Tikt Gasly Hamilton eraf, in de Grand Prix van Qatar in 2021?
Het momentum ligt opeens weer bij Hamilton en Mercedes. Na het pijnlijke verlies in Brazilië, zijn de veertien puntjes die Max Verstappen nog voor staat op zijn grote rivaal gevoelsmatig maar een klein buffertje. Vooral omdat de Mercedes van Hamilton momenteel ontiegelijk snel is, om redenen die niemand nog helemaal begrijpt. Met dit tempo heeft Lewis de laatste drie races nu al praktisch in de tas.
Ook gisteren in de kwalificatie was het verschil tussen HAM en de rest weer schrikbarend groot. Verstappen kwam nog tot op vier tienden van de Merc, Hamiltons teamgenoot Bottas moest zes tienden toegeven. Het is zoals we ook al in Brazilië zagen dus met name de W12 van Lewis die als een speer gaat.
Ook race steward Garry Connolly ging na de kwalificatie waarschijnlijk lekker. De man die onze held Max al vaker dwars heeft gezeten als het gaat om straffen uitdelen, kon dat nu weer gaan doen. Max gaf hem daarvoor namelijk een prima excuus. Doordat Gasly zijn voorvleugel kapot reed op een kerbstone, zwaaide er dubbel geel op het rechte stuk. Max negeerde echter de vlaggen, reed vol door en verbeterde zijn rondetijd. Dan maak je het de stewards ook wel erg makkelijk om je een strafje te geven natuurlijk.
Het verdict is uiteindelijk vijf plekken inleveren. Daarom moet onze Max de race aanvangen vanaf P7. Hoewel ook Bottas een straf kreeg, staat MV33 zelfs achter deze geweldige vent. De Fin kreeg namelijk maar drie plekken straf, omdat hij slechts enkel geel negeerde. Met HAM vanaf pole wordt het dus schade proberen te begrenzen voor Max Emilian. Lukt dat een beetje?
Start
Door de straffen van BOT en VER staat GAS opeens op de eerste rij. Gaat de Fransman het Hamilton heel moeilijk maken en daardoor Red Bull heel blij maken? Neen. Hamilton komt gewoon lekker van zijn plek. Gasly kruist achterlangs maar zijn poging om buitenom te gaan bij de Brit is tandenloos. Hamilton behoudt dus P1 en kan op weg naar de zege gaan cruisen.
Het voordeel is dat Verstappen een epische start heeft vanaf P7. Hij is direct verlost van Bottas en Sainz en kiest een goede lijn ten opzichte van Norris waarmee hij na de eerste knik al vierde ligt. Dat is wel lekker. Eventjes lijkt VER richting de tweede bocht ook Alonso te kunnen bedreigen voor P3. Maar Max is een beetje voorzichtig als de Spanjaard het gat dicht gooit. Daardoor lijkt Norris nog even de plaats van Max af te kunnen pakken, doch Max voorkomt dat. Hij sluit zonder kleerscheuren aan op P4.
Alonso verschalkt ondertussen Gasly voor P2. Daardoor heeft Verstappen zijn voormalig teammaat nu voor hem. Dat moet in het onderlinge spel van Red Bull en Alpha Tauri geen probleem opleveren. En inderdaad, aan het eind van ronde drie gaat Max langs Gasly. Een rondje later is Alonso reeds de bok en daarmee heeft VER zijn ‘gridstraf’ qua positie reeds goedgemaakt. HAM heeft qua tijd echter wel vier seconden gewonnen op onze held.
Het doet een beetje denken aan wat Hamilton zelf deed in Brazilië. Alleen dan met als enige verschil dat Max weliswaar sneller is dan de rest van het veld, maar niet sneller dan leider Lewis. De Brit bouwt gestaag een gaatje naar de Nederlander, dat na een dikke tien rondjes al richting het grootste deel van tien seconden kruipt. Normaal gesproken wordt dit dus gewoon een zege voor Hamilton alsof het 1999 2020 is.
Gasly opent aan het einde van ronde 13 het pitstopbal. De Fransman is op dat moment al ingehaald door Perez. De Mexicaan heeft een betere start gehad dan geweldige vent Bottas en snijdt vrij rap door het veld. Niet zo rap als VER, maar toch. Bottas heeft op zijn beurt een matige start gehad en is na de start teruggevallen naar P11. De Fin heeft daarna ondanks de aanmoedigingen van Toto Wolff weer de grootste moeite zich naar voren te vechten.
Mid Race
Verstappen komt binnen aan het eind van ronde 17. Hoewel VER dik achter HAM rijdt, komt hij wel vlak voor nummer drie ALO weer de baan op. Dat doet dus geen pijn. Mercedes covert ondanks de ruime voorsprong van Lewis de pitstop van Max direct, door de kopman een ronde later te laten stoppen. Zelf is de man in kwestie daar niet zo blij mee. Hij denkt dat de stop te vroeg was. Het team stelt hem echter gerust dat ze ruim voldoende ‘pace in hand‘ hebben. Waarvan akte.
Alonso komt binnen in de 23ste ronde vanaf P3. Het zou een mooie opsteker zijn voor de wenkbrauw en voor Alpine als ze even een podiumpje kunnen stelen hier. De Spanjaard valt echter terug naar P7, achter de lang doorrijdende Ferrari’s die elkaar weer gevonden hebben op de baan. Als Perez, die inmiddels ook gestopt is, voorbij gaat aan Vettel en Ricciardo, zien we dat het voor ALO een hele kluif wordt om de Mexicaan achter zich te houden.
Het gevecht tussen de twee spaanstaligen, wordt even heet als Leclerc opeens door zijn banden heenzit. De Monegask verremt zich, waarna ‘Nando langzij komt. Perez kiest echter de verkeerde kant en verliest tijd. Een paar ronden later komt PER echter alsnog voorbij aan ALO. De Mexicaan heeft echter wel 20 seconden achterstand op Bottas. De Fin is namelijk doorgereden op zijn eerste set banden en gaat stiekem voor een eenstopper. In vrije lucht heeft hij de kans gehad de pace van de W12 uit te nutten.
Maar dan! Opeens zien we een Mercedes heftige vonken uitstotend naast de baan rijden. Is Max Verstappen dan toch kampioen? Neen, het is namelijk de auto van Valtteri Bottas. Het lange doorrijden komt BOT duur te staan, want hij heeft een lekke band. De Fin rijdt lekker hard door naar de pit, maar uiteraard is Perez er dan al voorbij. Misschien is het voor Bottas uiteindelijk niet eens zo heel pijnlijk. Hij moest namelijk toch nog een keer gaan stoppen. Voorlopig valt hij echter wel terug tot achter Ricciardo op P13.
Aan het einde van ronde 41 komen Max en Sergio binnen voor pitstops. Hamilton covert wederom direct een ronde later. Het heeft niet te maken met het afdekken van een undercut in dit geval, maar meer met mogelijke safetycars en dergelijke. Mercedes en Hamilton weten dat zo lang ze dezelfde strategie als Red Bull en Verstappen hanteren, ze simpelweg het voordeel hebben qua pace.
Finish
Vooraan het veld is het vooral de vraag wie de snelste ronde pakt en wie het laatste plekje op het podium pakt. Het laatste is ook een strategisch gevecht. Alonso lijkt vastbesloten om de wedstrijd met één pitstop uit te rijden. Red Bull gaat met Perez voor twee stops. De Mexicaan is daar niet blij mee. En je moet zeggen, we weten allemaal dat Perez de bandenfluisteraar is. Het wordt wellicht tijd dat Red Bull die kwaliteit meer uitnut.
Alonso vertelt zijn team dat ze Ocon moeten vertellen om Perez van zich af te vechten ‘als een leeuw’. Ocon kan zijn kopman daarmee terug betalen voor wat Alonso zelf deed ten opzichte van Hamilton in Hongarije. Ocon doet dat redelijk, maar toch gaat Perez er redelijk vlotjes voorbij. De achterstand op ALO lijkt echter veel te groot voor PER om nog goed te maken in de laatste zeven rondjes. De Mexicaan moet eerst nog maar zien dat hij Norris pakt.
Dat laatste hoeft echter niet meer, als Norris toch nog naar binnen gaat voor nog een pitstop. Het lijkt een gekke move, maar wellicht laat Russell ons zien waarom. Hij heeft namelijk ook een lekke band linksvoor, net als Bottas. Die laatste komt vanaf een kansloze plek buiten de top-10 overigens binnen om de strijd op te geven. We vermoeden zomaar dat er in de staart van de auto van BOT voor Jeddah een splinternieuwe tor ligt.
Als ook Latifi een lekke linker voorband heeft, wordt het toch nog een beetje een nerveus einde van de rit. Wie gaat dit nog meer overkomen? Alonso heeft het tempo alvast ernstig laten zakken. De veertien seconden die hij had op Perez zijn er nu nog acht. Alsnog ruim voldoende om P3 te pakken normaal gesproken natuurlijk.
Max pakt in ronde 54 de snelste ronde en dat kan wel eens een goede zijn. Een ronde later gooit de wedstrijdleiding er namelijk een virtual safetycar in, omdat de marshals bezig zijn de auto van Latifi weg te halen. Red Bull stopt dan ook nog voor zachte banden met Max. Hamilton vraagt vertwijfeld aan zijn team of hij wat dit betreft verslagen is, door te informeren of hij nog kan stoppen voor softs. Het team laat hem weten dat dit nu te laat is. Daarop vraagt HAM:
Has he stopped for softs?
Lewis Hamilton, duidt god en Max aan als ‘hij’
Het antwoord is dus ja. Omdat Bottas eruit ligt, is dit wel een lekkere voor Red Bull. Max verliest zo maar zes puntjes op HAM in plaats van zeven of acht. Zo gloort er nog een heel klein beetje hoop. Maar in principe is acht punten voorsprong met twee wedstrijden te gaan en dit tempo van Mercedes natuurlijk te weinig.
Alonso wordt derde voor Perez en Ocon, op een goede dag voor Alpine. Stroll doet ook weer eens wat goed met P6, voor de twee Ferrari’s van Sainz en Leclerc die dit jaar aan elkaar gelijmd lijken te zijn. Norris en Vettel pakken de laatste puntenposities van de dag.
Voor Gasly zijn de druiven zuur. Hij valt vanaf een tweede startplaats terug tot buiten de punten. Omdat Yuki the rookie ook door het ijs zakt, gaat Alpha Tauri waarschijnlijk dus weer niet bij de top-5 eindigen in het constructeurs kampioenschap. Ricciardo, de Hazen, Williamsen en Alfa’s hadden eveneens geen zicht op puntjes vandaag.
Latifi en Bottas zijn tenslotte de twee uitvallers van de dag. In het geval van Bottas is dat ongetwijfeld een strategische keuze zoals gezegd. Volgende race een Mercedes 1-2 met twee mega-motoren in de W12 op het snelle stratencircuit van Jeddah? Het ligt ergens wel in de lijn der verwachting…
Volledige uitslag Formule 1 Qatar 2021
- Hamilton – Mercedes
- VERSTAPPEN – Red Bull
- Alonso – Alpine
- Perez – Red Bull
- Ocon – Alpine
- Stroll – Aston Martin
- Sainz – Ferrari
- Leclerc – Ferrari
- Norris – McLaren
- Vettel – Aston Martin
- Gasly – Alpha Tauri
- Ricciardo – McLaren
- Tsunoda – Alpha Tauri
- Raikkonen – Alfa Romeo
- Giovinazzi – Alfa Romeo
- Schumacher – Haas F1
- Russell – Williams
- Mazepin – Haas F1
DNF
Bottas – Mercedes
Latifi – Williams
Robert zegt
Alonso, wat een baas! En wat een beroerde timing had Red Bull met Perez’ z’n pitsstops. Onbegrijpelijk. En Max kan met ere zijn vaders slogan “Overtaking is an art” toe eigenen; zes plaatsen goedmaken in vijf rondes als je start vanaf P7, respect.
vaakbenjetebang zegt
@rrrobert: Er zijn er vooralsnog maar twee in het veld die dat zo kunnen, vorige week deed Hamilton hetzelfde. Het verschil met hun teamgenoten in dat opzicht is wat dat betreft tekenend.
Goed, een Alonso kan het misschien ook nog, en Norris/Leclerc/Sainz/Russell hebben de potentie. Maar toch, voor nu, met de auto’s zoals ze zijn vormen Hamilton en Verstappen een klasse op zich.
pomoek zegt
Boring
VeniVidiVici zegt
@pomoek: Nogal. Wat een suffe race zeg. Het is dat de wagens vonkjes maken anders was het helemaal soep entertainment. Maarrr… wel leuk voor Alonso ☺
Gulli zegt
Hebben we naar dezelfde race gekeken? Ik vond het best een vermakelijke race, en dat terwijl ik had verwacht dat er op een smal MotoGP baantje nauwelijks ingehaald zou kunnen worden. Ik zag zelfs inhaalacties die niet eens in DRS-gebied voorkwamen!
Dat Hamilton eenzaam vooraan reed, en Max even eenzaam in zijn niemandsland daarachter deed niets af aan de rest van de race, achter de top 2 werd lekker geknokt.
spacemoon24 zegt
Volgende race Hamilton P1 en snelste ronde en Verstappen P2, en het gaat nek aan nek voor de laatste race. Spann0nd.
Edge zegt
Die kans acht ik zéér, zéér klein. We hebben in zowel in Mexico als in Sao Paulo gezien dat als Hamilton of Verstappen het punt voor snelste raceronde heeft, het andere team de tweede rijder laat in de race op softs laat rijden om dat punt weg te halen. De matige kwalificatie van Perez en matige race (inclusief DNF) van Bottas zorgden ervoor dat Verstappen vandaag onbedreigd die vrije stop voor dat punt kon maken, maar dat gaat onder normale omstandigheden niet gebeuren.
Rick-dos zegt
Zoals ik al verwachtte was het een saaie race en voorspelbaar resultaat. RBR heeft Perez een derde plaats door de neus geboord en zichzelf meer punten gekost om dichterbij Mercedes te komen. Echter is het mooi om Alonso daar weer te zien staan. Je vraagt je toch af wat hij nog kan in een RBR of Mercedes. Het is duidelijk dat hij het nog echt wel in zich heeft zitten.
Opvallend dat het gat tussen Hamilton en Verstappen qua rondetijden niet ver van elkaar lagen. Heeft Mercedes dan toch met een vleugel gereden die niet illegaal was maar niet in de geest van de regels was? Of zat Hamilton dit keer te coasten?
Johanneke zegt
Denk je dat perez zijn band het wel had gehouden dan? Vroeg gepit eh 1e keer.
Rick-dos zegt
Alonso z’n banden hebben het toch ook uitgehouden?
Johanneke zegt
Die was later gepit toch.
Richmond zegt
@Johanneke: Alonso heefr het langste van iedereen op de harde band gereden. Bottas, Russel, Norris en latifi zaten tussen 30 en 32 ronden. Alonso heeft 34 ronden gehaald.
Niels zegt
@Rick-dos: Motor iets teruggedraaid…
Rick-dos zegt
@Niels Ja, precies.
Fruitcake zegt
@Rick-dos: Saaie race?
blackeye zegt
LH reed niet met de nieuwe snellere motor, maar met een oudere uit de pool. Reken er maar op dat de nieuwe er de komende 2 races in komt te hangen.
harrie zegt
Hoe kan dat nou, die waren toch echt allemaal kapotstuk volgens Toto.
svdv zegt
Ik zie nog wel gebeuren dat als ze na volgende race gelijk staan in punten (als hamilton weer gewoon te snel is), verstappen in abu dhabi even een “senna-tje” doet en hem in de eerste bocht op lewis z’n auto parkeert en het kampioenschap pakt omdat hij meer overwinningen heeft.
harrie zegt
Ja, dan krijgt ie hoogstens een lousy tijdstrafje volgens Silverstone logica dus wat let je.
Edge zegt
Dat zie ik niet zo snel gebeuren. De kans is veel te groot dat de FIA Verstappen dan à la Schumacher in 1997 gewoon diskwalificeert en Hamilton kampioen maakt.
lekkerlinksrijden zegt
Achter de 2 beste was het best leuk om naar te kijken.
harrie zegt
Verstandig dat ze Perez tweede keer binnen haalden in dit lekker banden festijn, dit is beter dan een nulscore. Zonder die VSC had ie Alonso wellicht nog gepakt.
Snelste race ronde punt is een lekkere, en kan wel eens heel belangrijk worden.
Bottas krijgt volgende week een nieuwe motor, mark my words. Alles om Max van nog een P2 af te houden in de laatste twee races.
Benieuwd hoeveel Honda de boel open durft te schroeven.
Johanneke zegt
Na 17 rondes stond hamilton 34 seconden voor op de nummer 3, Alonso. 2 seconden per rondje. Verstappen en Hamilton rijden in een andere raceklasse.
550maranello zegt
Hamilton was ineens niet meer sneller dan de rest op het rechte stuk. Dan heeft Mercedes dus toch gecalculeerd vals gespeeld in Brazilië met waarschijnlijk een doorbuigende vleugel om die vervolgens vandaag weer aan de regels te laten voldoen. Als dat zo is moeten de spelregels herzien worden om dit soort praktijken in de toekomst te voorkomen. Hoe dan ook, Mercedes blijft sneller dus heeft Red Bull 2 weken om de laatste tienden te vinden. Anders vrees ik dat het een lang rechte stuk wordt bij de start in Abu Dhabi…
Johanneke zegt
Nee red bull reed met minder vleugel dan mercedes dit weekend.
tfsi zegt
@550maranello: Hamilton reed met een oudere motor de laatste 2 gaat die uit Brazilië erin, als je Toto moet geloven.
thearchitect zegt
Verbaasde me dat Norris vanaf plek 4 met nog 8 ronden te gaan nieuwe banden gaat halen. Zijn rondetijden waren goed. Worst case was Perez er nog langs gekomen maar dan had-ie in ieder geval nog P5.
jaapiyo zegt
Verbaasde mij ook maar achteraf bleek dat ook Norris een lekke band had (niet in beeld gebracht). Hij had alleen ‘de mazzel’ dat dit vlak voor de pitingang gebeurde, dus kon meteen stoppen. Wel opvallend dat louter auto’s met Mrc motoren lekke banden hadden…Maar kan natuurlijk toeval zijn.
thearchitect zegt
@jaapiyo: ah, dat was mij dus ontgaan.
rolov zegt
Wat ik niet begrijp is dat de constructeurs punten nu weer heel erg in het voordeel van Mercedes zijn terwijl bottas uitviel . Weet iemand dat?
harrie zegt
RB stond best wat achter, heeft de achterstand vandaag verkleint naar 5 punten.
rolov zegt
@harrie: ah ik dacht dat het voor de race 1 punt was. Bedankt
Richmond zegt
@rolov: constructeurs is op basis van team punten. Dus afgelopen races heeft Mercedes beter gescoord dan Red bull
brent zegt
wat nou als hamilton volgende race met de Brazilië motor rijd, en verstappen er dan in abu dhabi ook een nieuwe in legt, dan zou verstappen toch in principe een snellere auto moeten hebben?
Edge zegt
Nee. Het verschil tussen een verse, nieuwe motor en eentje die klaar is om afgeschreven te worden is gemiddeld maar 0.1 seconde waard bij Honda. Bij Mercedes is het verval van de motor veel groter, en is de winst van een verse motor zo laat in het seizoen dus ook groter.
Daarnaast zit je ook nog met het probleem dat Hamilton’s verbrandingsmotor anders afgesteld is om wat extra kracht op te brengen. Dat trucje leverde volgens de berekeningen van Red Bull een voordeel op van een pk of 20. Honda heeft dit zelf ook overwogen, maar volgens hun berekeningen levert het maar een pk of 7 op. Dat is niet genoeg om het risico van vijf plaatsen gridstraf te nemen.
jelmer zegt
Als de motor maar één race hoeft mee te gaan, hoeveel pk kan er dan bij?
Het leek alsof bij het zusterteam van Red Bull er tijdens de vrije trainingen en kwalificatie getest is met een meer kracht leverende motor.
harrie zegt
Het snelheids verschil van AT in de quali en tijdens de race was wel erg groot ja.