Heeft Hamilton zijn leiding in het kampioenschap kunnen verstevigen en is Max Verstappen opgeklommen vanaf zijn negende startpositie? Onder toeziend oog van President Putin werd de Grand Prix van Rusland zojuist verreden.
Meteen in de eerste ronde op het Sochi Autodrom krijgen we een safety car omdat Nico Hulkenberg en Marcus Ericsson spinnen. Helaas voor Max Verstappen wordt hij geraakt en moet hij de pits in omdat zijn linker achterband gesloopt is. Wederom is er dus een strijd tussen Max Verstappen en zijn teamgenoot Carlos Sainz, die achteraan moest starten na zijn zware crash in de laatste vrije training gisteren.
Drama voor Rosberg
Na de herstart zijn de heren wel netjes weg maar heeft Verstappen nog niet kunnen aansluiten aan de achterkant van het veld. Lewis Hamilton heeft slechts een paar ronden nodig om te profiteren van een probleem bij Nico Rosberg, die plotseling snel begint terug te vallen en amper de pits weet te halen. Rosberg stapt meteen uit, er wordt nog wel aan zijn auto gewerkt, maar het mag niet baten. Lewis Hamilton breidt zijn voorsprong bij winst in de net begonnen Russische Grand Prix uit naar 73 punten, met nog 100 punten maximaal te verdienen voor Rosberg in de laatste races. Een probleem met zijn gaspedaal blijkt de boosdoener te zijn.
In ronde 12 gaat het kneiterhard mis. Romain Grosjean klapt met een enorme snelheid in de muur nadat hij de controle over zijn auto verliest vlak achter Button in bocht drie. Hij kan op eigen kracht uitstappen maar we hebben weer een safetycar situatie. Max Verstappen blijft buiten terwijl veel mensen een pitstop maken en kan hierdoor tot P11 klimmen terwijl de marshalls de veiligheidsbarrière in bocht 3 weer bij elkaar ducttapen. Kort na de herstart zitten Sainz en Verstappen alweer achter elkaar, maar Verstappen kan de strijd niet aan op de hardere band. Hij gaat al vrij snel de pits in. Ondertussen rijdt aan de voorkant van het veld Hamilton rustig bij de concurrentie weg.
Daarna wordt het wat rustiger. Er zijn wat leuke gevechten, terwijl de marbles van de banden zich beginnen op te hopen buiten de racelijn. Hamilton houdt het gat op ongeveer 12 seconden van Vettel die is opgeklommen naar P2. Perez heeft een knappe derde plek in handen gekregen, terwijl Bottas langzaam terugvecht na zijn pitstop.
De remmen van Sainz
Carlos Sainz spint twee keer met remproblemen en sloopt zijn achtervleugel bij de tweede spin. Hij zet zijn auto aan de kant, terwijl een Russische marshall zijn leven waagt om een stuk van de achtervleugel van de baan te halen voor de auto van Vettel weg. Zoals wel vaker zit het venijn in de staart: Daniel Ricciardo valt uit met problemen aan zijn onderstel en de laatste twee ronden is er veel strijd om de derde plek, nu Bottas is aangesloten achter Sergio Perez. Bottas pakt in de voorlaatste ronde P3 en Raikkonen profiteert en schuift onder de staart van Bottas mee naar P4. Raikkonen probeert even later Bottas in te halen maar ramt Bottas in de muur en beschadigt zijn eigen auto, waardoor Perez teruggaat naar P3. Raikkonen probeert in een vonkenregen de finish te halen.
Lewis Hamilton wint de Grand Prix van Rusland, met waarschijnlijk officieel de minste airtime ooit in een race voor een Grand Prix winnaar. Vettel pakt P2, Perez claimt alsnog P3. Felipe Massa weet Kimi Raikkonen (wiens actie ongetwijfeld nog een straf als gevolg krijgt) nog voor de finish te verschalken. Max Verstappen valt net buiten de punten op P11. Bottas zit met de gebakken peren uiteindelijk en overpeinst op de boordradio de actie van Raikkonen: “What the fuck did he do?”
1. Lewis Hamilton 53 laps 1hr 37m 11.024s
2. Sebastian Vettel +05.9s
3. Sergio Perez +28.9s
4. Felipe Massa +38.8s
5. Kimi Raikkonen +42.3s
6. Daniil Kvyat +47.5s
7. Felipe Nasr +56.5s
8. Pastor Maldonado +1m 01.0s
9. Jenson Button +1m 19.4s
10. Fernando Alonso +1m 26.2s
11. Max Verstappen +1m 28.4s
12. Valtteri Bottas +1 lap
13. Roberto Merhi +1 lap
14. Will Stevens +1 lapDNF Daniel Ricciardo
DNF Carlos Sainz Jr
DNF Romain Grosjean
DNF Nico Rosberg
DNF Nico Hulkenberg
DNF Marcus Ericsson
UPDATE 16:55
Toch een punt voor Max Verstappen! Hij profiteert van een tijdsstraf van 5 seconden voor Fernando Alonso. Monobrow heeft teveel buiten de witte lijnen bij bocht 16 gereden, aldus de wedstrijdleiding. Kimi Raikkonen is ook gestraft voor zijn actie waarbij hij Bottas de baan uit ramde. Hij kreeg een tijdsstraf van 30 seconden waardoor hij achtste werd in plaats van vijfde. Daarmee heeft Mercedes de constructeurstitel nu officieel binnen.
chatenetch26 zegt
Max weer pech, net zoals ze teamgenoot, spannende twist wel met Perez in de laatste ronde
martinus zegt
@chatenetch26: Niet alleen Max pech, maar volgens mij zijn er maar 14 van 20 coureurs aan de finish geëindigd.
Het was een slagveld dus. Bijzonder was dat Nico Rosberg weer uitviel. De 0 punten van zijn zoveelste DNF, zorgt er in ieder geval wel voor dat de strijd om plek 2 in het kampioenschap wat spannender wordt. Sebastian Vettel heeft nu vier podia op rij, en daardoor meer punten van Nico.
Gek genoeg gebeurd in de F1 dus exact het omgekeerde van in de echte wereld: De duitser is sneller, de italiaan betrouwbaarder.
T16 zegt
@martinus: Als er iets stuk gaat aan mijn Italiaanse auto dan zijn het meestal toch de Duitse onderdelen.
87sandyd zegt
@T16: sure…
Het ligt nooit aan een italiaan…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@martinus: Inderdaad, heel betrouwbaar die Duitse autofabrikanten…
stfu zegt
Jammer dat Max niks heeft kunnen laten zien. Ik keek F1 voor het eerst sinds 2012 en heb dus niet zoveel met alle teams of rijders, maar gunde Bottas absoluut niet de crash. Leuk voor Force India. Ik vond het wel leuk om te kijken, veel auto’s dicht bij elkaar.
stfu zegt
@stfu: uh, 2012 moet 2002 zijn. Nogal een verschilletje.
kilum zegt
de pitstraat is hier 30sec + lang. Een drive through zou dus iets van 30sec tijdstraf moeten zijn. Dan komt Kimi net achter Max en scoort Max toch nog een punt. Ben dus zeer benieuwd hoe de race leiding dit gaat beoordelen.
uncivilsum zegt
@kilum:
jaapiyo zegt
@kilum: standaard straf is 20 seconden, dat veranderen ze niet race per race.
kilum zegt
@jaapiyo: Dat is eigenlijk vreemd dan. Want dan kun je dus soms beter de tijdstraf krijgen dan de drive tru en andersom.
jaapiyo zegt
@kilum: Klopt, maar als ze het per race zouden gaan beoordelen wordt het weer een arbitrair drama, want een deel van de pitstoptijd is sowieso variabel. Een standaardregel lijkt me dus toch de beste optie. Tenslotte is het altijd een straf die je niet wil hebben. Ik denk in ieder geval niet dat Ferrari tegen Raikkonen ‘Schieb ihn raus’ gezegd heeft, want hij wordt nu waarschijnlijk 8ste…
moldauferrari zegt
Was weer eens een leuke race!
lincoln zegt
Heel knap van de eerste 10 ..
wif1 zegt
@lincoln: Inderdaad, die eerste 10 zijn echte toppers. Max toch nog knap vanuit laatste positie naar de 10e plek.
VeniVidiVici zegt
@wif1: Maak daar maar 11e plek van. Knap van McLaren… Max kwam ze niet voorbij!
VeniVidiVici zegt
@wif1: Sorry, lees net pas over de straf van Alonso. Max toch mooi 1 punt met gelukje en veel uitvallers. Toch nog zoet na het zuur ☺
berlinetta zegt
Oh oh arme Rosberg. Hij hoopte zo erg Hamilton nog te kunnen in halen in de strijd om het kampioenschap en nu staat hij opeens ook nog eens achter Vettel. Het is hem niet gegund.
En jammer voor Max. Ook hem is het niet gegund.
Dutchdriftking zegt
Erg jammer voor Max, wel een spannend gevecht om p3!
martinus zegt
@dutchdriftking: ‘als twee honden vechten om een been, gaat de derde er mee heen’.
Vooral erg zuur voor Bottas, ondanks dat de Ferrari rijder wel gestraft zal worden voor het Knaldenadoiaans het er af rijden van Bottas krijgt hij zijn punten niet terug.
ghj13 zegt
McLaren lijkt we een stap(je) vooruit te zijn gegaan, hopelijk gaat het volgend jaar beter met ze. Geweldige humor van alonso trouwens haha.
Max helaas weinig laten zien, miste de snelheid om dichter bij alonso te komen, misschien toch wat beschadigd bij die crash van hulkenberg?
Las dat Ferrari er aan denkt om de 2016 motor te gaan gebruiken vanaf volgende race, ben ik we benieuwd naar
Edge zegt
@ghj13: Ja, waarom niet? Hamilton staat liefst 66 punten voor op Vettel en 73 punten voor op Rosberg. In theorie kan hij in de VS al kampioen worden. Gezien er niet of amper getest kan worden, kun je dan als Ferrari zijnde net zo goed je 2016-motor testen tijdens de laatste vier races.
martinus zegt
@Edge: Als Rosberg Vettel er af rijdt zoals Kimi vandaag een einde maakte aan de race van directe concurrent Bottas, dan is Hamilton in de VS al kampioen.
Gelukkig heeft Mercedes dankzij zijn superieure techniek, en de top coureur Hamilton niet dit soort Ferrari-tactieken nodig om hun 1e coureur wereldkampioen te laten worden. Het was een heel lelijke actie van Raikonen vandaag. Sneu voor Bottas, jammer dat Ferrari dit soort acties nodig dacht te hebben vandaag.
toniominestrone zegt
@martinus: Geen Ferrari fan?
martinus zegt
@toniominestrone: De stalorder uit de laatste ronde ‘om alles te geven’ van vandaag, in combinatie met de agressieve aanrijding van Raikonen vlak daarna verdient geen schoonheidsprijs.
Ik vind Ferrari dit jaar vooral heel erg tegenvallen. En dat is erg jammer. Want ik had graag in races, en om het kampioenschap meer races gezien van Hamilton met niet Mercedes coureurs. Maar nu is het bijna elke race hetzelfde, Hij rijdt weg met twee vingers in de neus, en de italiaanse techniek kan niet meekomen.
berlinetta zegt
@martinus: Dus het is de schuld van de Italianen dat het voor jou saai is? Lekker kortzichtig.
martinus zegt
@berlinetta: BInnen dezelfde regels, met hetzelfde budget, en met een ongeveer net zo goede coureur presteren ze al 2 seizoenen significant minder dan Mercedes.
En het is zeker niet dat de Italianen een slechte naam hebben als het gaat om het maken van motoren.
berlinetta zegt
@martinus: Nou en? Zo gaat het toch altijd? Nu doet Mercedes zijn huiswerk goed. Binnenkort is het weer een ander team. Ga je dan ook bij elk topic verkondigen dat Mercedes inferieur is?
martinus zegt
@berlinetta: “Zo gaat het altijd toch?”
Ik snap dat ze met betrekking op het kampioenschap van 2008 liever last hebben van geheugenverlies dan dat ze er nog vaak aan terugdenken. Maar dat seizoen was tot de laatste race spannend.
De laatste race van dat seizoen was een mooie regenrace in November in Brazilie. Daar werd in de laatste race, in de laatste bocht, door Hamilton (Mclaren Mercedes) het kampioenschap gewonnen. Het waren toen constructeurs die goed aan elkaar gewaagd waren, en de coureurs die het verschil maakten.
Ferrari is een topteam, met topfans, maar ik denk dat wij het beiden met elkaar eens kunnen zijn, als wij voor vorig, en in ieder geval dit seizoen ze het liefst wat meer concurrerender hadden gezien.
Lil’Lewis rijdt nu met rondjes met twee vingers in zijn neus keer op keer van het veld weg zonder überhaupt uitgedaagd te worden, dat was zelfs in de topjaren van Schumacher niet zo en is niet goed voor de sport.
berlinetta zegt
@martinus: Maar nogmaals: jij richt je alleen op Ferrari. Er zijn meer teams die Mercedes het leven zuur hadden kunnen maken. Schijnbaar richt je je niet op die teams.
gtwillem zegt
@martinus: het is niet de eerste keer dat er een team dominant is. Van 2000 tot 2005 kwam niemand in de buurt van de Ferrari’s. Met nog een handvol races te gaan waren beide kampioenschapstitels al binnen. Brawn won ook met gemak in 2009. En Vettel gaf in de Red Bull jaren de concurrentie ook weinig hoop. En wat te denken van de twee topjaren van Renault met Alonso? Ik noem bewust de jaren van ná 2000. Want ook Williams en Benneton hebben topjaren gekend. En wat te denken van McLaren-Honda: won op een race na (Monza, die was voor Ferrari) alle races in een enkel seizoen.
2008 was het enige jaar eigenlijk waar het echt spannend was tot op het eind. En misschien 2009, toen iedereen dacht dat Webber ‘m ging pakken.
Daarbij: jouw ‘superieure’ team heeft met Schumi en Rosberg ook jarenlang zitten aanmodderen in de middenmoot. Beste plaats voor Schumacher was een enkele derde plaats.
Kortom: het komt vaak voor dat er een team is dat eruit springt en behoorlijk dominant is. Elk jaar zijn er nieuwe regels, en wie ze het este interpreteert maakt grote kans. Dan heb je ook nog een goede rijder nodig en dan wordt die kans alleen maar groter. Zo simpel is. Dit verloop is er altijd geweest en zal er altijd zijn.
Schumacher was 5 jaar lang superieur aan alles en iedereen. Maar toch werd ie in 2006 gepiepeld (ook direct op de baan) door Alonso: gebeurt de beste.
Dus Mercedes-AMG (wel een van de meest zielloze teams, kan er niet echt sympathie voor hebben) is nu veruit de beste. Zal volgend jaar ook nog kunnen. Daarna is de kans nogal aanwezig dat ze Renault, McLaren-Honda, Ferrari voor moeten laten gaan.
gtwillem zegt
@martinus: ‘Superieure techniek’ van Mercedes.
Daar zal Rosberg het niet heel erg eens met je zijn ;-).
arjontje zegt
@Edge: Hamilton is kampioen als Rosberg 2de wordt en Vettel 3de. Normaal gesproken de uitslag van een race als er niks geks gebeurt.
arjontje zegt
@arjontje: Dan moet Hamilton wel winnen natuurlijk.
jaapiyo zegt
Eindelijk toont Raikkonen weer eens een beetje agressie in het directe gevecht, goed om te zien. Gelukkig was de race ook niet zo saai als vorig jaar.
Wel een beetje een fletse race van Max vandaag…ok die spin aan het begin kon hij natuurlijk niks aan doen maar daarna leek hij toch een beetje zoals Tom Coronel zou zeggen ’te heet’ in de auto. Ik zat BBC te kijken en die hadden het daar ook over.
Aanvankelijk was ik het er nog niet mee eens omdat Max uiteindelijk wel degelijk goed aan het team doorgaf was er volgens hem mis was met de auto, maar vooral toen hij vlak achter Sainz reed die een set nieuwe banden had en hem vervolgens uit zicht zag verdwijnen was ‘ie volgens mij te snel gefrustreerd aan het roepen voor een set nieuwe banden. Ik weet wel haast zeker dat als ze die hem nog even niet gegeven hadden hij die twee trage McLarens was voorgebleven. Met zoveel goede auto’s die uitvallen was 11de en feitelijk slechts voor de Manors niet echt een lekker resultaat vandaag…Maar goed, volgende keer beter.
gregorius zegt
@jaapiyo: DC & buddie zeuren dat Max niet professioneel was over de radio; jeugdig. Tov Bottas als voorbeeld (lijkt me aardige jongen verder).
Zodra hij de vraag van de pit begrijpt, geeft ie in gelijk het goede antwoord.
Daarna loopt ie te klagen over de banden: het was duidelijk dat die auto niet meer recht was; dus dit was de bevestiging dat het er nog een stop moest gaan komen voor hem. Lijkt mij duidelijk en het was iig interessant om te horen.
Commentaar mag je hebben op die arme Sainz. 2 wedstrijden achter elkaar de pit-ingang verneuken. Gewaarschuwd; etc…
Had ook graag zijn boordradio willen horen. Ze moeten toch al ronden hebben geroepen: “pas op de remmen voor.” En dan gaat ie dus te ver.
Dan kan je van Max zeggen dat ie nog moet leren over de team radio, maar Sainz maakt gewoon 2 fouten.
viezefreddyw zegt
Gelukkig hebben we een betere race gezien dan vorig jaar in Rusland, maar ik vond deze ook niet al te boeiend hoor. Wel veel uitgevallen coureurs, waaronder Sainz, Ricciardo en Bottas die dat niet verdienden. Sainz was bezig een aantal punten binnen te halen voor Toro Rosso terwijl Max het vandaag niet kon laten zien door pech. Maar uiteindelijk had Sainz de meeste pech.. En Räikkönen, wat een idioot om er zo in te gaan, ging nergens over! Heeft Bottas ook niet verdiend hoor!
Rusland mag van mij van de kalender af. Geen mooie baan, totaal geen sfeer en geen spanning. Maar wel geld, en daar gaat het om tegenwoordig..
RazorHead zegt
Allemaal leuk, maar ondertussen won Stoffel Vandoorne wel het GP2 kampioenschap ! ;)
berlinetta zegt
@RazorHead: Daar komt vast en zeker nog wel een artikeltje over.
w0o0dy zegt
Bottas wel erg genaaid door Raikonen.. Wat een kansloze actie van Kimi.. Denk dat hij ernsthaft niet gaat ontlopen maar ondertussen wel Bottas zijn podium finish (no pun intended) verprutst..
Max kansloos.. Vraag me af of die auto wel 100% was na de tik van Grosjean.
w0o0dy zegt
@w0o0dy: een straf ipv ernsthaft
mout zegt
@w0o0dy: ernsthaft was anders best fraai.
rob5nismo zegt
Ben benieuwd wat voor straf kimi gaat krijgen
ikkeook zegt
@rob5nismo: Skysports meldde dat hij een heeft 30 seconden tijdstraf gekregen en daardoor naar plaats 8 zakt. Tevens werd er gezegd dat Alonso een 5 seconden tijdstraf heeft gekregen. Daarmee zpou Max dus naar de 10e plaats gaan en als nog een puntje overhouden aan de race. Heb het echter nog nergens bevestigd gezien, maar zou mooi zijn.
rob5nismo zegt
@ikkeook: thnx
Edge zegt
Ik vond dat Sainz zijn remproblemen echt absurd slecht oppakte. Z’n rem zei duidelijk plof en er kwam ook behoorlijk wat zwarte rook vanaf, dus dat je dan twee keer spint vind ik echt absurd. Die eerste spin was logisch, op dat moment zei z’n voorrem boem en dat verraste hem, maar waarom hij daarna niet wat rustiger reed is mij echt een raadsel. Die tweede spin, en dus ook het verliezen van dat stuk vleugel waardoor een marshal gevaarlijk werk moest doen, hadden gewoon voorkomen kunnen worden als hij wat rustiger geremd had of de auto had laten uitrollen.
martinus zegt
@Edge: gebrek aan ervaring.
awesome zegt
@Edge: hij was al meerdere malen gewaarschuwd door het team dat de remmen te warm werden.
Hij had het wellicht kunnen voorkomen…
pomoek zegt
Ach de race was best vermakelijk tot ik op het eind die kop van Poetin zag, dan weet je het weer, in de F1 gaat het primair om de centen…
knipperlichtje zegt
Ik had dus met een 2 serie active tourer o.i.d. mee kunnen doen en was dan als 15e van de 21 geëindigd. zou een leuk verhaal hebben opgeleverd.
EFB zegt
@knipperlichtje: Klopt, maar dan was de ‘race’ nu nog steeds bezig..
kobus1967 zegt
@EFB: nee hoor de race duurt nooit langer dan 2 uur?
kliko zegt
@kobus1967: Sterker nog, als je 1 of 2 ronden achterloopt op de nummer 1 is de race ook al eerder afgelopen. Zodra de nummer 1 over de finish is, is iedereen gefinished of het moment dat ze de streep over rijden. Anders zou dat nogal gevaarlijke situaties opleveren. Hamilton loopt te slingeren en te zwaaien terwijl het achterveld nog volle bak erdoorheen moeten knallen.
HZW zegt
De 2016 motor gebruiken in de laatste 4 races betekend wel een grid penalty en terug gezet worden bij de volgende race.
Edge zegt
@HZW: Dat hangt af van welke onderdelen ze vernieuwen voor de 2016 motor. Als het alleen de MGU-K, Energy Store of Control Electronics betreft, zitten ze nog netjes binnen de regels aangezien zowel Vettel als Raikkonen pas 3 van elk heeft gebruikt.
Edge zegt
@HZW: Even ter aanvulling: volgens de officiële Formule 1 website overweegt Ferrari om die motor alleen bij Raikkonen in te zetten omdat hij geen kans meer maakt op de titel.
clarkson zegt
Roekeloze agressieve kimi is terug jeej! Ik zou het ook proberen als ik hem was. Zo is racen!
pomoek zegt
@clarkson: Yep, maar als jou zo een derde plek door de neus geboord wordt piep je wel anders. Bottas kon echt geen kant op…
clarkson zegt
@pomoek: gohh
458ferrari zegt
Lees net dat alonso een 5 sec penalty heeft gekregen. Toch nog een punt voor max?
ivofga zegt
Update: alonso tijdstraf waardoor Max naar p10 schuift
pomoek zegt
@ivofga: Dat is fijn voor Verstappen, was verder natuurlijk niet zijn race dit weekend, Sainz deed het wel aardig hoewel zijn uitvallen toch ook een beetje eigen schuld was. En jammer voor Alonso, die had ik wat meer gegund. Wellicht dat ze Raikonen voor zijn ondoordachte actie nog een seconde of 30 erbij kunnen geven?
pomoek zegt
En Sauber heeft helaas de bolide ook weer aan de praat gekregen (nog steeds boos vanwege van der Garde)…
tvr1974 zegt
Toch nog geluk bij een ongeluk door de straf van Alonso..
pomoek zegt
toch nog even over die actie van Raikonen en de straf die hij heeft ontvangen. De coureurs krijgen voor de meeste flauwe zaken straffen opgelegd die soms echt een raceweekend om zeep helpen. Nu verpest raikonen de race en een mooie podiumplaats voor Bottas. Die dus niet eens de race kan eindigen, dat kost zijn team geld enz. Raikonen heeft er ten opzichte van Botas uiteindelijk nog wat aan gehad, want hij heeft er een paar punten aan overgehouden. Dat vind ik compleet unfair en niet in lijn met waarom en hoe er moet worden gestraft.
stino zegt
@pomoek: 30 seconde straf, waanzin… Hij zou deze race laatste moeten zijn en voor volgende race 30 seconde grid penalty ofzoiets
w0o0dy zegt
@pomoek: idd zet dit af tegen de straffen die “mindere goden” krijgen dan was uitsluiten in deze uitslag de enige juiste straf geweest.. Hij rijdt nota bene iemand op plaats 3 de baan af!
pomoek zegt
@w0o0dy: @pomoek: Ik durf zelfs de stelling aan dat Raikonen het gewoon expres deed. Bottas staat pal achter hem in de stand voor het wereldkampioenschap en zou dus een paar punten inlopen. Als Raikonen ook was uitgevallen na de botsing was er voor hem weinig aan de hand geweest, nu heeft hij er zelfs voordeel aan gehad.
ericd zegt
Monobrow… Erg leuk ;-)
Max is het grootste racetalent dat we sinds paard en wagen (pk en DAF) hebben. Doet me een beetje aan Vettel denken, de vanzelfsprekendheid waarmee rondjes snel gerond worden. Zet Max in een serieuze F1 auto bij een dito racestal en hij staat gegarandeerd op het podium.