Na een natte kwalificatie is het vandaag zonnig in Monza. De gemixte grid met bovenstaande sujetten op de eerste rij voorspelt alvast veel goeds voor de race…
We zijn alweer aanbeland bij de laatste Europese Grand Prix van het jaar. Na de Grand Prix van Italië volgen er alleen nog races in Verweggistan. Maar de laatste Europese race is zeker niet de minste. Sterker nog, misschien is het wel de lekkerste van allemaal. Met slechts 11 bochten die voornamelijk bestaan uit chicanes mag Monza qua layout dan een vrij eenvoudig circuit zijn, het biedt wel een unieke uitdaging. Na het couperen van de originele Hockenheimring is Monza het enige echte hogesnelheidscircuit dat nog op de kalender staat. Dat betekent dus maximale belasting voor de techniek. Ook de coureurs moeten scherp blijven, want het juiste rempunt missen kan je duur komen te staan.
Gisteren leek het er even op dat de kwalificatie zou verregenen, maar na enkele uren vertraging durfde de FIA het dan toch eindelijk aan om de coureurs de baan op te laten. In natte omstandigheden volgde een interessante sessie waarin sommige coureurs zich konden onderscheiden. Een daarvan heette Max Verstappen: hij pakte de tweede plaats en moest alleen Hamilton voor zich dulden. Helaas wist de Nederlander vooraf al dat hij op de grid flink wat plaatsen zou verliezen door straffen vanwege technische malheur.
Naast Max vielen ook jonge honden Stroll en Ocon in positieve zin op. Zij eindigden de kwalificatie op de plaatsen vier respectievelijk vijf, maar doordat de Red Bull’s door de straffen naar achteren moesten vertaalde zich dat in de tweede en derde startplaats. Ocon had in Q2 wel de mazzel dat hij twee duizendsten van een seconde sneller was dan zijn beste vriend Perez en daardoor in tegenstelling tot de Mexicaan door mocht naar Q3. Maar goed, geluk dwing je af. Bottas en de twee Ferrari-coureurs deden dat laatste niet: zij kwamen niet verder dan de plaatsen zes tot en met acht. Enfin, al met al levert het een leuke grid op voor de race.
Start:
Hamilton start weer eens van pole zoals we min of meer gewend zijn, maar eigenlijk kijken we vooral naar de twee jongelingen die achter de Brit plaats nemen op de grid. Zouden zij hun auto’s brutaal voor die van Hamilton kunnen plempen na de start? Helaas zit die sensatie er niet in. Hamilton komt niet goed weg, maar net goed genoeg om als eerste de chicane in te duiken. Ocon pakt de tweede plaats af van Lance Stroll, die geen risico neemt.
Achter het leidende trio vecht Raikkonen een robbertje uit met zijn landgenoot Bottas. Raikkonen trekt aan het langste eind, maar die vreugde voor de veteraan is van korte duur. De eerste de beste keer dat de twee over het rechte stuk vliegen naar start-finish knalt de Mercedes-coureur er op snelheid alweer voorbij. Ontluisterend hoe groot het voordeel van Mercedes op deze baan nog altijd blijkt te zijn.
Max Verstappen is dan al vanaf P13 opgeklommen naar de achtste plaats. Hij rijdt op de softs en de mannen voor hem zijn op (nog) zachtere banden onderweg. Dat zou nog weleens wat moois kunnen opleveren. Maar helaas, ook deze vreugde is van korte duur. Max ziet de Ferrari’s reeds voor zijn neus, maar als hij naar rechts kijkt, ziet hij daar Felipe Massa. De twee raken elkaar in de chicane na het rechte stuk. De touché lijkt aanvankelijk nog redelijk onschuldig te zijn, maar dan blijkt dat Max zijn voorband kapot is. Man man man…Weer een verloren race!?!
Goed, dit was al geen goed nieuws, maar slechter nieuws is misschien nog wel dat Bottas al in ronde vier P2 pakt door Ocon voorbij te schieten. Mochten er nog twijfels bestaan over welke auto hier de beste is, dan zijn die nu verdwenen.
Dat gezegd hebbende zijn de Mercs toch even niet de allersnelste auto’s op de baan, want dat is Max Verstappen! MV33 heeft de pits gehaald en is in ronde zes op zijn nieuwe bandjes de snelste van allemaal. Nico Hulkenberg laat zijn radio aanstaan, wat voor gênante taferelen had kunnen leiden. De Duitser komt echter weg met de faux pas. Mede-Germaan Vettel doet aan damage limitation door zijn teamgenoot Raikkonen voorbij te schieten en even later door te stoten naar P3, terwijl Kimi klaagt over de balans van zijn auto en vraagt of hij soms schade heeft overgehouden aan het gevecht met Bottas bij de start. Het team zegt hem echter dat dat niet zo is.
Mid-Race:
Desondanks komt Raikkonen als eerste van de grote namen de pits binnen om nieuwe banden te halen. Hij valt terug naar de elfde plaats achter Stoffel Vandoorne. Hamilton beleeft een hachelijk momentje in ronde 20 als hij even van de baan schiet na de tweede chicane. Apart, want HAM lijkt de beker voor de eerste plaats al met een hand vast te hebben. Misschien een gevalletje concentratieverlies voor de Britse kampioen.
Omdat de top-3 lekker door blijft rijden aan de kop van het veld en de onderlinge verschillen vrij groot zijn, skippen we door naar ronde 26 voor het volgende opvallende moment. Max is inmiddels weer aangesloten aan de staart van het veld en wordt door zijn team gevraagd hoe lang hij nodig denkt te hebben met het inhalen van de mannen voor hem. Max antwoordt dat dat wel even kan gaan duren.
Daar kunnen we ons iets bij voorstellen, want vlak voor de Nederlandse neus van Max rijden respectievelijk Sainz, Kvyat, Hulkenberg en Magnussen. Allemaal coureurs die de kans om Max een paar rondjes achter zich te houden met beide handen aan willen pakken. Dat het team Max voor de tweede keer naar binnen haalt is waarschijnlijk dan ook de juiste beslissing. De (recente) geschiedenis herhaalt zich, want wederom zet Max na zijn stop de snelste raceronde neer.
Nadat Palmer weer eens uitvalt met technische problemen, komt Hamilton in ronde 33 eindelijk binnen voor zijn eerste stop. Bottas rijdt door, wat betekent dat hij kortstondig de leiding in de race pakt. Ook Ricciardo en Perez hebben de pits nog niet opgezocht en zijn zodoende doorgeschoven. Hamilton komt echter voor hen weer de baan op, maar Ricciardo is inmiddels wel Vettel voorbij gegaan met zijn lange eerste stint. Interessant om in de gaten te houden waar de Australiër uiteindelijk terecht komt na zijn stop.
Dan zorgt Max weer even voor opschudding. Op dezelfde plaats waar hij vocht met Massa gaat het nu fout met Romain Grosjean. De Fransman remt helemaal aan de binnenkant van de eerste knik en tikt met zijn voorwiel Max op het achterwiel. Max’ RB13 breekt daardoor uit, maar daar weet MV33 wel raad mee. Grosjean is niet te spreken over het rijgedrag van Verstappen, maar Grosjean is überhaupt zelden te spreken over wat dan ook over zijn radio. Als we Max waren zouden we er niet te zwaar aan tillen. De Nederlander kennende zal hij dat echter sowieso niet doen.
Finish:
De spanning in de race zit ‘m in de strijd om de derde plaats. Ferrari heeft de snelheid niet. Dat bleek gisteren al in de kwalificatie, maar toen kon het nog geweten worden aan de aparte omstandigheden. Doch ook vandaag in droge omstandigheden zijn de rode bolides simpelweg niet snel genoeg. Dat Mercedes harder gaat hadden we al verwacht, maar ook Red Bull is gewoon sneller onderweg. Daniel Ricciardo heeft Kimi al te grazen genomen en gaat met rasse schreden op weg naar Vettel. Kan de Ozzie zijn reeks van podiums alsnog doorzetten na zijn gridstraf?
Terwijl Ricciardo zijn tanden in het stuur zet om Vettel te verschalken, maakt Verstappen nog meer vrienden bij Haas F1. Na het akkefietje met Grosjean lijkt hij voor de tweede chicane Kevin Magnussen van de baan te drukken in de remzone. MV33 zal echter zeggen dat hij de positie al te pakken had en K-Mag maar uit de weg had moeten gaan. De stewards gaan een en ander onderzoeken.
Hoe dan ook lijkt er voor MV33 niet meer in te zitten dan een schamel puntje. Achter de top-5 rijden de vier klantenmotoren van Mercedes namelijk op de plaatsen zes tot en met negen. Ocon rijdt voor Stroll, Massa en Perez. Dat kan nog een heet gevecht worden.
We zien Hamilton voor de vierde keer vandaag in beeld als hij als eerste over de finish rijdt. Bottas wordt tweede en Vettel houdt de derde plaats toch vast. Seb verliest daarmee echter wel de leiding in het kampioenschap aan LH44. Ricciardo wordt vierde, voor een toch weer ietwat teleurstellende Raikkonen. Daarachter gaat het nog even los: Massa probeert zijn teamgenoot Stroll nog te pakken, maar die wil daar niks van weten. De volgorde blijft zodoende tot aan de meet gelijk.
UPDATE: Wat Max betreft was het na de touché met Massa klaar vandaag.
De volledige uitslag:
1. Hamilton
2. Bottas
3. Vettel
4. Ricciardo
5. Raikkonen
6. Ocon
7. Stroll
8. Massa
9. Perez
10. Verstappen
11. Magnussen
12. Kvyat
13. Hulkenberg
14. Sainz
15. Grosjean
16. Wehrlein
17. Alonso
18. Ericsson
DNF
Palmer
Vandoorne
trustmeiamanengineer zegt
Best wel een hele saaie race weer eigenlijk, met voorspelbare uitslag… Netjes gereden van Ric, en Vettel toch nog een podiumplaats veilig gesteld.
Max weer een lullig maar duur foutje met een troostpunt.
Honda weer echt belachelijk, miljoen gridstrafplekken en alles vervangen, alsnog met beide wagens uitvallen….
razer zegt
@trustmeiamanengineer: Maar net wat je saai vind. Heelveel actie gezien de hele race door.
str8six zegt
@razer: vond er geen reet aan
str8six zegt
@trustmeiamanengineer: mooi samengevat. Niets meer, niets minder.
harrie zegt
Wat een dominantie van Mercedes, op standje cruise met 30 seconden voorsprong winnen. Ben bang voor Vettel dat hij de titel op zijn buik kan schrijven gezien alle reserves van Mercedes.
Leermoment voor Max, iets te veel onnodig risico hoewel Massa wel tot twee keer toe erg agressief blokt. Had een podium voor hem ingezeten.
Het geklaag van Magnussen was onzin, hij verremde zich zo’n beetje tegen de achterband van Max aan die er al volledig voor zat..
stfu zegt
Vond het niet heel saai, want veel inhaalacties. Max heeft in totaal 3x een auto geraakt of niet? Netjes ;)
viezefreddyw zegt
Ik heb naar een aardig spannende race gekeken met als hoogtepunt het gevecht buiten de top 5. Ocon, Raikkonen, Stroll en Massa hebben leuke dingen laten zien, zeker wel. Zij hebben mij van begin tot eind geëntertaind. Ik had de jonkies Ocon en Stroll een plek in de top 5 wel gegund. Vooral Ocon, van hem ben ik ontzettend gecharmeerd. Bloedsnel, rijdt hard en is zeer correct voor de camera maar niet saai. Een wereldtalent.
Het incident tussen Massa en Verstappen vind ik een raceincident. Een beetje pech voor Verstappen, maar dit soort dingen gebeuren nou eenmaal. Het vervelende is wel dat Verstappen anders op P4 was geëindigd en nu Ricciardo dat doet. Een gelukje voor hem maar hij heeft ook heel goed gereden. Twee mooie inhaalacties heeft hij gehad vandaag en ook wel terecht driver of the day.
Verder is dit een gigantische vernedering voor Ferrari. Wat een gat trekken die Mercedessen zeg, ongelofelijk.
viezefreddyw zegt
@viezefreddyw: Oh man, die fans zeg. Prachtig podium is dit, ik denk wel de mooiste van het hele seizoen.
Specht zegt
Tuurlijk wordt Mercedes en Hamilton gewoon weer kampioen. Dat is zo “afgesproken” met de FIA. :)
Verder een saaie race.
vtechlover zegt
@Specht: wat is er afgesproken dan?
SpiderIV zegt
Lekker kunnen oefenen met inhalen door die Max. Uitstekende race in dit leerjaar.
logistiek zegt
Teminste gefinished..
janmetdelangeachternaam zegt
Wel sneu dat al die Ferrari fans Hamilton uitjoelde op het podium
banaan7 zegt
Die ferrari fans zijn net voetbal hooligans. Man man man.
stfu zegt
Dus over een paar jaar Hamilton en Ricciardo bij Mercedes zoals ze bij Sky denken? Zou een erg goed team zijn.
MaartenD zegt
Haal aub die gladde Jack P. van de beeldbuis. Is niet in staat ook maar 1 kritische vraag te stellen, is gewoon als een kind zo blij dat hij daar rond mag lopen, wat een kwal
rufctr01 zegt
Leuke race, jammer van de lekke band, anders denk ik dat Max wel op het podium had gestaan.
toniominestrone zegt
@rufctr01: Als mijn tante een pikkie had was het mijn oom!
MaartenD zegt
Mooie reactie dat Massa op Jack P. “the fans bla bla bla….maybe you support him…” hahah, terecht!
drdrift zegt
Na zo’n start had max echt geduldiger moeten zijn, drs zone ging volgende ronde open, ff wachten en easy overtaking. Wat dat betreft vind ik Ocon slimmer, die kiest slimmer
amersfoorter zegt
Die plastic haargrens van Hamilton is ook gewoon wel gaaf. Hoor je nooit iemand over…
faithnomore zegt
Je moet toch echt je best doen om Vandoorne niet te melden. Maar goed, we hebben het hier niet graag over Belgen,behalve die halve die onder oranje vlag rijdt of wanneer we even zakken tot roddelboekje niveau en een test over rijexamen kennis, waarvan grote mensen weten dat het resultaat in alle westerse landen vergelijkbaar zou zijn, bij de haren trekken. Beetje triest.
drdrift zegt
@faithnomore: ik kan er geen touw aan vastknopen wat je schrijft ?
faithnomore zegt
@drdrift: beetje lange zin inderdaad.
1) Vandoorne heeft het enorm goed gedaan dit weekend:
-Met slecht materiaal in Q3 geraakt, dan motorproblemen.
-Met slecht materiaal van achteraan tot in de punten gereden, dan motorproblemen
-Heel het weekend beter gedaan dan Alonso
Dan moet je toch al je best doen om die niet te melden denk ik.
2) Dit artikel: https://www.autoblog.nl/nieuws/oh-boy-slechts-14-van-de-belgen-kent-verkeersregels-101706. Staat op het niveau van Fox news propaganda. Iemand met beetje verstand zou beseffen dat deze test gelijkaardige resultaten zou geven in andere landen.
Humor mag altijd, maar bij autoblog gaat dit eerder richting racisme.
danmar zegt
@faithnomore: Sinds wanneer zijn Belgen een ras?
kraai zegt
@danmar: dat is sinds een Nederlandse rechter Marokkanen als ras heeft beoordeeld.
Calimero zegt
Ik vond de kwalificatie een stuk spannender dan de race. Er gebeurde niet zo veel aan de kop.
Verstappen heeft in ieder geval een punt behaald. Mooie inhaalactie van Ricciardo op een gegeven moment. maar dat was het wel. Ondanks dat Van Doorne vandaag in beter positie reed dan Alonso blijf ik het cynisch radioverkeer van Alonso waarderen. Waar is Palmer? Out of the race. Karma ;-)
@faithnomore; Vlaming zeker? Valt mij op dat Zuiderburen nogal eens de neiging hebben om op een Nederlandse website te lopen klagen over iets Nederlands. Is toch niet zo raar dat op een website met NL er over een Nederlandse coureur anders geschreven wordt dan over een willekeurige niet Nederlander? . Doe dat klagen lekker op Autoblog.be a.j.b.
alino zegt
@milan0: tik voor de grap eens autoblog.be in en zie op welke site je uitkomt ;-) de lagelanden zijn samen al niet groot dus als er dan van elk land een piloot samen in de hoogste klasse van autosport zit, zou er toch wel iets meer aandacht besteed mogen worden aan Vandoorne. Zeker omdat hij meestal niets met die Honda kan laten zien. Maar uiteraard begrijpen we de oranjegekte en is elke drift van Verstappen wereldnieuws :-)
Calimero zegt
@alino: Ik heb nooit gekeken of er een Autoblog.be is of om het even welke Belgische site dan ook.
Wat ik bedoel te zeggen is dat er geklaagd wordt dat er te veel aandacht aan een Nederlandse coureur wordt besteed terwijl dat niet vreemd is als je bedenkt dat dit een Nederlandse website is ;-)
En dat doet niets af aan de prestaties van Stoffel. Ik denk dat menig Nederlandse formule 1 liefhebber blij is dat “we” nu eindelijk eens een Nederlandse formule 1 coureur hebben die niet bij een team in de marge zit.
Ik vond de tijd van Jos Verstappen leuk, zeker in het begin. Daarna werd het rustig tot Albers en Doornbos kwamen maar een topresultaat hebben die nooit echt neer gezet of kunnen zetten. En toen kwam Max verstappen.
Sommige “nieuwsfeiten” boeien mij ook niet zo maar andere weer wat meer. Zo simpel is het.
Helaas is de huidige combinatie van McLaren met Honda niet geworden wat er van gehoopt werd. Jammer dat beiden McLaren coureurs daarom ook niet waar kunnen maken waar ze toen in staat zouden kunnen zijn.
Toch heb ik meer met Alonso dan met Stoffel. Niet omdat hij een Belg is want dat boeit mij verder niet.
alino zegt
@milan0: autoblog.be is dezelfde site als autoblog.nl. Vandaar :-). Ik ben me er zeker van bewust dat dit een Nederlandse site is en ik neem hen zeker niets kwalijk. Max is hot en jullie zijn er terecht fier op. Maar ik denk wel dat een groot aantal regelmatige bezoekers uit Belgie komt aangezien dit een van de weinige serieuze nederlandstalige autonieuws/blogsite is. Vandaar dat een beetje interesse in Vandoorne welkom zou zijn.
Ik geef toe dat er dikwijls niet veel te vertellen valt behalve in welke rond hij heeft moeten opgeven, maar dit weekend heeft ie toch mooie dingen laten zien. Zowel op zaterdag als in de race.
En ik betwijfel of het gros van de Nederlanders dit hinderlijk zou vinden. Zij waren afgelopen zondag in Spa zeker zo sportief om ook Stoffel aan te moedigen. Vooral na ronde 8 dan. Tot hier het Vlaamse zeurmoment. :-)
Dutchdriftking zegt
Max rijd een race uit met een punt! Ook nieuws. Ricciardo deed het echt super al was de prestatie van Max zeker niet gek.
antoonniels zegt
Max weer ongeduldig en niet race slim. Lijkt niet echt te leren. Kan geen bocht opgeven werkelijk. Na alle kritiek van deze week mag er nu wel wat humble pie in. Ric weer slimmer en netjes op P4.
barry355gtb zegt
@antoonniels: precies wat je zegt: Max is teveel bezig en wilde gewoon elke bocht inhalen. Met wat meer geduld ,zie Ricciardo , was het vast een P3 geworden.
heidekonijn zegt
@barry355gtb: Precies dit. Stel je bent een topteam met ruim over de 100 miljoen aan materiaal. Heul Holland denkt dat Mercedes en Ferrari over zichzelf vallen on Max binnen te halen maar de werkelijkheid is dat een Raikonen, Ricciardo, Bottas en Ocon begrijpelijk een laatje hoger liggen. Geen geklaag, geen schade, wel punten.
Joost zegt
Die auto achteraan bij de start, naast die Mercedes: is dat een Lamborghini? Kan het niet heel duidelijk zien.
Wel briljante marketing als het zo is….
mpc007 zegt
Eens met de benoemde nette prestaties van Ocon, Stroll en Vandoorne. Overigens vond ik dat Kvyat ook niet teleurstelde – mag weleens gezegd worden want hij reed gewoon een nette race met een paar keurige inhaalacties. Overigens denk ik dat er het komende seizoen behoorlijk wat rijders van team wisselen, het is dat Bottas en Raikkonen net voor een jaar bijgetekend hebben want ik zie Ricciardo wel naar Ferrari gaan (naast Vettel), Sainz naar RBR, Gasly bij STR, en wellicht Hulkenberg of Wehrlein naar een van de Mercedes klantteams, dus Force India of Williams. Mochten de krachtverhoudingen gelijk blijven verwacht ik uiteindelijk ook Max bij Mercedes, naast Hamilton op de plaats van Bottas. Die zou dan weleens terug kunnen keren bij Williams of McLaren (mochten die laatste dan redelijk presteren).
mpc007 zegt
@maarten_zoutendijk: mogelijke stoppers na dit seizoen of het volgende zijn naar mijn inschatting Raikkonen (toch vaak mwah), Massa (was natuurlijk al gestopt), Grosjean (ouwe zeikerd), Alonso (te duur en is geen plek bij topteams), Palmer (presteert niet) en Ericsson (zelfde). Nieuwkomers gok ik toch op Gasly (STR) en Leclerc (Sauber)
fapfap zegt
Zou McLaren Alonso expres uit de race te halen om daarmee op een of andere manier druk uit te oefenen op Honda? Vorige week op Spa werd hij ook naar binnen gehaald, Honda vermeldde daarna dat ze uit de data niets gevonden hebben waaruit zou kunnen blijken dat de aandrijflijn niet naar behoren werkt. Ook deze race werd hij weer naar binnen gehaalt in de laatste ronde.
snorrewietskie zegt
Nou weet iedereen het wel toch? Ricciardo is toch beter dan Verstappen. Ontkennen is zinloos. Maar redelijk goed is toch ook mooi?