Wie snoept ál het Turks Fruit op, in de Grand Prix van Turkije?
De F1 kalender van 2020 doet een beetje old school aan. Zozeer zelfs, dat we vandaag gaan racen in een plek met millennia aan historie, namelijk Byzantium. De tegenwoordig als Istanbul door het leven gaande metropool was voor het laatst het decor voor een F1 race in 2011. Dat is eigenlijk best wel een gemis, want zelfs onder droge omstandigheden is het ruim vijf kilometer lange Istanbul Park circuit niet te versmaden.
Dit weekend is het tot op heden echter helemaal genieten voor de F1 fans. Nieuw asfalt maakt de baan namelijk sowieso al erg glad en dat wordt nog eens versterkt doordat er af en toe een bakje water naar beneden valt. Zo kregen we al een paar tumultueuze vrije trainingen voorgeschoteld, opgevolgd door een nóg gavere kwalificatie. Degenen die het niet gezien hadden en lazen dat Stroll op pole staat, zullen waarschijnlijk even gecheckt hebben of ze niet op De Speld waren aanbeland.
Maar het is toch echt de waarheid. Lance Vance Dance at in Q3 de tot op dat moment uiterst dominante Verstappen de kaas van het brood. Even leek het nog alsof de FIA de zoon van Lawrence nog een dreun zou geven, maar dat ging uiteindelijk niet door. Max moet vandaag dus starten vanaf P2, met een roze Mercedes vlak voor en vlak achter zich. Zijn Max en zijn Red Bull vandaag goed genoeg om de pink Mercedes te knakken? En hoe komen de zwarte Mercs vandaag voor de dag na een matige kwali? We gaan het zien…
Start
Oké, Stroll dus op pole voor het eerst. Kan de Canadees de druk absorberen? Voor de start leek het alsof de kant van de grid waar Verstappen en Albon staan een stuk droger was dan de kant van Stroll en Perez. Maar als de lichten uitdoven…Lijkt het aanvankelijk alsof helemaal niemand van zijn plek komt. Een heel gek gezicht.
Als de coureurs dan wel beginnen te bewegen, zien we helaas dat Verstappen totaal niet lekker van zijn plek komt. De Nederlander lijkt opgeslokt te worden door Jan en Alleman. Perez komt langszij, de Renaults blazen erlangs en zelfs de Mercs en niemand minder dan Vettel passeren onze held. Hoe dan…
Gelukkig voor Max blijken een aantal van zijn rivalen te eager te zijn om de race in bocht één te winnen. Hamilton en Ricciardo zitten met elkaar te hannessen, maar dat wordt uiteindelijk de pijn van Ocon en Bottas. De Fransman en de Fin kiezen de buitenkant, maar Ocon wordt door teammaat Ricciardo op het achterwiel in de rondte getikt. Bottas schrikt, geeft iets teveel input aan zijn W11 en spint daarom de gele Renault achterna. Dat scheelt Max al een paar plekken.
Als Ricciardo vervolgens totaal geen grip heeft en ook Hamilton het moeilijk heeft, schuift MV33 met teammaat AA23 in zijn kielzog weer op naar P4 achter de twee Racing Points en Vettel. Stroll heeft een hele lekkere eerste ronde. De jonge Canadees is bij start-finish al vijf seconden weggereden bij zijn teammaat die een wat conservatievere approach lijkt te kiezen.
Een terugblik op alle schermutselingen toont dat Ocon en Bottas elkaar na hun malheur in bocht één elkaar nogmaals geraakt hebben. Perez settlet in een ritme achter zijn teammaat en komt stapje voor stapje iets dichterbij. Team roze heeft een enorme bondgenoot in Vettel op dit moment. De Duitser geeft na een ronde of zes namelijk al tien seconden toe op Perez, maar houdt Verstappen en Albon wel achter zich.
In ronde zeven opent Leclerc de aanval door te wisselen naar inters. Dat kan de Monegask ook doen, want hij rijdt vrij ver achter de muziek aan, zoals de Duitsers zouden zeggen. Iedereen gaat nu natuurlijk met argusogen de sectortijden van Leclerc in de gaten houden. En jawel, CL16 rijdt een paarse sectortijd. Twee ronden later draait Vettel voor de neus van Verstappen af richting pits.
Maar Verstappen heeft geleerd van gisteren, toen het team wellicht te snel voor inters koos terwijl de wets nog de betere keus waren voor de RB16. VER geeft op de radio te kennen net te snel te willen wisselen. Hij rijdt ook even de snelste ronde in de race, om zijn woorden kracht bij te zetten. Eens kijken wat deze strategiecall de Nederlander op gaat leveren.
Mid Race
Max komt binnen in ronde twaalf. Als hij de pits uitrijdt zien we Perez en Vettel vlak achter elkaar aanstormen op het rechte stuk. Max komt exact tussen de twee terug op de baan. Even lijkt hij teveel gas te geven aan de buitenkant van het natte circuit, maar MV33 houdt de staart van de Red Bull onder controle. Nu heeft hij dus alleen nog de Racing Points voor de neus. Of nou ja, teammaat Albon rijdt daar nog voor, maar die zal ook nog spoedig de pits op moeten zoeken.
Omdat Giovinazzi uitvalt, komt er even een virtuele Safetycar. Op het moment dat die verdwijnt zien we een mooi gevecht ontstaan tussen Vettel en Hamilton. Even is het weer 2017 of 2018. De Duitser verdedigt heftig, de Brit probeert het maar komt er niet langs. Volgens mij deden ze dit al ooit eerder in de F3 op de Lausitzring, maar misschien is dat een valse herinnering. Ondertussen sluit Albon aan bij de meervoudig kampioenen.
En zoals wel vaker wanneer twee vechten om één been, gaat de derde ermee heen. Hamilton verremt zich, Albon profiteert en gaat daarna ook vrij snel Vettel voorbij. De Britse Thai zet de goede lijn die hij dit weekend eindelijk weer eens te pakken heeft voorlopig dus goed door. Hamilton slaagt er niet in het voorbeeld van AA23 te volgen en blijft vervolgens lang hangen achter zijn oude rivaal.
Verstappen is inmiddels zwaar aan het drukken bij Perez, misschien wel zijn teammaat voor volgend jaar. De Mexicaan weert zich echter kranig. Als Sergio een klein foutje maakt, denkt Max te kunnen profiteren. Hij kruipt bijna letterlijk in de versnellingsbak van de Racing Point. Maar dat is niet zo handig als er een bocht volgt op nat asfalt. Max verliest de neerwaartse druk en glijdt in een spin. Even lijkt het alsof hij rap zijn weg kan vervolgen, maar dat spint hij door de baan af.
MV33 kan gelukkig wel doorrijden, maar verliest veel tijd en moet ook nog eens pitten voor nieuw rubber. Hierdoor valt hij ver terug. Tot overmaat van ramp wordt onze held ook nog eens onderzocht van het passeren van de witte lijn bij het uitijden van de pits. Een redelijk belachelijke gebeurtenissen, daar Max duidelijk een overstuur momentje opving en daardoor een heel klein beetje buiten het lijntje kleurde. We zullen zien of de FIA het aandurft hier echt iets mee te doen. Bottas spint nog maar eens een keertje, om aan te tonen dat Mercedes het vandaag niet heeft en dat hijzelf het eigenlijk ook niet heeft. De Fin rijdt rond op P17…
Vooraan het veld hengelt Perez langzaam maar zeker zijn teamgenoot binnen. De Mexicaan neemt Albon mee in zijn kielzog. Dat kan nog wel spannend worden. Maar opeens worden de verschillen weer wat groter, zowel dat van Stroll naar Perez als dat van Perez naar Albon. De coureurs hebben moeite met de bandenslijtage. Het dilemma is nu: ga je stoppen voor nieuwe inters, of wacht je totdat het moment voor slicks komt?
In ronde 30 besluit de FIA dat het in ieder geval droog genoeg is om de DRS vrij te geven. Misschien kan Hamilton nu wel eindelijk Vettel voorbij rijden. Racing Point lijkt zo lang mogelijk door te willen rijden. Ricciardo komt wel naar binnen, want de Renault vreet harder door de banden heen dan de meeste auto’s. Lekker voor Max, want die schuift daarmee weer een plekje op.
Als Sainz, Vettel en Albon (die eerst nog spint) ook stoppen, Is Max opeens weer vierde. Maar gekker is dat Hamilton in een race waar het eigenlijk totaal niet loopt zomaar een paar seconden van de leiding in de race verwijderd is op P3. Perez is nu duidelijk de snellere van de twee roze Mercs en Stroll komt in ronde 37 binnen vanaf de leiding in de race voor nieuwe inters. Bij het uitrijden van de pits komt hij áchter Verstappen weer de baan op. Duurt de race dan net iets te lang voor team roze?
Het lijkt er wel op. Een ronde later haalt Hamilton, die eerder nog met geen duvels geweld langs Vettel kwam, simpel de nieuwe leider Perez in. Velen dachten gisteren al dat Mercedes voor een droog weer setup gekozen had in de natte kwalificatie. Nu het droger en droger wordt op de baan, zou de W11 dan steeds meer tot leven moeten komen.
Dat blijkt wel. Hamilton rijdt binnen no-time een paar seconden weg bij Perez. Omdat Bottas nóg een keer spint, haalt hij VB77 zelfs een ronde in. Er hangen nog maar twee gevaren in de lucht voor LH44, waarvan eentje letterlijk. Het eerste is dat de banden van Hamilton inmiddels stokoud zijn. Echter laat Stroll zien dat nieuwe inters halen nu ook niet meer het beste idee is. Lance heeft heel rap zijn banden aan barrels gereden op het opdrogende asfalt. Het tweede gevaar voor Lewis is dat er zich wederom donkere wolken boven het circuit vormen. Krijgen we dan ook nog een knotsgekke slotfase van de race?
De situatie op de baan is nu dat sommige coureurs heel goed gaan op de inters en sommigen voor geen meter. Verstappen is helaas een van de coureurs in de tweede categorie. Hij wordt op de baan ingehaald door Leclerc die van nergens komt maar ineens derde ligt. Daarna stop onze Max toch maar weer voor nieuwe inters, maar of die dan voor hem gaan werken is maar helemaal de vraag. De coureurs op nieuwere inters hebben broodnodig die extra regen nodig.
Finish
Maar die lijkt helaas niet echt door te zetten. Nadat Ricciardo spint in gevecht met Norris, is het spannendste gevecht in de top-10 voorlopig dat tussen Albon en Verstappen om P6. Verstappen is sneller onderweg, maar gaat wederom in de fout. Op het moment dat Raikkonen vlak voor de neus van de beide Red Bulls spint, gaat Verstappen hem achterna voor zijn tweede spinnetje van de race. Deze keer vangt Max ‘m wel op na een ‘360’ en kan hij snel door.
Niet lang daarna gaat Verstappen alsnog zijn teammaat voorbij. Toch moet het een oké gevoel zijn voor AA23 dat het vandaag redelijk close is in deze omstandigheden. Dat wordt nog maar eens onderstreept als de twee in slagvolgorde Bottas op een ronde zetten, terwijl BOT’s teammaat hier vandaag gewoon weer gaat winnen. Op de radio vertellen ze VB77 dat er nog vier rondes te gaan zijn. Valtteri spreekt daarop de veelzeggende woorden ‘ik zou willen dat het er een stuk minder waren’.
Hamilton klaagt op de radio nog dat als het gaat regenen, zijn banden niet goed genoeg zijn. Maar als het team vervolgens naar buiten loopt met nieuw rubber, toont Lewis aan dat het voor het drama was. Lewis rijdt namelijk toch maar gewoon door richting de volgende overwinning en zijn zevende titel. Norris heeft de snelheid er goed inzitten en haalt Stroll in voor P8. Een hard gelag dus voor de polesitter.
En dan toch nog wat spanning bij het scheiden van de markt! De Ferrari’s komen helemaal aan het einde van de race nog in de buurt van elkaar en van Perez. Checo maakt een foutje en verliest P2 aan Leclerc. Maar dan verremt Leclerc zich en komt Perez weer terug naar P2. Maar dat is niet het enige: ook teammaat Vettel piept de Monegask eventjes voorbij en gaat zo toch nog een keer naar het podium in zijn laatste jaar voor Ferrari. Charles slaat bijna zijn stuur kapot van frustratie.
Hij staat daar langs een piepende Lewis, die eindelijk een titel in stijl binnensleept met een zege die klinkt als een klok. Lewis vervalt al snel weer in zijn gebruikelijke teksten, maar dat dit veel voor hem betekent is desalniettemin duidelijk zichtbaar aan zijn vochtige oogjes. Vettel fluistert wat mooie woordjes in de cockpit van Hamilton na deze fraaie race. Wel passend dat Seb juist in deze race ook nog een rolletje van betekenis speelt.
Vlak achter de top-4 wordt Sainz vijfde. Max finsiht als zesde, twee seconden voor teammaat Albon. Mocht de Nederlander nog een straf krijgen van vijf seconden of iets dergelijks, valt hij dus nog terug achter AA23. Maar dat zal Max persoonlijk een worst zijn. Norris wordt achtste, voor Stroll die nog wel eens zal terugdenken aan zijn laatste pitstop. Ricciardo pakt nog het laatste puntje voor Renault voor teammaat Ocon. Bottas wordt nog knap veertiende achter de Alpha Tauri’s en voor Raikkonen en Russell. En nu op naar de zandbak, waar ons nog drie races te wachten staan in dit bijzondere F1 seizoen!
UPDATE 1: Charles Leclerc verloor het podium in de laatste rond en is erg hard voor zichzelf.
UPDATE 2: Hamilton geeft na de race aan dat zijn strijd tegen racisme en voor het milieu hem motiveert langer door te gaan met de F1.
UPDATE 3: De stewards hebben wijselijk besloten Verstappen geen straf te geven voor het akkefietje met de witte lijn van de pitstraat. Hij behoudt dus P6 voor teammaat Albon.
Volledige uitslag Formule 1 Turkije 2020
- Hamilton – Mercedes
- Perez – Racing Point
- Vettel – Ferrari
- Leclerc – Ferrari
- Sainz – McLaren
- VERSTAPPEN – Red Bull
- Albon – Red Bull
- Norris – McLaren
- Stroll – Racing Point
- Ricciardo – Renault
- Ocon – Renault
- Kvyat – Alpha Tauri
- Gasly – Alpha Tauri
- Bottas – Mercedes
- Raikkonen – Alfa Romeo
- Russell – Williams
DNF
Magnussen – Haas F1
Grosjean – Haas F1
Latifi – Williams
Giovinazzi – Alfa Romeo
MaartenD zegt
Wat een geweldige race, EINDELIJK! Laat het iedere keer regenen. Hamilton in stijl naar zijn 7e wereldtitel. Geweldig resultaat voor de toekomstige teamgenoot van Verstappen Junior, heel leuk dat Vettel op het podium beland en Verstappen Senior blijkt toch meer talent in de regen te hebben dan Verstappen Junior…
Boomer zegt
Ik vraag me af waar alle Max fanboys nu zijn die gisteren nog zo nadrukkelijk wisten te melden dat het op talent aan kwam?
katoenboer zegt
Ik ben geen Verstappen fan, maar ik vind het nu wel frusterend om te zien dan als er een kans is voor Ver dat die nooit goed wordt benut. En dan maandag wee moeten aanhoren dat Verstappen pech heeft en als hij in een goede auto had gereden had hij eerste geweest. Ik denk dat Verstappen zijn kans heeft gehad.
boriske zegt
Was gewoon te ongeduldig. Hamilton reed als een meisje in de regen, wachtend op een droge lijn zodat de superieuriteit van de Mercedes hem de wedstrijd in schoot wierp.
reactief zegt
Hahaha.. ga toch weg man.. ‘reed als een meisje… ‘
chrisvis zegt
@boriske: diezelfde superieuriteit van Mercedes die Bottas twee keer in de rondte liet staan
royaledeluxe zegt
7 keer minstens…
lexb zegt
@boriske: sure…
garp zegt
@boriske: helemaal niet ongeduldig. Was slimme tactiek met een significant risico. Als hij Perez voorbij was gegaan, dan had hij per ronde ruim tijd gepakt. En de rest van het veld had klem gezeten achter Perez. Want Perez’ tempo was toen gewoon echt netjes. En het was nog lang geen pitstop tijd voor iedereen.
harrie zegt
Masterclass van Hamilton waar Max vandaag nog wat van kon leren.
Stay out of trouble, geduld waar nodig en snelheid wanneer het kan.
En Bottas kan linea recta naar de psychiator. Dit moet echt pijn doen.
boriske zegt
Masterclass? Weet niet welke race jij zag, maar er was niets van masterclass bij Hamilton te zien. Masterclass van de Mercedes ja, dat heb ik nog maar eens gezien. Hamilton reed als een mietje in de regen. Eens de droge lijn er kwam en hij op slicks begon te rijden nam de Mercedes over.
Turbo S zegt
@boriske: heb je Bottas ook gezien? In dezelfde Mercedes.
retetikker zegt
Slim toch?
Volgende race staan mensen weer veren in Verstappens reet te steken dat hij zo goed zijn banden kan sparen (=rijden als een mietje)…
sollie1984 zegt
@boriske: Hamilton heeft vandaag toch echt het verschil gemaakt. Verstappen heeft behalve Albon en zijn eigen voorbanden niemand ingehaald! Zelfs Stroll deed het beter dan Max!
vaakbenjetebang zegt
@boriske: Ja, een absolute masterclass in het winnen van een race die niet ‘de jouwe’ is. Ook (of juist) dat is racecraft. Het gaat er niet om of je de grootste risico’s durft te nemen of dat je de flinkste bink van het veld bent. Het gaat er om dat je zo veel mogelijk punten mee naar huis neemt. Alle aspirant-wereldkampioenen zouden er goed aan doen om dit eens in detail terug te kijken.
viezefreddyw zegt
Spectaculaire race met een spectaculaire uitslag. Hamilton was weer een klasse apart en liet iedereen zijn hielen zien. Fenomenale coureur, 7 wereldtitels! Stroll heeft een beetje pech gehad, tot halverwege de race zag het er goed uit. Jammer voor hem. Perez wel weer erg goed zoals bijna altijd op zondag. Maar ik ben het meest blij om Vettel. Hij staat op het podium! Stomme fout van Leclerc, maar ik gun het Vettel heel erg! Verstappen had het vandaag net niet, jammer! De McLarens gingen ook lekker. Wie ook lekker ging was Valtteri ‘to whom it may concern’ Bottas. Leuke tweede rijder, maar mag ophouden met praatjes.
harrie zegt
Bottas op een ronde gezet, maar hij heeft wel 5 rondjes extra gedaan.
boriske zegt
Hamilton klasse apart? Er zijn er vooral 2 die een klasse apart waren: Verstappen en Leclerc. Hamilton reed als een wijf in de regen, tot er een droge lijn kwam, dan was het de superieure Mercedes zoals vanouds.
viezefreddyw zegt
@boriske: Is goed Boris.
alino zegt
Het zit diep precies de haat. Lol. Jij kent duidelijk niets van F1.
Je bedoelt dezelfde superieure mercedes die op een ronde is gezet? Mercedes was nergens dit weekend. Hamilton laat zien dat je om races en kampioenschappen te winnen niets steeds zo snel mogelijk moet inhalen maar juist afwachten en je ziet het resultaat.
En Leclerc die een podium weggeeft in de laatste bocht is inderdaad een klasse apart. En verstappen heeft vandaag net iets te veel spins gehad. Spannend om naar te kijken, maar daar worden geen punten voor uitgedeeld.
Nog een prettige gefrustreerde zondag. Kom eens buiten. Het zal je goed doen.
lexb zegt
@boriske: boris jochie, het zit je wel een beetje dwars hè.. germ
Edge zegt
@boriske: Oke, ik hap toe. Wat deden Verstappen en Leclerc dan precies waardoor ze een klasse apart waren? Hun rauwe snelheid in vrije lucht was zéér indrukwekkend, maar beide coureurs hebben vandaag kostbare fouten gemaakt. Verstappen die zijn start verkloot (en in mijn ogen daarmee een gemakkelijke overwinning weggooit) en vervolgens achter Perez spint en nog eens plekken verliest, en Leclerc die vlak voor de finish nog eventjes een uitstapje buiten de baan maakt waardoor ‘ie zijn net veroverde P2 weer aan Perez moet laten en zelfs buiten het podium finisht.
Ik waardeer de agressiviteit van Verstappen en Leclerc op de baan enorm, maar je moet ook gewoon kunnen erkennen dat dat vandaag niet de beste strategie was. Verstappen verloor er een overwinning en podiumplek door, Leclerc verloor er een podiumplek door. Dat “rijden als een wijf” zoals jij het noemt, is wat Hamilton vandaag de overwinning heeft bezorgd en is eveneens de reden dat Sergio Perez een topresultaat haalde.
toyotafortuner zegt
@Edge: mooie analyse met de juiste conclusie!
outlook zegt
@Edge: waarvan akte
Ottaviano zegt
Max reed vandaag zijn slechtste race ever! Misschien had hij best even geduldig geweest als Lewis. Met die kwaliteit maakte de Brit het verschil vandaag.
Robert zegt
Kudos voor Lewis. Hij was briljant vandaag, zonder in de snelste auto te rijden. En minstens zoveel voor Vettel, die eindelijk weer eens een podium pakt in verder best wel hele matige Ferrari. Tenslotte zijn Stroll en Verstappen wel aan te merken als de grote verliezers van vandaag.
pomoek zegt
Mooie race, terechte winnaar, Perez op 2 is geweldig. Verstappen pech met de start, zullen we maar zeggen, en tijdens de race te gehaast, met enig geduld was een podium zeker mogelijk en misschien zelfs de winst.
Dat was het grote verschil met de wereldkampioen dit jaar. Die had gewoon wel de rust, deed niets geks en heeft simpel gewonnen. Magistraal.
Turbo S zegt
@pomoek: Max kan inderdaad nog veel leren van de GOAT. Ik hoop dat het hem ooit lukt om wereldkampioen te worden. Het talent heeft ie, nu nog de kwaliteit die Hamilton wel heeft. Gewoon rustig te blijven als het even tegen zit ipv gefrustreerd in de rondte te rijden met fouten als gevolg.
Autofanaat1990 zegt
Denk dat Fangio zich omdraait in zijn graf. Voor de statistieken is ie wel de Goat ja, prima coureur maar wel altijd het beste materiaal gehad.
Richmond zegt
@pomoek: Hamilton weet gewoon hoe hij de race naar zich toe moet trekken en geluk afdwingen. Zoals Schumacher ook altijd kon. Als enige heeft hij 40 ronden op de inter’s gereden en nog fatsoenlijke tijden rijden ook. Dat is de sleutel geweest.
reactief zegt
Geduld en consistentie zijn beloond, en gretigheid is afgestrafd!
Verstappen en LeClerc gingen ervoor en hebben dat geweten. Maar goed, dat soort rijders hebben we nodig voor leuke races.
Hamilton is gewoon de beste. Rustig blijven, geen risico nemen en dik winnen. Erg netjes, maar niet spannend.
Ook een mooie race van Perez. Hopelijk komt hij naast Verstappen te rijden volgend jaar.
outlook zegt
@reactief: pesies
flieger zegt
Ongelooflijk wat Hamilton neerzet. Die start alleen al. Terecht dat hij een klasse apart genoemd wordt. Mooie en terecht woorden en oprechte emoties.
Verstappen heeft vandaag laten zien dat hij er nog niet is. Hij wil te graag en is soms te roekeloos.
harrie zegt
Bizarre start inderdaad waar alle andere auto’s aan die kant verschrikkelijk stonden te harken.
banderas zegt
@harrie: Albon en Ver reden weg in 1e versnelling, anderen in 2.
woudloper zegt
Het is de eerste date.
Hamilton steekt kaarsjes aan. Legde zijn haar in vlechten. Denkt na over welke parfum hij zal gebruiken.
Zet een muziekje op.
Het is de eerste date.
Max doet de deur open, haalt kleine Max boven en zegt “wat doen we ermee schatje”
Turbo S zegt
Het was wel jammer voor Stroll dat ie zo slecht met zijn nieuwe intermediates overweg kon. Hij reed eigenlijk minstens net zo goed als zijn teamgenoot Perez. Achteraf gezien een fout van het team anders was hij denk ik 2e geworden. Hamilton had hij niet achter zich kunnen houden maar Perez en de rest wel.
SvenskaAeroplanAB zegt
Leuke race weer eens. De jonge talenten lieten het duidelijk zijn, met name Leclerc en Sainz. Norris ook goed zeg! Teleurstellend weer Albon en Bottas…
kniesoor zegt
Eerlijk is eerlijk, Hamilton is een joekel van een coureur. Maar jammer, dat kleine Verstappen ‘m niet meer partij heeft kunnen bieden vandaag.
bmwpowerm5 zegt
wat een gave race
Hamilton met kop en schouders boven iedereen uit
doublechevron65 zegt
Goh @jaapiyo heeft Poetin nu ook al Turkije geannexeerd? EDIT: nog niet
sportevo zegt
Wat een enorm zuur stuk is hier weer geschreven.
Ik neem niet eens de moeite meer om het door te nemen maar toch valt mijn oog op dit:
‘Hamilton klaagt op de radio nog dat als het gaat regenen, zijn banden niet goed genoeg zijn. Maar als het team vervolgens naar buiten loopt met nieuw rubber, toont Lewis aan dat het voor het drama was.’
Hoezo klaagt hij, hij geeft alleen aan dat als het begint te regenen hij een probleem heeft met de banden. En waarom hij niet naar binnen kwam? Omdat de pitstraat nog veel te nat is, teveel risico en hij heeft in China 2007 dit al een keer meegemaakt dus gokt erop door te rijden.
EDIT: nutteloze bijdrage
EDIT: nog nuttelozere bijdrage
Richmond zegt
@sportevo: omdat Lewis dit elke keer doet, piepen over de auto die niet goed is en uiteindelijk niks mee doen en gewoon winnen.
sportevo zegt
@benja01: hij geeft info door. Alleen maar omdat Hamilton het zegt is het meteen piepen en zeuren.
Het is ook jammer dat de regie ook alleen maar dit soort teksten laat horen want de rest eromheen hoor je niet.
Als voorbeeld in deze race: Hamilton krijgt te horen dat er kans is op regen in bocht 8 in de laatste ronde. Logische reactie hierop is dat hij dan wel een probleem heeft met deze banden. Dat horen we. Wat we vervolgens niet horen is dat het team eventueel klaar staat voor een stop maar dat ze vast overlegd hebben dat de pits inrijden ook een risico kan gaan vormen met deze banden.
Leg mij eens uit waarom dat klagen is? En waarom is het klagen als hij zegt dat zijn banden niet werken. Omdat hij vervolgens een snelste ronde rijdt? Misschien had hij nog wel harder gekund met wel werkende banden?
Of als hij zegt dat hij een raar geluid hoort? Mooiste voorbeeld hierop vind ik nog altijd voor mezelf een voorval wat ik vroeger tijdens mijn racecursus meemaakte. Een jongen reed in een huurauto waar opeens de schokbreker door de veerpoot was gekomen. Hij had al wel wat gekraak gehoord maar niets tegen zijn vader gezegd. ‘In plaats dat hij dat nu even aangeeft, dan had ik daar naar laten kijken’, zei zijn vader toen. ‘Better save then sorry’ zeg ik dan maar. Hamilton zit in de auto, hij hoort iets en wil graag weten of het iets is. Waarom ben je dan gelijk een zeikerd of een dramaqueen?
jaapiyo zegt
Het is altijd allemaal opgeklopte problemen bij Mercedes en Hamilton over de radio. Als je elke race kijkt valt dat wel op. Op het moment dat zijn team hem serieus neemt en naar buiten loopt met nieuwe banden rijdt hij gewoon door, omdat ‘ie ook wel weet dat het onzin is om risico te nemen dat er iets misgaat met de stop. Dan is het dus niet functioneel maar meer van het gebruikelijke ‘het is allemaal heel moeilijk maar we/ik win(nen) toch en daarom is die winst echt wel heel heel knap’.
Ottaviano zegt
Het was vandaag echt niet zo makkelijk. De geduldigste heeft gewonnen. De discussie over de teamradio over een mogelijke bandenwissel bij Lewis was oprecht, zeker te overwegen en uiteindelijk slimmer om het niet te doen. En als die berichten over de radio bij Mercedes vooral dienen om hun overwinningen groter te maken, doen ze dat ook weer beter dan de rest. Je bent een slechte verliezer die spijkers zoekt op laag water.
jaapiyo zegt
Ik deed vandaag zelf niet mee hoor.
Ottaviano zegt
Nee, echt? Duh!
sportevo zegt
@jaapiyo: misschien had je het moeten doen. Kun je eens vanuit ervaring schrijven in plaats van een negatieve sfeer creëren om de prestaties van een van de beste rijders toch nog naar beneden te halen.
Verdiep je eens wat meer in strategievorming en hoe een team werkt. Dan snap je dat de boordradio’s van Hamilton ook bij andere rijders voorbijkomen ook al horen wij die niet. Dan snap je ook dat het niet raar is dat een team een call doet en klaar staat maar dat deze ingetrokken kan worden.
Misschien is dat het sterke punt van Mercedes/Hamilton: niets aan het toeval overlaten.
En anders, al zou het allemaal tussen de oren van hem zitten en een mate van onzekerheid zijn. Lekker belangrijk, zijn prestaties lijden er niet onder.
Ook al ben ik zelf een amateur racer en zijn mijn prestaties bij lange na niet te vergelijken met wie dan ook zelfs maar de middenmoot van de autosport, ik snap wel wat er in het hoofd van een coureur om kan gaan en ook ik heb regelmatig dat ik denk dat ik iets raars hoor of voel in de auto. De motor die iets anders lijkt te klinken, vibraties tijdens het remmen, etc. Ik heb alleen geen team om mij heen met wie ik het tijdens de race kan delen dus ik heb wel eens mijn auto langs de kant gezet omdat ik dacht dat ik een lekke band had of na een, voor mijn gevoel, zware aanrijding de race ben gestopt omdat ik dacht dat de halve voorkant eraf lag.
sportevo zegt
@sportevo: de ironie… de schrijver mag kritisch zijn over de coureur maar als er vervolgens kritiek richting de schrijver wordt gegeven is het opeens een nutteloze bijdrage?
Wie kaatst kan de bal verwachten…
vaakbenjetebang zegt
@sportevo: Dat valt me wat tegen dan, van de blogger van dienst. Of heb je misschien wat krachttermen uit de kast gehaald? Niet dat je typische postings aanleiding geven dat te denken, maar je weet nooit.
jaapiyo zegt
In algemeen geldt: de blogger van dienst is lang niet altijd de moderator van dienst.
Dat gezegd hebbende vind ik Arie Boomsmaësque uitingen als ‘daar zouden jullie adverteerders wat van moeten vinden’ ook gewoon een beetje eng. Je kan een aversie hebben tegen de AH maar als je in de winkel gaat schreeuwen dat klanten naar de Plus moeten gaan halen ze je ook weg op een gegeven moment. Dus de betamelijke kritiek blijft (zoals ook nu weer) als het aan mij ligt altijd staan. Persoonlijke aanvallen en andere onverkwikkelijke zaken niet.
jaapiyo zegt
Je hele kritiek staat er nog, alleen de twee zinnetjes die de huisregels overtreden, onheus of eng zijn niet. Kortom: nonsens.
Dutchdriftking zegt
Als de eerste pitstop niet 4(!) seconden had geduurd had hij toen al vooraan gereden en geen risico’s hoeven nemen. Maar dat is achteraf gepraat.
Ottaviano zegt
Die van Vettel duurde nog langer… . Max heeft het vooral zelf verknoeid.
hehe zegt
Wat moet Hamilton toch wel niet laten zien om driver of the day te mogen worden. Ongelooflijk dat hij dat vandaag niet kreeg, niets ten nadele van Vettel, want die heeft ook een super resultaat gehad, maar Hamilton roeit voor de titel DOD wel tegen de stroom in.
Ottaviano zegt
Sympathie voor the underdog. Gewoon menselijk, empatisch en sympathiek. Maar hij zou het evengoed verdiend hebben, dat is waar.
soes750 zegt
Was gewoon een leuke race. Hamilton wint ‘m terecht. Veel spins gezien, maar geen echte safety car en geen schade. Dus ondanks alle momentjes heeft iedereen de boel heel weten te houden en elkaar zo veel mogelijk laten leven. De één durft wat meer risico te nemen dan de ander en dat pakte niet voor iedereen goed uit. Gewoon genieten vandaag. Nu nog 3 zandbak races en dan volgend jaar hopelijk weer met publiek.
brammetjedeb zegt
@soes750: dat is het ook. Max iets te gretig misschien, auto wat listig ook icm downforce. Hamilton doet het zeer beheerst, grote klasse. Om max nu gelijk af te fakkelen vind ik ver gaan. Domineert alle VT en quali tot de laaste helaas. Ik denk dat als hij goed weg was gekomen hij naar de winst was gereden. Jammer voor hem en op naar de volgende.
Richmond zegt
@soes750: het is ook de afstelling, op verschillende fases gingen sommigen opeens beter. Hamilton ging goed zodra hij temp kreeg in de banden en dat was toen ze op waren, maar hij bleef buiten en wisselde niet. Dat was zijn redding. Valt niks op af te dingen, gebruik maken van de omstandigheden en zorgen dat ze in jr voordeel werken. En bij RB ging het andersom en racing point ook.
soes750 zegt
Precies dat. Denk dat het voor alle 20 een hele opgave was. Iedereen moest op eieren lopen. De één had gewoon wat meer geluk dan de ander. Ze hadden er ook alle 20 af kunnen tetsen in de eerste bocht. Was het een korte race geworden ?
mark997gt3 zegt
Masterclass van Lewis.
Ottaviano zegt
Geduldig en beheerst de titel gepakt. Knap van Lewis en Mercedes. Ferrari komt weer om het hoekje kijken. Max reed een van zijn slechtste races, het mag gezegd worden. Genoten!
wimof zegt
De durums op de foto zijn wat anders dan wat we hier te eten krijgen.
lowlow zegt
Heel eerlijk. Max is helaas en nog steeds te impulsief en te licht om bij de groten te horen. Zoals hierboven reeds gezegd, ze krijgen nog steeds allemaal les van meester Hamilton. En hij blijft nog een paar jaar
brammetjedeb zegt
@lowlow: hij heeft vorig jaar in de regen op hockenheim lewis les gegeven. Hij heeft nog geen slechte race gereden dit seizoen en constant boven het materiaal uitgestegen. Hamilton heeft dit jaar al een paar keer geluk gehad (silverstone, red bull ring) en rijdt in een superieure auto. Zijn wingman rijdt geen deuk in een pakje boter maar kan het door die superieure auto max gruwelijk lastig maken. Max is van niveau Hamilton, al heeft hamilton gisteren laten zien over een geweldige berg geduld te hebben. Dit gaat er niet in bij mij gewoon niet in…