De razendsnelle omloop van Monza stond dit weekend op het programma. Met de Ferrari’s op startplaatsen 2 en 3 beloofde dat veel goeds voor de Italiaanse Tifosi. Werden zij op hun wenken bediend?
Mwa, niet echt. Raikkonen weet zijn tweede startplaats niet te verzilveren. De coureur blijft lang staan en rijdt daarna alsnog weg op de allerlaatste plaats. Max gaat na afloop van ronde 1 meteen de pits in voor z’n drive through. Hamilton is vlot weg en pakt vrij soeverein de leiding. Teamgenoot Rosberg heeft een matige start en valt terug naar P6. De races van Romain Grosjean en AB-favoriet Pastor Maldonado zitten er al meteen op.
Raikkonen ligt in rondje 4 alweer op P11 en stoomt rustig door het veld heen. Verstappen heeft een mooi en fair gevecht met Button, onze landgenoot trekt uiteindelijk aan het langste eind. Mooi staaltje respectvol racen van de twee. In rondje 20 duikt Verstappen de pits in voor een puike bandenwissel. Hij valt daardoor terug naar P16.
Het is een vrij rustige race. Raikkonen verhoogt het kijkplezier wel met de ene na de andere inhaalactie, maar verder gebeurt er niet al te veel. Monza is niet het meest veeleisende circuit voor de coureurs, het aantal foutjes blijft dan ook vrij beperkt.
Max duikt in rondje 35 de pits in voor stop nummer 2. Bij terugkomst op de baan ligt hij op P14 vlak voor Alonso. Even later gaat hij buitenom bij Nasr in de eerste chicane, wederom een puike inhaalactie van Verstappen.
Met vijf rondjes te gaan lijkt er wat paniek in de pitbox bij Mercedes. Hamilton krijgt over de radio het commando verzoek om een gaatje te trekken. Waarom dat precies wordt geroepen mag Joost weten, want hij ligt steady aan kop.
Verrek, actie! De motor van Rosberg geeft met een grote plof de geest. De Italiaanse fans doen hun reputatie eer aan en juichen op de tribunes. Ondertussen zitten de beide Williams-coureurs vlak achter elkaar op plaatsen 3 en 4, maar Massa trekt aan het langste eind. Hamilton/Eminem wint de race soeverein, Vettel houdt de eer van Ferrari hoog met een mooie P2.
Max Verstappen eindigt een lastig weekend op een zeer acceptabele P12.
UPDATE: De auto’s van Mercedes hebben mogelijk met een te lage bandendruk gereden, wellicht wijzigt er dus nog één en ander aan de uitslag van de race.
UPDATE 2: niets aan de hand voor Mercedes, de stewards laten het er bij zitten, ook al was de bandendruk te laag (HAM 0,3 psi en ROS 1,1 psi)
1. Lewis Hamilton GBR Mercedes-Mercedes 53 laps 1hr 18m 00.688s
2. Sebastian Vettel GER Ferrari-Ferrari +25.0s
3. Felipe Massa BRZ Williams-Mercedes +47.6s
4. Valtteri Bottas FIN Williams-Mercedes +47.9s
5. Kimi Raikkonen FIN Ferrari-Ferrari +1m 08.8s
6. Sergio Perez MEX Force India-Mercedes +1m 12.7s
7. Nico Hulkenberg GER Force India-Mercedes +1 lap
8. Daniel Ricciardo AUS Red Bull-Renault +1 lap
9. Marcus Ericsson SWE Sauber-Ferrari +1 lap
10. Daniil Kvyat RUS Red Bull-Renault +1 lap
11. Carlos Sainz Jr ESP Toro Rosso-Renault +1 lap
12. Max Verstappen NED Toro Rosso-Renault +1 lap
13. Felipe Nasr BRZ Sauber-Ferrari +1 lap
14. Jenson Button GBR McLaren-Honda +1 lap
15. Will Stevens GBR Manor-Ferrari +2 laps
16. Roberto Merhi ESP Manor-Ferrari +2 laps
Rtd Nico Rosberg GER Mercedes-Mercedes 51 laps completed engine
Rtd Fernando Alonso ESP McLaren-Honda 48 laps completed engine
Rtd Romain Grosjean FRA Lotus-Mercedes 1 lap completed contact
Rtd Pastor Maldonado VEN Lotus-Mercedes 1 lap completed contact
Robbert89 zegt
Jammer van de slechte start van Räikkönen. Die had ik de windt wel gegund. Massa prachtig derde ook dik verdiend.
bastiaano zegt
Een vrij saaie race helaas. Max reed keurig maar kon weinig doen.
kylian zegt
Max gaf deze saaie race nog een beetje jus, beetje een anticlimax dit seizoen.
Mooi om te ziet dat hij na zijn laatste stop lang voor Vettel uit kon blijven rijden met zijn (volgens de kenners K.. Renaultmotor)
Zijn snelste raceronde was sneller dan bv de Force India’s en de Ferrari van Kimi.
atteh zegt
Uitslag nog onder voorbehoud door de te lage bandendruk van Hamilton… We zullen zien wat hier uit komt!
atteh zegt
@atteh: Schijnen trouwens meer met hetzelfde probleem te zitten… Word gezellig vanmiddag bij de stewards!
baasbas zegt
@atteh: Ik claim ‘m vast: Verstappen in de punten!
;-)
atteh zegt
@baasbas: Als het grote straffen worden zou dat inderdaad zo kunnen! Het gaat om alle wagens van Mercedes en Ferrari! Dus dat zijn 3 wagen voor Verstappen… We zullen het later wel eens horen..!
baasbas zegt
@atteh: Precies, de race is nog niet voorbij :-)
Author zegt
@atteh: Dank u! Update is geplaatst.
donvincenzo zegt
@atteh: Wat een (banden)spanning!
trustmeiamanengineer zegt
Saaie race zeg. Afgezien van de start van Raikkonen en een mooie inhaalactie van Max.
lambo4all zegt
Ik wacht nog even af voordat ik mijn mercedes vlag uit de kast haal..
uncivilsum zegt
Een van de banden op de wagen van lewis was 0.3 psi te laag en op rosberg zijn auto was het 1.1 psi te laag
Robert zegt
@uncivilsum: 0,3 en 1,1 psi, da’s 0,02 respectievelijk 0,08 bar… Dat gaat m.i. nergens over.
560pkferrari zegt
@RRRobert: Volgens Olav was een verschil van 1 psi aanzienlijk in de F1. Vraag me verder niet hoe en waarom..
imdoctorbob zegt
@560pkferrari: Ter referentie: ik merk op het circuit 0.1 bar verschil met een personenauto/raceauto. In mijn geval was de range waarop je de banden wil hebben op temperatuur ook 0.1 (dus bijvoorbeeld tussen 2.2-2.3). Dus ik zou zeggen dat op een formule 1 auto dit wel significant is.
viezefreddyw zegt
Tja, we wisten van te voren dat het een lastig weekend zou worden voor Max. Op een snel circuit met meer rechte stukken dan bochten ben je al bij voorbaat bijna kansloos, al helemaal als je op plek 20 moet beginnen. Maar uiteindelijk toch wat leuke dingen laten zien en een respectabele plek 12 behaald. En dan de start. WTF Kimi?! Ik hoopte op een mooie uitslag met 2 Ferrari’s op het podium, maar na de dramatisch slechte start is mijn hoop vervlogen. En dan opeens het rare gedoe van Mercedes. Wat was daar aan de hand? En ineens een brand bij Rosberg. Hoe dan? Voor de rest totaal geen spannende race gezien wat je ook niet hoeft te verwachten op Monza.
ahs1979 zegt
@viezefreddyw: Rosberg reed met een oud blok wat al vijf volle races erop had zitten….. Ook een Merc blok heeft een THT datum, dat blijkt maar weer.
viezefreddyw zegt
@ahs1979: Ooh oke. Dat wist ik niet. Zo blijkt maar weer dat de mensen bij Mercedes ook nog wat kan leren.
fmgarcia zegt
@viezefreddyw: begreep net dat kimi even vergeten was de ferrari in zn versnelling te zetten.. Je ziet dat ook als je on board terug kijkt. Duur foutje, want ik denk dat een podium wel mogelijk was!
stino zegt
Helaas niet kunnen zien. Waarom is lotus uitgevallen, allebei motorproblemen? Of heeft maldonado iets kapot gemaakt?
harrie zegt
@stino: http://hasmaldonadocrashedtoday.com/
stino zegt
@harrie: haha die had ik idd meteen moeten checken. Is hij echt alweer gecrashd of geeft die site het gewoon na elke race aan? Wat meestal ook wel zo is
MrSkyline zegt
Wat een verschrikkelijk saaie race. Werkelijk waar zaad dodend. Als ze nu eens 80% van die flutregels door de plee spoelen en weer eens gingen racen dan was er wat aan. Maar nee.
lambo4all zegt
@MrSkyline: ik ben benieuwd wat je van een Formule 1 race op monza had verwacht, dit was best wel een doorsnee monza wedstrijd. Niet super bijzonder maar er gebeurde genoeg. Verder lijkt het me beter als je iets anders gaat kijken op zondagmiddag, je lijkt me meer het demolition derby type.
het “haal alle regels weg en dan wordt het weer spannend” argument laat alleen maar zien dat je er he-le-maal niks van snapt. dat heeft een averechts effect.
MrSkyline zegt
@lambo4all: Lambo4all in de bocht. Tuurlijk, het is inderdaad fantastisch boeiend geworden nu er niet meer mag worden getankt, Iedereen groen bezig is en ze met grasmaaier motoren rondrijden die er voor zorgen dat ze tot wel 10 seconden langzamer zijn dan een aantal jaren terug. Misschien dat je beter naar een debat in de 2e kamer kan gaan kijken, daar zit meer snelheid en spanning in.
Het feit dat er 1 team is dat 180 punten voor ligt op de nummer 2 en ook nog eens van poll met een voorsprong van 25 seconden weet te winnen zegt naar mijn idee voldoende over hoe boeiend het eigenlijk nog is.
En dan hebben we het nog niet eens gehad over de shitload aan onbenullige straffen voor het wisselen van motoren, bandendruk en andere niet boeiende zaken. Waar zijn de dagen dat er nog innovatie te zien was en niet iedereen in door regelementen gelijk getrokken wagens rond reed. Regels op regels op regels. Een mentaliteit van: Oh er zit een gat in mijn boot, laat ik er een gat bij boren zodat het water er weer uit kan lopen. Het is misschien ook een goed idee dat monza van de racekalender wordt gehaald omdat het zulke saaie races oplevert. Maar dit weekend was zeker niet alleen saai omdat monza een saai cirquit is. De kleinere motoren waren een idee om er voor te zorgen dat de kleinere teams weer mee konden komen, maar die gaan nu failliet omdat ze simpelweg de kennis niet in huis hebben om een fatsoenlijke auto te bouwen met alle nieuwe regels. Inderdaad een fantastische beslissing. Over een paar jaar rijden ze de race in golfkarretjes als het zo door gaat met de kutregels.
pomoek zegt
Wat is eigenlijk het probleem van een te lage bandenspanning? Mogen de teams dat niet zelf bepalen?
atteh zegt
@pomoek: Probleem schijnt vooral de veiligheid te zijn. En teams mogen dat niet zelf bepalen, de bandenfabrikant, in dit geval dus Pirelli, bepaald de minimums en de maximums en teams moeten zich hier aan houden. Doen ze dat niet, dat zijn ze op papier dus illegaal bezig waardoor zelfs diskwalificatie het gevolgd kan zijn.
viezefreddyw zegt
@pomoek: Wat mogen de teams tegenwoordig wel dan?
kylian zegt
@pomoek:
Kan jij je de GP van Engeland nog herinneren, die met de vele klapbanden?
Die werden veroorzaakt door een te lage bandenspanning en sindsdien geeft Pirelli aan wat de druk dient te zijn.
Op GPudate las ik dat de spanning 5 minuten voor ee start gemeten is bij zowel Ferrari als Mercedes en 19,5psi diende te zijn.
Bij Mercedes was de spanning te laag en bij Ferrari te hoog.
ej20g zegt
@kylian: als die 5 minuten voor de start gemeten is, dan kan die voor de race toch goed zijn geweest? Bandenspanning aanpassen is ook in de Formule 1 geen rocket science.
bartteeuwen zegt
De reden dat Hamilton een gat moest trekken had te maken met de bandenspanning van zijn mercedes. Die was te laag, en ze wilde met deze actie een eventuele tijdstraf opvangen.
wif1 zegt
@bartteeuwen: De mensen bij Mercedes letten goed op, want de straf die voor deze overtreding staat zou 25 seconden zijn. Laat Hamilton nu net op 25,042 seconden voor Vettel geëindigd zijn…
trustmeiamanengineer zegt
@wif1: lees net dat de maximale straf 30 sec, of zelfs diskwalificatie kan zijn…
ej20g zegt
@trustmeiamanengineer: de BBC geeft zojuist aan dat er geen gevolgen zullen zijn voor Mercedes of Ferrari.
opgooier zegt
Wat zou het doel zijn van een te lage bandenspanning? Op een snel circuit lijkt dit mij niet logisch, hoewel ik geen kenner ben op het gebied van bandenspanning i.c.m. weggedrag.
suzikubelona zegt
@opgooier: een zachtere band ontziet de draagarmen en ook de band zelf bij het nemen van de curbestones. Een hardere band beschadigd ook relatief sneller bij het opvangen van de klappen, omdat het loopvlak door de hogere spanning ook stijver wordt. Wat niet buigt dat breekt zal ik maar zeggen. De draagarmen zijn al tot een minimum gewicht teruggebracht, dus alle kleine beetjes helpen.
Hupke zegt
Zo saai als deze heb ik een race zelden gezien.
desjonnies zegt
Dus zelfs de f*cking bandenspanning is aan regeltjes gebonden ?
Communisme is er werkelijk nix bij vergeleken !
Jongens dit is toch helemaal de gekheid ten top?
Dus als jouw wagen beter presteert met een (te) lage bandenspanning kun je gediskwalificeerd worden.
Da’s hetzelfde dat Robben een Rode kaart krijgt omdat zijn veters te kort zijn en daarom lichter zijn dan die van de tegenstander.
Het spijt me echt, wie kan deze “sport”nu nog serieus nemen?
Al rijden ze verdikkeme op Platte Lege Pirelli’s, who cares ?
KEV9 zegt
Niet alleen mercedes maar ook Ferrari heeft een akkerfietje..
http://www.wijwillenhetweten.nl/mercedes-raakt-waarschijnlijk-zege-monza-kwijt/
harrie zegt
@Soulmaster: Hee het is Italie he, Mercedes diskwalificatie en Ferrari komt er mee weg en is De Grote Winnaar.
KEV9 zegt
@harrie: daar zal het wel op uitdraaien vermoed ik. Geruchtenmolen draait iig volgas, het zou te maken hebben met iets in de versnellingsbak.
lambo4all zegt
Hilarisch hier, mensen die zeuren over politieke spelletjes, onbegrijpelijke regeltjes en dingen die achter gesloten deuren worden besloten. DIT IS FORMULE 1 DAMES EN HEREN!! zo is het altijd al geweest, sterker nog vele malen erger. dat maakt de formule 1 zo anders als al die andere standaard categorieën, het is racen met gigantisch complexe machines, met teams die elk regeltje dat er bestaat proberen te omzeilen, met organisaties die op geld en macht uit zijn. vind je het niet leuk? dan ga je iets anders kijken, maar ga niet als een domme hollander lopen zeiken dat vroeger alles zoveel beter was, en dat jij wel weet hoe het allemaal anders moet. Want alles wat nu gebeurt is gewoon weer een ander hoofdstuk in het grote boek van formule 1. En niet eens een hele bijzondere, of de mercedessen nou worden de DQt of niet.
desjonnies zegt
@lambo4all:
Vroeger was het wis en waarachtig beter, de mannen reden letterlijk alsof hun leven ervan afhing, de eerste man die miljonair werd in de sport was Jackie Stewart en de mannen waren meer een soort van reizend circus cq zigeuner genootschap, waarvan demeeste deelnemers nog in verschillende diciplines meededen.
Dat bijvoorbeeld Spa Francorchamps levensgevaarlijk was en dat een strobaal links en rechts weinig verschil uitmaakte, dat dat verbeterd is ben ik het 100% mee eens.
Lees het relaas van Gijs van Lennep die op topsnelheid op SPA in de training zijn motorkap verliest en het kan na vertellen.
Maar deze mannen roken naar de olie en de benzine, van media training had nog nooit iemand gehoord en een circuit was een bonte verzameling van zeer nationale reclame borden en ieder circuit had zijn eigen sfeer en ambiance.
Je at Friet me’mayonaiss in België en Bratwurst in Duitsland, een Sandwich met kots in Engeland (geintje) en Frankrijk een Sandwich Jambon, andere landen andere gewoontes.
Ik heb het al vaker hier gezegd, ik zit nu naar circuits te kijken die uit een computer spelletje komen, totaal charme loos en met uitloopstroken waar een Boeing 747 – 400 kan landen !
Er stond ooit een artikel achterin een Brits autoblad over een Nieuw Zeelandse rijder die het hele seizoen van 1959 onderweg was met een gebruikte Ford Zodiac en een aanhangertje met de formule 3 wagen erop, dat waren tijden dat was prachtig, om terug naar Nieuw Zeeland te gaan, liftte hij mee met een kleine éénmotorige Cessna 172 die vanuit Europa daarheen moest, ze waren 2 weken onderweg geloof ik
Racen is gevaarlijk, dat hoort zo en dat is één van de charmes of uitdagingen van het racen en daarom kijk je ook voor het gevaar.
Zoals alles in deze modernistische tijd wordt ook dit over-gereguleerd, f@cking bandenspanning regeltjes, waar hebben we het over !
VeniVidiVici zegt
Werkelijk een geweldige prachtige race. Zat op het puntje van m’n stoel!
(Heb meer met m’n iPad zitten spelen dan de race te volgen. Bij inhaalactie Max en motorplof Nico gingen m’n ogen even richting tv)
Dutchdriftking zegt
Mooie rustige race.
clarkson zegt
Ik vraag me af waarom hamilton nou zo moest puchen op het einde…
clarkson zegt
Ze krijgen trouwens geen straf
jobberns zegt
Hamilton/Eminem ?? Wat heb ik gemist?
philipf zegt
Max! Weer goed bezig man! Lekker!
exclusieviteitsfreak zegt
Spijtig dat ik de race hier in België niet live heb kunnen volgen via onze Nederlandstalige zenders, wel via La Deu.
Hopelijk wordt de race op 20 september 2015 in Singapore vanaf het Marina Bay circuit wel live uitgezonden via onze Nederlandstalige zenders, en dat Max zonder strafpunten mag vertrekken . . .
Dimglor zegt
@exclusieviteitsfreak: Ik kijk altijd via La Deux of via BBC…
Veel betere commentaren die gegeven worden.
Vroeger toen ze het nog op Vier ofzo uitzonden keek ik ook niet naar de Vlaamse zenders…
exclusieviteitsfreak zegt
@Dimglor: Ok dan, al vraag ik mij wel af op welk vlak de commentaren dan beter zijn, vermits ik het Frans niet onder de knie heb, niet iedereen beheerst het frans hé, tijdens mijn tienerjaren vonden mijn ouders het niet nodig het Frans aan te leren, wel probeer ik het hedendaags op mijn eigen manier aan te leren, maar het is een verdomd lastig taaltje vindt ik, het engels daarentegen, is vele gemakelijker aan te leren, en heb ik hedendaags vrij goed onder de knie, en dat dankzij de hulp van mijn vriendin als zakenvrouw . . .
Dimglor zegt
@exclusieviteitsfreak:
Is al een tijdje dat ze het niet meer uitzenden op Vlaamse zenders.
Euhm, waarom beter vraag je?
Vooral op vlak van informatie gedurende de race en veel meer inzicht hebben ze daar.
Ook terug het heden verbinden met dingen die eerder gebeurt zijn of dingen die al van jaren terug dateren.
De info die ze geven is ook veel accurater en minder klungelig gebracht.
Zo keek ik eens naar een Vlaamse zender en ze waren zich continu aan het vergissen van piloten en teams enzo.
Ergerde mij wat aan het amateurisme.
Veel succes verder met het leren van de Franse taal!
Ik ben er wat ingegroeid aangezien mijn pa bij hem thuis altijd Frans sprak.
Ik ben zeker niet vlekkeloos, maar kan me uitdrukken en versta wel veel ;-)