Wie is de beste stuurman aan wal tijdens de Grand Prix van Portugal?
Vorig jaar kreeg het circuit van Portimão dan toch eindelijk bezoek van het F1 circus. De glooiende baan werd een dikke tien jaar geleden opgeleverd met het doel de Portugese Grand Prix terug te brengen, maar daar kwam het niet van. De A1 GP, de GP2 en talloze lagere klasses kwamen wel naar de Algarve, maar de koningsklasse bleef weg.
Dat veranderde allemaal toen vorig jaar de Rony Rona losbarstte. De F1 organisatie zat opeens verlegen om circuits die een race wilden hosten. Portimão was een van de circuits die daar wel oren naar had. Net als de circuits van Imola en Istanbul, staat de baan in Portugal hierna dit seizoen wederom op de kalender.
In principe is dat episch nieuws voor de fans, want het circuit is sowieso een moderne klassieker qua layout. Helaas is er echter wel iets stoms aan de hand. Voor de Grand Prix van vorig jaar is het asfalt vernieuwd en daarbij ernstig glad geworden. Om dat nog erger te maken, heeft Pirelli dit weekend alleen kneiterharde banden meegenomen. Verstappen zegt daarom dat hij tot op heden geen lol beleefd heeft aan het rijden op de baan. Wordt dat vanmiddag in de race anders? We gaan het zien.
Start
Vooraf is vooral de vraag wat Bottas gaat doen, of misschien wel wat Mercedes gaat doen met Bottas. Moet de Fin al in race drie aan de kant voor zijn teamleider met het oog op de strijd om de titel? Het antwoord lijkt in eerste instantie ‘neen’ te zijn. De twee Mercs komen beiden goed weg en duiken in ongewijzigde volgorde de eerste knik in.
Wie dacht dat Red Bull nu een voordeel had ten opzichte van Mercedes qua starts, die komt bedrogen uit. Max’ start is ongeveer net zo goed als die van de zwarte Silberpfeile en Perez komt maar matig van zijn plek. Het betekent dat VER aansluit achter rivaal Hamilton. Perez verliest zelfs een plekje aan Sainz, die hier vorig jaar ook al zo’n goede eerste ronde had.
De eerste ronde verloopt verder redelijk incidentloos. Alonso pakt even een wel erg wijde lijn in de tweede bocht, terwijl Ricciardo de beste zaken doet. Na een zeer teleurstellende kwalificatie, wint de honingdas drie plekken in de eerste ronde. Dat scheelt alweer. Vervolgens zorgen de twee Alfa’s voor wat spektakel en voor een safetycar. Raikkonen stoot op het rechte stuk Giovinazzi aan, die een beetje knullig lijkt te verdedigen. Aan de andere kant rijdt de Finse veteraan ook een beetje gek achterop. Aan de Zwitsers-Italiaanse pitmuur zullen ze in ieder geval niet blij zijn.
Als de safetycar naar binnen duikt mag Bottas het moment bepalen dat men weer op het gas mag. Bottas, niet per se bekend om zijn epische racecraft, doet dat dit keer handig. Hamilton zit echter te slapen en dat is het voordeel van onze held Max Verstappen. MV33 zit maximaal op te letten en gaat al half naast Hamilton op zijn gas. Eerst trekt de Mercedes nog even weg, maar dan kruist Max achterlangs en gaat hij de Brit buitenom voorbij in bocht één. Net als in Bahrein schiet hij hierbij wel net over de witte lijn, maar het voordeel is dat Hamilton de downforce verliest en dat ook doet. Een pijnlijk tikkie dus voor HAM, die vervolgens pardoes de snelste ronde rijdt.
Achter de top-3 gebeurt er ook het een en ander. Perez gaat Sainz voorbij, die een zware pijp rookt. De Spanjaard valt ook terug tot achter Norris. De Mexicaan lijkt dan mee te kunnen met Max en de Mercs, maar dat gaat even niet door. Norris gaat namelijk na Carlos ook Checo voorbij. Dat is natuurlijk even balen voor Sergio.
Maar, deze ontwikkelingen zijn verder natuurlijk lekker nieuws voor de race. Verstappen kan nu op jacht naar Bottas en de leiding in de race. Dat lijkt hij ook te doen, maar helaas is het dan juist Hamilton die terugvecht. Met meer snelheid op het rechte stuk, schiet de W12 van de wereldkampioen na een aantal rondjes weer langzij aan Max. Die laatste probeert daarna nog te counteren, maar HAM pakt zijn lijn en dwingt MV33 een hoek in waar hij niet wilde zijn. Daarmee is meteen ook de DRS-range gebroken voor Max richting Lewis. Doet die sluwe vos toch weer handig.
Bij het ingaan van ronde twintig herstelt Hamilton dan ook de interne teamorde zoals we die kennen. Hij gaat Bottas op Verstappenesque wijze buitenom voorbij in de eerste bocht. Het kost de beide Mercs natuurlijk wat tijd, waardoor Verstappen kan aansluiten in de staart van Bottas. Het probleem van Max is echter dat de Mercedes gewoon harder loopt op het rechte stuk. Daar rijdt Max met DRS naar Valtteri toe, maar kan hij niet echt de aanval inzetten. Ondertussen trekt Hamilton natuurlijk een gaatje.
Kijken we achter de top-3 zien we dat Perez wel degelijk de race pace heeft van de toppers. Toen de Mexicaan Norris voorbij ging voor P4 had hij een achterstand van negen seconden op de leider in de wedstrijd. Inmiddels is dat acht seconden. De Mexicaan kan dus mee, maar heeft in deze race alweer teveel verloren bij schermutselingen na de start.
Mid Race
Sainz opent het pitstopbal in ronde 21 en verwisseld zijn softs voor een setje mediums. Daarna volgen velen zijn voorbeeld. De toppers zijn op mediums gestart en rijden nog even door. Bottas laat een gaatje van twee seconden vallen naar Hamilton en blijft daar dan ongeveer hangen. Verstappen volgt Bottas op de voet in de DRS-range. Het is nu wachten op de pitstops en daarna op wie er het beste overweg kan met zijn tweede set banden. Wat onze held niet helpt is dat hij aangeeft problemen te hebben met zijn derde versnelling.
De top-4 blijft maar doorrijden op de eerste set rubber, maar exact halverwege de race lijkt het erop dat de Mercedes inderdaad wat vriendelijker voor de banden is. Helmut Marko zei dat al na de vorige race op het circuit van Imola en hij heeft altijd gelijk. Ook bij bandenfluisteraar Perez breekt het touwtje. Hij heeft nu opeens vijftien seconden achterstand op Hamilton.
Het is in dat licht bezien logisch dat Red Bull besluit Verstappen binnen te halen. De monteurs rennen heel laat naar buiten om de mannen van Mercedes niet wakker te maken. Verstappen wisselt naar de harde banden zoals verwacht. Een ronde later komt Bottas. Ook hij wisselt naar de harde banden. Geen voordeel wat dat betreft dus voor Mercedes. Als Bottas de baan weer opkomt zien we Verstappen al opstomen op het rechte stuk. Maar de Nederlander haalt het nét niet. Helaas.
Of wacht! Dan toch! Bottas glibbert bij het uitkomen van de eerste bocht heel even weg. Het is precies wat Verstappen nodig heeft. De Nederlander kruist achterlangs en schiet de Fin voorbij. Geen buffer dus voor Hamilton, die een ronde later binnenkomt en ook wisselt naar de harde banden. Perez rijdt nog steeds door en gaat nu aan de leiding van de race. Voor hem is het nu wel jammer dat er geen setje nieuwe softs meer klaarligt aan het eind van de race.
Perez houdt lang een gaatje van bijna tien seconden op Hamilton, maar komt dan Mazepin tegen. De Rus zit niet op te letten en Sergio moet vol in de ankers om zijn voorvleugel te redden. Dit lijkt het ritme van de Mexicaan even te breken. Hamilton komt hierna met rasse schreden dichterbij. Gaat Red Bull dan Checo gebruiken om Hamilton te feuten? Dat zal toch niet?
Finish
Toch wel, althans dat was wellicht de opzet van Red Bull Racing. Maar het snode plannetje werkt voor geen meter. Hamilton rijdt er naartoe en gaat er vrijwel direct voorbij. Daarna wordt Perez naar binnen geroepen door zijn team. Lekker dan. Perez wisselt hierbij inderdaad naar een setje gebruikte softs, zodat hij de snelste ronde nog even van Hamilton af kan pakken. Het is wel een begrijpelijke maar toch ook een beetje een kneuzige actie zo van Red Bull Racing. Als ze Perez na vijf rondjes eerder naar binnen hadden gehaald, had hij heel misschien nog Bottas kunnen bedreigen.
Hoewel diezelfde Bottas door zijn team aangespoord wordt om op Verstappen te jagen. Toto Wolff ziet een klinkende een-twee natuurlijk wel zitten, vooral ook omdat Valtteri dan wat puntjes af zou snoepen van Max. Maar, een ronde of tien voor het eind gaat het toch weer mis bij Bottas. VB77 krijgt te maken met wat kleine probleempjes en hij laat Verstappen gaan. Perez zet tegelijkertijd de snelste ronde neer, maar hij rijdt door zijn suboptimale strategie nu op gepaste achterstand van de leidende drie.
Achter de top-4 ontpopt Lando Norris zich andermaal als de best of the rest, op de voet gevolgd door Leclerc. Die laatste herstelt de orde binnen het team van Ferrari dus na zijn kwalificatienederlaag van gisteren. Sainz wordt in de slotfase nog even verschalkt door zijn oude landgenoot Alonso en door Gasly. Daarmee valt de jonge Spanjaard buiten de punten heeft Alpine twee auto’s in de top-10. Alonso doet het daarmee dus ook een stukje beter dan Ricciardo, die goed leek te gaan tot zijn late eerste stop, maar in de slotfase niet verder komt dan P9. Alle namen in de top-10 zijn daarmee genoemd.
Dat is dus slecht nieuws voor de rest. Alpha Tauri kan de vroege belofte van eerder dit seizoen niet waarmaken, met Gasly slechts op P10 en Tsunoda op een kansloze P15. Yuki The Rookie is toch echt niet zo goed als men binnen kamp Red Bull even dacht. Ook Aston Martin komt met hun groene Mercedes andermaal niet uit de verf. Stroll haalt in de slotfase nog teamgenoot Vettel voor P13, maar Vettel countert bij het sluiten van de markt en pakt de team-interne eer.
Giovinazzi zit daar in zijn Alfa nog voor op P12. De Williamsen en de Hazen zijn als vanouds te vinden aan de absolute staart van het veld, waarbij het opvallend is dat Schumacher in de race Latifi nipt verslaat. Het is een heel klein succesje voor het team van Haas F1 dit jaar.
Aan het eind van de rit gaan de topteams toch nog even los. Het gaat allemaal om de snelste ronde van de race. Die is in handen van Perez, maar Mercedes denkt slim te zijn door Bottas naar binnen te halen om ‘m af te pakken. Red Bull realiseert zich echter wat er gebeurt en haalt Verstappen ook binnen. Daarop overweegt Hamilton ook nog mee te doen aan het spel, maar hij besluit dat risico zelf niet te nemen.
Verstappen weet in eerste instantie het puntje uiteindelijk binnen te graaien, waarmee Mercedes zich dus eigenlijk een beetje in de vingers snijdt. Tenminste, als je ervan uitgaat dat Verstappen Hamiltons belangrijkste rivaal voor de titel is. Maar dan blijkt dat Verstappen zijn extra puntje weer moet afgeven. Hij is buiten de limieten van de baan gereden. Helaas. Zo blijkt Mercedes toch gewoon weer de snelste vandaag, zij het nipt. In Spanje krijgen we het volgende meetpunt. Olé.
Volledige uitslag Formule 1 Portugal 2021
- Hamilton – Mercedes
- VERSTAPPEN – Red Bull
- Bottas – Mercedes
- Perez – Red Bull
- Norris – McLaren
- Leclerc – Ferrari
- Ocon – Alpine
- Alonso – Alpine
- Ricciardo – McLaren
- Gasly – Alpha Tauri
- Sainz – Ferrari
- Giovinazzi – Alfa Romeo
- Vettel – Aston Martin
- Stroll – Aston Martin
- Tsunoda – Alpha Tauri
- Russell – Williams
- Schumacher – Haas F1
- Latifi – Williams
- Mazepin – Haas F1
DNF
Raikkonen – Alfa Romeo
Robert zegt
Nou, dat is ondanks P2 en P4 een race om door Red Bull gauw te vergeten. Het was Mercedes all over, dit weekeinde. Verkeerde bandenkeuzes, verkeerde strategieën, missen van de snelste raceronde. Jammer.
Beetje off-topic: voor het eerst was de F1TV stream bagger, echt, dramatisch slecht. Continue bufferen. Ik hoop maar dat het de volgende race is opgelost, want eind deze maand moet ik verlengen
SpeedGeek zegt
Dankje!! Ik dacht dat ik de enige was met stream problemen. Drie keer tijdens de race mijn modem instelling veranderd. Naar de garage gerent om een UTP kabel te halen. Niks werkte.
fastforward zegt
@RRRobert: F1TV had problemen ja.
chrisvis zegt
@RRRobert: op la deux in België was er de helft van de race probleem met het commentaar. Had blijkbaar met pc issues te maken.
negennegenzest zegt
Geen enkel probleem gehad met de stream. Behalve dan dat ik ineens Olav mol hoorde. Daarvoor had ik juist de app om die kwal niet te horen. Gelukkig kun je je audio stream aanpassen.
Robert zegt
@negennegenzest: nou, daar zeg je zo wat. Ik moest steeds opnieuw verbinden en elke keer weer moest ik de Nederlandse audiostream weer handmatig omzetten naar die van Sky. Dat hoefde ik voorheen ook nooit opnieuw in te stellen.
sportevo zegt
@RRRobert: gelukkig lag het dus niet aan mij. Helaas uit pure ellende overgeschakeld op Ziggo waar ze het nodig vonden om Jack zijn contractuele praatje toch te laten houden ondanks de quarantaine.
okdoei zegt
@RRRobert: zelfde probleem. En is niet voor het eerst. 2 jaar geleden was het constant drama en vorig jaar in het begin ook even.
Snap totaal niet waarom ze dit niet goed werkend krijgen – vooral niet omdat het een betaalde dienst is…
smijsie zegt
@okdoei: Het probleem zit hem in de webplayer die het casten niet goed voedt oid. De stream is gelukkig geen probleem meer
spacemoon24 zegt
F1TV was hier ook verschikkelijk. Na een halve ronde al bufferen, herladen, heb je een ronde gemist en na een halve ronde weer bufferen. Heb hem uiteindelijk maar uitgezet en net teruggekeken. Ook even mijn beklag gedaan bij de helpdesk, andere keren kreeg je soms nog resitutie, maar ik verwacht er niet veel van. “Je moet het maar via de app of Safari kijken” kreeg ik te horen.
Robert zegt
Ik las net op Tweakers dat de app een grote update heeft gehad die o.a. een casting functie als toevoeging zou hebben gekregen. Het zal me niks verbazen als dit de reden was voor de vele problemen.
Ik gebruik trouwens een externe Web Video Cast app, die zowel op het Android platform als Web OS (LG smart tv) beschikbaar is. Maar zowel die als de pc stream gaf bij mij de problemen. Laten we maar hopen dat dit over een week is opgelost
Gulli zegt
https://github.com/robvdpol/RaceControl
Is een Windows programmaatje door een Nederlander ontwikkeld. Hij maakt gebruik van dezelfde streams (je moet ook gewoon met je F1 abbo inloggen) maar hij heeft blijkbaar wél een fatsoenlijke player gebouwd. Je kunt zelfs meerdere streams naast elkaar laten draaien, casten naar je TV en wat ik uit het tweakers-topic begrijp loopt het vlekkeloos. (https://tweakers.net/nieuws/181154/f1-tv-app-krijgt-ondersteuning-voor-casten-naar-chromecast-en-airplay-apparaten.html zie de commentaren waar meer mensen met dezelfde problemen zitten)
Toch mooi hoe een miljardenbedrijf niet eens een fatsoenlijke player kan bouwen en een ‘knutselaar op zijn zolderkamer’ veel beter werk aflevert.
Ik keek gisteren op chromecast en de verbinding viel om de haverklap weg. Daarna maar gewoon op de tablet gekeken en dat liep prima door. Wel irritant dat ze nieuwe functionaliteit nooit echt lekker kunnen introduceren bij de F1.
giel zegt
Mooie race, niet echt spannend maar vond het wel vermakelijk! Lewis weer verdiend gewonnen en dan is het toch ook handig om een tweede rijder te hebben die de nr3 kan blocken. Leuke slotfase ook met de pitstops (RB weer 1.9sec!) en pogingen tot snelste rondetijden.
En Bottas… tsja. HAM liet ie wel makkelijk buitenom voorbij. Wellicht zat ie een beetje te slapen
Ja, ik heb me vermaakt! Klaar voor volgende week!
Johanneke zegt
Jezus wat is die Hamilton weer goed. En alsof Mercedes toch nog wat over had, want niemand kon ze bijhouden op het rechte stuk. Zou die gozer toch de waarheid hebben gesproken van de week?
550maranello zegt
Natte scheet Bottas is weer teleurgesteld. Max heeft het goed gedaan. Hamilton heeft het heeel zwaar gehad en toch gewonnen, what a surprise. Wat is ie goed he. Helaas Mercedes heeft weer een PK-tje of 30 gevonden. Hopelijk kan Red Bull hier een antwoord op vinden…
negennegenzest zegt
Ze zouden er goed aan doen Bottas tweede rijder te maken. Want zo kost hij het team alleen maar tijd. Beter een goede tweede dan iemand die je dingen team maat in de weg zit.
woudloper zegt
@negennegenzest: op pole sta je niet zomaar denk ik dan
toniominestrone zegt
@550maranello: zonde wanneer je weet dat er zoveel talent zit te smachten op een zitje bij Mercedes en zoals jij die natte scheet noemt gewoon in het zadel houden.
burninrubber zegt
Zei het al eerder maar zodra Hamilton met pensioen gaat gaan we Max WK’s zien winnen! Nog even wachten.
theracingelf zegt
We?
negennegenzest zegt
Ik hoop van niet. Hopelijk neemt Russel het stokje dan over.
brammetjedeb zegt
@negennegenzest: verrassend…
theracingelf zegt
Hoeveel F1 artikelen gaan jullie nog plaatsten? Lijkt wel F1 liveblog ipv autoblog…
Johanneke zegt
Start een petitie.
https://www.change.org/
fastforward zegt
Mooie race. Jammer dat Hamilton weer wint. Alpine deed het goed.
MaartenD zegt
Saaie race en Mercedes is met Hamilton weer de sterkste van het veld…
wif1 zegt
Ziet er naar uit dat de Mercedes gewoon als vanouds de sterkere auto en motor heeft. Zelfs met DRS open kom Max niet voorbij aan Bottas op het rechte stuk. De pole van Max op Bahrein met 4 tiende voorsprong lijkt een incidentje te zijn. Zeker in de race is de Red Bull de mindere auto.
negennegenzest zegt
Of Max is gewoon de mindere rijder. Daar als eens aan gedacht? Hij heeft toch flinke fouten gemaakt vandaag.
Johanneke zegt
Minder dan HAM is debatable, minder dan Bottas, absoluut niet.
negennegenzest zegt
Ja ok maar Bottas zou daar niet eens in dat team horen imho.
Of zou zijn rol als tweede rijder beter op moeten pakken.
brammetjedeb zegt
@negennegenzest: welke race kijk jij? Of je hem nu moet of niet, het is gewoon een buitencategorie coureur. Net als Hamilton en nog een paar anderen. Je reacties zijn wel heel zuur zeg.
ghini zegt
@wif1: dat verschil in drs voordeel was idd groot. Zou dat ook door verschil in rake kunnen zitten?
wif1 zegt
@ghini: Je zou juist zeggen dat een auto met een hogere rake meer topsnelheid moeten hebben. De auto wordt steeds meer horizontaal gedrukt naarmate de snelheid hoger wordt, dus de vleugels liggen dan automatisch ook vlakker wat resulteert in minder drag. Bij een auto met weinig rake is dit effect minder.
banderas zegt
Beetj saaie race, maar fijn om te zien dat de top 3 dicht bij elkaar bleef zitten.
qoekje zegt
Vond het een saaie race op naar de volgende
HZW zegt
Max moet de volgende race wel gaan winnen, anders wordt het gat langzaam steeds groter en is het weer klaar voor het kampioenschap.
Als Hamilton de komende 2-3 races ook wind, zet hij al weer de eerste stappen naar zijn 8ste kampioenschap.
flieger zegt
Bijzonder dat Olav Mol nog dacht dat Hamilton misschien ook wel een poging tot de snelste ronde ging wagen terwijl hij dan van ronde 65 naar 66 de pits door zou rijden..
sportabgasanlage zegt
Die boordradio was van 1 of 2 rondes eerder. Had net gekund als Ham direct na Ver gepit had. Ham’s engineer zei nog “you can go for it, if you want to”, toen Ham vroeg of hij moest pitten om voor de snelste ronde moest gaan.
flieger zegt
@sportabgasanlage: dat het team van Mercedes zo slim was, geloof ik ook wel. Maar Mol was vol in de overtuiging dat HAM het misschien ook wel zou gaan proberen op dat moment nog.
wildbeest zegt
@flieger: bizar indd
Edge zegt
Hij riep op een gegeven moment ook dat het gat tussen Hamilton en Verstappen X-seconden was, terwijl dat heel duidelijk zichtbaar het gat tussen Verstappen en Bottas was. Na de inhaalactie van Hamilton op Verstappen zat ”ie de daaropvolgende anderhalve ronde te lullen over hoe Hamilton zijn batterij slim heeft opgeladen om Verstappen voorbij te kunnen en speculeerde hij dat Bottas wellicht de snelheid liet zakken om Verstappen richting Hamilton te drukken. Was niet zo, de daadwerkelijke oorzaak was veel simpeler: Verstappen had een best wel lang overstuurmoment in bocht 14. Hamilton had dat niet, dus zat ‘ie aan het begin van het rechte stuk aan de kont van Verstappen en kon hij er zonder problemen voorbij met DRS.
Olav Mol heeft duidelijk moeite met het verwerken van informatie van drie of vier verschillende schermen en dat komt de kwaliteit van zijn commentaar niet ten goede.
blackeye zegt
Buiten dat we nu weten dat de schrijver een stijve pielemuis van Max krijgt, is er geen antwoord op de eerste vraag. Wie is de beste stuurman aan de wal?
ghini zegt
Hoe kwam het nou dat sainz zo terug viel en leclerc juist plekken kon pakken? Strategie fout? Soms verbaas ik me hoe matig de interessante dingen niet in beeld komen of worden besproken.
Alpine sterk zeg, leuk dat alonso steeds beter werd! Ric lijkt nog steeds te moeten wennen aan de auto, wat teleurstellend maar ik verwacht dat hij nog wel beter wordt.. Jammer dat AM zo tegen valt, anders zou er nog meer strijd zijn in middenveld.. Wel slecht dat Max niet op de hoogte was dat bocht 14 ook track limits had gekregen, hadden ze best nog ff kunnen herhalen toen ze voor de bandenwissel gingen.
Richmond zegt
@ghini: Matige strategie. Ze zijn vroeg op mediums gegaan om Norris voor te blijven en Sainz kreeg graining. Team liet hem gewoon aanmodderen en deed niks.
Richmond zegt
Red Bull en max lijken alleen te kunnen winnen als ze alles perfect doen. Ze hebben niet de marge die Mercedes wel heeft.
azuli zegt
Echt elke race keer op keer genieten van die Hamilton. Wat een racer is dit toch. Op deze manier pakt hij volgende week ook de GP van Spanje pakken.
HZW zegt
Red Bull zal toch stappen moeten gaan zetten, want op deze manier gaat het hem niet worden.
Dat Max gisteren 2de werd was omdat Bottas een sensor probleem had, anders was hij Max gewoon voorbij gegaan.
Mercedes lijkt gewoon weer heer en meester te zijn, en overspeed te hebben als het nodig is.
Komende races in Spanje en daarna Monaco worden al cruciaal voor het WK verloop.
Als Max dan 2x 3de wordt achter de Mercedessen kan hij zomaar al ruim 30+ punten achter staan op Hamilton.
En Max en Monaco zijn ook niet altijd erg hoopgevend.