Welke wilde stier wint de Grand Prix van Stiermarken?
Tsja, dan denk je net ‘Oostenrijk, misschien wel een goed land om naar te emigreren‘, komt dat Steyerlied voorbij. Oef. En dan zegt men er nog even bij dat dit nog maar een klein stukje was. Normaal gesproken heeft het lied tien Strofen. Yikes. Nou ja, snel vergeten dan maar en focussen op de race. Het is vandaag immers tijd voor deel twee van een Oostenrijks Formule 1 tweeluik. Wordt dat een beetje spannend, of een copy-paste van afgelopen weekend?
De kwalificatie van gisteren was in ieder geval geen herhaling van zetten. Al is het maar omdat het eindelijk weer eens lekker regende tijdens een F1 sessie die er toe doet. De wedstrijdleiding wist zich even geen raad en stelde de kwalificatie tot ergernis van de fans ruim drie kwartier uit. Uiteindelijk werd er gelukkig alsnog gekwalificeerd en trokken maar liefst zeven coureurs het kwalificatieduel gelijk. Voor Max was het eindresultaat echter wel hetzelfde. Hij start vandaag vanaf P2, achter een Mercedes. Spann0nd.
Start
Vorige week had Verstappen geen kans tegen Bottas bij de start, maar toen stond hij op de mediums. Dat had hij deze week weer kunnen doen gezien de vrije keuze na de natte kwalificatie, maar de eerste zeven starten vandaag met de softs. Max heeft dus mogelijk een betere kans. Maar toch is de start bijna hetzelfde als vorige week. De Mercedes komt véél beter van zijn plek en de P1 van Lewis is nooit in gevaar. Verstappen daarentegen krijgt meteen een McLaren in zijn nek, deze keer Sainz in plaats van Norris. De Nederlander weet zijn voormalig teammaat op het nippertje van zich af te vechten.
Vervolgens zien we weer een heerlijk Italiaans drama zich ontvouwen bij Ferrari. Niet dat we Ferrari-haters zijn, maar oh oh wat kunnen die jongens het toch verpesten voor zichzelf. Vettel start net als Ricciardo, Kvyat, Raikkonen, Latifi en Giovinazzi wel op de mediums. De Duitser heeft misschien mede daardoor een slechte start. Dit zorgt ervoor dat Leclerc vrij kort achter hem rijdt. De Monegask vergallopeert zich echter amateuristisch bij het aanremmen van bocht drie en ramt zijn SF1000 vol in de staart van Vettels SF1000. De situatie zorgt voor een safetycar en uiteindelijk betekent het einde race voor beide Ferrari’s. Lekker gewerkt.
Verstappen kan niet aanvallen als de safetycar naar binnen duikt. Hij blijft wel redelijk in de buurt van Hamilton. We zien nu dat de McLarens de race pees van Mercedes en Red Bull niet kunnen volgen. Sainz moet snel een gaatje laten naar Verstappen en niet veel later komt Bottas makkelijk voorbij. Even later volgt Albon het voorbeeld van de Fin, zij het op gepaste afstand van de Mercedes.
Mid Race
Als we het toch hebben over McLarens met een matige race pees: de ver naar achteren gestarte Perez heeft haast om naar voren te komen. Met een heftig blokkerend binnenste voorwiel remt hij Lando Norris uit. Omdat Sainz de rest van het middenveld ophoudt, zit er misschien nog een mooi resultaat in voor de Mexicaan. Voor Checo rijden nog de twee Renaults, die in een tweestrijd op weg lijken naar hetzelfde lot als Vettel en Leclerc. Ocon rijdt Ricciardo opzichtig voor de voeten. Uiteindelijk laat de knoflookpeller zijn vertrekkend kopman echter toch gaan.
Hamilton blijft ondertussen snelste rondes rijden vooraan. Hij heeft in ronde 20 zo’n vijf seconden te pakken op Max. Het goede nieuws voor Max is wel dat hij Bottas nog steeds achter zich heeft rijden. De Fin zit op 2,5 seconden. Albon rijdt vierde, maar geeft nu al een schrikbarende achttien seconden toe op Bottas. Tenzij er weer gekke dingen gebeuren met safetycars wordt de race (en het seizoen) dus Max tegen Mercs zoals verwacht.
Verstappen opent aan het einde van ronde 24 het pitstopbal en gaat naar de mediums. Hij komt vlak voor de neus van Albon weer de baan op. Zo heeft Albon misschien toch een nuttige functie voor Red Bull. Als Bottas ook meteen stopt, kan de Britse Thai zich misschien nipt voor de Mercedes wurmen. Het tempo van Albon is echter niet echt oké en Max rijdt meteen alweer een paar seconden bij hem weg. Ocon lijkt als tweede binnen te komen voor een reguliere stop, maar de Renault valt in de pits uit met technische problemen.
Mercedes haalt Hamilton naar binnen en de Brit houdt eenvoudig de leiding in de race. Of nou ja, de virtuele leiding dan. Bottas is immers nog niet gestopt en gaat nu als eerste rond. De Fin noteert zijn persoonlijk snelste ronde, dus zijn softs zijn nog oké. Verstappen vraagt zijn team waarom ze zo vroeg gestopt zijn, waarop ze hem antwoorden om te beschermen tegen de undercut van Bottas. VB77 lijkt echter op weg de overcut uit te voeren.
Sainz komt aan het einde van ronde 32 binnen. Helaas voor de Spanjaard verliest hij een paar seconden in de pit. Dat kan weleens pijnlijk worden, want de verschillen waren klein in het middenveld. We kijken echter naar Bottas, want ook hij buigt nu af richting pit. Als de Fin weer naar buiten komt is het verschil met Verstappen acht seconden. Bottas heeft dus in eerste instantie tijd verloren op het leidende duo, maar kan nu met nieuwere banden aan de slag.
Als Perez binnenkomt voelt Sainz de pijn van de secondes die hij verloor in de pit. De Mexicaan komt namelijk vlak voor de Spanjaard de baan op. Er ontstaat dan nog wel even een mooi gevecht, waarbij Sainz Perez voorbij steekt en Perez buitenom countert. Het verbloemt echter niet dat McLaren terugvalt in deze race onder normale omstandigheden.
Perez zit nog wel achter zijn teammaat Stroll, maar Perez en Stroll wisselen posities. Lijkt de juiste move te zijn. Niet heel ver voor het roze tweetal rijdt namelijk Ricciardo en ook Albon is nog in beeld. AA23 heeft inmiddels een halve minuut achterstand op Bottas, die op zijn beurt voorlopig geen spat dichterbij komt aan Verstappen. Feitelijk worden Bottas en vooral Albon dus gewoon wegreden door hun teamgenoten.
Het wordt snel duidelijk waarom Ricciardo op mediums gestart is. De Renault lust de softs niet. Of liever gezegd: de Renault lust te softs veel te graag en verorbert ze binnen no-time. Misschien is het een karakteristiek van de motor. Gisteren waren de McLarens en Renaults juist goed in de regen. Ze hebben dus waarschijnlijk veel mechanische grip en warmen hun banden makkelijk op, maar de keerzijde is forse slijtage. Perez gaat Ricciardo als een speer voorbij. De W10 van de Mexicaan gaat kneiterhard en stelt Checo zelfs in staat de voorlopig snelste raceronde te rijden. Albon moet gaan bibberen.
Finish
Met nog zestien ronden te gaan geeft Mercedes Bottas te kennen dat hij Verstappen nog kan bijhalen. En het lijkt een reëel gevaar, zeker als we zien dat Verstappen wat schade heeft opgelopen aan zijn voorvleugel. Max laat weten dat hij zeer slecht wegkomt uit bocht drie. Hij lijkt een sitting duck te zijn. En jawel, Bottas gaat eenvoudig voorbij aan de Nederlander in ronde 66. Maar wacht! Verstappen countert op geniale wijze door Bottas buitenom weer terug in te halen. Het doet een beetje denken aan Spa 2014.
Het verweer van Max mag echter niet baten. Bottas kan zich de slaapmuts veroorloven. De Mercedes is namelijk veel en veel en veel beter. Een ronde later gaat Bottas alsnog voorbij aan Verstappen. Dit keer verdedigt hij wel adequaat en Mercedes pakt dus alsnog de verwachte een-twee. MV33 zoekt hierna de pits op voor een set zachte banden en gaat nog even op jacht naar de snelste ronde. Hij moet daarvoor wel afrekenen met Carlos Sainz die hetzelfde plannetje bedacht had.
En dan krijgen we opeens nog een lekker einde aan de race. Perez en Stroll zijn in hun Racing Points inmiddels een beetje frusti geworden. Perez bijt zich stuk op Albon en tikt ‘m aan. Stroll doet bijna op hetzelfde moment een do-or-die bij Ricciardo. Perez heeft geen succes, Stroll voorlopig wel, maar zijn actie komt vooral ten goede aan Norris. De Brit heeft opeens weer de snelheid te pakken en wordt de breed lachende derde van alle schermutselingen. Hij gaat Stroll voorbij en pakt in de allerlaatste bocht ook nog Perez, die met een kapotte voorvleugel rondrijdt. Ricciardo vist nipt achter het net en finisht achter de twee Racing Points. Sainz pakt uiteindelijk de snelste ronde, die dus aan de neus van Verstappen voorbij gaat.
En nu op naar Hongarije. Of misschien toch blijven in Oostenrijk. Of misschien even naar huis. We gaan het zien, in het volgende weekend!
Volledige uitslag Formule 1 Stiermarken 2020
- Hamilton – Mercedes
- Bottas – Mercedes
- VERSTAPPEN – Red Bull
- Albon – Red Bull
- Norris – McLaren
- Perez – Racing Point
- Stroll – Racing Point
- Ricciardo – Renault
- Sainz – McLaren
- Kvyat – Alpha Tauri
- Raikkonen – Alfa Romeo
- Magnussen – Haas F1
- Grosjean – Haas F1
- Giovinazzi – Alfa Romeo
- Gasly – Alpha Tauri
- Russell – Williams
- Latifi – Williams
DNF
Ocon – Renault
Leclerc – Ferrari
Vettel – Ferrari
harrie zegt
Mercedes slaat een gat van 5 sec, en rijdt hem uit op standje cruise.
Morgen een bericht van Toto dat er van alles mis was aan de wagens en dat het superspannend was of ze de finish wel zouden halen.
Wordt weer een boeiend sezioen!
brammetjedeb zegt
Saaaaaaaaaaai. Althans voorin….
iamthestig zegt
Volgens mij had Verstappen ook schade aan zijn achtervleugel, rechterzijde.
mrB zegt
Man man, wat een duffe uitreiking. Natuurlijk wel weer ‘best crowd ever’.
Mercedes was opermachtig, wel leuk einde bij Perez, stroll en ric.
Gulli zegt
Ik vond de rijdende tafeltjes anders erg vermakelijk ?
jaapiyo zegt
Ik vond het ook wel humor.
Rick-dos zegt
Tsja, is er een andere sport die we dit seizoen kunnen volgen dat wel interessant is? De NBA begint pas weer op 31 juli dus misschien iets tot die tijd?
Als je je ooit afvraagt wat het verschil is tussen een coureur van de buitencategorie, een goede coureur en een bovengemiddelde coureur, denk dan aan deze race en zie wat Verstappen voor elkaar krijgt met een zelfde auto als Albon. RBR mag in z’n handjes knijpen dat Verstappen bij ze heeft getekend anders was het de vraag of ze vandaag de derde plek hadden kunnen vieren. Sterker nog, F1 mag blij zijn dat Verstappen er rijdt anders was het echt een aanfluiting geworden. Nu leek het tenminste nog een beetje of het spannend was….
brammetjedeb zegt
@Rick-dos: precies dat! En zet perez, norris, stroll of sainz in een Mercedes en het is ook bekeken. Wel mis ik de ferrari’s in je commentaar. Leclerc, wat slecht…
Rick-dos zegt
@brammetjedeb Ferrari is weer terug bij af en dan bedoel ik af midden jaren ’90 voordat ze Schumacher, Todt en Brawn aantrokken. Ik zie dat echt niet goed komen als er niet fundamentele veranderingen gaan plaats vinden. LeClerc is niet de coureur die het team de goede kant op kan sturen. Er zijn geen lichtpuntjes bij Ferrari waarvan je denkt dat komt wel goed. Ik denk dat Sainz nog weleens spijt kan gaan krijgen.
zero99 zegt
@Rick-dos: volgende week begint de motogp weer
Rick-dos zegt
@zero99 Hoewel ik een motorrijder ben betrap ik mezelf dat motogp me niet echt veel doet. Ik weet het. Ik weet het. Dat is niet de mening van de meerderheid…
2wheeler zegt
@Rick-dos: hier precies hetzelfde… Weet niet hoe dat komt, er is veel meer actie.
zero99 zegt
@Rick-dos: het is bij mij ook niet zo dat ik het moet zien. Ik houd wel de stand van het kampioenschap altijd bij. Maar het is niet dat ik er speciaal thuis voor blijf. Als ik er tijd voor heb kijk ik wel
SpeedGeek zegt
@Rick-dos: doe eens een voorspelling als je wilt, wie staan er in de playoffs?
willeme zegt
Vooraan het veld is het zo spannend als de schaamstreek van een bibliothecaresse, maar ik vind het middenveld wel erg vermakelijk nu. Racing Point, McLaren en Renault dicht bij elkaar. Dat soort actie verbloemt wel een beetje dat de sport eigenlijk failliet is.
pomoek zegt
Sorry, maar ik vind schaam streken, van wie dan ook interessant.
rhellema zegt
@pomoek: zelfs die van Ron Jeremy?
pomoek zegt
Ik sta gecorrigeerd!
rhellema zegt
@willeme: dan ken jij onze bibliothecaresse nog niet! 37 jaar, cup D en een heerlijk gekkie!!
lekbak zegt
@willeme: hoe langer de rok, hoe heter het hok!
ger_dekker zegt
Ja was het nog wat? Ben in een diepe slaap gevallen….
wildbeest zegt
Mercedes met de rem erop vanaf tweede ronde.. vorig jaar hongarije Enige moment gezien dat hij vol open stond, toen was mac binnen 3 ronden gezien
wza1979 zegt
Wat ik wel eens van Hamilton zou willen weten is; of hij later denkt zijn kampioen schappen te kunnen waarderen ? Hij hoeft niet eens echt te racen , zich niet in te spannen, niets.
Ik zou liever 1 x kampioen zijn waar het zeer spannend en uitdagend is i.p.v. 10 x kampioen tegen een veld wat niet mee kan komen.
Robert zegt
Tja, maar geldt dat niet voor vrijwel alle kampioenen van de afgelopen 25 jaar? Schumacher won z’n titels bij Benneton door vals spelen en z’n titels bij Ferrari door óók in een dominantie auto te rijden. Hetzelfde gold voor Hakkinen bij McLaren, Button bij Brawn F1 Vettel bij Red Bull. Enkel de titels van Alonso bij Renault en Raikkonen bij Ferrari waren niet alleen te danken aan het besturen van de beste auto.
pomoek zegt
Je vergeet dat Briatore teambaas was…
gwnbmw zegt
vettel heeft in 2010 maar 1x bovenaan de punten tabel gestaan, en dat was toen dat het allerbelangrijkst was: na abu dabhi. ik zou zeggen dat hij er in 2010 en 2012 echt voor heeft gevochten, en in 2011/2013 liet hij de rest van de wereld eventjes zien wie er het mannetje was. alonso vocht nou ook niet super hard, fissichella verdiende die titel meer in 2005. hamilton heeft overigens in 2008 en 2017 zichzelf constant bewezen, door eigenlijk altijd foutloos te rijden en tegenstanders in snellere auto’s, met meer ervaring, volledig zoek te rijden. ook rosberg heeft zichzelf volledig uitgeput, is tot het uiterste gegaan om hamilton te verslaan. alleen van schumacher kan ik me geen seizoen bedenken waarin hij succesvol keihard heeft gevochten, behalve dan met de chaos die ferrari toen was (en nu weer is.)
mashell zegt
“Ik zou liever 1 x kampioen zijn waar het zeer spannend en uitdagend is i.p.v. 10 x kampioen tegen een veld wat niet mee kan komen.” aldus Nico Rosberg.
VeniVidiVici zegt
Wat een saaie race zeg t.o.v. vorige week. De RB16 is dus gewoon nog steeds veel te langzaam. En die prijsuitreiking… wat een waardeloze flauwekul is dat zeg met die domme karretjes om nog maar te zwijgen over die lachwekkende onzinnige mondkapjes in de buitenlucht ?
Edge zegt
@VeniVidiVici: Dat van die mondkapjes begrijp ik wel. De Formule 1 wil een voorbeeldfunctie uitstralen, en dus moeten coureurs altijd en overal mondkapjes dragen. Natuurlijk maakt dat mondkapje geen bal uit als je op het podium op 10 meter van je team staat, of tijdens de persconferentie op donderdag op een meter of 7 van de dichtstbijzijnde interviewer zit. Maar alle ogen zijn op dit moment op de Formule 1 gericht, omdat het as we speak de enige sport is die van het ene naar het andere land reist, en dus moet men uitstralen dat men er alles, maar dan ook echt alles aan doet om die bubbel en sub-bubbels coronavrij te houden.
VeniVidiVici zegt
@Edge: Dan zie ik de “voorbeeldfunctie” er niet zo van. Voor wie? Ik vind het allemaal vrij hypocriet, want 100% zeker dat als de teams reizen dat de teamleden de mondkapjes afdoen omdat dan de camera’s weg zijn!
gwnbmw zegt
de teamleden moeten ten alle tijden hun mondkapjes dragen op en rond het circuit, ook als de camera’s uit staan. wat ik wel bijzonder vind is dat de marshalls langs de baan ze ook dragen, als die moeten rennen naar een auto lijkt het me niet bepaald een fijn ding.
KEV9 zegt
De eerste die roept dat het een geweldige race was krijgt het met mij aan de stok. En geef AUB Mercedes alvast beide schalen, stop de rest van het seizoen en begin in 2021 overnieuw zonder de mercedes stuurinrichting
Gulli zegt
Ik vind het middenveld anders best vermakelijk hoor. Er bestaat meer dan alleen de podiumrijders
HZW zegt
Ja, niet echt vermakend, toch redelijk zaai, n niet veel interessants gebeurt, toch een paar keer wat anders gaan doen tijdens de race.
fritsvanhouten zegt
Jack Plooi: Kijk die twee alfa’s vechten (staat heel erg groot op de zijkant HAAS)
Het commentaar bij Ziggo was weer bedroevend slecht deze race.
Als Jack toch geen interviews kan doen, waarom heb je hem er dan bij, hij voegt geen drol toe aan het geheel.
Het is dat Ziggo Sport gratis is voor klanten, anders was ik allang over gegaan naar de stream van F1 zelf.
toniominestrone zegt
@fritsvanhouten: inderdaad, maar Olav was ook niet echt scherp haalde de 2 Racing Point wagens constant door elkaar.
Edge zegt
@fritsvanhouten: Ja, of dat Olav verslag zit te doen van een gevecht (volgens mij was het tussen Ricciardo en Ocon) en Jack Plooij doodleuk inbreekt met “weet je wat me opvalt, nul punten voor Ferrari. Zero points” terwijl de beide Ferrari’s al een ronde of 10 in de garage geparkeerd staan. Houd gewoon je mond als je niks zinnigs te zeggen hebt.
Ziggo zou eigenlijk gewoon het Engelse audiospoor aan moeten zetten. Olav en Jack hoeven niet weg, er zijn vast genoeg Nederlandse F1 kijkers die minder op de hoogte zijn of minder interesse hebben en daardoor prima kunnen leven met Mol en Plooij, maar het Engelse audiospoor aanbieden is toch wel het minste wat Ziggo kan doen. Dat doen ze ook al voor buitenlands voetbal en basketbal, en is echt heerlijk. Audio -> Engels, en genieten van commentaar dat beter is dan het Nederlandse.
SpeedGeek zegt
@Edge: heb je Ziggo sport pakket plus? Want dan kun je gratis F1 TV aanvragen.
Joost zegt
@fritsvanhouten: dat was bizar idd! En replay in beeld en gewoon doorgaan!
Olav zat er ook aantal keer naast, zeker met de Racing Points. Iets meer op de gele tape op de t-cam letten ;)
SpiderIV zegt
@ijoost: gaat zo vaak mis dat hij waarsch kleurenblind-geel is (vrij ernstige variant)
Robert zegt
@fritsvanhouten: precies de reden waarom ik een betaalaccount heb genomen bij F1TV en het commentaar instel op ‘English’.
dwfc zegt
Je kas opvreten omdat het gratis is, voor kwaliteit hoef je steeds te betalen, daar kom je nog wel achter!
pomoek zegt
En dan hebben we het nog niet eens over de studio gasten die standaard Verstappen als winnaar tippen. Hamilton werd volgens mij door niemand genoemd in de top 3. Als het aan de studio gasten lag stond verstappen stijf bovenaan en Hamilton zonder punten. Een verzoek aan de studio gasten. Geef nou eens gewoon antwoord op de vraag en niet het sociaal gewenste antwoord. Neem ons als kijker nou een klein beetje serieus.
Maar tijdens de voorbeschouwing werd ook, per ongeluk, een tip van de sluier opgetild als het gaat om F1 verslaggeving. Als je kritisch bent krijg je een ban. Vandaar dat een zuigstok als Plooij verslaggever mag spelen.
banderas zegt
Vroeger had je nog echte strijd tussen bv. Schumacher – Hakkinen. 2 topcoureurs uit 2 teams. Nu is het vooral Mercedes en… de rest. Dat maakt de top 3/4 nauwelijks echt spannend, terwijl de rest van het veld juist echt top gaat qua afwisseling in plekken. Jammer wel. Verstappen kan het Hamilton als enige (naast teamgenoot Bottas dan) echt moeilijk maken, maar mist daarvoor de nog betere auto.
Gulli zegt
Ik vind Perez een flapdrol maar die driver of the day had hij dik verdiend. Gewoon erg netjes gereden. Nog even Albon aangetikt wat zijn einde verpestte maar hij heeft het iig geprobeerd en de hele race netjes gereden.
Albon lijkt echter steeds minder van waarde te zijn voor het team. Volgens mij is het een aardige gast maar hij is gewoon niet snel genoeg. Helaas zijn Gasly en Kvyat dat ook niet dus RB heeft een groot probleem. Op deze manier wordt Max (en RB) nooit kampioen want je mist gewoon iemand extra die de boel vooraan een beetje in de war kan schoppen. Max rijdt zoals gezegd in zijn eentje tegen een oppermachtig Mercedes en heeft een free pitstop met nog 7 seconden uitloop op zijn teamgenoot. Dat kan echt niet.
hamerhaai zegt
En dan niet de snelste ronde en extra punt pakken op nieuwe setjes rood vond ik wel frappant. Die was dan toch voor Sainz die het paar ronden eerder deed.
mar10us zegt
@hamerhaai: kwam door het verkeer.
harrie zegt
Zou Sainz zijn contract met Ferrari al aan het heroverwegen zijn?
En Ricciardo kan waarschijnlijk niet wachten om die Franse bokkewagen om te ruilen voor deze McLaren met Mercedes power.
pomoek zegt
Correctie op mijn bericht van vorige week: Hamilton wordt gewoon kampioen;
Leclerc zit in een verkeerde leercuve, boetekleed aantrekken deed die dan wel weer goed;
Jammer dat RB zich tactisch lieten piepelen, maar goed ze hebben tot nu toe weinig aan Album;
Leuk dat McLaren toch wel op de terugweg is.
Edge zegt
Red Bull heeft zich niet echt laten piepelen. Zoals ze zelf aangaven moesten ze wel pitten om de undercut te pareren. Bottas in de Mercedes was vandaag simpelweg te snel, was ‘ie er met deze strategie niet voorbij gegaan dan had ‘ie Verstappen waarschijnlijk al eerder te pakken gehad.
En Albon mag inderdaad wel een tandje bijzetten. Je ziet hoe het vandaag ging, Mercedes was sneller, maar zelfs als Max en de RB16 wat meer pace hadden gehad had Mercedes Bottas kunnen gebruiken om Verstappen uit de buurt bij Hamilton te houden. Dat zou Red Bull ook moeten kunnen met een Albon, maar hij wordt door de top drie gewoon op 30+ seconden gezet zonder dat hij fouten maakt of bij een ongeval betrokken is geweest. Albon mag blij zijn dat Verstappen aan het einde nog voor een setje softs naar binnen kwam en het gat daardoor op papier niet zo groot lijkt, maar het moet echt snel beter anders zit hij volgend jaar gewoon weer in een Toro Rosso en rijdt Vettel naast Verstappen.
jaapiyo zegt
Denk dat dat laatste stiekem best nog kan. Alleen ik denk ook dat Vettel net zo goed volledig weg wordt gereden door Verstappen. Er zit wat in die auto qua balans waar Verstappen als enige wat mee kan. Beetje zoals Alonso bij Ferrari tegen Massa en Raikkonen. Of Stoner op de Ducati tien jaar geleden. Het zou natuurlijk kunnen dat Vettel dat kunstje toevallig ook kan, maar ik betwijfel het ten zeerste.
vaakbenjetebang zegt
Dat mag zo wezen, maar moet Red Bull dan niet eens het concept van de auto heroverwegen? Het is namelijk allemaal leuk, lief en aardig dat alleen Verstappen er blijkbaar iets mee kan, maar wat levert je dat als team op als de auto dan niet goed genoeg is om Verstappen er kampioen mee te laten worden? Ben je dan netto niet beter af met een voor meer coureurs fijn rijdende auto?
jaapiyo zegt
Yep.
Richmond zegt
maar RB wil dat Verstappen kampioen wordt. Dat is het enige wat telt. Vettel zou dan ook nooit Verstappen mogen aanvallen. Net zoals Webber en Ricci dat niet mochten bij Vettel / Max.
Gulli zegt
Maar als Max kampioen moet worden heeft hij wel een teammaat nodig die punten van de concurrentie af kan snoepen. En op deze manier lukt dat blijkbaar niet
vaakbenjetebang zegt
Als hij kampioen wil worden moet hij eerst maar eens races gaan winnen.
dwfc zegt
Wees blij dat MV niet in die Ster zit, dan is het pas echt saai ….
ouwedibbes83 zegt
@jaapiyo: volgens mij heeft Alonso ook best een eigen manier van rijden, zag laatst een analyse die uitlegt hoe hij de auto zeer agressief in de bocht stuurt, overstuur genereert maar wel een snelle exit realiseert. Dat was vooral in z’n Renault dagen succesvol
toniominestrone zegt
Schrijnend hoe Red Bull in de hoek gezet wordt door Mercedes.
kuip zegt
Ik heb zitten genieten van Perez!
goedverhaal zegt
Tsja. Wat te doen aan die Mercedes power. Wat een machtig team is dat. Gewoon alles klopt. Vrijwel altijd, een uitschieter daargelaten. Dodelijk saai helaas, die voorspelbaarheid.
De enige die hier iets aan kan doen in dit seizoen, is Max. Maar dat is meestal net te weinig. Hij wordt zo nog lang geen kampioen.
Het middenveld is wel het kijken waard. Volgend seizoen wordt interessanter met de coureurs- en motorenwisseling (McLaren!).
Ferrari zit in een dal, waar Vettel begrijpelijk ook niet meer de drive heeft nog 100% te gaan. Leclerc is te onervaren het team mee te trekken. Die teambaas kan het al helemaal niet managen. Uithuilen, nieuw seizoen met Sainz erbij en dan komt dat wel goed.
De F1 baasjes zouden een goed plan moeten ontwikkelen om de sport weer spannend te maken. Benieuwd wat het budgetplafond nog gaat doen straks. Anders opnieuw naar de tekentafel.
Dit seizoen? MB/ Hamilton kampioen.
maferick74 zegt
@goedverhaal: goed verhaal, kan korter
maferick74 zegt
Als mercedes nou gewoonvolgend jaar een budgetgap krijgt van 20 miljoen, de rest moeten ze inleveren bij de andere teams, alsze dan nogkampioen worden mogen ze al het tvgeld hebben. Tevens moet Hamilton een blinddoek op krijgen en bij Bottas moeten de bovenkant van zijn ogen worden afgetaped. Oh ja en 200kg aan lood zal op de auto worden geplaatst op een plek die de andere teams mogen bedenken.
dwfc zegt
Niet voor niets Duitsers
Richmond zegt
Ik vind Bottas op 13,5 sec van Hamilton ook blamerend. RP valt tegen met hun Mercedes kopie. Die zouden het tweede moeten zijn en niet moeten vechten met Renault en McLaren.
Richmond zegt
Renault heeft een protest ingediend tegen Racing Point vanwege het kopiëren van de Mercedes.
https://www.motorsport.com/f1/news/racing-point-renault-protest-styrian-gp/4832634/
Article 1 of Appendix 6 of the Sporting Regulations states: “A competitor shall, in respect of the Listed Parts to be used in its cars in Formula One, only use Listed Parts which are designed by it.”
Renault further cited that Racing Point had not retained: “the exclusive right to use the Listed Parts in Formula One so long as it competes in Formula One.”
And it also alleged that in copying the Mercedes concept it had breached rules that required: “in the case of the Outsourcing of design, such third party shall not be a competitor or a party that directly or indirectly designs Listed Parts for any competitor.”
maferick74 zegt
@benja01: ze zijn hier even niet zo snel met t nieuws plaatsen, dit is volgens mij al uren bekend….. ach ja t is zondag
terazino zegt
Wat een oersaaie race, tot aan de laatste ronde dan. RB heeft zn zaakjes weer niet voor elkaar, en Mercedes duidelijk wel. Ze rijden gewoon bij Max weg met 2 vingers in de neus. Die uitvalbeurt van vorige week kan hem wel eens duur komen te staan.
harrie zegt
Als Racing Point het protest van Renault wint moeten alle overige teams de huidige Mercedes ook maar 1 op 1 kopieren.
Want zolang zo’n Bottas met twee vingers in z’n neus langs de concurrentie rijdt wordt het niks meer met de sport.