Wint Nyck de Vries de Grand Prix van Italië in 2022?
We zijn weer aanbeland op de oude sok in het Parco Nazionale van Monza, voor de snelste Grand Prix van het jaar. In de kolkende rood-gele menigte, gaat Verstappen voor de vijfde zege op rij, maar de Tifosi hopen natuurlijk op een thuiszege voor team rood. Met Leclerc op pole en Verstappen die start vanaf P7, mag Ferrari een beetje hoop hebben. Een beetje.
Verder wordt dit de race dat Nyck de Vries zijn F1 debuut maakt voor het team van Williams. De man uit Sneek mag dit weekend Albon vervangen. Na een goede kwalificatie en de nodige gridstraffen voor anderen, mag Nyck vandaag vlak naast MV1 starten vanaf P8. Een goed optreden zou de kansen voor volgend jaar natuurlijk geen schade doen. Kom dus maar met die hete raceactie!
Start
Russell lijkt even Leclerc te verschalken vanaf de lijn. Maar de Monegask blijft de Mercedes toch voor. Ook als George een poginkje doet om de Ferrari buitenom te passeren in de eerste chicane. Vanaf de tweede rijden starten de twee McLarens, die net als vorig jaar weer een auto lijken te hebben gemaakt specifiek voor Monza en Sochi. Met als nadeel dat Sochi dit jaar niet doorgaat. Norris heeft echter een door Olav Mol fameus gemaakte ‘poepstart’ en zakt meteen weg.
Gasly, Verstappen en Alonso profiteren, maar Norris kan wel snel terugslaan ten opzichte van Alonso. Hoe zit het met die andere Nederlander in het veld, hoor ik u vragen? Wel, die rijdt netjes vlak achter de Alpine van Alonso rond. Nyck gaat na gisteren naast Max van start en de twee houden het ultra netjes. Max pakt de buitenkant en Nyck de binnenkant in de eerste knik van de chicane. Verstappen kan daarna snel opstomen naar P3. In ronde vijf gaat hij ook aan Russell voorbij en is onze held alweer tweede. Ongeloofeloos.
De toppers die achteraan startten hebben ondertussen wisselend succes met hun opmars. Sainz snijdt als een warm mes door de boter, maar Hamilton blijf een beetje haken. Ook Perez gaat eigenlijk voor geen meter. De Mexicaan heeft een lichte beroering met Sainz als die voorbij komt zeilen en even later staat zijn rechter voorrem in de hens. Perez stopt voor harde banden, maar dat doet de rook niet direct verdwijnen. Uiteindelijk kan hij echter toch doorrijden zonder nogmaals te stoppen.
Nog meer rook is er te spotten aan de staart van Vettels Aston Martin. In zijn geval is het echter de schuld van een falende Mercedes power unit. Seb zet zijn groene schicht aan de kant en veroorzaakt daarmee een virtual safetycar. Ferrari maakt op dat moment de briljante call om een pitstop te maken met Leclerc. Hoewel, Ferrari is wel het enige team dat voor deze optie kiest…Dus is dit nou geniaal of weer peteroliedom?
De stop van Leclerc betekent dat onze held wederom soeverein aan de leiding gaat. Na twintig snelle rondjes heeft hij een voorsprong van tien seconden op Russell en vijftien seconden op Leclerc. De Monegask is iets sneller onderweg dan MV1, maar niet veel sneller. Dat wil zeggen: niet snel genoeg om zijn achterstand op Max goed te maken op de tweestop-strategie die hij nu vermoedelijk zal moeten benutten.
Mid Race
De eerste vier en vooral Max heeft een enorme voorsprong op de rest van het veld, omdat Ricciardo de rest ophoudt. Vroeger had je de Trulli-trein, vandaag is Ricciardo echter de machinist. De Ozzie is duidelijk niet zo snel als zijn achtervolgers, maar nadat Sainz hem voorbij is blijft iedereen achter hem steken. Gasly probeert het een keer bijna wanhopig, maar schiet dan rechtdoor in de eerste chicane en moet de plek weer teruggeven.
Verstappen stopt in ronde 26 en is de laatste die zijn softs aan de kant schuift. De Red Bull in handen van Max is opnieuw extreem lief voor de bandjes dus. Dat is waar Ferrari de races op verliest in deze fase van het jaar. Verstappen gaat naar medium en is in zijn eerste volle ronde bijna een seconde sneller dan Leclerc, die nu weer aan de leiding gaat.
McLaren probeert de machinist-skills van Ricciardo ondertussen uit te nutten. Het vraagt DR3 heel voorzichtigjes of hij misschien Gasly en de rest kan ophouden, zodat als Norris zijn stop maakt, hij voor de hele bups naar buiten komt. Op de internationale feed, horen we niet of Daniel antwoord geeft…
Sainz stopt in ronde 31 na zijn eerste stint op mediums. Hij komt achter Perez weer het veld in, maar maakt kort werk van de Mexicaan. De andere Ferrari van Leclerc komt een aantal ronden later binnen voor een set nieuwe softs. Als Leclerc echter weer de baan op komt, heeft hij twintig seconden achterstand op Verstappen. Dat wordt erg lastig voor CL16. Hij heeft weliswaar nieuwere banden, maar het ligt niet in de lijn der verwachting dat Max’ mediums opeens van een klif afvallen. En LEC moet ook nog maar die bijna twintig ronden kunnen overbruggen met zijn softs.
Max dus gewoon weer naar de winst dus. Hoe vergaat het Nyck dan ondertussen? NdV45 rijdt een solide race en zit bijna continu in de DRS bij Gasly en Ricciardo. Het is een kwestie van wordt het een puntje, of toch niet? Als Nyck hier een punt scoort dan is een zitje voor volgend jaar toch opeens wel erg realistisch zou je zeggen…
Wat Nyck nu moet doen is zijn mediums heel houden en Zhou achter zich laten. Dat wordt nog wel lastig, want Zhou heeft er een set hards onder zitten. In deze fase van de race komen die in hun element. In ronde 44 verliest de Vries bovendien de tow van Gasly en dus de DRS als hij een paar keer moet verdedigen. Is dat de beslissing? Misschien niet, want ook de volgende gang over het rechte stuk resulteert niet in een inhaalactie voor Zhou.
Finish
Net als Nyck toch opeens weer aansluiting vindt bij Gasly en een gaatje lijkt te creëren ten kosten van Zhou, komt er weer een twist. Ricciardo valt nu uit met een kapotte motor en zet zijn auto aan de kant. De McLaren staat op een plek dat een safetycar noodzakelijk is. Ga je nu nog stoppen met luttele ronden te gaan, of hoop je dat de safetycar naar de finish rijdt?
Voor de toppers in de race is het geen moeilijke keuze. De gaten zijn zo groot dat gratis stops op het menu staan. Voor de mannen aan de staart van de top-10 is het lastiger. Stoppen en mogelijk puntjes weggeven. Of doorrijden en daarmee risico lopen dat je om de oren gereden wordt door al die kneuzen achter je, die je de hele race verslagen hebt maar die nog even de glorie komen pakken op vers rubber?
Zowel Norris, Gasly, de Vries en Zhou besluiten niet meer te stoppen…en dat is de juiste beslissing. Max wint, de Vries punten bij zijn debuut. Wat zijn wij toch een land. Racetalent komt hier gewoon uit de kraan. Voor de Tifosi is het knaak. Maar voor ons is het een…Straatfeest!
UPDATE 1: Nyck de Vries werd nog even onderzocht voor een breuk van de regels in gevecht met Zhou. Maar hij is er met een reprimande vanaf gekomen en behoudt zijn negende plaats.
Uitslag Formule 1: Grand Prix van Nederland 2022
- VERSTAPPEN – Red Bull
- Leclerc – Ferrari
- Russell – Mercedes
- Sainz – Ferrari
- Hamilton – Mercedes
- Perez – Red Bull
- Norris – McLaren
- Gasly – Alpha Tauri
- DE VRIES – Williams
- Zhou – Alfa Romeo
- Ocon – Alpine
- Schumacher – Haas F1
- Bottas – Alfa Romeo
- Tsunoda – Alpha Tauri
- Latifi – Williams
- Magnussen – Haas F1
DNF
Ricciardo – McLaren
Stroll – Aston Martin
Alonso – Alpine
Vettel – Aston Martin
Robert zegt
Nyck de Vries pakt 2 punten en de driver of the day nominatie!
Ik denk dat je achteraf ook wel kunt concluderen dat Ferrari met die vroege pitstop heeft gegokt en verloren.
banderas zegt
Ze hadden sowieso verloren met de pace van Verstappen, dus ze moesten wat. Ik denk dat ze prima hebben gegokt verder.
Richmond zegt
Hoezo nominatie? hij heeft gewoon de driver of the day award gekregen.
sportabgasanlage zegt
@darkschneider
Nominatie betekent ook ‘benoeming’ en is dus correct.
golf1985 zegt
Ik kan de naam nyck de vries niet meer horen vandaag. Die mannen van viaplay waren daar nogal wat geil op zo te horen
sportabgasanlage zegt
Nyck de Vries, Nyck de Vries, Nyck de Vries!
anthwan zegt
Tom Corronel lijkt zijn billetje wel schoon, jemig wat een kwal.
scoobyej20 zegt
Haha al jaren lang likt iedereen de billetjes van Max en dat is prima.. Nu komt er nog een Nederlander en dat mag niet.
golf1985 zegt
Het mag gerust hoor van mij een andere nederlander in de formule 1. Maar niet hem. Heb er gewoon helemaal niks mee. Vind het zo’n omhooggevallen ventje. Om akelig van te worden
87sandyd zegt
Typical Max fan….
Omdat Nyck in de andere garage stond in de laatste tace van vorig jaar en vanuit die positie de race bekeek en bij het verliezende team zat is het een l*l van een vent.
Een echte f1 fan heeft gelukkig helemaal niets met jou en je posse.
Ik verlang nog weleens terug na het pre Max tijdperk waarbij al die dartfans nog stonden te hossen bij Raymond van Barneveld
drdre1 zegt
Typische Hamilton fan reactie.
87sandyd zegt
Ik ben nieteens voor Lewis. Ik ben gewoon bovenal Formule 1 fan en kijk het al 30 jaar.
Die kansloze fans die willen dat Lewis stopt, waar komt dat vandaan? Willen we allemaal ideale schoonzonen? Een coureur na een slecht seizoen moet meteen stoppen. Waarom?
Ik ben die “fans” gewoon beu. Het zijn geen fans van de sport. Ze kijken alles vanuit 1 perspectief en zij. De realiteit volledig kwijt.
sportabgasanlage zegt
@golf1985 ik sprak Nyck laatst en hij zei exact hetzelfde over jou. Dat is ook toevallig niet?
omarrs6 zegt
Flauw van de tifosi, boe geroep tijdens interview van Max.
kniesoor zegt
Kennelijk een nieuwe mode, boeroepen. Sneue vertoning. Hopen, dat de FIA en de gezamenlijke renstallen hier in niet mis te verstane bewoordingen afstand van nemen.
87sandyd zegt
Vooral sneu omdat Martin Brundle er weéér niets tegen deed.
Richmond zegt
Ze waren boos op het einde achter de SC, ze zagen dat hiermee leclerc een kans ontnomen om is 1 op 1 tegen Verstappen te vechten bij herstart en misschien te winnen. Dus die onvrede hebben ze meegenomen naar de post race, niet persoonlijk tegen Verstappen
drdre1 zegt
Ze riepen BOE tegen Christian Horner die schijnbaar McLaren heeft gevraagd of Daniel Ricciardo niet mss toevallig een DNF kon creëren, zodat z’n geliefde coureur kon winnen!! Ongelofelijk maar waar!!
MaartenD zegt
Wat een sneu volk met dat geboe. Solide race van Max, super debuut van De Vries in een verder saaie race
chrisvis zegt
…zijn net Nederlandse supporters
harrie zegt
Op Zandvoort iedereen te juichen toen Leclerc in de slotfase Hamilton voorbij ging, die wordt duidelijk niet gehaat in NL.
Sta er eigenlijk van te kijken dat Max zo uitgefloten werd gisteren en vandaag. Max en Leclerc lijken ook niet echt problemen met elkaar te hebben.
brent zegt
nu hopen dat de vries geen tijdstraf krijgt voor dat incidentje met zhou.
ik vind dat je op moet letten wat er voor je gebeurd en dat deed zhou nou ook weer niet 100%
sportabgasanlage zegt
Tja, dat foutje z(h)ou dan het enige smetje zijn op zijn race, en doet weinig af aan zijn hele bijzondere prestatie.
Johanneke zegt
Wordt wel erg saai zo met Verstappen. Het is bizar wat hij keer op keer uit die auto haalt. Zou hij ooit een teamgenoot krijgen die hem wel bij kan houden?
Overigens begrijpelijk maar erg jammer dat de race onder safety car eindigde. Ding had eerder naar buiten gemoeten zodat ie de race leader op had kunnen vangen, ipv de nummer 3. Zo duurde het allemaal nog langer.
sportevo zegt
Of de Red Bull is gewoon een goede auto waarmee iedereen races kan winnen en blijkt het dat Perez gewoon een middelmatige rijder is.
Johanneke zegt
Dan heeft Max enkel en alleen matige teamgenoten gehad.
sportevo zegt
Dat zal dan wel zo zijn.
drdre1 zegt
Alle coureurs zijn middelmatig vergeleken met Hamilton.
rollingstoned zegt
Dat bewijst Russell wel idd…
KEV9 zegt
Volgende race doei Lafitti en hallo De Vries
autogeak zegt
Wel echt gênant dat de Vries in 1 race meer punten geeft gehaald dan Latifi in een heel seizoen
sportabgasanlage zegt
Volgens mij staat niemand daar van te kijken. De Vries heeft een indrukwekkend race-CV (alle klasses waarin hij heeft gereden is hij kampioen geworden). Latifi heeft alleen een rijke pappie.
sportevo zegt
Daar denkt Frans Verschuur anders over. Ben trouwens wel benieuwd naar zijn reactie.
iphonistvongates zegt
De wedstrijdleiding handelde niet in de geest van een F1 race de laatste 3 ronden. Een rode vlag + staande herstart was spannender geweest zeker met al die bandenwissels vlak ervoor. Het spook van Abu Dhabi was duidelijk aanwezig bij de besluitvorming.
Andrea Bocelli zong het nationale volkslied weer fantastisch en was totaal niet afgeleid toen 8 straaljagers op 180 meter hoogte voorbij kwamen denderen.
Tom Cruise zou een Fly By gedaan hebben. Sylvester Stallone & Hugh Grant hebben geen vliegbrevet dus helaas.
Verstappen wilde snel thuis zijn dus gaf tie een demonstratie + cursus expedient overtaking for racing novices.
Norris had veel hoger kunnen eindigen mits hij z’n start goed had uitgevoerd.
“please NO comms, im busy”!
Ferrari’s pit crew moet dat gallo kleurtje blijven dragen. Geen screw ups tijdens de race vandaag. Brava!
De Vries heeft genoeg prijsgeld binnengeharkt voor Williams bij zijn debuut dus de teamleiding zal Latifi wel op de reservebank zetten en verder gaan met Albon + De Vrees (zo spreekt Crofty het uit).
LeClerc kan zijn F1 bolide niet rijden/bedienen zoals zijn engineer(s) dat willen. Een Ferrari bij bochtsnelheden hoog in de toeren rijden met een short shift is toch niet zijn stijl. Er was blijkbaar iets aan de hand met zijn krachtbron.
Sainz en Russell deden het weer uitstekend!
sportabgasanlage zegt
Ik denk dat Bocelli die straaljagers niet zag aankomen.
kenner zegt
Ik neem dat je zoiets wel hoort, of voelt
sportabgasanlage zegt
@kenner ik twijfel nu of ik de grap ga uitleggen. Bij nader inzien, nee. Ik zie dat niet zitten. Het lijkt me glashelder.
Richmond zegt
Een rode vlag mag niet zomaar toegepast worden. Zeker niet om de race spannender te maken. Een rode vlag is er alleen als het gevaar zo groot is of de situatie zo ernstig is dat het niet met rijden achter een SC snel genoeg opgelost kan worden. De auto van ricciardo stond onhandig en ging niet in neutral, daardoor duur het lang, plus dat Verstappen en Lecrlec hadden gepit en hierdoor ver achter de SC waren. De SC had ze niet ze niet snel genoeg opgepakt en daarna was Russel ook nog ver achter. Het was of dit of hetzelfde doen als in Abu Dabi. Maar aangezien dat iedereen niks vond, hebben ze het nu zo opgelost.
jaapiyo zegt
Nee in een RB18, hoezo?
redbeams zegt
Stukje wat bij start geschreven staat…verstappen…monegask…ferrari 😉
sanderz28 zegt
Hoofdstuk start, 1e alinea. Lees nog eens goed😬
chrisvis zegt
Na het misbaksel van de qualif krijgen we nu dees….sinds 98 kijk ik elke race….tot nu. De dun is er af met zo een wedstrijdleiding.
sportabgasanlage zegt
Dees? Ik ken wel dubbeldees.
chrisvis zegt
*dees moest dit zijn en …dun moest fun zijn maar een edit is er helaas niet
Johanneke zegt
Ik lees zoiets, en dan denk ik ja, auteur heeft een foutje gemaakt. Kan gebeuren.
Nooit de behoefte gehad om zoiets erin te wrijven in de comments.
sportabgasanlage zegt
@johanneke op zich heb je gelijk, ware het niet dat er geen andere adequate manier is om een foutje te melden… En er worden nogal eens foutjes gemaakt…
mc96 zegt
Was wel een mooi weekend voor de Nederlandse autosport. Verstappen wint de GP van Italie, mooie prestatie van De Vries. MP motorsport wint het rijderskampioenschap in de F2 en Een rijder van Van Amerfoort Racing wint in de F3.
joki zegt
“Racetalent komt hier gewoon uit de kraan”… als ik “de Nederlanders” hier in Belgie op de snelweg met 110 km/u op het derde baanvak zie die er nooit aan denken naar rechts te gaan, ga ik ze aanmoedigen meer kraantjeswater te drinken!
sportabgasanlage zegt
Ze durven niet naar rechts vanwege de Belgen die met een mes de bocht afsnijden.
Jan de Vries zegt
Top resultaat van Hamilton!!
sizedoesmatter zegt
Viel mij ook al op, van één na laatst naar 5 is niet mis!
Maar geen partij voor Mv1.
harrie zegt
Wat een overmacht weer, wel een anticlimax.
Niemand wil eindigen onder safetycar, dus tijd voor een nieuwe regel.
SC in de laatste 10 ronde is rood herstart oid, of pauze en rollende herstart.