![Grand Prix Oostenrijk 2023](https://www.autoblog.nl/files/2023/07/Oostenrijk-3.jpg)
Verschoor won de F2 race, wint Verstappen dan ook de F1 race bij de Grand Prix van Oostenrijk in 2023?
Het is weer een veelbewogen raceweekend. Met hoogtepunten, maar ook een pikzwart dieptepunt. Het ongeluk gisteren van Dilano van ’t Hoff heeft iedereen in de paddock weer op de meest harde manier geconfronteerd met de schaduwzijde van deze tak van sport. Zoiets is natuurlijk niet te verkroppen voor alle betrokkenen.
En toch gaat het circus en de wereld dan altijd weer door. Vanochtend in de F2 race won Richard Verschoor. Een groot succes voor de Nederlander en zijn team Van Amersfoort Racing. De oogjes waren na afloop vochtig, de steunbetuiging over de radio welgemeend en hartverwarmend. Het zoet en het zuur van het leven dat vaak zo uitvergroot wordt op het circuit.
Deze middag doven de rode lichten weer in Oostenrijk en gaat het veld los voor de volgende Grand Prix. In de hoop dat de heroïek en broederschap het weer wint van drama en haat en nijd op de radio.
Start
Gisteren liet Verstappen zich nog verschalken door Perez bij de start. Maar dit keer is er geen drama. Het is dan ook droog in Spielberg vandaag (helaas) dus dat scheelt altijd. Stroll ligt in de clinch met Norris en valt terug. Hamilton daarentegen doet het goed in de eerste bochten en klimt op naar P4. Alonso profiteert ook een beetje. Hij gaat naar P6 achter Norris. Maar de Spanjaard is de eerste die start op de hardste banden. Dus dat zou hem wellicht weer naar het podium kunnen tillen.
Leclerc valt na de start aan in de slipstream, maar doet dat aan de buitenkant van de bocht. Dat is normaal gesproken geen stress voor Verstappen. Ook nu niet. Sainz sluit aan bij zijn teammaat. Maar dan zien we dat de safetycar de baan opgaat. Tsunoda heeft zich verslikt. Er ligt wat rotzooi op de baan.
Omdat Magnussen start vanuit de pit is dit een kans voor De Vries om wat plekjes op te schuiven. Maar DEV laat zich na de safetycar direct weer de kaas van het brood eten door TSU. Dat is niet handig. Vooral niet omdat de Japanner ook meteen Bottas pakt. Verstappen gaat uiteraard wel weer lekker. Hij trekt zoals verwacht direct een gaatje met Leclerc en zal de rest van de race amper meer in zicht zijn. Die pakt zijn zevende zege wel.
In de strijd om P2 lijkt Sainz wat extra te hebben ten opzichte van Leclerc. Het is gek, want de Monegask lijkt het een beetje kwijt te zijn in de strijd met zijn teammaat. Dat was vorig jaar toch een heel ander verhaal. Toch heeft de pitmuur geen zin in een wisseling van de wacht. Mogelijk weer een kostbare beslissing, want Perez gaat vrij makkelijk voorbij Russell en lijkt er de snelheid aardig in te hebben. Die kan misschien gewoon nog opgaan voor P2.
Bij Hulkenberg is er weer het drama van de race pace. Wat ze ook doen bij Haas F1, die banden gaan er gewoon binnen no time aan. De Hulk komt binnen voor een stop. Daarna valt hij uit met motorpech. Hamilton heeft het ook niet makkelijk. Niet vanwege wraakacties van Verstappen, maar omdat hij al na een dikke tien ronden de zwart-witte vlag krijgt voor track limits. Nog een indiscretie en het is een straf voor de zevenvoudig kampioen.
De gestrande auto van Hulkenberg zorgt voor een virtual safetycar. En dat zorgt voor pijn bij Ferrari. Team rood betaalt nu al de prijs voor hun strategie-geklungel. De Ferrari’s rijden eerst door onder de virtual safetycar, terwijl de rest al pit. Een ronde later komen beide Ferrari’s alsnog binnen, maar moet de snellere Sainz wachten op Leclerc. Terwijl Leclerc ook nog een trage stop heeft. Sainz valt daardoor terug tot achter Norris en Hamilton.
Red Bull is echter helemaal niet gestopt. Niet met Perez (wat logisch is), maar ook niet met Verstappen. Wellicht dacht het team dat als het zou stoppen en Ferrari niet, Max in een rode sandwich zou kunnen komen te zitten. Maar als Max nu stopt, valt hij terug tot achter Leclerc. Opvallende keuze. Ook gezien het feit dat Alonso zijn harde banden wel opgeeft voor een kans op een (bijna) ‘gratis’ stop.
Sainz haalt vervolgens Norris en Hamilton -die een straf van vijf seconden krijgt- in en gaat daarna ook langs de niet gestopte Perez. Het laat nogmaals zien dat Ferrari op het verkeerd -har har- paard heeft gewed. Maar, misschien heeft Red Bull hier toch een probleem. De RB19’s gaan ook door de banden heen. Perez komt onder druk te staan van Hamilton en Verstappen verliest tijd op de Ferrari’s.
Mid Race
Einde ronde 24 pit Max voor zijn eerste en potentieel enige stop. Hij wisselt naar hards. Leclerc gaat voorbij. Maar ook Sainz gaat voorbij! Dat is balen voor de Nederlander. Het duurt twee ronden voordat Max voorbij kan aan de Spanjaard. Dat had dus allemaal pijnlijker kunnen zijn, mits Ferrari de startegie iets beter voor elkaar had. Perez is nu ook gestopt, maar valt daarmee terug tot P11. Hij heeft zijn werk dus nog voor zich.
Norris haalt Hamilton op de baan in voor P4, wat een podium kan worden als ook Sainz vijf seconden straf krijgt voor track limits. Het is een beetje een moeilijk gedoe met die track limits op dit circuit. Misschien moeten ze maar gewoon wat muurtjes bouwen. Maar ja, dat is dan weer een beetje counter-intuïtief in verband met de veiligheid anno 2023.
In ronde 35 gaat Verstappen voorbij aan Leclerc. De Vries is ook aan het vechten, maar drukt daarbij Magnussen voor de zoveelste keer de baan af. Het is niet extreem agressief, maar toch net over het randje. Dit keer ontvangt hij daarvoor een straf. We moeten eerlijk zijn: wat De Vries tot op heden laat zien in de Formule 1 is niet geweldig. Dat zal Nyck zelf ook wel weten.
Sainz, Hamilton, Ocon, Albon en De Vries hebben nu een straf te pakken van vijf seconden. De rest krijgt ‘m nog, gevoelsmatig. Dat is ook het sentiment van Toto Wolff over de radio naar Hamilton. Gasly is in ieder geval de volgende die de straf ontvangt. Tsunoda maakt het extra bont en gaat later op voor een straf van tien seconden.
Sainz stopt in ronde 46 en moet dan zijn vijf seconden wachten. Hij komt vlak achter Norris op de baan terecht. Maar met verse banden, weet Sainz andermaal Norris snel te verschalken met een move buitenom. Leclerc komt twee ronden later binnen en voegt zich als derde op de baan achter Verstappen en Perez. De Mexicaan zal nog moeten stoppen, want hij is voor medium – medium gegaan.
Na die voorspelde stop valt Perez terug tot P5. Maar hij heeft zicht op Norris en Sainz. Dat wordt nog minimaal een podium voor PER dus, zou je zeggen. Leclerc is acht seconden los van Sainz, dus dat kan lastig worden voor Checo. In ronde 56 gaat hij langs Norris. In ronde 59 gaat Sainz op maximaal verdedigen. Dat houdt hij drie ronden vol. Hij geeft zijn teammaat daarmee de maximale kans op P2. De Monegask mag meer dan een seconde per ronde verliezen. Balen voor mensen die Perez op P2 hebben voorspeld.
Finish
Wat zijn de gevechten nog op de baan? Niet om P1, want Verstappen heeft weer twintig seconden op Leclerc te pakken. P2 is in principe ook klaar tenzij Leclerc van de klif afvalt. Norris zit nog op het vinkentouw bij Sainz voor P4. Daarachter rijden Alonso, Hamilton, Russell, Gasly en Stroll in de top-10. De intervallen zijn echter in alle gevallen minimaal enkele seconden.
In de lagere regionen rijdt De Vries nu wél voor Bottas, Tsunoda, Magnussen en Piastri. De Japanner heeft natuurlijk meer straf gekregen en ook de anderen hebben allerlei problemen gehad, maar toch. Misschien waren we in het begin van het verslag te hard voor Nyck. Het is weer niet geweldig, maar het is ook niet héél slecht. Wat wel het probleem is, is dat we dat nu al negen races moeten optekenen. Verzachtende omstandigheid: Sargeant zit ook weer achter zijn meer ervaren teammaat en Piastri zakt vandaag volledig door het ijs. De Australiër heeft niet de updates op zijn auto die Norris wel heeft, maar toch.
De Astons en Mercs gaan opvallend genoeg niet erg hard op dit circuit dat vooral veel van de motor vraagt. Het vermoeden dat de Mercedes power unit wat tekort komt dat we al eerder hadden, wordt daarmee voorzichtig bevestigd. Hoewel Norris met de geupdatete McLaren wel relatief lekker gaat. De echte test komt natuurlijk op Monza aan het eind van de zomer.
Verstappen wil nog stoppen en voor de snelste ronde gaan. Maar het team ziet dat niet zitten. Max drijft zijn zin door en doet het toch. Vervolgens pakt hij in de laatste ronde, de snelste ronde. Pole position, pole position voor de Sprint, overwinning in de Sprint, overwinning in de race, snelste ronde. Zeven zeges in negen races. De dominantie van de drievoudig kampioen kent geen maat.
Met Perez op P3 na een startplek buiten de top-10 dringt zich de vraag op of Red Bull dan misschien toch alle races kan gaan winnen. Materiaal voor documentaires over decennia die komen gaan. Het enige wat ze kan stoppen, is als beiden elkaar uitschakelen, of als door toeval beiden uitvallen in separate incidenten. Tenzij Aston Martin met die beloofde epische updates komt uit de windtunnel. Voorlopig heeft het daar geen schijn van. Integendeel, team groen gaat gevoelsmatig ietwat in de achteruit met Alonso op P6 en Stroll op P10 vandaag.
Volgende week Silverstone. Red Bull gaat daar altijd goed. Dat wordt overwinning nummer acht uit tien voor Max dus. Zin an!
UPDATE: de hele eindstand gaat op de schop nadat Aston Martin protest aantekende en 1.200 indiscreties voor potentiële track limits bekeken moesten worden door de FIA. Dat heeft de nodige veranderingen opgeleverd:
-Tsunoda krijgt nog 5 seconden straf
-Sainz, Hamilton, Albon, Sargeant en Gasly krijgen nog 10 seconden straf
-De Vries krijgt 15 seconden straf
-Esteban Ocon krijgt alle straf (30 seconden).
Onze databoer heeft e.e.a. nog niet doorgevoerd, dus vandaar hieronder even ouderwets manueel wat het te betekenen heeft voor de uitslag. Sainz, Ocon en De Vries verliezen twee plekken. Vooral Sainz doet dat zeer, want hem kost het vier punten. Hamilton, Gasly en Tsunoda verliezen allemaal een plekje. Dat kost Hamilton twee punten, die hij schenkt aan zijn teammaat Russell. Gasly kost het een puntje.
De grote winnaar is Zhou. Hij wint twee plekken. Echter is dat om nop, want hij gaat van P14 naar P12. Norris, Alonso, Russell dus, Stroll, Bottas, Piastri en Magnussen winnen een plek. Voor Norris, Alonso, Russell en Stroll betekent dat ook daadwerkelijk een extra puntenbonus. Aston Martin heeft dus het gewenste effect behaald met hun protest.
De Williamsen blijven gek genoeg ondanks hun straf hangen op de plekken die ze al hadden, mede omdat de meesten om hen heen allemaal ook of meer straf krijgen.
- VERSTAPPEN – Red Bull
- Leclerc – Ferrari
- Perez – Red Bull
- Norris – McLaren (+1)
- Alonso – Aston Martin (+1)
- Sainz – Ferrari (-2)
- Russell – Mercedes (+1)
- Hamilton – Mercedes (-1)
- Stroll – Aston Martin (+1)
- Gasly – Alpine (-1)
- Albon – Williams
- Zhou – Alfa Romeo (+2)
- Sargeant – Williams
- Ocon – Alpine (-2)
- Bottas – Alfa Romeo (+1)
- Piastri – McLaren (+1)
- De Vries – Alpha Tauri (-2)
- Magnussen – Haas F1 (+1)
- Tsunoda – Alpha Tauri (-1)
DNF
Hulkenberg – Haas F1
Grand Prix van Oostenrijk 2023: De volledige uitslag
Pos | Coureur | Punten |
---|---|---|
1 |
Max VerstappenRed Bull Racing |
26 |
2 |
Charles LeclercFerrari |
18 |
3 |
Sergio PérezRed Bull Racing |
15 |
4 |
Lando NorrisMcLaren |
12 |
5 |
Fernando AlonsoAston Martin |
10 |
6 |
Carlos Sainz Jr.Ferrari |
8 |
7 |
George RussellMercedes |
6 |
8 |
Lewis HamiltonMercedes |
4 |
9 |
Lance StrollAston Martin |
2 |
10 |
Pierre GaslyAlpine |
1 |
11 |
Alexander AlbonWilliams |
0 |
12 |
Zhou GuanyuKick Sauber |
0 |
13 |
Logan SargeantWilliams |
0 |
14 |
Esteban OconAlpine |
0 |
15 |
Valtteri BottasKick Sauber |
0 |
16 |
Oscar PiastriMcLaren |
0 |
17 |
Nyck de VriesRB |
0 |
18 |
Kevin MagnussenHaas |
0 |
19 |
Yuki TsunodaRB |
0 |
DNF |
Nico HülkenbergHaas |
0 |
Volgend jaar maar een grindbak naast het baandeel voorbij bochten 9 en 10?
EDIT: ah dan heb ik dat in de melee gemist, fixed.
Ongelooflijk wat een middelvinger eigenlijk. Alles pakken dit weekend, en gewoon even 2 ronden voor het einde een extra pit pakken met een marge van 3 seconden op de nummer 2. Even iedereen laten zien hoe goed jij en je team zijn. Dat je dit kan.
De Vries is echt te matig. Ik heb het idee dat hij het in een betere auto ook niet beter had gedaan. Ding is, als ie 8 jaar jonger was geweest had ie een prima seizoen, want het kan alleen maar beter gaan, je hebt nog veel jaren. Maar Nyck is ‘al’ 28. Dan moet je het beter doen dan een 20 jarige, anders kan je er beter een 20 jarige neerzetten.
De extra stop vanwege de kapotte voorvleugel heeft Piastri de das omgedaan. Eenmaal terug op de baan, kwam hij in het DRS treintje terecht waar geen ontsnappen mogelijk was.
Max werd enkel in het begin ff onder druk gezet, maar weinig te vrezen van de achterhoede. Toch nog risico nemen voor de snelste ronde, knap! Perez kwam goed terug, maar werd net wat te lang opgehouden door Sainz en had het DRS voordeel bij bocht 3 niet helemaal door. Norris goed gepresteerd met z’n update op de McLaren. Hamilton haalde z’n notitieblok boven en was meer aan het letten op de andere coureurs ivm tracklimits. Wacht het YT filmpje al af van Lollipop Comics. AM is al gaan protesteren bij de stewards ivm Norris die geen penalty kreeg. Bij de rest was het +5sec, maar Yuki spande de kroon blijkbaar. Mooi resultaat voor RB deze thuisrace!
Ik denk dat Perez sowieso ronden terkort was gekomen om Leclerc in te halen, al was hij meteen bij Sainz er voorbij gegaan.
Mooie race gezien, veel gevechten op de baan. Maar dat van die tracklimits moeten ze iets anders op bedenken dat het met 5 sec penalties op te lossen en continue waarschuwingen. Of overal hogere kerbs neerzetten of iets anders wat ze dwingt om binnen de lijntjes te blijven.
Al zou verstappen 3 races vrij nemen en zet je iemand anders in die auto, dan wint Red Bull niet alle races. Als verstappen niet had meegedaan vandaag, dan was Perez max 2e geworden. Als Red Bull alles zou willen winnen dan kan dat alleen met verstappen.
Het is mooi dat verstappen voor dat ene puntje van de snelste ronde gaat, maar ergens ook weert niet nodig. Waarvoor dat risico nemen. Je hebt meer dan 3 races voorsprong, gun dat puntje gewoon aan Perez. Ook weer goed voor het team moraal aan de andere kant van de garage.
gun dat puntje aan Perez ? volgens mij snap je het niet helemaal.
Ik snap het heel goed. Verstappen heeft meer dan 3 races voorsprong op Perez qua punten. Tenzij Verstappen a la schumacher zijn benen breekt, zie ik Verstappen niet zijn voorsprong weggeven. Dus dat ene puntje voor de snelste ronde heeft hij niet nodig en aangezien hij hem vaker afgepakt heeft van Perez, zou het geen kwaad kunnen om het hem een keertje te geven aan Perez. De kans is niet heel groot dat hij hem nodig heeft als wingman, maar zoals dingen er nu voor staan krijgt hij zeker geen hulp van perez. En je kan hem beter wel aan jouw kant hebben dan niet.
Je hebt gelijk, en een normaal mens zou ook zo redeneren. Maar met zo’n instelling was Verstappen niet op de plek gekomen waar hij nu is. Maw: Je hebt heel veel skills nodig om kampioen te worden, maar teamplay staat volgens mij niet in de top5. 😎
Kampioen worden, wordt je ook door risico ’s kunnen inschatten en niet dingen doen die niet nodig zijn.
En hij heeft het risico goed ingeschat. Daarbij zorgt hij ook nog voor risico überhaupt, ipv de verstandigste keuze die jij stelt. Geef mij maar dit soort acties ipv ‘op safe’. En wat dacht je wat dit doet met het teammoraal aan de garagekant van Verstappen?
Vul het toch niet zo in. Ze zijn aan het racen en er leek totaal niets aan de hand. Daarbij, had een andere top 10 rijder geen marge voor een stop voor zacht rubber en de FL? Née? Dan was er eentje die het kon en die reed vooraan…
Er zijn ondertussen nog “even door geturfd.
Totaal 1200 track limits!
Uitslag is flink opgeschud, met als Maximum 30 sec straf voor Ocon (5+10+5+10)
Verstappen pakt die snelste ronde niet voor de punten maar voor de records. Hij hoeft Perez niets te gunnen want zo werkt de F1 niet, alleen bij Stroll.
Welke record? Dan had hij een langer moeten buiten blijven om de leiding te behouden..om daar het record van te maken. Verstappen is daar niet mee bezig. Hij wil die ronde, omdat hij het niet kan hebben dat iemand anders die heeft.
Ah, jij kent hem?
Punten maximaliseren is iets anders dan records maximaliseren inderdaad.
Uitslag??? Zal nog onder voorbehoud zijn denk ik. Ik verzin het niet maar de fia heeft 1200 overtredingen van track limits genoteerd en gaat deze allemaal verder onderzoeken. Straks wint Leclerc nog door dat pocherige nummertje van Red Bull
Jup Aston Martin heeft een protest ingediend en deze is toegekend. FIA gaat het onderzoeken en waar nodig alsnog de penalty’s toepassen: https://www.motorsport.com/f1/news/fia-upholds-aston-martin-protest-f1-austrian-gp-results-set-to-change/10490801/
Ach wat jammer nou. 😂
Als Max eventueel nog 5 seconden straf krijgt heeft hij alsnog gewonnen. Z’n voorsprong op de finish was 5,15 seconden.
Verstappen mocht wel een ietsje soberder zijn op het podium vond ik. Champagne spuiten had deze keer niet gemoeten, er is tenslotte een landgenoot omgekomen in de autosport dit weekend.
Ja ze hadden best even bij stil mogen staan, maar erbij zeggen dat het moet omdat het een landgenoot is vind ik niet correct. Maakt niet uit waar die coureur vandaan komt.
Voor de race hebben ze stil gestaan bij zijn overlijden
Ze hebben er al meerdere keren bij stil gestaan.
Ik heb gelezen dat Sainz, Hamilton en Gasly nog penalties gekregen hebben.
Allemaal 10 sec.
De nieuwe uitslag is als volgt, met tussen haakjes de verloren plekken.
1 Verstappen (=)
2 Leclerc (=)
3 Perez (=)
4 Norris (+1)
5 Alonso (+1)
6 Sainz (-2)
7 Russell (+1)
8 Hamilton (-1)
9 Stroll (+1)
10 Gasly (-1)
11 Albon (=)
12 Zhou (+2)
13 Sargeant (=)
14 Ocon (-3)
15 Bottas (+1)
16 Piastri (+1)
17 De Vries (-2)
18 Magnussen (+1)
19 Tsunoda (-1)
Bron: https://the-race.com/live-f1-2023-austrian-grand-prix-race-day/
@Jaapyo Je noemt Verstappen in je stukje ‘Drievoudig wereldkampioen’. Als je op de F1 duidt, dan zijn dat er volgens mij 2.
On topic. Vermakelijke race. Zowel voorin, in het middenveld als achterin genoeg actie en spanning. Zo moet F1 zijn. Wat betreft de track limits, laat ze in Oostenrijk eens bellen met Zandvoort en ook wat kombochten neerleggen.
Ik tel dit jaar vast mee.
Misschien een rare suggestie, maar iets minder hard bocht 9 en 10 in, zodat je wel binnen de lijnen kan blijven. Of zeg ik nu iets geks?
Bij veel andere sporten is dat toch ook zo? Binnen de lijnen is in, buiten de lijnen is uit
Inderdaad, ik vind het wel het mooi dat er mogelijkheden zijn die je enkele rondes sneller tijden kan opleveren. Liever tracklimits dan crashes of DRS treintjes.
Spijker op zn kop. Ze zullen er aan moeten wennen en evt snelheid aanpassen!
Albon werd hier ook om gevraagd en legde het in het post-race interview goed uit: ja, de rijders weten van de tracklimits, ook op voorhand. Echter noemde hij twee redenen die op zich wel plausibel zijn waarom tracklimits worden overschreden. 1. De auto’s zitten qua rondetijden zo dicht tegen elkaar dat ze het in de marge moeten zoeken om meer snelheid te maken. Daar worden oa bochten op zo’n manier voor gebruikt dat ze op de limiet worden aangesneden. 2. Een F1 auto heeft last van wind en met name in bergachtig gebied waar windrichting wat wisselvalliger is. Een klein beetje wind zorgt met gemak dat je een 0,5-1m verder eindigt in de bocht dan waar je had willen zitten. Dit icm met de eerste reden gaf Albon dus als de voornaamste oorzaken op.
Na deze update moet eigenlijk ook de tabelet de puntenverdeling geactualiseerd worden
De data daarvoor komt van een externe partij en we hebben geen controle over wanneer die bijgewerkt wordt.
De Vries weer kansloos
Nou, is wat plaatsen geklommen enkel ook weer afgepakt. Niet heel slecht op zondag. Maar wat zijn je verwachtingen precies? Punten?
Hoe reguleer je een sport kapot! Als eerste over de finish=winnen. Zolang je geen cruisemissile of kraaienpootjes gebruikt om de tegenstander te elimineren zou het zo moeten zijn. Maar tegenwoordig moet ieders lieveling gepampert worden en horen dat hij/zij/het de meest geweldige ter wereld is. Topsport moet voor bikkels (m/v/x) zijn, niet voor pussiies, dan ga ik wel chips eten bij “boer zoekt vrouw” of “railaway” op de buis.
Railaway is een mooi voorbeeld waarbij ze altijd tussen de lijntjes blijven!
Hahaha
Misschien moet je eigen race klasse beginnen. Het regulament is een groot onderdeel van de F1.
Dus iedereen moet maar gewoon bochten afsnijden?
Boer zoekt vrouw rijden zelfs de traktors tussen de lijntjes. 😊 👍🏻
Ik denk dat ze de run of in bochten 9 en 10 smaller moeten maken. Wanneer je over die witte lijn gaat zit je al in de grindbak. Heb je die gezeur achteraf ook niet.