De Grand Prix van Nederland 2021. Zet je fiets op de parkeerplaats en let’s make history again…
En daar is ‘ie dan, de Grand Prix van Nederland. Niet meer verwacht, toch nog gekomen. In ons drukbevolkte land, waar de heilige koe geteisterd wordt door regeltjes en gebukt gaat onder torenhoge belastingen, leek het lang ondenkbaar dat er ooit nog een Formule 1 Grand Prix georganiseerd zou worden. Sterker nog, het was zo ondenkbaar, dat je niet eens meer dacht aan het feit dat het ondenkbaar was. De notie kwam niet eens bij je op.
Totdat een man uit Hasselt ons allemaal in vervoering bracht. Eigenhandig plaveidde hij de weg langs beschermende diersoorten, natuurgebieden, geluidsdagen, pandemieën, milieugekkies, boze buurtbewoners en extinction rebellion, totdat de rebellie tegen de Grand Prix uitstierf. Toen ook de laatste rechter in de week voor de Grand Prix aangaf dat de race door kon gaan, durfden we eindelijk te denken dat het feest aan was.
Dat begon dan officieel op de vrijdag, toen uw trouwe dinosaurus zich liet transformeren tot kreeft op een van de zonnige nieuwe tribunes, vergezeld van nog zo’n 60.000 andere wappies. Verstappen gaf het publiek die dag nog niet helemaal wat het wilde. Hamilton en Leclerc pakten namelijk de snelste tijden in de trainingen.
Doch Verstappen was niet onder de indruk. Hij had er vertrouwen in dat zijn snelheid in orde was. Dat bleek op zaterdag inderdaad zo te zijn. Verstappen pakte tot vreugde van het publiek de pole. Het verschil met Lewis Hamilton was slechts 38 duizendsten van een seconde. Dat had echter ook te maken met het feit dat Verstappens rondje niet eens helemaal vlekkeloos was. De DRS deed het niet en de bak schakelde tijdens de beste ronde een keer door van ‘4’ naar ‘6’. Gelukkig bleek dat uiteindelijk dus zonder erg te zijn.
Met Lewis op P2 is het echter natuurlijk de vraag hoe de start gaat verlopen. De vorige keer dat de grid er zo uitzag, tetste Hamilton onze held in de eerste ronde van de baan. Gaat dat deze keer weer zo zijn? We gaan het zien, in de Grand Prix van Nederland!
Start
Verstappen komt goed van zijn plek. Hamilton is misschien nog ietsje beter weg, maar kan niet langszij komen. Sterker nog, in de eerste paar bochten trekt Max Emilian meteen een gat. Bottas komt eventjes dichtbij Hamilton, maar uiteraard laat hij zijn kopman uiteindelijk ongemoeid.
Achter het leidende drietal dringen de Ferrari’s aan bij Gasly. Die laatste kan zijn positie echter verdedigen. Dat geldt niet voor de goed gekwalificeerde Giovinazzi. De Italiaan dringt aan bij Sainz, maar wordt afgeknepen door de Spanjaard. Hierdoor verliest hij wat momentum en ziet hij de twee Alpines voorbij zeilen. Daarna komt ook Ricciardo voorbij. Bij de McLaren komt er echter wel wat rook uit de staart? Het begin van een motorprobleem voor de honingdas?
In de herhalingen zien we dat het her en der toch wel duwen en trekken was. De Alpines raken elkaar bijvoorbeeld lichtjes en de Hazen zitten elkaar weer ernstig op de huid. Alleen Mick Schumacher heeft daar uiteindelijk echt last van, de rest kan voorlopig zonder tijdverlies door. MV33 heeft helemaal nergens last van. Binnen no time is de Nederlander ruim twee seconden weg bij Hamilton. Die laatste geeft bovendien op de radio te kennen dat hij niet verwacht dat zijn banden dit tempo lang vol zouden houden.
Het heetste gevecht op de baan is dat tussen de beide Alpines. Alonso is vlak na de start buitenom door Hugenholtz voorbijgegaan aan Ocon. Maar die laatste zit zich nu op te vreten. Over de radio laat hij weten dat Alonso enorm traag is. Je moet het maar durven. Een keer doet Esteban een poginkje om ‘Nando in te halen. Hij kiest de lage lijn door de Hugenholtz. In de F3 hebben we gezien dat iemand inhalen of in ieder geval onder druk zetten kan in deze bocht. Maar in de F1 blijkt het helaas toch een lastiger verhaal te zijn. Daar komt Ocon ook achter, zijn dappere poging sterft in schoonheid.
Hamilton lijkt het tempo van Verstappen redelijk te kunnen volgen, maar eigenlijk net niet goed genoeg. Na twintig ronden heeft hij vier seconden aan zijn brandvrije broek. Dat Mercedes niet op rozen zit blijkt ook uit de achterstand die Bottas inmiddels al heeft. Die zit reeds op tien seconden van Max Emilian. Hamilton stopt dan ook in de twintigste ronde om dan maar een undercut te proberen. Helaas voor team zwart is de stop niet héél snel.
Een ronde later opteert Red Bull ervoor om Hamilton direct te coveren. Verstappen valt daarmee terug naar P2 achter Bottas. Twee seconden voor Hamilton ritst hij weer de baan op. Hamilton heeft dus wel wat gewonnen met zijn vroegere stop. Het is nu afwachten wie van de twee lekkerder gaat op de medium banden. En natuurlijk is het even de vraag wat Mercedes met de strategie van Bottas gaat doen…
Mid Race
De Fin heeft als Max de pit uitkomt tien seconden voorsprong. Maar die voorsprong verdwijnt als sneeuw voor de zon. Toch is het even de vraag of Bottas niet gewoon de beste papieren in handen heeft. Als de geweldige vent Verstappen achter zich kan houden en daarna een eenstopper doet, kan hij zomaar gaan winnen.
Het team van Mercedes lijkt zich dat ook te beseffen en geeft VB77 mee ’this is for the race win’ op het moment dat Verstappen aansluit. Valtteri kan nu dus laten zien wat hij waard is. Na drie rondjes is de illusie echter alweer voorbij. Verstappen gaat er makkelijk langs op het rechte stuk. Bottas doet niet eens een poging om te verdedigen en laat daarna gedwee zijn kopman ook maar direct voorbij. Het is dan wel een geweldige vent, maar man man, wat is het ook een natte krant.
Ondertussen laten Gasly en Stroll zien dat inhalen op Zandvoort in de F1 wel degelijk kan. Het snelheidsverschil moet aleen wel een beetje groot zijn. De reeds gestopte Gasly gaat fraai voorbij aan de laat stoppende Alonso door de Tarzan. Lance Stroll flikt in het achterveld hetzelfde kunstje bij Robert Kubica. Inhalen kan dus wel, het gaat alleen niet per se van harte.
Halverwege de race zorgt Vettel echter voor een beetje opwinding. De Duitser verzuipt dit weekend weer eens opzichtig in het achterveld en gaat nu in de race weer voor een kenmerkend spinnetje in een poging Kubica in te halen. Bottas verliest tijd omdat hij SV5 moet ontwijken. Even zwaait een gele vlag, maar VET kan wel door.
Dan zien we opeens Hamilton afbuigen op het rechte stuk. De Brit gaat voor zijn tweede poging om een undercut te doen. De eerste leverde hem een voordeel van twee seconden op. Nu is het gat ongeveer twee seconden, dus dat zou wel eens spannend kunnen worden. Hamilton wisselt naar een licht gebruikte set mediums.
LH44 komt echter weer de baan op in de drukte. Hierdoor kan hij niet maximaal profiteren. Sterker nog, nadat Verstappen een ronde later stopt, is het gaatje gegroeid naar drie seconden. Wel is Verstappen nu gewisseld naar een set harde banden. In eerste instantie kan dat een voordeeltje zijn voor Lewis…Doch HAM laat al snel aan zijn team weten dat hij het einde van de race niet gaat halen met deze banden.
Waar of niet, Hamilton gaat er nog maar eens even voor zitten. Langzaam maar zeker klauwt hij kostbare tiendes van seconden terug op Verstappen. Met dertien rondes te gaan, ontpopt Latifi zich tot de beste vriend van Verstappen. Hij blijft namelijk voor de neus rijden van Hamilton bij het op een ronde zetten en dat kost de Brit een volle seconde. Het gaatje dat geslonken was naar 1,3 seconden, loopt daarmee op tot 2,5 seconden. Hierna lijkt het verzet van HAM gebroken en wordt het gat al snel vier seconden. Normaal gesproken is dat game over.
Finish
Terwijl Verstappen op de overwinning afstevent zit het gevecht ‘m rond P6. Daar rijdt op dit moment Sainz, maar de Spanjaard lijkt wat problemen te hebben. Landgenoot Alonso ruikt bloed en dringt aan. Vlak achter Alonso rijdt nog steeds Ocon en daarachter komt Perez aanstormen. De Mexicaan heeft zich namelijk hardhandig langs Norris gewerkt in de Tarzanbocht.
Mercedes haalt ondertussen Bottas nog naar binnen. Dat lijkt te zijn om een aanval te doen op de snelste ronde. Maar niks is minder waar. Het team maakt simpelweg ruimte voor Lewis om ook een gratis stop te maken! Bottas vraagt waarom hij dan moest stoppen. Het team laat hem redelijk kortaf weten ‘vanwege vibraties’.
Even later horen we een boordradio van James Vowles richting Valtteri. Of de Fin eventjes wil ophouden met zijn poging om stiekem toch de snelste ronde te pakken. Maar Bottas, die weet dat zijn dienstbetrekking bij Mercedes toch op een eind loopt, lijkt er eindelijk genoeg van te hebben. Stiekem gaat hij toch gewoon naar de snelste ronde. Hierna komt Hamilton binnen, die roept dat hij ‘het extra punt nodig heeft’. Heerlijk dit.
De ongekroonde koning van de F1 rijdt ondertussen onbedreigd naar de zege. Hamilton pakt helaas voor de Max-fans alsnog de snelste ronde en wordt tweede, voor teammaat Bottas. Gasly rijdt foutloos naar P4, voor de even foutloze Leclerc op P5. Alonso pakt in de staart van de wedstrijd nog P6 af van Sainz. Teamgenoot Ocon daarentegen, die eigenlijk de hele race vlak achter Alonso heeft gereden, valt juist terug naar P9. Het zijn de kleine dingen die uiteindelijk een groot verschil maken soms. Tussen de twee Alpines finishen Sainz en Perez, terwijl het laatste puntje nog naar Norris gaat.
De koning geniet, Tom Coronel pinkt een traantje weg…Kortom…het is weer een…straatfeest!
Volledige uitslag Formule 1 Nederland 2021
- VERSTAPPEN – Red Bull
- Hamilton – Mercedes
- Bottas – Mercedes
- Gasly – Alpha Tauri
- Leclerc – Ferrari
- Alonso – Alpine
- Sainz – Ferrari
- Perez – Red Bull
- Ocon – Alpine
- Norris – McLaren
- Ricciardo – McLaren
- Stroll – Aston Martin
- Vettel – Aston Martin
- Giovinazzi – Alfa Romeo
- Kubica – Alfa Romeo
- Latifi – Williams
- Russell – Williams
- Schumacher – Haas F1
DNF
Tsunoda – Alpha Tauri
Mazepin – Haas F1
Benny_Weisz zegt
Wat een heerlijke saaie race!
Rick-dos zegt
Who the fk was het die het Nederlands volkslied zong? Wat was dat? En wil ze dat ajb niet meer doen…
Toch een redelijk leuke race gezien. Werd toch meer ingehaald dan vooraf gedacht. Volgens mij hebben ze laten zien dat we een mooi F1 feestje kunnen organiseren. Iedereen was wel positief. Mogen ze trots op zijn.
dieselkameel zegt
@Rick-dos: Ik dacht precies hetzelfde over het volkslied. Ik had meer gehoopt dat het publiek het zou zingen, net als wat in de kuip gebeurd. Geen hele bijzondere race. Op naar het bier!
VeniVidiVici zegt
@Rick-dos: Jij bent volgens mij de gezelligste op feestjes haha. Pis je ook ijsblokjes?
nico111 zegt
@Rick-dos: Ik vond het juist prachtig!
Richmond zegt
@Rick-dos: davina Michelle toch
pomoek zegt
@rick-dos: Niet met je eens, was een beetje bang voor zo’n troela versie van, nu ja, iedere keer dat de star spangled banner wordt uitgevoerd voor sportwedstrijden in de VS met van die debiele lange uithalen (land of the FREEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE) maar dan met heb ik altijd geeeeee-EEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEERD.
Maar gelukkig dus niets daarvan. Hele leuke variant van ons rare volkslied.
pa045 zegt
@Rick-dos: tja. Je bent wel zeikerd. Dat is duidelijk.
Ze heet Davina Michelle (of zoiets). Ik vind haar best goed zingen.
por100 zegt
Wat een onzin. Goede uitvoering van een artiest met goede moraal en durf.
Maar ga er maar aan wennen. Dit gaat nog wel vaker afgespeeld worden, net zoals Whitney Houstons uitvoering van het Amerikaanse volkslied, wat ook een andere maat had en toch werd omarmd.
Benny_Weisz zegt
@por100:
Een volkslied is een volkslied….die hoor je te zingen zoals het hoort, in de maat dus. Omdat die achterlijke Amerikanen het anders doen wilt niet zeggen dat we dat hier ook moeten doorslikken.
Gaan ze volgend jaar het Wilhelmus laten zingen door Snollebollekes terwijl we met z’n allen van links naar rechts staan te hossen?
mashell zegt
Eigenlijk vind ik eerder dat de discussie zou moeten zijn over “wat heeft een volkslied bij een sportwedstrijd te zoeken?”. Naar mijn mening misplaatst nationalisme en daarmee ongewenste politiek.
Het conservatieve smaldeel (was het maar een smaldeel…) van de bevolking begint te koken als er ergens iemand knielt voor BLM of er ergens een regenboogvlak wappert bij de sport want dat is politiek (eigenlijk helemaal niet politiek maar maatschappelijk omdat we de gelijke rechten al lang in de wet hebben vastgelegd). Zing het volkslied helemaal niet of als het dan echt moet maak het een beetje leuk zoals Davina deed maar ga het vooral niet als zo serieus zingen als op 4 mei.
ericd zegt
Fraai. Kan bijna niet mooier. Alleen… “Duitse Vloed”??
Johanneke zegt
Hoe is red bull vandaag de constructeurstitelboi. Ham en bot pakken 18+15+1=34, ver en per pakken 25+4=29. Ik heb al heel wat Leffe blond op, maar heh.
berlinetta zegt
@Johanneke: Als ik jou was, zou ik stoppen met typen en lekker verder drinken maat!
Johanneke zegt
Kijk misschien mis ik iets hoor, maar in mijn veronderstelling zijn er 4 podiumplaatsen. Nummers 1 t/m 3 in de race, en de constructeur die de meeste punten heeft behaald. Dan verwacht ik Verstappen, Hamilton, Bottas en een persoon van Mercedes, want ja, 34 punten voor Mercedes, 29 punten voor RB. Echter, ik zag iemand van RB op het podium naast VER, HAM, en BOT. Toen de telefoon gepakt, herhaling bekeken, en jawel, die 4 stonden er. Als ik iets mis, en iets fout had, of niet wist, kan je dat laten weten. Want dan ben ik erg benieuwd wat ik heb gemist. Weet ik dat voor de volgende keer. Ik en mijn 2 vrienden snapten het in ieder geval niet! Wel leuke middag gehad hoor.
gwnbmw zegt
@Johanneke: het is nooit de constructeur die de meeste punten heeft behaald, gewoon altijd die van de race winnaar. Neem nog een lekker leffe blondje…
sportabgasanlage zegt
@johanneke de constructeur van de racewinnaar is ook de winnende constructeur en mag naar ’t podium. Dat is al heul lang zo.
Johanneke zegt
@berlinetta @gwnbmw ik heb serieus al jaren gedacht dat het de constructeur met de meeste punten die dag was. Lijkt mij persoonlijk ook veel logischer dan gewoon de racewinnaar. Maar hey, weer wat geleerd. Weet ik dat voor in het gevolg. Kan je vet high and mighty doen van, eeuh doe nog maar 1 sukkel, maar je kan ook normaal doen zoals @sportabgasanlage en mij vertellen waar ik fout zat. Dank daarvoor.
okdoei zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
jelmer zegt
Gast, doe even aardig. Dit is totaal onnodig en ongepast.
jeroen83 zegt
@Johanneke: Er mag iemand mee het podium op van degene die de race gewonnen heeft. Is zo ver ik weet altijd al zo geweest en volg het al vrij lang. Constructeurskampioenshap heeft hier niks mee te maken, dat is vooral voor het verdelen van de knikkers richting de teams na het seizoen.
jeffrey7985 zegt
@Johanneke: De constructeur beker gaat altijd naar de winnende auto, niet naar de leider in het wk.
sportabgasanlage zegt
@jeffrey7985
@johanneke dacht dat de constructeur met de meeste punten in de wedstrijd naar het podium mocht, wat niet eens een heel gek idee is eerlijk gezegd.
pomoek zegt
@johannek: is inderdaad al jaren zo als het is. Maar ik vind eerlijk gezegd dat je wel een punt hebt.
lekkerlinksrijden zegt
Zoals verwacht, vrij saai. Op naar volgende week in Italia
Robert zegt
Nog nooit was ik blijer met zo’n saaie race. En een vrijwel incidenloze race. Want had Mercedes bijvoorbeeld onder een safetycar naar binnen had gekund, was de uitslag mogelijk de andere kant op gekanteld.
En dan Perez alsnog vanuit de pitstraat naar P8. Dan ben je toch ook geen pannenkoek, hè. Terecht driver of the Day.
royaledeluxe zegt
Had ie dat accefiteje met Mazespin niet gehad in het begin van de race waardoor hij extra binnen is gekomen voor nieuwe banden dan had hij zeker hoger op de ranglijst gestaan. Iets te gretig in het begin heeft hem toch weer die belangrijke extra plaatsen gekost.
Ik ben geen NL’er maar de echte driver of the day was toch wel echt Max Verstappen!
ouwedibbes83 zegt
@royaledeluxe: die harde banden die hij na ronde 7 al ging wisselen, dat was zeker erg zonde. Dat wiel blokkeerde voor mijn gevoel ook wel heel erg lang, soms laten ze heel kort de rem los om t blokkeren te stoppen.
berlinetta zegt
Mooi om te zien dat Max het geflikt heeft. Had geen beter weekend kunnen zijn. De race zelf vond ik ietwat saai, maar het was wel een mooie baan om te zien. Op naar volgend jaar!
r525 zegt
Dit wordt door de hele wereld bekeken, wat een historische dag, over de hele wereld zijn deze Nederlandse fans bekend..
Ze kwamen weer superlatieven te kort hoor, Nederlanders waren nog net geen übermenschen.
toniominestrone zegt
Wie legt Olav nog een keer uit dat je alleen 1 punt krijgt voor de snelste ronde wanneer je in de top 10 finisht.
Edge zegt
Waarom? Olav had dat prima door tijdens de race.
toniominestrone zegt
@Edge: vandaar dat hij Perez naar binnen wilde hebben voor een pitstop toen deze op de 8e positie lag met maar 4 seconden voorsprong op nummer 10!
quincy zegt
Dat is dan niet om het extra puntje te pakken, maar om HAM of BOT daar vanaf te houden. Maar dat is puur bekeken op het rijders kampioenschap, terwijl ik vermoed dat Red Bull constructeurs kampioenschap belangrijker vindt. En dan is een 8 positie beter dan de snelste ronde buiten de top 10.
mashell zegt
Dit soort overwegingen geven mooi aan waarom er geen punten voor snelste rondes zouden moeten zijn. Als je die al wilt belonen maak er een kwalificatie bonus van, bij de volgende race mag je een plekje verder naar voren starten.
sportabgasanlage zegt
Waar heb jij ’t over? Olav legde dat zelfs nog uit tijdens te race. Volgens mij zoek je naar spijkers op laag water.
tmenges zegt
Weinig actie voor de neutrale kijker maar wat een geweldige sfeerbeelden en wat een topprestatie van verstappen en team
Allroundnoise zegt
Yes yes yes!!
Charles Taycan 4S zegt
Proficiat Max! Top!👍😉
thearchitect zegt
Plaatsvervangende schaamte bij het Nederlandse volkslied. Zullen wie de cringe momenten lekker aan de Amerikanen overlaten? Ook mooi: Max die niet meegaat in het gehos van de vaderlandse verslaggeving en volgens mij na de podium ceremonie al met zijn hoofd in Monza zat
sportabgasanlage zegt
Zangeres Davina Michelle is een van de beste zangeressen van Nederland. Ze zong over ’t algemeen loepzuiver. Haar stemgeluid is wel apart en dat kan je smaak niet zijn, net als haar muziek je smaak niet hoeft te zijn, maar ik vond ’t absoluut geen “cringe” moment. Ze deed ’t keurig. Helaas hebben we wel gewoon een verschrikkelijk volkslied, maar daar kan zij niks aan doen.
quincy zegt
Ik zou liever iemand horen die het echt zingt, in plaats van dat gegil. Maar dat zal dan smaak zijn inderdaad. Als je er niet voor wilt betalen, zal de keuze ook wel minder zijn :-P
padoempats zegt
Liever helemaal niemand die staat te zingen, zoals bij alle andere gp’s
ericd zegt
Als team staat Mercedes nu weer numero uno, met 12 punten voorsprong. Lekker volgende week al Monza.
VeniVidiVici zegt
Race was beetje saai, maar voor de rest… WAT een sprookje! Als chauvinist en F1 liefhebber ben ik echt wel trots! Wauw gewoon… Wauw! Op naar Monza… 💪🏼
fastforward zegt
De mythe dat er op Zandvoort niet kan worden ingehaald is busted. En Bottas gaat weg bij Mercedes.
Homer55 zegt
Prachtig publiek.
Gulli zegt
Ik vond het helemaal geen saaie race. Er gebeurde genoeg! Vanwege het krappe karakter en de kombochten moesten de rijders creatief worden en eens wat geks proberen om er voorbij te komen en dat deden ze dan ook.
flyerbunch zegt
Fantastische race van Max, nr1 op het podium en in het kampioenschap! Nu hopen dat hij dit kan doorzetten in de volgende races. Ps: dat Bottas die zin te horen kreeg: ‘This is for the win’ dat sloeg niet op geweldige vent Bottas zelf, maar op Hamiton die door die teamorders met z’n mediums kon aansluiten door het oponthoud van Bottas. Wel lachen dat Bottas toch nog ff de snelste ronde aflegde en Mercedes hem moest afstoppen!
padoempats zegt
Hamilton sloot niet aan door oponthoud van Bottas. Hamilton zat al pal achter max voordat die bij Bottas in de buurt was. Bottas kon dus eigenlijk niks meer betekenen
ouwedibbes83 zegt
@padoempats: en voor mijn gevoel heeft LH44 met die poging om bij MV33 aan te sluiten, veel van zijn banden gevraagd. Er waren anderen die wel zoveel rondjes uit de Mediums konden “wringen”, maar dat was voor de MB niet haalbaar op Lewis zijn tempo. Dus was er de noodzaak om nog een keer naar binnen te gaan, wat z’n kansen op P1 toch wel beperkte. Een safety car situatie zou hem heel erg hebben geholpen.
padoempats zegt
Max heeft steeds gewoon reageert op Lewis als die naar binnenging. Gewoon altijd zorgen dat je ervoor blijft dus, dan was er niks aan de hand. Punt blijft, Bottas kon helemaal niks, ook al zou die max hebben opgehouden, zou lewis net zo goed zijn opgehouden achter max. Dus ten eerste, lewis sloot niet aan door oponthoudt (hij zat er al eerder achter). Mocht bottas max wel hebben opgehouden, zou die lewis ook ophouden.
toniominestrone zegt
Perez man van de dag, laat me niet lachen, wat een afgang!
pomoek zegt
Waarom Perez driver of the day? Omdat hij met een RB een paar plaatsjes is opgeschoven? Verstappen was voor mij echt de driver of the day. Voor het eerst ook dat Hamilton echt wat respect liet zijn voor Verstappen. Het rijden van je thuisgp met 70.000 gekkies naast de baan die alleen maar tevreden zijn als je wint en het dan ook nog doen is echt knap. En dat kon Hamilton zeker waarderen, die weet hoe moeilijk dat is en hoe weinig er zijn die dat echt voor elkaar krijgen.
Verstappen is nu de coureur met de meeste grandprix’s op zijn naam zonder kampioen te worden, hij is sir Stirling Moss voorbij.
Hopelijk blijft dat niet zo.
JanJansen zegt
Hebben jullie Ham ook Verstappen zien waterboarden met de champagne?
Hij was echt aan het happen naar adem achter dat masker.
baardmijt zegt
@janjansen: Ik was inderdaad al op de ‘BREEK!!!! Max Emilian mist Monza door aspiratiepneumonie!!!!’ aan het wachten.
550maranello zegt
Voor mij was het 37 jaar geleden voor het laatst dat ik bij de (een na laatste) GP van Zandvoort was. Toen als ventje, zag ik Huub Rothengatter rijden, die zijn Spirit voor de gelegenheid oranje had gespoten. Hij reed een soort ererondje voorafgaand aan de race. Heel bijzonder. De auto klonk rauw kan ik me herinneren. Hij viel kansloos uit en het duurde héél lang voordat een Nederlander wel succesvol op Zandvoort zou zijn. Dankzij de prins, een aantal captains of Industry en dankzij een uitzonderlijke coureur, een van de beste ter wereld, misschien wel de allerbeste, werd er vandaag historie geschreven op Zandvoort. Wat een geluk!
bpc zegt
Aan zijn brandvrije broek? Mag het hopen, zo vroeg in de race vuurvatten tot aan zijn (onder)broek(piloten dragen immers geen andere broek tijdens de race) zo niet bevorderlijk zijn voor het kampioenschap… Gelukkig blijft die overal wel brandwerend