We gaan van start in een nat Singapore!
Bereid je vast voor op een knaller van een race, want het stratencircuit is behoorlijk vochtig en er hangen nog buiten in de lucht. Alle mannen vooraan gaat op intermediates van start. Safety cars zijn in Singapore tot dusver altijd nodig geweest. We gaan ervan uit dat de Mercedes met zwaailichten ook vandaag acte de présence zal geven.
De start
Verstappen heeft een aardige start, maar Raikkonen is nog beter weg. Er is te weinig ruimte voor drie auto’s naast elkaar en de chaos is compleet. Raikkonen en Max vliegen eraf en ook de race van Sebastian Vettel zit erop. De safety car komt de baan op en de angel is voor vele Nederlanders al uit de wedstrijd. Bekijk de video HIER.
In rondje vier krijgen we het signaal dat de safety car weer naar binnen duikt en dus dicteert Lewis Hamilton het tempo. Lewis Hamilton rijdt soeverein aan kop met achter hem Daniel Ricciardo. Daar achter vinden we Hulkenberg en Perez, die beiden op regenbanden rijden. Palmer ligt op P5 met achter hem Bottas, Vandoorne, Ocon, Sainz en Magnussen.
Alonso werd bij de startcrash getorpedeerd, maar kon zijn weg vervolgen. Desalniettemin kunnen de mannen van McLaren geen data van de auto uitlezen en dus zal Alonso het zelf uit moeten zoeken. De Spanjaard verliest duidelijk snelheid en wordt door andere coureurs rap ingehaald. Enkele rondjes later zit de race er helaas op voor Fernando.
Kvyat gaat Magnussen voorbij met een cleane move, hij pakt P10. Een paar bochten later zit het avontuur er alweer op voor de Rus, hij parkeert z’n auto in de banden. We krijgen weer een safety car. Vettel geeft in het verplichte interview aan dat hij geen idéé had wat er precies gebeurde. Nadere bestudering van de startcrash leert dat de Duitser de klapper grotendeels aan zichzelf te danken heeft, maar Lewis Hamilton zal het worst wezen.
Daniel Ricciardo wordt achter de safety car verrast door een brake test van Hamilton. De Red Bull gaat voorbij de Mercedes en dat mag niet. Ric geeft wel meteen zijn positie terug, maar het is afwachten hoe de wedstrijdleiding gaat handelen.
Mid race
Esteban Ocon en Kevin Magnussen hebben een leuk gevechtje om P12, maar Ocon lijkt wat probleempjes met z’n banden te hebben en moet lossen. Daarna valt ook Massa ten prooi aan Magnussen in een boeiende dog fight. Actie in de taxi, check de video HIER. Kevin Magnussen gaat als eerste coureur van het veld naar slicks. Er wordt deze race geen regen meer verwacht, maar de baan is nog klam.
Meer coureurs wisselen nu naar slicks, maar aan het geglibber van Lance Stroll te zien is het geen sinecure om de auto op de baan te houden. Toch rijdt Magnussen op z’n droogweerbanden de snelste raceronde en dus is het moment daar om de intermediates om te ruilen. Van de toppers is Daniel Ricciardo als eerste naar binnen, hij wisselt naar utlrasofts. Hamilton zal dus flink door moeten blaffen om z’n positie te behouden. Valtteri Bottas komt van de Mercedes-mannen als eerste naar binnen. LH44 komt binnen en behoudt z’n voorsprong.
Rondje 36: Ricciardo zet de voorlopig snelste raceronde neer en dan krijgen we nog meer ellende. Marcus Ericsson vlamt z’n Sauber tegen de muur en we krijgen weer een safety car. Hamilton ziet daardoor z’n voorsprong als sneeuw voor de zon verdwijnen en Ricciardo lacht in z’n vuistje.
Slotfase
We gaan weer van start en Hamilton behoudt de koppositie. De Brit is snel en rijdt op het gemakje bij Ricciardo weg. Bottas ligt op P3 en Sainz op P4. Nico Hulkenberg parkeert helaas voor hem z’n Renault in de pits, zijn race zit erop. Ook Magnussen heeft te maken met panne en hij moet z’n Haas rustig terug naar de pits sturen.
Richting het einde van de race gebeurt niet bijster veel meer. Aan de kop van het veld verandert niks meer. Hamilton heeft een aardige voorsprong op Ricciardo, die weer drie tellen voor Bottas ligt. Positieve uitschieter van de race is absoluut Carlos Sainz, de onder lastig omstandigheden naar een fraaie P4 rijdt. Ook Jolyon Palmer verdient een pluim. Hij zit bij Renault op de schopstoel vanwege de komst van Sainz, maar de Brit pakt een fraaie P6. De Belg Stoffel Vandoorne rijdt naar een eveneens knappe P7.
1. Hamilton
2. Ricciardo
3. Bottas
4. Sainz
5. Perez
6. Palmer
7. Vandoorne
8. Stroll
9. Grosjean
10. Ocon
UPDATE 1: Ferrari wordt afgemaakt op Twitter.
UPDATE 2: Stewards doen uitspraak over het incident tijdens de start.
UPDATE 3: dit zeggen de internationale media over de Ferrari Sandwich.
trustmeiamanengineer zegt
Huilen.
Wel weer een briljante start van Hamilton…. Maar ook van Alonso, wat er dan weer voor zorgde dat hij precies in de teringzooi van Vettel terecht kwam…. Max en Alonso gaan samen op voor de ongeluks bokaal 2017….
harrie zegt
Er heeft een Italiaan aan de paddo’s gezeten:
https://twitter.com/ScuderiaFerrari/status/909388428630003716
MrShifra zegt
@harrie: Ik denk een pizza calzone gegeten voor de wedstrijd.
MilleMiglia zegt
Topprestatie van Stoffel!
Edge zegt
Ik denk dat Vettel hier toch wel de titel vergooid heeft. Door onnodig risico te nemen elimineert hij zichzelf, Verstappen, Raikkonen en Alonso en loopt Hamilton even uit naar en voorsprong van 32 punten.
Edge zegt
@edge: Overigens ook een prima prestatie van Palmer. Reed niet heel spectaculair of zo, maar wist toch maar mooi de chaos te ontlopen en een nette P6 binnen te slepen.
Erik zegt
@Edge: het is ook altijd hetzelfde liedje met Vettel, zodra de gloed van de rode lampen uitgaat, gaat bij hem de rode waas voor zijn ogen aan.
ironman1 zegt
Net resultaat van palmer hoor. Je ziet duidelijk dat renault beter wordt in het jaar.
viezefreddyw zegt
Pech voor Verstappen, alweer. Hier kon hij niets aan doen. Hier gaat de titel voor Vettel, dit maakt hij nooit meer goed. Een cadeautje voor Hamilton. Goed gereden van hem maar een groter cadeau kon hij niet krijgen. Ik hoopte dat Ricciardo wat dichterbij kon komen maar helaas.
Maar hè, Palmer in de punten! Goed man! Zeer en zeer gegund.
kazaluna zegt
First lap racing indicent… Enorm klote maar uithuilen en volgende keer beter!
a3aan zegt
Zuur voor Verstappen, krijg toch het gevoel dat hij ook schuld had aan het incident, hij stuurt wel een beetje in naar links. Hamilton wereldkampioen ?
rovadepo zegt
@a3aan: om Vettel te ontwijken, wat Sky ook zegt . Vettel verpest t voor Kimi Alonso en Max en vooral voor zichzelf. Wat had die Lewis een wereldstart btw. Ik denk dat die Lewis in het rijtje van Schumi en Senna mag na dit kampioenschap.
thestino zegt
@rovadepo: Verstappen ging gewoon in de fout, daarmee uit. Hij vertrok slecht, Raikkonen had een wereldstart en had ruimte zat tót Verstappen besloot om naar links uit te wijken…
thestino zegt
@thestino: Na herhaaldelijk de beelden te hebben bekeken ben ik nog steeds van mening dat Verstappen had moeten inhouden. Anderzijds kan Vettel gewoon zijn racing line aanhouden en hoeft daar ook nog niet naar links te sturen.. ?
trustmeiamanengineer zegt
@thestino: Inhouden kan amper hé! Fractie van een seconde van je gas en er klapt iemand achterop als ze het niet verwachten…
rovadepo zegt
@thestino: dat is niet iedereen met jou eens. Je ziet toch dat Vettel naar links komt? Kijk even de analyse van Doornbos en Sky. Ik vind het persoonlijk een raceincident. Raikonen wereld start max en vettel minder. Als iemand een berisping zou krijgen zeg ik Vettel.
driver38 zegt
@thestino: Voor ’t gemak wordt er zowel hier op het forum als bij ziggosport eraan voorbijgegaan dat Max ook hevig naar rechts stuurt direct na de start. Ja Vettel gaat agressief richting Max, maar Max stuurde in het begin zelf ook richting Vettel. Vervolgens duwt Max ook Raikkonen bijna de muur in, maar dat kwam deels ook doordat hij en vettel anders in botsing kwamen. Raikkonen toch wel het grootste slachtoffer hier.
mick0210 zegt
@thestino: Als je nou eens alle onboard beelden bekijkt zie je misschien dat Verstappen in dit gaval echt helemaal nergens na toe kon. En Vettel kon misschien niet weten dat Raikkonen daar al reed. Race accident dus
amersfoorter zegt
Verstappen’s “magie” is wel uitgewerkt nu. Ricciardo rijgt de punten aan een. Ricciardo is de betere coureur tov verstappen. Krijg ik nu een ban?
-Edit: nee. Je bent te waardevol daarvoor.-
harrie zegt
@amersfoorter:
Nee, een lollie en een schone luier.
kle500 zegt
@amersfoorter: oooeh edgy
rhellema zegt
@amersfoorter: mensen die om een ban vragen verdienen er ook één.
mick0210 zegt
@amersfoorter: Toch zeggen Toch zeggen alleen mensen zonder verstand ervan zoiets. Je verslaat Ricciardo echt niet zomaar met 10-4 in de kwalificaties. Dat hij vervolgens zonder schuld of wel uitvalt met technische problemen of van de baan gereden wordt kan hij ook weinig aan doen
radeox zegt
Meneer Coronel moet zich zorgen gaan maken over zijn gesteldheid.
Er tegenin gaan dat dit niet Verstappens jaar is.
harrie zegt
@radeox: Controversiële meningen is een verdienmodel, dan wordt je uitgenodigd bij talkshows.
trustmeiamanengineer zegt
@radeox: Ah joh, die vent schreeuwt maar een beetje in de rondte. Ik vind het wel vermakelijk.
dracae zegt
Ik ben al Ferrari fan zolang ik me kan herinneren en zit dus ook al weer vele jaren op een titel te wachten…. en dan doet Vettel dit..
Daar komt nog bij dat we eindelijk weer een spannend seizoen hadden en dat Verstappen beter verdient dan pech na pech na pech..
vetnek zegt
@dracae: Cazzo!
Rick-dos zegt
Jos stond bekend als de grindbakkoning mag toch hopen dat hij dat ongeluk aan Max heeft overgedragen…
spykerboy zegt
Tja ik zal wel heel ab over mij heen krijgen, maar ik vind het max zn fout. Hij was gewoon te langzaam weg, en wou het weer is niet toegeven…. had hij even gelift had dit niet gebeurd… en dat voor iemand die altijd zegt geen kamikaze acties te doen de eerste bocht in aangezien de race er niet gewonnen word (zn eigen woorden uit interviews) je ziet hem immers gewoon naar kimi sturen voordat vettel bij hem is… eigen schuld dikke bult. Ergste vind ik dat hamilton zoveel uitloopt,
trustmeiamanengineer zegt
@spykerboy: Even liften?! Het is racen he. Hij was sneller weg dan Vettel. En Vettel wilde dat goedmaken door de bocht af te knijpen. Bovendien gaat ie op ’t laatste moment nog daadwerkelijk op de rem, maar dan zitten zowel Kimi als Vettel al in zijn wielen.
harrie zegt
@spykerboy:
“Even liften en het was niet gebeurd”
Of Vettel had beter in zijn spiegels moeten kijken en even niet als een malloot naar binnen moeten sturen na zijn slechte start, dan was het ook niet gebeurd.
harrie zegt
@spykerboy:
Grappig trouwens, als je Max door Vettel vervangt klopt je verhaal nog beter:
‘Tja ik zal wel heel ab over mij heen krijgen, maar ik vind het Vettel zn fout. Hij was gewoon te langzaam weg, en wou het weer is niet toegeven…. had hij even gelift had dit niet gebeurd… en dat voor iemand die altijd zegt geen kamikaze acties te doen de eerste bocht in aangezien de race er niet gewonnen word (zn eigen woorden uit interviews) je ziet hem immers gewoon naar Max sturen.”
berlinetta zegt
Vettel, kluns die je bent. Daar gaat je titel.
nicolasr zegt
Het was de schuld van de Rabobank.
viezefreddyw zegt
@nicolasr: Heb je je bier al ingeslagen?
Author zegt
Gewoon een paar patsen.
barry355gtb zegt
Vettel heeft wel overduidelijk laten zien, dat hij gefrusteerd is en het afreageerd op het domst mogeliijk moment tw bocht 1 en dupeerde Ferrari en Max met het kansloze insturen. Wat een enorme lutser is het ook.
pomoek zegt
Raceincident. Vettel wilde Verstappen de pas afsnijden en zag niet dat Raikkonen naast Verstappen zat. Kvt met peren maar het is niet anders. Het lijkt wel of alle geluk van Verstappen in de schoot van Ricciardo terecht komt. De mazzel van hem vind ik een nog groter verhaal dan de pech van Verstappen. Niet normaal gewoon. Begin me wel een beetje zorgen te maken om het aantal racekilometers die Verstappen nu heeft gereden in 2017. Dat zijn er echt weinig. Moment van de race vond ik overigens de oprechte bezorgdheid van Vader Jos.
toyotafortuner zegt
2e startplek op een nat Singapore. En toch, binnen een paar honderd meter was t gedaan…