Sjaak Nieuwstad heeft al gewonnen. Maar wint Charles Leclerc de Grand Prix van Las Vegas in 2023, of gaat zijn pole position verloren zoals de vorige elf poles?
En dan is het zo ver. Het F1 seizoen van 2023 dreigt als een nachtkaars uit te gaan door de extreme dominantie van Verstappen en Red Bull Racing. Maar Liberty Media heeft nog een joker in het kaartspel gestopt in de vorm van de Grand Prix van Las Vegas. De koningsklasse gaat het voor de tweede keer proberen in de gokgrage stad in de staat Nevada. En de hype is enorm.
Alle investeringen ten spijt, fragmenteerde vrijdag een putdeksel de Ferrari van Carlos Sainz. Dat was weliswaar spectaculair, maar ook behoorlijk amateuristisch. Het is namelijk niet nieuw dat putdeksels los kunnen worden gezogen door auto’s met downforce. Sainz’ weekend was eigenlijk meteen min of meer klaar. Hij moet namelijk zoveel onderdelen vervangen dat een forse gridstraf zijn deel is.
Dat is extra zuur voor Ferrari daar team rood dit weekend snel is, tenminste over één ronde. Leclerc ging gisteren naar de pole position in de kwalificatie. Sainz stond eigenlijk vlak achter hem. Maar ja, die moet dus plekken inleveren. Terwijl Ferrari het wel had kunnen gebruiken een buffertje te hebben. We weten immers dat de rees pees van de roden niet overhoudt. De vorige elf poles van Leclerc resulteerden niet in een zege. Is twaalf scheepsrecht?
Start
Zoals wel vaker in het recente verleden komt Verstappen beter van zijn plek dan Leclerc. De Nederlander haalt de Monegask in richting de eerste bocht. Maar hij lijkt dat wel te doen buiten de baan. Dat wordt de plek teruggeven toch? Het lijkt een slam dunk, maar Max blijft stug doorrijden.
Bottas heeft die optie niet. Alonso start namelijk enigszins optimistisch en spint in de eerste bocht. Kalendermodel Bottas ziet de Spanjaard in omgekeerde richting plots voor zijn neus verschijnen en kan nergens heen. Ook de andere Spanjaard in het veld in de vorm van Sainz gaat in de rondte in de eerste bocht, terwijl Perez zijn voorvleugel stukrijdt op de Alfa van Valtteri.
Het zorgt voor een virtual safetycar die een aantal coureurs de kans geeft te stoppen met minder tijdverlies. Potentieel een voordeel bij een nadeel. Maar niet als er vervolgens een echte safetycar komt. Norris hamert de McLaren de muur in. Een apart moment. In een oogwenk verliest hij de papaya oranje bolide ‘zomaar’. Brak er iets af? Raakte de vloer de grond? Het is een zware klapper, maar NOR is oké.
De race gaat enkele rondes later dan weer terug naar volle snelheid. Max heeft een goede rollende herstart en direct meer dan een seconde te pakken op Leclerc. De Monegask is zoutig dat Verstappen hem zijn plek niet teruggeeft. En krijgt uiteindelijk ‘gelijk’ als de wedstrijdleiding VER een straf van vijf seconden geeft. Max is niet onder de indruk en zegt dat zijn team de stewards maar de groeten moet doen.
Mid Race
Normaal rijdt de Red Bull makkelijk weg van de Ferrari, dus de blasé houding van Max is wel te begrijpen. Echter, Leclerc lijkt in ronde 16 simpelweg sneller te zijn dan onze held. Hij haalt MV1 in vlak voordat de laatste de pit induikt voor zijn eerste stop. Max moet daar zijn straf inlossen en valt terug naar P11. Hamilton heeft echter pijn, want een touché met Piastri heeft beiden een lekke band opgeleverd. Dat scheelt Maxsj weer wat tijd.
Perez gaat dan naar P2 ten kosten van de ver opgeklommen Ocon. De Alpines zijn gek genoeg opeens snel op dit circuit met veel volgas secties. Apart, want naar eigen toegeven van de Fransen is hun motor niet DE BESTE!!1! Leclerc blijft de rondjes er gewoon inpompen vooraan het veld. De koele omstandigheden helpen de Fezza kennelijk enorm.
Als Leclerc stopt valt hij terug naar P3 achter Perez en Stroll. De Canadees is vroeg gestopt na een zeer goede start op softs. De harde banden doen het lekker vandaag. Maar Verstappen zet nu wel de snelste ronde neer en gaat naar P6 door Alonso in te halen. Even later gaat Max samen met George Russell ook langs Sainz. Maar als Max Sjors probeert in te halen raken ze elkaar.
De rommel op de baan zorgt voor een nieuwe safetycar Max’ teammaat Perez lijkt daarvan het meeste voordeel te hebben. Hij stopt en komt nu vlak achter Leclerc weer de baan op op nieuwe harde banden. Gasly en Piastri zijn derde en vierde, met Max op P5 vlak voor zijn beste vriend Esteban Ocon. Russell ontvangt opvallend genoeg ondertussen een straf voor de touché met Verstappen.
Perez gaat dan naar de leiding in de race en even later pakt Verstappen Piastri in voor P3. De Alpines liggen met elkaar in de clinch. Het team vertelt Ocon posities te houden. Maar Ocon haalt Gasly buitenom in. Later blijkt dat Pierre een probleempje met de batterij heeft.
Finish
In een bizar moment gooit Perez dan alsnog de race in het putje. Hij laat zich verrassen door Leclerc die teruggaat naar de leiding. En dan weet je: met Verstappen op P3 gaat die natuurlijk langs de Mexicaan. En zo geschiedt. Verstappen haalt daarna ook Leclerc in en gaat gewoon weer voor de volgende zege.
Perez komt dan nog naar P2 als Leclerc zich vergaloppeert en wijd gaat in een bocht. Het wordt een 1-2tje voor Red Bull met Leclerc op P3. Precies zoals echte kenners al voorspeld hadden voor het weekend. Hamilton is nog lekker bezig in het achterveld. Hij gaat voorbij Gasly en Alonso. Piastri moet een tweede keer stoppen omdat hij alleen nog maar de harde band heeft gebruikt en valt ver terug.
Leclerc haalt dan toch nog weer Perez terug in in de laatste ronde. Wat balen is voor zieners die het anders voorspeld hadden. Russell haalt Ocon nog in voor P4 in de laatste ronde, maar valt door zijn straf terug tot achter Hamilton. Stroll pakt P5 (jawel) en Piastri gaat alsnog naar punten. Het was een mooie race. En Max gaat nog even vol Elvis op de radio. Kennelijk houdt hij nu opeens wel van de stad. Waarvan akte. Nog eentje te gaan, in Abu Dhabi!
Pos | Coureur | Punten |
---|---|---|
1 |
Max VerstappenRed Bull Racing |
25 |
2 |
Charles LeclercFerrari |
18 |
3 |
Sergio PérezRed Bull Racing |
15 |
4 |
Esteban OconAlpine |
12 |
5 |
Lance StrollAston Martin |
10 |
6 |
Carlos Sainz Jr.Ferrari |
8 |
7 |
Lewis HamiltonMercedes |
6 |
8 |
George RussellMercedes |
4 |
9 |
Fernando AlonsoAston Martin |
2 |
10 |
Oscar PiastriMcLaren |
2 |
11 |
Pierre GaslyAlpine |
0 |
12 |
Alexander AlbonWilliams |
0 |
13 |
Kevin MagnussenHaas |
0 |
14 |
Daniel RicciardoRB |
0 |
15 |
Zhou GuanyuKick Sauber |
0 |
16 |
Logan SargeantWilliams |
0 |
17 |
Valtteri BottasKick Sauber |
0 |
DNF |
Yuki TsunodaRB |
0 |
DNF |
Nico HülkenbergHaas |
0 |
DNF |
Lando NorrisMcLaren |
0 |
harrie zegt
Perez laat zich voor de tweede race op rij gewoon keihard piepelen. Ondanks zijn P2 in het WK en zijn redelijke resultaten recent, blijft er nu een enorm net-niet stigma aan hem kleven.
Max erg sterk teruggekomen na een matige eerste stint, alhoewel het halve veld zich verkeek op de grip in de eerste bocht. Misschien toch maar de baan het hele weekend afsluiten voor normaal verkeer.
En mooi dat Ferrari lekker wat punten inloopt op Mercedes, die heeft Toto wel verdiend dit weekend.
Johanneke zegt
Perez heeft gegokt op een grotere vleugel, en verloren. Max en Leclerc reden met een kleinere spoiler dit weekend.
harrie zegt
Laatste bocht van de race, en dan de deur wagenwijd open laten staan…
thearchitect zegt
Wat een zure reacties weer aan het adres van Perez.
Gozer rijdt gewoon een puike race, mooie inhaalacties, slimme strategie.
Laatste inhaal actie van Leclerc was gewoon sterk. Wat had Perez kunnen doen dan?
Als hij naar binnen was gegaan, was Leclerc er wel buitenom langs gegaan.
aadzor zegt
Wow wat een extreme race. In zo veel opzichten.
Ik vond het een geslaagde race en show. Ook leuk het rijden in de auto’s met nabespreken.
Natuurlijk zegt mijn inner calvinist tegen mij dat dit decadent was. Wellicht dezelfde calvinist als Max in zich heeft. Maar hij kijkt stiekem uit naar volgend jaar hoor.
brammetjedeb zegt
Uiterst vermakelijk, af en toe de oude ongeduldige en te harde Max gezien. Maar hij wint hem potdorie wel weer gewoon. 18 zeges in één seizoen.
En perez jonguh, dit is precies het verschil tussen top en wereldtop. Ga een meter naar links ofzo , en ga daarna weer terug naar je ideale lijn. Maar wederom in de laatste ronde een plek verliezen. Wel netjes plek 2, ook wat waard. Met de helft van het aantal punten van Max…😂
Johanneke zegt
Wel bijzonder dat de harde band de beste is. In veel andere races wilden de coureurs de harde band niet aanraken. Je zou denken dat de harde band het moeilijkst op temperatuur te houden is ook, maar niet het geval dus.
Meest bijzondere vond ik Toto. Die zit Russel op te naaien om voor P4 te gaan, wat ie ook gehaald heeft. Alleen werd dat P8 na de tijdstraf. Was Toto dat even vergeten? Ipv zeggen je moet nog een x aantal seconden wegrijden, was het pak P4.
brammetjedeb zegt
Ze konden de straf aanvechten, maar als Russel vol de schuld op zich neemt heeft dat ook niet al teveel zin. Toto is het in ieder geval dit weekend een beetje kwijt, kijk zeker ook de update van motorsport.com op YouTube. Maakt geen vrienden, zeker niet bij Vasseur. Die heeft voor meer dan een miljoen schade, stoeltje gebroken van coureur wat toch echt op een gevaarlijke situatie duidt en vervolgens een dikke straf erachteraan. En toto die het gezeur vindt. Ik zeg niet heel snel dat iemand raar is, maar dat was dit voor de volle 100%.
Robert zegt
Ik zou wel eens willen weten waarom Perez met meer achtervleugel reed t.o.v. Verstappen. Hij gaf daar de schuld aan, waarom hij de echte topsnelheid miste.
Verder ben ik van mening dat Red Bull opnieuw heeft gewonnen op basis van een betere teamstrategie. Als Ferrari Leclerc ook naar binnen had gehaald voor een pitstop, zoals de rest ook deed, had hij waarschijnlijk wel Verstappen voor kunnen blijven.
Johanneke zegt
Mwoa. Zouden die 5 ronden oudere banden nou veel uit hebben gemaakt voor leclerc? Denk dat Verstappen eenmaal op hard gewoon by far de beste pace had.
flyerbunch zegt
De race was minder saai dan verwacht, genoeg overtakes en Max moest zich na een penalty en gebroken voorvleugel terug naar de top vechten. Dat zorgt eigenlijk al op zich voor spektakel en spanning. Dacht ff dat Max z’n race voorbij was toen Leclerc hem in de eerste stint inhaalde. Gelukkig kwam de safetycar in dat opzicht net goed uit voor RB. Ergens wel verdiend voor Leclerc dat hij p2 is, maar Perez had die laatste ronde beter moeten verdedigen en zag hetzelfde gebeuren zoals in Brazilië toen Alonso hem last minute voorbij ging. Hij is eindelijk p2 in kampioenschap. Er was genoeg verhaal in de rest in de race..
mark997gt3 zegt
I wasn’t expecting him….. Achterlijke Mexicaanse burrito!!!!
alassad zegt
Op het laatste moment na, eigenlijk een hele sterke race van Perez. Mooi opgeklommen van achteren.
harrie zegt
Op zich wel aardige race van hem inderdaad, maar won wel heel veel posities onder de safety car.
jelmer zegt
Waren er meer mensen die de race lastiger te volgen vonden dan anders? Het hele circuit leek wat op elkaar, vond ik.
Ben benieuwd of Leclerc gewonnen zou hebben zonder de tweede safety car. Goede race van hem.
Van Williams had ik trouwens meer verwacht. En Bottas was weer de Bottas.
Johanneke zegt
Bottas wordt kapotgereden door Alonso en Perez zonder enige schuld van hemzelf. Beetje vreemde opmerking van je.
Richmond zegt
Zonder enkele SC denk ik niet, zonder de tweede sc wel. Dan had max niet zomaar die 5 sec goed gemaakt en zo gemakkelijk opgeklommen.
pivavar zegt
Bottas had gewoon pech dat ie ineens Alonso recht in zijn ogen keek. En zag ik Perez nou wenken naar Leclerc vlak voor de laatste bocht?
hehe zegt
Wie staan ee op de foto?
jaapiyo zegt
Sjaak en zijn nieuwe vrouw. Afgelopen week getrouwd in Vegas.