe’ was, hoefde hem van Mercedes niet meer scherp te stellen. Lomp…😂
brammetjedeb zegt
Baku en Singapore komen eraan, en dat zijn dit jaar geen Red Bull circuits. Over een paar races zit norris bovenop Max. Erop en erover ben ik bang. Op 44 ronde oude banden even de snelste ronde wegzetten, dat wil wel wat zeggen…
HZW zegt
Eerst ook nog Monza, volgende week.
Met de snelheid van McLaren, zal Max daar vermoedelijk ook niet winnen.
En kan hij daar ook zomaar 5e worden, met 2 snelle McLaren’s en Mercedessen.
En ik heb ook het vermoeden dat het erop en erover wordt voor Norris.
Red Bull is de weg compleet kwijt, en schijnen ook niet meer veel ruimte in het budget te hebben voor meer upgrades.
En sinds het vertrek van Adrian Newey, lijken de upgrades die ze bedenken ook niet te werken.
brammetjedeb zegt
Het wordt billenknijpen, of na drie wedstrijden is het gat gedicht en kunnen we de vierde titel in de koelkast zetten. Bizarre ontwikkelingen allemaal…
Richmond zegt
Dan moet Verstappen 3x uitvallen, dat zie ik niet gebeuren. Mercedes en Ferrari hadden ook geen snelheid vandaag dus red bull is met max nog steeds de tweede snelste auto. Dus als hij steeds 7-10 punten verliest per race..op basis van 7 punten red hij het. 7×9 = 63 punten wordt hij kampioen met 7 punten voorsprong. Als hij 10 per keer verliest wordt het wel spannend. Maar Norris gaat niet alle 9 races winnen.
brammetjedeb zegt
We praten na baku en Singapore verder, ik ben bang dat Verstappen daar weer om de curves heen moet rijden. Maar eens zien of top drie erin zit daar, zeker Singapore.
KEV9 zegt
Newey bemoeide zich al vrij weinig meer met deze RB. Het is puur Max die het doet, elk andere coureur rijdt op de plek waar Perez rijdt
Richmond zegt
Singapore is sowieso geen red bull circuit.
jcjc zegt
Dank voor de afbeelding van een hele fijne auto!
roverbmwdriver zegt
Ja, ik had meteen ook dezelfde gedachte!!
Robert zegt
Iedereen vóór de zomerstop:
“Dominantie van Verstappen is ten einde!”
Iedereen na de zomerstop:
“De spanning in de Formule 1 is terug!”
Norris:
“Say no more…”
Na pak ‘em beet ronde 20 was het dus weer ouderwets vechten tegen de slaap…
kareljansen zegt
Heb de strijd helaas verloren, maar toch nog een leuke laatste 10 rondes gezien.
panam1 zegt
Dit was by far de saaiste race van t jaar , in Monaco zie je af en toe nog wat leuke bootjes en mooie dames – maar dit was echt helemaal niets……..heb m’n serie afgekeken en F1 op stil gezet op m’n telefoon – laatste keer dat ik dat deed was het LH tijdperk.
KEV9 zegt
Vanaf het moment dat RB hun ‘aangepaste ‘ remmen niet meer mocht gebruiken zien we waar RB echt hoort, en is het puur aan Max te danken dat ze nog eerste staan.
stefanvts16v zegt
@Soulmaster: dat fabeltje is al lang de wereld uit geholpen, door de FIA notabene…
https://nl.motorsport.com/f1/news/ware-verhaal-achter-aanpassing-f1-regels-asymmetrisch-remmen/10646011/
https://www.gpfans.com/nl/f1-nieuws/1028106/fia-einde-discussie-illegale-remmen-red-bull-verstappen/
KEV9 zegt
Wel vreemd dat ze vanaf dat moment geen deuk meer in een pakje boter slaan, en Perez laat zien waar elk andere rijder zou rijden.
brammetjedeb zegt
Peter Windsor haalde het gisteren toch nogmaals aan, en de beste man is toch goed geïnformeerd. Door die aanpassing hebben ze vanalles aan de auto moeten veranderen, zoals rij hoogte. Cruciale aanpassingen, performance dropped hard!! Maar zoals ook hij aangaf: we zullen het nooit weten, wellicht einde seizoen.
MaartenD zegt
Zandvoort mag van mij wel van de kalender af, mooie dronebeelden van een circuit in de duinen maar wederom een dodelijk saaie race…
KEV9 zegt
Ze hadden direct al naar het TT-circuit moeten gaan
Gele Koplamp zegt
Het helpt ook niet mee dat de auto’s zo bizar groot zijn geworden
Robert zegt
@maarten020: Zandvoort zou alleen nog maar moeten worden verreden bij regenbuien, zoals vorig jaar. Dat geldt m.i. eveneens voor Monaco en de Hungaroring.
louisvdd76 zegt
Sprinkler installatie. Na X aantal rondjes zetten we die aan voor 20-45 min.
Volgens mij hebben ze een prachtige installatie liggen bij de slipschool. Even wat extra leiding werk en klaar.
Lambrusco zegt
Afgezien van de spanning in de stand was het lastig de aandacht erbij te houden (of komt dat door een kater?). Mooi circuit wellicht ivm de heritage maar toch wel pittig hier een spannende race neer te zetten. Heb me positief verbaast over de pace van McLaren en ook Leclerc kwam mooi mee. P2 is een keurig resultaat voor Verstappen getuige deze race. Ben benieuwd naar de rest van het seizoen!
a_buis zegt
Wordt toch echt tijd voor een gesprekje met toto
Richmond zegt
Mercedes lukte het vandaag ook niet..dus dat is ook geen verbetering.
pomoek zegt
Mooie en ruime overwinning van Norris op Verstappen. Reactie na de race van Norris was veelzeggend: Leuk om te winnen maar consistentie is waarmee je kampioen wordt. Ik denk dat hij er stiekem best wel van baalt dat Verstappen als 2e eindigde. Prima race van Verstappen. Met een auto die inmiddels de misschien wel op 2 na snelste is van de grid is dit een prima resultaat. Driver of the day begint een beetje een flauwekul verkiezing te worden. Norris had veruit de sterkste auto en wint die trofee weer met 2 vingers in de neus. Prima race van Leclerc. Weer een off day van Mercedes.
De voorsprong van Mclaren, 18 seconden, ligt toch echt niet meer aan kleine updates? Die hebben iets gevonden.
Richmond zegt
Dotd is altijd al flauw geweest. Snap er het nut niet van.
brammetjedeb zegt
DOTD is pure gunfactor. En dat heeft lando, plus dat ie Engels is. Die heeft misschien qua dominantie een auto die de red bull van vorig jaar matched, maar heeft gruwelijk gefaald om naast Verstappen te staan. En toch 8 (?) keer driver of the day. Op basis wat zou dat dan zijn? Grote onzin dus…
Richmond zegt
Combinatie van dingen. Red bull is minder snel dat is een feit. Maar ook dat ze het hele jaar (en vorig jaar ook) meer tijd nodig hebben om de juiste opstelling te vinden. Door de weersomstandigheden is dat dit weekend nog moeilijker geworden en zijn ze er niet ingeslagen om die te vinden. Ze hebben zelfs met verschillende vloeren gereden, waarbij het team zegt dat de afstelling bij Perez beter heeft gewerkt dan bij Verstappen. Ofwel red Bull is aan het zoeken naar oplossingen en weet nog niet waar het in zit. Dit alles vergroot de situatie. Er wordt ook gezegd dat red bull mogelijk een verkeerd ontwikkel pad ingeslagen zijn onder druk van de concurrentie.
Neemt niet weg dat Norris terecht gewonnen heeft en bij McLaren nu op technisch gebied alles goed gaat. En gelukkig voor red bull gaat het qua rijden en strategie nog niet perfect bij McLaren waardoor ze niet alles winnen wat ze kunnen winnen / zouden moeten winnen.