Kan Max Verstappen Oliver Bearman achter zich laten, in de Grand Prix van Saoedie-Arabië anno 2024?
Max Verstappen heeft er naar verluidt een spannende nacht op zitten achter het virtuele stuur. Maar vandaag moet Max weer even wat zilverwaar verzamelen in een echte raceauto. Ook voor een andere jongeman is het ongetwijfeld een woelige nacht geweest. Oliver Bearman maakt namelijk zijn debuut vandaag in de koningsklasse. En niet voor het minste team. Dankzij een appendicitis van Carlos Sainz, mag de 18-jarige aantreden voor de Scuderia Ferrari.
Hij wordt daarmee niet alleen de 97ste Ferrari F1 coureur ooit, maar ook de derde jongste F1 debutant na Verstappen en Stroll. Plus de eerste coureur die zijn F1 debuut maakt bij Ferrari sinds Arturio Merzario in 1972. Het is alweer even geleden dat een Brit voor Ferrari is uitgekomen in de F1. De laatste was Old Nige die een stint deed bij de Scuderia in 1989 en 1990. Tenzij je Irvine als Ier ook een Brit noemt…Ligt wellicht hier en daar een beetje gevoelig. Enfin, met recht een mijlpaal dus voor de F2 coureur.
Het zal een van de meest interessante dingen van de race worden om de progressie (of niet) van Oliver te zien gedurende race. Hij start vanaf P11 vandaag, na het nipt missen van Q3 gisteren. Vooraan zal het vermoedelijk niet heel spannend worden. Daar verwacht iedereen een 1-2tje van Red Bull. Terecht?
Start
De Red Bulls schieten van hun plek. Even lijkt het alsof Perez meteen Leclerc verschalkt. Maar die laatste weet uiteindelijk toch net vast te houden aan P2. Voor Verstappen zal dat niet per se balen zijn. Hij weet dat de Ferrari zijn tempo sowieso niet zal kunnen volgen. Eigenlijk geldt dat ook voor Perez, maar we schatten in dat gegeven de keuze VER liever de Ferrari achter zich ziet.
Piastri heeft ook een goede start en verschalkt Alonso. Zijn teammaat Norris daarentegen, lijkt een valse start te maken. Althans, hij beweegt, gaat daarna stilstaan en start dan een tweede maal. Bij schaatsen zou het zeker een valse start zijn. Maar interessant om te kijken wat de wedstrijdleiding daarvan vindt.
Oliver Bearman start samen met Bottas op softs en signaleert daarmee een duidelijke intentie. Hij wil snel vooruit. De rookie houdt zich in ieder geval zeker niet in. Een paar keer loopt dat maar net goed af, maar het ziet er wel leuk uit. Tot positiewinst leidt het voorlopig niet. Tot positieverlies echter ook niet.
Vervolgens vindt Perez zich toch vrij snel een weg langs Leclerc. Het verschil met Verstappen is op dat moment nog maar 2,5 seconden, dus de Mexicaan mag een beetje hoop koesteren. In Djedda weet je echter een ding zeker en dat is dat er een safetycar komt. Niet iedereen is fan van het circuit omdat het in een wat conservatief land ligt. Maar qua layout is het stiekem een van de gaafste banen van de kalender. Snel, vloeiend, je kan inhalen, de muren staan dichtbij. Een baan die de mannen van de jongens (m/v/i) scheidt, zoals Helmut Marko zou zeggen.
Mid Race
Stroll blijkt qua lef in de eerste categorie te passen, maar zijn skills matchen niet met zijn durf. Hij hangt de Aston Martin net als in Singapore vorig jaar, hard in de muur. Eerst raakt de groene bolide aan de binnenkant van de bocht de muur, waarbij de wielophanging afbreekt. Daarna gaat hij stuurloos de boarding in. Het team vraagt hem of hij de auto terug kan brengen naar de pit. Hierop volgt onterecht een ietwat geïrriteerde ‘nee ik sta in de muur’. Leuk Lance, maar dat doe je nu wel iets te vaak.
Bij de safetycar die volgt zoeken de meeste coureurs de pit op, maar sommigen pakken hun kans iets anders te doen. Norris is de hoogst geklasseerde coureur die doorrijdt. Hij gaat naar de leiding. Verstappen voegt na zijn stop in op P2. Hamilton rijdt ook door en gaat daarmee naar P3, vlak voor Perez. De Mexicaan heeft pech. Red Bull moet ‘doublestacken’ en daarmee verliest Sergio tijd. De Red Bull wordt zelfs naar buiten gestuurd in het pad van Alonso, die hierover natuurlijk meteen klaagt op de radio. Dat kon wel eens een straf opleveren.
Als de safetycar vertrekt gaat Bearman in de aanval. Hij verschalkt Tsunoda en even later ook de niet gestopte Zhou. Dan komt de wedstrijdleiding terug met oordelen. Norris krijgt apart genoeg géén straf. Waarschijnlijk omdat hij zijn fout meteen compenseerde. Perez daarentegen is wel de bok, omdat zijn team hem onveilig de pit liet verlaten. Vijf seconden straf voor PER. Magnussen tenslotte krijgt tien seconden straf. Hij verdedigde zich weer karakteristiek ‘bruusk’ tegenover Albon. Iets te bruusk, aldus de FIA scheidsrechters dus.
Verstappen slaagt dan redelijk snel erin Norris voorbij te gaan en Perez slaagt er niet meteen in zijn voorbeeld te volgen. Daar gaat dus normaal gesproken de race naar VER. Als Perez uiteindelijk wel voorbijkomt, heeft hij al bijna zes seconden aan de broek van onze held. En daar komt dan dus ook nog de vijf seconden straf bij. In principe game over, tenzij er nog gekkigheid komt.
Bearman is dan ook Hulkenberg voorbij gegaan, maar de Hulk countert terug. Je zou kunnen zeggen dat Nico misschien in de Ferrari had moeten zitten dit weekend. Maar Bearman doet het -op gepaste afstand van Leclerc, dat wel- best leuk tot op heden. Uiteindelijk gaat hij Hulkenberg nogmaals voorbij, wat dan definitief lijkt te zijn. Dat is op dat moment goed voor P9. Norris en Hamilton voor BEA moeten echter nog stoppen.
Verstappen kruipt vervolgens weg bij Perez. Het is geen enorm verschil, maar dat is ook niet nodig. Daarbij was Perez hier vorig jaar ook al vrij rap. Spannend is het hoe dan ook vooraan niet. De lol is vooral achterin het veld te beleven. Daar vechten Magnussen, Tsunoda, de twee Williamsen en Ocon op leven en dood om des keizers baard.
Voor Magnussen is het allemaal wat minder leuk, doordat hij vandaag een vriend heeft bij de wedstrijdleiding. Voor een move op Tsunoda krijgt hij nóg een keer 10 seconden straf. Het is de vraag of K-Mag dit al weet of dat het team hem in het ongewisse laat. Hoe dan ook maakt het geen verschil in hoe de Deen rijdt. Het team vindt het geweldig en moedigt hem aan vooral zo door te gaan. Kijk, dat is nog eens een positieve werksfeer.
Het is ook functioneel voor Haas want Hulkenberg rijdt rond op P10. De Duitser is echter ook nog niet gestopt. Dus als Magnussen iedereen ophoudt, is dat best lekker voor de kansen op een puntje voor Haas F1. Ze lijken in ieder geval iets beter met de banden om te gaan dan vorig jaar. Wat ook niet moeilijk was…maar toch. Albon gaat in het Magnussen-treintje dan full send op Tsunoda. De frustratie kookt natuurlijk over in deze hele trein.
Het werkt wel. Hulkenberg stopt en komt weer naar buiten als elfde. Met vers rubber kan hij op jacht naar Zhou. Dat moet kunnen lukken zou je zeggen. Piastri bijt zich ondertussen voor de zoveelste keer stuk op Hamilton. De kampioen rijdt een hele lange eerste stint die hem vermoedelijk niet heel veel oplevert. Maar desalniettemin komt Piastri niet aan hem voorbij.
Finish
Met nog een dikke tien rondjes te gaan komen eerst Hamilton en daarna Norris dan binnen voor hun stops. McLaren geeft Norris een matige servicebeurt, maar hij handhaaft zich voor Hamilton. Beiden vallen wel terug tot achter Bearman. En bovendien lijkt Hamilton vooral geïnteresseerd te zijn om zo snel mogelijk Norris te verschalken.
Sainz kijkt toe wetende wat komen gaat. Bearman zal op zijn oude banden vermoedelijk getest gaan worden door de zevenvoudig kampioen en NOR. Zhou maakt dan zijn late stop en valt helemaal terug tot de laatste plek in de race. De Saubers zijn niet geheel verrassend de rode lantaarndragers deze race. Gasly is immers al uitgevallen en Ocon knijpt alles uit de Alpine voor wat momenteel P13 is.
Het moet gezegd worden dat Sargeant dit keer redelijk in de buurt blijft van Albon. Ricciardo daarentegen hobbelt vrijwel de gehele race al op gepaste afstand van Tsunoda rond. De Ozzie heeft het gewoon niet meer, zo lijkt. Voorlopig is zijn seizoenstart in ieder geval niet beter dan die van de Vries vorig jaar.
Ferrari steekt Bearman nog een hart onder de riem. Hij lijkt de aanval van Norris en Hamilton te kunnen pareren en rijdt zijn persoonlijk snelste raceronde. NOR is iets sneller onderweg, maar de rondes tikken relatief sneller af dan het tijdsverschil. Op de meet verliest BEA op deze koers ongeveer 20-25 seconden op LEC. Dat is niet direct reden om Sainz vakantie te geven. Maar toch best wel netjes. Luca Badoer deed het in ieder geval minder goed toen hij mocht invallen voor Ferrari.
Perez verkleint het gat naar Verstappen ondertussen naar iets meer dan zes seconden. Dezelfde afstand dus die hij had toen hij ten tweede male P2 pakte in deze race. Er wordt nog vijf seconden opgeteld bij zijn tijd, maar dat is voor Leclerc niet voldoende om P2 te pakken. De Ferrari heeft elf seconden achterstand op de tweede Red Bull. Zo finisht het exact zoals de echte kenners al voorspeld hadden.
Verstappen wint, Perez wordt tweede, Leclerc derde. Enige smetje voor Max is dat Leclerc hem in de laatste ronde de snelste ronde afpakt. Misschien toch even wat nonchalance door slaapgebrek? Echt deren zal het de Nederlander natuurlijk niet.
Piastri doet goede zaken voor McLaren op P4. Alonso wordt onzichtbaar vijfde voor Russell. Bearman finisht op zes seconden van RUS op P7. In de laatste ronde komt Norris nog tot op twee seconden van zijn jonge landgenoot. Maar daar blijft het bij. Hamilton wordt negende en Hulkenberg pakt het eerste waardevolle puntje voor Haas dit jaar.
Albon is de eerste van degenen die geen punten scoren, na de demotie van Magnussen. Ocon finisht daardoor als twaalfde, Tsunoda dertiende en Sargeant veertiende. Magnussen wordt na zijn straf als vijftiende geklasseerd, omdat Ricciardo nog spint nog in de laatste ronden. Het was een draak van een race voor de Ozzie, die nog net voor de Saubers weet te finishen.
De volgende race is over twee weken plus één dag, in Australië. Wellicht weet RIC daar zijn mojo terug te vinden. Het is te hopen voor de goedlachse Ozzie, want op deze manier wordt het geen plekje naast Max volgend jaar. We gaan het zien!
Pos | Coureur | Punten |
---|---|---|
1 |
Max VerstappenRed Bull Racing |
25 |
2 |
Sergio PérezRed Bull Racing |
18 |
3 |
Charles LeclercFerrari |
16 |
4 |
Oscar PiastriMcLaren |
12 |
5 |
Fernando AlonsoAston Martin |
10 |
6 |
George RussellMercedes |
8 |
7 |
Oliver BearmanFerrari |
6 |
8 |
Lando NorrisMcLaren |
4 |
9 |
Lewis HamiltonMercedes |
2 |
10 |
Nico HülkenbergHaas |
1 |
11 |
Alexander AlbonWilliams |
0 |
12 |
Kevin MagnussenHaas |
0 |
13 |
Esteban OconAlpine |
0 |
14 |
Logan SargeantWilliams |
0 |
15 |
Yuki TsunodaRB |
0 |
16 |
Daniel RicciardoRB |
0 |
17 |
Valtteri BottasKick Sauber |
0 |
18 |
Zhou GuanyuKick Sauber |
0 |
DNF |
Lance StrollAston Martin |
0 |
DNF |
Pierre GaslyAlpine |
0 |
ericc zegt
Mooi resultaat van Bearman!
KEV9 zegt
Gelukkig is de Moto3, 2 en GP weer gestart. Eindelijk races waar van start tot finish om elke centimeter wordt gevochten
Richmond zegt
Fijn voor je, ook heel relevant onder een F1 artikel.
mashell zegt
Hoezo elke om centimeter gevochten? Die banen zijn zo breed dat inhalen wel heel gemakkelijk is, die races zijn daarom nog saaier om naar te kijken dan F1 of cricket.
Pallas zegt
Gelukkig een stuk vermakelijker dan vorige week.
Richmond zegt
In de top weinig actie, paar speldenprikjes van Piastri op Hamilton die met oude banden sneller was. Bearman paar mooie inhaalacties laten zien, die heeft net als lawson vorig jaar, laten zien dat hij geschikt is voor de F1.
Magnussen was ouderwets lomp zonder dat het iets oplevert en dan nog was hij 3e in de driver of the day.
Buiten de top 10 was er veel actie.
MaartenD zegt
“Magnussen was ouderwets lomp zonder dat het iets oplevert” Zonder dat het iets oplevert? Een puntje voor Haas met Hülkenberg
Richmond zegt
Ik bedoelde voor hem.
Robert zegt
@jaapiyo, mijn oprechte complimenten voor het feit dat je deze draak van een race nog in een wedstrijdverslag van 25 alinea’s hebt weten te gieten. Het was al een beetje voorspeld en te verwachten, maar wat Red Bull laat zien is de complete herdefinitie van ‘dominantie’. Het is inmiddels al nieuwswaardig dat Leclerc het punt voor de snelste raceronde weet te pakken.
Volgens mij zijn we ook het moment dicht genaderd dat de sponsors van Red Bull stevig zullen gaan klagen. En dan zal er niet worden geklaagd over over Hornergate of daaraan gerelateerde perikelen, maar aan het feit dat de Red Bull auto’s letterlijk uit beeld verdwijnen om pas twee ronden van het einde af en toe weer in beeld te worden gebracht.
MaartenD zegt
Als je de Red Bulls wegdenkt best vermakelijk…
superfred zegt
Die snelste ronde was ie al kwijt aan Hamilton voor Leclerc hem in de laatste ronde overnam als ik het goed heb.
Verder wel een aardige race, niet heel sprankelend maar zeker vermakelijker dan die van vorige week.
pomoek zegt
VK = 123 eilanden plus het eiland van GB en Noord Ierland.
Dus formeel is een Ier geen Brit. Maar wel een United kingdommer.
alloallo zegt
Onzin! Ierland hoort niet bij GB cq VK. Uitsluitend noord Ierland behoort bij het Vernig koninkrijk. Daarom waren de brexit onderhandelingen zo lastig. Ierland is een zelfstandig Europees land met de euro als betaalmiddel. De meeste Ieren hebben een hekel aan de Engelsen.
pomoek zegt
@alloallo: Ah, ik zie dat ik in mijn opwinding ben vergeten in mijn 2e zin het woordje Noord voor het woordje Ier te zetten, zoals ik in mijn eerste zin wel deed. Excuses voor het veroorzaakte leed.
Dus bij deze voor de comma n3ukers onder ons: Een Ier is nooit een GB-er. Of ie nou uit Noord-Ierland komt of uit Ierland. Een Noord Ier is wel een VK-er. Of ze het nu willen of niet.
alloallo zegt
Conclusie: Eddy Irvine zal beslist geen Brit genoemd willen worden. Ieren hebben meestal geen affiniteit met GB cq VK
jaapiyo zegt
Wellicht zouden Britten Irvine echter wel een Brit (willen) noemen…
papa zegt
Super netjes van manbearpig