Na de diskwalificatie van Richard Verschoor na zijn zege in de F2 feature race, moet onze held Max de Nederlandse eer gaan redden. Wint MV1 de Grand Prix van Oostenrijk in 2022 gewoon weer?
Het mooie van een Grand Prix in een Sprint Kwalificatie weekend is toch wel dat je er voor je gevoel al bijna een race op hebt zitten voordat de echte race begint. Zo ook dit weekend in Oostenrijk, want wat is er al weer veel gebeurd. Op vrijdag leek Mercedes opeens snel in de kwalificatie, maar verdwenen beide coureurs van het team in de boarding. Dit tot vreugde van het publiek, waar vervolgens het nodige om te doen was.
In de sprint van gisteren vochten vooraan de twee Ferrari’s om een been en ging Max er mee heen. De kampioenschapsleider pakte daarmee andermaal de maximale acht punten in de sprint, met het duo Leclerc-Sainz op het vinkentouw. Mede door pech van Alonso klom Russell op naar P4, terwijl Perez na zijn gridstraf van vrijdag vanaf P13 opstoomde naar P5. Toch was Mercedes niet zo snel als ze vrijdag nog leken. Hamilton had namelijk na een aanvaring met Gasly bij de start er alle moeite mee de top-8 te kraken. Uiteindelijk lukte hem dat nipt.
Vandaag zal Verstappen hopen op een herhaling van zetten. In dat geval kan hij voor de ogen van het uitzinnige publiek weer een zege pakken op de Red Bull Ring. Lukt dit onze held ook, of gaat Ferrari het feestje versjteren? We gaan het zien, in de Grand Prix van Oostenrijk!
Start
Verstappen komt goed van zijn plek en staat niet onder druk van Leclerc. Gisteren was dat wel het geval, maar kneep MV1 CL16 af waardoor CS55 voorbij kwam aan de Monegask. In dat opzicht is Charles dit keer beter af, want hij houdt P2. Achter het leidende duo dringt Russell aan bij Sainz en aanvankelijk lijkt hij de Spanjaard voorbij te zijn. In de tweede bocht gaat Carlos wijd en sluit hij aan achter Russell, om hem vervolgens voorbij te knallen. Mag dat op deze manier? De wedstrijdleiding geeft voorlopig geen kik.
Perez probeert te profiteren van het gevecht tussen Sainz en Russell door ook meteen de Brit te grazen te nemen. Maar uiteindelijk komt het daarbij tot een aanvaring. Zoals Hamilton hier ooit Albon de baan af torpedeerde, doet Russell nu hetzelfde bij Perez. Wellicht had de Mexicaan aan moeten voelen dat er geen ruimte zou zijn. Maar Hamilton kreeg destijds een straf voor het tikkie dat hij Albon gaf. Als de wedstrijdleiding consequent is, zal dat nu ook gebeuren. Perez zal het allemaal een worst zijn. Hij heeft schade en valt terug tot de laatste plaats in de race. Tenzij er een safetycar komt, is de race van Sergio kapotstuk.
Een stukje verderop in het veld is er niet heel veel veranderd. Schumacher heeft Hamilton te grazen gepakt en Ricciardo is voorbijgegaan aan Norris. Lewis beklaagt zich op de radio dat de Hazen extreem snel zijn op het rechte stuk. Net als gisteren zit hij zich voorlopig even stuk te bijten.
Mid Race
Verstappen moet het na de uitschakeling van Perez dus in zijn eentje gaan opknappen tegen de twee Ferrari’s. Het is een scenario dat niet geheel vreemd voor de Nederlander is, behalve dat zijn oppositie nu niet zilver/zwart is maar rood. Velen hadden verwacht dat de Red Bull de snelste was op rees pees. Doch het tegenovergestelde lijkt in ieder geval op de mediums waar.
Nadat VER even ontsnapt aan Leclerc in het begin van de stint, komt Leclerc na een ronde of acht zienderogen dichterbij onze landgenoot. Maar zoals we eerder gezien hebben is bijhalen een ding voor de Ferrari’s, maar inhalen nog iets anders. Op topsnelheid heeft Red Bull over het algemeen wat extra’s. Toch doet Leclerc in ronde 10 zijn eerste inhaalpoging. Verstappen weet die nog te neutraliseren, maar in ronde twaalf is het raak. Met een opportunistische move gaat Lec voorbij aan Ver.
Nu Sainz ook dichterbij komt, besluit Red Bull onze held dan maar snel binnen te halen voor een pitstop en een wissel naar harde banden. Qua positie op de baan heeft Verstappen niet zoveel pijn. Bijna alle andere coureurs maken namelijk ook hun stop. Alleen Hamilton, die nadat hij eindelijk voorbij is aan de Hazen een wat langere eerste stint rijdt, houdt zijn aartsrivaal even op. Dat mag echter geen naam hebben. Verstappen rijdt daarna al snel de nodige achterstand dicht op de Fezza’s, die duidelijk weer een andere strategie hebben gekozen. Is dat dit keer de juiste strategie?
Terwijl we daar over nadenken, ontstaat er een episch gevecht in het middenveld. Magnussen, Norris, Schumacher, Alonso en Zhou gaan driedik of zelfs vierdik de baan over. Dat lijkt allemaal zonder al teveel contact te gaan. Mooi wark. In ronde 27 en 28 voert Ferrari de eerste stops uit voor Leclerc respectievelijk Sainz. Leclerc komt vijf seconden achter Max weer de baan op, Sainz zit daar een seconde of vijf achter. De Monegask gaat vervolgens met zevenmijlslaarzen op weg naar onze landgenoot.
In ronde 33 is het onvermijdelijke moment daar: voor de tweede keer vandaag haalt Leclerc Verstappen in op de baan. Onze held geeft aan dat de auto hem geen vertrouwen geeft. Het ene moment is er grip, het andere moment niet. Als dat zo is, wordt het een kwestie van tijd voordat hij Sainz ook om de oren krijgt. Omdat Perez inmiddels de race gestaakt heeft met schade, wordt het dan geen geweldig weekend voor team rode stier in eigen land.
Als Sainz in ronde 36 aansluit bij Max, duikt MV1 naar binnen voor een nieuwe set harde banden. Hij komt terug op de baan in derde positie, een seconde op zes voor Hamilton. Die laatste was stiekem ook dichterbij aan het komen aan Verstappen. De Mercedes gaat best goed op oud rubber, zoals we ook al zagen in Engeland. Het ontluisterende bericht aan Max vanaf de pitmuur is dan ook om niet harder te gaan dan Hamilton. Kennelijk heeft Red Bull het gevecht voor P1 en P2 al opgegeven.
Max Emilian is daar echter niet van gediend, waarop het team hem alsnog de vrijbrief geeft om gas te geven. Mogelijk betekent dat Max nóg een keer zal moeten stoppen, maar zo blijft er in ieder geval iets van druk op de ketel bij team rood. Pierre Gasly duwt ondertussen Sebastian Vettel in de rondte op dezelfde manier als Russell dat deed bij Perez. Daar Russell daar inderdaad een straf voor heeft gekregen, zal Gasly die nu ook ontvangen.
Hamilton rijdt op P4 rond in een relatief niemandsland, maar is alsnog lekker in de clinch met de stewards. Deze geven de zevenoudig kampioen een tik op de pols vanwege het overschrijden van de track limits, doch daar wil Lewis helemaal niks van weten. De stewards zijn echter streng vandaag: menig coureur ontvangt een waarschuwing.
En dan toch, bij het ingaan van de twintigste ronde gaat Ferrari nogmaals stoppen. De Monegask komt een krappe vier seconden achter onze held weer de baan op. Sainz komt een ronde later binnen en heeft bij het uitkomen van de pit nog altijd vijf seconden achterstand op Leclerc. Verstappen krijgt zodoende voor de derde keer vandaag het voltallige team rood in zijn nek. In ronde 52 komt ook Hamilton nogmaals binnen. Hij gaat naar een set mediums.
In ronde 53 gaat Leclerc voor de derde keer vandaag voorbij aan Verstappen. Als het patroon zich volledig herhaalt, komt VER nu binnenkort binnen voor nieuw rubber. George Russell verbaast zich er op de radio ondertussen over dat Mercedes zo traag is. De W13 heeft in zijn handen moeite voorbij de Alpines te komen. Het is inderdaad een beetje vreemd. Vrijdag had de Merrie echt de snelheid in de kwalificatie, eerder het zwakste punt van team zilver dit jaar. Maar hoewel Hamilton nog enigszins in de buurt blijft van het leidende trio, houdt dit weekend juist de rees pees niet over.
Finish
Net als Sainz aanstalten maakt om Verstappen in te halen, gaat zijn motor in vlammen op. De motor gaat echt biem op explosieve en vurige wijze. Sainz moet nog even snel klimmen om zijn Spaanse achterwerk van vlammetjes te vrijwaren. Weer een bak schade en een bak ellende voor team rood dus op een dag dat ze een 1-2 gingen scoren. Voor Verstappen is het een absoluut cadeautje. Voor Hamilton ook trouwens, want hij schuift weer op richting het podium.
Ferrari moet nu scherp zijn met Leclerc om in ieder geval de zege binnen te halen. Dit keer zoeken ze daarom wel onder de virtual safetycar die volgt om de auto van Sainz zeker te stellen de pit op. Dat ging in Engeland nog mis. Ook Red Bull stopt met Max voor mediums. Voor MV1 is dit een groter voordeel dan voor Leclerc, want zijn banden waren veel ouder.
Leclerc voelt allerlei problemen met zijn gaspedaal. Is het een idéfix, of kampt de auto van Leclerc ook met een probleem? Kennelijk is er inderdaad een probleempje. Leclercs gaspedaal blijft af en toe een beetje hangen. Is dat geen gehaktbal-vlag dan voor de Ferrari? Leclerc lijkt eromheen kunnen rijden, maar het is duidelijk niet comfortabel.
Toch kan Verstappen geen vuist maken. Zo pakt Leclerc toch nog wat puntjes terug op Verstappen in het kampioenschap, hoewel die laatste ook nog het puntje pakt voor de snelste ronde. Heel erg rap gat het dus niet voor CL16. Achter het bekende duo wordt Hamilton derde voor Mercedes. De beste drie coureurs op het podium? Sommigen zullen zeggen van wel.
Russell wordt vierde, voor Ocon, Schumacher (jawel), Norris, Magnussen, Ricciardo en Alonso. Ook weer eens een dubbele score voor McLaren dus. Alonso zal nog wel even voor zijn puntje moeten vrezen, want de wesdstrijdleiding gaat hem onderzoeken vanwege een unsafe release. Bottas, Albonio, Stroll, Zhou, Vettel, Gasly en Tsunoda finishen buiten de punten. De uitvallers heten Sainz, Perez en Latifi.
De volgende race is over twee weken in Frankrijk en een weekje daarna staat nog de Grand Prix van Hongarije op de kalender. Vervolgens is het tijd voor een lange zomerbreak. Gaat de oranje rook daarna nog doven, of gaat de rode hoop in rook op? We gaan het zien, in de rest van het F1 seizoen!
Uitslag Formule 1: Grand Prix van Oostenrijk 2022
- Leclerc – Ferrari
- VERSTAPPEN – Red Bull
- Hamilton – Mercedes
- Russell – Mercedes
- Ocon – Alpine
- Schumacher – Haas F1
- Norris – McLaren
- Magnussen – Haas F1
- Ricciardo – McLaren
- Alonso – Alpine
- Bottas – Alfa Romeo
- Albon – Williams
- Stroll – Aston Martin
- Zhou – Alfa Romeo
- Vettel – Aston Martin
- Gasly – Alpha Tauri
- Tsunoda – Alpha Tauri
DNF
Sainz – Ferrari
Latifi – Williams
Perez – Red Bull
MaartenD zegt
Wat een pech weer voor Sainz en Max houdt de schade beperkt
harrie zegt
Ontzettend dom van Perez, die zag je gewoon aankomen. Officieel niet zijn schuld maar je zit wel met de gebakken peren ipv een mooie P3.
Leclerc en Ferrari hebben deze slag dan gewonnen, maar wat jagen die hard door door de motorcomponenten heen.
okdoei zegt
Ik vond het ook niet de schuld van Russell. Hij liet echt ruimte en Perez had nog zeker een halve meter aan de buitenkant.
Later bij Vettel en Gasly werd dit duidelijk aangezien Vettel wel duidelijk aan de buitenrand zat en dit vond ik wel de fout van Gasly.
vopo zegt
Grappig om het verschil in beleving te zien. Vond juist meteen dat Russel zijn wagen wel erg ver naar buiten liet lopen.
ghini zegt
Eens, typisch Perez. Wacht een ronde en je hebt DRS en je weet dat je een snellere auto hebt. Echt ontzettend dom. Ik zou een miljoen van zn bonussen halen, pannenkoek.
KEV9 zegt
Het mag duidelijk zijn dat als de Ferrari heel blijft Max de tweede viool speelt.
Voor de plof krijgt Ferrari een 10+
brammetjedeb zegt
Vandaag ja. Kan volgend weekend anders zijn. En dat dat ding klapt wil misschien ook zeggen dat ze er teveel uithalen misschien. Of uit willen halen.
Evengoed rookt die red bull me toch iets te vaak de banden op. Vorig jaar ten opzichte van Mercedes ook vaak de mindere wat bandenmanagement betreft.
sportabgasanlage zegt
Zo kan ieder team wel z’n motor maximaal openschroeven, maar daar win je ’t kampioenschap niet mee. RBR lijkt tot nu toe de sweet spot qua kracht/betrouwbaarheid te hebben gevonden. Ferrari duidelijk niet.
87sandyd zegt
Het was echt wel een mooie explosie moet ik zeggen. Je zag echt het blok uit elkaar exploderen onder de kappen. Veel vuur ook, was ook prima voor elkaar. Miste alleen nog een goed rookgordijn, daarom krijgt het een 9
pomoek zegt
Uitstekende race van Ferrari. Dikke pech van Sainz. Ongelooflijk eigenlijk. Toch echt het beste coureurs koppel van alle teams. Normaal was dit een p3 voor Verstappen geworden. Jammer dat Perez geen rol van betekenis heeft kunnen spelen. Overigens de 3e botsing waar Russel bij betrokken is in 2 races.
Hamilton p3 op 40 seconden. Je vraagt je zo langzamerhand af wat er toch mis is met al die andere teams, Ocon op bijna 1 minuut…
Het gekke is dat Verstappen het weekend begon met een voorsprong van 34 punten op p2. Hij gaat het weekend uit met een voorsprong van 39 punten op p2.
MaartenD zegt
Neem aan dat je 43 punten bedoeld ipv 34
87sandyd zegt
Denk dat de 34 punten de voorsprong op Perez was die p2 stond en dat de voorsprong nu 39 punten op Leclerc is die nu p2 staat
pomoek zegt
@maarten020: Verstappen had een voorsprong van 34 punten op Perez, de nummer 2 tot vandaag in het kampioenschap. De nieuwe nummer 2 is Leclerc. Die heeft 170 punten tegen de 208 van Verstappen, een voorsprong van 38 (geen 39 zoals ik beweerde). Verstappen is dus 4 punten uitgelopen op nummer 2.
550maranello zegt
Knap hoe Ferrari de balans verbeterde sinds gisteren, maar het kan ook zijn dat Red Bull juist verslechterde dat is mij niet helemaal duidelijk. Hoe dan ook Red Bull moet weer even zijn poot bij trekken. Sainz had pech maar was ook duidelijk langzamer dan Leclerc. Het is niet te hopen dat Ferrari dit nu ook gaat inzien en hem in dienst van Leclerc gaat laten rijden vanaf nu want dan wordt het nog spannender voor Max de tweede helft van het seizoen.
Richmond zegt
Binotto heeft gezegd dat zolang er niet een van de twee de ander domineert of ruime voorsprong heeft in het WK, ze elkaar mogen bevechten op de baan
sportevo zegt
Het zou met de koelere omstandigheden van vandaag te maken hebben. Ferrari heeft daar iets voordeel bij.
Edge zegt
@550maranello: Het was een sprint weekend, dus de auto’s staan sinds de start van de kwalificatie op vrijdag al in parc fermé. Op wat hele minimale aanpassingen na kun je eigenlijk niks doen. Is je balans slecht, dan is ‘ie slecht en moet je daarmee dealen. Red Bull had gisteren al problemen met de banden, maar had het geluk dat de sprintrace slechts 24 ronden duurde én dat de Ferrari’s in het begin van de race te druk met elkaar bezig waren waardoor Verstappen even wat ademruimte kreeg. Was er gisteren een langere race gereden, dan was het precies hetzelfde gegaan als vandaag en was Leclerc er voorbij gevlogen zodra de Red Bull zijn banden had opgevreten.
Ferrari heeft het hele jaar al een auto die eigenlijk altijd direct goed loopt. Uit de transportwagen laden, banden eronder en gas op die lolly. Bij Red Bull gaat dat wat moeizamer. Die hebben tot nu toe vrijwel elk weekend meerdere vrije trainingen nodig gehad om de auto daar te krijgen waar ze hem willen hebben. Dit weekend had Red Bull die luxe niet (want zoals gezegd maar één vrije training voordat ze in parc fermé moesten) en ik denk dat ze dat de das om heeft gedaan. Ik geloof namelijk best dat Ferrari hier de snellere auto had. We zien het hele jaar al dat dat van circuit tot circuit de ene of de andere kant op valt. Maar ik geloof niet dat de Red Bull binnen één week van de snelste auto van het veld (want die had Verstappen tot ‘ie die halve AlphaTauri onder z’n vloer had zitten) verandert in een auto die zo snel door de banden heen vreet dat zelfs Sainz met gemak anderhalve seconde per rondje sneller dan Verstappen kan rijden.
550maranello zegt
Klopt wat je zegt tav Ferrari, maar Horner leek mij oprecht verbaasd dat de degradatie van de banden zo heftig was. Bij de sprintrace hielden de Ferraris elkaar inderdaad wat bezig maar was het snelheidsverschil met Red Bull aanmerkelijk kleiner dan in de zondag race. Volgens Verstappen had Red Bull een off day maar ook hij was verbaasd over de snelheid van Ferrari. We gaan het zien in Frankrijk…
brammetjedeb zegt
En da’s weer eens een perfecte uitleg! Kan je dan mij eens uitleggen waarom de VT2 nog gereden wordt ná de kwalificatie? Logisch zou zijn VT1, VT2, dan kwali op zaterdag gevolgd door de sprintrace.
basman147 zegt
De kwalificatie van de sprintrace hebben ze op vrijdag gezet zodat de mensen die kaartjes voor het hele weekend hebben in principe iedere dag een competitief element zien. Dat moet het wat aantrekkelijker maken om de vrijdag er bij te pakken voor de mensen die geen die-hard F1 fan zijn. Dat VT2 daardoor een beetje tussen wal en schip valt is jammer maar helaas.
Ook met de Parc-Ferme regels valt er schijnbaar nog genoeg uit te proberen voor de teams om naar buiten te komen, had zelf eigenlijk verwacht dat teams zelfs helemaal binnen zouden blijven in VT2 (extra km’s op de aandrijflijn + risico op schade terwijl je eigenlijk vrij weinig mag uitproberen) maar dat valt me nog alleszins mee to nu toe.
flyerbunch zegt
Leclerc verklaarde gisteren met een heimelijke brede grijns dat ze RB zeker weten gingen pakken! Mja, niemand wist exact waar ze het over hadden en wat hij meer wist dan de rest.. het was in elk geval een verrassing om te zien hoe gemakkelijk Ferrari naar en van de RB wegreed. De tyre deg was te hoog in vergelijking met Ferrari. Het was een vermakelijke race, zeker in het middenveld waar er met het mes tussen de tanden werd gestreden. Nog een geluk dat Sainz z’n motor (Leclerc heeft een nieuwe motor sinds Canada) als een handgranaat ontplofte en brandend de geest gaf en Max de schade in het kampioenschap wist te beperken. Hopelijk is Paul Ricard hen beter gezind!
okdoei zegt
Wat een pech dat Sainz z’n motor plofte. Dat gun je hem niet. Moge de beste weer winnen op Paul Ricard! Dat het een spannende race wordt.
545e60 zegt
Het was gisteren al duidelijk dat de banden van Verstappen en veel sneller aan gingen. Leclerc reed aan het einde naar hem toe. Max gaf zelf ook aan na de sprint dat de banden lastig waren. En Leclerc was er juist van overtuigd dat ze hem in de race zouden pakken. Hij wist ook dat zijn auto veel beter met de banden om ging.
tborre zegt
Top 3 is op matje geroepen bij fia. Inbreuk op parc ferme regels.
pomoek zegt
@tborre: blijkbaar zijn ze bepoteld door hun respectievelijke fysiotherapeuten in parc ferme zonder toestemming. Kosten: 10k pp.
Richmond zegt
Nee het is een 10k onder voorbehoud, zolang ze geen andere fout maken hoeven ze niet te betalen. Maar het is raar, het team stuurt de fysio naar de coureurs of de fysio doet het zelf. In ieder geval denk niet dat de coureurs ze geroepen hebben. Dus waarom krijgen de coureurs dan de straf. Zou of het team of de fysio zelf moeten zijn
Estate_of_mind zegt
Ik weet dat die man uit Monaco komt, maar moet hij elk artikel 17 keer ‘Monegask’ genoemd worden?
jaapiyo zegt
Volgende keer zal ik er een keer ‘man uit mondaine dwergstaat’ van maken.
Roskampies zegt
Haha goeie😆
brammetjedeb zegt
Mijn schoonvader wilde opzoeken waar monegaskar ligt…
Peter zegt
Wat dachten jullie van schumi?
Ook een mooi prestatie neer gezet!
wza1979 zegt
Kan iemand vertellen waarom Verstappen geen softs nam in de laatste stint van 12 ( ?) ronden?
Ham lag ver achter dus daar heb je geen last van
Snelste ronde hadden ze niet
Op med en hard was leclerc sneller
De rondjes zijn heel kort dus soft zou moeten kunnen.
Waarom niet op soft het proberen ?
Edge zegt
@wza1979: Verstappen had geen nieuwe of vrijwel nieuwe softs meer over.
Dutchdriftking zegt
Terecht winnaar van de race. en doodzonde van Sainz, die man heeft toch een pech… Redbull heeft wat werk aan de winkel op gebied van bandenslijtage, zoveel is zeker.