Wie wint de eerste Grand Prix van Saoedie-Arabië en pakt pole position voor de wereldtitel van 2021?
Het was even spannend of het er wel echt van zou komen. We hebben nu al sinds 2004 races in de zandbak, wat op zich vrij logisch is. De grondschatten die er ruim voorradig zijn, gaan immers prima hand in hand met de autosport. Toch was er in het land dat bijna synoniem is met olie nog nooit een F1 Grand Prix geweest. Dit jaar zou daar dan voor het eerst verandering in komen.
Het circuit in Djedda moest echter in recordtijd gebouwd worden om het allemaal te laten slagen. Hermann Tilke en de zijnen stonden zodoende voor een forse uitdaging. Wat mogelijk is als je niet zoveel waarde hecht aan ARBO-wetten, blijkt uit het feit dat we dit weekend toch gewoon gaan racen op het Jeddah Corniche circuit. En wat een baan is het geworden!
Officieel is de baan een stratencircuit, maar eigenlijk is het gewoon een pijlsnel permanent circuit met overal betonnen muren vlak langs de kant. Dat het een uitdaging is voor de coureurs is zeker. Of je er ook goed kan inhalen met een F1 auto, is een andere vraag.
Max Verstappen moet sinds gisteren hopen van wel. De Nederlander leek namelijk op weg naar pole met een van de gaafste rondjes die we ooit gezien hebben. Maar hij nam nét iets teveel risico. In de laatste bocht ging het mis. Max kletterde met de achterkant van de auto de muur in. Zijn ophanging brak daarbij en het bezorgde Mercedes een heus een-tweetje.
Gelukkig is gebleken dat Red Bull geen onderdelen op de auto van Max hoefde te vervangen die een gridstraf opleveren. Verstappen kan daardoor met dank aan zijn eerste snelle rondje in de kwalificatie vandaag in ieder geval nog als derde starten. Toch zal het lastig worden om de Mercedes-brigade te kraken. Misschien mazzel met een safetycar?
Start
We hopen dat Max in ieder geval Bottas kan pakken bij de start. Maar de run naar de eerste bocht is uiterst mager. Het zit er dan ook niet in. Max sluit gewoon aan als derde. Achter Max Emilian zien we teamgenoot Perez heftig zijn best doen om meteen Leclerc te pakken. Dat lijkt eventjes te lukken, maar door de eerste slinger komt Leclerc toch weer terug. Zo verandert er niks in de top-5.
Daarachter zijn het de Alpha Tauri’s die een zware pijp roken. Tsunoda valt ernstig ver terug en ook Gasly heeft een matige start. De laatste komt zelfs in aanraking met landgenoot Ocon. Bij Alpha Tauri zijn ze de laatste races sowieso sneller in de kwalificaties dan in de races, maar zo gaat het allemaal wel heel rap in de achteruit.
De race vooraan settlet daarna al snel. Terwijl Bottas zich opwerpt als de buffer tussen Lewis en Max, moeten we ons vermaken met de acties van Carlos Sainz, die zich vanaf P15 een weg naar voren vecht. Dat toont in ieder geval aan dat inhalen op zich mogelijk is op deze baan. Ricciardo maakt trouwens ook stappen en doet dat vanaf P11 zelfs op de harde band. Goed werk van de Ozzie dus.
Toch is het een beetje wachten op de eerste pitstops. Of op de eerste safetycar natuurlijk. En verhip, daar zal je ‘m hebben. Mick Schumacher parkeert zijn Haas in de boarding en dat zorgt in de tiende ronde voor een safetycar. Dit kan wel eens een klein voordeeltje zijn voor Verstappen. Als Mercedes haar coureurs allebei binnenhaalt, kan VER misschien BOT verschalken.
Doch dat laatste ziet Bottas ook aankomen. Hij laat bewust een gaatje vallen naar Hamilton zodat bovenstaande niet doorgaat. Maar Red Bull is slim. In plaats van Verstappen ook naar binnen te halen en de status quo te bewaren, laat het onze held doorrijden. We weten van de kwalificatie dat de banden waar Max op is gestart er vijf ronden minder op hadden zitten dan de banden waarop de Mercs op gestart zijn. Dat kan nu het voordeel zijn.
Maar dan…Komt er nog een stuk meer voordeel voor Max!!1! De wedstrijdleiding wil de boarding die Schumacher vernield heeft toch even wat beter maken. Daarvoor laat men de rode vlag wapperen. Max mag nu ‘gratis’ zijn banden wisselen. Lekker man. Het mag eigenlijk niet, maar de extreem verzuurde reacties van Hamilton op de radio maken het allemaal nog ietsje beter. De Brit vermoedt zelfs een heuse samenzwering en eist dat zijn team bij de FIA informeert waarom men deze beslissing genomen heeft. LH44 is zwaar over de zeik. Dat er geen enkele liefde meer is tussen Red Bull en Mercedes mag duidelijk zijn.
Na een kort intermezzo komt er een nieuwe formatieronde en daarna een nieuwe staande start. De volgorde is nu Verstappen – Hamilton – Bottas – Ocon – Ricciardo – Leclerc – Gasly – Perez – Sainz – Giovinazzi. Dat het spannend is blijkt wel op de radio. Lewis loopt te bitchen dat Max in de pit al een proefstart doet. Max zaagt over het feit dat Lewis hem op te grote afstand volgt. Daardoor koelt alles bij hem af terwijl hij op de grid staat.
Herstart
Of het ligt aan de mindgames of aan een afgekoelde auto weten we niet, maar Max heeft een matige start. Lewis daarentegen heeft een hele goede. De Brit pakt simpel P1 richting de eerste bocht. Max weet echter zoals we dat van hem kennen van geen opgeven en gaat buitenom langs Lewis de bocht in. De Nederlander raakt daarbij buiten de baan en komt daarna in aanraking met de regerend kampioen op een manier die doet denken aan Rosberg en Hamilton ooit in Oostenrijk.
Omdat Hamilton niet kan insturen, komt Ocon voorbij. Maar dit is normaal gesproken een straf voor onze Max. Opeens is dan alles echter weer helemaal anders. Perez, die wel gestopt was tijdens de rode vlag, start nu vanaf P8 en komt terecht in de melee. Hij krijgt een tikje van Leclerc en klapt de boarding in. Dit zorgt voor coureurs die afremmen en een veld dat in elkaar schuift. Mazepin had het kennelijk niet zien aankomen. De resulterende klababber zorgt voor de volgende code rood.
Koehandel galore
Er ontplooit zich nu een staaltje koehandel dat zijn weerga niet kent. De FIA staat in contact met het team van Red Bull en het team van Mercedes en doet Red Bull een voorstel. Gezien ‘de gebeurtenissen bij de herstart’, geeft de FIA Red Bull de optie om bij de volgende herstart Max achter Lewis op de grid plaats te laten nemen. Dit kan toch helemaal niet…
Na wat geharrewar gaat Red Bull Racing uiteindelijk echter doodleuk akkoord met dit amateuristisch gedoe. We snappen op zich wel waarom, want Garry Connolly is een van de stewards. Toch is het allemaal wel heel bijzonder. Hier heb je toch vier stewards voor in dienst elk weekend? Enfin, de startvolgorde is nu Ocon – Hamilton – Verstappen.
Herstart 2
Hamilton is weer goed weg vanaf P2 en lijkt naar de leiding in de race te gaan. Esteban Ocon, pupil van Toto Wolff, geeft hem dan ook alle ruimte. Maar Verstappen is weer de slimste van het stel. De Nederlander pakt nu de binnenkant en prikt zijn auto naast de Mercedes en de Alpine. Nu zit hij aan de goede kant! Hamilton heeft geen andere keuze dan de positie opgeven. Hij komt bovendien lichtjes in aanraking met Ocon, die het pad buiten de baan neemt, maar zijn plek natuurlijk op moet geven aan Max.
Niet geheel verrassend laat Ocon daarna Hamilton er makkelijk langs op het rechte stuk. En zo hebben we de twee titelpretendenten dus voor de zoveelste keer weer in een rechtstreeks duel helemaal vooraan het veld. Ocon is binnen no-time op tien seconden gereden. Interessant aan het duel der duels is dat Verstappen nu op de mediums rijdt en Hamilton op de hards. Daarbij heeft Hamilton misschien een klein beetje schade na de touché met Ocon. Worden dit dan de beslissende factoren in deze race?
Mid Race
Yuki Tsunoda tikt ondertussen Vettel aan. De Duitser verliest plekken aan de Ferrari’s, maar kan redelijk snel door. De Japanner heeft meer schade, want zijn voorvleugel ligt eraf. Met pijn en moeite komt de Alpha Tauri nog wel weg van zijn plek. Maar dit akkefietje zorgt wel even voor een Virtual Safetycar.
Tsunoda krijgt vijf seconden straf aan zijn kleine brandvaste broek, doch Vettel zorgt even later alweer voor de volgende virtual safetycar. De Duitser gaat in de clinch met zijn oude teamgenoot Raikkonen. Net als in Oostenrijk eerder dit jaar, loopt dat voor beiden niet goed af. Allebei lopen ze veel schade op aan hun auto’s. Veteraan Alonso wil niet onderdoen voor de andere oudjes op de grid en gaat op hoge snelheid in de rondte. De brokkenpiloten rijden nu dertiende (VET), veertiende (ALO), vijftiende (RAI) en zestiende (TSU). Alonso is sluw en hoopt de FIA te bewegen nog een safetycar of rode vlag in te lassen vanwege alle carbon die op de baan ligt. Voorlopig krijgt hij echter niet zijn zin.
Vijfduizende virtual safetycars
Omdat er her en der carbon onderdelen van auto’s afwapperen, krijgen we in plaats daarvan de ene na de andere virtual safetycar. Niemand komt zo in zijn ritme. Helaas valt een van de VSC’s op een verkeerd moment, vlak nadat HAM een slipstream heeft gehad op het rechte stuk. HAM mag nu die afstand tot VER houden. Omdat de VSC vrij wordt gegeven ná het stukje waar Max het sterkst is, krijgt HAM nu zijn eerste echte kans op start-finish. Die neemt de Brit natuurlijk met beide handen aan.
Net als in Brazilië, kiest Lewis de buitenkant. Dit keer is hij er lang niet zo ver langs als toen. Max verdedigt echter op dezelfde manier en haalt samen met Lewis de eerste bocht niet. Daar kreeg hij in Brazilië dus geen straf voor, maar met Garry Connolly nu bij de stewards moeten we ervan uitgaan dat dat nu wel gebeurt. Red Bull weet dat ook en geeft Max de opdracht Lewis voorbij te laten.
Bizar
Vervolgens ontvouwt zich misschien wel de meest bizarre F1 race ooit. Max remt af op het rechte stuk om Lewis voorbij te laten, maar Lewis, zevenvoudig kampioen F1…rijdt Verstappen daarbij pardoes aan. Een aantal ronden volgen, waarbij beiden niet lijken te weten wat ze nu moeten doen. Uiteindelijk laat Verstappen Hamilton alsnog voorbij, maar daarna haalt hij LH44 meteen weer in, zoals Lewis zelf ooit deed bij Kimi in Spa. Je zou kunnen zeggen heel slim, maar de stewards zijn niet onder de indruk en geven Max een straf van vijf seconden. Daarmee lijkt het gevecht feitelijk voorbij te zijn.
Finish
Red Bull voelt nu ook de pijn van het feit dat Perez is uitgevallen. Het kan met Max namelijk geen gratis pitstop maken, omdat Ocon daarvoor nog te dichtbij rijdt. Zodoende kan Max niet voor de snelste ronde en het bijbehorende puntje daarvoor gaan. Perez kan dit puntje nu dus ook niet weghalen bij Lewis Hamilton, die nu op een gelijk aantal punten komt met Max voor de seizoensfinale. Beiden hebben exact 369.5 punten, waarbij de Mercedes op dit moment toch nipt de snelste auto lijkt te zijn. Dat wordt nog heel spannend allemaal bij de volgende race.
Ocon laat Bottas nog even voorbij voor P3 en Ricciardo wordt vijfde. Met Norris op P10 pakt McLaren vandaag een puntje meer dan Ferrari dat zevende en achtste wordt met Leclerc en Sainz. Maar dat is lang niet voldoende om Ferrari nog te bedreigen voor P3 in het kampioenschap voor constructeurs. Gasly wordt zesde en Giovinazzi knap negende. Daarmee hebben we iedereen in de top-10 genoemd. Stroll, Latifi, Tsunoda, Alonso en Raikkonen worden ook nog geclassificeerd, maar krijgen daar geen puntjes voor. Heeft iemand zin in volgende week? Is het überhaupt al volgende week?
Volledige uitslag Formule 1 Saoedie-Arabië 2021
- Hamilton – Mercedes
- VERSTAPPEN – Red Bull
- Bottas – Mercedes
- Ocon – Alpine
- Ricciardo – McLaren
- Gasly – Alpha Tauri
- Leclerc – Ferrari
- Sainz – Ferrari
- Giovinazzi – Alfa Romeo
- Norris – McLaren
- Stroll – Aston Martin
- Latifi – Williams
- Tsunoda – Alpha Tauri
- Alonso – Alpine
- Raikkonen – Alfa Romeo
DNF
Vettel – Aston Martin
Perez – Red Bull
Russell – Williams
Mazepin – Haas F1
Schumacher – Haas F1
omarrs6 zegt
Wat. Een. Gekkenhuis
Robert zegt
De verliezers van de dag: de stewards.
boriske zegt
Vooral massi met zijn onderhandelen. Heeft geen ballen aan zijn lijf
jaapiyo zegt
Nou ja…Hij steekt wél zijn nek uit, dus geen ballen zou ik niet willen zeggen. In zekere zin heeft ‘ie dat juist wel. Of het allemaal slim laat staan juist was, is een andere vraag.
Rick-dos zegt
Verstappen gaat het niet winnen. Het team maakt domme fouten door hem op geel te zetten na de tweede rode vlag. Verstappen maakt domme fouten door veel te hard te racen en de Mercedes is gewoon sneller. Geen excuses meer over sterkere motor of flexibele vleugel.
Hamilton heeft het geluk nu aan zijn zijde en is ook slimmer bezig dan Max.
Het maakt het allemaal wel spannend maar als Verstappen niet weer zijn hoofd koel gaat houden en het team geen domme fouten meer maakt dan zie ik het hem niet winnen. Misschien kunnen we er nog wat hoop uithalen dat Verstappen en de RBR dominant waren in Abu Dhabi vorig jaar maar of dat dit jaar nog steeds is, is maar de vraag.
panam1 zegt
@Rick-dos: je begrijpt duidelijk niets van strategie. Normaliter is de red bull sneller op de gele band, en ze wisten dat op dit circuit de kans op extra safety car situaties heel groot was (bijna een zekerheidje zou je kunnen zeggen) , tijdens die situatie kan de band gespaard worden, en zou er voordeel moeten zijn / heel blijven tot einde race. Het circuit is alleen helaas te ‘snel’ 80% topspeed, en die is bij Mercedes helaas beter. Als ze op hard waren gaan rijden was Verstappen meer in de buurt van Bottas geëindigd dan Hamilton, hele gedurfde maar slimme keuze geweest, maar de auto heeft helaas niet genoeg power op dit circuit
Rick-dos zegt
@panam1 Mij zeggen dat ik niets van strategie begrijp maar vervolgens met een riedel komen die aan alle kanten rammelt. Maar goed.
driftwood zegt
@panam1: oké, dus het was geen slimme keuze?
panam1 zegt
Euhhh, jawel, de beste keuze voor dat moment. De Mercedes is gewoon te snel en net een safetycar of 2 te weinig, t zal volgende week slecht aflopen helaas (als je voor MV bent) .
boriske zegt
Die gele banden zorgden ervoor dat hij bij de start voorbij Hamilton kon.
Rick-dos zegt
@Boriske Dat begrijp ik, maar wat heb je er uiteindelijk aan op een baan als dat? Je wist gewoon dat die banden het niet tot het einde zouden halen en dus nog een keer gestopt moest worden.
Enige wat ik nog kan bedenken is dat ze er op gokte dat er nog een rode vlag zou komen anders is het gewoon totaal niet uit te leggen.
pomoek zegt
@rick-dos: ik denk dat bij RB dat toch wel een beetje was waar ze op hoopten. De MB’s wisten gewoon meer snelheid uit de harde banden te halen dan de RB’s. Bovendien lukte het bij de 2e start duidelijk niet om Hamilton voor te blijven ondanks eenzelfde reactie tijd. De enige kans was op geel rijden en hopen op een mogelijkheid om weer naar geel te wisselen. Ik denk dat ze bij RB, voor het weekend, nooit hoger hebben gerekend dan een p2. Dus toen dat in de tas was geloofden ze het wel.
550maranello zegt
@Rick-dos: nou nou een beetje te dramatisch en eenzijdig dit hoor. Max was sneller in de qualy maar crashte in de laatste bocht. Hamilton rijdt achterop bij Max en probeert Max er in de eerste bocht ook uit te rijden door niet in te sturen. Max had idd beter op de witte band moeten herstarten maar had op de gele een wereldstart. Tja. Bij herstart 2 zat Hamilton te veel te vertragen bij de opwarmronde, dus ik vind het een dubbeltje op zijn kant. We gaan het zien bij de laatste race…
Rick-dos zegt
@550maranello Leuk je analyse maar volgens mij laat je een heel stuk tussen kwali en de botsing met Hamilton er tussenuit. Als je dat wel doet en je kijkt er gewoon realistisch naar dan zag je dat Mercedes de betere pace heeft en had. Dat ze een betere pace hebben laten ze feitelijk al sinds Amerika zien.
550maranello zegt
@Rick-dos: klopt maar wil niet zeggen dat Red Bull kansloos is. Ik vind dat Mercedes (en Hamilton) meer fouten gemaakt hebben dan Max dit jaar dus we gaat het zien….
Rick-dos zegt
@550maranello Dit jaar misschien maar als we naar de laatste races sinds Brazilië kijken niet. We gaan het inderdaad zien misschien dat het geluk Verstappen z’n kant op valt.
Johanneke zegt
Ik vind het super vet dat ze exact gelijk staan, met Verstappen bovenaan met een extra race win, maar ik vind echt dat Hamilton hier gematst is. Hij liet veel te veel ruimte rijdens de warm-up ronde waardoor Max zijn banden kouder waren, en Hamilton een veel betere start kon hebben, en hij knalde achterop Max terwijl Max remt. Hoe kan je niet erlangs rammen als degene voor je remt. En dan alsnog die 5 seconde straf krijgen, omdat Hamilton achterop je knalt. Ik vind dat Hamilton straf moet hebben voor beiden, maar ik zie niet gebeuren dat de FIA hier nog aan gaat zitten. Die zien ook dat dit de meest spannende race aller tijden wordt volgende week.
Wat een seizoen dit. Het blijft maar geven. Dit seizoem gaat de geschiedenisboeken in. Over 15 jaar zullen er nog steeds 90 minuten lange youtube video’s over dit seizoen zijn.
reactief zegt
.
Johanneke zegt
Ja maar Max gaf die plek op omdat hij wist dat ie daar fout zat. Vervolgens rijdt Hamilton Max aan, terwijl Max die plek aan het geven was, en krijgt Max straf, die hij niet gehad had als ie die plek terug had gegeven. Wat ie deed, maar Hamilton knalde achterop hem.
En die 1e straf, -2 ocon op pole, die was volledig aan te merken aan Hamilton blijft niet binnen 10 autolengtes.
Ik denk zelf dat de FIA niks doet. Die hadden in Brazilië in moeten grijpen, toen was Max duidelijk fout, nu was Hamilton duidelijk fout. De FIA is de allergrootste sukkel hier.
banderas zegt
Mensen kijken duidelijk niet met het Engelse commentaar. De stewards zeiden al dat je wel afstand mag houden bij een herstart, er is dus geen sprake van een opwarmronde.
mrB zegt
Ik weet niet precies wat te zeggen: wat een spanning voor het kampioenschap, wat een zaad race met zoveel ronde sc, wat een geklooi van de fia. Wat een gekkenhuis. Hopelijk valt het de laatste race wel de goede kant op.
rolov zegt
WAt een shitshow. Hoe kan je zo bij iemand erin rijden . En dan nog zo acteren achteraf . Scheinheilige bende bij Mercedes.
melkkoe zegt
Perez had maar een taak…
Dan was het volgende race alleen nog een kwestie geweest van crashen met hamilton voor max.
Eerlijkheid duurt het langst. Dat geldt ook voor het behalen van de wereldtitel
katoenboer zegt
@melkkoe: hij kan nog steeds hem volgende race bij Hamilton erin rijden en Max zo laten winnen
Edge zegt
De staan in punten gelijk, maar Verstappen heeft de leiding op basis van het aantal overwinningen (9 versus 8). bij een Senna-Prost achtige clash is het Verstappen die de titel pakt.
chrisvis zegt
Man man, wat een race. Verstappen gaat toch soms wel op en over het randje, maar eigenlijk goed…laat die oude Lewis maar wat werken voor zijn geld. Wie WK wordt is echt een dubbeltje op zijn kant. Denk dat het van Brazilië 2008 geleden is dat ik zo naar een race uitkijk!!!
mustang750supersnake zegt
mercedes is ‘NIPT’ de snelste auto?……mijn god daar valt niet tegenop te boksen man….iedere keer als t er ècht om gaat is dat ding dik n seconde sneller dan het hele veld…..
Richmond zegt
@mustang750supersnake: Mercedes was sneller omdat de banden van Verstappen eraan waren
MaartenD zegt
Wederom goede zaken voor Mercedes. Die hebben dan ook wel een waardevolle 2e in tegenstelling tot Red Bull
autogeak zegt
Dit is natuurlijk helemaal kit, maar wat een race… Ik mijn hemel
Pixed zegt
De ervaring en koelbloedigheid van Hamilton hebben hem de overwinning opgeleverd. Het gebrek aan die ervaring en zichzelf overschatten heeft Verstappen dan weer genekt. Het mogen wisselen van banden tijdens een red flag is een regel die nergens op slaat.
harrie zegt
Lewis heeft dit seizoen zijn halve auto mogen repareren, banden wisselen en een ronde achterstand kado gekregen bij een rode vlag.
maferick74 zegt
@harrie: en een cadeautje gekregen bij f1 van GB en de mazzel dat max een lekke band kreeg in baku.
peke zegt
@harrie: om vervolgens 8 seconden weg te rijden. Een heel seizoen geluk? 8 seizoenen?
Max is briljant, maar ik denk HAM net wat briljanter nog
pomoek zegt
@pixed: eens. Net als het wisselen tijdens een (virtual) safety car. Als je langzaam moet rijden of stoppen dan mogen er gewoon geen bandelen worden gewisseld, punt.
thearchitect zegt
Hamilton wordt gewoon wereldkampioen. Ik wil het niet, maar ik denk het echt. Als het er echt om gaat staat hij er. Je kan er van alles bij halen of weglaten maar aan het eind staat hij er. Vraag Felipe Massa maar.
Johanneke zegt
Ik dacht altijd dat Hamilton maar een goede coureur was en in uitmuntende auto, maar ik zat er naast. Hij is Messi. En Verstappen is Ronaldo. Of andersom. Het is bizar hoe goed Hamilton is. Hij heeft wel aan iedereen laten zien dit seizoen dat hij inderdaad extreem goed is. Daar mag hij Max ooit voor bedanken. Voor mij is hij de beste ooit.
christian85 zegt
@Johanneke: laten we het alstublieft niet vergelijken met voetbal hoewel het er wel steeds meer op begint te lijken met als dat gejank (helaas)
Edge zegt
Sjonge jonge, wat een amateurs daar bij de FIA. Eerst negeren ze hun eigen regels rondom een herstart. De regels schrijven voor dat je de stand van een ronde daarvoor pakt om de volgorde van de herstart te bepalen. Dat hebben ze niet gedaan, in plaats daarvan mocht Ocon vanaf pole starten en moest Verstappen na een onderhandeling vanaf plek drie starten. Beetje gek, want als die ronde nooit heeft plaatsgevonden volgens de regelementen is er ook geen reden om die straf te accepteren.
Vervolgens is er weer een momentje waarbij Verstappen en Hamilton van de baan gaan. Verstappen krijgt de instructie om Hamilton voorbij te laten, Hamilton let niet op en rijdt tegen hem aan. Dan laat Verstappen hem alsnog voorbij conform de instructie van de wedstrijdleiding en krijgt hij tóch die vijf seconden straf. Bizar en belachelijk. Het is of de positie teruggeven, of een straf krijgen, niet allebei.
Ik hoop dat Red Bull dit besluit aanvecht, want die straf had natuurlijk nooit uitgedeeld mogen worden. Daarnaast zou ik het niet meer dan redelijk vinden dat Hamilton een 10 seconden straf krijgt voor het tegen Verstappen voor die domme en onnodige aanrijding.
sportevo zegt
Hoe zou het dan moeten gaan als er een rode vlag situatie in ronde 1 is omdat er een crash in de eerste bocht is geweest?
Wat jij bedoelt is wanneer een race wordt beëindigt na een rode vlag. Dan ga je een ronde terug. De reden waarom Fisichella ooit in Brazilië zijn eerste race won en pas in Imola de beker van Räikkönen kreeg. Toen maakte de wedstrijdleiding wel de fout niet een ronde terug te tellen.
En als dit de manier is om je positie terug te geven? Sorry maar die actie sloeg totaal nergens op om op dat punt en op die manier je positie terug te geven.
En die tweede keer is al helemaal discutabel door direct je positie weer terug te pakken. In 2008 op Spa kreeg Hamilton daar ook straf voor toen hij een soortgelijk geintje bij Raikkonen uithaalde.
Verstappen was gewoon uit op een crash en hoopte op een 0 score voor beide. Als je op die manier de titel wil winnen.
Verstappen staat onder druk, dat is duidelijk.
T16 zegt
Onzin, Verstappen was de positie aan het teruggeven maar dat bericht kwam te laat bij Lewis die geen DRS wilde mislopen en daarom persé na Verstappen over de streep wilde rijden zodat hij het DRS voordeel aan zijn zijde zou houden. Het was zeker tactiek van Max en Lewis wist dat heel goed want dat melde hij doodleuk aan Jack.
harrie zegt
De opdracht aan Bottas bij de herstart was ook weer duidelijk. Make it look like an accident.
panam1 zegt
Van mij mogen ze 23 races per jaar op dit circuit houden – t land is alleen wat jammer
boriske zegt
Slechtste circuit van de kalender toch? Je kan daar gewoon niet racen zonder brokken te maken.
fastforward zegt
Farce International de ‘l Automobiles
lekkerlinksrijden zegt
Als Max de volgende race Lewis van de baan kegelt is hij kampioen
dijan zegt
Lekkerlinks,Als dat opzettelijk is hoop ik dat Red bull gediskwalificeerd word .
sportevo zegt
Dat zou dan wel volledig in de stijl van Verstappen zijn..
Niels zegt
@lekkerlinksrijden: En dat mag, gewoon achterop erin rijden…
pomoek zegt
Jammer dat Verstappen weg liep bij de podium ceremonie. Dat past niet bij een kampioen. Gewoon meevieren. Wie geeft een poep.
Gulli zegt
Ik vond het werkelijk niet om aan te zien gisteren. Ik vond het een klotecircuit, ik baalde ervan dat Mercedes weer zo onmeunig snel was en Max daardoor eigenlijk geen schijn van kans maakte, en ik baalde ervan dat Max dat in de gaten had en daarmee een van zijn lelijkste races ooit reed. Afgezien van het feit dat Hamilton ook een straf verdiende in deze race, vind ik dat Max aan alle keren dat ze elkaar raakten volledig schuld had (behalve toen Hamilton hem van achteren aanreed). Dit is geen verdedigen, dit is gewoon véél te laat remmen (en dat doet hij bewust want hij weet precies hoe het wel moet) in de wetenschap dat Hamilton dan niet anders kan dan inhouden, en als hij dat niet doet klap je op elkaar. Wat dus meerdere malen gebeurde.
Ik hoopte een mooie kampioensrace te zien, maar wat een gekut van RB, van Max en van de stewards. Als Max zo doorgaat krijgt hij nog een keer een zwarte vlag en mag hij als een klein kind gaan zitten mokken in zijn kamertje.