Wie heeft zijn kruit drooggehouden, voor een vochtige Grand Prix van Portugal?
Portugoaaal. Stiekem hebben wij Nederlanders best wat gemeen met onze Europese broeders op het Iberisch schiereiland. Vroegah waren we bijvoorbeeld allebei best goed in landjes veroveren met onze schepen. Zo’n 400 jaar geleden lagen we daardoor lekker in de clinch tijdens de Slag bij Bantam. Nederland maakte drie schepen buit op een grote Portugese overmacht van acht galjoenen en diverse kleinere schepen. Helaas voor ons pakte Portugal ons daarna vaak terug op het voetbalveld.
Wat we ook gemeen hebben met de Portugezen, is dat er in het verleden Grote Prijzen werden verreden in onze landen, maar dat dat een ding van het verleden leek. Dit jaar zou daar voor ons verandering in komen. Door de Rony Rona kregen wij echter geen nieuwe GP, maar Portugal juist wel. Het gebeurt dit weekend allemaal op het circuit van de Algarve, ook wel Portimão genoemd. Het is een baantje niet ver van de kust met een wat glooiende lint asfalt. Klinkt bekend in de oren.
Gisteren tijdens de kwalificatie leek Bottas even de grote man te worden. Uiteindelijk was het echter weer Hamilton die aan het langste eind trok. De Brit kan dit weekend het record aantal overwinningen van Schumacher verbeteren. Normaal zou dat vanaf de pole een appeltje-eitje worden. Iets voor de start druppelt het echter voorzichtjes op het toch al gladde asfalt…Wordt het dan toch nog spannend?
Start
Bottas richt zijn zwarte zilverpijl op die van Hamilton, maar komt toch matig van zijn plek. Verstappen profiteert direct en gaat naar P2. We hebben het wel vaker gezien op deze manier. Maar dan iets opvallends: Bottas 3.76 drukt Verstappen brutaal opzij in de derde knik en gaat terug naar P2. De Nederlander verliest hierdoor wat momentum en Sergio Perez denkt te kunnen profiteren. Helaas voor de Mexicaan is MV33 daar net zo van gediend als Helmut Marko van Max’ uitspattingen op de radio. Max draait zijn gas open, wast daardoor uit naar buiten en torpedeert Sergio de baan af. Of had Perez ietsje meer ruimte moeten geven? De FIA gaat het eens onderzoeken.
Sowieso is het geen goed nieuws voor Max. Ook voor de RB16 betekent het namelijk een forse tik op het linker voorwiel. De vraag is nu of de auto beschadigd is. Dat lijkt wel het geval, want bij de eerste knik naar links gaat Max wijd en komt Sainz langszij. De zachte band is in deze fase duidelijk een voordeel, wat onderstreept wordt door Raikkonen. De gewiekste veteraan weet in de startfase op te klimmen van P16 naar P6. Jammer dus dat Max daar nu niet optimaal van kan profiteren.
Helemaal gek wordt het als Bottas Hamilton voorbijgaat. De Brit moet toch geacht worden iets meer te kunnen dan zijn teammaat in deze omstandigheden. Het tegendeel lijkt nu waar. Hamilton wordt zelfs opgevreten door Sainz en lijkt het erg lastig te hebben. Andersom kan je ook zeggen dat Carlos juist als een speer gaat. De Spanjaard gaat zelfs naar de leiding van de race door Bottas in te halen!
Jammer genoeg houdt het hierna op met spetteren en daarmee wordt de gebruikelijke orde hersteld. De Mercs passeren Sainz en ook Verstappen lijkt toch nog wat snelheid te kunnen vinden: hij gaat naar P3. Achter deze mannen laat Leclerc zien dat de mediumband nu de beste keuze is. De Monegask passeert achtereenvolgens Raikkonen, Norris en Sainz en klimt daarmee in ronde 12 op naar P4.
Mid Race
Voor Verstappen is er inmiddels goed nieuws en slecht nieuws. Onze held komt weg met de touché in de eerste ronde met Perez. Dat is het goede nieuws. Het slechte nieuws is hij al tien seconden achterstand heeft op Bottas en dat zijn linker voorband een dikke vette streep erop heeft ontwikkeld.
Terwijl de eerste mannen op het rode rubber hun stops beginnen te maken, komt Stroll op mediums steeds dichter in de buurt van Norris op zijn softs. De Canadees zit zich te verbijten en plaatst in ronde 18 een fabeltastische inhaalpoging over de kerbs buitenom in bocht één. Norris had dat duidelijk niet verwacht en tikt de tweede Racing Point van de dag in de rondte. Beiden hebben schade en zien dus een positie in de top-10 voorlopig in rook opgaan.
Twee ronden later is het moment dat we wisten dat komen ging daar. Lewis Hamilton haalt met de DRS open Bottas in en gaat zo terug naar de leiding in de race. De McLarens tonen andermaal aan dat ze hun banden sneller dan de rest kunnen opwarmen, maar er vervolgens ook relatief snel doorheen vreten. Sainz wordt namelijk opgeslokt door Gasly, die net als de vroege raceleider gewoon op softs gestart is.
Terwijl Hamilton vooraan uitcheckt, zien we dat Leclerc in een dikke tien ronden bijna evenzoveel seconden heeft goedgemaakt op Verstappen. Je vraagt je af waarom Max niet stopt, maar misschien is het antwoord dat er nog wat regen in de lucht hangt. Je wil niet stoppen voor nieuwe slicks en dan geconfronteerd worden met een bui natuurlijk. Toch komt Max in ronde 24 binnen. Hij gaat voor de mediums. Stroll krijgt ondertussen een strafje van vijf seconden voor de gaafste inhaalpoging van het jaar.
Wie nog hoop had op een aanvalletje van Verstappen jegens de Mercs, komt van een koude kermis thuis. Op zijn splinternieuwe mediums is Max namelijk langzamer dan Hamilton op zijn stokoude mediums. Sterker nog: Max moet misschien wel serieus rekening gaan houden met Leclerc in de strijd om een podium. De net als de Mercs op mediums gestarte Monegask heeft een buffertje van ruim twintig seconden op onze Max. Dat de Red Bull vandaag niet zo snel is als Hamilton beweert, dat laat ook Albon weer zien. De Britse Thai verzuipt andermaal kleurloos in het middenveld. Nog één kans te gaan om zich te bewijzen aan Red Bull dus voor AA23.
Leclerc komt binnen in ronde 35 en wisselt naar harde banden. CL16 komt een dikke zes seconden achter Max weer de baan op, dus een geweldige stop was het niet van Ferrari. Bovendien verliest Ferrari’s kopman al snel nog een aantal seconden extra op zijn koude bandjes. Dat is dus een trend vandaag.
Bij Mercedes laten ze zien dat je lekker door kan kachelen op mediums als je wilt. Met tweederde van de race al achter de rug, komen ze maar eens wisselen voor de harde compound. Bottas, die nu tien seconden om zijn oren heeft gekregen van Hamilton, suggereert heel voorzichtig aan de pitmuur dat hij wel naar de softs kan gaan als HAM op de hards staat. Maar uiteraard wil het team daar weer niet aan meewerken.
Over wingmans gesproken: Albon komt in ronde 48 binnen voor een tweede stop en hij komt vlak voor Verstappen weer de baan op. Dat wil zeggen, op net geen ronde achterstand van Verstappen. Vettel hangt rond op het randje van de top-10 terwijl Leclerc vecht voor een podium. Kvyat knokt met de Alfa’s, Hazen en Williamsen terwijl Gasly voor lekkere punten gaat. Man man man…Wat is er toch gaande met de auto’s van 2020 dat de verschillen tussen teammaten zo groot zijn?
Finish
De top-4 lijkt met nog een rondje of tien voor de boeg vast te staan. Hamilton cruiset naar zijn recordverbrekende 92ste Grand Prix zege. Hij zet Bottas op een vette twintig seconden achterstand en lijkt de gelegenheid luister bij te willen zetten met het rijden van de snelste raceronde. Enige nadeel voor de Brit is dat hij ergens wat kramp heeft, zo roept hij over de radio.
Verstappen rijdt tien seconden achter Bottas rond, maar is vrij makkelijk ontsnapt aan de dreiging van Leclerc. Op hards komt de Ferrari niet uit de voeten. Perez rijdt een verdere tien seconden achter Leclerc. Omdat de Mexicaan na de touché met Verstappen in de eerste ronde dertig seconde verloor, zou je kunnen zeggen dat hij zonder dit incident waarschijnlijk naar het podium was gegaan. Maar dat feestje ontglipt Sergio dus nog altijd in de roze Mercedes.
In de laatste rondes komt Perez nog flink onder druk te staan van Gasly, die Sainz in zijn kielzog heeft. Één keer kan hij de Fransman hardhandig van zich af vechten einde rechte stuk, maar vlak voor het eind komt de ontketende Gasly alsnog langszij. Een ronde later volgt Sainz het voorbeeld van PG10. PER moet nu oppassen dat hij niet ook nog de Renaults en Vettel om de oren krijgt.
Dat laatste blijft Perez echter bespaard. Met Stroll inmiddels geparkeerd in de pits, resteren daarmee zes puntjes voor Racing Point op een dag dat ze misschien wel de op een na beste auto hadden. Ocon beleeft een persoonlijk succesje door Ricciardo eindelijk weer eens achter zich te laten in de race. Vettel maakt de top-10 compleet met zijn eerste puntenscore sinds de Grand Prix van Toscane. Raikkonen grist na een geweldige start net naast de puntjes. Albon en Norris moeten zich een klein beetje schamen dat ze niet verder komen dan P12 en P13.
Hamilton ontvangt na de race de felicitaties van zijn team voor het breken van Schumachers record. Al 92 keer waren de beste fans ooit aanwezig tijdens een Grand Prix, zelfs toen ze er door Corona niet waren. Als het dit seizoen en volgend seizoen zo verder gaat, wat wel de verwachting is, haalt Lewis die 100 ook nog wel. Op zijn sloffen. Voor de rest resteren de dromen over de toekomst.
En dan nu op naar Imola, waar volgende week alweer de volgende race op het programma staat!
UPDATE 1: Perez is het niet eens met de stewards en met Ziggo. De Mexicaan gaf Verstappen naar eigen zeggen genoeg ruimte om hem niet te raken.
UPDATE 2: Ferrari heeft bij monde van teambaas Mattia Binotto haar ongenoegen uitgesproken over de prestaties van ’tweede coureur’ Sebastian Vettel.
Volledige uitslag Formule 1 Portugal 2020
- Hamilton – Mercedes
- Bottas – Mercedes
- VERSTAPPEN – Red Bull
- Leclerc – Ferrari
- Perez – Racing Point
- Gasly – Alpha Tauri
- Sainz – McLaren
- Ocon – Renault
- Ricciardo – Renault
- Vettel – Ferrari
- Raikkonen – Alfa Romeo
- Albon – Red Bull
- Norris – McLaren
- Russell – Williams
- Giovinazzi – Alfa Romeo
- Grosjean – Haas F1
- Magnussen – Haas F1
- Latifi – Williams
- Kvyat – Alpha Tauri
DNF
Stroll – Racing Point
viezefreddyw zegt
De start was zeer veelbelovend. Er gebeurde echt van alles en opeens reed Sainz op kop. Ik hoopte dat hij het veel langer kon volhouden en dat de Benzen een zware middag zouden krijgen maar helaas, na een paar rondes was het weer over en na nog een paar rondes was softie Bottas voorrang aan het verlenen aan zijn baas Lewis Hamilton. Jammer, jammer…
En Albon. Ik heb zelden tot nooit iets gezegd over hem, maar van P6 naar P12 rijden én dan ook nog eens op een ronde gezet worden door zijn teamgenoot… Dat helpt niet om zijn toekomst bij Red Bull veilig te stellen vrees ik.
Davidov zegt
Waarom Verstappen nou met schreeuwerige hoofdletters moet in het lijstje op het eind…
Hoera voor HAMILTON dan maar?
willeme zegt
@Davidov: Is vrij gebruikelijk. Dan kun je zien waar de Nederlandse inbreng is geëindigd. Autoblog is een Nederlandse site. Veel Nederlandse mensen zijn voor de Nederlander. Op zich ook wel logisch.
Bij schaatsen, Tour de France, voetbal e.d. zie je het ook.
phaeton zegt
@Davidov: Hoe oud ben je? Dit is al tientallen jaren gebruikelijk in Nederlandse media of bijvoorbeeld, Teletekst.
harrie zegt
Mooi gevecht tussen Albon en Raikkonen.
Helmut zal er van genoten hebben.
lekkerlinksrijden zegt
@harrie: met een RedBull een Alfa niet kunnen inhalen, klaar
mark997gt3 zegt
@harrie: Albon=exit.
MaartenD zegt
Ik had tegen beter weten in nog de stille hoop na rondje een dat het een spannende race zou worden….helaas
sonnybonds zegt
ja wordt tijd dat Mercedes uit de F1 stapt. dan wordt het een stuk interesanter
KEV9 zegt
Zolang Hamilton onbestraft politieke statements mag uiten van de FIA zijn ze mij kwijt als kijker.. Sport en politiek gaat niet samen. Bij de FIFA was Mercedes allang geschorst als ze een voetbalploeg waren geweest.
SpiderIV zegt
vind het overigens wel fijn dat de wijze waarop FIFA opereert niet maatgevend is voor de normen en waarden in andere takken van sport.
KEV9 zegt
Het is ook vooral de dwingende manier van Hamilton om ook van de andere rijders te eisen dat zij zich achter hem scharen.. Dictatortje in spé ?
toniominestrone zegt
@Soulmaster: De FIA heeft altijd al een discutabele reputatie , in de jaren zeventig hadden we al ene Jean Marie Baleste welke een onsmakelijke rol heeft gespeeld in de 2e wereldoorlog, May Mosley in de jaren negentig was dol op hobby’s welke zich bij voorkeur in een kelder afspeelde en dan niet te vergeten de op zijn zachts gezegd duistere relatie tussen de FIA en Ferrari.
toniominestrone zegt
@toniominestrone: Max Mosley
mashell zegt
@Soulmaster: sport en statements zoals die van Hamilton gaan bij uitstek samen. Sport is amusement voor het hele volk en daarbij past ook het onder de aandacht brengen van maatschappelijke thema’s. Dat er heel veel sportbonden zijn die geen maatschappelijke statements toestaan geeft alleen maar dat zij in de tang van het sponsorgeld zitten. Die doen alles om de sponsoren maar niet geïrriteerd te laten worden maar dienen daarmee eigenlijk de verkeerde belangen.
Heel goed dat de FIA dit gewoon toelaat, die weten natuurlijk ook wel dat ze met al die sigaretten sponsors in het verleden ook eens een keer aan de goede kant van de streep moeten staan.
smijsie zegt
@mashell: Welke kant vd streep is de goede dan? Lijkt me heel emg dat een sportbond dat gaat bepalen.
KEV9 zegt
Er is al heel lang geleden afgesproken tussen alle sportbonden dat politiek en sport gescheiden moeten zijn, er zijn al legio landen en sporters voor lange tijd verbannen om deel te nemen aan internationale toernooien.. Behalve de FIA.. die het gelaten over zich heen laat komen, uit angst ? who knows..
mashell zegt
@Soulmaster: heel naar van die sportbonden om zich zo buiten de maatschappij te plaatsen. Als je zo zuiver op de graat wil zijn moet je als sportbonden eigenlijk ook alle commerciële uitingen van bedrijven uit de sport weglaten.
Bovendien is het wel politiek dat wat Hamilton doet? Ik vind het maatschappelijk maar niet politiek.
KEV9 zegt
hij maakt een politieke statement en daarbij dwingt hij de andere coureurs zijn mening op, niet meedoen is tegen hem dus rascistisch.. Bij zijn eerste actie was Max fel tegen zijn actie.. En sportbonden en commercie, wat is daar op tegen? Dankzij de commercie kan jij formule 1 of voetbal kijken..
Politiek moet zich daarin tegen ver van alles wat met sport te maken heeft houden en zich zeker niet mengen in wat voor discussie dan ook.
Robert zegt
IK verbaas me echt over het feit dat het incident tussen Verstappen en Perez wél werd onderzocht, terwijl de aanleiding hiervoor, Bottas die Verstappen buiten de baan dwingt, géén onderzoek waardig werd bevonden. Terwijl die move m.i. bepaald niet clean was.
Wel top, dat Hamilton het record van Schumacher op een zo fraaie wijze gestalte heeft gegeven. En wat zal het pijnlijk zijn geweest voor Albon, dat hij door z’n teamgenoot op een ronde werd gezet. Ook mooi hoe Gasly opnieuw laat zien dat Red Bull voor het volgende seizoen misschien toch niet hoeft uit te wijken naar ene Perez of Hulkenberg als tweede rijder naast MV33.
rob5nismo zegt
@RRRobert: in de eerste ronde zijn ze meestal niet zo streng doordat je dan in de eerste bocht veel gedrang hebt dus veel kans op ongelukken door inschattingsfouten of door het naar buiten schuiven van de auto
outlook zegt
@RRRobert: Gasly terug bij RB…? Dat zie ik zo snel nog niet gebeuren, maar zou zeker wel verdiend zijn. Vraag is m.i. eerder hoe lastig de huidige RB rijdt..? Zou zo maar is een zeepkist op wielen kunnen zijn waar ene Max V, gecompenseerd door zijn talent nog aardig mee weet te scoren.
Albon is in mijn optiek echt wel een vaardige coureur die echt niet zo maar toevallig op dat stoeltje terecht gekomen is..
harrie zegt
Bottas: ‘Let’s go for softs then’
Toto: ‘Mwhoehahaha’
fiscaal zegt
@harrie: inderdaad, why nut? Probeer eens wat, Bottas!
outlook zegt
@fiscaal: echt hè… slappe..
Turbo S zegt
Nu is ie de GOAT.
posthumus zegt
@mercedesbenze350cdi: Qua statistieken misschien, maar hij zal nooit de GOAT worden
VeniVidiVici zegt
Mooi circuit alleen vrij suffe race. Leuk voor Hamilton die 92 racewins, maar had het knapper gevonden als hij dat zwaar bevochten had gehaald. En Albon heeft 2 races om zich te bewijzen… mooi, daarvan heeft hij er al 1 goed verknalt haha doei doei.
soundgarden zegt
Albon heeft zojuist z’n eigen graf gegraven. Wat een natte krant zeg. Officieel RB onwaardig. Godsamme wat een wanvertoning die gast.
maferick74 zegt
Ik had begrepen dat Albon best tevreden was met zijn 12de plek…..
Robert zegt
@maferick74: zou ik ook zijn als ik als zesde had gekwalificeerd. Oh, wacht…
autodidact zegt
Ja maar they raced him so hard
mark997gt3 zegt
Schijnt dat Russell op de wip zit bij Williams door de pegels van Perez. Die zou ik snel binnen halen bij RB!
Richmond zegt
@mark997gt3: dat wil Mercedes denk ik niet
harrie zegt
Zullen nu wel balen bij Mercedes dat ze weer zo ontzettend conservatief waren en Bottas al vastgelegd hebben.
Richmond zegt
@harrie: denk dat dat ook wel meevalt. Bottas wordt meestal tweede en in het ergste geval derde. Ze willen niet iemand die het beter kan doen dan Lewis ofwel een tweede Rosberg. Want dat was giftig volgens toto. Dus als Russel al komt dan krijgt hij de zelfde taak als bottas.
harrie zegt
Ja natuurlijk zou Russel dan tweede rijder worden en teamorders krijgen.
Maar als ze hadden geweten dat zo’n talent een jaar aan de kant had moet zitten hadden ze die fletse Bottas geen contractverlenging gegeven schat ik zo in.
Aad zegt
Het was weer heerlijk. 10 sec start kijken en toen viel ik in slaap. Zelfs het testbeeld is minder saai dan de f1 tegenwoordig. De enige reden waarom ik dan ook nog kijk is om snel in slaap te vallen bij mn middagdutje. Ik snap niet dat iemand zo’n verhaal kan en wil schrijven over zoiets saaaaaizzzzzzz
willeme zegt
@Aad: waarom viel je toen al in slaap? Juist de start was meer dan de moeite waard om wakker te blijven ;-).
Aad zegt
Ik heb 10 sec gekeken en toen, zoals bij bijna elke gp, reden de zilverpijlen weg en was de race over. En dus gingen mijn oogjes toe. Vroeger, toen n vrouw boven de 40 nog n snor had, was t minder saai.
willeme zegt
@aad: dus je hebt de McLarens op 1 en 2 gemist? Als je beetje fan bent moet je wel een paar ronden volhouden ;-)
maferick74 zegt
@Aad: een echte fan zo te lezen… rustig maar vanavond is er nog indycar met Veekaay.
Aad zegt
Ooit… steeds minder. Ligt aan de regeltjes en de zeurpieten achter t stuur.
erikabarth zegt
En wederom een Verstappen die geen enkele kans heeft.
Heerlijk die Mercedes dominantie, wat een topper die Hamilton.
fastforward zegt
Hamilton is overgewaardeerd. Behalve Mercedes is het Formule 1.5. Het verschil tussen teamgenoten is weer enorm. Leclerc – Vettel, Max tegen Albon. Podium of P12. Au. Leuke baan maar met een andere raceklasse. Deze is stuk.
kevin1400 zegt
Gooi Albon gelijk maar uit die auto en zet Hulkenberg er maar in, met Albon word het helemaal niets meer
jensoffbutton zegt
Het begon superinteressant, maar werd dan slaapverwekkend.
Dit seizoen is het seizoen van de dominantie teveel. Een FE race is echt interessanter geworden.
fastforward zegt
@jensoffbutton: ja. Wanneer begint het FE seizoen weer? Super Formula is ook het bekijken waard.
banderas zegt
“Één keer kan hij de Fransman hardhandig van zich af vechten einde rechte stuk, maar vlak voor het eind komt de ontketende Gasly alsnog langszij. Een ronde later volgt Sainz het voorbeeld van PG10. PER moet nu oppassen dat hij niet ook nog de Renaults en Vettel om de oren krijgt” Ik lees dat dus Perez achter Gasly en Sainz is gekomen maar de uitslag toont wat anders.