Lewis Hamilton kan met trots terugkijken op een geslaagde race.
Hoe verraderlijk het weer in Maleisie kan zijn. Met de VT3 was er nog niets aan de hand, tijdens de kwalificatie glibberden alle auto’s over de baan in de hevige regen. Toch was dit niet genoeg om een aantal heethoofden af te koelen. Valtteri Bottas kreeg een gridpenalty omdat hij Daniel Ricciardo expres in de weg reed, en ook Esteban Gutierrez moest drie plekken naar achteren schuiven.
Lewis Hamilton mocht voor de 33e keer in zijn carrière bij de Formule 1 vanaf pole vertrekken. Hij behield zijn positie erg sterk. Tijdens de pitstop raakte hij even de eerste plek kwijt, maar wist deze snel weer terug te veroveren. Uiteindelijk passeerde hij na 56 ronden als eerste de finish.
Vettel ging met zijn wagen de herkansing in vanaf positie 2, maar moest tijdens de race zijn plek afstaan aan Nico Rosberg. Na diens overwinning in Australië, mocht een dubbelzege voor Mercedes niet uit blijven.
Naast de standaard technische problemen (Perez kon niet eens starten) en loshangende voorvleugels was het niet een bijzonder noemenswaardige race. In de vierde bocht na de start was er contact tussen Maldonado en Bianchi, waarna Bianchi een stop-and-go-penalty van 5 seconden kreeg opgelegd. Maldonado kon de race vervolgens beëindigen. Ook Magnussen mocht een stop-and-go van 5 seconden maken, omdat hij Raikkonen in de weg reed en hem een lekke band bezorgde.
Volledige uitslag:
01. Lewis Hamilton Mercedes
02. Nico Rosberg Mercedes +17.3 sec
03. Sebastian Vettel Red Bull Racing-Renault +24.5 sec
04. Fernando Alonso Ferrari +35.9 sec
05. Nico Hulkenberg Force India-Mercedes +47.1 sec
06. Jenson Button McLaren-Mercedes +83.6 sec
07. Felipe Massa Williams-Mercedes +85.0 sec
08. Valtteri Bottas Williams-Mercedes +85.5 sec
09. Kevin Magnussen McLaren-Mercedes +1 ronde
10. Daniil Kvyat STR-Renault +1 ronde
11. Romain Grosjean Lotus-Renault +1 ronde
12. Kimi Räikkönen Ferrari +1 ronde
13. Kamui Kobayashi Caterham-Renault +1 ronde
14. Marcus Ericsson Caterham-Renault +2 rondes
15. Max Chilton Marussia-Ferrari +2 rondes
Niet gefinisht:
Daniel Ricciardo Red Bull Racing-Renault +7 rondes
Esteban Gutierrez Sauber-Ferrari +21 rondes
Adrian Sutil Sauber-Ferrari +24 rondes
Jean-Eric Vergne STR-Renault +38 rondes
Jules Bianchi Marussia-Ferrari +48 rondes
Pastor Maldonado Lotus-Renault +49 rondes
Sergio Perez Force India-Mercedes +56 rondes
roppp zegt
“Ben je een brommerrace aan het kijken……”. En zo is het. Heel jammer.
KEV9 zegt
Zeldzaam saaie race.
heidi zegt
@Soulmaster: Dit is de nieuwe standaard hoor.
KEV9 zegt
@heidi: op naar de formule renault
heidi zegt
*Geeuw* Hoeveelste race van dit seizoen was dit?
g00f81 zegt
@heidi: voor mij de laatste, ben officieel afgehaakt, heb 15 jaar geen race gemist maar dit kan ik niet meer aan… gelukkig is er nog motoGP.
Roef zegt
Te gek van Massa dat ie Bottas er niet langs liet ondanks dat hem verteld werd om Bottas er langs te laten.
bastiaangt zegt
@Roef: Ik gok dat er iets bij hem knapte toen hij alweer hoorde dat zijn teamgenoot sneller dan hem was.
bastiaangt zegt
@Roef: “Did you understood that message???” lol
michelinman zegt
Starten ipv straten :p
rolov zegt
Ik heb mezelf er ook aangezet maar het Was te,erg. F1 gaat dood zo. Wat een saaie levenloze races.
str8six zegt
Nogmaals, wat een aanfluiting! Ze hebben er alles aan gedaan om de excitement uit F1 te halen en dat is ze goed gelukt! Vooral zo doorgaan FIA, met het vergallen wat van eens de mooiste sport ter wereld was!
KEV9 zegt
@str8six: misschien was dit ook de bedoeling van de fia. Deze opzet een stilke dood laten sterven waarna de formule stofzuiger de plaats gaat innemen. Teams als dyson en miele ipv mclearen en Ferrari
6cylinder zegt
Geen spoilers op de main AB site a.u.b. Dat ik dat nog moet zeggen…
niwi zegt
Wat een geklaag toch overal. Vroeger was het beter….veel mensen hebben last van geheugenverlies, ook vroeger was het regelmatig saai, vooral omdat de verschillen zo groot was. Iedereen 1988 vergeten? Wordt nu gezien als klassiek seizoen waarin Senna en Prost alles wonnen…maar er toen geen moer aan! Geluid? Te zacht? Ja, wel wat. Maar zo hard als de laatste jaren was het vroeger ook niet. Ga maar naar de historic GP later dit jaar. Je hoort nu veel meer, je kunt nu weer horen als er iets mis gaat, de coureur verstaan etc. De regie en cameravoering zou wat spannender kunnen, meer on-board uit andere hoeken, andere camera posities enz. Maar er gebeurt zoveel tijdens een wedstrijd, je moet het alleen willen en kunnen zien. Kortom, vind je het niets, ben je in mijn ogen geen echte fan en kan je beter voetbal kijken….wat een vooruitgang hebben we daar gemaakt!
motoragent zegt
@niwi: Hulde, helemaal mee eens.
wif1 zegt
@niwi: Dominantie hoeft niet te leiden tot een saaie wedstrijd. De in 1988 twee dominante teamgenoten leverden spectaculaire gevechten op de baan. Ook de nummers 3 tot en met 10 waren constant met elkaar in gevecht, altijd elke ronde rijden alsof het een kwalificatie ronde is. Geen banden sparen, brandstof verbruik verminderen door lift en glide en inhalen op alleen een door de Fia bepaalde DRS inhaal plek. Nee de F1 is er, mede dankzij het dramatisch gebrek aan geluid, in geslaagd de boel nog meer te verkloten voor de kijker, zeker voor diegenen die nog de moeite nemen naar het circuit te komen en betalen voor een veel te duur kaartje.
niwi zegt
@wif1: ik noemde 1988 als een voorbeeld. En zeker waren er mooie gevechten, en dominantie vind ik niet erg. Wil alleen maar aangeven dat er toen ook geklaagd werd. Dat is van alle tijden. Ook nu is er veel te zien. Probeer maar eens allen op de stuurbewegingen te letten dit jaar. De auto’s rijden niet meer als op rails. F1 is en blijft F1 en kent zijn ups en downs, maar blijft spectaculair. Maar volgens mij zijn wij het met elkaar wel eens en ben je gewoon een fan.
wif1 zegt
@niwi: Ik was inderdaad fan van de F1, ik ben nog steeds autosport fan. De race had ik opgenomen en voor het eerst heb ik eigenlijk delen doorgespoeld door gebrek aan spanning. Ik weet in ieder geval zeker dat ik geen geld wil uitgeven voor een sport 1 abonnement voor zoiets saais. De races die de BBC uitzendt zal ik proberen te kijken, maar als de rest van het seizoen zo blijft kan ik mijn tijd beter besteden.
str8six zegt
@niwi: dus omdat er mensen zijn die het niets vinden zijn ze geen echte fan? Wat een onzin zeg! Vooruitgang qua technologie betekent niet dat de spanningsfactor daarmee omhoog gaat blijkt nu wel, om maar te zwijgen over dat geluid… Van het gejank kreeg ik altijd kippenvel en vette adrenaline shots door m’n lijf. Hiervan krijg ik tranen in m’n ogen, en niet van plezier.
niwi zegt
@str8six: Nee, dat zeg ik niet. Ik vind alleen dat er zo veel zogenaamde fans zijn die direct zeggen af te haken omdat het geluid niets is (niet alleen hier op deze site). vaak hebben ze Senna niet eens zien rijden. Die kennen dus alleen de screamers van de laatste 10-15 jaar. Maar in de jaren dat het zogenaamd altijd spannend was, klonken de motoren zwaarder en waren ze ook minder luid. Overigens ooit naar de Belgische tv gekeken? Daar hebben ze nooit veel geluid gemaakt. En vanochtend bij de BBC moesten ze nog steeds weglopen bij een pitsbox omdat ze onverstaanbaar waren toen een motor stationair draaide. Kortom, het is maar wat je wilt horen..
rolov zegt
@niwi: voetbal is nog erger. En ik ben het niet met je eens. F1 Was geweldig en ik Was fan. Ik ben nog op donnington park de pitmuur op gesneakt toen ze met oude f1s met ford motoren gingen racen. Geweldig geluid.
topless zegt
@niwi: ” Geluid? Te zacht? Ja, wel wat. Maar zo hard als de laatste jaren was het vroeger ook niet. Ga maar naar de historic GP later dit jaar. ”
Ik ga regelmatig naar historische races en die oude F1’s klinken stukken beter dan die van nu. Vorig jaar op de Nurburgring werd er een demo gereden met een Brabham-BMW van begin jaren 80 (4 cilinder Turbo), en die klonk prima.
niwi zegt
@topless: dat is precies wat ik bedoel: die klonken prima, geweldig zelfs, maar lang zo hard en schel niet als de motoren van de laatste jaren. Dat gegil kon mij niet bekoren. Net zoiets als Arnold Schwarzenegger met de stem van Gerard Joling …..of zoiets. Beide hebben veel fans. Nee, geef mij maar een ouderwetse DFV.
gaserop zegt
Dat de races niet spannend zijn, vind ik nog niet eens zo erg. Zoals eerder al opgemerkt is, waren de races vroeger vaak ook niet spannend.
Wat wel jammer is, is dat de FIA iedere vorm van spektakel uit de sport gesloopt heeft. In plaats van dat 2 coureurs rondes lang met elkaar gaan knokken, gaat men gevechten uit de weg omdat anders de banden te hard slijten, omdat brandstofverbruik te hoog is, of omdat je zuinig moet zijn op je motorblok, want je mag nog maar een paar blokken per seizoen gebruiken.
Vroeger was er nog geen bandenlimiet, mocht je gewoon tijdens de pitstops tanken (wat het een leuke tactische sport maakte) en als je er het geld voor had mocht je gewoon iedere race een nieuw blok gebruiken.
Ik wil niet de hele tijd op de teamradio horen: bespaar brandstof, let op je banden etc… Ik wil horen: PUSH PUSH PUSH!!
pomoek zegt
@gaserop: Volgens mij kreeg Hamilton halverwege de race te horen dat hij moest gaan pushen. De F1 is ingrijpend veranderd, dat betekend dat er in het begin wat aanpassingsproblemen zijn en de snelheid omlaag is gegaan. Ik ben er van overtuigd dat de snelheid in ieder geval binnen 2 jaar weer flink omhoog is geschroefd, spektakel komt wanneer meerdere teams competitief zijn. Ik heb juist de afgelopen 4 jaar, en zeker het laatste jaar als saai ervaren vanwege de dominantie van 1 team.
mitch306 zegt
Ik vind die V6 motoren zo sullig he.. En waarom is dat nu gedaan? Grootste reden, brandstofverbruik terugdringen? Het zal wel zijn om een goed voorbeeld te geven maar anderzijds los je hier niets mee op. Denk aan alle vrachtwagens, vliegtuigen, scooters, auto’s om het heel zooitje bewegende te houden. Formula 1 hoort sensatie te zijn, het is ten slotte dé koningsklasse van de autosport. Ja het moet veilig zijn, maar dat zit tegenwoordig wel goed. Maar waarom al die restricties? Laat teams zelf de motoren kiezen, V6/V8/V10/V12, wat maakt het uit? Leg alleen vooral restricties op maximum gewicht en vermogen/koppel bijvoorbeeld. De F1 gaat er aan op deze manier.
Alex_79 zegt
@mitch306: Die restricties zijn pogingen van FIA om standaardisatie en kostenbesparingen voor elkaar te krijgen. In deze tijden moet je dit soort restricties ook wel op leggen omdat het anders net als de Spaanse competitie een geldcompetitie wordt waarin de meest uitgevende ploegen vooraan meedoen. Alleen Red Bull, Mercedes, Mclaren en Ferrari zullen nog genoeg centen hebben om de ontwikkelingen bij te houden zonder over de kop te gaan, de kleinere teams (Williams, Caterham, Marussia, Sauber, Force India) zullen voor de kruimels mogen rijden tot het geld op is. Zo zullen we uiteindelijk maar 4 teams over houden en nog geen 10 auto’s. Dan gaat de F1 er ook aan.
Ik volg de F1 al sinds de jaren 80 en ik heb meer dan genoeg saaie races gezien in drie decennia. Deze was niet speciaal saaier dan andere jaren, maar omdat het publiek alleen maar vermaakt wil worden en niet duidelijk gemaakt kan worden WAAROM veranderingen noodzakelijk waren, is het ineens helemaal niks. Veel te kort door de bocht vind ik dat. Het geluid is idd zachter dan de bakken herrie producerende v8’s, maar het is luider dan de turbo’s van de jaren 80 met leuke bijgeluiden van turbo, versnellingsbak en uitlaat. Zelfs Bernie, die eerst zo hard liep te jengelen dat er luidere motoren moeten komen, riep na zijn live-bezoek in Sepang (hij was er niet in Melbourne), dat “het eigenlijk wel meevalt met die turbo’s”. Dat roept ie niet omdat ie ineens overtuigd is, hij roept het omdat hij inziet dat de sport bij de zoveelste korte termijnwijziging idd op zijn gat gaat. Wat ik ook leuk vond is dat de auto’s niet meer op rails lijken te rijden, de coureurs moeten WERKEN om die krengen op de weg te houden.
in short: jammer dat de F1 nieuwe stijl na slechts twee races geen goedkeuring weg kan dragen, maar dat soort korte-termijn denken leidt tot niets. Er zijn miljoenen geïnvesteerd, die kunnen niet opnieuw uitgegeven worden om alles terug te draaien. Leer er mee leven of stop helemaal met kijken. Enigste waar je de FIA, de FOM en de hele bliksemse boel nog kan raken, in hun portemonee