Na endlich! Het is tijd voor deel I van een Oostenrijks F1 tweeluik.
Het jaar 2020 is inmiddels over de helft, maar we hebben nog geen F1 race gezien. Vandaag komt daar verandering in. Op het thuiscircuit van Red Bull Racing doven er eindelijk weer eens rode startlichten, waarna een veld van 20 auto’s als wilde stieren naar de eerste bocht kan stormen. Voor de echte F1 fan voelt het als een frisse douche na een paar uur beuken in de quarantaine gym op zolder.
Start
Hoe goed komt Verstappen weg op zijn medium compounds? Best goed! Helaas voor de oranje brillen onder ons is Bottas ook erg lekker weg. De Fin houdt de kop makkelijk vast, vooral als Norris brutaal aandringt bij Verstappen. De Nederlander moet alle zeilen bijzetten om de McLaren achter zich te houden. Uiteindelijk lukt hem dat dan toch. Belangrijk, want Verstappen zal de aansluiting met Bottas moeten houden om voordeel te halen uit zijn hardere banden.
Achter Verstappen en Norris gooit Albon de ellebogen uit de auto om Hamilton van het vege lijf te houden. De regerend wereldkampioen is er duidelijk beducht op dat Albon waarschijnlijk wat meer risico wil lopen dan hijzelf. HAM gaat een aantal keer opzichtig aan de kant. De verwachting dat de coureurs na een lange pauze volledig losgeslagen het strijdveld opgaan, kan echter afgeschoten worden. Iedereen geeft elkaar netjes net genoeg ruimte om geen brokken te maken.
Norris heeft het na zijn sterke start al snel lastig. Na zijn knappe kwalificatie van gisteren stipte hij het zelf al aan: in de race zou McLaren het weleens lastiger kunnen hebben. En inderdaad, Albon en Hamilton zijn er binnen no-time voorbij. Daarna dringt Perez ook al snel aan. Bij Ferrari was er juist de tegenovergestelde hoop, namelijk dat men in de race in ieder geval iets beter voor de dag zou kunnen komen dan in de kwalificatie. Maar voorlopig is daar weinig van te merken. Leclerc en Vettel rijden na tien rondjes op respectievelijk plek zeven en plek tien.
Mid Race
Maar dan is er opeens grafslecht nieuws te melden. Als we ons opmaken om de strategische strijd tussen Bottas en Verstappen te zien ontvouwen, kruipt Verstappen als een slak over de baan. De Nederlander heeft technische problemen. Scheldend en tierend toogt Max naar de pitbox. Hij wordt niet de eerste winnaar, maar de eerste uitvaller van het seizoen.
Ondertussen is Hamilton aan Albon voorbij gegaan en dus hebben we alsnog ‘gewoon’ een Mercedes op de plekken één en twee in de race. De enige problemen van Mercedes zijn te vinden in de roze Mercedes van Stroll. Hij kampt met een motorprobleem. Desalniettemin houdt Lance Vance Dance zijn achtste plaats voor de Ferrari van Vettel en de Renault van Ricciardo voorlopig vast. Van Ricciardo heeft Stroll in ieder geval al snel niks meer te vrezen, want de Australiër valt uit met een motorprobleem.
Los van de iets te bekende mannen aan kop laat Grosjean met een spinnetje zien dat hoe meer dingen veranderen, hoe meer ze hetzelfde blijven. De Fransman valt terug tot de laatste plaats in de race. Hamilton hengelt Bottas ondertussen zienderogen binnen. De kampioen van dit jaar gaat zo op zoek naar zijn eerste overwinning. Zijn queeste wordt nog makkelijker als Magnussen van de baan spint en een safetycar veroorzaakt. Daarmee is Bottas ook zijn resterende buffertje kwijt.
De Safetycar geeft iedereen een kans om een pitstop te maken, waarbij alle coureurs behalve Perez voor de hardste compound kiezen. Perez gaat naar de mediums. De Mexicaan heeft echter mogelijk een probleem, want Racing Point stuurt hem weg in het pad van Lando Norris. Checo toont een goede mate van scherpte door Lando ruimte te laten, maar desalniettemin zal de wedstrijdleiding dit wellicht zien als een unsafe release.
De herstart zorgt vooraan het veld niet voor opschudding. Maar in het staartje van de top-10 gaat het fout bij Ferrari. Sainz laat zien dat de rode brigade nul-komma-nul topsnelheid heeft. Leclerc vecht zijn nieuwe teammaat van volgend jaar met hand en tand van het lijf. Vettel denkt te kunnen profiteren, maar gaat daarbij in de rondte. Het lijkt heel erg op wat Vettel vorig jaar in Bahrein en Italië deed. De Duitser valt terug naar de vijftiende plaats en maakt geen reclame voor zichzelf.
Albon kan niet aanhaken bij de twee Mercs en zo lijkt de race halverwege definitief een tweestrijd tussen Bottas en Hamilton te worden. LH44 begint al op de radio te roepen dat hij zijn motorvermogen de hele tijd wil gebruiken. Aan de pitmuur is men echter al bezig met het scenario om de motoren terug te schroeven, zo groot is de dominantie. Het is nu ook een Mercedes 1-2-4, want Perez is voorbijgegaan aan Norris.
Kijken we even wat verder in het veld, zien we dat de beide Alpha Tauri’s buiten beeld stiekempjes opgeschoven zijn naar P8 en P9. Zou een aardig resultaat zijn voor Red Bull’s tweede team, mochten ze dit naar de finish rijden. Voor Williams is er ook (een beetje) goed nieuws: Russell mengt zich vol in de strijd met de Alfa’s en Hazen. Latifi daarentegen kan het tempo echter niet volgen in zijn debuutrace.
Mercedes valt weer in oud gedrag terug, door over de radio te zeuren over allerlei vermeende problemen en uitdagingen terwijl men feitelijk in tien ronden tien seconden wegrijdt bij Albon. Het team vermaant beide coureurs weg te blijven van de kerbstones omdat een sensor in de versnellingsbak daar niet tegen zou kunnen. Tussen de regeltjes door lijkt de boodschap te zijn: houd deze posities vast en rijd relaxt naar de finish. De vraag is nu even of Hamilton bereid is zich aan deze partijlijn te onderwerpen. We weten immers nog steeds niet hoeveel races er dit seizoen gaan zijn. Elke winst van BOT kan er voor HAM eentje teveel zijn.
Een simultane uitvalbeurt van Russell en Grosjean zorgt vervolgens voor de tweede safetycar in de race. Dat is een interessante, want sommige coureurs kiezen er nu voor nóg een nieuw setje banden te halen. Albon gaat voor softs en de McLarens voor een nieuw setje mediums. De Mercs rijden door op hun hards en ook Perez kiest ervoor niet nogmaals te stoppen. De Mexicaan stond zoals gezegd echter al op mediums. Hmm…Voorlopig levert het Perez in ieder geval de derde plaats in de race op. Sainz valt wat terug naar P9.
Wederom brengt de safetycar geen opschudding vooraan het veld. Al is het maar omdat er bijna direct weer een safetycar komt! Kimi Raikkonen verliest namelijk pardoes zijn rechter voorwiel. Het is pech voor Albon, die net op weg was Perez in te halen. Was hij er nu al voorbij voordat de derde safetycar er was, of was hij net te laat? Voorlopig neemt de Britse Thai in ieder geval de vierde plaats weer in, achter Checo.
Finish
Tijdens de safetycar gaat Albon echter alsnog voorbij aan Perez. De wedstrijdleiding heeft kennelijk geoordeeld dat AA23 op tijd was met zijn inhaalmanoeuvre. Dat maakt het misschien weer een beetje spannend voor Mercedes. Zij rijden immers op oude hards rond. Kan Albon nu wél een vuist maken op zijn verse softs?
AA23 probeert het in ieder geval. En het lijkt te lukken! Albon gaat buitenom voorbij aan de regerend wereldkampioen. Maar die tikt Albon dan in de rondte. Het lijkt wel Brazilië 2019. Albon op weg naar zijn eerste podium wordt andermaal gekablabberd door HAM. Max’ teammaat valt terug naar de staart van het veld. De onboard van Hamilton laat zien dat hij zijn stuur niet opengooit, maar hij laat wel zijn auto op het gas naar de buitenkant van de bocht rollen. De wedstrijdleiding geeft de Brit hiervoor een straf van vijf seconden.
Lewis heeft daarmee nog vier rondjes om een gaatje te trekken naar zijn achtervolgers. De naaste achtervolger heet inmiddels opeens Leclerc. De Monegask verricht een heldendaad door de trage Ferrari met behulp van vechtlust en strategie naar voren te slepen. Daarachter gebeurt er ook het een en ander. Perez krijgt opeens nog een straf van vijf seconden voor speeding in the pitlane. Lekker dan, die hadden ze ‘m wel wat eerder kunnen geven. Kvyat valt uit met een lekke band.
Norris jaagt ondertussen op een virtueel podium en gaat in zijn enthousiasme Perez onzacht voorbij. Lando pakt daarna de snelste ronde van de race in de laatste ronde en eindigt daarmee op 4,8 seconden van Hamilton. Dat is dus precies genoeg om een podium te pakken, nadat Lewis zijn straf van vijf seconden incasseert. LH44 valt terug naar plek vier. Bottas doet zo goede zaken voor het kampioenschap.
Sainz wordt officieel vijfde, omdat Perez door zijn straf terugvalt naar P6. Gasly, Ocon, Giovinazzi en Vettel maken de top-10 compleet. Latifi was veel te langzaam, maar pakt alsnog bijna een puntje bij zijn debuut door in ieder geval de race uit te rijden. Hij is de elfde en laatste finisher vandaag. Volgende week doen we het allemaal gezellig nog een keertje over.
Volledige uitslag Formule 1 Oostenrijk (I) 2020
- Bottas – Mercedes
- Leclerc – Ferrari
- Norris – McLaren
- Hamilton – Mercedes
- Sainz – McLaren
- Perez – Racing Point
- Gasly – Alpha Tauri
- Ocon – Renault
- Giovinazzi – Alfa Romeo
- Vettel – Ferrari
- Latifi – Williams
DNF:
Kvyat – Alpha Tauri
Albon – Red Bull
Raikkonen – Alfa Romeo
Russell – Williams
Magnussen – Haas F1
Grosjean – Haas F1
Stroll – Racing Point
Ricciardo – Renault
Verstappen – Red Bull
carspotter3000 zegt
Er waren duidelijk twee races:
Valtteri Bottas , winnaar van de rijders die de race uitreden.
Max Verstappen, winnaar van de uitvallers. Toch nog als eerste “Gefinisht” ;)
Uiteindelijk wel een vermakelijke race.
viezefreddyw zegt
Wat een rare race joh. Veel technische malheur bij verschillende teams en aan het eind van de race werd er even flink gebeukt met uiteindelijk een aparte uitslag. De 5 seconden van Hamilton is iets wat ik niet helemaal begrijp… Maar wel leuk voor Norris en McLaren! Zelfs een Ferrari op het podium met Leclerc. En Vettel lijkt het allemaal niet meer zo te interesseren. Rare acties had ‘ie. Aparte opening van een apart seizoen laten we maar zeggen.
dirtylicious zegt
Hamilton deed dan ook niks verkeerd , stuurde naar rechts , heeft onderstuur met oude banden , Albon had gewoon niet zo hard naar binnen moeten sturen en wijder blijven en hij was er voorbij…
boriske zegt
Albon was voorbij Hamilton, dus had hij hem moeten doorlaten. Correcte beslissing.
w0o0dy zegt
In die bocht kun je ook onderstuur opwekken door te vroeg gas geven. Reken maar dat die rat express Albon aan tikte. Ik hoop op een stevige dosis Karma dit seizoen voor Hamilton want deze race zou Albon gewonnen hebben….
Gatver, ik heb op deze manier geen lol in F1 kijken.
jaapiyo zegt
Denk ik ook wel, alleen aan de andere kant, als ‘ie van zijn gas afgaat en ook nog een beetje remt heb je kans op een Vetteltje.
w0o0dy zegt
Een tiende langer op de rem bij het in gaan van de bocht was al genoeg geweest. Hij was geklopt…
Richmond zegt
mwah winnen is een groot woord. Het tikje zal niet geheel per ongeluk zijn, dat geef ik je mee. Maar Albon had echt niet gewonnen, wel podium. In de eerste ronde had bottas al 2,2 sec op verstappen.
w0o0dy zegt
35+ ronden oude harde banden van de beide Mercedes auto’s tegen minder dan 10 ronde oude rode banden op de auto van Albon. En de Mercedessen moesten kalm aan doen ivm de versnellingsbak/sensor. Ja ik durf en wel aan, dit was de eerste overwinning voor Albon geweest.
outlook zegt
@w0o0dy: same thoughts over here.. Had zo mooi kunnen zijn!
Richmond zegt
als de 1e plek echt in gevaar was, hadden ze het niet zo kalm aan gedaan. Mercedes heeft wel vaker dit soort issues waardoor ze het langzamer aan moeten doen en zelden worden ze daardoor geklopt. En ook al was de RB sneller, er voorbij gaan is een tweede. Bottas is een pannenkoek, maar Albon net zo goed.
hamerhaai zegt
Vergeet even niet dat Albon later gewoon stuk ging. Touche met Hamilton of niet, er voorbij of niet, inmiddels Bottas te pakken of niet: hij ging stuk.
Dus nee, hij had niet gewonnen :)
pomoek zegt
Volgens mij liet Hamilton zijn auto lekker naar buiten rollen. terechte beslissing
jwcroy82 zegt
Eindelijk weer eens een McLaren op het podium, ga zo door. En redbull jammer van de pech maar volgende keer beter.
Rick-dos zegt
Komt omdat Max nier geknield heeft voor de race dat ie is uitgevallen.
Olav’s oranje bril werd nog maar eens benadrukt vandaag. Albon maakte gewoon een mooie move op Hamilton komt hij ff vertellen dat het Albon’s schuld is en dat hij er “in was getrapt”. Was het Max geweest dan zou hij lyrisch zijn geweest en had hij Hamilton helemaal afgefakkeld. Wel mooi dat hij een paar minuten later door de FIA in het ongelijk werd gesteld.
w0o0dy zegt
Ja alleen wordt Albon hier wéér enorm genaaid door Hamilton (die laat zien dat hij echt vrij zwak is in gevechten en druk verkeer).
Rick-dos zegt
@wOoOdy Ik vind de straf ook veel te laag. Een slimme strateeg zou dit soort acties in het vervolg kunnen inplannen en het gevolg incalculeren.
w0o0dy zegt
Zou kunnen of heeft?
flutterby zegt
@w0o0dy: of hij is juist heel goed. Concurrent uitgeschakeld.
SpeedGeek zegt
Ben ik blij dat ik naar Sky Sports zat te luisteren. Ik kan eigenlijk niet geloven dat Olav dat heeft gezegd.
Rick-dos zegt
@SpeedGeek Yep. Ik zat via F1 TV te kijken maar na het uitvallen van Verstappen was ik een beetje gaan switchen tussen voetbal en F1 via Ziggo sport.
SpeedGeek zegt
Ook problemen gehad bij de start? Ik heb de start via Ziggo moeten kijken aangezien F1 TV het pas bij ronde 5 deed geloof ik.
mick0210 zegt
@Rick-dos: Olav zij race-incident
rollingstoned zegt
@mick0210: Olav zegt wel meer…
Richmond zegt
maar 11 rijders die werkelijk over de finish zijn gereden, dat is ook lang geleden!
rickthestig zegt
@benja01: 2010 volgens mij
alfapeter zegt
Buiten het circuit er als team alles aan doen om je concurrent het leven zuur te maken om dan op het circuit ze de volle buit te zien binnen halen en zelf met lege handen achter te blijven. Karma?
jaapiyo zegt
Volle buit zou HAM 1 BOT 2 geweest zijn.
Richmond zegt
Ik denk dat hij doelt op RB die eerst dmv een protest tegen DAS tegen Mercedes in gaat en vervolgens nog een keer met de penalty op Ham. Met het idee om maximaal te profiteren en uiteindelijk blijft RB met 2x 0 achter.
azuli zegt
Yes! Norris op 3e haha hij doet het gewoon. LeClerc heel volwassen gereden. Vandaag zagen we weer eens de bevestiging waarom Ferrari niet met Vettel verder gaat. Man man gewoon na seizoen 2018-2019 gewoon in 2020 lekker doorgaan met spinnen. Bottas foutloos. Hamilton volgende week moet het beter;)
mikje90 zegt
Het is de schuld van de Autoblog redactie dat Max is uitgevallen!!!.
jaapiyo zegt
Sorry.
alfapeter zegt
Door het beperkte aantal races dit jaar is er ook minder kans om een tegenslag goed te maken, niet dat iemand verwacht dat het veel uitmaakt.
Foramen zegt
@alfapeter: beperkt? Ze verwachten 18 races te gaan rijden. Dat is gewoon een volwaardig seizoen.
alfapeter zegt
Hé, een Alfa voor een Ferrari. Dat ik dat nog mag meemaken.
pomoek zegt
Best kans dat RB en Verstappen nog veel pijn gaan hebben van deze uitvalbeurt. De kans is groot dat het nu al gedaan is met de titelaspiraties van Verstappen. Leclerc en Ferrari laten zien hoe het moet. Niet de snelste zijn en toch maximaliseren. Als ze daadwerkelijk in Hongarije een betere spec auto hebben staan dan zijn dit zeer kostbare punten!
Richmond zegt
Ligt eraan, als het de FOM toch lukt om 18 races te plannen, dan maakt deze uitvalbeurt net zoveel uit, als een uitvalbeurt in andere jaren zonder COVID. Mocht het bij 8 – 10 races blijven dan doet het wel heel erg pijn.
w0o0dy zegt
Hier kon Max natuurlijk helemaal niets aan doen..
Richmond zegt
maakt voor het kampioenschap weinig uit of het eigen schuld is of niet.
maferick74 zegt
Grootste verliezer is max, zijn concurrenten haalde veel punten. Met zo weinig races is t nu wel gedaan. Hebben we daar 3,5 mnd op gewacht
lekkerlinksrijden zegt
@maferick74: ik heb niet gewacht op Max, wel op de start van de F1, ik heb een leuke race gezien met een verassend einde. Het was het waard om te wachten
Joost zegt
Helemaal met je eens! Ik vond het een leuke race!
Veel actie, veel teams die echt nog even de auto’s goed na moeten gaan kijken.
– Gunther Steiner die weer vloekend met Gene Haas aan de lijn zit. Geen rockstars maar wankers :)
– Christian Horner die niet blij is. Met het uitvallen van beiden en het tikje van Hamilton op Albon
Richmond zegt
het is nog helemaal niet zeker dat het “zo weinig” races zijn, ze zijn bezig om een kalender van 18 races te maken.
Edge zegt
Jammer van de uitvalbeurt van Verstappen. Als je ziet hoe de rest van de race zich uiteindelijk ontvouwde, en dan met name de positie van Albon (P3 op softs en geen gat dankzij de safety car) dan was een overwinning hier toch zeker wel mogelijk geweest. Kleine troost voor Verstappen, Hamilton heeft ook niet de volle buit gepakt.
Richmond zegt
Denk je echt dat Albon sneller en beter is/was dan Bottas?
Edge zegt
Onder deze omstandigheden? Absoluut. Zowel Bottas als Hamilton moest relatief rustig aan doen om het probleem met de versnellingsbaksensor niet fataal te laten worden. Dat zou er in combinatie met de twee compounds zachtere banden van Albon genoeg moeten kunnen zijn om in die pakweg 11 rondjes Bottas voorbij te kunnen.
Richmond zegt
Ik denk niet dat Albon langs Bottas was gekomen, zo’n goede inhaler vind ik hem niet. Niet dat Bottas nou meester in verdedigen is, maar bij Mercedes heb ik altijd twijfels of de problemen echt zo groot zijn als ze hardop zeggen.
Dutchdriftking zegt
Al met al een mooi podium. Erg fijn voor Norris. Maar wel zuur voor Redbull natuurlijk.
sonnybonds zegt
zijn er geen filmpjes meer? vroeger waren er filmpjes te zien dacht ik van de samenvatting. could be wrong though.
jaapiyo zegt
Dat was inderdaad ooit zo, maar is al wel een tijdje geleden. De F1 deed onder Bernie niks online en dus gebruikten we ‘noodgedwongen’ dan maar fragmentjes die mensen vanaf hun eigen bron op Reddit zetten. Liberty Media doet wel aan online content, maar wil daar wel lekker zelf de vruchten van plukken. Maw, ze zijn scherp op copyright gedoe, net als iedereen tegenwoordig trouwens. Dat levert onverwachte rekeningen op waar je de salarissen van ons redacteurs een maand kan betalen. Vandaar dat we ons nu extreem netjes aan de regels houden met deze Twitter embeds. Jaja, of het nu omwille van politieke correctheid is of van big business, in de dwangbuis zit je sowieso. Aan de ene kant weleens creatief lastig, aan de andere kant ook een extra uitdaging.
toyotafortuner zegt
Ondanks de vroege, lullige uitvalbeurt heb ik wel genoten van deze bizarre race! Wat brengt volgende week voor een race?
Richmond zegt
De race van vandaag zonder de penalties. Dus ik denk Hamilton op pole en als Verstappen geen problemen kent met beetje geluk tweede.