Pakt Verstappen de zilveren koe bij de horens in het land van de toreros?
Kan er überhaupt iemand anders dan team zilver een tweede plaats pakken, dat is na vier races misschien de grotere vraag voorafgaand aan de race. Traditioneel gezien is de Grand Prix van Spanje, na vier hectische races in verre uithoeken van de wereld, de start van ‘het Europese seizoen’. Hoe lang dat nog duurt weten we waarschijnlijk snel.
Het circuit in (de buurt van) Barcelona is ook de locatie waar de teams een zwik updates op hun auto’s schroeven. Ook dit jaar is dat het geval. Velen hadden gehoopt dat Ferrari en Red Bull Racing daarmee dichterbij Mercedes konden komen. Vooralsnog lijkt echter eerder het tegendeel waar te zijn. Het verschil tussen het kampioensteam van de laatste jaren en de rest van het veld was gisteren in de kwalificatie (verslag) enorm te noemen. ‘Gewoon’ weer een een-tweetje voor team zilver dus?
Start
Zoals we al vaker dit seizoen gezien hebben is het de ‘slechtst’ gekwalificeerde Mercedes die het beste wegkomt bij de start. Hamilton pakt zijn teamgenootje meteen in. Vettel komt vanaf P3 nóg beter van zijn plek en lijkt een klein kansje te hebben beide Mercs voorbij te gaan, zoals Alonso hier ooit in de Ferrari vanaf P4 naar de leiding van de race ging na de start. De Duitser doet er alles aan, maar wil uiteindelijk net wat teveel. Hij blokkeert zijn rechter voorwiel en schiet de eerste bocht een beetje voorbij. Daarna moet VET eieren voor zijn geld kiezen en behalve Hamilton ook Bottas laten gaan. Dit kost hem wat momentum en Verstappen kan daarvan uiteindelijk profiteren. Hij gaat naar P3 in de race.
Vervolgens zien we het iets te bekende scenario zich afspelen. Hamilton rijdt een paar seconden weg bij Bottas, die op zijn beurt wat seconden voor Verstappen gaat rijden. Iets interessanter zijn de Ferrari’s, die zitten namelijk erg dicht bij elkaar. Leclerc heeft meer snelheid dan Vettel, maar durft de pitmuur daar op te handelen? Jazeker! Vettel laat zijn jonge teamgenoot voorbij. Op basis van wat we eerder gezien hebben dit jaar is dat toch een kantelpuntje in de verhoudingen binnen het team, zelfs als Vettel op de radio al heeft aangegeven dat hij kampt met een flatspot op zijn voorband. De Monegask rijdt in enkele ronden tijd vervolgens zeven seconden weg bij de Duitser, die bij zijn team aandringt op een vroege pitstop.
Mid Race
Na 19 rondjes zien we dat het verschil tussen de toppers en de rest nog steeds, of misschien weer, ongelooflijk groot is. De Mercs beginnen op dit moment namelijk al de Williamsen en Giovinazzi op een ronde te zetten. Verstappen kiest net als Vettel ook voor een vroege stop, maar omdat de Nederlander wat beter onderweg was op zijn rode rubber valt hij een stuk minder ver terug in het veld. Het team haalt Gasly twee ronden later weg voor de neus van MV33, zodat de Nederlander lekker door kan boenderen.
Leclerc stelt zijn stop uit tot de 26ste ronde, waarna Mercedes reageert en achtereenvolgens Bottas en Hamilton binnenhaalt. Interessant: terwijl de twee Mercs met de gele mediums de tweede stint afwerken, heeft Verstappen gekozen voor nog een set softs en Leclerc juist voor de vrijwel nooit gebruikte hards. Misschien komt er dus nog een strategisch konijn ergens uit een hoge hoed. Daar lijken we op dit moment in ieder geval wel afhankelijk van te zijn voor enige spanning in de race.
Hoewel, de Ferrari’s maken er in ieder geval nog een beetje een show van. Leclerc rijdt nu vlak voor de Nase van Vettel en zit áls hij de race uit kan rijden én de Mercs nog moeten stoppen in de buurt van een virtuele tweede of zelfs eerste plaats. Vettel is op zijn mediums echter sneller op dit moment, doch de Duitser moet vrijwel zeker nog een keer stoppen voor een nieuwe set banden. SV5 bijt zich enkele rondes stuk op de Monegask en wordt pas daarna weer voorbijgeloodsd door CL16. Het ziet er allemaal weer niet heel handig uit. Vooral niet als Vettel niet veel later de pitbox opzoekt en achter Gasly weer de baan opkomt. De Fransoos vormt vanuit Ferrari’s oogpunt gelukkig wel een makkelijke prooi voor de Ferrari op nieuwe banden.
Verstappen bezoekt de pit enkele ronden na Vettel en geeft daarmee voorlopig zijn podiumplek in handen van Leclerc. Het is echter de vraag of de Monegask daadwerkelijk de finish haalt op zijn set harde banden. Doch dan komt er toch nog wat aktie! Gelukkig. Aktie, aktie, wij willen aktie! Jonge honden Lance en Lando maken het elkaar in de achterhoede moeilijk in de bochtencombinatie na het rechte stuk en tetsen er met zijn tweetjes af. Het zorgt voor een safetycar situatie.
Helaas schudt de SC de zaken niet heel erg overhoop. Hamilton heeft dikke mazzel dat hij direct de pitstraat binnen kan rijden en heeft daarom geen pijn van het feit dat hij nog niet gestopt was. Leclerc voelt wel da painnn. Hij heeft geen andere keus dan naar binnen te gaan, anders is hij op zijn oude harde banden een sitting duck voor de rest als de race weer losgaat. De potentiële strategische meesterzet om voor de eenstopper te gaan (waar Verstappen overigens niet in geloofde), valt daarmee in het water. Leclerc valt weer terug tot vlak achter -jawel- Vettel en Verstappen schuift op naar P3.
Finish
Het duurt een tijdje voordat de marshals alle rotzooi van de baan geveegd hebben. De Mercs staan op softs en de mannen daarachter op mediums. Maar Hamilton checkt meteen weer uit bij de herstart en ook Bottas blijft soeverein voor Verstappen en de rest rijden. Mercedes is stiekem gewoon veel beter dan de rest en kan de snelheid opvoeren als dat even nodig is. Gasly zit het beste op te letten bij de herstart en heeft een kansje Leclerc te kraken. De Fransman zet zijn RB15 naast de Ferrari, maar komt vervolgens niet voorbij. Wellicht had hij beter nog wat agressiever kunnen zijn en de binnenkant moeten kiezen. Meestal is dat eigenlijk wel het geval.
De fun aan het einde van de race zit ‘m echter in de ondernemingen van Grosjean. De Fransman laat zich na de herstart de fromage ietwat hardhandig van het brood eten door Magnussen en is daar duidelijk niet blij mee. Hij belaagt zijn teamgenoot twee rondes achter elkaar, maar Kevin is zoals we weten about that life en gooit keihard de deur dicht. Rondes achter elkaar rijdt Grosjean daardoor ‘een andere lijn’ in de eerste bocht. Minder leuk voor de Fransman: hij valt hierdoor uiteindelijk ook verder terug, wellicht omdat over drempels naast de baan heen rijden met een F1 auto niet zo goed is voor de vloer van de auto. Dat zou GRO inmiddels toch moeten weten.
Zo weten we nu definitief zeker: Mercedes en Hamilton zijn weer kampioen! Verstappen pakt zijn tweede podium van het jaar en mag daarmee qua persoonlijke prestatie heel tevreden zijn. Maar MV33 wil natuurlijk veel meer dan dit en dat lijkt er voorlopig absoluut niet in te zitten. De Ferrari’s komen op P4 en P5 aan de finish, met Vettel toch weer voor Leclerc. Gasly rijdt de zesde plaats naar huis, voor Magnussen, Sainz, Kvyat en Grosjean. Voor Renault en Alfa Romeo is er werk aan de winkel: ze waren weer helemaal nergens vandaag. Op naar Monte Carlo!
De volledige uitslag
1. Hamilton
2. Bottas
3. VERSTAPPEN
4. Vettel
5. Leclerc
6. Gasly
7. Magnussen
8. Sainz
9. Kvyat
10. Grosjean
11. Albon
12. Ricciardo
13. Hulkenberg
14. Raikkonen
15. Perez
16. Giovinazzi
17. Russell
18. Kubica
DNF
Stroll
Norris
KEV9 zegt
De eerste die durft te zeggen dat hij een superrace heeft gezien moet zich direct melden bij het gekkenhuis. Ubersaaie wedstrijd nr. zoveel.
je zou bijna zeggen, kappen met die hap en ga de f2 maar uitzenden. veel mooier
pomoek zegt
@soulmaster: ik vond het een leuke race. Dag, veel plezier bij de F2.
toniominestrone zegt
@pomoek: Waar?
zwepp zegt
@Soulmaster: Anderen naar het gekkenhuis verwijzen omdat ze jouw mening niet delen… Misschien heb je zelf een enkeltje nodig? ;-)
hplh zegt
@zwepp: sommige mensen hebben wat sturing nodig.
SpiderIV zegt
@soulmaster: ach de laatste ronden waren best aardig in het middenveld……………. ;-).
Niet boeiend verder maar F2 was gisteren ook niet erg spannend
skinny058 zegt
@Soulmaster: Lekker blijven klagen, wanneer je alleen maar commentaar kan geven is het misschien eens goed om je mond te houden. En inderdaad veel plezier bij de F2, want het was niet de meest spannende race inderdaad.
Dat gezegd hebbende was het een uitermate strakke race van Max en Lewis. Gasly was behoorlijk kleurloos en Ferrari moet Leclerc eens de kans geven ipv Seb.
mark997gt3 zegt
@Soulmaster: idd. Slaap verwekkend. Moet snel iets gebeuren. Ik zeg terug naar de smallere auto’s. Zag er niet uit maar gaf wel heel veel inhaal acties.
laptom zegt
@mark997gt3: Inderdaad. De 2015 auto’s waren echt zo verkeerd niet. Ook de hoge achtervleugel was prima. Alleen de voorvleugel veranderen en een iets bredere, maar simpeler achtervleugel en klaar.
rolov zegt
Zonder de sc was het misschien wel een 2e plek geweest voor max.
towi1989 zegt
@rolov: en als je vriendin een piemel had was jij homo
rolov zegt
@towi1989: wie zegt dat ze geen piemel heeft?
duckmefaddy zegt
@rolov: niks mis mee, als ie maar kleiner is dan de jouwe
jaapiyo zegt
@rolov: nee joh gekkie. Ik denk dat Leclerc een kansje gehad had om P2 te scoren mits zijn banden niet kapotstuk waren gegaan.
Gulli zegt
@rolov: ik denk dat Bottas gewoon nog ff wat meer gas had gegeven. Na de pitstop van Bottas kwam hij 1 seconde voor Verstappen te zitten. Twee rondjes later waren het er alweer 4! Die laten je echt niet dichterbij komen hoor
kempenaer zegt
Mercedes heeft gewoon heel veel over. Je ziet hoe ze wegrijden na de safety car situatie. Dan rijden ze binnen no time een paar seconden weg om iedere mogelijkheid van een aanval van RB of Ferrari te voorkomen en dan gaan ze 5-15 sec voor de rest van het veld rijden. Bewust niet veel verder ervoor omdat er anders te veel ontevredenheid bij het publiek komt wegens een te groot krachtverschil waardoor de FIA kan gaan ingrijpen.
Mercedes veinst een kleine voorsprong, maar in werkelijkheid is die heel groot.
kempenaer zegt
In de eerste ronde na de SC loopt Hamilton meteen 2 sec weg. Dan heeft Mercedes dus de mogelijkheid om tijdens de race met een ruime marge motorvermogen te spelen.
hiostu zegt
@kempenaer: nieuwe softs tegenover mediums met al een aantal rondes erop. Dan is het niet zo gek dat er aardig wat snelheidsverschil is.
87sandyd zegt
Hamilton is gewoon de beste coureur op de grid, period.
Max heeft weer een fantastisch resultaat neergezet, mogen wij weer trots op zijn.
vaakbenjetebang zegt
@87sandyd: Wat hebben wij daar dan aan bijgedragen, dat wij trots mogen zijn?
generaalalfa zegt
@vaakbenjetebang:
Trots op Max… je mag toch trots op Max zijn? Dat is wat hij zegt..
Nergens staat dat hij een bijdrage heeft geleverd zure druif.
87sandyd zegt
@vaakbenjetebang: Trots op Max zijn bedoel ik uiteraard, of mag dat niet omdat wij er niets aan bij hebben gedragen?
pa045 zegt
@vaakbenjetebang: Max is Nederlands. Net als de meeste (nog) in dit land. En als we met Oranje de wk finale spelen, zijn WE ook trots. Nederlanders die dit niet hebben, zijn aandacht zoekers.
vaakbenjetebang zegt
@pa045: O. Weet ik dat ook weer. Het zal van persoon tot persoon verschillen, maar ik kan alleen maar trots zijn op iets wat ik zelf bereikt heb. Als Oranje wint: leuk. Als Verstappen wint: ook leuk. Als ze daarvoor een uitzonderlijke prestatie hebben geleverd: alle lof. Maar trots? Nee, dat nooit.
87sandyd zegt
@vaakbenjetebang: Oke man, maar denk niet dat het ook maar iemand boeit of jij trots of niet trots bent…
drdre1 zegt
@vaakbenjetebang: als je zoontje of dochter iets heeft gepresteerd? Leuk. Maar papa is niet trots, want papa heeft ’t zelf niet gepresteerd. Man lul niet zo stroef. Natuurlijk kan je trots zijn op dingen die je niet zelf hebt gepresteerd. Je voelt je ermee verbonden voor een reden die jij alleen kan uitleggen. En gelukkig maar want als je alles zo moet uitvlakken, zou ’t er niet “leuk” uit zien op de wereld.
spiderman zegt
Tot nu toe erg saai seizoen in de F1. Mooie 3e plek evengoed van Max, voor de beide Ferrari’s. En die koele felicitatie tussen Hamilton en Bottas was ook opmerkelijk vandaag.
pomoek zegt
Jammer dat Hamilton tijdens de sc kon pitten. Was anders wel een leuke eindfase geweest. Ik denk dat Red Bull door bij de 2e stint te kiezen voor de zachte band Ferrari en MB hebben gedwongen harder te rijden dan dat ze eigenlijk wilden doen op de gele en witte band waardoor ze ook naar een 2 stopper moesten gaan.
Erik zegt
@pomoek: na de tweede pitstop van BOT had HAM een voorsprong van 31 seconden. HAM had de race met 20 ronden nog te gaan zelfs met half vermogen kunnen uitrijden. Een tweede stop voor HAM was niet nodig feitelijk omdat hij 1,5 sec mocht verliezen op BOT.
En dan nog na de SC even een rondje van 1.18,4 eruit stampen, tja, dat is HAM.
pomoek zegt
@erik2907: je hebt denk ik gelijk, was ik ff vergeten.
Erik zegt
@pomoek: geeft niet hoor, zag in de tijdentabel dat Hamilton op moment x plotseling 31 seconden voor lag, moest ook eerst terug denken hoe dat nu kon plotseling, maar uiteindelijk simpel verklaarbaar.
b088y zegt
Wow Wow, zoals verwacht is Renault nu echt terug!! Ricardo heeft zijn 2e race van het seizoen uitgereden en Hulkenberg zelfs zijn 3e! Jammer dat stroll niet 3 extra auto’s uit de top 10 meenam, anders zelfs punten gehaald. Maar het seizoen is nog lang en het kan nog alle kanten op, ik denk dat die jongens bij RB vannacht wat minder fijn slapen.
lekkerlinksrijden zegt
@b088y: ja ja, wat die oliebol had voorspeld komt wel uit
550maranello zegt
Max derde en goed gedaan dus! Jammer dat Mercedes zo goed blijft. Er moet wel wat gebeuren in de F1 dit is te dominant.
VeniVidiVici zegt
@550maranello: Waarom? Dat betekent gewoon dat de rest behoorlijk achterloopt met hun ontwikkeling…
550maranello zegt
@venividivici: klopt maar het zou beter zijjn voor de competitie als ze niet zo dominant waren. Niet alleen mijn woorden, Ross Brawn zei het een paar weken geleden ook al! Maar ja hier spreekt een Verstappen fan;-) Ben de eerste die gaat juichen als Verstappen bij Mercedes tekent!
VeniVidiVici zegt
@550maranello: Als Max naar Mercedes gaat dan juich ik wel mee. Alleen best lullig als dan ineens RBR de zaken op orde heeft en het dominante team is geworden.
ericd zegt
Leuk dat commentaar altijd van Olav Mol “Max is steady as the hell” en gisteren tegen Red Bull manager Chris Horner die vrij kortaf was: “as we say in Holand that was short and bondy”. LOL.
Yzord zegt
@ericd: heb zoiets nog nooit geroepen in Holland. Jij?
rob5nismo zegt
Mooi resultaat behaald door max. En Ferrari moet echt van die lompe strategieën af stappen want zo krijgen we Vettel of Leclerc nooit op een podium
reactief zegt
Wat lopen die Mercedesen hard zeg. Dat verschil wordt dit jaar niet meer goed gemaakt verwacht ik. Krijg het idee dat ze naar deze 1-2 positie racen om vervolgens de race uit te cruisen…
Verstappen een nette derde plek. Maar het puntje van mn stoel heb ik niet gezien deze race.
Inhalen lijkt ook niet echt makkelijker, terwijl kort volgen wel makkelijker lijkt.
Dan was het vorige slechtere seizoen van Max toch leuker om te zien. Creëerde in ieder geval wat meer actie.
pomoek zegt
Jezus Jack Plooij. Dat is geen bruinneuzen meer, dat is gewoon een absolute rimjob gatverdamme, het is gewoon om onpasselijk van te worden.
vaakbenjetebang zegt
Mercedes heeft zijn zaakjes echt ongekend goed op orde. Ferrari lijkt zich eerder druk te moeten maken om Red Bull dan dat ze in gaan lopen op Mercedes.
Dat rode ding mag dan wel hard lopen in een rechte lijn en in die zin is het vast de snelste auto op de grid (ja Toto, ik heb het tegen jou), maar daar pak je dus geen eerste plaatsen mee. Niet in de kwalificatie en niet in de race.
vaakbenjetebang zegt
@vaakbenjetebang: huh? Waarom staat dat als quote onder @pomoek, ik zag niets in het reactievenster staan dat daarop wees.
Neemt niet weg dat @pomoek daar absoluut de waarheid spreekt.
bassx zegt
@vaakbenjetebang: Mechanische grip is al jaren dominant van Mercedes. Wanneer je je afvraagt wat het nadeel van veel rake is: Sector 3, Catalunya.
jaapiyo zegt
@bassx: mechanische grip is juist het enige waar het soms aan ontbrak bij Mercedes.
vaakbenjetebang zegt
@jaapiyo: Die indruk heb ik ook een beetje, en nu Mercedes dat vrij grondig op lijkt te hebben gelost is er geen houden meer aan. Op ‘snelle’ banen is hun PU krachtig genoeg, op ’trage’ banen is hun mechanische grip nu ook steeds voldoende.
bassx zegt
@jaapiyo: Je bedoeld aerodynamische grip… Dat was altijd ondermaats bij Mercedes. Iets wat Toto zelf ook keer op keer bevestigde. Vlakke bodem zorgt voor een lage zwaartepunt en daarom meer mechanische grip.
jaapiyo zegt
@bassx: njet, aero was al puik. Daarom ook geen problemen op banen als Spa en Silverstone met supersnelle lange bochten, maar wel in Monaco, Singapore en Hongarije waar je heel rap uit krappe trage bochten moet wegsprinten (en aero weinig voor je kan betekenen).
bassx zegt
@jaapiyo: Laten we maar meteen stoppen hier en niet verder te discussiëren. Ik zie dat jou opvatting van mechanische grip niet hetzelfde is als die van mij. Niet voor niets dat Dernie zei “there is no such thing as mechanical grip” en “It’s like shock absorbers, it’s wrong but we know what they mean”.
Met mechanische grip heb ik het puur over hoe goed Mercedes planted is vanuit een mechanisch (lees: statisch) perspectief. Op papier heeft Mercedes de meest laterale grip, gedicteerd door design. Maar in jou argumenten komen dingen als aero en yaw rate ook om de hoek kijken. Wat is dan de definitie van mechanische grip? Ik dat Dernie gelijk heeft, deze bestaat gewoonweg niet.
pomoek zegt
Leclerc was redelijk anoniem deze race.
lincoln zegt
Nummer 1 2 en 3 zijn gewoon populisten ..
Helemaal populair op zo een podium staan ..
Specht zegt
Tja zolang er met de huidige V6 Turbo hybrid meuk gereden wordt blijft Mercedes gewoon elk jaar kampioen worden en van de coureurs de kampioen leveren.
Technische regelement is namelijk in 2013 opgesteld door een ex Mercedes medewerker die bij de FIA in dienst is gekomen destijds. Onmogelijk dat het dan toeval is dat Mercedes vervolgens 5 jaar op rij kampioen wordt. :)
bassx zegt
@Specht: Mercedes Medewerker? Heb je het nu over Ross Brawn? Je kan je alu-hoedje af doen en de autobiografie van Brawn lezen. Hij ziet Mercedes als Tyrrell, BAR, Honda en BrawnGP. Same team, different sponsors. Brawn was trouwens ook (mede)eigenaar toen het Mercedes logo op z’n Britse F1 auto en renstal werd geplakt.
Edge zegt
@bassx: Hij hoeft de biografie van Brawn niet eens te lezen om te zien dat het onzin is, een korte blik op zijn Wikipedia-pagina is voldoende. Brawn vertrokhet eind van 2013 bij Mercedes en trad in 2017 in dienst bij FOM als Managing Director Motor Sports. Tenzij Brawn eigenhandig tijdreizen heeft uitgevonden en Mercedes op die manier stiekem informatie heeft toegespeeld, kan hij dus onmogelijk invloed hebben gehad op de motorenformule die sinds 2014 van kracht is of het concept van de lagere, bredere auto’s dat sinds 2017 geldt.
bassx zegt
@edge: Dankjewel. De feiten die je aanhaalt zijn inderdaad veel sterker en overtuigender.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@jaapiyo: zou je in het vervolg de teams bij de uitslag willen zetten? Voor de minder die-hard volgers…
jaapiyo zegt
@svenska_aeroplan_ab: dat kan op zich. Alleen, minder diehard volgers die dan toch de lijst met uitslagen gaan lezen? Ik weet niet of die er zijn. Even een onderzoekje dan maar. Goed idee –> ‘like’ hieronder yay. Lekker overzichtelijk zoals het nu is –> like nay.
jaapiyo zegt
@jaapiyo: yay, ik wil de teams bij de uitslag!!1!
jaapiyo zegt
@jaapiyo: nay, ik vind het wel lekker clean zo!!1!
vaakbenjetebang zegt
@jaapiyo: Nay, mensen mogen zelf ook wel eens wat moeite doen. Alsof de gebraden haantjes je altijd maar zo de mond in moeten vliegen.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@vaakbenjetebang: ik volg alleen Autoblog, verder helemaal niks…
alfalfa zegt
@jaapiyo: je wilt je lezers toch informeren en het is hier nog steeds niet F1blog.nl dus yay!
ghost zegt
Lekker Max!