Temt Lewis Hamilton de stier in de Grand Prix van Spanje?
Olé, het is weer tijd voor de Grand Prix van Spanje. Het was vijf jaar geleden dat Max Verstappen Nederland na 66 jaar F1 historie eindelijk een eerste zege gaf in de sport. Daarvoor was alleen vader Jos een keer op het podium terechtgekomen. Sindsdien zijn we verwend als oranje gezinde fans, hoewel niet in de mate die Helmut Marko graag gezien had.
Destijds leek Max’ overwinning een belofte op een toekomstige titel. Maar vijf jaar na dato heeft het nog steeds niet mogen gebeuren. De Mercedes-dominantie was daarvoor te groot. Dit jaar lijkt Red Bull dan eindelijk een kans(je) te maken op de ultieme glorie. In de eerste drie races verdeelden Hamilton en Verstappen alle beschikbare eerste en tweede plaatsen.
Daarbij moeten we wel erkennen dat Mercedes op dit moment toch weer de beste auto heeft. Het is marginaal, maar het verschil is er wel. Dat was ook het verhaal van de kwalificatie van gisteren. Hamilton pakte zijn honderdste pole, Verstappen moest 36 duizendsten toegeven. Ook bij de nummers twee was het voordeel voor Mercedes. Bottas staat derde, Perez kwam niet verder dan P8. De Mexicaan gaf nadien aan dat hij niet helemaal honderd procent was. Enfin, misschien slaat het momentum in de race weer de andere rinchting in…
Start
Oké, Hamilton dus voor Verstappen en Bottas, wie komt het beste uit de startblokken? En kan Leclerc zich met zijn Ferrari in de strijd werpen? Ooit ging Fernando Alonso hier immers in zijn rode Ferrari vanaf P4 naar P1 voor de eerste knik. Maar, dit keer zit dat er niet in. Hamilton en Verstappen zijn beter weg dan de mannen op de tweede startrij en knokken zo om de leiding in de race richting de eerste bocht. Verstappen lijkt aanvankelijk nog ietsje beter van zijn plek te komen dan Hamilton, maar lijkt daarna nét een paar metertjes te verliezen. Kans verkeken?
Neen! Max zit net voldoende langs de W12 om te voorkomen dat Lewis de deur kan sluiten. Max zit aan de binnenkant en iedereen die onze held een beetje kent, weet wat dat betekent: dit wordt een een do-or-die aanval in de eerste knik. En jawel! Max remt laat de eerste bocht in en laat zijn auto naar de buitenkant uitwassen. Lewis moet eieren voor zijn geld kiezen en zich verloren geven. Hij heeft daarbij mazzel dat Bottas en Leclerc niet zodanig op het vinkentouw zitten dat ze hem ook voorbij kunnen steken.
Leclerc doet het vervolgens wel slim door Bottas buitenom in te halen in de lange doordraaier na de eerste chicane. VB77 laat zich daar andermaal de kaas van het brood eten. En dat komt hem duur te staan, want omdat de Fin de Monegask niet kan inhalen, verliest hij nu enorm veel tijd op de ontsnappende Verstappen en Hamilton. In ronde 7 heeft de Ferrari al bijna tien seconden aan de ton-sur-ton rode broek. Achter de Fin zijn Ricciardo en Perez beiden twee plekjes opgeschoven ten koste van Ocon en Sainz.
De mannen achter de top-twee hebben echter een beetje mazzel. De Alpha Tauri van Yuki the Rookie valt namelijk stil en staat onhandig aan de rand van het circuit. De wedstrijdleiding besluit om er maar weer eens een safetycar tegenaan te gooien. Het lijkt de ideale mogelijkheid voor iemand uit het middenveld om te gokken op een alternatieve strategie. Maar alleen de staart van het veld durft het risico te nemen.
Giovinazzi is daarvan dan nog de man met de beste papieren om punten te halen. Helaas voor de Italiaan komt zijn team met een lekke band aanzetten. Als geluk bij een ongeluk heeft de monteur in kwestie het net op tijd door. GIO moet als laatste weer aansluiten. In de tweede Alpha Tauri van Gasly loopt het evenmin allemaal op rolletjes. De Fransman heeft te ver naar voren gestaan bij de start. Een slordige fout die hem vijf seconden straf kost.
Als de safetycar weer de pits induikt moet Max weer zorgen dat hij Hamilton op afstand houdt. Dat lukt makkelijk. Net als bij de vorige race is LH44 niet echt scherp en laat hij een gaatje vallen. De Brit moet zichzelf zelfs verdedigen tegen Leclerc, die misschien een do-or-die had kunnen doen zoals Verstappen in de eerste ronde. De Monegask lijkt erover na te denken, maar besluit dan toch maar op P3 te blijven hangen. Perez weet bij de aanval van Ocon af te weren en Stroll gaat met een mooie move voorbij aan Alonso bij bocht drie. Een gaaf moment moet dat zijn voor de Canadees, ook al gaat het slechts om P10.
Mid Race
Alonso en Vettel openen het pitstopbal aan het einde van ronde 22 vanaf P11 en P12. Het is een direct gevecht in de pits voor Alpine en Aston Martin, dat glorieus gewonnen wordt door Alpine. Ook dat kan dus nog beter bij team groen. Bottas komt een ronde later binnen in een poging Leclerc te knakken met een undercut. Op de baan komt BOT er weer eens niet uit. Nou is het een moeilijk circuit om in te halen, maar toch. Wij kijken echter naar onze held MV33, want die komt vanaf P1 in de race binnen voor zijn eerste en waarschijnlijk enige stop.
Het gaat echter helemaal niet goed! Waar Red Bull normaal zo goed is in snelle pitstops, staat Max juist nu hij het niet kan gebruiken lang stil. Of nou ja, een seconde of twee langer dan ooit de bedoeling kan zijn geweest. Dat lijkt Mercedes de kans te geven om met Lewis Hamilton track position te pakken. Maar Das Haus lijkt niet door te hebben dat het een gouden mogelijkheid geboden wordt. In plaats van direct naar binnen te komen en pal voor de deur van Max weer op de baan te komen, rijdt LH44 door op zijn oude banden. Onder in beeld zien we de statistiek die aangeeft wie de virtuele leiding heeft binnen één ronde verschieten van HAM naar VER. Red Bull vertelt Max dat de grote dreiging voorbij is en dat hij niet teveel van zijn banden moet vragen.
Hamilton stopt in ronde 29, vier ronden na Max. Hij heeft dan een seconde of zes achterstand op Verstappen en zit twee seconden voor Bottas. Die laatste is middels de pitstops inderdaad voorbij gegaan aan Leclerc. Nu trapt HAM echter even het pedaal naar het metaal. BOT wordt door zijn team verzocht om zijn teammaat te volgen richting de staart van VER. Maar binnen zes rondjes zit LH44 aan de staart van MV33 en heeft VB77 nog steeds acht seconden achterstand. Max zal er een hele kluif aan hebben om zijn naaste belager net als in 2016 tot aan de finish achter zich te houden.
Maar een aantal ronden later lijken de kansen van Hamilton ernstig geslonken. De Brit komt met de DRS ronde na ronde tot op een paar tienden van onze landgenoot, maar maakt daarbij nimmer de indruk dat hij ook een inhaalactie kan plaatsen. Mercedes besluit daarop iets anders te proberen. Net als in de Grand Prix van Hongarije in 2019, haalt team zwart Lewis achter Max weg voor een tweede stop. Destijds werkte dat: in de slotfase van de race kon LH44 de van pole gestarte MV33 toen nog verschalken.
Aan de pitmuur van Red Bull snappen ze natuurlijk ook wat het plan is van de rivaal. Ze moeten nu een snelle beslissing nemen. Doorrijden, of de strategie van Hamilton coveren? Los van het risico dat er wat misgaat bij de stop, kleeft er echter nog een nadeel aan die tweede optie. Die dekselse Bottas reed immers zijn gebruikelijk tien seconden achter Hamilton en zal dus aan de leiding gaan als Verstappen stopt. Precies hierom wilde Red Bull zo graag een tweede coureur hebben die in Max’ slagschaduw rondrijdt. Als Max één rondje doorrijdt, weten we feitelijk het antwoord al: Red Bull wil toch proberen op deze set banden naar de meet te rijden.
Lewis moet dus eerst even naar de staart van Bottas rijden. Daar aangekomen wordt Bottas verteld dat Hamilton om de zege vecht op een andere strategie. Daarna krijgt hij te horen dat hij zijn teammaat niet op moet houden. De boodschap is duidelijk, maar Bottas doet moeilijk. Hij laat Lewis toch een paar bochten stofhappen. Net als we denken dat de Fin eindelijk een ruggengraat gekweekt heeft, gaat hij echter alsnog aan de kant. Tsja, dan was het wel heel duidelijk even met de bokkenpruik op geforceerd de trotse peer uithangen.
Hamilton komt daarna wel echt met rasse schreden dichterbij aan Verstappen. De Nederlander heeft al aangegeven dat hij verwacht het einde van de race niet te halen op zijn huidige set rubber. Zijn team laat hem weten dat Perez sneller is in bocht vier en in bocht elf. Maar MV33 is daar niet heel blij mee. Hij geeft aan dat hij in zijn gevecht met Hamilton wel iets anders aan zijn hoofd heeft.
Finish
En zes ronden voor het einde is het dan zo ver. Hamilton gaat erop en erover. Max slingert nog als een alcomobilist het rechte stuk op om de tow te breken, maar het mag allemaal niet baten. Sterker nog, de poging an sich oogt zelfs een beetje pathetisch als HAM al ver voor de eerste knik voorbij komt zeilen. Maar ja, iets anders kon Max ook niet doen. Onze held heeft weer gevochten als een leeuw, maar de RB16B is zeker op de mediums gewoon net wat minder goed dan de W12.
Als Verstappen ingehaald is, gaat hij alsnog even naar binnen om de snelste ronde in de race te pakken. Dat lukt hem dan in ieder geval nog, een schrale troost. Het verschil in behaalde punten blijft vandaag zodoende beperkt tot zes stuks. Maar Red Bull weet ook: als ze de auto niet nog wat sneller maken, of geluk hebben met een plethora aan snikhete races, gaat het ‘m weer niet worden dit jaar.
Bottas wordt derde, vóór Leclerc die toch ook weer zijn talent toont met een fraaie vierde plek voor Ferrari. Perez heeft met een mooie manoeuvre Ricciardo ingehaald voor P5, maar Checo moet natuurlijk eigenlijk minimaal vierde worden. De honingdas wordt zesde, voor Sainz, Norris, Ocon. De strijd om het laatste puntje is het heftigste. Stroll, Alonso, Vettel en Gasly vechten er met hand en tand om. De buit gaat uiteindelijk naar Gasly. Hij pakt ondanks zijn straf P10, terwijl hij gisteren nog buiten Q3 viel. Meestal verloopt het scenario andersom voor Alpha Tauri. Aston Martin piest andermaal buiten de boot. Het team van Lawrence Stroll kan de hoge verwachtingen voorlopig allerminst waarmaken.
En nu op naar de Monte! Gaat Max daar dan voor het eerst winnen?
UPDATE: Red Bull heeft uitgelegd waarom Verstappen zo’n trage pitstop had.
Volledige uitslag Formule 1 Spanje 2021
- Hamilton – Mercedes
- VERSTAPPEN – Red Bull
- Bottas – Mercedes
- Leclerc- Ferrari
- Perez- Red Bull
- Ricciardo – McLaren
- Sainz – Ferrari
- Norris – McLaren
- Ocon – Alpine
- Gasly – Alpha Tauri
- Stroll – Aston Martin
- Raikkonen – Alfa Romeo
- Vettel – Aston Martin
- Russell – Williams
- Giovinazzi – Alfa Romeo
- Latifi – Williams
- Alonso – Alpine
- Schumacher – Haas F1
- Mazepin – Haas F1
DNF
Tsunoda – Alpha Tauri
outlook zegt
Op naar volgend jaar!!
HZW zegt
Ja, dat gaat hem ook niet worden als Hamilton dan ook nog steeds rijd.
Max en Monaco is hem ook vaak niet dus weer een overwinning van Hamilton.
En dan loop hij gewoon gestaag uit naar zijn 8ste titel.
De snelste op Barcelona, is vaak ook de snelste in het hele seizoen.
Max had vandaag moeten winnen om mee te blijven doen om de WK titel.
Hij mag blij zijn als hij 2de eindigt dit seizoen.
Edge zegt
Het maakt volgens mij niet zo heel veel uit of Verstappen en Monaco een gelukkig huwelijk is. Red Bull heeft al meerdere malen laten weten dat Mercedes beter is in de langzame bochten. En aangezien Monaco een aaneenschakeling van dat soort bochten is, is het aannemelijk dat zij daar gewoon de betere zijn.
atrak zegt
@HZW: De redbull was juist het sterkst in sector 3 in de kwalificatie. Ik ga er vanuit dat de auto dan juist goed is in het krappe Monaco. Tractie uit de zeer langzame bochten.
stekel zegt
Ehm Max was de snelste in Barcelona, dus op zich zou het dan goed moeten komen. ;)
lars zegt
Ik ben die eindeloze hamilton-overwinningen echt zat. Ik geloof echt niet dat Verstappen dit jaar hamilton zal verslaan. Misschien wel iets dichterbij komen hopelijk…
geen1234 zegt
Gewoon stoppen met kijken en iets zinnigs gaan doen. TV het raam uit flikkeren.
outlook zegt
@geen1234: pesies dat!
sonnybonds zegt
juist Formule1 is de saaiste sport terwereld aan het worden
The Stig NL zegt
@sonnybonds: Daarom kijk ik liever Formula D of Formula Off-Road ;)
Rick-dos zegt
Mercedes heeft vanaf het begin van het jaar weer een mooie poppenkast gehouden. Ze hebben duidelijk meer in de tank als ze het nodig hebben. Net doen alsof RBR dichtbij zit om de kritieken dat F1 saai is te doen verstommen maar uiteindelijk gewoon er weer mee weglopen. Soms een overwinning aan Verstappen laten zodat Toto weer kan roepen ‘It iz zo cloze’. Je zou ze bijna moeten aanklagen voor volksverlakkerij….
lars zegt
Mooi gezegd
willeme zegt
@rick-dos: Oh, absoluut. Op zich ook wel logisch. Als ze constant hun ware pace lieten zien, dan was er geen twijfel over mogelijk. Maar dan had de FOM al lang iets eraan gedaan. Net zoals de dat gedaan hebben bij Ferrari in 2005. Nu heb je een beetje de illusie dat het spannend lijkt te zijn. Zakelijk gezien is dat een logische keuze. Je wilt liever 8 jaar achter elkaar winnen dan 4 jaar. En als je het spannend laat lijken, lijkt het ook iets voor te stellen. Wat dat betreft is het erg jammer dat Ferrari helemaal nergens is op het moment.
chrisvis zegt
@Rick-dos: blijkbaar hebben jullie dan echt de wintertesten niet gezien, met het blote oog was duidelijk dat de mercedes zeker niet stabiel is. Plaats van te zeuren zou red Bull beter zorgen dat ze hun wagen op orde krijgen.
negennegenzest zegt
Ja precies. RB dacht dat ze er al waren. Maar het team Mercedes is gewoon gigantisch sterk.
Je ziet ook aan AM wat het verschil is tussen die teams. Zelfde concept auto maar Mercedes heeft het wel weer onder controle.
Toegegeven die lange tijd tussen race een en twee heeft daar wel geholpen.
sportevo zegt
@chrisvis: dat dus. Alleen kunnen ze bij Mercedes dit weer omzetten in een voorsprong door te blijven ontwikkelen maar dat ziet men niet.
Verder doet Mercedes gewoon bijna niets fout. Dat ze hun ‘ware’ pace niet laten zien is hun goed recht maar ik heb niet het idee dat Mercedes op het moment ruimte over heeft. Vandaag is ook gewoon op tactiek gewonnen.
En reken maar dat er nog circuits komen waar Red Bull dominant gaat zijn.
En Hamilton wint omdat hij gewoon tot een select groepje van de beste rijders behoort (ik denk dat alleen Verstappen daarbij hoort). Kijk naar hun teamgenoten, Bottas redt het over 1 ronde in de kwalificatie nog wel eens maar in de race zie je gewoon de kwaliteit van Hamilton. Hem kun je vragen tijdens een race als deze om in een x-aantal rondjes een bepaald tempo te rijden en dan levert hij ook gewoon. En daar moet je ook de auto voor hebben om dat te kunnen doen. Het is een combinatie.
Overigens is Bottas echt geen slechte rijder want ik durf te wedden dat hij een ieder hier stuk voor stuk finaal zoek rijdt. Net als Perez.
Edge zegt
@sportevo: Ja no shit sherlock. Zelfs die ongewenste tietengrijper van een Mazepin is een betere coureur dan iedereen hier. Als men roept dat Bottas een matige coureur is, wordt er natuurlijk bedoeld dat hij voor F1-maatstaven een matige coureur is, niet dat degene die dat roept wel eventjes in die Mercedes stapt en beter presteert.
atrak zegt
@Edge: Voorlopig is Bottas een betere nummer twee dan Perez. Dat Bottas niet best oogt ligt meer aan het talent van Hamilton wat in Nederland zwaar wordt onderschat.
sportevo zegt
@Edge: als je de reacties van de ‘kenners’ leest dan zal je wel denken dat iedereen kampioen kan worden in de Mercedes. Er wordt gesuggereerd dat de prestaties van Hamilton feitelijk geen ene ruk voorstellen, dan moeten de prestaties van Bottas toch die van een amateur zonder circuitervaring zijn?
outlook zegt
@sportevo: Russel ging vorig jaar als een dolle in een Mercedes. Een complotdenker zou de banden’ver’wisseling een open deur hebben genoemd…
sportevo zegt
@outlook: dan ben je gewoon triest als je van mening bent dat ze op die manier bewust een overwinning weggooien.
SpeedGeek zegt
@chrisvis: ik ben het met je eens wat betreft wintertesten. Ook in Bahrein en Imola hadden ze het zeker zwaar maar in Portugal hadden ze updates mee. Sinds dien zijn ze simpelweg sneller. Kijk naar hoe belachelijk snel Hamilton vandaag in liep op Verstappen. Maar liefst 2,5 seconden in 2 ronden. Ook Bottas noteerde op relatief oude mediums gewoon nog paarse sector tijden. RBR was absoluut sneller, maar sinds Portugal en zeker vandaag niet.
bmw335d zegt
@speedgeek: Hoi! En dit snap ik dus niet.. Tijdens de kwalificatie zaten ze 0.036 sec van elkaar af… Daarna mag er niets aan de auto gewijzigd worden, geen power settings oid. Ook waren ze op geel in de vrije trainingen gelijk aan elkaar als ik mij niet vergis
Hoe kan de Mercedes dan in de race in 5 rondes een achterstand van 6,5 sec goed maken? Zonder DRS of wat dan ook.
SpeedGeek zegt
@bmw335d: Hallo! Ik denk persoonlijk dat de Mercedes gewoon beter ging op de mediums en dit te danken is aan de setup. De medium banden hebben aan aanzienlijk hogere bedrijfstemperatuur dus wellicht dat Mercedes altijd al wist dat ze op de mediums een slag zouden maken. Maar ook het feit dat Hamilton nagenoeg 20 ronden lang op 1 seconden van Verstappen wist te blijven tijdens de openingsfase zegt veel. Algemeen gezien verlies je veel neerwaartse kracht en worden je remmen, motor en banden veel warmer. Dat Hamilton dat zolang kon doen en vervolgens nog zeggen dat zijn banden goed zijn geeft bij mij aan dat de Mercedes vandaag nog genoeg marge had en we de ware snelheid pas op de mediums zagen. Ik geloof overigens dat de motorstanden bevroren zijn maar de ERS standen niet. Ook spelen de nieuwere banden van Hamilton en het verkeer uiteraard een rol.
outlook zegt
@speedgeek: Mercedes ging sowieso flink beter op de mediums bovendien hadden ze een tweede rijder in het spel en sowieso een pro-actieve strategie ipv een reactive…
b088y zegt
@bmw335d: volgens mij moest Hamilton iets van het gas af tijdens zijn snelle tijd (voor perez?)
erikabarth zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
fmgarcia zegt
@Rick-dos: Je vergeet dat Winkelman een verademing was. Je hekkies hebben effect gehad.
Dickie zegt
Misschien is de auto van Hamilton wel niet beter maar is Hamilton wel gewoon de betere rijder….
En Mercedes denkt iets beter na waardoor Ham gewoon weer wint.
willeme zegt
@dickie: ik ben bang dat die auto een flinke klap sneller is. Met een snellere auto heb je meer strategische opties.
HZW zegt
Volgens mijn op een gegeven moment bijna 2 sec per ronde, ook Bottas was op een gegeven moment beduidend sneller dan Max, maar hij ging voor een pit stop voor de snelste ronde, anders had Bottas ook Max in gehaald.
b088y zegt
@HZW: waarom zou je 2e plek laten schieten voor snelste raceronde?
ktm690sm zegt
@Dickie: Hamilton de betere rijder 😂
brammetjedeb zegt
Zonde. Wat was Hamilton en die Mercedes weer goed zeg. Had tot eerste pitstop toch nog hoop.
En perez, kom op.
ghini zegt
Waar was / bleef Norris?
ghini zegt
@ghini: niemand? Kan iedereen alleen maar over Ham en Ver lullen? Plek 4 tot 10 daar gebeuren leuke en wisselende dingen. Ric dit keer stuk beter dan Norris, ik had verwacht dat Norris wel naar voren zou rijden maar dat bleef uit? Hij kwam ook maar 1x in beeld ofzo, wat was daar aan de hand?
alfapeter zegt
Red Bull stelt alles in het werk om Mercedes te verslaan door Mercedes personeel aan te werven. Misschien moeten ze dat ook doen met de rijders.
harrie zegt
Bottas ipv Perez?
Turbo S zegt
@harrie: betere keuze ja. Bottas rijdt waar die als 2e rijder hoort te rijden. Perez ligt altijd veel te ver achter. Zelfde als Gasly en Albon.
outlook zegt
@mercedesbenze350cdi: zou het dan toch aan de auto liggen?
Johanneke zegt
Als Perez zijn werk goed had gedaan en binnen 20 seconden van HAM had gereden was die 2e stop voor HAM veel lastiger geweest, want dan had Perez hem op kunnen houden. Nu kon VER niet stoppen, want, dan kwam ie ook achter Bottas terecht. Ook met Perez, rijdt Verstappen weer in zijn 1tje tegen 2x Mercedes. Oh en wat valt Alpha Tauri tegen zeg.
chrisvis zegt
@4g63: als red Bull zijn werk goed had gedaan dan hadden ze Max de ronde na Lewis laten stoppen…dan had er niets verloren geweest. Maar red Bull “als team” kan blijkbaar ook niet tegen de druk. Een pitstop van meer dan 4 sec en dan een misgelopen strategie??? Normaal wint in Barcelona altijd de man die in de eerste ronde het eerste ligt, zelfs maldonado is dit gelukt…
545e60 zegt
@chrisvis: Als hij de ronde erna was gestopt zou hij achter Bottas zitten. Die kon hem dan gaan ophouden
okdoei zegt
@545e60: Ja? En? Verstappen moet voor Hamilton eindigen voor het WK. Daarnaast had Bottas sowieso nog naar binnen gemoeten. Dan lag Hamilton wellicht vlak achter Verstappen maar hadden ze wel even oude banden.
Weet even niet of Verstappen nog een set nieuwe gele had. Dus misschien was dit wel de beste strategie, als zegt iets in mij dat dit beter kon…
negennegenzest zegt
Haha ja en het ligt volgens de ‘kenners’ weer aan de auto. Dat Hamilton keer op keer topklasse toont en mentale veerkracht toont tijdens de race geeft maar aan hoe goed hij werkelijk is.
Maar tuurlijk het ligt weer aan de auto.
eirmakk zegt
@negennegenzest: wou net zeggen. Al die zure reacties weer hier over Hamilton en naar mijn mening eerlijk gewonnen.
willeme zegt
@negennegenzest:
Hamilton is absoluut een topcoureur. Een halve minuut voorsprong pak je echter niet omdat je zelfs iets beter bent. Die auto maakt dat mogelijk, had beduidend meer grip en was rustiger op de baan. HAM-MER is een uitstekende combinatie waardoor geen een andere auto of rijder ook maar in de buurt komt.
negennegenzest zegt
Als dat zo is waarom noemen we Schumi dan wel een legende, die niets anders deed dan races winnen met dat soort gaten. Maar Hamilton niet?
willeme zegt
@negennegenzest: Schumacher deed in elk geval niet alsof het spannend was. Dat hypocriete is een beetje meh. Je mag best trots zijn dat je het beste bent en de beste auto hebt. Schumi maakte duidelijk dat ‘ie iedereen afmaakte. Ook toen was de sport niet om aan te gluren trouwens. Als Graafschap-supporter is sport sowieso niet om aan te gluren, dus ik ben wat gewend ;-).
rollingstoned zegt
Schumacher heeft nooit 7 seizoenen achter elkaar in de meest dominante auto gereden. Ferrari was in al die jaren maar 2 seizoenen écht dominant.
Maar goed. Als een team te dominant werd werden de regels in het nadeel van het dominante team aangepast. Daar zorgde Bernie wel voor….
ericd zegt
Mooie trouvaille. Toepasselijke bijnaam: The HAM-MER.
chrisvis zegt
@willeme: en wie geeft die voorsprong uit handen??? Halve minuut had het zeker niet geweest als Max de ronde na Lewis binnenkomt…
willeme zegt
@chrisvis: Niemand. Al bij het ingaan van de pits was duidelijk dat Verstappen ‘m ging verliezen. Meeklappen had ‘ie kunnen doen, lag een ronde daarna al achter. Lood om oud ijzer.
ktm690sm zegt
@willeme: nee idd. Een halve minuut voorsprong pak je doordat de concurrent een extra stop maakt voor de snelste race ronde.
willeme zegt
@ktm690sm: als hij die niet had gepakt moest ‘ie met versleten banden doorrijden. Dan was het verschil als nog 15-20 seconden geweest. Mercedes en Hamilton hebben gewoon dik verdiend gewonnen.
Richmond zegt
@negennegenzest: zonder de auto komt Hamilton er niet. Dezelfde auto brengt bottas tot een derde plek. Toch wist Verstappen er tot 6 ronde voor het einde voor te blijven. Als Hamilton zoveel beter was dan Verstappen was die er veel eerder langs geweest. Hamilton heeft terecht gewonnen en hij bestuurt de auto snaar strak. Maar het is ook het hele team en de auto die het zo goed maken.
negennegenzest zegt
Klopt. Maar het irriteert me dat het bij Max altijd de rijder is en bij Hamilton altijd de auto. Zo simpel is het gewoon niet.
Overigens werd hij pas laat ingehaald omdat hij natuurlijk wel een andere strategie had. Dat was niet echt alleen de verdienste van Verstappen.
willeme zegt
@negennegenzest: dat je dat irritant vind, dat mag uiteraard.
Lewis Hamilton is een extreem goede coureur. Absolute buitencategorie. In de beste auto. Logisch dat die combinatie wint.
Het is uiteraard koffiedik kijken. Een goede graadmeter is de teammaat. Een redelijke modale coureur (naar F1 begrippen!) als Bottas staat elke keer op het podium en pakt geregeld pole. Het verschil tussen Verstappen en zijn teamgenoot (ik sla Pérez hoger aan dan Bottas, is uiteraard discutabel) is de laatste jaren enorm.
Dat constante ‘over driven’ van de auto, dát hoeft Hamilton niet te doen. Die gaat er een paar ronden voor zitten en is het gedaan. Dát is de verdienste van de auto.
Ik denk als je Leclerc, Norris, Verstappen en Hamilton in dezelfde auto zet, dat het verschil veel kleiner zal zijn dan nu het geval is.
Persoonlijk ben ik van mening dat het gat tussen Verstappen en Hamilton kleiner is dan tussen de Mercedes W12 en de Red Bull RB16.
negennegenzest zegt
Dat mag jij natuurlijk vinden en wellicht is dat niet heel ver naast de waarheid.
Maar… toen Hamilton naar Mercedes kwam waren ze nergens hij heeft in een aantal jaar tijd dat team mee opgebouwd. Dat is net zo goed deels zijn verdienste.
Max zit al langer bij RB dan Lewis nodig had om zijn eerste Mercedes WK binnen te halen. Racen en vooral kampioen worden doe je niet alleen op de baan. En ik kan natuurlijk niet zien waar het verschil zit, maar het lijkt er op dat Lewis betere mensen om zich heen verzameld heeft… ook dat is een kwaliteit.
rollingstoned zegt
@negennegenzest Ik wist niet dat Hamilton een Master in engineering & aerodynamics had?
Hamilton is zonder twijfel een van de beste coureurs, maar hij is geen engineer. Hij heeft helemaal niets aan de Mercedes ontwikkeld…
negennegenzest zegt
Dan snap je niet hoe F1 werkt. Engineers kunnen vanalles bedenken, maar de feedback van de rijder zorgt er voor dat ze weten of het ook echt werkt. Niet alles wat in de theorie werkt werkt in de praktijk net zo goed.
CFD is niet alles. Je moet ook iemand hebben die dat kan vertalen naar resultaten op de baan.
En ik zei ook, hij heeft een goed team om zich heen verzameld, ik zei niet hij doet het zelf.
Turbo S zegt
@negennegenzest: je hebt gelijk. Max is echt super goed maar Lewis is gewoon de GOAT. Dat laat ie dit seizoen nu de verschillen kleiner zijn geworden maar weer even zien. Dat hier van die afgunstige reaguurders zitten die alles op de Mercedes afschuiven moet je je niet aan irriteren.
viezefreddyw zegt
Red Bull moet echt gaan werken aan strategieën.
HZW zegt
Laten ze eerst maar bij Red Bull zorgen dat de auto’s een heel stuk sneller gaat worden.
Als dit het is wat Honda kan brengen, dan is het nu al klaar voor het WK.
Als Max de komende races niet gaat winnen is het klaar voor het Kampioenschap.
Tegen de tijd dat de Red Bull circuits komen, zal het gat dan al veel te groot zijn.
Het is 3-1 voor Hamilton, over 2 races waarschijnlijk 5-1.
Red Bull moet echt een Konijn uit de hoge hoed toveren om nog mee te gaan doen om het WK.
Richmond zegt
@HZW: met goede en slimme strategie kun je ook races winnen.
KEV9 zegt
*zandzakken* en Mercedes… en open ogen en RB
harrie zegt
Mercedes liep gewoon een klap harder op geel. Ook met een tweestopper had het hem niet geworden.
Uithuilen en auto doorontwikkelen
erikabarth zegt
Mooi om te zien dat Mercedes weer de overwinning pakt, de betere coureur en auto.
Win win.
negennegenzest zegt
Overigens ook verfrissend hoe volwassen rijders interviews kunnen zijn. 👍🏻 Go Rik.
pomoek zegt
Zeker! Geen één vraag over Verstappen maar inhoudelijke vragen? Als Ziggo dat maar goed vindt….
pomoek zegt
Zoals Rik voor de race al zei: als je in Barcelona goed bent ben je snel op alle circuits. MB was sneller dan RB: MB/Ham gaat het seizoen in principe naar zich toe trekken tenzij ze de bal uit de handjes laten glippen. Het seizoen zou spannend zijn geweest als Verstappen tijdens de kwali 0,2 seconden sneller was geweest. Dat was hij niet.
admiajfe zegt
Man man wat valt Perez door de mand komt gewoon niet voorbij Ricciardo 40 rondjes langweer en dus geen rol van betekenis voor het team kunnen zijn. Wat o zo belangrijk is nu.
Verstappen kon alleen maar damage Control doen, meer zat er niet in. Hamilton top gereden, slim uitgereden en niet gek laten maken.
gerjan zegt
Stel jullie is voor. Max Verstappen zat afgelopen 8 jaar in de Mercedes en won alles. Hoe gingen jullie dan praten over max???
erikabarth zegt
@gerjan vooral blijven dromen en hopen.
Zelfs in de Mercedes zou hij niet winnen.
toniominestrone zegt
Ik hoor alle opportunisten het nog zeggen: eindelijk heeft Max een teammaat die hem kan helpen in de race, ik heb die hype rondom Perez en in zekere mate Hulckenberg nooit begrepen beiden rijden / reden al 10 seizoenen kleurloos rond in de middenmoot en dan zullen ze nu het verschil gaan maken?
negennegenzest zegt
Die mening deel ik volledig. Behalve dat ik Hulkenberg dan liever zie dan Perez. Dat vind ik zo’n muurbloempje.
retetikker zegt
Pfoe, Hamilton had de snelheid er goed inzitten.
Ik wil Red Bull nog wel een kleine kans geven in Monaco, aangezien ze iets meer tractie leken te hebben.
Maar het zal mij helemaal niets verbazen als Mercedes over twee weken een oplossing daarvoor hebben…
saxoke zegt
De eeuwige tweede. Spijtig.
azuli zegt
Wat rijdt hij goed hé die Hamilton. Dit is toch wat we willen zien. Een Hamilton die er voor moet werken. Op naar Monaco!
MaartenD zegt
Business as usual….wat mij overigens wel steeds meer begint te irriteren is de terugkerende opmerking dat als hamilton wint het aan de auto ligt en als Max wint het aan zijn kwaliteiten als coureur gaat…Bullshit. Hamilton is de beste coureur in de beste auto.
jelmer zegt
De pace van Hamilton op ‘geel’ was ongekend. Vorige week zette Mercedes ook al de snelste tijd op geel in plaats van rood neer – alsof ze de auto voor deze band gebouwd hebben. Of een van de weinige zwakkere plekken van de auto, de relatief snelle bandenslijtage, dan minder een item is.
Toch vroeg ik mezelf vandaag af of de snelheid mogelijk was omdat ze Hamilton er een beperkt aantal rondjes op hoefde vanwege de twee pitstops. Verstappen reed door de druk van Hamilton z’n banden af en reed daarna door. Dan zou het niet zozeer de pace van de Mercedes zijn, maar toch een strategie die minder was (en was eerder ‘wit’ een optie bij een 1-stopper geweest). Wat pleit voor en tegen deze theorie?