Na een tumultueuze race in Azerbeidzjan is het F1 circus neergestreken in de doorgaans gemütliche Oostenrijkse bergen. Werd de race ook gemütlich, of werd het spektakelstuk van Bakoe nog eens dunnetjes overgedaan?
Het was geen wonder dat de media lang bleven hangen bij alle gebeurtenissen in Azerbeidzjan. Per slot van rekening duurde het tot afgelopen maandag voordat we wisten dat Vettel niet extra bestraft zou worden voor zijn faux-pas in Bakoe.
Dankzij alle aandacht die uitging naar de ruzie tussen HAM en VET, bleven een aantal zaken die normaal gesproken an sich voldoende zijn voor de nodige ophef onderbelicht. Bij Force India bijvoorbeeld is de verstandhouding tussen beide coureurs inmiddels ijzig. Perez ziet zijn jonge teamgenoot steeds beter worden en bijt van zich af. Linksom of rechtsom heeft Ocon zijn punt gemaakt: hij gaat niet zomaar tweede viool spelen opdat de Mexicaan een droomtransfer af kan dwingen. Dan was er ook nog de clash tussen de twee Finnen in het veld en al het gedoe rondom de technische malheur van Max Verstappen. Allemaal dingetjes die de neiging hebben door te blijven sudderen onder de oppervlakte.
Gisteren in de kwalificatie verwachtte iedereen een duel tussen Hamilton en Vettel, maar het was Bottas die er met de buit vandoor ging. Door een straf vanwege het wisselen van een versnellingsbak wisten we vóór de kwalificatie bovendien al dat Hamilton vijf plaatsen zou verliezen op de grid. De drievoudig kampioen moet zodoende starten vanaf plaats acht en een inhaalrace rijden. Kortom, genoeg dingen om naar uit te kijken voor de race!
Start:
Bottas schiet als een raket van de grid en pakt meteen soeverein de kop. De Ferrari’s daarentegen komen een stuk minder lekker weg en worden direct belaagd door Ricciardo in de Red Bull. Maar wacht, Verstappen stond toch ook vlak achter de Ferrari’s? Jazeker, maar in tegenstelling tot Bottas lijkt Max in een oude Renault-4 te starten in plaats van in een RB13. Het komt de Nederlander duur te staan.
De Russische torpedo formerly known as Daniil Kvyat beleeft namelijk wel een goede start van achter op de grid, maar vergaloppeert zich vervolgens. De Toro Rosso van teamgenoot Sainz vóór hem werkt ongetwijfeld als een rode lap op een stier, waardoor Kvyat te laat in de remmen gaat. Hij tikt Alonso aan, die vervolgens op zijn beurt Max in de rondte tikt. Max probeert nog terug naar de pits te rijden, maar het team vertelt hem dat hij de auto beter kan parkeren. Het is zijn vijfde uitvalbeurt in zeven races.
Kimi Raikkonen heeft het, net als in Azerbeidzjan, weer even zwaar vlak na de start. Hij verliest zijn plaats aan Ricciardo en aanvankelijk ook aan Grosjean. Hamilton houdt het vanaf de achtste plaats clean en voorzichtig. Hij weet dat hij de pace heeft om een aantal van de mannen voor hem vrij snel te verschalken met zijn superieure Mercedes. Direct alle risico’s nemen is niet per se nodig.
Vettel vraagt zich ondertussen af of de start van Bottas niet té goed was. Over de radio laat hij Charlie Whiting weten dat de Fin wat hem betreft een valse start heeft gemaakt. De telemetrie laat echter zien dat Valtteri zoals ze in sprinttermen zouden zeggen ‘in het startschot viel’. Zijn reactietijd bedroeg slechts 0,201 seconden en binnen 4,6 seconden reed hij al 200 kilometer per uur. Kvyat daarentegen heeft wel een probleem bij de wedstrijdleiding. Hij krijgt een drive-through straf aan zijn broek na zijn ietwat optimistische start.
Mid-Race:
Hamilton heeft zoals verwacht vrij snel afgerekend met Perez en Grosjean en sluit aan achter Raikkonen. De Fin heeft weer allerlei problemen met zijn SF70H en is continu aan het babbelen op de radio om die op te lossen. De veteraan gaat niet echt hard, maar heeft wel genoeg pace om Hamilton achter zich te houden. Het is het voordeel van alle coureurs die voor Hamilton rijden. Één van die mannen is uiteraard LH44’s teamgenoot VB77. De jongste Fin in het veld lijkt alles onder controle te hebben en zet in de 25ste ronde de op dat moment snelste ronde van de race neer.
Rond de 35ste ronde zoeken enkele coureurs de pits op. Hamilton, gestart op de supersofts, duikt weg achter Kimi en haalt een set ultrasofts op. Ook Vettel en Ricciardo gaan naar binnen. Zij maken de omgekeerde move, van de ultrasofts naar de supersofts. In theorie is de ultrasoft de beste band op dit circuit. Maar de Nederlandse fans op de tribune moeten even afwachten of Hamilton er daadwerkelijk voordeel uit kan halen.
Bottas wacht met zijn stop tot de 42ste ronde en hij verliest veel tijd achter Perez, die niet lekker reageert op de blauwe vlaggen. Ook de pitstop van de Fin verloopt niet vlekkeloos. Als hij de pits uitrijdt verliest hij de leiding aan Raikkonen, die ook nog geen stop gemaakt heeft. Het betekent dat Bottas nu in een Ferrari-sandwich zit, want Vettel rijdt niet ver achter hem.
Nu wordt het interessant. Gaat Kimi Bottas ophouden zodat hij in de klauwen van Vettel valt? Mwah, niet echt. Op zijn nieuwe banden is Bottas namelijk veel sneller dan Kimi en hij gaat zijn landgenoot zonder drama voorbij. Dat hebben we weleens anders gezien tussen de twee.
Direct na zijn rondje aan de leiding gaat ook Kimi naar binnen. Wederom lijkt het team van Ferrari hem niet helemaal de ideale strategie meegegeven te hebben, want hij komt achter Hamilton weer de baan op.
Finish:
De race is even een tikje saai, omdat de afstanden tussen de verschillende coureurs op de baan vrij groot is. Gelukkig hebben de statistici nog een interessant statistiekje voor ons. De Mercs blijken in race-trim nog steeds een stuk sneller te zijn dan de concurrenten:
Toch wordt het in de laatste ronden nog even spannend! Hamilton hengelt langzaam maar zeker Ricciardo binnen in de jacht op plaats drie. Vettel komt op zijn beurt steeds dichter in de buurt van Bottas. Slowmotion-beelden laten zien dat Bottas een flinke streep over zijn rechterachterband heeft lopen.
Hamilton probeert het buitenom bij Ricciardo, maar de Australiër remt nét laat genoeg aan de binnenkant om LH44 de pas af te snijden. De laatste ronde gaat in…En beide aanvallers halen het niet. Bottas wint zijn tweede race, vlak vóór Vettel. Ricciardo houdt Hamilton af voor de laatste plaats op het podium en is daar duidelijk mee in zijn nopjes. Raikkonen volgt op gepaste afstand op de vijfde plaats.
Grosjean haalt een aansprekend resultaat voor Haas F1 met plaats zes en Perez, Ocon, Massa en Stroll maken de top-10 compleet. Na de dramatische kwalificatie van gisteren betekent dat dus toch nog een dubbele puntenfinish voor Williams. Zes van de eerste tien finshers worden voortgestuwd door een Mercedes PU. Het is geen toeval op dit power-baantje…
UPDATE: Max praatte tijdens de race al met een gele microfoon. Volgens hem had de koppeling kuren waarna de start helemaal fout liep. Feitelijk dus weer een uitvalbeurt dankzij technische malheur. We hebben Max echter geen dab zien doen…
De volledige uitslag:
1. Bottas
2. Vettel
3. Ricciardo
4. Hamilton
5. Raikkonen
6. Grosjean
7. Perez
8. Ocon
9. Massa
10. Williams
11. Palmer
12. Vandoorne
13. Hulkenberg
14. Wehrlein
15. Ericsson
16. Kvyat
DNF
Sainz
Magnussen
Alonso
Verstappen
viezefreddyw zegt
Eigenlijk best een saaie race, al helemaal als je het vergelijkt met Bakoe natuurlijk. Erg jammer weer van Verstappen. Slechte start, kapotte koppeling en eruit gebeukt. Zonde weer, zijn seizoen is niet zoals we allemaal hoopten natuurlijk. De gifbeker is nog lang niet leeg bij hem zo lijkt het. Zonde zeg.
Verder niet heel spannende race eigenlijk. Bottas goed gedaan, jammer dat Vettel net tekort kwam om en aanval in te zetten. Wel mooi hoe Ricciardo Hamilton wist te pareren en weer een podium weet te pakken. Al vijf keer achter elkaar dit seizoen, erg knap! Overigens een uitstekende plek voor Grosjean, P6 is erg goed met een Haas auto. Nu op naar Silverstone wat vaak mooie races organiseert en nu maar hopen dat Max hem uit kan rijden.
bassx zegt
@viezefreddyw: vond hem niet zo heel saai. Bottas die meteen een blaar op z’n achterband kreeg en zo niet meer dominant was in de 2e stint. Vettel die langzaam maar zeker steeds dichterbij kwam daardoor. Hamilton die overduidelijk sneller kon maar steeds last had van tear-off als hij een lage 1:07 ging rijden. Riccardo die een absolute foutloze race moest rijden wilde hij P3 houden en de achterblijvers die hem telkens in het voordeel werkte en Hamilton alleen maar tegen werkten. Het was qua acties misschien niet zo spannend maar de opbouw naar het einde was dit wederom een mooie race om naar te kijken waarbij ik de laatste ronden op puntje van m’n stoel zat.
str8six zegt
@bassx: tot op 3 rinses voor ’t eind vond ik ’t dodelijk saai. Heb zelfs tijdens de race nog gedouched, dat zegt alles over de spanningsboog van deze GP.
trustmeiamanengineer zegt
Het einde toch nog donders spannend gelukkig, na het klote begin.
Ik denk dat ze bij RB eens goed naar het team monteurs van Max moeten gaan kijken, er gaat gewoon te vaak iets kapot. In Fp3 blijkbaar een remkabel niet vastgemaakt, nu de koppeling stuk. Terwijl ze bij RIC nog de drukgroep vervangen hebben voor de race….
baasbenz zegt
Niet echt een super spectaculaire race… Over Verstappen hoef ik al helemaal niet te beginnen. Volgende race beter, maar dat zeggen we nu ook al een paar maanden.
lekkerlinksrijden zegt
@baasbenz: beetje jammer voor al die Nederlanders op de tribune. Zag er wel fantastisch uit allemaal in het oranje voor Max en vaderland, mocht alleen niet baten, jammer
bramboogie zegt
…en de eerste punten voor vandoorne ;)
bramboogie zegt
@bramboogie: uiteraard verkeerd gezien…. toch gen top 10 plaats voor vandoorne..; enkel qua snelheid 7-de plek :(
logistiek zegt
@bramboogie: nee
soundgarden zegt
Zuur zuur zuur. Schrijf het seizoen maar af vwb eindigen boven RIC of ergens top 5 end season… blegh
str8six zegt
@soundgarden: hoezo het seizoen afschrijven? Het is superspannend? Of kijk je alleen maar voor 1 coureur en niet voor de sport?
Dutchdriftking zegt
Ik heb het 4 races volgehouden maar met het mooie weer lekker naar buiten gegaan. Kansloos dit.
mike0709 zegt
Weinig reacties hier, iedereen na rondje 1 de zon op gaan zoeken? Groot gelijk, ik heb de race af proberen te kijken maar het was rete saai. Iedereen heeft gewoon gedaan wat mogelijk was in de top 5 en dat was het. Grosjean heeft prima gereden met de auto die ze hebben. En tja, als Max fan vraag ik me af hoe lang dit nog gaat duren. Volgende week Silverstone, hopen dat de zomer in de UK even op pauze gezet gaat worden en er een lekker brits buitje gaat vallen.
lincoln zegt
Best raar ..
Er is maar 1 coureur met talent ..
En maar 1 coureur met pech ..
En dat is dan toevallig nog hetzelfde persoon ook ..
lebeaunl zegt
@lincoln: alsonso heeft ook talent en ook evenveel pech.. da’s de trend blijkbaar.
gijsso zegt
@lincoln: En zijn naam is … Fernando Alonso!
peug206 zegt
@lincoln: spijker .. kop ..
Toeval bestaat niet dat dwing je af ..
lincoln zegt
@peug206:
jij mag daar nix over zeggen ..
Want ik zag Max in 1856 nog op een driewieler racen tegen Senna ..
In de regen ..
wif1 zegt
@peug206: Ja? Je zult dan in jouw ogen maar toevallig op 22 maart 2016 op zaventem geweest zijn…
str8six zegt
@wif1: toen regende het niet
rhellema zegt
@lincoln: 1 coureur met talent? Jij kijkt echt nooit F1 hè?
Edge zegt
Het meest spannende vandaag was dat Magnussen fuck riep en het door de wegbliepcommissie kwam
piquet1986 zegt
@Edge: sowieso liepen er één achter de schermen te slapen, de eerste 6 boordradios stonden uit voor de kijkers. Ik denk dat het gewoon boordradioguy was die zn dag niet had.
peug206 zegt
@Edge: doe eerste bocht was anders ook een billenknijper. Althans voor diegenen die voor kvyat mochten starten.
pomoek zegt
Dit mot ook voor het team Red Bull een bizarre situatie zijn. De ene coureur is al 3 races door technische pech uitgevallen. En de andere rijgt de podiums aan elkaar. Dat kan niet goed zijn voor de sfeer in het team.
vtechlover zegt
@pomoek: wat ik denk is dat redbull er voor gekozen heeft om de auto van max wat agressiever te zetten (kijken wat er te halen valt) en ric. Wat veiliger (om punten binnen te sprokkelen).
Lijkt mij het meest logische om zijn auto-pech te verklaren?
Boomer zegt
@vtechlover: Dit, of het ligt aan het poppetje in de auto… dat lijkt steeds aannemelijker.
porker zegt
Edit: Fixed
en Williams op p10?
Edit: Ja?
porker zegt
@porker: De volledige uitslag:
1. Bottas
2. Vettel
3. Ricciardo
4. Hamilton
5. Raikkonen
6. Grosjean
7. Perez
8. Ocon
9. Massa
10. Williams (!)
Wist niet dat ze zelf achter het stuur zat…
adrianixxxx zegt
@porker: Ja he …. Williams op p-10 ….hahaha Jaapiyo denkt nog steeds dat die oude Frank aan het rijden is….Ja op z’n rolstoel. P- 10 is L.Stroll …Jaapiyoooooooo
PeugeotGTI zegt
Goed voor Verstappen dit. Beter nu tegenslagen leren verwerken en over een paar jaar een echte kampioen zijn dan dat nu alles van een leien dakje gaat. Jammer hoor, begrijp me goed, maar het hoort bij kampioen worden.
lincoln zegt
@peugeotgti:
Een verrotte versnellingsbak is het beste wat een coureur kan overkomen ..
Later zal ie er heel dankbaar voor zijn ..
rob5nismo zegt
Helaas voor max maar de race opzich was wel leuk
breakingpoint zegt
En opnieuw geen woord over Vandoorne. Een beetje sneu dat je de Belgische lezers links laat liggen, maar vanaf Max een scheet laat, er een nieuw artikel op de homepage staat. Een alinea of vermelding, is dat teveel gevraagd?
porker zegt
@breakingpoint: autoblog.NL …. zou dat ermee te maken kunnen hebben? Wellicht? Eventueel? Mogelijk wel.
breakingpoint zegt
@porker: ik vind je sarcamse wel grappig, versta me niet verkeerd. Maar typ nu eens autoblog.BE in je adresbalk, en kijk eens waar je terechtkomt. Of trek er de Vlaamse media op na, zal je zien dat ieder F1 artikel ook wel een stuk over Max bevat. Het hoeft niet allemaal zwart-wit te zijn in het leven, beste man
adrianixxxx zegt
@breakingpoint: Je hebt gelijk maar hier bij Autoblog.nl hoeden niet van dat iemand iets vraagd bij een artikel waar over Max gaat. Dan krijg je het bekende antwoord ( dat hier is autoblog-nl) net als iemand een tijdje geleden vroeg waarom geen verslag van TT van Assen , het anwoord was de bekende ( het is hier geen motoblog maar Autoblog. Het zij bijna hetzelfde mensen die deze anworde hebben maar vandaag zie ik een stuk bij autoblog over Ducati en hoor niets van die mensen over autoblog of motorblog. Kunnen better het nam veranderen hier van autoblog naar maxblog lijkt me better pasen.
porker zegt
@adrianixxxx: de vraag is nooit waarom een blogger schrijft wat hij schrijft, de vraag is wat doet iemand het lezen en wat niet. Het is -gelukkig- een vrij land waar iedereen mag schrijven/bloggen wat hij wenst. Het is aan de lezer om het wel of niet te lezen. Ik schrijf ook de telegraaf niet aan om te vragen naar journalistieke hoogtepuntjes. Daar lees je hem niet voor. Autoblog met de huidige bloggers houdt van snelle auto’s, soms een snelle fiets (vanwege de geinige 0-100) en van F1 (en dan als chauvinist natuurlijk van Max! En de tt Assen? Die is natuurlijk saai! Het is hier gewoon eat it or beat it! Maar blijf vooral reageren met wat je ook wenst want dat mag op een blog (mits niet weg ge-edit) :)
adrianixxxx zegt
@porker: Je had ook kunnen kiezen om niet te lezen maar toch doe je het wel. Je schrijft an de Telegraaf niet om te vragen naar journalistieke hoogdepuntjes maar je gaf een dome antwoord (autoblog-nl) an een bloggers vraag hier. Ik vind het prima dat , het is gelukkig een vrij land en iedereen mag schrijven war die wil. Maar ben niet met je eens dat autoblog houd van snelle autos en soms een snelle fiets ( vanwege de geinige 0-100) . Is die artikel van retrokoelkast van VW vanwege z’n topsnelheid 0-100? En wat betreft dat motogp sai is dat ben ik niet mee eens. Vind het spanned dan f1 , maar daar rijk geen nederlander en is voor de meeste neit aantrekkelijk als geen Nederlander mee doet.