Wie wint in Monaco het kroonjuweel van de Formule 1 kalender anno 2024?
Ja, het is weer die tijd van het jaar dat de legendarische races elkaar in rap tempo opvolgen. Vandaag staan de Grand Prix van Monaco en de Indy 500 op de kalender. Binnenkort is het ook weer tijd voor de 24 uur van Le Mans met blubberveel fabrieksteams. Genoeg te beleven dus voor de raceliefhebber.
Ook al omdat het in de F1 eindelijk ook weer een beetje spannend is. Vermoedelijk is de combinatie tussen Red Bull Racing en Max Verstappen nog steeds de favoriet op de meeste circuits. Maar het verschil is duidelijk kleiner geworden. En dit weekend in Monaco, is de Red Bull niet de beste auto van het veld.
Dat bleek al in de trainingen, maar ook in de kwalificatie kon het kampioensteam het gisteren niet ombuigen zoals dat in Imola nog wel lukte. Max maakte ook nog een foutje en staat daarmee niet derde, wat anders vermoedelijk het maximale was geweest, doch zesde. Het is ook niet per se de beste baan voor Max, ondanks dat hij hier twee keer won. Goede kansen dus voor thuisheld en polesitter Leclerc om de zege te pakken. Maakt de Monegask het karwij af, of gebeurt er toch weer iets geks voor de Ferrari-man?
Allereerst wat je na 2 uur knikkebollen voor de TV op je scherm zag toen het volkslied klonk voor Charles Leclerc
Pos | Coureur | Punten |
---|---|---|
1 |
Charles LeclercFerrari |
25 |
2 |
Oscar PiastriMcLaren |
18 |
3 |
Carlos Sainz Jr.Ferrari |
15 |
4 |
Lando NorrisMcLaren |
12 |
5 |
George RussellMercedes |
10 |
6 |
Max VerstappenRed Bull Racing |
8 |
7 |
Lewis HamiltonMercedes |
7 |
8 |
Yuki TsunodaRB |
4 |
9 |
Alexander AlbonWilliams |
2 |
10 |
Pierre GaslyAlpine |
1 |
11 |
Fernando AlonsoAston Martin |
0 |
12 |
Daniel RicciardoRB |
0 |
13 |
Valtteri BottasKick Sauber |
0 |
14 |
Lance StrollAston Martin |
0 |
15 |
Logan SargeantWilliams |
0 |
16 |
Zhou GuanyuKick Sauber |
0 |
DNF |
Kevin MagnussenHaas |
0 |
DNF |
Esteban OconAlpine |
0 |
DNF |
Sergio PérezRed Bull Racing |
0 |
DNF |
Nico HülkenbergHaas |
0 |
Start
De Ferrari’s zijn allebei beter weg dan de McLarens en even lijkt Sainz naar P2 te gaan ten koste van Piastri. Maar de Ozzie houdt zijn poot stijf en komt als tweede door Sainte-Dévote. Eenmaal de heuvel opgeklommen blijkt dat er wel een korte touché te zijn geweest, waarbij Sainz een lekke band heeft opgelopen. Voor hem lijkt de race daardoor zo goed als voorbij.
Maar dan zien we opeens de Red Bull van Perez staan die eruit ziet als een langpootmug die op een landmijn is gestapt. Alle hoeken van de RB20 zijn op het oog geraakt. Bij de tweede keer kijken zien we ook de twee Hazen in de melee staan. Magnussen heeft Perez een tikkie gegeven, waarbij de Mexicaan tegen Hulkenberg aan is gespind. Als Magnussen niet geschorst wordt hierna, vermoeden we dat zijn team hem langzamerhand zelf gaat ‘schorsen’…
Er zwaait een rode vlag, waar we ook nog een herhaling zien van de twee Alpines die elkaar geraakt hebben. Dat is dus de volgende keer dat Ocon met een teammaat in aanraking komt. In de herhaling zien we dat het een optimistische move was van onze favoriete knoflookpeller. Die bovendien volledig om nop is als blijkt dat bij de herstart de startvolgorde wordt hersteld…
Herstart
Drie kwartier later gaat het los voor de tweede maal. In de tussentijd weten we dat Piastri wat schade heeft aan de McLaren. De jonge Ozzie heeft dit keer wel een betere start, of anders gezegd Sainz een mindere. Goed, de Spanjaard zal blij zijn dat hij überhaupt nog rondrijdt op P3.
Behalve Alonso wint dit keer niemand wat in de ‘eerste’ ronde. Wel opmerkelijk is dat Ocon definitief uit de race ligt. Samen met de Hazen en Perez zijn er daarmee dus al vier uitvallers. Ook goed om over na te denken is dat de rode vlag de teams de kans geeft van compound te wisselen zonder te stoppen. Vooral voor coureurs gestart op mediums is dat een interessante. Wisselen naar hards en dan de race uitrijden?
De top-4 lijkt echter de beste strategie te hebben en staat nu op hards. Voor hen geen risico dus dat iemand verderop in het veld voorbijkomt zonder te stoppen. Voor Russell, Verstappen en Hamilton is dat risico er echter wel. Zij zijn op zijn minst kwestbaar voor Tsunoda en Albon en wellicht zelfs voor Ricciardo en Sargeant die buiten de top-10 rijden.
Leclerc houdt het tempo namelijk wijselijk laag. Je kan immers bijna niet inhalen, dus maximaal bandenmanagement is in zijn voordeel. Het betekent ook dat de mannen op mediums, helemaal niks te winnen hebben in deze fase van de race. Russell laat een gigantisch gat vallen naar Norris zonder aanwijsbare reden. Tenzij Mercedes plant de race dan maar uit te rijden op mediums?
Mid Race
Er gebeurt dan eigenlijk…helemaal niks. Russell laat een gat vallen. Maar de coureurs op mediums lijken sitting ducks. Bottas pit en rijdt binnen enkele ronden het hele gat dicht naar de staart van het veld. Het verschil tussen Russell en Ricciardo is dan 17 seconden. Dus als de P5 stopt zou hij terugvallen tot P16.
Dan worden er echter spelletjes gespeeld. Alonso laat een gat vallen naar Stroll. Om een of andere reden laat Tsunoda ook opeens een gigantisch gat vallen naar Hamilton. Dat is dom van de Japanner, want hij had een virtuele P5 vast in handen. Geven ze die echt op om Verstappen dan nog een paar puntjes te bezorgen voor de Red Bull familie? Het is een beetje een wedstrijdje wie kan het traagste rijden op deze manier.
Lance Stroll maakt bij het ingaan van ronde 43 dan de eerste reguliere pitstop van de race. Hij komt weer naar buiten waar hij de baan verliet, op P11, voor zijn teammaat. Alonso heeft dus zijn werk goed gedaan door iedereen achter hem op te houden. Alpine covert de undercut niet. Gasly is daarmee de bok als hij het eind van de race niet haalt op mediums.
Maar Gasly heeft geluk, want Stroll heeft een lekke band. De Canadees heeft de muur geraakt na de chicane. Tsunoda heeft nu 45 seconden achterstand op Hamilton zonder aanwijsbare reden. En Hamilton maakt dan een gratis pitstop met het oog op het aanvallen van Verstappen.
Als Mercedes slim is, laat het Russell even Verstappen ophouden. Maar Hamilton helpen doet Mercedes niet. Na al dat traag rijden, heeft Merrie nu Verstappen in feite een gratis kans gegeven om Russell aan te vallen. Lekker gewerkt!
EN DAN…EEENEEEN INHAAAAAAAALMANOEUVRE!1!! Niemand minder dan Valtteri Bottas haalt iemand in. Te weten Logan Sargeant. De Amerikaan wiens zitje Bottas volgend jaar wil afpakken om in de F1 te blijven. Het kan dus, inhalen met een F1 in Monaco…Met nieuwere banden tegen de minst goede coureur van het veld, maar toch.
Finish
Verstappen heeft dan binnen no time zijn hele pitstop goedgemaakt op Russell. Maar ook de drievoudig kampioen kan vervolgens niet voorbij de eenvoudig Grand Prix winnaar komen ondanks veel nieuwere banden. Even leek ook Norris een stop te kunnen gaan maken. Maar Sainz doorziet het gevaar en drukt Norris ver genoeg terug in de klauwen van Russell, om dat plannetje te versjteren.
En zo eindigt het met een klinkende doch enigzins saaie zege voor thuisheld Leclerc. Deze race zal niemand zich lang heugen, maar dat Leclerc nu een winnaar van de Monegaskische Grand Prix is zal hij zijn hele leven met zich meedragen. Hij is de tweede Monegask in de 93-jarige geschiedenis van de race die als eerste over de meet komt na een zekere meneer Chiron. Piastri was dit weekend eindelijk weer eens de betere van de twee McLaren coureurs en wordt tweede, voor de immer degelijke en ietwat gelukkige Carlos Sainz op P3.
Voor Red Bull en Max Verstappen is het een race om heel snel te vergeten. Verstappen eindigt achter Russell buiten de top-5 op P6. Als Mercedes handig was geweest, was het P7 geworden. Maar Hamilton eindigt vandaag als zevende. Tsunoda wordt achtste en we vragen ons ernstig af wat daar gebeurd is. We weten nu dat de medium-runners ook niet per se hoefden te stoppen…maar om zomaar dat gat te laten vallen was toch gek. Albon is de nummer 9 en Gasly pakt zijn eerste puntje van het jaar op P10. Teammaat Ocon, vorig jaar nog derde, krijgt voor zijn diensten een gridstraf voor de volgende race.
De rest heeft helemaal niks overgehouden aan deze middag in Monaco. Nou ja, behalve een vorstelijk salaris en een onstspannend ritje door de mondaine badplaats dan. De volgende race wordt een heel ander verhaal (gelukkig), want die is over twee weken in Canada. Hoge snelheid, indrukwekkende remzones met inhaalmogelijkheden…We vermoeden dat onze held Maxsj daar zomaar weer ongenaakbaar zal zijn. Maar het mooie is: na de afgelopen races, weten we dat niet met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid.
Stand in het rijders kampioenschap na GP Monaco
Pos | Coureur | Punten |
---|---|---|
1 | 169 | |
2 | 138 | |
3 | 113 | |
4 | 108 | |
5 | 107 | |
6 | 71 | |
7 | 54 | |
8 | 42 | |
9 | 33 | |
10 | 19 | |
11 | 11 | |
12 | 6 | |
13 | 6 | |
14 | 5 | |
15 | 2 | |
16 | 1 | |
17 | 1 | |
18 | 1 | |
19 | 0 | |
20 | 0 |
Stand constructeurs Kampioenschap 2024
Pos | Team | Punten |
---|---|---|
1 | 276 | |
2 | 252 | |
3 | 184 | |
4 | 96 | |
5 | 44 | |
6 | 24 | |
7 | 7 | |
8 | 2 | |
9 | 2 | |
10 | 0 |
Johanneke zegt
Het enige dat spannend is in Monaco op zondag zijn de pitstops. Als die dan ook al uit de race worden gehaald, wat blijft er dan nog over eh.
KEV9 zegt
Er wordt al jaren geroepen om te stoppen met deze race. Tegen dovemansoren.
Johanneke zegt
Stoppen moeten ze niet doen, wel aanpassingen. Heb eens een video gezien waarin een nieuwe track lay-out werd besproken, volgens mij na de grand hotel hairpin een heel recht stuk, waardoor inhalen daar, of voor de chicane mogelijk zou worden. Maar mag niet want historie ofzo, terwijl het circuit al meerdere malen aangepast is.
Who_carez zegt
Dus als ik mij niet vergis zijn de eerste 10 plaatsen het zelfde gebleven als bij de qualy?
Edge zegt
Ja, voor het eerst in de geschiedenis finisht de top 10 precies zoals ze starten
gekketurbo zegt
@Edge: mooie reden om het van de kalender af te halen. Verstappen kon met 3 seconden per rondje verschil Russel niet inhalen…
papa zegt
Wat mij betreft na de qualy de punten verdelen, manmanman… Belachelijk ook dat je de hele race op 1 set banden kunt doen
lekkerlinksrijden zegt
Wel leuk dat je de uitslag voor de finish vlag kunt publiceren
RutgerK zegt
Heel frustrerend. Niet omdat Max niets kon doen maar 95% van het radioverkeer gaat over het verder drukken van het tempo.
Dit is geen race meer. Zelfs met nieuwe banden is het niet mogelijk om een auto met 75 ronden oude banden in te halen. Gekkenwerk op de F1 kalender.
Natuurlijk ook weer bijzonder dat als Perez wat overkomt het vaak ook nog eens in het nadeel van Max is. Hoewel hij niet 100% schuld heeft, was hij te wild op het gas waardoor hij geen grip had en daarbij dacht in het midden twee auto’s achter zich te kunnen houden waardoor hij gelegenheid bood aan beide kanten.
sportevo zegt
En welk nadeel had Verstappen dan? Dat hij het gewonnen plekje door het wegvallen van Sainz toch weer kwijt was? Dat gold dan voor iedereen achter Sainz.
Autofanaat1990 zegt
Kudos aan Jaapiyo voor een degelijk verslag over de saaiste race in tijden. Had met moeite 2 zinnen kunnen verzinnen voor respectievelijk Ronde 1 en, Ronde 78. Voor de rest Zzzz.
humel zegt
Wat een waardeloze race. Sorry, het was geen race. Een optocht, het enige spannende moment was de start, niet de her-start. Waardeloos, de planten in mijn tuin zien groeien is werkelijk waar meer spannend.
Dutchdriftking zegt
Jammer maar helaas. Als er een race zou opknappen van smallere kortere wagens dan is dat Monaco wel.
pomoek zegt
Was saaaai. Dan kun je zeggen: Historie en alles. Voor mij is inhalen ook niet meteen het allerbelangrijkste wat er is. Maar in, 2021 bijvoorbeeld, was er een geweldige strijd op het einde tussen H & V. Echt op het scherpst van de snede, hoewel er niet werd ingehaald. In de moderne F1 auto’s is inhalen gewoon te lastig.
“De” oplossing voor Monaco, en voor een aantal andere circuits is dat er tenminste 2 keer moet worden gestopt waarbij er telkens nieuwe banden moeten worden gebruikt. Dan voorkom je dit soort saaie races waar alleen de saaiste mensen naar kunnen blijven kijken. En dan hoef je wat mij betreft niet eens van compound te veranderen. Monaco zal nooit een circuit worden waar je makkelijk kan inhalen. Dan moet de strategie de race maar leuk maken.
harrie zegt
Ik zou het Monaco weekend niet willen schrappen vanwege de kwalificatie, maar kunnen we van de race niet gewoon 1 ereronde maken ipv 78?
pomoek zegt
Oh ja, en stop eens met dat banden wisselen tijdens een rode vlag.
Richmond zegt
Dat sowieso.
outlook zegt
Precies dit
erwingrunn zegt
Eerste 5 minuten was de moeite waard om te kijken. Vervolgens 75 ronden de tijd doden met iets anders.
Het werd pas weer leuk toen de emoties los kwamen na de finish.
ghini zegt
Ocon heeft zn ware debiele aard weer laten zien. Wat een kneus. Bij Sky haalden ze een Frans interview van Famin aan, die zou kwaad gezegd hebben dat dit mogelijk grote gevolgen zou hebben voor Ocon, oid. De hint was iig geen nieuw contract voor Ocon, ik hoop het. Die gozer praat altijd alsof hij geweldig is en in een betere auto op hetzelfde niveau als de top 5 zit. Ben al die domme acties van hem wel zat, zie voor hem liever een rookie een kans krijgen aangezien Ocon ook niet beter wordt oid.
Verder saaie race, jammer, toch nog twee inhaalacties, een von Bottas die goed was en de ander ben ik ff vergeten.
Treurig dat het vooral over langzamer rijden ging, dat is natuurlijk echt niet de bedoeling. In situaties als dit zou er toch de mogelijkheid moeten zijn om verplicht nog een pitstop te moeten maken.
alloallo zegt
Stroll?? Stroll had een goede inhaalactie
Gulli zegt
Blij voor Leclerc, voor de rest van de wereld was er vrij weinig aan. En dat zeg ik als rasoptimist wat races betreft. Wat een snoozefest!
tborre zegt
Stel voor dat de redactie even het palmares van de monegask “chiron” op zoekt. Die is leclerq namelijk voorgegaan. En ja, hij deed dat in een Bugatti en gaf nadien naam aan een model aldaar….
jaapiyo zegt
Ah ja…Ik heb het nog even nagezocht omdat dit ergens knaagde in mijn geheugen. Maar Google gaf als andere Monegaskische F1 rijders alleen Olivier Beretta en Robert Doornbos terug. Doch Chiron reed voor het F1 tijdperk.
tborre zegt
Klopt. En als je enkele de f1 tijd zou tellen is de gp een pak jaren minder oud…
RutgerK zegt
Als er nog verplichte pitstops gemaakt hadden moeten worden dan was er nog reden geweest om druk te zetten. Omdat de top 4 naar hard ging werd het helemaal een optocht van coureurs die vooral minder bandenslijtage wilden dan hun concurrent.
Wat Russelll deed met dat gat laten vallen sloeg in racetermwn nergens op..wel vanuit individueel perspectief om met Medium ook naar het eind te kunnen maar ik kan mij niet voorstellen dat nummers 2 tot en met 15 iets aan vandaag gehad hebben..
Robert zegt
@jaapiyo, besef wel dat ‘knoflookpeller’ zo’n beetje gelijk staat aan ‘bruinwerker’, ‘loempiavouwer’ of ‘geitenneuker’.
On topic: ik heb de race niet gezien, want ik was niet in de gelegenheid, maar ik heb zo te lezen ook niets gemist. Dat is dus geheel volgens verwachting.
jaapiyo zegt
Verrek…voor mij is het gewoon een koddig woord dat ik geleerd heb van willeme. Maar de stereotype Fransman (knoflookpeller) is een witte man dus daartegen mag racisme wel van de woke kliek. Sterker nog, het wordt aangemoedigd…
Jetlag zegt
@jaapiyo: “Maakt de Monegask het karwij af, of gebeurt er toch weer iets geks voor de Ferrari-man?”
KARWIJ, echt waar?!?
Verder is alles wel in de comments gezegd over deze “race”. Wat een treurnis.
Ik zou er werkelijk geen traan om laten, als deze GP van de kalender zou verdwijnen, maar dat gaat natuurlijk never nooit gebeuren…
petroldrinker zegt
Wanneer word deze race nu is vd kalender gehaald? elk jaar weer is het niks anders dan een optocht om bij in slaap te vallen, #cancelmonacogp
Overigens wat een rookie move van Perez zeg, mag hopen dat dit wel de laatste nagel aan zn doodskist bij Redbull mag zijn,
Richmond zegt
Wat heeft Perez gedaan? Kevin had daar niks te zoeken. Gaat gewoon niet lukken een inhaalactie daar eb ook al had Perez gezien daar zat, hoefde Perez niet aan de kant te gaan en ruimte te maken. Perez reed voor Magnussen en Magnussen kon daar niks winnen en heeft dat ook weer laten zien. Voor iemand het 10 penalties zou je denken dat die wel voorzichtiger aan zou doen.
petroldrinker zegt
Tis maar hoe je het ziet, hij gooit de deur links volledig open voor Hulkenberg om Magnussen af te knijpen, hij moest gewoon in het midden blijven, in mijn optiek 100% Perez at fault (zoals eigenlijk alles waar hij in betrokken raakt de laatste tijd). Magnussen ging voor een gat wat er was, en zoals Senna ooit zij “if you no longer go for a gap that exists….”
ghost zegt
Saaiste race aller tijden…als je niet wilt schrappen, ga dan wat dingen aanpassen en bandenwissels tijdens rode vlaggen afschaffen.
randy zegt
Ik heb ’s avonds de race terug gekeken. 20 min na de herstart heb ik de samenvatting maar aangezet. kon het niet aanzien en vond het zonde van mijn tijd om de hele race te kijken.
Ik snap gewoon niet dat deze race zo verschrikkelijk opgehemeld wordt. Wat een saaie bende.
Wordt echt tijd dat de baan aangepast wordt. Afschaffen zullen ze zeker niet doen…. (of afschaffen en weer op spa rijden in de toekomst)
petroldrinker zegt
Ik denk dat het zo opgehemelt word omdat ze weten dat mensen anders niet gaan kijken omdat ze zo toch de hoop krijgen dat het wel spannend word door al het gehype? tis het circuit wat ik het minst zal missen van allemaal als die vd kalender afgaat.
jaapiyo zegt
Er zijn legendarische races geweest in het verleden. Meestal wel alleen met regen en in een tijdperk dat auto’s ook nog wel eens uitvielen en het minder ging om brandstof en banden sparen…