Pakt iemand Perez zijn eerste de kop-staart zege af? We gaan het zien, in de Grand Prix van Saoedie-Arabië!
Het is al een explosief weekend geweest in Djedda en omstreken #toosoon. Vanavond hopen we natuurlijk dat daar een spannende race bijkomt. Wel het goede type spanning dan, niet dat nare gevoel in je maag als je iemand hard de muur in ziet verdwijnen. Volgens Lando Norris is dat laatste zomaar mogelijk gezien de karakteristiek van het circuit. Gisteren in de kwalificatie ging het als mis voor Schumacher en Latifi.
Alle bedenkingen ten spijt, was de race van vorig jaar er onder de streep wel eentje om te herinneren. Dat had natuurlijk ook veel te maken met de strijd tussen Verstappen en Hamilton. Herstarts, een aanrijding tussen de twee kemphanen, handjeklap om gridposities, de race had alles. Dit jaar zijn de stakes natuurlijk net wat lager. En tevens hebben we maar 18 auto’s op de grid. Schumacher doet niet mee door zijn klap en Tsunoda blijft aan de kant door een technisch probleem. Wordt het dan nog wel een leuke race?
Start
Perez staat voor het eerst op pole, maar heeft zijn zenuwen onder controle. De Mexicaan snijdt als een oude veteraan Leclerc af en duikt de eerste bocht in op P1. Verstappen heeft ook een goede start. Hij prikt zijn Red Bull RB18 naast de Ferrari F1-75 van Sainz en komt er het beste af van de twee: Max naar P3. Ocon, Russell en Alonso sluiten aan op P5, P6 en P7. Gasly valt echter terug en valt zelfs buiten de top-10 als Norris hem buitenom te grazen neemt bij het induiken van de eerste bocht.
Achterin het veld kijken we natuurlijk naar Hamilton, die zich op vreemd terrein begeeft. Hamilton houdt het steady bij de start. Dit is zeker niet te omschrijven als agro, maar HAM houdt wel zijn neus schoon. Dat geldt niet helemaal voor Zhou. De Chinese rookie komt heel slecht van zijn plek en staat vervolgens in de eerste bocht een versnelling te zoeken. Zhou zegt dat het een probleem is dat hij vorige week ook had, dus we zullen ‘m maar geloven dat het een technisch issue is.
Perez trekt al snel een gaatje op Leclerc, dus dat ziet er goed uit voor SP11. Achter de top-4 heeft de goed gekwalificeerde Ocon het zwaar. Russell komt hem voorbij vliegen in ronde vier en daarna krijgt Esteban zijn teammaat ‘Nando in de nek. De twee vechten een flink robbertje uit dat je niet direct zou verwachten van teammaten. Alonso knijpt er na een ronde of twee voorbij, waarmee je zou denken dat dat het eind van het verhaal is. Maar Ocon denkt daar anders over. Hij valt terug aan en doet daarbij een ‘Verstappentje’, door een voordeel te halen uit het missen van de eerste bocht.
Die plek moet Ocon dus teruggeven en dan zien we dat Alpine zichzelf hiermee geen dienst bewijst. Bottas is inmiddels zienderogen dichterbij gekomen. Met kunst en vliegwerk houdt de Fransman de Fin achter zich na het voorbij laten van de Spanjaard. Hamilton kruipt ondertussen stap voor stap richting de top-10. Het is niet bepaald een opmars zoals in Brazilië vorig jaar. Maar dat de W13 überhaupt de weg naar voren vindt is enigszins bemoedigend voor het team, dat natuurlijk alsnog op veel beter gehoopt had.
Mid Race
Het spel vooraan gaat op de wagen als Leclerc op de radio roept dat hij Perez voorbij wil steken middels een undercut. De Monegask rijdt op dat moment een dikke anderhalve seconde achter Perez. Red Bull denkt slim te zijn en wil de pitstop in dezelfde ronde nog coveren. Maar als Perez naar binnen duikt, rijdt Leclerc door. Het blijkt een uitermate ongelukkige gang van zaken voor de Mexicaan. Precies een ronde later hangt Latifi namelijk in de muur. Dit veroorzaakt een Virtual en daarna echte safetycar. Leclerc, Verstappen en Sainz kunnen dus stoppen met veel minder tijdverlies. Zure Mexicaanse druiven dus.
Leclerc komt zo terug de baan op als leider in de race, met Verstappen vlak achter hem. Hierbij moeten we aantekenen dat Verstappen voor de safetycar ietwat moeite leek te hebben met het tempo van Leclerc (en Perez). Perez is derde, maar Sainz is het daar niet mee eens. Volgens de Spanjaard zat hij voor Sergio op de witte lijn die hiervoor als referentie geldt. Carlos krijgt vlak na de herstart zijn zin uit eigen keuze van Perez en Red Bull, die een mogelijke beslissing van de stewards niet willen afwachten.
Blyat
Achter het leidende kwartet rijden nu Russell, Magnussen en Hamilton. Die laatste twee zijn gestart op de harde banden en niet gestopt. Zo schuiven ze door naar voren. Hetzelfde geldt voor Hulkenberg die aansluit achter Alonso op P9. Magnussen in de Haas en Hamilton in de Mercedes vechten daarna een gaaf duel uit. K-Mag lijkt Hamilton bewust voorbij te laten, om hem daarna meteen weer terug te pakken. Niet zo spannend als Leclerc en Verstappen in Bahrein, maar toch. Wie had dit gedacht tussen een Haas en een Merc dit jaar…Vanuit huize Mazepin klinkt een ‘blyat’. Hamilton gaat er een ronde later wel voorbij, doch dat mag de pret niet drukken.
Verstappen naait vervolgens een beetje onkarakteristiek zijn oude frenemy Leclerc een oor aan. MV1 roept op de radio dat CL16 de witte lijn op het rechte stuk overschreden heeft. Dat mag niet, maar Max deed het gisteren zelf ook. Verstappen blijft nu overigens wel in de buurt van Leclerc, terwijl Sainz een paar seconden moet prijsgeven. Red Bull laat haar stercoureur weten dat Leclerc al zijn tijd wint in de eerste sector en speculeert dat hij dat niet kan volhouden…We gaan het zien. Max wordt verteld zijn banden te sparen voor een sprankelend sluitstuk.
Als we net een beetje in beginnen te slapen, rijdt Alonso opeens langzaam rond. Kort daarna staat Ricciardo stil met een rokende motor. Kort daarna zien we hoe Bottas terug wordt geduwd in de garagebox. Er komt een virtual safetycar, maar handige Harry’s die een pitstop denken te maken, komen bedrogen uit. De pitstraat gaat namelijk op slot. Hulkenberg is er ondertussen wel tussendoor geglipt, maar het is even onduidelijk of de pitstraat toen al dicht was. Hamilton wordt net te laat door zijn team binnengeroepen om te profiteren van de VSC.
Finish
Met nog negen ronden te gaan, wordt het veld weer losgelaten. Kan Verstappen nog Leclerc voorbij? Hij gaat het zeker proberen! Max kruipt al snel binnen zes tienden van de Monegask. In ronde 42 gaat hij voorbij aan CL16…Maarrrrr…Net als in Bahrein pakt de gewiekste Charles onze Max meteen weer terug op het rechte stuk. Dit kan wel eens een episch eind van de race worden.
In ronde 43 blokkeren Max en Charles allebei hun wielen bij het DRS-detectiepunt. Een spelletje schaak met 300 kilometer per uur. Max lijkt wat meer snelheid te hebben, maar de Ferrari is nog steeds goed in de eerste sector. In ronde 46 heeft Verstappen het uitgevogeld. In de eerste DRS-zone blijft hij nu achter Leclerc hangen, om er voorbij te gaan op het rechte stuk. Kan Leclerc nu nog counteren?
Verstappen zet de snelste ronde van de race neer, maar Leclerc blijft wel in de DRS-range. Bij het ingaan van ronde 49 zit Leclerc op een halve seconde aan het eind van het rechte stuk, maar een gele vlag helpt Verstappen. Stroll en Albon hebben elkaar geraakt. Ingaan ronde 50 wordt ‘m ook niet. Nu is er nog een realistische kans voor de Ferrari: de laatste DRS-zone van de laatste ronde…Pfoe…Spann0nd.
Max houdt het echter. Dus toch een (nipte) zege voor Red Bull na de pech voor Perez. Leclerc pakt samen met de snelste ronde erbij toch goede punten voor zijn WK en Sainz staat eveneens weer op het podium. Voor de Mexicaanse polesitter resteert P4. Russell wordt op ruim dertig seconden ‘best of the rest’, voor Ocon, die nog alle zeilen bij moet zetten om Norris achter zich te houden.
Gasly wordt low key achtste, voor Magnussen en Hamilton, die het laatste puntje pakt. Zhou, Hulkenberg en Stroll zijn de enigen die aan de meet komen zonder punten te scoren. De rest startte niet, of viel uit. En nu weg uit die zandbak en op naar Australië! Over twee weken staat daar voor het eerst in mensenheugenis weer een Grand Prix op de kalender. Dit zou best eens een heel gaaf seizoen kunnen worden…
Volledige uitslag Formule 1 Saoedie-Arabië 2022
- VERSTAPPEN – Red Bull
- Leclerc – Ferrari
- Sainz – Ferrari
- Perez – Red Bull
- Russell – Mercedes
- Ocon – Alpine
- Norris – McLaren
- Gasly – Alpha Tauri
- Magnussen – Haas F1
- Hamilton – Mercedes
- Zhou – Alfa Romeo
- Hulkenberg – Aston Martin
- Stroll – Aston Martin
DNF
Albon – Williams
Bottas – Alfa Romeo
Alonso – Alpine
Ricciardo – McLaren
Latifi – Williams
DNS
Tsunoda – Alpha Tauri
Schumacher – Haas F1
katoenboer zegt
Top race weer, denk dat dit net als vorig jaar weer een spannend seizoen gaat worden. Viaplay wel opgezegd zojuist, die commentatoren zijn om depressief van te worden.
wimof zegt
En dat ondanks Max zijn overwinning, moet echt deprimerend geweest zijn.
VeniVidiVici zegt
@katoenboer: Geen last van gehad. Heerlijk relaxed inhoudelijk commentaar bij F1TV vandaag met Crofty en Button 👌🏼
GebakkenLei zegt
Hier hetzelfde.
Gedoe met app, slechte beeldkwaliteit, vervelend commentaar en dan ook nog eens Christijan Albers die iedere keer het laatste woord wil hebben, maar niets extra’s zegt.
Het was een fantastische race, maar heb Viaplay wel opgezegd.
Volgende keer F1TV proberen.
ronnys zegt
Tja dat commentaar voor en tijdens de race is echt slecht
Er werd hier geklaagd dat Olaf wel eens wat miste, maar nu zijn er twee en die versterken elkaar in het missen en foutief commentaar geven.
toniominestrone zegt
@ronnys: heerlijk dat nuchtere commentaar van Nelson en Leroy, ik mis die drama queen van een Mol geen moment.
ronnys zegt
Droog commentaar is niet zo erg, maar als ze na 49 ronden nog niet door hebben wat het verschil in wagen afstelling is tussen Leclerc en Verstappen om een voorbeeld te noemen, vind ik te slecht voor woorden.
ar156sw zegt
@toniominestrone: Nuchter? Ze zouden net zo goed hun mond kunnen houden, zo weinig voegen ze toe. Sterker nog, zou een hele verbetering zijn. En in de studio begon ik op een gegeven moment Tom Coronel haast te missen… wat een treurnis daar.
toniominestrone zegt
@ar156sw: ach, wat weten die ex f1 coureurs daar nou van? Ik luister liever naar hun commentaar dan naar al die wijsneuzerige reacties.
wimof zegt
Wacht tot de laatste race om te juichen, we hebben het vorig seizoen gezien hoe “externe” parameters roet in het eten kwamen gooien.
Jan de Vries zegt
@wimof: je bedoelt dezelfde die zorgden dat Max kampioen werd?
Richmond zegt
die zure druiven meot je eens laten staan, 2021 is allang voorbij en die discussies zijn allang beslecht en hoeven niet opnieuw besproken te worden.
pomoek zegt
Dat was spannend! Ik dacht 5 ronden voor het einde dat het niet zou gebeuren, maar zodra Verstappen er voorbij was wist hij nog best goed Leclerc er achter te houden. En eindelijk weer eens een beetje pech voor Hamilton. Ook pech voor Perez, het was hem zeker gegund. Als RB niet in de dummy van Ferrari waren getrapt had Leclerc op p4 gereden na de herstart en Perez en Verstappen op 1 en 2. Benieuwd wat er dan was gebeurd….
Gulli zegt
Ja, altijd lastig die dummy. Als je vooraan rijdt kun je of wachten tot iemand de undercut op je probeert, of hem zelf uitvoeren en dan zien dat je achterligger het nog een rondje probeert. Het zou zomaar kunnen dat Ferrari wel binnen wilden komen maar hebben afgewacht wat Perez ging doen, en vervolgens kon Leclerc daar simpel op reageren.
Vind het wel sneu voor Perez dat meteen de ronde erna eerst een VSC werd uitgeroepen, wat in zijn nadeel was, en toen iedereen eenmaal binnen was geweest werd het pas een volledige SC, mosterd na de maaltijd. Als je die auto van Latifi daar zag staan was het niet moeilijk geweest om meteen de volledige SC uit te roepen en dan had hij gewoon zijn plekje terug kunnen pakken. Raar besluit van de wedstrijdleiding dat Perez punten heeft gekost. Overigens denk ik niet dat hij hem had gewonnen, daarvoor waren Leclerc en Verstappen te snel.
brammetjedeb zegt
Wat een einde! Super gereden, geluk van de safetycar en klasse afgemaakt. Gezeur over geen focus of meer van dat soort onzin kan de prullenbak in.
Veel uitvallers met mechanische pech wel.
Verder een levensgevaarlijke baan. Hier gaan echt nog serieuze ongelukken gebeuren…
chrisvis zegt
@brammetjedeb: gezeur was er anders genoeg van Max zijn kant…het leek Lewis wel
roadster1976 zegt
@chrisvis: max zeurt dit seizoen wel teveel
brammetjedeb zegt
@roadster1976: of ze laten meer horen…
ECU zegt
Wat een jankerd die Belg, hoopt dat zijn vrind Masi terugkomt. BAH.
Autofanaat1990 zegt
Wat heeft dit met de afgelopen GP te maken dan? Wat ik heb gezien was een spektakel tot aan de meet. Hoe mooi dat Charles Leclerc en Max Verstappen elkaar het vuur aan de schenen kunnen leggen met behoud van onderling respect! Wordt nog een leuk seizoen met Ferrari en Red Bull zo dicht bij elkaar.
brammetjedeb zegt
@ECU: nou hè!
VeniVidiVici zegt
@ECU: Huh rijd er een Belg mee ja… wie is dat dan?
bfvo zegt
Trol…
rollingstoned zegt
Wel een hele doorzichtige (slechte) ;-)
lekkerlinksrijden zegt
Wat een heerlijke race, inhalen, terug knokken, winnen en verliezen. Echt genoten alleen jammer voor Perez, gewoon pech
chrisvis zegt
Waar zijn de roepers die Lewis een crybaby noemde in het verleden??? Moet je Max eens horen: Charles zijn lichtjes branden niet, Charles rijdt over de witte lijn (2x), Charles is ineens tekort gekomen onder vsc…. Voor de rest een mooie race! Trouwens de commentaar zal hij wel hebben omdat hij beseft dat hij dit jaar aan Charles een dikke kluif zal hebben
harrie zegt
Als je maar lang genoeg klaagt over futiele dingen voelt de wedstrijdleiding zich op een gegeven moment gedwongen je een keer een voordeeltje te geven.
Heeft ie netjes geleerd van een 7 voudig kampioen.
driftwood zegt
Dus Max kon er toch wat van leren en is dat nu wat hem nog beter maakt? On topic, prachtige race en toffe overwinning van Max en, als ik dat hier zo beluister, blij dat ik naar F1tv kijk. Bevalt mij sowieso uitstekend
rogerzz zegt
Viaplay.. dan is er een gevecht gaande en zie je 4x een replay en slomo en shot van boven terwijl ze bij elkaar in de DRS zitten te pushen. Maar dat zie je niet, de balk aan de zijkant verdwijnt vaak.
En dan die commentatoren kwamen er wel erg laat achter dat na de safety car de DRS nog niet gelijk open kan, je zou toch denken dat de basis dingen wel bekend waren..
Maar Max-Lec is prima, die kennen elkaar al langer en gaat wel goed, helemaal leuk als Max dan toch wel wint 😅
brammetjedeb zegt
@rogerzz: viaplay komt ook na twee rondes eens met tijden in beeld. En inderdaad die herhaling terwijl hét gevecht van de race gaande is, notabene aan de kop om de winst. En over drs praten terwijl deze nog niet actief is na de safetycar. Ze hebben nog veel te leren.
gertjan2012 zegt
Je weet ook dat Viaplay niets met de herhalingen te maken heeft hé? Dat is gewoon de World Feed. Dus ook op F1 Tv was dat zo. Desalniettemin, er waren teveel herhalingen op de verkeerde momenten.
ar156sw zegt
@rogerzz: Ik ben ook nog niet zo te spreken over viaplay, maar de beelden komen van F1 zelf, daar hebben ze 0 invloed op.
Dat met die DRS was wel
echt erg, en dan klaagden mensen over Mol.
Fruitcake zegt
@rogerzz: Viaplay kan niets aan de regie doen, dat doet FOM.
tortuga zegt
Ben benieuwd wat er zou gebeuren als je magnussen in een redbull zou steken
VeniVidiVici zegt
@tortuga: Simpel… dan wordt hij 100% geen 1ste
connexie zegt
Dik vet goed gedaan. Pech voor Perez, maar dikke overwinning voor Max. Top sportiviteit tijdens en na de wedstrijd. Hulde! Let’s go, boys!
nameless zegt
Als de eerste twee races een voorbode zijn voor de toekomst dan gaan we een mooie tijd tegemoet. Heerlijk die nieuwe reglementen, er kan eindelijk weer echt geracet worden met elkaar
VeniVidiVici zegt
Leuke vermakelijke race geworden met een spannend einde. Als dit een voorbode is voor de rest van het seizoen dan beloofd dit nog wat 😃 Maar heren van Autoblog… voor mij hoeven al die video vervuilingen tussendoor niet hoor. Kijk er toch niet naar!
willeme zegt
@venividivici: als men er niet naar kijkt, wordt het niet geplaatst ;-). Niet iedereen kan de race volgen, maar wil tussendoor wel iets meekrijgen. Vandaar dat we enkele momenten even doorverwijzen naar een videootje.
VeniVidiVici zegt
@willeme: Mèhh… kan zijn, maar was bij vorige seizoenen ook niet hier.
willeme zegt
@venividivici: Jawel. Vorig jaar was dit ook het geval ;-). Daarbij staat er vrij duidelijk wat het er te zien is, dus als je tijdens de race een videootje niet wil zien, dan weet je welk artikel je niet moet aanklikken ;-). Daarbij is het een extraatje, het is geen vervanging voor een ander artikel.
VeniVidiVici zegt
@willeme: Hey het is jullie feestje. Dus als daar video slingers bij horen dan be my guest. Ik geef enkel alleen mijn mening ;-)
bfvo zegt
Het viel me vorige week ook al op, maar die twee DRS zones achter elkaar is toch vaag. In sector 3 moeten inhouden omdat je anders direct wordt teruggepakt in sector 1 komt een beetje gekunsteld over
Gulli zegt
Sowieso zijn die DRS zones vaag. Waarom maak je een meetpunt, daarna een bocht en dan pas het punt waar de DRS open mag? Dan krijg je dus dit soort gekut dat ze gaan remmen om niet als eerste over het meetpunt te komen, om na de bocht voordeel te hebben van de DRS. Dat had heel die klapper tussen Max en Lewis vorig jaar op hetzelfde circuit ook vermeden.
Doe het gewoon op 1 lijn;
Auto 1 komt langs
Auto 2 komt langs
Tijdsverschil <1 seconde
Vleugel open
Hoe moeilijk kan het zijn? Ze hebben toch zo enorm veel rekenkracht van sponsor AWS gekregen? Die kan dat in 0,00001 seconden beslissen, daar heb je echt geen 200 meter voor nodig.
flyerbunch zegt
Was een top race van Max en spannend tot de laatste ronde! Dat gaat nog een mooi jaar worden tussen Red Bull en Ferrari, maar helaas met achterstand. Laat Mercedes nog maar ff wat aanmodderen. Ja ze komen wel terug, maar het is stiekem wel grappig na alle grootspraak dat ze nu op hun bek gaan!
Merk veel positieve reacties rond F1TV. Kijk al jaren Sky Sports F1 en blij dat de meesten dit nu ook tijdens de race kunnen beleven via F1TV. Het is momenteel volgens mij het meest inhoudelijke en informatieve commentaar om van F1 te genieten.
tfsi zegt
@flyerbunch: die moeten wel van hele goede huizen komen om dit jaar aansluiting te vinden die lopen gigantisch achter, alle merc motoren blijven achter op Ferrari en Honda.
MaartenD zegt
Prachtige gevechten en mooie race. Fair duel tussen Max en Charles maar Max moet echt gaan ophouden met dat calimero gedrag, “hij gaat over de witte lijn”…”zijn lampen branden niet” wat dat betreft deed Charles het een stuk volwassener door het respect..
ar156sw zegt
@maarten020: Dat van die lampen was gewoon een legitiem punt: die moeten het doen. Hij heeft het gemeld en is doorgegaan met racen. Die witte lijnen: hij probeert iemand bij te houden/in te halen, die vervolgens over lijnen rijdt waar dat niet mag… natuurlijk zegt hij daar wat van (met als beoogd gevolg: een berichtje van de wedstrijdleiding naar Ferrari dat Leclerc daarmee op moet houden). En hij klaagde nog over Leclerc die op hem inliep in een sector met een gele vlag: ook vest legitiem, maar niet zozeer tegen Leclerc gericht denk ik. Het is natuurlijk lastig dat je van je gas moet ivm geel, wetende dat er iemand achter je rijdt die jou in wil halen, maar je weet niet hoeveel die lift…
Al met al, vond ik het nou niet zo’n erg geklaag, denk dat alle coureurs deze opmerkingen wel gemaakt zouden hebben. Hamilton werd meestal “geklaag” verweten als hij het had over “gevaarlijk rijgedrag” en “banden die op zijn”.
MaartenD zegt
lets agree to disagree, ik vind Max vaak onnodig veel klagen en dit staat los van zijn kwaliteiten als coureur want ik denk dat we het daar wel over eens zullen zijn
michaelras zegt
Zou er ook een nieuwe regisseur zijn dit jaar? Het is mogelijk dat Max meer zeurt dit jaar. Of hij zeurt evenveel als vorig jaar en misschien wel als andere mensen maar die van hem worden nu meer uitgezonden. Ik hoor Hamilton in ieder geval minder zeuren, maar dat zal ook een keuze van de regie zijn lijkt me…
for the record: ik vind hem ook best veel klagen tijdens de race.