Pakt Verstappen Sainz meteen na de start, of speelt hij even met zijn prooi, in de Grand Prix van Italië in 2023?
We gaan langzaam maar zeker richting het eind van het seizoen in de Formule 1. Vandaag staat de laatste Grand Prix van het ‘Europese seizoen’ op de rol in de vorm van de Grand Prix van Italië. Hierna volgen nog een aantal races op andere continenten. Voor iedereen die niet Red Bull en Max Verstappen heet kan het einde van 2023 waarschijnlijk niet vroeg genoeg komen. De Nederlander is immers een veelvraat met een ongekende honger naar succes gebleken.
Wellicht zit er voor de rest nog hier en daar nog een dagsucces in. Bijvoorbeeld op de sok van Monza. Net als bijvoorbeeld de Grand Prix van Monaco is het immers vaak een circuit dat de normale krachtsverhoudingen wat opschudt. Mede daarom hebben we de afgelopen jaren ook wat verrassende winnaars gezien, zoals Ricciardo in 2021 en Gasly in 2020.
Na de kwalificatie van gisteren mogen de Tifosi in ieder geval dromen van de overwinning. Sainz pakte pole, Leclerc werd derde. Verstappen zit in de sandwich. Iedereen verwacht dat de Nederlander vandaag alsnog wint. Maar pakt hij inderdaad zijn tiende op rij, of strooit iets of iemand nu toch een keer zand in de machine? We gaan het zien, in de Grand Prix van Italië in 2023!
Start (afgebroken)
Normaal hebben we het nooit over de opwarmronde, maar dit keer begint de race eigenlijk al voor de start. Yuki Tsunoda valt namelijk uit terwijl hij traag naar de grid rolt. Vroeger was het circuit van Monza nog weleens goed voor geplofte motoren. Immers blazen die vrijwel continu op volle toeren door hier. Maar dit is wel een beetje vroeg om er de brui aan te geven van de Honda-tor in de Alpha Tauri. Ook nooit lekker voor de andere Honda coureurs zoiets. Je kan er verder niks mee, maar als er een gaat kunnen er meer volgen.
Iedereen heeft in ieder geval twintig minuten de tijd om te denken aan allerlei scenario’s. Zo lang wordt de race namelijk uitgesteld door de wedstrijdleiding. Ondertussen staan de auto’s op de grid. Ook iets wat ze vroeger nooit lekker vonden. Tegenwoordig waarschijnlijk ook niet, maar de techniek is nu natuurlijk wel veel betrouwbaarder geworden.
Start
Enfin, met enige vertraging gaat het veld dan toch los. Is iedereen koel gebleven, of is er iemand overgekookt in de Italiaanse hitte? Het valt mee. Iedereen komt ongeschonden door de eerste chicanes. We hebben het weleens anders gezien. Piastri heeft een goede start en gaat Albon voorbij. Hamilton is op harde banden gestart en verliest een plekje.
Albon gaat in de tweede ronde terug voorbij aan Piastri. Verstappen roept al snel dat de Ferrari voor hem al enigszins begint te glibberen. Als de DRS geactiveerd wordt doet Max een poging, maar hij wordt naar de buitenkant gedwongen door zijn voormalig teammaat. Verstappen kiest eieren voor zijn geld en gooit er een cynisch ‘lovely’ uit over de radio.
Leclerc zit op het vinkentouw en ook Russell en Perez zijn niet ver weg. Vandaag dus geen Verstappen die uitcheckt, wegrijdt en nooit meer terug wordt gezien. Voorlopig niet althans. Charles lijkt een beetje afstand te nemen, terwijl Perez naarstig probeert Russell te verschalken. De Brit verdedigt zich echter met hand en tand. In ronde 14 schieten beiden van de baan bij het aanremmen van de eerste chicane.
Verstappen heeft ondertussen toch wat moeite met Sainz. Maar in ronde 15 verremt Sainz zich dan eindelijk een beetje voor de eerste chicane. Max profiteert direct en haalt Carlos in voor de tweede chicane. Albon maakt een vroege pitstop vanaf P6 en laat daarmee de McLarens los. Norris frustreert zich over het feit dat Piastri voor zijn neus rijdt en hem naar zijn idee ophoudt.
Vooraan lijkt het erop alsof Sainz ook Leclerc ophoudt. De Spanjaard zit door zijn banden heen. Leclerc heeft inderdaad iets meer kunnen sparen en is duidelijk sneller. Het team moet ingrijpen, maar doet dat weer eens niet. Verstappen profiteert en rijdt binnen no time drie seconden weg.
Mid Race
Sainz en Verstappen stoppen als eersten van de top-4. Leclerc stopt een ronde later en Perez nog een ronde later. Dat is geen voordeel, want algemeen wordt aangenomen dat een vroegere stop voordelig is vandaag. Leclerc komt vlak achter Sainz weer de baan op. Perez sluit vlak achter de vechtende Ferrari’s aan. Toch niet echt handig van Red Bull eigenlijk dit.
Bij McLaren zijn ze ook lekker bezig. Norris gaat Piastri voorbij en de twee raken elkaar. In ronde 25 gaat Verstappen voorbij aan de op hards gestarte Hamilton. De Nederlander gaat zo weer aan de leiding van de race. Als HAM ook de Ferrari’s en Perez om de oren krijgt, pit hij en valt hij terug naar P10. Met mediums kan hij nu op jacht om wat plekken goed te maken op de coureurs voor hem met oudere hards.
In ronde 32 gaat Perez na een hard gevecht voorbij aan Leclerc. Het duurt daarna echter gek genoeg lang voordat de Mexicaan ook aansluit bij Sainz. Hamilton is in de tussentijd aangesloten bij de twee McLarens. Hamilton haalt Piastri in, maar knijpt de Australiër dan ernstig af. Te ernstig, want de twee raken elkaar. OP81 komt er het slechtste vanaf. Hij moet een nieuwe vleugel halen.
Het team van McLaren heeft ondertussen een ietwat kneuzige poging gedaan Williams te bewegen Albon naar binnen te halen. Maar team blauw trapt daar niet in. Norris blijft zich zo stukbijten op AA23. Hamilton sluit weer aan, maar heeft een straf van vijf seconden voor het incident met Piastri. LH44 gaat nu wel ook voorbij aan Norris.
In ronde 46 maakt Perez dan eindelijk een 1-2tje voor Red Bull. Leclerc probeert te profiteren door een podiumpje af te snoepen van zijn teammaat. Maar Sainz countert. Buiten beeld is Hamilton voorbij gegaan aan Albon. Maar LH44 moet nu nog vijf seconden wegrijden bij de Thai om P6 ook te houden op de meet.
Finish
Max Verstappen zet zijn record en wint de tiende op rij. Perez wordt tweede. Maar het zijn de Ferrari’s die voor het entertainment zorgen. Leclerc is duidelijk sneller dan Sainz en probeert Carlos een paar keer uit te remmen. De twee raken elkaar meerdere keren bijna, maar Sainz houdt het podium vast.
Russell wordt vijfde en Hamilton behoudt P6. Albon zit volledig door de banden heen, maar kan Norris net achter zich laten. Alonso wordt negende en geweldige vent Bottas pakt op een of andere manier het laatste puntje in de race. Sargeant, Piastri en Lawson laten zich wat dat betreft de kaas van het brood eten.
De volgende kans is er over twee weken in Singapore. Red Bull zal daar vast ook winnen. Nog acht races te gaan. Pakken ze ze allemaal?
Pos | Coureur | Punten |
---|---|---|
1 |
Max VerstappenRed Bull Racing |
25 |
2 |
Sergio PérezRed Bull Racing |
18 |
3 |
Carlos Sainz Jr.Ferrari |
15 |
4 |
Charles LeclercFerrari |
12 |
5 |
George RussellMercedes |
10 |
6 |
Lewis HamiltonMercedes |
8 |
7 |
Alexander AlbonWilliams |
6 |
8 |
Lando NorrisMcLaren |
4 |
9 |
Fernando AlonsoAston Martin |
2 |
10 |
Valtteri BottasKick Sauber |
1 |
11 |
Liam LawsonRB |
0 |
12 |
Oscar PiastriMcLaren |
0 |
13 |
Logan SargeantWilliams |
0 |
14 |
Zhou GuanyuKick Sauber |
0 |
15 |
Pierre GaslyAlpine |
0 |
16 |
Lance StrollAston Martin |
0 |
17 |
Nico HülkenbergHaas |
0 |
18 |
Kevin MagnussenHaas |
0 |
DNF |
Yuki TsunodaRB |
0 |
DNF |
Esteban OconAlpine |
0 |
harrie zegt
Toch wel vermakelijk, met name het gevecht tussen Sainz en Leclerc aan het einde.
Die waren er beide heel erg opgebrand de troostprijs op te pikken voor de Italiaanse fans.
Sterk weekend van Sainz.
Johanneke zegt
Zooo die Leclerc had in de laatste ronde, de allerlaatste kans, zomaar zichzelf en Sainz kunnen elimineren in de race. Voor de rest, wel wat ik verwacht had. RB met de meeste race pace. Sterk weekend van Mercedes ook, achter de top 4. Waren duidelijk sneller dan mclaren, en ook AM, al gaan die beter in bochtige banen. Stroll wel weer onthutsend zwak zeg, het hele weekend.
Robert zegt
Het was weer een strijd voor de bühne; toen Verstappen eenmaal aan Sainz voorbij was, reed hij een volle seconde per ronde weg van de beide Ferrari’s. En datzelfde gebeurde nogmaals toen Perez eenmaal P2 had gepakt.
Waar ik me wel (weer) aan ergerde: Hamilton drukt Piastri uit een potentiële puntenfinish en komt er vanaf met een lousy vijf seconden penalty. Eigenlijk zou in situaties als deze hetzelfde moeten gelden als bij ‘gaining a position by leaving the track’: achter de benadeelde aansluiten, desnoods volgt hij deze de pitstraat in, of sluit hij helemaal achteraan op de grid.
pomoek zegt
@Robert, eens. Heeft wat mij betreft niets met de persoon te maken ( hoewel, never forget Silverstone 2021…) maar is in zijn algemeenheid raar dat de “dader” feitelijk geen last heeft van de botsing en het slachtoffer gewoon buiten de punten finisht.
vopo zegt
Helemaal mee eens. Hamilton rijdt nu in de punten en Piastri valt door de actie van Hamilton buiten de top 10 en is dus zonder punten.
Richmond zegt
5 sec straf heb je niks aan als je voorsprong groter dan 5 sec is. Het moet wel een straf zijn die jr voelt. Gewoon 1 of 2 plekken straf.
berlinetta zegt
Ik zou in dat geval eerder pleiten voor puntenaftrek voor Hamilton en die punten aan Piastri toekennen. Dat lijkt me het meest eerlijk Hamilton wordt dan gestrafd en Piastri wordt gecompenseerd.
Dutchdriftking zegt
Ja dat had naar mijn bescheiden mening op z’n minst 20 seconden moeten zijn. Piastri moest tenslotte pitten, en een nieuwe neus. Dat haal je nooit meer in.
Robert zegt
Nou, dat had inderdaad een eerlijke strafmaat kunnen zijn geweest. Of bijvoorbeeld een stop and go penalty, zoals ze vroeger nog wel eens uitdeelden.
sportevo zegt
De wedstrijdleiding kijkt niet naar de uitkomst van een aanrijding maar meer of je schuldig (of eigenlijk, had je het kunnen voorkomen) of niet bent. Dat de andere partij er geen of meer last van heeft doet niet toe aan de strafmaat. Die staat gewoon op 5 seconden. Tenzij het een echt grove overtreding is, dan kan het 10 sec, een drive through of stop & go zijn.
Russell rijdt tegen Ocon aan en krijgt ook straf hiervoor. Zelfde 5 seconden. Beide konden gewoon doorrijden. Men zou dan ook kunnen zeggen, ‘waarom krijgt hij straf, niemand heeft er last van gehad’.
Of andersom, stel dat Hamilton was teruggevallen. Dan had hij nog steeds die 5 sec. gekregen. Het is niet zo dat je al genoeg gestraft bent doordat je de pits in moest gaan en dat een straf dan achterwege blijft.
Alleen Norris en Piastri bleef onbestraft en dat is wel vreemd want de situatie was vergelijkbaar Russell en Ocon.
Wat wel opvalt, dit soort straffen worden al tijden zou uitgedeeld maar blijkbaar vindt men het nu een probleem?
Richmond zegt
Dat waren de goede straffen!
Frankypanky zegt
Oneens,
Piastri reed op oudere banden. Hamilton was veel sneller op zijn verse banden. Oscar had die bocht kunnen opgeven en vervolgens achter Hamilton een tow kunnen pakken om dichter bij zijn teamgenoot Norris te komen.
Maar inderdaad maakte Hamilton de fout door onnodig naar rechts te gaan. Zoiets verwacht je eerder van een Grosjean.
Homer55 zegt
Weer een leuke Monza race.
Veel attack en defence.
Richmond zegt
Mooie race, mooie gevechten gezien.
flyerbunch zegt
10/10 Max! 💪🏼
brammetjedeb zegt
Wat was er met Max zijn auto dat hij het tempo van Gasly aan moest houden de laatste rondes? Perez liep bijna 6 seconde in!
harrie zegt
De boel liep een beetje warm.
erik911 zegt
Volgens mij liet hij de teugels een beetje vieren (hoezo ‘in control’?) om de boel heelhuids naar de finish te brengen?
Richmond zegt
Hii zegt het zelf ook njet te weten, maar de orders gevolgd heeft
banderas zegt
Ik had ook op z’n minst 10s straf verwacht voor Hamilton. Dit geeft te denken dat je vaker gewoon wat mag snoepen of iemand breken, als je maar 5s krijgt. Verder vermakelijk en begrijpelijk zware race voor de Ferrari boys. Fijn voor Sainz wel dat ie 3e werd.
brammetjedeb zegt
Voor hetzelfde geld ligt ie er zelf af, hè! Dit doet niemand expres lijkt me.
Fruitcake zegt
Hoe heet dat gerecht op de foto?
sportevo zegt
Dat is cannelloni, een pasta soort die gevuld wordt met een saus en in de oven met kaas gegratineerd wordt.