Kan er in Sotsji een wonder gebeuren?
Wanneer we kijken naar de geschiedenis, dan is de Grand Prix van Rusland vreselijk saai. De kans is groot dat ook ditmaal de wedstrijd ernstig zal tegenvallen. Meestal wil de kwalificatie nog enige spanning brengen, maar ook de zaterdag was in dit geval een regelrechte aanfluiting. We maken ons op voor een monotone wedstrijd.
Gelukkig zijn er nog enkele factoren die ervoor kunnen zorgen dat de Grand Prix van Rusland geen slaapfestijn. De eerste van deze factoren vinden we in het grote aantal gridstraffen dat dit weekend is uitgedeeld. Naast een aantal middenmoters, starten beide Red Bulls achteraan. Dit geeft Max Verstappen en Daniel Ricciardo, beide vaardige inhalers, de kans de wedstrijd spannend te maken.
Een interessantere factor is regen. Hoewel er voor vandaag geen regen was voorspeld, hebben wel zowel in de GP3 als de Formule 2 druppels mee mogen maken. Op bepaalde momenten was de regenval zo hevig, dat er naar full-wet banden gewisseld moest worden. Reden genoeg om alsnog spanning te verwachten.
START
Sebastian Vettel schiet uit de startblokken en lijkt zijn titelrivaal Lewis Hamilton in te halen, maar wanneer de Brit de slipstream van teamgenoot Bottas pakt, vliegt hij weg van de Ferrari-coureur. Zodoende verandert er bij de eerste vier niets.
Daarachter barst het los. Leclerc bewijst waarom Ferrari hem heeft aangenomen en begint links en rechts auto’s in te halen. Eerst pakt hij Ocon op een nette wijze, de volgende ronde moet Magnussen eraan geloven. Met een fenomenale actie gaat de Monegask buitenom in de lange linker doordraaier. Leclerc heeft voorlopig P5. Max Verstappen verschalkt eveneens medecoureurs alsof het niets is. De Nederlander begint op de 19e positie, maar rijdt na vier ronden al op P9. Mega! Dit terwijl Ricciardo nog rond P15 bungelt.
Terwijl dit alles gaande is, heeft Toro Rosso een gigantisch probleem. Alsof het gecoördineerd wordt, vliegen ze er op verschillende plekken in dezelfde ronde af. Ze houden hem uit de muur, maar het zijn zeker merkwaardig incidenten. Het lijkt wel alsof een kwaadaardig onzichtbaar gedaante de handrem aantrekt. Beide auto’s keren terug naar de garage en beëindigen aldaar hun wedstrijd.
Na acht ronden zijn Alonso en Stroll al binnengekomen voor hun eerste pitstop. Belangrijker: Charles Leclerc heeft een voorsprong van 4 seconden op Magnussen. Nog belangrijker: Max Verstappen haalt Leclerc nu alweer in! De Nederlander rijdt op de hardste band, dus we zijn benieuwd hoe zijn strategie gaat uitpakken. Het lijkt er namelijk op dat de leiders in de wedstrijd al problemen krijgen met hun banden. Terwijl Bottas (P1) tijd verliest, loopt Vettel (P3) juist in! Wordt deze wedstrijd dan toch spannend?
MID RACE
Bottas’ snelheid – of het gebrek daaraan – begint Hamilton te duperen. Vettel komt steeds dichterbij. Hierdoor brengen ze de Fin naar binnen, maar dit geeft Ferrari de mogelijkheid te reageren. Dit doen ze niet direct, maar een ronde later. Bottas schiet Vettel dus weer voorbij als de Duitser naar binnen is geweest, maar Hamilton blijft doorrijden. Weer een ronde later duikt Hamilton naar binnen. Vettel is verschrikkelijk snel in zijn out-lap, waardoor hij op zijn beurt weer Hamilton voorbij kan gaan! Het gevecht kan beginnen!
Of toch niet. Na één ronde probeert Vettel Hamilton (vrij dubieus) te blokkeren. Aanvankelijk lukt het, maar in een bocht later gaat Hamilton zijn rivaal alsnog voorbij. Beide Mercedessen schieten er vandoor, maar vooraan rijden ze niet. Nee, dankzij alle pitstops is het Verstappen die op P1 rijdt. De Nederlander moet zijn banden nog wisselen, maar pakt het goed uit, dan kan hij wel eens op het podium eindigen.
Bottas mag misschien enkele ronden voor Hamilton hebben gereden dankzij het verloop van de pitstops, de zege wordt hem niet gegund. In ronde 24 klinken de beslissende woorden:
“You need to let by Lewis in turn 13, this lap.”
Kort voor we het radiobericht horen, zien we een schijnbaar dorstige Bottas. De Finse handtas van Hamilton parkeert zijn Mercedes bij het aanremmen van bocht 13. Net voordat hij zijn koffie krijgt aangereikt van Olga, moet hij alweer wegrijden, want Vettel komt eraan. Zodoende wordt Hamilton losgelaten om Verstappen, die nog steeds op één rijdt, aan te vallen.
Tegelijkertijd wisselen Ocon en Perez eveneens van plek, omdat de Mexicaan beweert dat hij Magnussen wél kan inhalen. Force India rijdt rond op de grens van de top 10, maar het gevecht gaat hier om P7. Hulkenberg bezet deze plek voorlopig, maar Leclerc, Magnussen en beide Force India’s azen op de betere positie wanneer Hulk naar binnen moet.
FINISH
Wie dacht dat Hamilton Verstappen zonder problemen voorbij zou snellen, zal zich met nog 15 ronden te gaan achter de oren beginnen te krabben. Ondanks het feit dat de Nederlander nog niet naar binnen is gekomen voor nieuwe banden, rijdt hij vrij eenvoudig op P1! Zelfs Nico Hulkenberg begrijpt er niets van:
“The Red Bull is in the lead? How the hell did that happen?”
Precies, wij begrijpen het ook niet. Teamgenoot Ricciardo doet het minder, maar een pitstop in ronde 39 verklaart waarom. Zijn voorvleugel wordt vervangen, nadat hij eerder in de wedstrijd blijkbaar een ongelukje heeft gehad. Met verse banden onder de auto begint hij snelste ronden te noteren.
Omdat Verstappen nog vooraan rijdt en de rest hem door de vuile lucht niet zomaar kan passeren, ontstaat er een trein achter de Nederlander. Wanneer hij naar buiten komt, belandt hij op P5, op 15 seconden van Raikkonen (P4). Na de stop van Verstappen is de top 4: Hamilton, Bottas, Vettel en Raikkonen. De kans is groot dat het zo zal blijven, tenzij Max voldoende snelheid heeft om de Iceman in te halen. Daarnaast kan Mercedes Hamilton en Bottas nog omwisselen, om de Fin zijn eerste overwinning van het seizoen te gunnen.
Achter de voorspelbare top 6 is alles inmiddels een beetje tot bedaren gekomen. Leclerc heeft een puike race achter de rug en zal trots naar Japan afreizen met een indrukwekkende P7 in zijn zak. De Monegask eindigt ongeveer 15 seconden voor Kevin Magnussen. Ocon en Perez completeren de top 10.
Verstappen heeft weinig profijt van zijn verse, zachte banden. Raikkonen weet hij niet meer bij te halen. Sterker: hij wint niet eens tijd! Voor het einde van de wedstrijd wordt Vettel nog even opgehouden door Magnussen, maar dan 1,5 seconden die hij hierbij verliest op Bottas zullen het verschil ook niet maken.
Over Bottas gesproken, meer dan een formele “dank u wel” krijgt hij niet voor zijn koffiepauze in ronde 24. De Fin vraagt op de radio of de posities nog gewisseld zullen worden, maar het halve team van Mercedes meldt zich op de radio (zoals verwacht) om hem te vertellen dat er “na de wedstrijd over gesproken zal worden.” Mensen, het kampioenschap is vandaag besloten.
Is er nog een lichtpuntje in dit verhaal? Uiteraard, op zijn verjaardag wordt Max Verstappen Driver of the Day!
Hieronder bekijk je de volledige uitslag:
1. Hamilton
2. Bottas
3. Vettel
4. Raikkonen
5. Verstappen
6. Ricciardo
7. Leclerc
8. Magnussen
9. Ocon
10. Perez
11. Grosjean
12. Hulkenberg
13. Ericsson
14. Alonso
15. Stroll
16. Sainz
17. Vandoorne
18. Sirotkin
DNF
Hartley
Gasly
viezefreddyw zegt
Dan heet je Bottas, pak je poleposition en kan je de race lachend winnen en dan moet je eventjes wisselen omdat ene James zich er mee begint te bemoeien. Hoe k*t moet je je dan niet voelen als coureur zijnde? En hoe braaf ben je dan… Karakterloos wat mij betreft. Dat werd bij de laatste ronde nog even bevestigd.
Verstappen heeft de race gemaakt. Wat heeft hij uitstekend gereden. Wat een klasse. Ik had toch een beetje hoop op dat hij naar de Ultra’s zou gaan en het Raikkonen nog even moeilijk zou gaan maar helaas. Maar ik heb van hem genoten. De gevechten tussen Hamilton en Vettel waren leuk maar verder hebben we weinig gezien. Jammer. Renault eigenlijk ook lachwekkend bezig net als Ricciardo eigenlijk.
SpiderIV zegt
@viezefreddyw: tja het team.
545e60 zegt
@viezefreddyw: Hypers
viezefreddyw zegt
@545e60: Scherp. Hypers inderdaad.
Erik zegt
@viezefreddyw:
Het is en blijft een teamsport!
Als HAM VET kan passeren op eigen kracht dan kan HAM zeker ook makkelijk BOT passeren, maar waarom zou je het risico lopen dat ze elkaar eraf rijden? Dan is een teamorder nu eenmaal beter, toch?
Breinstein zegt
@viezefreddyw: Bottas krijgt zijn overwinning nog wel, als HAM kampioen is.
str8six zegt
@viezefreddyw: Bottas is nog een nattere poes dan m’n vriendin
olivier420 zegt
@str8six: Doe dan ook eens wat meer je best :-).
tjongejongejonge zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
xiran zegt
@viezefreddyw: ja klopt maar dit is wel de reden waarom hij bij Mercedes mag rijden. Max en Ham in een team is een grote oorlog. Aan het eind van het seizoen is het publiek tevreden en Mercedes geen kampioen. Bottas doet precies wat Mercedes wil en dat vindt een Duitser fijn.
mike0709 zegt
Trieste en saaie race. Teamorders in wat voor zin dan ook moeten verboden worden. Kansloze vertoning van Mercedes. Meest trieste is dat Bottas vraagt of het zo blijft en dan gewoon een ja krijgt. Kansloos.
Welk team het ook zou doen, het is kansloos en maakt de race kapot.
De race van Verstappen was lekker. Laat gewoon zien dat het snel kan en dat hij de snelheid heeft. Lekker om die inhaalacties te zien.
tvklarenbosch zegt
Wat staat Renault voor lul zeg. Ricciardo heeft duidelijk voor het geld gekozen.
toniominestrone zegt
@tvklarenbosch: Laat tevens zien dat hij een rijder van het tweede garnituur is.
retetikker zegt
@tvklarenbosch: Mwoah, buiten de punten vallen op een circuit met veel scherpe trage bochten, hun zwakke punt, is geen schande. Zeker na de (gelukkige) punten in Singapore.
Wat ik niet begrijp is dat Red Bull juist hier achteraan start, terwijl scherpe trage bochten juist hun sterke punt is.
tvklarenbosch zegt
@retetikker: omdat er een aantal grote volgas stukken in zitten. En ik denk dat Red Bull had verwacht dar Ferrari sterker zou zijn.
Dreke zegt
Max laat zien hoe het moet en team Mercedes doet het tegenovergestelde!
pomoek zegt
Prachtige gereden door Verstappen hoewel hij wel erg weinig tegenstand kreeg bij het inhalen. Maar goed, wat moet je ook als niet topteam rijder? Ophouden over dat het allemaal zo sneu is voor Bottas. Hij wist toen hij instapte bij MB dat hij 2e rijder zou worden. Dan moet je niet gaan miepen als je je plek moet opgeven. Zo werkt het bij de grote jongens. Als hij 1e lag in het kampioenschap dan was het uiteraard anders gegaan.
pomoek zegt
@pomoek: prachtige: prima…?
toniominestrone zegt
Sublieme race van Max, afgang van Mercedes, hoe maak je een sport kapot!
Breinstein zegt
@toniominestrone: dit gebeurt al tientallen jaren. Ferrari deed dit met Schumacher terwijl hij lichtjaren voor stond in het kampioenschap en Red Bull ook met Vettel en Webber.
toniominestrone zegt
@breinstein: dus?
ArnoldH zegt
De eerste 4 ronden waren leuk, daarna was het best wel op het gevecht van hamilton en vettel na. Max heeft weer briljant gereden
duckmefaddy zegt
@arnoldh: best wel ja!
carspot33woesley zegt
Het is ook niet logisch hè. Voorgaande jaren ging Olav Mol uit zijn plaat omdat Ferrari een teamorder deed, en nu vind hij dat helemaal prima als Mercedes dat doet. Die vent hadden ze ook al jaren geleden moeten vervangen…
VeniVidiVici zegt
@carspot33woesley: Olav vervangen voor wie? Hetzelfde als met de politiek dat een grote groep roept dat Rutte kut is en vervangen moet worden, maar voor wie dan dat zeggen ze niet!
carspot33woesley zegt
@venividivici: Jack Plooij en Giedo van der Garde ?
Gulli zegt
@carspot33woesley: als premier!?
ewoudhoed zegt
@carspot33woesley: jack??? Alsjeblieft niet zeg. Beunhaas eerste klas. Giedo is wel een goed voorstel. Lachen die gast
pomoek zegt
@venividivici: haha, eens met Olav Mol, wat Rutte betreft heb ik wel wat suggesties….http://gifimage.net/wp-content/uploads/2017/10/calimero-gif-1.gif
Rick-dos zegt
Volgende keer als de discussie weer eens gaat over of Riccardo op dezelfde hoogte staat als Verstappen denk dan aan deze race.
Ja, Ricciardo is zeker een goede rijder maar Verstappen, Hamilton, Vettel en Alonso zitten in een andere klasse.
Prima hoe Hamilton ook met deze overwinning omgaat. Voor hem ook een vervelende situatie. Aan de ene kant ben je blij dat je verder uitloopt op Vettel maar aan de andere kant vind je het lullig over de manier waarop.
En o ja, #ontslaJackPlooij
toniominestrone zegt
@Rick-dos: Ik ben het roerend met je eens, wat een nono die Plooij, de enige reden waarom hij pitreporter mag spelen is omdat het een oude jeugdvriend van Mol is, hij wordt in de paddock door niemand serieus genomen, bij het DSCC ging de vlag uit toen hij richting de F1 vertrok, wat je ook van Allard Kalff vindt, hij had er wel sjoege van.
willeme zegt
@rick-dos: Ricciardo had schade aan de voorvleugel. Op dit moment is Verstappen beter in vorm, maar het verschil is ook weer niet zó groot.
supertjeduc zegt
@willeme: heb jij de zelfde race gezien als ik ?
0,8 sec per ronde is een andere planeet bij formule 1
piquet1986 zegt
@willeme: moaaah, ik heb recent een gozer zien rondrijden zonder wing-endplate en die maakte alsnog gehakt van Ricciardo. Die frontwing damage smoes mag hij inmiddels wel vervangen voor een andere uit zijn smoezendoos.
pomoek zegt
@rick-dos: och ja, die jack plooij moet echt weg!
rob5nismo zegt
Zure zure fin op p2
fastforward zegt
Hamilton in 2018 is Schumacher in 2004. Iedereen hoopt op het einde van de hegemonie. Bottas kan niet in de schaduw van Barrichello staan. En Vettel niet in de schaduw van Hamilton. Helaas.
willeme zegt
Ik vond het een supervette race! Geweldig om te zien hoe de coureurs hun banden aan het sparen waren. Sommige waren nog mooi egaal. Echt fraai. Goed gedaan!
Goed gedaan ook qua brandstof sparen, gelukkig niet té veel gas gegeven. Want je moet het einde halen. Dus lekker gespaard om goed te door te kunnen tuffen.
Na de pitstop van Verstappen, ook goed dat hij de turbo’s spaarde. Gewoon lekker gereden. Misschien is er een andere reden, maar fraai om te zien hoe hij PRECIES 15 seconden achter Raikkonen kan blijven.
Ook erg fraai dat Ricciardo P6 pakte. Hij had een kapotte voorvleugel, dus had hij in het begin wat moeite. Maar een flink stak ACHTER Verstappen en VOOR LeClerc rijden: je moet het maar kunnen.
Wat Red Bull doet is echt superknap. Ze zijn telkens 5 en 6. Kijk, Mercedes heeft het makkelijk. Die zijn gewoon elke keer sneller dan de rest. Dan win je en sta je vooraan. En wat Williams doet is ook makkelijk, gewoon elke race aankloten. Dan verlies je telkens (alhoewel ze in McLaren een geduchte tegenstander hebben). Maar om telkens 5-6 te worden moet je goed je best doen. Dat is echt knap.
Leuke sport om te zien. Iedereen keurig achter elkaar. Piece de resistance was Bottas. Dankzij iets overmatig gebruik van zijn linkerpedaal kon Hamilton tóch nog de race naar zich toe trekken. Echt bijzonder om te zien. Want Hamilton gaf wel iets meer gas. Het verschil tussen winnen en niet winnen is zo klein in de Formule 1.
skinnybmw zegt
@willeme: Ik hoop dat je sarcastisch bent want kan niet begrijpen dat je de aspecten die je op noemt mooi vind aan de Formule 1…het is geen 24h van Le Mans hè?
‘Ik vond het een supervette race! Geweldig om te zien hoe de coureurs hun banden aan het sparen waren. Sommige waren nog mooi egaal. Echt fraai. Goed gedaan!
Goed gedaan ook qua brandstof sparen, gelukkig niet té veel gas gegeven. Want je moet het einde halen. Dus lekker gespaard om goed te door te kunnen tuffen.
Na de pitstop van Verstappen, ook goed dat hij de turbo’s spaarde. Gewoon lekker gereden. Misschien is er een andere reden, maar fraai om te zien hoe hij PRECIES 15 seconden achter Raikkonen kan blijven.’
Persoonlijk zie ik coureurs liever alles geven in hun auto, zo snel mogelijk en hard werken. Niet al dat ‘gespaar dit en dat’…maakt het erg saai juist. Ik wil actie en op ‘t puntje van m’n stoel als toeschouwer. Een coureur die een beest van een auto temt…
willeme zegt
@skinnybmw: Ik zit op het puntje van mijn stoel als ze gaan sparen en consolideren. Mooie ronde bandjes. Alle auto’s reden ook vrij netjes. Hoeven die marshalls ook niet met een bezem in de weer te gaan. Dat kan superslecht voor je rug zijn! Prima zo. En ook geen safetycar periodes. Die V8 van die auto schijnt echt te zuipen Bonnie St. Claire op een reguliere dinsdagmorgen. Nee, dit was een goede race zo. Geen verliezers, iedereen blij. Goed interview van Plooij, ook. Altijd al willen weten wat Ricciardo heeft gegeten tijdens zijn ontbijt.
pomoek zegt
@willeme: interview van plooi met Verstappen is altijd het absolute dieptepunt van de zondagmiddag. Daarna moet ik altijd mijn tv in de glassex zetten….
skinnybmw zegt
@willeme: Haha sarcastisch dus, wist het niet zeker even? Was namelijk nog aan het wakker worden van de race, sorry.
duckmefaddy zegt
@skinnybmw: ik hoop dat jij sarcastisch bent over het niet duidelijk kunnen inschatten van andermans sarcasme
Gulli zegt
@skinnybmw: gast, serieus?
skinnybmw zegt
@gulli: serieus…’gast’??
SpiderIV zegt
@willeme: hee Willem, het is een artikel van collega @ikschrijfookoverautos, ga je nu bij elk artikel met de eer strijken? ;-)
Boomer zegt
Ik snap de reacties niet. Wat had het Mercedes en Bottas gebracht om hem wel voor Hamilton te laten. De belangen zijn veel te groot dat weet iedereen. Ook Bottas. Als Bottas eerder in het jaar zijn best had gedaan had hij niet in deze situatie gezeten. Al ben ik wel van mening dat een seizoen langer duurt dan de eerste helft, maar het gat is gewoon te groot.
pomoek zegt
@airc: exact.
Dickie zegt
@airc: ben het wel met je eens hoor Bottas misschien wel kut maar het maakt voor hem niks uit hij word toch geen kampioen.
Gewoon zorgen dat Hamilton zo veel mogelijk punten haalt klaar, je wilt toch niet als achteraf blijkt dat Vettel kampioen word op 1 punt verschil.
dawwg zegt
@dickie: Een gestolen overwinning blijft een gestolen overwinning. Denk dat ie persoonlijk toch echt liever gewoon wel gewonnen had en dan Lewis maar niet kampioen …
acizane80 zegt
@dawwg: ja maar de team belangen tellen ook mee. Als ze verder racen en ham wilt hem inhalen en knalt ergens tegenop of op hem, dan is de team veel geld en punten kwijt. Terwijl nu ham die hoogstwaarschijnlijk wereldkampioen word nog extra punten verdienen, en de team extra geld opbrengen.
ikgeetgans zegt
Ik vond ook de wanprestatie van Sainz opvallend. Kan me niet voorstellen dat Mclaren hier beter van gaat worden volgend seizoen t.o.v. Vandoorne. Sainz liet zich op het laatst ook nog kinderlijk voorbij rijden door de Belg terwijl hij Hamilton voorbij liet.
toniominestrone zegt
@ikgeetgans: inderdaad, als er een rijder van zijn voetstuk is gevallen dan is het Sainz wel, ik heb er ook weinig vertrouwen in dat die Spanjaard Mc Laren de goede richting in gaat duwen.
pomoek zegt
@ikgeetgans: dat laatste klopt, maar volgens mij is ie ergens ook van de baan geraakt of iets dergelijks. Na zijn pitsstop viel ie opeens een paar plaatsen terug. Wellicht was er iets met zijn auto, dat kan ook.
ikgeetgans zegt
@pomoek: dat zou uiteraard ook kunnen want veel hebben we hem niet gezien. Doet niets af aan de onoplettendheid op het laatst. Ook al ging het nergens meer om…
ab1963 zegt
@ikgeetgans: ik had ergens gelezen dat hij een ontsteking aan een oog had. Wellicht daarom zo zwak gereden.
ericd zegt
Verkeerde bandenkeus aan het eind voor Max? Hij ging niet meer harder. Had misschien zelfs beter kunnen uitrijden op het eerste setje. Was ie misschien nog wel 3de geworden.
Gulli zegt
@ericd: ja daar heb ik ook nog aan zitten denken. Zolang hij voorop reed moesten die Mercedesen die notoir slecht zijn in vuile lucht hem eerst nog maar eens voorbij. De dood of de gladiolen!
Maar het risico is dat je met twee ronden te gaan met een klapband zit en dan blij kunt zijn met P15 als je de pits nog haalt
carmasterr zegt
@gulli:
Een pitstop maken is verplicht bij de F1. Je moet minimaal één keer van compound wisselen. Dus zelfs als Verstappen het echt gered had met de Softs had ie niet door kunnen rijden.
ab1963 zegt
@carmasterr: wel jammer dat de regeltjes dan zo bepalend worden; stel dat bandenwissel niet gedaan had moeten worden hadden we misschien nog een epische eindstrijd gehad.
piquet1986 zegt
@ab1963: dan had de rest ook niet gepit, dus niks epische strijd
Gulli zegt
@carmasterr: ahhh ja dan houdt het op he
sleepyj zegt
@ericd: kon op dat moment niets meer winnen, wellicht te laat gestopt om nog wat in gang te kunnen zetten. Hij heeft zonder te pushen de auto over de streep gereden.
b088y zegt
@sleepyj: Ik had het idee dat hij door bleef rijden in de hoop op een safetycar, dan had hij wellicht podium gehad. Eerder naar binnen had verstappen moeten pushen om Raikonnen de pakken en was hij alsnog 4e, kan je beter auto sparen voor de volgende races?
Gulli zegt
Nog een paar races, dan is Hamilton kampioen en dan mag Bottas vast wel een keertje winnen
Robert zegt
Oh almighty Liberty Media, please:
* skip the two compound tyres rule
* kill all fuel limitations
* add optional fuel stops to the pit stops
* cut the pit crew in half
* and fight team orders with points deduction
Thank you.
#MakeFormulaOneGreatAgain
willeme zegt
@RRRobert: Jack Plooij mag blijven?
Robert zegt
@willeme: dass ist mir scheiss egal.
Ik kijk de race via RTL Deutschland. Of via een Engelse stream, als ik achter een pc zit.
thestino zegt
Hier zag je toch echt wel de klasse van Verstappen. Zo snel heb ik, denk ik,nog nooit iemand heel de grid zien passeren!