Wij zijn klaar voor de eerste en enige Aziatische nachtrace van het jaar!
Het gehele jaar wordt Ferrari gezien als het te kloppen team, maar in het klassement hebben haar coureurs deze overtuiging nog niet kunnen verwezenlijken. Vettel staat voorafgaande aan de Grand Prix van Singapore meer dan een volledige racewinst achter Hamilton. Liefst 30 punten moet hij toegeven op zijn rivaal. Kan hij deze achterstand onder de felle verlichting van het krappe stratencircuit goedmaken, na zijn teleurstellende kwalificatie?
Terwijl Hamilton en Vettel de focus op elkaar richten, kunnen de andere coureurs voor eigen succes gaan strijden. Max Verstappen, bijvoorbeeld, start als tweede en heeft uitzicht op een verdiende zege. Raikkonen, Bottas en Ricciardo moeten we eveneens niet afschrijven. Immers, een plotselinge Safety Car kan de situatie zomaar omgooien. De kans is enorm groot, want nog nooit werd er een race verreden in Singapore, zonder dat de hulpauto de baan op kwam.
Achter de beste zes, zal het er eveneens om gaan spannen. Haas oogt sterk, maar Force India (dat voor België al haar constructeurspunten verloor) is eveneens snel en is op zoek naar een goede dubbele puntenfinish. Renault maakt eveneens kans op respectabel resultaat. Sauber, McLaren en Toro Rosso rekenen we als outcasts, terwijl Williams bijna zeker achteraan zal eindigen. Enfin, we gaan racen.
START
Verstappen is er klaar voor. De Nederlander neemt aan agressieve houding aan en wil direct aan de leiding gaan. Een ietwat trage staat brengt hem echter in gevaar voor Vettel op P3. Hoewel Verstappen zijn positie weet te behouden, probeert Vettel hem op het snelle rechte stuk alsnog in te halen. Voordat dit gebeurt, krijgt Esteban Ocon (Force India) een beuk van teamgenoot Perez. De Fransman vliegt de muur in, waardoor de Safety Car naar buiten wordt geroepen. Voor Verstappen komt de AMG GT (rijtest) net te laat de baan op. Vettel is er al voorbij en mag zijn positie behouden.
Bij de herstart houdt iedereen zich gedeisd. Hamilton toont honger voor zijn vijfde titel en schiet direct weg, met Vettel op iets meer dan een seconde. Mogelijk heeft de Ferrari betere race pace, dus de Brit moet zijn rivaal buiten een seconde houden, zodat hij geen DRS kan inzetten. Verstappen volgt eveneens op een seconde. Bottas, Raikkonen en Ricciardo sluiten zich daarachter, met Perez als best of the rest. Grosjean, Alonso en Sainz completeren de top 10.
Verstappen laat zien dat Red Bull een auto heeft gebouwd die beter kan volgen dan de rest. Terwijl Vettel op 0,9 seconde van Hamilton rijdt, volgt de Nederlander op 0,6 in de langzame gedeeltes van de baan. De teamgenoten van deze drie coureurs maken het elkaar minder lastig. De Force India is op dit moment van de wedstrijd wel degelijk de snelste auto van het middenveld. Perez heeft na tien ronden al bijna vier seconden op Grosjean (P8).
Vettel en Verstappen zitten Hamilton op die hielen tot aan de 11e ronde. Waar ze eerst binnen een seconde van elkaar reden, begint Hamilton ineens aan te zetten en vergroot hij het gaat met Vettel (P2) naar meer dan twee seconden. Verstappen verliest op zijn beurt nog meer tijd op Vettel. De pitstops zitten eraan te komen, dus het zal erom spannen wie op het juiste moment de snelste rondes kan rijden.
MID RACE
Terwijl er berichten binnenkomen van druppels in de pitstraat, duikt Vettel naar binnen om te bekijken of dit inderdaad klopt. Vettel laat verse ultrasofts monteren en Hamilton zal moeten reageren. En jawel, één ronde later komt Lewis naar binnen. Echter, in tegenstelling tot Vettel, komt de Brit naar buiten op de hardere band (Soft). Dit betekent dat hij de gehele wedstrijd uit moet kunnen rijden, terwijl dat voor Vettel veel lastiger wordt. Nog vervelender voor Vettel is het feit dat zijn rivaal voor Sergio Perez op de baan komt. Na meer dan een ronde snelt Vettel hem pas voorbij. Dit alles komt goed uit voor Verstappen, want nadat de Nederlander naar binnen is gekomen, komt ook hij – eveneens op de Softband – uit voor Vettel.
Tot overmaat van ramp werkt de snellere ultrasoft geenszins voor Vettel. Na enkele ronden geeft hij drie seconden toe op Verstappen en rijdt hij zelfs acht seconden achter Hamilton. Terwijl dit alles gaande is, gaat de naar Sauber vertrekkende Raikkonen aan de leiding, op enkele seconden voorsprong van Ricciardo.
De middenvelders zijn eveneens naar binnengedoken. Alonso probeert langer buiten te blijven en rijdt op P7, maar Perez, Hulkenberg en Grosjean hebben wél nieuwe banden gehaald en sluiten aan bij de beide Williams’, waar ze vervolgens niet voorbijkomen. Verder zijn er in het middenveld weinig verrassingen te bekennen.
We hebben inmiddels meer dan een derde van een wedstrijd verreden en de druppels beginnen in steeds grotere getallen naar beneden te komen. Ricciardo wacht er niet op, duikt naar binnen en sluit weer aan als zesde. Tegelijkertijd rapporteert Gasly op de radio dat zijn banden gedaan zijn, waardoor toekomstig Ferrari-coureur Charles Leclerc een kans krijgt een heuse inhaalactie te realiseren!
Nu vooraan alles gestaag verloopt, beginnen we achterin het veld juist gevechten te zien. Alle middenvelders die vroegtijdig zijn gestopt, sluiten namelijk aan in de Lokomotiv Sirotkina. De Williams-coureur mag misschien weinig potten breken in zijn draak van een auto, hij houdt goed stand onder druk. Perez, die al rondenlang achter de Rus rijdt, heeft eindelijk de kans Sirotkin in te halen. De Rus laat echter niet zomaar over zich heen walsen en vecht eerlijk terug. Perez moet er niets van hebben en deelt weer een beuk uit. Ditmaal is hijzelf het slachtoffer. De Mexicaan moet de pitstraat in voor zijn lekke band, maar hij kan ook nog een penalty verwachten. “That’s approximately 100 percent Sergio’s fault,” zo oordeelt commentator Martin Brundle. Ironisch genoeg pakt Hulkenberg Sirotkin in een simpele, doch geniale actie.
Het gevecht om de dertiende positie begint nu ook de leiders te benadelen. Hamilton had een voorsprong van ruim drie seconden op Verstappen, maar door de stribbelingen valt Max met zijn neus in de actie. Ineens kan hij de versnellingsbak van de Brit bijna aanraken. Sterker: hij probeert hem zelfs voorbij te glippen! Het lukt hem echter niet en Lewis bouwt zijn voorsprong weer uit. Volgende keer beter.
FINISH
In de slotronden van de wedstrijd blijkt dat de strategie niet voor iedereen goed is uitgepakt. Waar we Force India en Haas als de favorieten zagen voor een fijn resultaat, hebben beide teams de kansen vergooid. Penalty’s, crashes, enzovoort. Het had zo mooi kunnen zijn. In plaats daarvan zijn het McLaren, Renault en Sauber die voor de restjes strijden. Alonso rijdt in zijn eigen klasse op P7 en noteert zelfs de snelste ronde! Sainz, Leclerc en Hulkenberg rijden eveneens een puike wedstrijd en kunnen punten verwachten.
Vooraan is de strijd gestreden. Sinds Vettel zijn strategie niet heeft kunnen laten werken, rijdt hij eenzaam op P3 achter Verstappen. Hamilton bouwt zijn voorsprong uit naar 40 punten en lijkt daarmee af te stevenen op zijn vijfde titel. Tussen Bottas, Raikkonen en Ricciardo is de strijd nog niet gestreden. De Fin in de Ferrari, evenals de honingdas in de Red Bull, komen redelijk dichtbij, maar zijn ter ver weg voor een actie. Dit ondanks de aanwezigheid van Hulkenberg. Het geklaag wordt verstuurd naar de raceleiding, maar het komt niet aan. Bottas rijdt niet dicht genoeg in de buurt van de Duitser en voelt hierdoor de kou van de Iceman in zijn nek. Een inhaalactie komt er niet, en daarmee komt de wedstrijd tot een tamelijk oninspirerend einde. Hamilton wint overtuigend, 12 seconden daarachter vinden we Verstappen. Vettel moet genoegen nemen met P3, op een pijnlijke afstand van 30 seconden.
Interessant detail: Kevin Magnussen liet tegen het einde nog een stel verse banden monteren en noteerde daarmee de snelste ronde van de race! Zijn tijd was een 1:41.905.
Hieronder bekijk je de volledige uitslag:
1. Hamilton
2. Verstappen
3. Vettel
4. Bottas
5. Raikkonen
6. Ricciardo
7. Alonso
8. Sainz
9. Leclerc
10. Hulkenberg
11. Ericsson
12. Vandoorne
13. Grosjean
14. Gasly
15. Stroll
16. Perez
17. Hartley
18. Magnussen
19. Sirotkin
DNF
Ocon
trustmeiamanengineer zegt
Best wel een saaie race eigenlijk… Wel puik gereden van Max en ook Hamilton. Kansloze strategie van Ferrari weer, wk uitslag is nu wel bekend denk ik…
duckmefaddy zegt
@trustmeiamanengineer: ik vond de race best prima. Geen pareltje, maar saai zou ik niet zeggen
ardonjr zegt
@duckmefaddy: Ik heb serieus stukken gemist omdat ik gewoon in slaap ben gevallen.. Echt spannend vond ik het allemaal niet eigenlijk.
duckmefaddy zegt
@ardonjr: ah kijk! Dat waren net de interessante stukken die je gemist hebt. Sund!
kenju zegt
@ardonjr: Dit is wat F1 is en altijd is geweest. We hebben veel saaiere periodes gehad. Ik vraag me tegenwoordig ook af hoe lang mensen F1 kijken wanneer ze zeggen dat ze iets een saaie race vonden.
Begrijp me niet verkeerd, saaie races zijn er zeker en misschien in een bepaald opzicht meer dan vroeger omdat de auto’s saaier zijn, ze erg makkelijk te rijden zijn en er amper fouten gemaakt worden en zo wel, ze gewoon weer het circuit op kunnen sturen. Verder mag iedereen natuurlijk zijn mening hebben.
Maar gisteren hebben we met zaken als Sirotkins verdedigende werk, de fout van Ferrari, Perez’ capriolen, het afwachten of Hamilton zijn banden kon managen en die lompe Merc over het circuit kon blijven sturen, best een interessante race gehad.
Trouwens, als je bang bent voor een saie race, dan kun je ook later beginnen met kijken, en dan door de saaie stukken heen skippen. Al bestaat de kans dat je bepaalde dingen wel mist natuurlijk.
e90320d208pk zegt
@trustmeiamanengineer: WK-uitslag is nu wel bekend? Nope, Ham heeft 40 puntjes voorsprong, maar er zijn nog 6 races waarin er van alles gebeuren kan. Uitvalbeurtje van Hamilton (onwaarschijnlijk I know) en Vettel 1e maakt het verschil alweer 15 puntjes. Just saying.. ;)
Erik zegt
@e90320d208pk:
Als Max de laatste zes races wint en HAM, VET, RAI en BOT de laatste zes races allemaal uitvallen is Max kampioen.
Feit is dat VET feitelijk de laatste 6 races moet winnen. HAM komt dan uiteindelijk 2 punten te kort als hij alle resterende races 2e wordt.
viezefreddyw zegt
Via deze weg wil ik Sergio Perez en Sergey Sirotkin bedanken voor hun racerij en het daardoor erg spannend maken van deze race. De race had het nodig en daardoor was er veel actie te zien. Leuk dat Ferrari met Vettel de aanval wilde inzetten door op de Ultra’s te rijden maar iedereen en zijn moeder wist dat je het dan moeilijk gaat krijgen gedurende de race. Hierdoor heeft Verstappen een mooie tweede plek binnen gehaald ondanks dat het ding achterin zijn auto zo gek deed dit weekend en weet Hamilton zijn kampioenschap nog zekerder te maken. Die gozer is in absolute topvorm dit seizoen en heeft het kampioenschap nu al meer dan verdient. Ere wie ere toekomt.
Voor de rest is het best een mooie top 10 met Alonso, Sainz en Leclerc achter de veel te snelle top 6. Ja, het werd een leuke race zoals we kennen op het Marina Bay.
isn1981 zegt
@viezefreddyw: zou het niet anders kunnen verwoorden.?
viezefreddyw zegt
En buiten al dit Formule 1 ‘geweld’ om werd Jeffrey Herlings maar eens wereldkampioen MXGP. Klasse hoor!
Design_Driven zegt
@viezefreddyw: Dat is natuurlijk super maar hij rijdt met 2 wielen te weinig.
panam1 zegt
-edit: doe eens rustig.
dennise zegt
@panam1: http://www.lekkerjanken.nl is wellicht een geschiktere site voor u, droeftoeter!
panam1 zegt
-edit: doe eens rustig.
bastiaanhd zegt
@panam1: Het hele idee van de reactie mogelijkheid is dat iemand zijn of haar mening kan geven. Hij geeft zijn mening over wat hij heeft gezien. Gezellig weekend nog voor zover dat nog gaat lukken.
e90320d208pk zegt
@panam1: Eat a Snickers, you feel better kiddo.
toniominestrone zegt
@panam1: Dumpert?
duckmefaddy zegt
@panam1: ik snap jou domme reactie niet
vtie zegt
@panam1: zeg.. misschien dat de redactie jouw reactie even kan wegjorrisen? Groeten thuis!
renegade zegt
@panam1: jij bent de Renault motor onder de reaguurders. Lekker explosief!
Wees blij dat positieve gasten als @viezefreddyw hier bloggen i.p.v. alleen al dat zeik geneuzel te moeten lezen van ongestelde testosteron-wratjes.
ikleesookoverautos zegt
@panam1: jq nogal
ikleesookoverautos zegt
@panam1: maar zijn vaderrrrr heeft een Ferrari
rickthestig zegt
@viezefreddyw: Amen
fastforward zegt
Ferrari het geklopte team. Op Hamilton staat geen maat.
e90320d208pk zegt
@fastforward: Geef Verstappen een Mercedes en het is hommeles ;)
pomoek zegt
Mooi resultaat voor Verstappen, goed gereden. Jammer voor het kampioenschap dat Hamilton zo’n geweldige race reed. Verder niet een hele enerverende race.
rufctr01 zegt
Renault heeft wat peekaatjes gevonden of is Ferrari er wat kwijtgeraakt?
e90320d208pk zegt
@rufctr01: Verkeerde strategie van Fellali
laptom zegt
@rufctr01: Renault is er nog steeds 50 kwijt hoor. Lag vooral aan de auto vandaag en niet aan de motor.
rob5nismo zegt
Verdiend podium voor iedereen die erop stond.Wat kan Ferrari toch lopen kutten met strategieën
Turboost zegt
@rob5nismo: Precies mijn gedachte bij de pitstop van Vettel.
rob5nismo zegt
@turboost: als hij ook.voor de soft was gegaan dan had hij 2de geworden
laptom zegt
@rob5nismo: Waarom? Dan was hij nog steeds achter Max de baan opgekomen.
rob5nismo zegt
Dan had zijn race er heel anders uitgezien dan was hij misschien samen met Max binnen gekomen of wat eerder
Turboost zegt
@rob5nismo: Durf ik niet te zeggen. Ik vond het een twijfelachtige keuze van Ferrari. Softs zijn langzamer, dat weet iedereen, maar ik had ze als leading-strategic bij Ferrari er wel onder laten leggen. Daargelaten weet ik niet wat er wel meespeelde voor de keuze voor Ultra’s. Een achterstand van 30 seconden op de winnaar is toch aardig Ferrari-onwaardig.
rob5nismo zegt
@turboost: dat vind ik ook die achterstand hebben we vaker gezien met red bull en alles wat daar achter zit
VeniVidiVici zegt
Mooi podium en klasse gereden van Max met de mindere auto. En mijn god zeg wat zat die Olav Mol op z’n ouwehoerstoel. Heb het tv geluid aantal uitgezet met dat getoeter. Zelfs bij de boardradio’s en baanacties kletste hij maar door met onzin.
piquet1986 zegt
@venividivici: ja hij was met de boordradios irritant vandaag. Erdoorheen lullen om vervolgens tot de conclusie te komen dat hij meestel wel hoort, maar nu toevallig niet. Ja gek hè
Robert zegt
@venividivici: als KPN-klant mag ik dit weekeinde ook eenmalig gratis genieten van de Ziggo Sportkanalen, maar inderdaad… wat een bij tijd en wijle oeverloos gel*l, zeg. Daar ga ik dus echt geen 15 euro per maand voor neerleggen. Volgende race weer gewoon via RTL Duitsland of de Engelstalige stream via hesgoal.com.
Rick-dos zegt
De nummer 1 rijders van de topteams die tegen elkaar racete en de nrs 2 die tegen elkaar racete. Was mooi om te zien. De top tegen elkaar en de subtop tegen elkaar.
Maar wat een race weer van Hamilton. Hij hoort zonder enige twijfel bij de groten der F1 ooit.
Mooi podium trouwens ook aan het einde.
Robert zegt
Gênant om te zien hoe Bottas met de betere auto onder de kont niet in het kielzog wist te blijven van Verstappen’s Red Bull en eveneens gênant hoe Ferrari andermaal op z’n gezicht gaat met een waardeloze race-strategie. Terecht dat Vettel daar via de boordradio al z’n vraagtekens over uit.
Verder moest inderdaad de sensatie vooral uit het foutenfestival van Race Point Force India en het onverwacht sterke rijden van Sirotkin worden gezocht; veel meer dan dat viel er niet te genieten.
Gulli zegt
@rrrobert: Ik vond het nog vreemder dat hij niet bij Hulkenberg voorbij kwam, daar rijdt hij op andere circuits minstens 60 seconden vóór. Misschien moeten ze de auto van Hamilton afstellen op vooraan rijden en die van Bottas op inhalen, is logischer denk ik.
CasperH zegt
Ik geloof niet dat ik ooit zoveel auto’s in de DRS heb zien rijden zonder dat er inhaalacties volgden. Vond het eerlijk gezegd poepsaai wat betreft de Top 6. Verder was eigenlijk alleen Sirotkin van belang omdat iedereen achter hem vast kwam te zitten en dus in gevecht kwam. En gevechten die niet om het kampioenschap gaan zijn hoogstens vermakelijk te noemen maar imho een stuk minder leuk om te zien.
ikschrijfookoverautos zegt
@casperh: Heb je nou gewoon je Whatsapp-bericht overgenomen en hier geplakt?
CasperH zegt
@ikschrijfookoverautos: ja!
toyotafortuner zegt
Mooie 2e plek van Max
toniominestrone zegt
Volgens mij had Perez met zijn dwaze actie gewoon een wedstrijd schorsing moeten krijgen.
Robert zegt
@toniominestrone: tenminste een zwarte vlag i.p.v. een drivethrough-penalty was op z’n plaats geweest. Dit was geen wheel-to-wheel racing meer; hij ramde de Williams van Sirotkin gewoon in de flank.
chrisvis zegt
In spa wachten ze net kang genoeg dat Vettel voorbij Lewis geraakte en nu vandaag weer net lang genoeg wachten tot Vettel voorbij max zit. Ze willen bij de FIA Ferrari wereldkampioen maken. Al een geluk heeft max zijn betere strategie alsnog roet in het eten gegooid bij de rode brigade!
tfsi zegt
Alle lof voor Max! Vele malen beter gereden dan Hamilton ook nog met een auto die niet goed functioneert.
Als Hamilton een piepje of kraakje hoort raakt dan is hij al in paniek
Maar Max blijft geconcentreerd.
En kan problemen omzeilen in de race.
ewoudhoed zegt
@tfsi: Tom? Ben jij dat?
tfsi zegt
@ewoudhoed: Tom? Nee
peke zegt
@tfsi: vele malen beter gereden? Even de oranje bril af zeg.
Ja max rijdt momenteel enorm sterk.
Maar bij Hamilton alles op de auto gooien is te makkelijk. Die gast rijdt bizar hard, enorm stabiel en blijft nagenoeg continue uit de problemen. Is echt een fantastisch coureur, ondanks zijn nukken.
tfsi zegt
@peke: Ik kan niet anders ik weet 100% zeker dat Hamilton dit niet voor elkaar krijgt in een wat mindere auto. Tuurlijk is het een goede coureur maar wat Max gepresteerd heeft is uitzonderlijk goed. En alsjeblieft dat gelul hier altijd met zet je oranje bril af!!
Er nog nooit een Nederlander zo vaak op het podium geweest.
retetikker zegt
Stiekem toch wel pijnlijk, dat je als Red Bull een auto speciaal bouwt voor circuits als deze (korte wielbasis etc.) en dan (met een beetje geluk) toch maar tweede wordt…
bassx zegt
Singapore is een circuit waar de rijder meer invloed heeft op de rondentijden dan andere circuits. Of Hamilton wel of niet beter was dan Verstappen doet er niet toe, maar dat Hamilton, Verstappen en Vettel (met verkeerde strategie) zoveel sneller waren dan de teamgenoten zegt iets over de kwaliteit van de top 3 vandaag. Ook Alonso heeft dit weekend laten zien dat hij uit beter hout gesneden is dan Vandoorne. Prachtig hoe Hulkenberg uit de 1,2 seconden kon blijven van Bottas wat wederom aangeeft hoe gevoelig de Mercedes is voor vuile lucht. En tegelijkertijd Sirotkin die voor veel spanning zorgde wat de race nog enigzins spannend maakte.
rickthestig zegt
Woordt tijd voor extra punten voor de snelste ronde.
Design_Driven zegt
Vanmorgen even de race gekeken. Dank aan de redactie voor het plaatsen van een kop die de uitslag niet weg geeft. Doen jullie al weer een tijdje maar het mag wel eens gezegd worden dat het gewaardeerd wordt.
Goede race van Verstappen en zeker ook het team want dat pakte zeer mooi uit.
Mooie inhaalactie van Vettel bijbrengen start maar uiteraard onder druk, later achter Verstappen, maakte hij weer een kampioen niet waardig foutje en was hij zijn p2 definitief kwijt. Dat zie ik Hamilton in deze vorm niet doen. Terecht geen Kampioen dit jaar.
Gulli zegt
Sirotkin verdiende deze race meer dan de rode lantaarn. Heel fijn dat Perez een drive-through krijgt, maar hij heeft wel heel de race van Sergej verpest, en die krijgt zijn seconden niet terug. Die kerel reed daar prima in het midden en heeft echt het uiterste uit zijn Williams gepeuterd. Diep respect voor wat hij met ‘inferieur’ materiaal voor elkaar kreeg.