Haalt Verstappen iedereen een ronde in, tijdens de Grand Prix van Japan in 2023?
Na Singapore vreesden/hoopten sommigen dat de dominantie van Red Bull Racing en Max Verstappen aan een einde gekomen was. Maar die gedachten kunnen sinds gisteren officieel de ijskast in. Onze held pakte de pole position met zes tienden van een seconde. Nu moet gezegd worden dat als we het over de dominantie van Red Bull hebben het in ieder in de kwalificaties alleen om MV1 gaat. Perez kwam niet verder dan P5, op ruim zeven tienden van VER. Blijft toch een opvallend verschil.
De McLarens waren gisteren weer de best of the rest. Rookie Piastri was nipt sneller dan de hoog aangeslagen Norris. De Australiër met een contractverlenging op zak, doet zichzelf daarmee weer een goede dienst. Onder de streep is NOR nog steeds de BESTE van de twee geweest dit jaar. Doch het is altijd een beetje hetzelfde als met Heidfeld en Raikkonen. Of als Heidfeld en Massa. Ondanks dat de Duitser beiden versloeg als teamgenoot toen Kimi en Flip rookies waren, kwamen zij in race winnende auto’s terecht. Quick Nick moet het doen met de meeste podia zonder zege.
Winnaar van de vorige race Carlos Sainz had gisteren een lastigere dag. De Ferrari’s konden de goede vorm van afgelopen races niet doorzetten. Een beetje zoals verwacht wel. P4 en P6 is niet eens heel slecht voor team rood in vergelijking met sommige andere races dit jaar. De vraag is of ze in de race weer wegzakken. Het voordeel zou kunnen zijn dat íedereen vandaag forse bandenslijtage verwacht. Dus misschien valt het relatief mee voor LEC en SAI?
Start
Verstappen heeft zijn auto op Piastri gericht zoals Michael Schumacher dat een tijdje deed jegens zijn rivalen. De Nederlander heeft geen geweldige start en lijkt een positie te verliezen aan Norris. Maar dan houdt hij toch weer de voet naar beneden en behoudt hij P1. Achter de top gaat het mis met Perez en Hamilton. De Mexicaan moet wijken voor Sainz en komt in de knel te zitten tussen de Spanjaard en HAM. Het is de Mercedes die even buiten de baan schiet, maar de Red Bull komt er het slechtst vanaf. Perez breekt zijn voorvleugel en moet de pit opzoeken.
SP11 heeft ‘geluk’ dat het achter hem ook helemaal losgaat. Bottas en Albonio raken elkaar in een incident waar ook Ocon bij betrokken is. Zhou krijgt een onderdeel op zijn Alfa Romeo en heeft eveneens pijn. Een safetycar komt de baan op om een en ander op te ruimen. Alonso heeft de beste progressie gemaakt en is opgeklommen naar P6 vanaf P10.
In ronde 5 gaat het weer los. Max heeft geen stress en checkt vooraan het veld uit. De twee Mercs hebben een leuk gevecht met elkaar. Russell haalt Hamilton in, maar de oudere Brit wil daar niks van weten en pakt George meteen terug. In ronde 5 gaat het weer los. Max heeft geen stress en checkt vooraan het veld uit. De twee Mercs hebben een leuk gevecht met elkaar. Russell haalt Hamilton in, maar de oudere Brit wil daar niks van weten en pakt George meteen terug. Bottas‘ dag wordt nog korter en slechter als de andere Williams van Sargeant hem uit de race kegelt.
Al na negen ronden is Hulkenberg de eerste die binnenkomt voor een reguliere stop. De bandenslijtage is hoog op Suzuka en de Haas vreet banden als geen ander. Het wordt een lastige dag voor het Amerikaanse team. Zeker als Perez, die al een straf heeft gepakt voor tijdwinst pakken in de pit tijdens de Safetycar, Magnussen achterstevoren tikt. Man man man…Geen puik weekend weer voor de Mexicaan.
Piastri doet het een stuk beter. Hij pit onder de Virtual Safetycar en dat zou een voordeel moeten zijn. Misschien zelfs om eventueel de leiding in de race te pakken. Max kan niet stoppen onder de Virtual Safetycar want als hij rond komt, is die alweer weg. Toch blijkt de Nederlander uiteindelijk voldoende marge te hebben. Als hij de pit uitrijdt na zijn stop, komt PIA aanstormen op het rechte stuk. Maar écht spannend wordt het niet.
Voor de spanning moeten we kijken naar de Mercs. Hamilton schiet even langs de baan en krijgt dan andermaal Russell in zijn nek. De veteraan heeft hier echter andermaal totaal geen zin in en laat de W14 staan. Beiden schieten daarbij van de baan. Russell is niet onder de indruk (of wel) en vraagt het team wat de bedoeling is, met elkaar vechten of met de rest van het veld. Team zwart/zilver haalt daarna HAM naar binnen voor een stop. RUS rijdt nog even een paar rondes door.
Mid Race
Albon lijkt de vijfde uitvaller van de race geworden als opeens een aantal coureurs (Stroll, Sargeant, Perez) de auto zonder extreem goede reden parkeren in de pitbox. Misschien komen we toch in die fase van het seizoen dat het sparen van het materiaal handig wordt als je toch geen punten scoort. Perez stapt echter na een tijdje weer in zijn auto. Gaat de Red Bull naar buiten om een straf te incasseren zodat hij dat niet bij de volgende race hoeft te doen?
Piastri leek even spekkoper te zijn met zijn pitstop onder de VSC, maar de undercut flatters to deceive vandaag. Als je ‘m doet lijkt het heel even alsof het een briljante move is. Maar degenen die later gestopt zijn komen vervolgens voorbij zeilen. Zo ook bij McLaren, waar Norris weer zijn zoutige kant laat zien als zijn teammaat niet snel genoeg aan de kant gaat. Hij heeft op zich wel gelijk, want hij is sneller. Maar ja, zit natuurlijk ook een stukje angst in dat PIA de tent uiteindelijk overneemt.
Hamilton heeft weer een mooi moment met Alonso als hij de Spanjaard inhaalt door 130R. Het is wel een oneerlijk gevecht omdat ALO op oude banden rijdt. Maar HAM zal er desalniettemin blij mee zijn. We hebben zo Verstappen die naar de volgende zege cruiset vooraan, met daarachter de Macca’s, de Fezza’s en de Mercs. De onderlinge strijd tussen die duo’s is nog een beetje spannend omdat ze allemaal net een iets andere pitstop-strategie hebben. Gasly rijdt achtste met Alonso negende en Ocon tiende.
Sainz komt binnen in ronde 39 en blijkt dan veel tijd verloren te hebben op Hamilton. In dezelfde ronde doet Sergio zijn vizier omlaag om er nog eens flink voor te gaan zitten. Het is echt alleen maar om de straf te incasseren. Verstappen pakt met een 1:34.1 even de snelste ronde, om daarna weer het tempo te laten zakken. Perez maakt een stop, wacht een paar seconden en wordt daarna verteld de auto weer te parkeren in de pit. Mooi man.
Finish
Russell probeert de Merc naar huis te rijden met een stop minder dan de rest. Maar dat betekent dat hij in de slotfase kwetsbaar is voor de coureurs op nieuwer rubber. Piastri pakt GR63 en even later klopt Leclerc op de deur. De Monegask laat dan toch weer even zijn klasse zien met vermoedelijk de mooiste inhaalactie van de race.
Inhaalacties zijn er vandaag sowieso best veel. Maar alleen niet helemaal vooraan. Dat maakt het een gekke race. Eigenlijk is er best wat actie en spanning op de baan. Maar omdat Max vooraan ontiegelijk makkelijk wegrijdt bij de rest op half-gas, is het toch een beetje een snoozer.
Hamilton is nu echter weer aangesloten bij Russell en dat is het leukste gevecht van de dag. Ook Sainz gaat zich ermee bemoeien. De Ferrari lijkt toch wat beter te zijn geworden op de banden, in ieder geval in vergelijking met de Mercedes. Russell hoopt een team order te vermijden met een strategisch plannetje om Hamilton als buffer te gebruiken naar Sainz. Maar het team zegt dat hij Hamilton voorbij moet laten.
De jonge Brit doet dat gedwee, maar is duidelijk niet blij. Hij zegt ‘hij duwde me eerder van de baan dus het minste wat hij kan doen is DRS geven’. Dat doet Hamilton vervolgens. Maar het is niet meer genoeg om Sainz af te stoppen. De Spanjaard gaat op jacht om Hamilton nog te grazen te nemen in de laatste ronde.
Dat lukt echter net niet. Verstappen wint voor de twee McLarens, Leclerc en Hamilton. De tweede helft van de top-10 bestaat uit Sainz, Russell, Alonso, Ocon en Gasly. Opvallend genoeg laat GAS op het laatst OCO voorbij terwijl hij de hele race voor OCO heeft gereden. Alpha Tauri, Alfa Romeo en Haas F1 zijn niet goed genoeg voor punten. Lawson houdt Tsunoda nipt achter zich. Als de Kiwi niet meer rijdt in Qatar, heeft hij in ieder geval zijn visitekaartje afgegeven. Het was niet per se briljant, maar zeker goed genoeg voor een echte kans in de koningsklasse.
Red Bull Racing is ondanks de volgende mispeer van Checo andermaal wereldkampioen bij de constructeurs. Max moet nog een race wachten om officieel zijn persoonlijke kroon weer een jaar te leasen. Piastri pakt zijn eerste echte podium na de Sprint in Spa.
Het blijft een mooi circuit dat Suzuka. Maar ja, de volgende keer moeten we maar afspreken dat Max gewoon niet mee mag doen. De volgende race is er over twee weken, in Qatar. Daarna komt er nog een viertal mooie races aan in Austin, Maxico, Brasileiroe en Vegas, alvorens het seizoen tot een eind komt met zege nummer 267 voor Max in Abu Dhabi. Zin an!
Pos | Coureur | Punten |
---|---|---|
1 |
Max VerstappenRed Bull Racing |
26 |
2 |
Lando NorrisMcLaren |
18 |
3 |
Oscar PiastriMcLaren |
15 |
4 |
Charles LeclercFerrari |
12 |
5 |
Lewis HamiltonMercedes |
10 |
6 |
Carlos Sainz Jr.Ferrari |
8 |
7 |
George RussellMercedes |
6 |
8 |
Fernando AlonsoAston Martin |
4 |
9 |
Esteban OconAlpine |
2 |
10 |
Pierre GaslyAlpine |
1 |
11 |
Liam LawsonRB |
0 |
12 |
Yuki TsunodaRB |
0 |
13 |
Zhou GuanyuKick Sauber |
0 |
14 |
Nico HülkenbergHaas |
0 |
15 |
Kevin MagnussenHaas |
0 |
DNF |
Logan SargeantWilliams |
0 |
DNF |
Lance StrollAston Martin |
0 |
DNF |
Alexander AlbonWilliams |
0 |
DNF |
Sergio PérezRed Bull Racing |
0 |
DNF |
Valtteri BottasKick Sauber |
0 |
harrie zegt
Ongelofelijk wat loopt Perez weer te kloten in notabene Honda land, waar de auto vliegt en waar de constructeurs titel in eigen hand voor het oprapen ligt.
Ondertussen moet hij bijna gaan vrezen voor P2 in het WK in een dominante auto.
Ik durf hem inmiddels wel aan, exit Perez, Ric neemt volgend seizoen zijn stoeltje in en Lawson rijdt bij AT.
Johanneke zegt
Ik vind dat ze niet meer om Lawson heen kunnen. Wordt uit het niets voor de leeuwen gegooid en houdt Tsunoda behoorlijk bij, terwijl die al 3 jaar ervaring heeft.
Gaan ze niet doen, maar ik zou denken fuck it zet Lawson in die RB. Tsunoda is te licht. Maar Ricciardo is een veiligere keuze natuurlijk.
Richmond zegt
Mwah 33 punten inlopen is veel, Lewis heeft 16 races nodig gehad om de 3e plek van Alonso te pakken. Die gaat niet in de resterende 6 races Perez inhalen.
Robert zegt
“Domination restored”.
Gaaf voor McLaren dat ze posities 2 en 3 pakken, met Piastri debuterend op het podium. En wat een pannekoeken hebben ze op strategie bij Mercedes, zeg. Sainz gaf het zelfs al aan over de boordradio: ” they should have used my strategy against me”.
Thomas20vt zegt
Nee hij zei: they are using my trick against me.
Robert zegt
Dat was precies wat Russell over de boordradio voorstelde. Maar wat dus door de race engineer werd genegeerd.
Het wordt hoog tijd dat men bij Mercedes niet alleen maar naar Hamilton luistert. De maandagmorgen team debriefing zal niet heel erg gezellig zijn, vermoed ik.
basman147 zegt
Het is een leuk truukje dat prima werkt als degene achter je maar 2,3,4 tiende sneller is, maar Hamilton en Sainz waren zoveel sneller dan Russel (vooral onder het uitaccelereren) dat Mercedes in dit geval waarschijnlijk allebei de posities was kwijtgeraakt als ze het hadden geprobeerd.
Richmond zegt
Zoiets werkt op een baan als singapore, niet op een “gewone” racebaan.
drdre1 zegt
Wederom klasse presentatie van Verstappen. Maar hoe RB bij het idee komt om Perez terug de baan op te sturen, dáár ben ik benieuwd naar. Daar moét een logische verklaring voor zijn, want er hangt nogal wat controverse rond deze beslissing lijkt me.
Robert zegt
Dat was om de penalty in te lossen. Hij had nog een tijdstraf staan.
rollingstoned zegt
Snelste ronde (bleek niet nodig), en het ontlopen van een eventuele gridstaf voor de volgende race.
drdre1 zegt
Dat begrijp ik, maar auto out of retirement om een straf uit te zitten die geen effect heeft op het resultaat. Das toch vreemd?
Johanneke zegt
Bij Sky Sports hadden ze het regelboekje erbij gepakt. Die dame vertelde dat de FIA een gridstraf kan geven voor de volgende race als er nog straffen open staan. En er stond nog een straf open. Dus hij heeft nog een rondje voor lul gereden, zijn zeer matige prestatie overdenkend, terwijl zijn teamgenoot solo de constructeurstitel binnenharkt.
drdre1 zegt
Ja, maar dat snap ik wel, maar ik dacht dat RB de auto had ‘retired’. Ik zou dan denken dat je, met die status, niet ineens weer terug in de race mag komen. Laat staan om een 5 seconden penalty te innen die duidelijk niet het gewenste effect van een straf heeft (namelijk dat ‘ie pijn doet en mogelijk van invloed is op het te behalen resultaat). ’t Zal vast kloppen volgens de regels hoor. Vond het alleen raar. In mijn ogen had Sergio de straf niet alleen verdiend, maar had hij ook echt op de blaren moeten zitten.
Richmond zegt
Snelste ronde kon hij nooit krijgen, want dat punt gaat alleen naar coureurs binnen de top 10. Plus dat de auto nog steeds ruk was en het dus soweiso niet mogelijk was geweest.
harrie zegt
Maar hij had dat puntje wel af kunnen pakken van een Mercedes coureur moest dat nodig zijn om de constructeurs titel vandaag te pakken.
drdre1 zegt
Hoe dan? 🤔
Richmond zegt
in theorie wel, maar dan had verstappen zelf buiten de punten moeten rijden, want ze hadden aan 1 punt genoeg. En met een auto die niet rijdbaar was waardoor die eigenlijk voor uit de race gehaald was? Was de snelste ronde niet mogelijk geweest.
toniominestrone zegt
Je voorkomt dat het punt baar de concurrentie gaat.
Richmond zegt
had vandaag niks uitgemaakt. En nogmaals met een brakke auto gaat je dat niet lukken.
brammetjedeb zegt
Indrukwekkend weer. Van Max dan. Perez ondanks dat ie aan de eerste niks kon doen zeeeeer matig. Dit circuit ademt Red Bull, die auto vloog daar. Dit is echt slecht van hem, zeker die touche met magnussen. Moet ie toch niet nog een seizoen doen op deze manier….
Johanneke zegt
Hij had er wel wat aan kunnen doen. Beter kwalificeren, of beter starten. Dan kan ie ook niet in Lewis gebeukt worden door Sainz. Perez is gewoon niet goed genoeg, dat heeft hij nu een heel seizoen laten zien. Je moet hard zijn en door.
brammetjedeb zegt
Ondanks een matige kwali was er nog geen man overboord aangezien de racepace prima is, maar dat werd bij de start de nek omgedraaid.
Maar wel eens: kwali moet beter en perez is gewoon niet goed genoeg.
rob5nismo zegt
Wat was red bull eigenlijk van plan om Perez toch weer terug de baan op te sturen met 5 of meer rondjes achterstand
Richmond zegt
De 5 sec penalty die hij nog open had staat inlossen. Een tijd penalty moet of tijdens een pitstop ingelast worden of wordt aan het einde van de race bij jouw racetijd opgeteld. Maar omdat geen stop had gemaakt en ook niet was gefinished stond de penalty nog open en zou die meegenomen worden naar de volgende race. Maar daar kwam Red Bull pas laat achter (daar heeft ook iemand lopen slapen) en toen vroegen ze het aan FIA hoe dat zat en of ze hem terug de baan op mochten sturen om de penalty in te lossen. FIA moest daar weer 10 rondjes over nadenken en heeft toen gezegd dat het mocht. En toen heeft Red Bull perez de baan opgestuurd, pitstop + straf, weer de baan op en daarna weer DNF. Als ze beter hadden opgelet, hadden ze dit gedaan voor de 1e keer dat hij DNF was. Dan was de sport niet belachelijk gemaakt geweest. Maar goed zo gaat dat.
drdre1 zegt
Precies dat.
rob5nismo zegt
Thnx
werf76 zegt
http://www.sushi.nl
Heerlijk kort bericht ook.
pomoek zegt
Als ik het goed heb uitgerekend, uiteraard op een bierviltje, dan is Verstappen kampioen als hij tijdens de sprintrace in Qatar 3 punten wegrijdt bij Perez. Dus winnen en Perez 4e volstaat al. Of 6e en Perez buiten de top 8.
jaapiyo zegt
Of winnen en Perez buiten de top-8.