Pakt Hamilton ook in 2022 weer een zege, door de Grand Prix van Singapore te winnen?
In theorie kan het dit weekend al gebeuren; Max Verstappen die zijn tweede wereldtitel wint. Althans, ervan uitgaande, dat hij zijn eerste mag houden, nadat de FIA woensdag bekend maakt of Red Bull de budget cap regels heeft overtreden. Maar laten we dat even parkeren, want vandaag gaat het om de Grand Prix van Singapore. Als Max wint, Perez niet beter finisht dan vierde en Leclerc niet beter dan achtste, is Max de campeão van 2022.
Qua startposities is echter bijna het omgekeerde het geval. Leclerc is eerste, Perez tweede en Verstappen start slechts als achtste. Het had allemaal heel anders kunnen zijn, maar in de kwalificatie maakte Red Bull een zeldzaam foutje. Verstappen reed twee rondes die goed genoeg waren geweest voor pole position. Maar Red Bull misrekende zich met de hoeveelheid benzine. Zo kon het gebeuren dat Verstappen beide rondjes niet afmaakte. De Nederlander was na afloop not best pleased.
Het moet dus weer een inhaalrace worden voor MV1. En dat zal moeten gebeuren in…vochtige omstandigheden! Want jawel, ondanks dat de FIA de start weer lafjes lang uitstelt, begint de race met nog wat water op de baan. Dat wordt dus weer genieten!
Start
Leclerc komt aardig van zijn plek, maar dan blijkt de racelijn opeens minder grip te hebben. Perez verschalkt de polesitter richting de eerste bocht, Sainz komt vanaf P4 direct voorbij aan Hamilton en Norris pakt Alonso in. Verstappen staat ook op de goede lijn, maar hij heeft een ouderwetse door Olav Mol gepatenteerde poepstart. De RB18 staat te malen en een zwik coureurs komt direct voorbij. Verstappen valt terug naar P12.
In de vochtige omstandigheden komt iedereen redelijk schadeloos weg. Alleen achter in het veld is er een lichte faux pas. Albonio gaat daarbij in de rondte. Magnussen vecht een flink robbertje uit met Verstappen, alleen heeft de Deen schade aan zijn voorvleugel. Wellicht daarom laat K-Mag Max uiteindelijk toch gaan. Daarna maakt Max ook snel werk van Stroll en Tsunoda, maar Vettel blijkt voorlopig een wat hardere noot om te kraken.
Perez en Leclerc rijden vooraan ondertussen lekker rap weg bij Sainz en Hamilton daarachter. Sainz heeft na zes ronden al evenzoveel seconden achterstand op Perez. Hamilton rijdt achter de Spanjaard, maar is weer geen happy camper. Hij klaagt over de radio dat zijn team beter naar hem had moeten luisteren en dat zijn banden geen grip hebben.
De uit de pit gestarte Russell gaat ook nog niet als een speer. Omdat Magnussen een gehaktbal krijgt, klimt hij op naar P16. Maar deze opmars is niet bepaald te omschrijven als een warm mes door de boter. De coureurs die al veel tijd verloren zijn, krijgen echter respijt door een zekerheidje in Singapore: een safetycar.
Latifi rijdt namelijk Zhou aan, dus last de wedstrijdleiding wat extra rondjes in voor Bernd Maylander. Goed nieuws voor onder andere Verstappen, die inmiddels 34 seconden verloren heeft op het leidende duo. Magnussen maakt van de mogelijkheid gebruik om te pitten voor een set verse inters.
Mid Race
Verstappen gaat vrijwel direct nadat Bernd weer naar binnen gaat voorbij aan Vettel. Een rondje later is Gasly aan de beurt. Ja, deze safetycar is duidelijk in het voordeel geweest van Verstappen, die normaal gesproken zo’n beetje klaar was geweest voor het podium. Nu is opeens weer alles mogelijk. Dit keer blijkt Alonso echter voorlopig de bottle neck.
Richting de twintigste ronde van de race begint men hier en daar over de radio te praten over pitten voor slicks. Sainz kan andermaal het tempo niet volgen en laat nog steeds een seconde per ronde liggen op Perez. Op het moment lijkt het daardoor een mano a mano gevecht tussen Perez en Leclerc. Maar goed, we zijn pas op een derde van de race(!).
Dat er nog vanalles kan gebeuren, blijkt als Alonso opeens uitvalt met een kapotte Alpine. Zonde, want de beste man ging juist als een speer. Tegelijkertijd heeft Tsunoda een momentje dat hem bijna in de muur ziet eindigen. De Japanner weet dat net te voorkomen, met valt wel een paar plekken terug tot buiten de top-10. Er volgt een Virtual Safetycar, die Russell aangrijpt om te pitten voor slicks. GR63 heeft niet zoveel te verliezen, want hij reed nog steeds rond op P15.
Het is echter meteen vrij duidelijk dat het nog te vroeg was voor deze switch. Russell gaat namelijk door de eerste bocht als een Formula Drift racer. In zijn eerste snelle ronde is Russell elf seconden te langzaam. Dat gaat dus nergens heen voor Russell. Binnen de kortste keren rijdt hij een hele pitstop achter de op een na laatste man Albon. Die echter pardoes de muur inrijdt en de volgende virtual safetycar veroorzaakt. Wie durft de volgende gok op slicks aan? Het antwoord is niemand.
Verstappen jaagt nu op Norris voor P5. Hij heeft nu andermaal zo’n 35 seconden achterstand op de race leiders. Maar er is weer opschudding. Ocon is de volgende uitvaller. Net als zijn teamleider valt hij uit met malheur. En dat is dus weer een virtual safetycar. Hamilton maakt duidelijk aanstalten om Sainz voorbij te gaan, maar moet dan toch wachten totdat de VSC eindigt.
Verstappen is ook een beetje ongeduldig en knalt bijna op Norris in een poging meteen na het einde van de VSC voorbij te gaan aan de McLaren. Was Verstappen nu te vroeg of ging Norris daar een beetje lijp van het gas? De Brit vond het allemaal maar gevaarlijk. Een raar momentje.
En dan gebeuren er opeens twee cruciale dingen. Het eerste is dat Hamilton opeens in de muur staat. Het tweede is dat Russell uit het niks opeens de snelste man op de baan is. Zo snel kan dat dus gaan en zo precair is die balans dus. Op miraculeuze wijze weet Hamilton zijn Mercedes vlak achter Norris en vlak voor Verstappen weer in het gareel te krijgen.
Hamilton weet Verstappen op te houden, maar de voorvleugel van de Mercedes is echter duidelijk gehavend. Dit kan zo niet, maar toch laat Mercedes Hamilton nog een ronde doorrijden. Daarna komt bijna iedereen alsnog binnen, maar zorgt Tsunoda voor nog meer chaos. De Japanner is al gestopt voor slicks, maar komt er dan achter dat die toch wat glibberiger zijn dan gehoopt. Hij zet zijn Alpha Tauri in de muur en veroorzaakt een echte echte safetycar.
Ook Ricciardo maakt dan zijn stop. Samen met Bottas gaat hij in tegenstelling tot de rest naar softs. RIC is misschien wel de grootste bofkont van deze situatie, want hij klimt op naar P6. Russell komt ironisch genoeg ook nog een keer binnen, nu voor een set nieuwe softs. Voordeel voor RUS is dat hij door de safetycar natuurlijk wel alle tijd die hij verloren heeft weer goedmaakt.
Misschien maar even een volgorde gezien alle chaos. Met vermoedelijke nog een rondje of 17 te gaan (de 61 ronden halen we niet gezien de tijd), is de top-10 nu PER – LEC – SAI – NOR – VER – RIC – STR – VET – HAM – GAS, met iedereen op medium slicks behalve dus Ricciardo. We hebben nog een dik half uur te gaan…
Verstappen probeert wederom meteen plekken op te schuiven, maar vergallopeert zichzelf. Hij gaat vol aggro om Norris te verschalken, wetende dat hij niet weer een bak tijd kan verliezen op de top-3. Max verremt zichzelf echter en schiet rechtdoor. Hij verliest daarbij een aantal plekken en komt nu ironisch genoeg vlak voor Hamilton weer terug op de baan. MV1 heeft zijn banden echter beschadigd en moet nogmaals pitten. Omdat er net een safetycar is geweest die het veld lekker dicht bij elkaar heeft gebracht. Valt hij daarbij terug naar P12.
Russell raakt ondertussen Schumacher bij een poging de top-10 te bedreigen. Deze Brits-Duitse strijd eindigt in het voordeel van Duitsland, maar uiteindelijk van niemand. Russell heeft namelijk direct een lekke band, maar een paar ronden later moet ook Schumacher nogmaals de pit opzoeken. Daarbij vallen beiden terug tot P13 (Schumacher) en P14 (Russell).
Perez komt op slicks nu duidelijk onder druk te staan van Leclerc in de Ferrari. De Mexicaan heeft twee problemen. Ten eerste heeft hij naar eigen zeggen wat issues met zijn power train. Ten tweede onderzoekt de wedstrijdleiding hem vanwege een potentiële overtreding van de regels onder de safetycar. Desalniettemin: binnen no time heeft het duo weer tien seconden voorsprong op Sainz.
Finish
Voor de finish krijgen we het bericht dat de echte finish, pas na de race zal plaatsvinden. Het onderzoek naar Perez zal namelijk pas beslist worden na de race. Voordeel voor de Mexicaan is dat Leclerc door het beste van zijn banden lijkt te zijn. Zoals wel vaker dit jaar, is de Ferrari dit jaar goed in de eerste rondes op slicks, maar de Red Bull beter in het heelhouden van de banden.
Ferrari vertelt Leclerc dat hij binnen vijf seconden moet blijven. Red Bull draagt Perez op weg te rijden van Leclerc. Het verschil met zeven en een halve minuut te gaan is een dikke drie seconden. Verstappen heeft zich ondertussen opgeklommen naar P9, vlak achter zijn oude vriend Hamilton. Beiden hebben vandaag een foutje gemaakt dat hen het podium kost. Maar dat zal dit duel er niet minder heet op maken. Vlak voor het duo probeert Vettel P7 over de meet te rijden voor Aston Martin.
Als Hamilton probeert Vettel in te halen gaat hij iets buiten de droge lijn. Verstappen profiteert en gaat naar P8. Perez kruipt ondertussen tiende voor tiende richting een voorsprong van vijf seconden. Het wordt kiele-kiele. Maar het touwtje breekt voor Leclerc. Perez peurt nogmaals alles uit de RB18 en rijdt het gat opeens naar dik zes seconden. Zou wel zuur zijn als ‘ie nou een tien seconden straf krijgt…
Na een bij vlagen ietwat lange, maar uiteindelijk toch zeer interessante zit, wint Perez zo zijn vierde Grand Prix en de tweede van dit seizoen. Fijn voor Red Bull om te weten dat Ome Serge dit af en toe kan op het moment dat Verstappen het dan een keer laat liggen. Leclerc en Sainz vergezellen de Mexicaan op het podium. Sainz zal zich echter achter de oren krabben. Zijn pace kwam vandaag niet in de buurt van die van teamgenoot Leclerc.
Achter de top-3 zijn er twee teams ontzettend blij. Het eerste is McLaren, dat vandaag met P4 en P5 erg goede zaken doet in de strijd met Alpine in het constructeurs WK. Iets soortgelijks geldt voor Aston Martin, dat met Stroll en Vettel voor respectievelijk P6 en P8 gaat. Verstappen pakt Vettel nog net in voor P7 in de laatste ronde. Hamilton en Gasly pakken de laatste plekken in de top-10.
De volgende race zal Verstappen kampioen worden in Japan, maar dit weekend was een beetje rommelig. Ach ja, kan ook een keer gebeuren. Zijn we al in Suzuka?
UPDATE: Perez houdt zijn overwinning. Hij krijgt een keer een waarschuwing en een keer een vijf seconden straf voor teveel afstand houden tot de safetycar. Daar het verschil met Leclerc op de meet ruim 7 seconden bedroeg, is Perez nog steeds P1 en Leclerc P2.
Uitslag Formule 1: Grand Prix van Singapore 2022
- Perez – Red Bull
- Leclerc – Ferrari
- Sainz – Ferrari
- Norris – McLaren
- Ricciardo – McLaren
- Stroll – Aston Martin
- VERSTAPPEN – Red Bull
- Vettel – Aston Martin
- Hamilton – Mercedes
- Gasly – Alpha Tauri
- Bottas – Alfa Romeo
- Magnussen – Haas F1
- Schumacher – Haas F1
- Russell – Mercedes
DNF
Tsunoda – Alpha Tauri
Ocon – Alpine
Albon – Williams
Alonso – Alpine
Latifi – Williams
Zhou – Alfa Romeo
pomoek zegt
Hele leuke race. Ongelooflijk knap eigenlijk dat 14 autos de finish hebben gehaald. Knap gereden door Leclerc en Perez. Voor Verstappen valt de schade mee, zolang Perez de 25 points mag blijven houden. Maar het was een ouderwets fouten festival dit weekend bij Red Bull. Kwalificatie verkl00t, race start idem en een fout tijdens de herstart. Eerste echte grote fout van Verstappen dit seizoen. Hoe dan ook mag hij nu per race nog meer punten verliezen tov Leclerc dan voor Singapore.
banderas zegt
Vooral dom met koude banden en remmen zo’n actie te maken. Die jongen moet eerst rustig blijven.
sportevo zegt
Ik denk dat het team van Verstappen zo boos is vanwege die blunder, dat ze allemaal de debriefing overslaan en direct het circuit zullen verlaten.
Edge zegt
Onkarakteristiek slecht weekend voor Verstappens kant van de garage. Eerst die mega strategische blunder in Q3 waardoor hij twee polerondjes het putje in gooit en slechts achtste moet starten, en dan op race day een slechte start van Verstappen die vervolgens wel sterk rijdt, pech heeft dat die call om het omgekeerde van Norris te doen slecht uitpakt dankzij die safety car die Tsunoda veroorzaakte, vervolgens een fout maakte bij het inhalen van Norris, veel plekken verloor en zijn banden zo vlak remde dat hij voor een nieuw setje moest gaan. Daarna wel gewoon weer gereden zoals je hoort te rijden in die Red Bull, maar toen was er niet genoeg tijd om nog aan veel damage control te toen.
Doodzonde, want de snelheid die in de auto zat was meer dan goed genoeg voor een dominante overwinning als Verstappen vooraan had kunnen starten. Collectief heeft Verstappen’s kant van de garage (inclusief coureur dus) het laten afweten. In het grote plaatje doet het er niet zo heel veel toe omdat Verstappen toch wel kampioen wordt, maar hierdoor is het wel weer iets moeilijker geworden om dat kampioenschap in Japan te pakken. En dat zou toch het droomscenario zijn, na twee jaar afwezigheid weer naar Japan en dan daar op het circuit waar Honda eigenaar van is, voor de Japanse fans met een Honda-krachtbron die titel pakken. En voor Verstappen persoonlijk is Suzuka ook speciaal, want daar maakte hij zijn F1-debuut toen hij in 2014 daar de vrije training mocht rijden voor Toro Rosso. Om de titel daar te pakken moet hij 8 punten meer scoren dan Leclerc, dus alleen met een overwinning mét bonuspunt voor snelste raceronde heeft hij het in eigen hand.
Perez heeft het vandaag uitzonderlijk sterk gedaan. Hij zat de laatste tijd toch wel in een aardig dipje, maar reed vandaag gewoon een puike race. Uitstekend gestart en Leclerc vakkundig achter zich gehouden. Gezien het gebruikelijke krachtsverschil tussen Perez en Leclerc is dat echt een wereldprestatie.
Richmond zegt
Misschien voelde het hele team druk van de eerste matchball.
flex01 zegt
Verstappen weer in verkloten modus
sportabgasanlage zegt
Weer?
michelF zegt
Verstappen wint 13/18 races en is weer in de ” verkloten modus” ??
heb jij onder een steen gelegen de afgelopen 7 maanden?
mashell zegt
We dachten dat Verstappen het Verprutsen verleerd was maar dat blijkt helaas niet het geval. Nou ja zo blijft het WK toch nog een klein beetje spannend.
Benny_Weisz zegt
Als Max een foutloze race had gereden was hij hooguit P3 geëindigd….. grootste fout van het weekend ligt echter bij diegene binnen het RB-team die verantwoordelijk was voor het tanken.
z3cabby zegt
Niemand die het allemaal wat verdacht vond dit weekend rondom RBR? Zijn er niet gewoon wat toevalligheden gecreëerd waarmee de 2e plaats van Perez in het kampioenschap wat zekerder is gesteld en opdat er in Japan in de volgende race de grote beker kan worden gescoord? Ik ben alles behalve van complottheorieën, maar mij komt het allemaal wat vooropgezet voor.
pomoek zegt
Nee. Het risico dat een dergelijk ingewikkeld complot misgaat is bijna 100%. De kans dat Verstappen deze race zou winnen en Leclerc 8e zou worden was al bijzonder klein. Risico op grote problemen met de fia is enorm groot als een dergelijk complot uit zou komen. En de opbrengst, het kampioenschap binnen halen in Japan, is ook verwaarloosbaar. Daarbij komt dat RB nu punten, en dus geld heeft verloren met de slechte score van Verstappen. Er zijn gewoon fouten gemaakt. It happens.
Edge zegt
Als dit Red Bulls manier was om te zorgen dat het kampioenschap in Japan gepakt wordt, mogen ze toch wel even terug naar de tekentafel. Bij een normale race in Singapore was de titel in Japan een formaliteit geweest. Nu is de kans op kampioenschap in Japan stukken kleiner, want de enige manier waarop ze het in eigen hand hebben is als Verstappen wint mét bonuspunt voor snelste raceronde.
jaapiyo zegt
Nou ja. Dat, of een 1-2 pakken.
okdoei zegt
“Ik ben alles behalve complottheoriën…” en dan kom je met de meest vergezochte en dwaze complottetheorie aankakken.
Natuurlijk is dit niet “verdacht” of een creatie van “toevalligheid”. Wat een onzin.
Als Max top 3 was geëindigd, dan was het volgende week een stuk makkelijker geworden voor het rijderskampioenschap.
RB gaat echt niet express Max verder naar achter laten starten om te hopen dat Perez wint – wat geeneens een zekerheid was want zo voortreffelijk deed ie t de laatste tijd niet.
Dit is echt te dom en ik baal ervan dat ik überhaupt reageer maar dit soort dwaze en debiele opmerkingen moeten wat mij betreft de kiem in worden gesmoord.
z3cabby zegt
I stand corrected. Dank voor je overtuiging; ik kan weer rustig ademhalen. Niet cynisch bedoeld.
flyerbunch zegt
Jammer dat het niet mocht zijn voor Max dit weekend. Het zat al verkeerd bij de VT en werd zo naar de kwalificaties en race doorgetrokken. Japan zal hem hopelijk beter gezind zijn..
flatsix010 zegt
Jammer voor Max, mooi voor de neutrale toeschouwer.
mashell zegt
Weten we zeker dat Sergio Perez en Mark Rutte niet één en dezelfde persoon zijn?