Wie wordt de grote winnaar en wie eindigt met een paar prikkers in zijn rug, in de Grand Prix van Spanje?
Olé, olé, olé…Het is weer tijd voor een F1 race en wel in Spanje. De zonovergoten natie op het Iberisch schiereiland geldt doorgaans als de offcieuze aftrap van ‘het Europese F1 seizoen’, hoewel we dit keer stiekem de race in Imola natuurlijk al gehad hebben. De verwachting is dat onze held Max Verstappen weer een flink robbertje gaat uitvechten met Charles Leclerc.
Na de kwalificatie van gisteren, staan de twee grootste kampioenskandidaten in ieder geval weer op de eerste rij van de grid. Leclerc is daarbij eerste, Verstappen tweede. De Nederlander had een probleempje met zijn DRS. Maar het team en Max waren eerlijk: ook zonder had Leclerc waarschijnlijk pole gepakt.
Stiekem toch leuk om te zien was dat Mercedes ook weer wat dichterbij kruipt. Velen zullen niet zitten wachten op nieuwe dominantie van team zilver. Maar hé, als we drie teams krijgen die zeer aan elkaar gewaagd zijn en voor zeges strijden, dan wordt het een werkelijk episch F1 jaar. Of het vandaag ook een epische race wordt, dat gaan we zien, in de Grand Prix van Spanje!
Start
Leclerc en Verstappen komen redelijk goed van hun plek, maar het is thuisheld Sainz die een wat minder start heeft. Het veld schuift daardoor een beetje in elkaar. Russell en Perez profiteren van de matige start van CS55 en zijn de Spanjaard vrijwel direct voorbij. Ook Hamilton dringt aan, maar hij ziet geen manier om Carlos voorbij te steken. Nadat Perez Russell een onzacht kusje geeft op het achterwiel in bocht één zonder erg, komt dit Hamilton duur te staan.
De Brit krijgt namelijk bezoek van de immer kneiterharde Kevin Magnussen. Die wil Lewis graag buitenom voorbij. LH44 vindt dat echter een minder goed idee en laat de W13 staan. Dit levert Magnussen een excursie naast de baan op en betekent schade voor Hamilton op de linker voorkant. De op mediums gestarte Brit zoekt daarna meteen de pit op en moet helemaal achteraan overnieuw beginnen. Daar lijkt hij vervolgens niet heel veel zin in te hebben. Hij stelt het team voor de auto maar te parkeren en de motor te sparen. Het team vindt dat echter geen goed idee. Alle data hier is waardevol en bovendien denkt men dat Lewis nog wel puntjes kan sprokkelen.
Door de opschudding voor hem, vindt Schumacher zichzelf opeens terug in een dikke puntenpositie. Eens kijken of hij dat vol kan houden. Mick zou een voorbeeld kunnen nemen aan Russell, die voorlopig de duidelijk snellere Perez op afstand weet te houden. Leclerc en Verstappen slaan daardoor een gaatje.
In ronde 7 wordt een slechte dag voor Sainz slechter als hij geheel in zijn uppie de baan af spint. In tegenstelling tot bij de races in Australië en in Imola, komt Carlos daar nu wel weer uit. Hij verliest echter veel plaatsen. We zouden het een domme fout kunnen noemen van Carlos. Maar misschien zag het er knulliger uit dan het is. Twee rondjes later gaat…onze Max daar namelijk op exact dezelfde wijze eveneens aan het glibberen!
Verstappen valt daardoor terug tot achter Russell en Perez. Het team bekent daarna voor het eerst dit jaar kleur en laat Verstappen voorbij aan de Mexicaan. Op ongeveer hetzelfde moment gaat Norris voorbij aan Ricciardo, die toch echt niet meer de honingdas lijkt te zijn van vier jaar geleden.
In ronde 14 duiken Russell en Verstappen tegelijkertijd naar binnen. Dit is waarschijnlijk niet waar Max op gehoopt had. Hij blijft hiermee namelijk steken achter RUS. Bijkomend probleem is dat het probleem dat Max gisteren al had tijdens de kwalificatie weer de kop op steekt. De DRS-vleugel van Max’ RB18 is net zo temperamentvol als de elektronica van de gemiddelde Triumph TR6. Er is geen pijl op te trekken of het werkt of niet. Dit breekt Max Emilian nu ernstig op. Rondenlang blijft hij hangen achter Russell. Als Perez stopt en terugvalt tot P4 heeft Leclerc een buffer van 30 seconden om een comfortabele stop te maken.
Mid Race
Verstappen zit zichzelf gigantisch op te vreten achter Russell. Hij voelt natuurlijk de race zo uit zijn handen glippen met elke ronde die hij blijft steken. Zonder DRS is het echter moeilijk inhalen op dit circuit. Ondertussen komt ook de later gestopte Perez dichter en dichter in de buurt van de staart van Max’ RB18. In ronde 27 sluit Perez aan bij het vechtende duo. Op de radio is Perez al druk bezig met de lobby om hem voorbij te laten aan Verstappen.
Maar dan…Opeens krijgt dit alles een hele andere laag. De onbedreigde raceleider Charles Leclerc, die de zege al met anderhalve hand vast had, valt in zijn Ferrari stil met technische problemen. Wat een absolute deceptie voor de Monegask. Red Bull besluit hierna Verstappen naar binnen te halen voor een set zachte banden. Zo heeft het nu opeens twee ijzers in het vuur. Perez kan mano a mano proberen Russell in te halen. Verstappen speelt het strategie-spelletje.
Perez slaagt in ronde 31 waar Verstappen faalde en haalt Russell in voor de leiding in de race. Uiteraard mag hij de Nederlander daar wel enigszins voor bedanken, want die heeft natuurlijk wel een figuurlijke deuk in de banden van George gereden. In het achterveld valt Zhou uit met technische problemen, terwijl Verstappen na zijn stop Zhou’s teammaat Bottas inhaalt voor P3. Opeens lijkt Red Bull deze keer door een speling van het lot alles in handen te hebben. Is het alleen nog de vraag: wie van de twee Bulli’s gaat met de zege lopen?
Of is dat te voorbarig? We zijn immers pas op de helft van de race. Als het zo doorgaat, kan er nog vanalles gebeuren. Misschien pakt geweldige vent Bottas wel een podium, of een van die gekke Alpines die gisteren kansloos waren in de kwalificatie en nu opeens weer behoorlijk hard gaan. Voorlopig heeft Perez in ieder geval een dikke vijf seconden op Russell, die in zijn achteruitkijkspiegel Verstappen andermaal ziet aanstormen…
We krijgen echter net geen tweede ronde van Max versus George. Want precies op het moment dat Verstappen aansluit, duikt Russell de pit in. Als Perez een ronde later ook stopt, gaat Verstappen voorlopig naar de leiding. Als VER rap is, kan hij nu het gaatje trekken naar Russell dat hij nodig heeft om bij zijn volgende stop de Brit voor te blijven. Het ziet er echter niet naar uit dat hij datzelfde kan doen bij Perez. Zo zouden we dus voor het eerst een duel tussen de twee Red Bulls kunnen krijgen om de zege aan het eind van de rit. Komen de teamorders dan al uit de kast?
Max Emilian komt aan het eind van ronde 44 binnen. Hij komt voor Russell en een dikke vier seconden achter teamgenoot Perez weer de baan op. Direct snoept Verstappen ruim een seconde van die voorsprong af. Het team laat Perez weten dat VER een andere strategie heeft en dat als hij sneller is, ze Max niet willen ophouden. Sergio stribbelt een beetje tegen door over de radio te roepen dat dat oneerlijk is, maar gaat uiteindelijk knarsentandend akkoord. Toch wel een beetje zonde, deze echo van Oostenrijk 2002. Zonder DRS had Max normaal gesproken een enorme kluif gehad aan de Mexicaan. Maar ja, het is een teamsport en Verstappen is het speerpunt van het team…
Finish
Hoewel Russell nog een keer stopt en daarmee even terugvalt tot achter Bottas, lijkt de top-3 lijkt daarmee bepaald, tenzij er nog gekke dingen gebeuren. Bottas, Sainz en Hamilton vechten om de posities net achter het podium. Daarachter lijken de Alpine’s beide op weg naar een positie in de top-10 en strijden de usual suspects om de kruimels. Hamilton geeft een teken van leven af door de voorlopig snelste ronde van de race te rijden. De zevenvoudig kampioen lijkt minimaal op pad naar P6, dus het is maar goed dat zijn team hem de opdracht heeft gegeven door te rijden. Zijn tempo is een stuk beter dan dat van Sainz die voor hem rijdt.
In ronde 58 gaan zowel Sainz als Hamilton voorbij aan Bottas. De geweldige vent concludeert daarna dat zo lang doorrijden op dezelfde set banden achteraf gezien toch geen geweldig idee was. Hamilton gaat daarna op jacht naar Sainz en die jacht duurt niet lang. In ronde 60 is het raak en gaat de Mercedes puur op snelheid voorbij aan de Ferrari. Mochten er nog vragen over zijn: Mercedes is officieel aan het aanhaken, zoveel is duidelijk.
Zo was er in het begin de nodige frustratie, maar wint Verstappen zijn vierde race van het jaar. De bizarre statistiek dat hij elke race die hij uitrijdt dit jaar wint, blijft daarmee overeind. Perez moet het doen met P2 en de snelste ronde in de race. De Mexicaan geeft aan na de race nog wel even te willen praten over de positiewissel. Russell wordt derde en heeft laten zien dat hij in tweegevecht kan knokken met Max en co. Hamilton verliest aan het eind toch weer P4 als Mercedes te maken krijgt met koelingsproblemen. Maar HAM mag gezien de gebeurtenissen van de eerste ronde blij zijn met P5 en de getoonde rees pees.
Bottas, Ocon, Norris, Alonso en Tsunoda maken de top-10 compleet. Dat is knap werk van alle vijf, maar toch in het bijzonder van Alonso, die als laatste startte. Tsunoda is steeds vaker zijn teamgenoot Gasly sneller af, wat vorig jaar nog erg zelden was. Vettel, Ricciardo, Gasly, Schumacher, Stroll, Latifi, Magnussen en Albon finishen buiten de punten. Klein lichtpuntje voor Latifi is daarbij wel dat hij voor het eerst rees pees toont die goed genoeg is om zijn zitje wat veiliger te stellen.
Max pakt met de zege de leiding in het WK over van Leclerc en ligt dus op koers voor titelprolongatie. Er kan echter nog van alles gebeuren. De volgende race…wordt het weer Casino Monte Carlo, in het pittoreske Monaco.
Volledige uitslag Formule 1 Spanje 2022
- VERSTAPPEN – Red Bull
- Perez – Red Bull
- Russell – Mercedes
- Sainz – Ferrari
- Hamilton – Mercedes
- Bottas – Alfa Romeo
- Ocon – Alpine
- Norris – McLaren
- Alonso – Alpine
- Tsunoda – Alpha Tauri
- Vettel – Aston Martin
- Ricciardo – McLaren
- Gasly – Alpha Tauri
- Schumacher – Haas F1
- Stroll – Aston Martin
- Latifi – Williams
- Magnussen – Haas F1
- Albon – Williams
DNF
Zhou – Alfa Romeo
Leclerc – Ferrari
revstars-net zegt
Geflatteerde overwinning. Als er iemand had moeten winnen was het Leclerc en anders Perez. Max is een gefrustreerde hypocriet die zijn team afbrand dat ze geen simpele DRS vleugel kan maken maar staat daarna wel met dat zelfde team te juichen nadat hij de overwinning cadeau krijgt van zijn team.
Perez wordt genaaid door RB, maar daar zijn ze al jaren goed in, zie Kvyat, Gasly en Albon.
Man of the match: Russel.
vbarchetta zegt
Hoezo word Perez genaaid door RB…? Hij is niet voor niets aangenomen als 2e rijder. Die taak vervuld hij overens perfect gezien de 1, 2 van nu….
katoenboer zegt
Nja dat de het tov Perez lullig was ben ik mee eens. Maar na de pitstop reed Verstappen duidelijk veel sneller dan Perez. Als RB nou had gezegd tegen beide rijders dat ze met inhalen wel de auto’s heel moeten laten in plaats van te zeggen dat Perez Verstappen voor moet laten, was er niks aan de hand geweest.
leandrorb zegt
Pas op hoor, dat vinden de Max fanboys hier niet leuk om te horen. 😂
tfsi zegt
Ja niks anders dan gelijk, als je wilt gaan voor de wereldtitel, zal een simpel iets als een drs gewoon moeten werken punt.
Hij rijdt er ondanks nog af door een windvlaag en wint ook nog de wedstrijd, niks meer dan hulde.
Johanneke zegt
Altijd poeslief en teder zijn daar win je geen kampioenschap mee. Als een sporter keihard is zijn er altijd mensen al jij die gaan huilen dat ze normaal moeten doen. Zo werkt dat niet. Het is bikkelen en zeggen waar het op staat. Successen vier je, en een 1-2 voor je team plus snelste ronde is het grootste succes dat je in een raceweekend kan hebben.
vopo zegt
Als je punten kon scoren voor dom lullen was jij de winnaar van vandaag.
drdre1 zegt
Helemaal eens! Dat zien we HAM nooit doen! Maar nu dan even zonder fanboy te zijn; ik denk dat ’t ook niet netjes was van Verstappen. Neemt niet weg dat we natuurlijk dingen zien falen bij RB die niet kampioens-team-waardig zijn. Natuurlijk vreet je je op. Maar on the edge rijden in zo’n auto, wat men van je verwacht, behoeft vertrouwen. Als dat er niet is, is dat natuurlijk enorm teleurstellend, zeker als men je verzekerde dat ’t issue was opgelost. Maar of het nu Max of Ham is, woorden kunnen heel snel het team ethos onderuithalen. Lijkt me niet handig dus om dingen te roepen, ook al heb je er achteraf spijt van. Dat gaat je later dwarszitten.
vbarchetta zegt
Wat een baby is die LH44 zeg! Jank huilie huilie, zal ik de auto maar stilzetten…? Om vervolgens alsnog 5e te worden. Als ik Mercedes zou zijn
, had ik hem na de zomerstop met pensioen gestuurd. Personeel die zo gedemotiveerd is kan je beter aan de kant schuiven….
katoenboer zegt
Hoezo? Kijk dat hij aan het zeuren is als een baby, allemaal heel vervelend. Maar krijgt hem wel foutloos op de 5de plek en daarvoor is hij aangenomen toch?
vbarchetta zegt
Tuurlijk, goed gedaan van LH44, en precies wat je zegt ‘daar is hij aangenomen’ . Maar als het aan Lewis had gelegen, was hij zelf gestopt, en dat past imo niet bij een 7 voudig wereldkampioen. Als topsporter hoor je te strijden, en niet op te geven na een tegenvaller, gelukkig waren de team orders anders en is hij als 5e gefinisht… ..
Richmond zegt
Als hij dat zo goed kan, hoeft hij toch ook niet te zeuren
katoenboer zegt
Het feit dat jij aan het zeuren bent op Hamilton zegt meer iets over jou dan dat het zeuren van Hamilton iets zegt over of hij het wel of niet goed kan.
leandrorb zegt
Altijd mooi hoe er wordt gezocht naar manieren om Lewis af te kraken. De beste man heeft een dijk van een race gereden en komt van heel ver. Iedere coureur is tegenwoordig een jankerd, doe nou niet alsof je dat niet weet
ruffie zegt
Geen ontkennen aan, maar de reactie hierboven ging erom dat hij het in…wat ronde 2 of 3? al wilde OPGEVEN.
pomoek zegt
@vbarchetta: had je een plusje gegeven voor je vorige opmerking, maar plusje eraf voor deze…
jasg zegt
Doe je nu ook janken. Zeg ook wat van Max die ook aan het janken was? Pannenkoeken dat hij is.
rollingstoned zegt
@jasg hij is wel de best betaalde Nederlandse sporter aller tijden, lang niet slecht voor een pannenkoek :-P
jasg zegt
Goed om te zien dat er tog mensen zijn die met een neutrale bril naar de f1 kijkt want Ham heeft echt een dijk van een wedstrijd gereden. Ik kan me best wel voorstellen dat als je door een fout van een ander gedemotiveerd wordt. Max zeurde enorm vandaag niks anders verwacht van hem.
kniesoor zegt
Je vindt van jezelf ook, dat je ‘met een neutrale bril kijkt’ ? 😂
sportabgasanlage zegt
Als iets simpels als de DRS niet betrouwbaar werk, voor de zoveelste keer, terwijl dat op dit circuit ESSENTIEEL is om in te halen, dan mag je zeuren en gefrustreerd zijn.
pomoek zegt
Hamilton terecht man of the match of zoiets. Is van helemaal achteraan naar bijna het podium gereden. Kleine kanttekening, de MB was vandaag zeker de op een na snelste, zo niet de snelste auto. Perez moet niet zo piepen. Hij gaat geen wereldkampioen worden. Dat was al duidelijk in het seizoen 2013 bij Mclaren. Hij heeft vandaag een fantastische prestatie neergezet maar was op racepace gewoon niet sneller dan Verstappen. Op zich was het wel slim geweest van RB om Perez deze race te laten winnen als zoethoudertje maar goed, in een seizoen waar de betrouwbaarheid van RB niet top is snap ik dat ze het zekere voor het onzekere nemen.
nameless zegt
Wat een zuurpruimen in deze comments zeg. Hebben we ook nog een beetje plezier of is alles dood en verderf?
Robert zegt
Zo, nu is de stand qua DNF’s tussen Ferrari en Red Bull weer gelijk getrokken.
De overwinning was inderdaad geflatteerd, maar goed, een waar kampioen wint ook z’n mindere wedstrijden.
superfred zegt
Max was wat gefrustreerd vandaag, zeker aan het begin van de race, zeker, maar kan me dat ook wel voorstellen. Kleine dingetjes elke keer met toch een vrij grote impact. Op enig moment ben je daar wel klaar mee, zeker als je de ambitie hebt om beide kampioenschappen binnen te halen. Derhalve vergeef ik het hem.
Hamilton, minder miepen en meer racen, want toen hij dat ging doen, leek de oude Hamilton weer even terug.
Ferrari… ach ach… te grote mond gehad, en het bijt ze nu. Red Bull ligt vaak onder een vergrootglas (en dan met name Max) maar Ferrari heeft toch ook wel wat werk. Leclerc is nog niet op het niveau wat nodig is om kampioen te worden, en Sainz, wat is er met hem aan de hand. Ik had zó gehoopt dat hij leclerc zou aftroeven dit jaar, maar helaas… jammer. Enorm sympathieke vent namelijk.
Dan naar de vete tussen viaplay en F1 tv; wederom probleemloos F1 tv gekeken, en mis NL commentaar niet. Tel daarbij op dat ik nu ook nog goedkoper uit ben, ik is een tevreden mensch!
tfsi zegt
Ik heb ook via f1 tv gekeken, wel vaak dat het beeld slechter werd, dat is wel een minpuntje.
superfred zegt
Ik kijk meestal net niet live, en dat werkt prima om die buffer problemen te omzeilen 😉twee minuutjes achterlopen ofzo, werkt prima!
tiemegommer zegt
Leclerc nog niet op het niveau om kampioen te worden? Hij ging de race winnen als hij niet uitgevallen was. Heeft tot aan zijn DNF alles goed gedaan om te winnen.
jorndvv zegt
Mooie race waar veel in gebeurde. Snap Perez z’n reactie goed, maar Max was gewoon de snelste van de twee. Top race van Lewis en dikke pech weer Leclerc, maar die zal hem volgende week wel weer pakken.
flyerbunch zegt
Super Max op 1 ondanks de vervelende DRS struggles. Het kon alle kanten op.. Fantastische dag vandaag! Live erbij, warm en ondertussen alweer op de luchthaven vol met Max fans!
ghini zegt
Interessante race vandaag, leuk! Wat dingen in random volgorde die mij opvallen: Albon laatste, had na een tijdje ook echt grote achterstand, beschadigde auto ofzo? Stroll kan nog steeds niet overweg met dit type auto..is gewoon niet goed genoeg of te dom ofzo? Kmag wilde te veel, zonde want anders had hij steady punten kunnen pakken, beetje dom. Tsunoda weer voor Gasly, Gasly wil naar topteam maar op deze manier gaat dat niet werken. Ric ging ook weer achteruit.. hij zal een te duur contract hebben om halverwege een seizoen er uit te knikkeren maar eigenlijk kan je daar beter iemand anders in zetten, hoe jammer ik het ook vind dat Ric niet meer presteert.. Alonso Lion. Russel, heeft hoop cadeau gekregen dit seizoen, maar vandaag verdiende hij zn resultaat. Hamilton, knap, verbaasde mij vooral dat zoiets dit seizoen blijkbaar ook kan..
harrie zegt
Monaco gaat interessant worden. Dat Mercedes chassis is blijkbaar prima en hun gebrek motorvermogen speelt daar ook minder parten.
Ferrari ook sterk in langzame bochten, zou daar dus wel eens een pittig weekend kunnen worden voor Red Bull die het moet hebben van de extreem efficiënte aero.
fastforward zegt
De rant van Max had die van Lewis geweest was hier weggehoond. Terecht. Verder wel een mooie overwinning.