Maakt de honingdas zijn perfecte weekend in stijl af?
Dé racedag van het jaar is weer aangebroken. De Grand Prix van Monaco en de Indy 500 op één en dezelfde dag, wat wil je nog meer. Tenminste, vooral in naam zijn deze twee pijlers onder de Triple Crown zo’n beetje de hoofdprijzen van het autosport-jaar. Qua funfactor zijn andere races niet zelden beter, tenzij iemand de plomp inrijdt. Desalniettemin blijft de magie van Monaco de glitterati van de wereld aantrekken. Dit jaar hebben onder andere Tom Brady en Dwyane Wade de grote plas overgestoken om het spektakel eens van dichtbij te begluren. Krijgen ze een race voorgeschoteld waardoor ze nog eens terugkomen, of rijdt het veld vandaag als een tsjoeke-train naar de vlag?
Start
Onder ietwat grauwere omstandigheden dan in de voorgaande dagen gaat de race van start. Dit is het eerste hartslag-momentje voor Ricciardo. De Ozzie heeft na zijn pole position in de kwalificatie van gisteren al een hand op de trofee, maar weet als geen ander dat de tweede hand daar pas bijkomt als de vlag valt. Goede start, goede pitstop, de auto heelhouden, het klinkt simpel, maar de realiteit is anders. In 2016 deed RIC zelf immers ook alles goed, maar gooide het team zijn overwinning weg in de pits. Het is slechts een van de vele ‘zekere overwinningen’ in het Prinsdom die verdampten in een momentje van onachtzaamheid of witte rook.
Enfin, het eerste deel van de missie van ‘pole naar pool’ (het zwembad in het Red Bull Energy Station) gaat in ieder geval volgens plan voor de honingdas. Hij komt prima weg en zijn eerste positie komt geen enkel moment in gevaar. Eigenlijk komt het hele veld zo’n beetje in dezelfde volgorde door als waarin ze de race begonnen. Alleen Max wint direct wat plaatsen ten kosten van de twee Haas-bolides.
Sowieso laat de Nederlander zich voorlopig van zijn goede kant zien. Al snel ligt hij op de veertiende plaats, hoewel hij daarbij ook wat geholpen wordt door het feit dat het bij Williams helemaal fout gaat. Het succes-team van weleer helpt eerst de race van Sirotkin om zeep, door te lang door te werken aan de auto voor de start. Het krijgt hiervoor een ouderwetse stop-and-go penalty gepresenteerd door de wedstrijdleiding. Jammer, want de Rus was best lekker bezig dit weekend. Vervolgens rijdt Stroll ook nog zijn voorvleugel kapot op de achterkant van Ericsson. Puik wark!
Aan de scherpere kant van het veld opent Hamilton het pitstopbal al erg vroeg. De levensduur van de hypersofts werd al niet heel positief ingeschat en met deze iets lagere temperaturen gaan ze waarschijnlijk nog sneller stuk, immers glijden de auto’s meer. Hamilton heeft het nadeel dat hij naar een gebruikte set ultrasofts moet, daar hij geen nieuwe sets meer heeft, maar hij komt wel in een mooi gaatje weer de baan op.
Ferrari laat zich echter niet gek maken en laat haar beide coureurs voorlopig nog even doorrijden. Pas enkele ronden later komt Vettel binnen. De Duitser blijft zijn titelrivaal makkelijk voor. Teamgenoot Raikkonen komt een ronde later de pits opzoeken en ritst op de vierde plaats weer de supersnelle file in.
Mid Race
Na de pitstops voor de mannen op de hypersofts, komt de race een beetje tot rust. Max is intussen aanbeland op de tiende plaats, maar klaagt over zijn auto. Een technisch probleempje en versleten banden breken hem op. Het team zegt hem echter dat alles in orde komt. Of datzelfde ook geldt voor teamgenoot Ricciardo is echter de grote vraag. Want…DRAMA VOOR RED BULL!!1!
Ricciardo meldt over de radio dat hij power verliest. Vettel zit al in zijn staart. Een hoofdschuddende Helmut Marko in de pitbox doet het ergste vermoeden, doch voorlopig houdt de honingdas stand tegen de winnaar van vorig jaar. Een ding is zeker: wil de Ozzie de race winnen, zal hij er nu voor moeten vechten. Het geluk voor RIC is dat HAM momenteel redelijk traag onderweg is op zijn tweede set banden. De Brit haat de ultrasofts met passie en houdt nu zichtbaar Raikkonen en Bottas op. Interessant hieraan is dat de tweede Fin in dit rijtje op de hardere supersofts rijdt. Achter Bottas zit een gat van twinitig seconden naar Gasly, maar die rijdt momenteel wél sneller rond dan DR3 aan de leiding van de race. Wordt het dan toch weer zo’n gekke race waarbij iedereen op het laatst een kans krijgt?
Hamilton overweegt zijn paarse banden aan de kant te schuiven, maar zijn team is bang dat hij dan ver terugvalt. Bovendien wint Hamilton door de bizarre situatie vooraan het veld ondanks zijn trage tempo tijd op de leiders. Even later sluit Hamilton inderdaad aan bij de voorste twee, wat tot een soort besluitenloosheid lijkt te leiden. Langzaam maar zeker sluit de window om te stoppen hierdoor, want Hulkenberg komt vanaf plaats zes ronde na ronde dichterbij, ondanks dat hij nog helemaal niet gestopt is op zijn ultrasofts.
In ronde 48 komt Verstappen naar binnen voor zijn stop. Max Emilian gaat naar de hypersoft banden omdat…hij niks anders meer heeft. Red Bull had vol ingezet op het scenario dat ze de race van voren konden beginnen, dus breekt Max’ faux pas van gisteren hem nu nog een keer op. Met dertig ronden te gaan zal hij vrijwel zeker nog een keer moeten stoppen voor het einde van de race. Nou ja, ronderecordje pakken dan maar.
Ongeveer twee nanoseconden nadat collega @willeme opmerkt dat we nog geen Safetycar gehad hebben en iedereen nog rijdt, valt -wie anders dan- Fernando Alonso uit met technische problemen. Had ‘ie dus toch weer beter naar Indianapolis kunnen gaan om die 500 te pakken. Drie andere bolides met Renault-motoren rijden ondertussen vlak achterelkaar, te weten Sainz, Hulkenberg en Verstappen. Sainz laat de net gestopte Hulkenberg als een goede teamgenoot passeren, maar gaat vervolgens een keihard gevecht aan met zijn voormalig teamgenoot Verstappen. Eerst verdedigt Sainz zich door de chicane af te snijden, vervolgens haalt Verstappen in door hetzelfde te doen. Maar even afwachten wat de wedstrijdleiding hiervan vindt. In de tussentijd zet Max in ieder geval vast de hierboven aangekondigde snelste raceronde neer.
Finish
Toen we hoorden over Ricciardo’s problemen hadden we even de hoop om aan het eind van de race een nerveus treintje vooraan het veld te zien, waarbij iedereen tegelijkertijd zowel voor als achteruit moest kijken. Op zijn minst hadden we een strijd tussen Daniel en Sebbie verwacht zoals tussen Ayrton en Nigel in 1992. Senna hield destijds met kunst en vliegwerk de veel snellere Williams van de British Lion achter zich. Maar helaas, de eerste vijf coureurs lijken vastbesloten er de gevreesde optocht van te maken en volgen elkaar op gepaste afstand.
Achter het eerste kwintet wordt er wel nog volop gestreden. Sterker nog, Ocon, Gasly, Hulkenberg en Verstappen zijn bijna aangesloten bij Bottas. Ook om het laatste puntje wordt nog flink geknokt. Thuisheld Charles Leclerc heeft er wel trek in een puntje te sprokkelen in zijn eerste Monegaskische Grand Prix, maar moet dan onder andere Brendon Hartley voorbij. Het gaat fout: een voorrem van Charles begeeft het bij het aanremmen voor de chicane na de tunnel en de Monegask ramt zijn Sauber vol in de Toro Rosso van zijn voorganger. Dat roept de vraag op: komt er een Safetycar?
De wedstrijdleiding besluit dit Daniel Ricciardo niet aan te doen, maar opteert voor een Virtual Safetycar. Dit helpt de Ozzie uiteindelijk alleen maar, want Vettel verliest op een of andere manier een paar seconden in deze fase. Ricciardo pakt zodoende zijn tweede overwinning van het jaar en het is tevens de tweede victorie die Verstappen door de vingers glipt. Wat als hij tweede was geweest en Ricciardo zijn probleem had gekregen? De kans is groot dat ze de Nederlander hadden laten gaan. Maar goed, er resteert niks meer dan de negende plaats. Het goede nieuws is dat Max de RB14, los van het gebakkelei met Sainz, in ieder geval zonder problemen naar de finish heeft gebracht. Franse frenemies Ocon en Gasly zullen blij zijn met de plaatsen zes en zeven, evenals Renault met een dubbele puntenscore.
De volledige uitslag
1. Ricciardo
2. Vettel
3. Hamilton
4. Raikkonen
5. Bottas
6. Ocon
7. Gasly
8. Hulkenberg
9. Verstappen
10. Sainz
11. Ericsson
12. Perez
13. Magnussen
14. Vandoorne
15. Grosjean
16. Sirotkin
17. Stroll
DNF
Hartley
Leclerc
Alonso
Gulli zegt
Ik neem mijn hoed af voor Ricciardo, wat heeft die kerel gestreden! En Vettel moet het ook moeilijk hebben gehad, wetende dat Ricciardo in de moeilijkheden zat maar er niet langs kunnen.
Gasly heeft een geweldige race gereden door zo hoog te eindigen! Mijn driver of the day.
En Max. Gisteren was ik kritisch, sceptisch zelfs, maar hij heeft een mooie race laten zien. Eerlijk is eerlijk. Net op het randje in de chicane maar hij kreeg hem er net langs.
Ik heb me best vermaakt vanmiddag!
melkkoe zegt
@gulli: Ricardo heeft niet hoeven strijden.
Vettel heeft geen enkele poging gedaan om hem voorbij te komen.
wif1 zegt
@melkkoe: Ik vind de vergelijking tussen Schumacher in Barcelona 1995 en Riciardo nu ook behoorlijk krom; Schumacher zat vast in 1 versnelling, namelijk de vijfde, Riciardo mocht alleen de 7e versnelling niet gebruiken.
545e60 zegt
@wif1: Hij miste 2 versnellingen, niet 1.
wif1 zegt
@545e60: Hij had nog een behoorlijke topsnelheid over en om de vergelijking met Schumacher te maken is belachelijk
545e60 zegt
@wif1: Daar heb ik het toch helemaal niet over. Jij zegt zegt dat hij 1 versnelling miste, ik geef alleen aan dat dat er 2 waren. Heb geen woord gezegd over Shumi.
MaartenD zegt
@545e60: waarvan de 8e in Monaco niet gebruikt wordt dus eigenlijk maar 1
545e60 zegt
@maarten020: weet je zeker dat het de 8e versnelling was? Kan toch ook 1 en 2 zijn bijv?
rhellema zegt
@545e60: check de onboard beelden van Ricciardo maar, kwam nergens boven de 6e versnelling. Dus 7 en 8 deden niet mee.
henk_he zegt
@melkkoe: wat heeft iedereen toch moeite met zijn achternaam. Hij heet RIC-CI-ARDO
Gulli zegt
@melkkoe: voor iemand met een niet 100% functionerende auto heeft ie best lekker gewerkt
rhellema zegt
@melkkoe: precies, naar Ricciardo is er nul strijd geweest, hij heeft deze met 2 vingers in de neus kunnen rijden. Ik gun het hem van harte
joortje2 zegt
@rhellema: denk dat als je ineens 25% van je power verliest je het alles behalve met 2 vingers in je neus kan uitrijden.
rhellema zegt
@joortje2: ik denk dat als Ricciardo 25% van zijn vermogen kwijt was Vettel met 2 vingers in de neus voorbij was gereden.
joortje2 zegt
@rhellema: blijkbaar is dit niet het geval geweest(volgens het team!)
rhellema zegt
@joortje2: tja, het team vergeleek dit ook met Schumacher in Spanje, dus ik denk dat het 2,5% minder vermogen was.
willeme zegt
@rhellema:
Ricciardo heeft een meesterlijke prestatie geleverd.
Volgens het team verloor hij ongeveer 20-25% van het vermogen, maar dat is nog niet alles. Er is meer waarom Ricciardo geweldig was vandaag.
Omdat de MGU-K uitviel en het vermogen lager was, lag zijn topsnelheid op de rechte stukken veel lager. Op start-finish ging hij maximaal 250, Vettel ging dik 20 km/u harder.
Omdat de MGU-K niet werkte, kon hij ook niet afremmen op de elektromotor. Hierdoor moest Ricciardo veel harder zijn eigen remmen (en voorbanden) belasten.
Omdat hij niet kon afremmen op de motor, moest hij zijn rembalans enorm aanpassen. Volgens Rosberg was het wel mogelijk, maar extreem moeilijk. Voor een paar ronden kon het wel volgens hem, maar de kans op een fout is enorm (omdat Monaco zo hobbelig is).
De snelheid was weliswaar afgenomen, maar het verbruik nam juist enorm toe. Dat moest Ricciardo goed managen, want je kan niet met een lege tank zitten.
Alles bij elkaar opgeteld vind ik het echt knap dat hij van ronde 18 tot het einde het heeft volgehouden. Natuurlijk, dit kon alleen op Monaco. Maar het blijft een topprestatie!
rhellema zegt
@willeme: oh maar ik zeg ook niet dat het geen prestatie is, ik zeg alleen maar dat er geen druk van achter is geweest op hem. In dat opzicht kon hij met 2 vingers in de neus de race uitrijden. Het lijkt er een beetje op dat Vettel een soort damage control heeft uitgevoerd vandaag. Als er werkelijk, zoals het team beweert , 20 tot 25% van het vermogen weg was dan had Vettel er makkelijker naar toe kunnen rijden. Kijk bijvoorbeeld eens naar Verstappen zijn inhalen gedurende de eerste rondes. Tussen hem en de auto’s die hij in moest halen zit echt geen 20% vermogensverschil en natuurlijk kan je zeggen dat hij een betere wegligging heeft maar het gemak waarmee hij naar zijn opponenten reed is toch wel een aanzienlijk verschil. Als er werkelijk zoveel mankeerde aan de auto van Ricciardo dan heeft Vettel gewoon niet gereden zoals hij hoort te rijden. In mijn ogen heeft hij dan alleen maar gevolgd en niet een race gereden.
willeme zegt
@rhellema: Klopt! Vettel had erg veel last van versleten banden. Na de VSC verremde hij zich een paar, omdat hij gewoonweg geen grip meer had. Hij gleed alle kanten op. Ook bij Ferrari hebben ze zitten rekenen, natuurlijk. Als hij gepusht had (met iets betere banden), dan kon hij er wel voorbij. De Red Bull accelereert beter uit bochten (juist met minder vermogen misschien wel zo prettig) en daar pakte Ricciardo een paar meters op Vettel. Maar Vettel heeft niet aangezet. Ricciardo is geen bedreiging in het kampioenschap en een P2 had ‘ie van te voren voor getekend. Desondanks een topprestatie van Ricciardo. Ook zonder Vettel in zijn achterkant had ie het druk genoeg om dat ding over de streep te trekken.
Betreft de inhaalacties van Verstappen, daar zaten een paar mooie acties tussen. Laten we wel eerlijk zijn, Verstappen had de beste auto van het veld en hij is ook een van de beste coureurs. Dus op zich wel logisch dat ‘ie er een paar voorbij kon.
rhellema zegt
@willeme: dat het een prestatie was van Ricciardo ben ik ook absoluut met je eens. Maar mijn punt was meer dat Vettel geen druk leverde en dat Ricciardo daardoor ook de tijd had om op die manier en op dat circuit met de auto om te gaan zoals hij dat vanmiddag gedaan heeft. En laat ik ook voorop stellen dat ik het Ricciardo van harte gun als je kijkt hoe hij dit gehele weekend gereden heeft. Dat Verstappen zijn inhaalskills aan moest spreken heeft hij puur aan zichzelf te danken maar hij heeft daarbij ook laten zien dat je wel degelijk in kan halen op Monaco.
Maar goed, ik ga mijn Iron Maiden concert uitzetten en mijn mandje opzoeken. Slaap lekker en wellicht tot morgen. ??
Jochempie zegt
Heerlijk gereden van Daniel. Max, ook een nette inhaalrace gezien het circuit en de bloedsnelle omstandigheden. Toch punten!
potver7 zegt
@Jochempie: Bloedsnel? ’t Is veruit de langzaamste race van ’t seizoen hoor….
pa045 zegt
@potver7: maar jij rijd daar echt niet sneller..
rob5nismo zegt
1 van de weinige mooie races in Monaco
davids zegt
Ik had niet verwacht dat Max uit de vangrail zou blijven, maar hij heeft wel weer laten zien dat hij kan inhalen! Hij reed ook een stuk beheerster naar mijn idee.
En een geweldig resultaat van Ricciardo! Verdiende overwinning ?
mout zegt
Voor een Monaco was het wel een toffe race, zeg! Helaas heb ik het eerste stuk vd race gemist. Daar moet ook best wat actie hebben gezeten.
Mooi RB dagje.
Gulli zegt
@mout: ondanks dat ik wel voor de buis heb gezeten heb ik ook een hoop gemist. Dat kwam omdat RTL vond dat ronde 3 t/m 9 best wel overgeslagen konden worden ten faveure van Opel, Krombacher, BWT, Nogeenbiermerk, Skittles, Twix, M&M’s, Nogeenbiermerk 2, een verzekeraar en het feit dat ze een Mustang verloten. Laten er in die 6 ronden nou net 5 inhaalacties van Max gezeten hebben ?
lincoln zegt
@gulli:
conclusie ..
Max had makkelijk kunnen winnen als je helemaal niet gekeken had ..
Gulli zegt
@lincoln: volgende keer zal ik weer gewoon op dames beachvolleybal afstemmen. Kan Max helemaal losgaan
desjonnies zegt
@gulli:
Raad ‘es wie die Muustang heeft gewonnen??????????
Gulli zegt
@desjonnies: @WouterH?
Gulli zegt
@gulli: -H?
viezefreddyw zegt
9 van de 10 keer vind ik Monaco niets aan om naar te kijken maar deze race vond ik best interessant. Mede door Ricciardo bleef ik kijken en wat verdient hij deze overwinning. Echt heel erg knap om hem te winnen met een motorisch (?) probleem. Wel was ik verbaasd dat Vettel maar niet dichtbij genoeg kwam om een poging te wagen.
Verder zijn er nog aardig wat coureurs die goed hebben gereden. Ik noem een Ocon, een Gasly en eigenlijk ook een Verstappen. Puike inhaalacties heb ik van Verstappen gezien en netjes in de punten gereden. Gasly heeft zich echt goed neergezet deze week. Knap in een Toro Rosso! Best een interessante race heb ik gezien.
viezefreddyw zegt
@viezefreddyw: Blijf ik een mooie vrouw vinden hè, die Charlene.
desjonnies zegt
@viezefreddyw:
Kind is diep, diep ogelukkig.
Dat straalt er vanaf.
viezefreddyw zegt
@desjonnies: Net als het ‘slokje’ champagne dat ze nam.
Gulli zegt
@viezefreddyw: haha, alleen al hoe ze reageerde toen manlief een slokje nam. Nou zeg! Mallerd!! Hoei! En daarna door de peer pressure idd dat ding maar ff lafjes aan de mond zetten. Is niet heel gek dat die nog geen kinderen hebben, als ze altijd zo moeilijk is!?
bassx zegt
@gulli: Hebben toch een tweeling?
joortje2 zegt
@viezefreddyw: ja dat doet noemand anders zo!
joortje2 zegt
@viezefreddyw: vond vooral max leuk die inhaalacties… voorin gebeurde er niet veel! Uiteraard daniel super overwinning!
pomoek zegt
Leuk dat Ricciardo heeft gewonnen, de tofste coureur in de F1. Maar Vettel, kom op, niet één inhaalpoging? Slappe koffie zeg….
fiscaal zegt
@pomoek: inderdaad. Dat viel mij nou ook tegen.
Gulli zegt
@pomoek: ik ben bang dat die uiteindelijk blijer was met een plekje vóór Hamilton dan dat hij risico zou nemen voor plek 1. Beetje jammer idd. Wat was het ook alweer? Als je niet gaat voor de eerste plek, ben je dan nog wel aan het racen?
melkkoe zegt
@pomoek: inderdaad kansloos. Zeker van een duitser had ik nog wel een poging verwacht in de laatste minuten
Rick-dos zegt
Tsja, ik denk dat Max vandaag weer wat goed gemaakt heeft. Prima inhaalactie op Sainz. Bazen vonden blijkbaar p9 genoeg. Begrijpelijke maar lullige opmerking die ze over de radio maakte.
Ricciardo fantastische race.
Maar ligt het aan mij of lijkt Horner net wat happier als Ricciardo wint of hoger eindigt dan Verstappen dan als Verstappen dat doet bij Ricciardo? Heb al een hele tijd het idee dat Horner wat meer fan is van Ricciardo dan van Verstappen.
henk_he zegt
@Rick-dos: RIC is op dit moment ook gewoon de meest stabiele factor en dus veilige investering. Dan is het gedrag van Horner wel logisch toch?
Rick-dos zegt
@henk_he: Het is niet alleen dit seizoen maar ook voorgaande. Naar mijn idee is hij wat uitbundiger als Ricciardo een goede prestatie neerzet dan bij Verstappen.
MaartenD zegt
@Rick-dos: jij ziet spoken. Bovendien heeft Ricciardo een aflopend contract en Horner is een slimme teambaas dus lekker pamperen
Gulli zegt
@Rick-dos: ik heb het idee dat Verstappen al die tijd een beetje vogelvrij is geweest en dat hij daarmee vaak punten pakte was mooi. Maar Ricciardo is degene die het echt moet doen voor het team, dat is tot nu toe de echte investering geweest (en gebleken). Ik denk dan ook dat dit het laatste seizoen is waarin Max nog mag stunten, daarna moet het serieus worden. Je hoorde ze al over de radio dat hij het clean moest houden achter Gasly en de Hulk.
Rick-dos zegt
@gulli: Wat op zich niet slecht zou zijn. We vergeten immers dat die jongen nog maar 20 is. 17 of 18 toen hij instapte. Misschien hadden ze ingecalculeerd dat hij nog een groei spurt moet maken en dus wat meer ruimte kreeg maar die jongen is alle verwachtingen voorbij gegaan en zit ver boven de leercurve die ze misschien in gedachte hadden.
Vorig jaar heeft hij met al die tegenslagen zich heel erg volwassen opgesteld. Zich niet uit het veld laten slaan en toch nog mooie resultaten neergezet.
jaapiyo zegt
@rick-dos: als het al zo is wordt het ruimschoots gecompenseerd door Helmut.
Rick-dos zegt
@jaapiyo: Dat is niet zozeer het punt. Het kan een teken zijn hoe de verhoudingen in het team liggen. Het kan zomaar zo zijn dat er twee kampen zijn in het team. Kamp Horner/Ricciardo en kamp Marko/Verstappen. Dat hoeft geen probleem te zijn. Sterker nog dat kan weleens heel goed zijn voor het team om beide coureurs tevreden te houden.
bassx zegt
@rick-dos: Volgens Sky (Brundle) kreeg Verstappen een waarschuwing van de Stewards voor de inhaalactie op Sainz, dit bericht werd even doorgegeven aan Max dat hij dit niet nog een keer moest doen.
Rick-dos zegt
@bassx: Ah oke.
aapuitdemouw zegt
@bassx: onzin. Officieel zou Sainz bij de eerste actie de plek aan Max hebben moeten geven. Maar dat hebben ze Sainz niet eens kunnen vertellen omdat Max er al voorbij was de ronde erna. Max was al voorbij Sainz toen hij de bocht iets korter nam. Wat overigens ook volledig legitiem was, want linkerachterwiel zat gewoon op de kerb aan de track zijde.
pomoek zegt
@rick-dos: ik kan me 100% voorstellen dat Ricciardo een prima verhouding heeft met Hornet. Het is volgens mij, by far, de coureur met de leukste persoonlijkheid op de grid. Daarbij vergeleken is Verstappen een saaie droogstoppel.
Rick-dos zegt
@pomoek: Typische Nederlander dus. Wellicht wel het verschil tussen het norse en stugge Germaanse en de wat meer vrije geest van het Angelsaksische. Daarom dat Verstappen bij Marko beter ligt en Ricciardo bij Horner.
Als je er wat langer over nadenkt…
Eerst had je Vettel en Webber, toen Vettel en Ricciardo en nu Verstappen en Ricciardo…het zal toch niet waar zijn? ?
pomoek zegt
@pomoek: Hornet is natuurlijk oom Christian.
Silverarrow zegt
Petje af voor Pierre Gasly, wat een race heeft hij gereden. Ricciardo naar Ferrari en Gasly snel in een Red Bull zetten.
drdrift zegt
@silverarrow: owee als jij ooit nog juicht voor max! Vanaf nu een echte Gasly fan blijven!
Silverarrow zegt
@drdrift: Even goed lezen en dan zul je zien dat er geen kwaad woord over Max staat. Max heeft gewoon een prima race gereden. Snel weer terug naar de ballenbak met je owee.
Silverarrow zegt
@silverarrow: Sterker nog, persoonlijk vind ik het jammer dat hij het niet toch even geprobeerd heeft bij Hulkenburg. Iets dat hij normaal gesproken wel zou hebben gedaan.
drdrift zegt
@silverarrow: nee max uit de red bull, gasly erin, jij grote trouwe objectieve max fan ?
Silverarrow zegt
@drdrift: Om met de woorden van Louis van Gaal ye spreken: Ben jij jou zo dom? Ben ik niet begonnen met te zeggen “Ricciardo naar Ferrari…”? Lezen, drdrift, lezen…
Silverarrow zegt
@silverarrow: *te, *nou
drdrift zegt
@silverarrow: ah jij wilt verstappen en gasly in de RB? Saved by the bell
lincoln zegt
@silverarrow:
nee nee .. niet eromheen lullen ..
jij bent een Gasly lover en een Verstappen hater ..
vanaf NU ..
Silverarrow zegt
@lincoln: Ok, ik geef ’t toe. M’n echte naam is ook Sjakie Stadnieuw.
drdrift zegt
@silverarrow: had ik je toch door! Je moet de politiek in, bijlegger
toyotafortuner zegt
Gelukkig bleef alles in t voordeel van Ric, ondanks dat ie snelheid te kort kwam. En max, lekker teruggekomen van achter. Een nette 9de plek. Goed bezig allebei!
Donstil zegt
Verstappen niet met hoofdletters dit keer :P.
Vind ik toch sneu voor die knul. Eindigt hij hoog gebeurd dat wel, doet hij zijn best maar eindigt hij wat lager ineens niet meer.
“Wij hebben gewonnen” en “Zij hebben verloren” mentaliteit. Jammer.
willeme zegt
@donstil: Nee hoor, het ligt volgens mij aan de blogger. Ik doe de Nederlandse deelnemers altijd in hoofdletters, naar goed gebruik van NOS Teletekst. Ik kan het wel even voor je aanpassen, vind @Jaapiyo vast niet erg ;).
jaapiyo zegt
@donstil: ik gebruik nooit CAPS lock, behalve in de titel als Max wint. Je ziet dus spookjes.
Joost zegt
Jammer dat in mijn F1-spel nou net Leclerc en Alonso als coureurs staan. Deden het beiden niet onverdienstelijk.
Op 2/3 van de race werd het wel beetje saai. Vettel die geen poging deed, Hamilton alleen maar aan het zeuren. En top dat Ricciardo als eerste afgevlagd werd. Wel beetje geholpen volgens mij, doordat (mijn idee) Vettel liever een een safe P2 ging dan voor een risicovolle overwinning
rufctr01 zegt
Super race voor Ricciardo! Ik was vanochtend wel sceptisch, ik dacht eerlijk gezegd dat Max wel zou crashen.
Een goede race voor Max, de laatste 10 rondes deed Max het rustig aan. Toch maar wat puntjes gepakt.
ikleesookoverautos zegt
Al met al een leuke race. Mooi dat RIC heeft gewonnen en Max toch aardig wat plaatsen heeft kunnen winnen en niet is gecrasht.
kenner zegt
@redactie, Kunnen jullie een keer stoppen met ‘honingdas’ ? Nu weten we het wel.
stationcar zegt
@kenner:
Ja wat een honingdas ook zijn mag.
Of dat honey-nog-wat. Superiiritant, hij heeft ook gewoon een prima bruikbare voornaam….
jaapiyo zegt
@stationcar: Daniel startte vanaf de pole. Daniel dook als eerste bocht één in. Daarna hield Daniel de Ferrari makkelijk achter zich. Daniel moest daarna zijn pitstop maken. Na zijn pitstop kreeg Daniel problemen. Gelukkig kon Daniel daar goed omheen rijden. Daniel Daniel Daniel Daniel Daniel Daniel Daniel cocker spaniel.
Kortom je kan wel zeuren, maar dan krijg je een heel saai verslag.
stationcar zegt
@jaapiyo:
Een goede schrijver schrijft de tekst zodanig dat het niet irritant is. Dus als het over Daniel gaat, noem je de naam één of twee keer en vervolgens gaat het over ‘hem’, ‘hij’ of iets in die strekking. Het is niet persé dat je allerlei vreemde bijnamen of aanduidingen moet gebruiken om de tekst leesbaar te houden. Dat weet je zelf overigens ook wel… ?
lincoln zegt
wij noemen jou hier @stationcar: ..
ging (tot nu toe waarschijnlijk) altijd goed ..
stationcar zegt
@lincoln:
Je mag me best af en toe een bijnaam geven hoor ?
jaapiyo zegt
@stationcar: https://i.redditmedia.com/dEG1nSvWQM6pu9zPrWdV1t-4ELgF5F6S0FUU9uMPhAw.png?fit=crop&crop=faces%2Centropy&arh=2&w=960&s=68b6a79eba38fdecc2fc46963de9605e
lincoln zegt
@jaapiyo:
leuk .. staan ook koeien op zijn helm ..
een een kat op zijn overal ..
en een soort invalide vogel die Aston Martin heet ..
jaapiyo zegt
@lincoln: ik zal er rekening mee houden voor het volgende verslag.
peke zegt
@stationcar: Google even, ik destijds ook gedaan. Dan kom je erachter dat het een bijnaam is om trots op te zijn ;)
stationcar zegt
@peke:
Prima, maar het is gewoon irritant om te lezen in élk artikel over hem. Max wordt ook wel eens bij een bijnaam genoemd ‘MV 33’ ofzo, prima. Maar iets tot vervelens toe herhalen is niet nodig.
humel zegt
Verstappen als 9de is een geweldige aanfluiting gezien het team / materiaal dat hij ter beschikking heeft. Tuurlijk kan hij anderen inhalen als hij vanachter komt maar zo slecht presteren dit seizoen had ik niet verwacht. Gelukkig voor RB hebben ze Ricciardo nog.
stijnn zegt
@humel: Zo zonde dat hij het zelf heeft vergooid door op scherp te gaan in FP3. Juist met de kansen op dit circuit. Nergens voor nodig en als je nu achteraf bekijkt hoe de race is verlopen had hij zelfs met startpositie 2 waarschijnlijk ook gewonnen. Positie 9 is niks natuurlijk. We steunen Max maar kom op en wees slimmer.
MaartenD zegt
Mooie race van Daniel en dik verdiend..hij is lekker bezig!
turbo623 zegt
Stabiele race van Verstappen. Te lomp voorbij Sainz, bijna weer in de fout. Daarna gelukkig verstandig. Ik verwacht dat Ricciardo volgend jaar in de Red Bull rijdt, 2 jarig contract. Met Honda motoren. Leclerc ipv Raikkonen.
joortje2 zegt
@turbo623: net niet te lomp want hij kwam erlangs! Was wel krapjes maar goed gereden, mooi gevecht om te zien. Ik denk ook dat Daniel blijft! Raikonen lekker rally rijden!
pomoek zegt
https://youtu.be/vCenhaX4Vog
Goed om te zien dat Verstappen gewoon mee feest (al duikt ie niet het zwembad in…)
ericd zegt
Pff, de media vallen vandaag wel heel erg over Max heen. Marko zou geen zin hebben gehad in Max z’n excuses e.d. Het vervelende is dat op deze jonge leeftijd dit vreselijk aan z’n zelfvertrouwen kan gaan knagen, en dat het voorbijgaan van Ricciardo hij bijgevolg wel kan vergeten. Zo’n weekend zoals vorige week op Zandvoort is denk ik eerder slecht dan goed. Steeds wordt Max verbetener om sneller dan z’n teammate. Daniel heeft daarentegen de basis nu om veel relaxeder te zijn. Lauda noemt het ook een kwestie van intelligentie, dat Max maar niet weer leren. Ik zie vooral veel gelijkenis met z’n vader: in de dop oogt Max kalm, maar hij is in wezen een impulsieve racer.