Na een spannende kwalificatie in het natte gisteren, is het vandaag tijd voor de race. Waar eindigt de achteraan startende Max Verstappen, in de Grand Prix van Rusland?
De Grand Prix van Rusland is nou niet bepaald de eerste race die in je opkomt als iemand je vraagt ‘wat is de gaafste F1 race van het jaar?’. Doch dit jaar zijn bijna alle races leuk. Na de kwalificatie van gisteren, heeft het er alle schijn van dat ook de Russische Grand Prix daarop geen uitzondering wordt. Op het Sochi Autodrom was het namelijk vochtig. Uiteindelijk pakte Lando Norris de eerste pole uit zijn carrière, terwijl Sainz en Russell opgingen voor P2 respectievelijk P3.
Van de twee kampioenskandidaten deed Lewis Hamilton het ‘het beste’. Dat heeft echter alles te maken met het feit dat Verstappen zich niet eens probeerde te kwalificeren, daar hij na een motorwissel sowieso achteraan zou starten. Lewis had natuurlijk maximaal moeten profiteren, maar hij start slechts vanaf P4. De zevenvoudig kampioen maakte meerdere foutjes. Of dat nou aan de druk van Verstappen lag of niet, daar verschillen de meningen over.
Voor de race werd duidelijk dat Hamiltons teamgenoot Bottas zich na een matige kwalificatie ook achterop de grid meldt. De Fin laat eveneens een nieuwe motor steken. Hij rijdt daardoor in het begin van de race waarschijnlijk pal voor de neus bij Max. Teamstrategie bij Mercedes?
Start
De start is vaak een van de spannendere momenten bij de race in Rusland. De dragstrip richting de eerste knik is notoir lang. Helemaal vooraan starten is meestal niet het gunstigste in dat opzicht. En ook dit keer is polesitter Norris het bokje. Sainz hengelt hem binnen en vreet hem op. Russell blijft op P3, maar Hamilton rookt een zware pijp. In plaats van dat hij in de vooruit gaat, zakt de Brit juist door het ijs. Stroll komt langszij en even later in de ronde prikt ook Ricciardo zijn McLaren voorbij aan de Mercedes.
Hamilton heeft dan al mazzel dat Alonso de eerste bocht mist en achter hem en Perez weer moet aansluiten. Perez is de eerste coureur in het lijstje die op de harde banden gestart is, dus die zit op zich goed ten opzichte van HAM. Dit zijn wel interessante ontwikkelingen dus zo vroeg in de race.
Bottas en Verstappen hebben de slome duikelaars al ingehaald als Verstappen in ronde 6 voorbij gaat aan Bottas. De wingman van Hamilton ziet dus geen kans om de Nederlander heel lang op te houden. Is dat dan ook meteen een indicatie voor het feit dat de Red Bull sneller is dan de Mercedes vandaag? Een slecht teken is het in ieder geval niet voor MV33, die even later voorbij geloodst wordt door Gasly.
Op het moment dat Max aansluit bij Charles Leclerc en bijna een tikkie krijgt van de Monegask, krijgt Sainz het steeds moeilijker met Norris. De Ferrari’s gaan weer eens relatief snel door de banden heen, zo lijkt het. In ronde 13 lukt het Norris voorbij te gaan aan Sainz en trekt hij meteen een gaatje. De eerste coureurs belsuiten nu al naar binnen te gaan voor hun eerste stops. Stroll en Russell trappen het bal af. Hamilton schuift daarmee op naar P4.
Mid Race
Maar Verstappen komt met rasse schreden dichterbij. In ronde 16 heeft hij nog maar acht seconden achterstand op Perez, die vlak achter Hamilton rijdt. Hamilton bijt zich nog altijd stuk op Ricciardo. Over de boordradio roept LH44 dat het team zich klaar moet maken voor een undercut. Maar misschien is het spel. Ricciardo knippert namelijk eerst en komt binnen in ronde 23. Daar de stop niet lekker loopt bij McLaren, is Lewis de honingdas nu normaal gesproken kwijt.
Een aantal ronden later komen ook Verstappen en Hamilton binnen voor hun stops. Het verschil als beiden weer buiten zijn is in ronde 30 nog slechts een dikke zes seconden. Het probleem is alleen vanuit het oogpunt van Max: in die zes seconden zitten vier auto’s. Gelukkig kan hij snel voorbij aan Stroll.
Perez lijkt ondertussen eindelijk door Red Bull op een ‘Perez-strategie’ gezet te zijn. De Mexicaan fluistert zijn banden richting het front van het veld en is in ronde 34 zeven seconden los van nummer twee Alonso. Achter de wenkbrauw gaat Norris voorbij aan Leclerc, met daarachter dan Hamilton op P5. Het wordt misschien wel een spanningsboog die opbouwt tot de dying seconds. Maar niet voor Mick Schumacher, want die valt uit met technische problemen.
In ronde 37 duiken Perez en Alonso naar binnen voor hun lang uitgestelde pitstops. Norris gaat daarmee terug aan de leiding van de race. Hamilton is echter stiekem naar de staart van de McLaren gekropen en ligt nu tweede op een dikke twee seconden. Dan kijken we natuurlijk meteen ook even waar Verstappen rijdt. Maar dat valt tegen. MV33 wordt namelijk precies op dit moment voorbij gereden door Fernando Alonso en zijn tempo is niet heel florissant. Stokt hier dan de indrukwekkende opmars van onze held? En over opmarsen gesproken: hoe zit het eigenlijk met de opmars van geweldige vent Bottas? Wel, die valt tegen. Terwijl Verstappen zevende rijdt, moet Bottas het doen met P14.
Finish
En dan…Tuurlijk…heerlijk. Het begint aan het einde van de race nog een beetje te regenen. Met nog zeven ronden te gaan komen de druppels op de lens. Zet het door, of kan iedereen verder op slicks? In ronde 47 gaat Norris wijd. Hamilton ruikt zijn kans, maar kan net niet kapitaliseren. Het is duidelijk dat de baan her en der spekglad is. Verschillende coureurs komen nu ook binnen voor inters, waaronder Verstappen.
Met nog drie rondjes te gaan vraagt McLaren aan leider Norris of hij wil stoppen voor inters. Het is een duivels dilemma. Als hij het doet, rijdt Hamilton waarschijnlijk door. Maar Norris blijft bij zijn slicks, terwijl Hamilton juist wel stopt. Is dat de juiste beslissing, of komt het Norris duur te staan?
Het laatste is het geval. Het is hartverscheurend, maar de regen komt steeds harder uit de lucht en Norris schiet met ruim twee ronden te gaan van de baan. De Brit moet dan alsnog stoppen en valt daarmee terug naar P7. Mercedes profiteert maximaal, want niet alleen gaat Hamilton hiermee nu naar de leiding, maar Bottas komt ook nog door naar P5. Het enige wat Mercedes minder zal vinden is dat Verstappen nog naar P2 kan komen op zijn inters in de slotfase. Prima damage limitation dus voor VER.
Voor Lewis is het zijn honderdste zege in de koningsklasse. Naast Verstappen staat ook Sainz op het ereschavot. Daarachter finishen Ricciardo, Bottas, Alonso, Raikkonen, Norris, Perez en Russell. Alfa Romeo pakt dus ook eindelijk weer eens wat puntjes. Norris gaat nog met de troostprijs van de snelste ronde naar huis, maar zal flink balen van zijn verloren zege. Wat een dag en wat een race weer…
Hamilton pakt met zijn zege dus ook weer de leiding in het WK over van Verstappen, met een marge van twee puntjes. Over twee weekjes gaat het spel (waarschijnlijk) weer verder, met de Grand Prix van Turkije.
UPDATE: Valtteri Bottas verklaart waarom hij Verstappen vanmiddag voorbij liet.
Volledige uitslag Formule 1 Rusland 2021
- Hamilton – Mercedes
- VERSTAPPEN – Red Bull
- Sainz – Ferrari
- Ricciardo – McLaren
- Bottas – Mercedes
- Alonso – Alpine
- Raikkonen – Alfa Romeo
- Norris – McLaren
- Perez – Red Bull
- Russell – Williams
- Stroll – Aston Martin
- Vettel – Aston Martin
- Gasly – Alpha Tauri
- Ocon – Alpine
- Leclerc – Ferrari
- Giovinazzi – Alfa Romeo
- Tsunoda – Alpha Tauri
- Mazepin – Haas F1
DNF
Latifi – Williams
Schumacher – Haas F1
sportabgasanlage zegt
Tjonge wat sneu voor Norris, hij heeft gegokt en verloren.
Mazzel voor Max, en Lewis praktisch foutloos naar de overwinning.
Op naar de volgende!!!
tfsi zegt
@sportabgasanlage:
Je maakt je eigen geluk, gewoon op juiste moment naar binnen voor de inters. En gelukkig maar 2 punten achter Hamilton, dus goed te overzien.
cloverleaf zegt
@sportabgasanlage: lewis foutloos misschien. Maar hoeveel inhaalacties on track heeft hij gedaan?
wif1 zegt
@cloverleaf: En Lewis zijn weekend was verre van foutloos; Monteur omver rijden, de vleugel kapot rijden bij het naar binnen gaan van de pits, de muur in rijden in zijn laatste ronde van Q3, start van de wedstrijd verkloten. Hij staat onder druk, iets waar hij juist Max van beticht.
Richmond zegt
@cloverleaf: Lewis had zeker wel moeite om voorbij zijn voorgangers te komen.
Robert zegt
Dit was dus typisch de ervaring die de doorslag gaf. Norris die de call voor de wissel naar intermediates negeerde en zo uiteindelijk -vrijwel zekere- een podiumfinish vergooide. Jammer. We gaaf dat Verstappen eens het geluk aan z’n zijde kreeg en die P2 kon pakken, want voordat de regen losbarstte leek er niet meer in te zitten dan een P7…
eirmakk zegt
Orde is hersteld.
Johanneke zegt
Doet het pijn aan je ogen als Hamilton niet bovenaan staat? Lijkt wel een soort OCD van je. Iedere keer als Hamilton weer boven Verstappen staat doe je dit soort opgeluchte berichten. Ik hoop niet dat je slecht slaapt ofzo als Verstappen 1e staat.
eirmakk zegt
@Johanneke: andersom is het toch ook zo?
Johanneke zegt
Nou ik hoop dat anderen net als ik genieten van de sport, en zich niet druk maken om de stand, dat laat je je leven toch niet beïnvloeden.
Rick-dos zegt
Lucky Verstappen maar die had hij tegoed van Baku, Engeland en Hongarije. Hamilton ook lucky maar ijzersterke race gereden. Hij was ECHT niet blij dat Verstappen tweede is geëindigd want deze en de vorige race hadden de races moeten zijn dat hij een gat met Verstappen had moeten trekken.
Het wordt nog spannend of Hamilton idd een nieuwe motor moet krijgen. Zo ja, dan wordt het weleens het punt dat Verstappen echt het kampioenschap kan grijpen.
Maar wat jammer voor Norris. Die gozer had het zo verdiend. Ik begrijp wel dat hij buiten wilde blijven omdat hij de winst in bereik zag. Volgens mij had hij m kunnen winnen als hij wel over was gegaan op de intermediates. Maar goed, als…
Dutchdriftking zegt
@Rick-dos: precies dit. Norris naar binnen en Lewis de gok op slicks had het mooiste geweest. Norris 1 Max 2 en Sainz 3.
cloverleaf zegt
@dutchdriftking: lewis zou altijd Max gespiegeld hebben. Dan maar tweede, zolang hij maar voor Max zou blijven. Hij had die gok nooit kunnen nemen.
Turbo S zegt
@dutchdriftking: precies dat dacht ik ook al. Wat als Norris naar binnen was gegaan? Was Hamilton dan niet gegaan? In dat geval was de uitkomst nog beter geweest. Ik denk wel dat wanneer Max zijn 1e stop iets eerder had gedaan (voordat hij achter Alonso vastzat), hij dichter bij Hamilton had gezeten na diens stop. Dan had hij lekker met Hamilton kunnen mee klappen. Nu zaten er 2 auto’s tussen en kon Hamilton wel een aantal inhalen en zat Max weer vast achter Ricciardo waar hij in Monza ook al niet voorbij kwam.
simonferrari zegt
Prachtige race! Werkelijk van genoten. Ijzersterke race van Verstappen en veel geluk met de regen. Wel enorm zonde voor Norris. Ik had hem zeer de eerste plek gegund.
harrie zegt
Max was flink blij, en terecht, nieuwe motor in de pool en 2e is echt niet slecht hier.
Jammer voor de dappere Norris, en wat had die kleurloze Bottas een mazzel met zijn pitstop call.
Mooi ook dat Max bij de eerste gelegenheid direct gehakt maakte van die debiele strategische motorstraf van Bottas.
Richmond zegt
Debiel is het niet, vanuit het oogpunt van Mercedes is het logisch. Alleen heeft niet uitgepakt zoals ze hoopten. gegokt en verloren.
monsieurleloure zegt
Superprestatie van Maxje 🥳🚕
pomoek zegt
pfff, wat een flauwekul weer tijdens de nabeschouwing. “Verstappen sneed als een warm mes door de boter”. Onzin. verstappen zat vast achter Alonso en Ricciardo en werd op het einde zelfs ingehaald door Leclerc. P7 was op 6 ronden voor het einde het maximale resultaat.
Verstappen heeft dikke mazzel gehad. Mag ook wel eens een keer. Maar l^l niet zo stom.
tfsi zegt
@pomoek: Nou tot aan p7 ging het toch aardig snel, hij had een tijd voor de pitstop Hamilton in het vizier, dan heb je toch aardig naar voren gereden.
pomoek zegt
@tfsi: mee eens maar dat was ie ook wel aan zijn stand verplicht. Bovendien waren er al een paar gestopt om van banden teweeg is delen. Maar op geel was het tempo eruit en reed Hamilton bij hem weg.
Even de koe in zijn kont kijken: beter op geel starten en dan op wit de race uitrijden. Of een snelle eerste stint op rood en daarna uitrijden op wit?? How dan ook een goed resultaat maar Verstappen had net zoveel moeite met inhalen als Hamilton.
harrie zegt
Eens, tactische misser van RB om op Lewis te reageren terwijl de hards nog prima waren. Gelukkig waren ze scherp met de regen.
pomoek zegt
@harrie: Hamilton zat klem achter Ricciardo en verstappen zat klem achter Alonso. Hamilton wist met de pitstop Ricciardo te verschalken, maar Verstappen had de pech dat Ricciardo direct voor hem op de baan kwam. Verstappen had door kunnen rijden op de harde band maar had dan veel tijd verloren omdat hij achter Alonso bleef rijden. Alonso kwam na zijn pitstop achter Verstappen op de baan en kon Verstappen met zijn nieuwere banden eenvoudig inhalen. Het had denk ik dus weinig uitgemaakt of hij eerder of later ging stoppen, hij zou op een zeker moment achter Alonso komen te rijden.
De koe in zijn kont kijken: Verstappen had beter op geel kunnen starten en daarna naar wit gaan. Maar goed.
Turbo S zegt
@pomoek: moet je nagaan dat Coronel er niet eens bij zat.
michelF zegt
Wat een geweldige race! Alles behalve saai
Teerdz zegt
Kunnen jullie misschien iets doen aan die idiote pop-up video’s die elke keer naar voren komen in de app? Het begint inmiddels echt bijzonder vervelend te worden, zeker aangezien er gewoon geen beeld wordt getoond en ze elke keer weggeklikt moeten worden om gewoon normaal het artikel te lezen (manmanman..).
p993 zegt
@teerdz: +1
potjak zegt
@p993: +1
MaartenD zegt
@potjak: 1
sportabgasanlage zegt
@teerdz tip van flip: gebruik gewoon de mobiele site en plaats een snelkoppeling op je telefoon. Werkt beter dan de app.
Teerdz zegt
@sportabgasanlage: Thanks voor de tip, maar het is toch te triest voor woorden dat de Autoblog app al jaren een grap is en dit de oplossing moet zijn..? Het bedrijf dat de app heeft ontwikkeld zou zich in ieder geval diep moeten schamen voor deze wanprestatie.
Turbo S zegt
@teerdz: misschien doen ze het wel met opzet. Filmpje dat gebruikers in de app niet kunnen kijken staan vaak ook op YouTube. Als dan de gebruikers (zo doe ik het ook) de YouTube app openen en het daar kijken genereert Autoblog weer extra inkomsten.
mark997gt3 zegt
@sportabgasanlage: hoe moeilijk kan het zijn om een app te maken die funktioneert…. We leven niet meer in 2006 of zo!
flieger zegt
Dat! En sinds iOS15 loopt de app ook vast als de reacties geladen worden. Op een iPhone 11 Pro en 13 Pro dezelfde ervaring.
SpeedGeek zegt
En het plusjes systeem op de app repareren graag! Er worden hier genoeg flauwe opmerkingen gemaakt die een +1 verdienen haha.
Svenska II zegt
@SpeedGeek: plus 1 ;)
Johanneke zegt
Waarom moest Bottas alweer een motoronderdeel wisselen..? Hij heeft dit vorige wedstrijd toch gedaan. Ik kan hier niks over vinden en hoor hier ook niemand over.
harrie zegt
Enkel om Max te pesten. Max had daar geen boodschap aan.
flyerbunch zegt
Mooi van Max! Dit gaat nog spannend worden tot de laatste race.. Jammer van Norris, was hem zeker gegund! Door die glibberige pitstop entry van hem kan Perez mss nog een plaatsje stijgen.
Johanneke zegt
Nope enkel een tik op de vingers.
weereentankleeg zegt
@flyerbunch: als ze een straf geven voor het niet onder controle kunnen houden van de auto op slicks op een kletsnatte baan dan zijn ze wel heel diep gezonken. Dan kunnen ze ook wel track limit straffen uitdelen als iemand crasht naast de baan.
flyerbunch zegt
@flyerbunch: Nor komt er vanaf met een reprimande. PS: mss ff jullie foute eindstand ff aanpassen op het einde van jullie artikel. Nor 7, Rai 8?
brammetjedeb zegt
Eerste 4 wedstrijden na de zomerstop zijn voor Max. Ben erg benieuwd of de ‘Red Bull circuits’ die komen gaan ook echt Red Bull circuits zijn. En laten we voor een andere wereldkampioen hopen op een motorwissel.
Wat betreft de race, had Max niet langer op de harde band door kunnen gaan? Die medium was het nou net niet. Viel me flink tegen zeg.
utregcity zegt
Die Redbull-Honda met Max aan ‘t stuur heeft toch potentie! 😎
mcshine zegt
Als je al zelfstandige naamwoorden gaat voorzien van DT fouten….tsss
damrakker zegt
@mcshine: ja echt hè. Het gebruik van ‘ Hij wilt..’ heb ik inmiddels maar geaccepteerd maar dit; wijdt met dt is vrij matig.
Leuke wedstrijd,prima artikel & dramatische spelling.
mark997gt3 zegt
Ik zou Norris eens vragen als ik Red Bull was.
janstehouwer1954 zegt
Norris is een held en een echte racer!
dnadave zegt
@janstehouwer1954: maar nog een tikkeltje onervaren en onprofessioneel door de inIxhten van zijn team die op 20 monitors naar de weerberichten keek; kekhard te negeren.
ghini zegt
@dnadave: ik vind dat team deel van de schuld op zich zou mogen nemen. Zij konden zien dat het erger werd, Norris niet.. Norris zei nee toen het nog ok was maar hij kan niet zien wat er nog ging komen, het team wel. Zodra ze hadden gezegd Norris jongen het gaat nog harder regenen was hij wel naar binnen gegaan.
thearchitect zegt
Kan iemand Jack Plooij op een basiscursus Engels sturen? Het is normaalgesproken al ronduit slecht, maar zijn interview met Norris was tenenkrommend. Er zijn zoveel mensen die dit leuker en beter zouden kunnen. Waarom moet Ziggo dit doen met deze hobby-journalist?