Een ding weten we zeker: Verstappen begint niet op de beste wijze aan de race. Doch wie pakt de winst in de Grand Prix van Hongarije?
We hadden goede hoop. Na de onthutsing over de dominantie van Mercedes in Oostenrijk, staken we onze koppen gewoon in het zand. In Hongarije zou het een ander verhaal zijn. Toto Wolff staalde onze overtuiging: bij Mercedes waren ze erg bang voor Red Bull Racing. Verstappen pakte vorig jaar immers de eerste pole position uit zijn carrière op dit circuit. Dit jaar zouden hij en zijn team dus ongetwijfeld wederom snel zijn.
De waarheid is anders. Vrijdag liep het al voor geen meter en gisteren was dat niet anders in de kwalificatie. De Mercs deden ver voor de rest hun eigen kunstje en daarachter bleken de roze Mercs de tweede kracht. Ook Ferrari beleefde een ietwat betere dag dan in de eerste twee weekends en nestelden zich op de derde startrij. Pas daarna voegde Verstappen in. Zijn teammaat deed het nog een stuk slechter.
Toen was er nog maar één laatste hoop: regen. Niet alleen voor Max natuurlijk, maar ook überhaupt voor een spannende race. En jawel, voor de verandering is het vandaag een tikkie vochtig in Budapest. En ondanks verwoede pogingen van de wedstrijdleiding om ons het plezier weer te ontnemen door dweilen de baan op te sturen, blijft het dat ook bij de start. Het blijkt echter een gevalletje ‘be careful what you wish for‘ te zijn voor MV33. Exact op het moment dat Coronel verkondigt hoe goed Max bezig is de limieten vast een beetje te zoeken in een verkenningsronde, stuitert hij namelijk extreem knullig van de baan. Het doet denken aan Grosjean ooit in Brazilië. Neus kapot, ophanging kapot, einde verhaal.
Of niet? Het team van Red Bull Racing laat nu zien dat het niet alle kennis en kunde verloren is. De mannen van het team die vrijdagnacht al moesten doorhalen, verrichten wederom een heldendaad. Met pure magie fixen ze precies op tijd de RB16 van Verstappen op de grid. MV33 kan dus alsnog van start. Hopelijk betaalt hij zijn monteurs terug met wat epische moves in de race na zijn faux pas.
Start
Al voor de start vraagt Kvyat in de opwarmronde of hij binnen mag komen voor slicks. Dat gaat echter niet door, maar bij Haas F1 zien ze de buitenkans wel. Beide rijders komen binnen. Dan gaan de lichten uit en komt Bottas totaal niet van zijn plek. De Fin lijkt bang te zijn dat hij een valse start maakt, houdt dan in en wordt opgeslokt door het veld. Sommige rijders die aan Bottas’ kant van de grid staan roken ook een zware pijp en vallen terug.
Dat betekent automatisch dat er ook een aantal profiteurs zijn. Lance Stroll schuift op naar P2 en Verstappen komt van P7 naar P3. Latifi gaat van P15 naar P10. Na slechts één rondje komt Kvyat alsnog binnen voor slicks. In de ronden daarna volgt ook de rest. Als deze Kansas City shuffle voorbij is, zien we dat de Hazen de juiste call hebben gemaakt. Zij rijden derde en vierde. Moet zuur zijn voor Kvyat, die slechts is opgeschoven naar P13. Het is ook zuur voor iedereen die geen Hamilton of Verstappen heet. Die twee zijn namelijk de enigen die ontsnapt zijn aan de Hazen, die de rest van het veld nu opzichtig ophouden.
We moeten daarbij wel aantekenen dat het verschil tussen Hamilton en Verstappen al enorm is. De Brit heeft na tien rondjes al bijna tien seconden te pakken op de Nederlander en heeft de race dus al min of meer te pakken. Magnussen rijdt derde en weet Stroll ernstig te frustreren. Verstappen heeft op die manier op zijn beurt een buffertje van een dikke tien seconden naar de Canadees.
Mid Race
Bottas heeft voorlopig ook voordeel van de Hazen. VB77 moet op weg naar de tweede plaats in de race na zijn verknalde start én hij wordt verdacht van een valse start. Hij rijdt vijfde, maar zijn realistische bedreigers voor P2 zijn Stroll en Verstappen. In ronde 16 gaat Stroll eindelijk voorbij aan K-Mag. Bottas zal snel moeten volgen. Daarna kan hij dan Lance en Max inhalen met zijn superieure Merc en even een paar seconden wegrijden om een eventuele straf teniet te doen.
Achter de eerste vijf vechten de twee Ferrari’s een leuk duel uit met Albon. Vettel begon voortvarend aan de race maar een trage pitstop heeft hem weer een stukje teruggeworpen. Leclerc heeft echter geen snelheid op het zachtste rubber. Albon en Vettel rijden op mediums en zijn sneller. Uiteindelijk knijpt Albon zijn RB16 er langs. Niet veel later volgt dan ook Vettel, waarbij LEC de Duitser een beetje ruimte lijkt te geven.
Leclerc is echter niet blij met de gang van zaken. Hij vraagt zijn team op de radio of er wel echt regen komt. Zo niet wil hij pitten. Er hangt nog een beetje regen in de lucht. Ferrari hoopt natuurlijk dat LEC het uit kan zingen tot die tijd, anders moeten ze twee keer stoppen. Er vormt zich echter een indrukwekkend treintje achter de Monegask van coureurs op mediums, aangevoerd door Perez. Charles verliest veel te veel tijd en komt dan dus toch maar binnen. Maar ja, nu heeft hij dus het tijdverlies geïncasseerd en rijdt hij vijftiende. Zul je zien dat het alsnog gaat regenen.
De regen teaset ons namelijk heftiger dan de verleiders in Temptation Island. Allegedly. Ik zou het niet weten want ik heb het nooit gezien uiteraard. De ene na de andere coureur krijgt van zijn team te horen dat de regen komt over tien minuten. Wat wel opvalt is dat de tijd en de ronden inmiddels wegtikken en de tien minuten tien minuten blijft. Hamilton begint na een rondje of 28 (van 70) reeds aan het op een ronde zetten van de paupers die geen Mercedes rijden.
Vettel komt binnen in ronde 30 en wisselt naar harde banden. Bij team rood hoopt (en denkt?) men nu dus definitief dat het niet meer gaat regenen. Leclerc gaat na een hard maar fair duel met Norris in ronde 33 naar P13. Vettel rijdt na zijn stop een paar snelste raceronden, maar rijdt ook al op een ronde achterstand op P11. We zijn nog niet halverwege de race! Verstappen rijdt op een kleine twintig seconden van Hamilton en heeft zelf een kleine twintig seconden op Stroll te pakken. De laatste komt nu onder druk te staan van Bottas, die stopt voor de undercut jegens Stroll junior. Die undercut slaagt zonder een centje pijn.
Zoals wel vaker leidt al het getease van de regen tot een koude douche. Niet omdat er daadwerkelijk een koude douche uit de lucht valt, maar juist omdat die uitblijft. Red Bull vertelt Max dat het paar minuten een beetje blijft sputteren en daarna droog blijft. Verstappen komt daarop ook maar binnen en Hamilton volgt een ronde later. Max gaat daarbij voor harde banden, terwijl Mercedes de tweede helft van de race denkt uit te kunnen rijden met de mediums.
We hebben nu dus feitelijk weer dezelfde situatie als bij de vorige race. Hamilton op P1, Max op P2 en Bottas op jacht naar de Nederlander. BOT rijdt bijna twintig seconden dicht op MV33 in tien rondjes en onderstreept daarmee wat de Mercedes kan als ze ‘m opendraaien. Nu is het even de vraag of BOT ook voorbij komt aan Max. Het enige voordeel dat Max wellicht heeft is dat hij op de hardere banden rijdt. Als hij de Mercedes op een of andere manier een tijdje op kan houden, gaan BOT’s banden wellicht stuk.
Max gelooft er in en roept op de radio voor blauwe vlaggen. Hij schijnt echter te denken dat Bottas nog op enige afstand van hem zit. Het antwoord van het team op de vraag hoe ver VB77 nog van hem afzit, doet echter denken aan een slechte horrorfilm: he’s right behind you. Yikes.
Bottas maakt echter geen aanstalten om Max meteen keihard aan te vallen. Net als Hamilton vorig jaar deed bij Verstappen, gaat de Fin voor de strategie. Hij komt nogmaals binnen voor nieuwe banden en komt met twintig ronden te gaan met dik twintig seconden achterstand op Max weer terug op de baan. Mercedes gaat voor de slow kill aan het einde van de race.
Finish
Valtteri doet het rustig aan. In tien ronden rijdt hij zo’n twaalf seconden dicht op max. Dat betekent dus nog een gaatje van tien seconden in tien ronden. Spann0nd. Hamilton wil nog even voor de snelste ronde gaan. Belangrijk, want als Vallteri tweede wordt én de snelste ronde pakt staat hij nog steeds gelijk met de Brit in het WK. HAM kan stoppen en ruim voor Verstappen weer zijn weg vervolgen. Het team besluit echter nog even een theekransje uit te voeren om te beslissen of men naar mediums gaat of naar gebruikte softs.
Ondertussen is het echter toch de vraag aan het worden of BOT Verstappen nog te grazen kan nemen. Met vijf ronden te gaan heeft VER nog altijd vijf seconden over. Bottas is een beetje opgehouden door achterblijvers en de ronden tikken nu voor hem weg. Als Hamilton met nog twee te gaan voor de derde keer Vettel weer op een ronde zet en de snelste ronde rijdt, zit BOT op 1,1 seconde van Max. Maar gelukkig is BOT geen groot inhaler. Als het niet lukt op het rechte stuk heeft Max P2 in de tas. Verstappen ontpopt zich zo als Lewis’ beste hulp om de wereldtitel te pakken. Een echte kenner wist overigens voorafgaand aan de race al dat het zo zou lopen:
…Vervolgens werd hij aan het eind van de race opgeslokt door Lewis. Ook dit jaar zal Max ongetwijfeld sterk zijn, maar de winst is wederom te hoog gegrepen. Verstappen rijdt weer de wielen van zijn RB16 en troeft met kunst en vliegwerk heel knap Bottas 7.8 af. De Fin heeft zijn contractverlenging bij Mercedes voor volgend jaar naar verluidt zo goed als binnen. Hij settlet in zijn gebruikelijke rol als wingman en wordt derde.
@jaapiyo, koning klikbeet
Voor Stroll resteert P4. De roze Mercedes had het vandaag lastig in verkeer. Niet gek, we wisten al dat dit een van de weinige zwaktes van de Mercedes W10 is. Stroll troeft wel teammaat Perez af, die een fletse race rijdt en slechts zevende wordt. Albon haalt in de slotfase Vettel nog in en wordt vijfde. Ricciardo, Magnussen en Sainz maken de top-10 compleet. Vooral voor Magnussen en Haas F1 is dat natuurlijk een opsteker van jewelste.
Leclerc eindigt buiten de punten en ook Kvyat, Norris, Ocon en Grosjean zullen niet geweldig blij zijn met hun prestaties. Maar goed, zij zaten nog in de buurt van de puntjes. Dat kan niet gezegd worden van Alfa Romeo. Daar gaat het namelijk helemaal niet goed, hoewel het team in de race nog net de Williamsen voor weet te blijven. En dan nu…Eventjes een kleine pauze en over twee weken door voor de volgende twee overwinningen van Hamilton in Silverstone!
Volledige uitslag Formule 1 Hongarije 2020
- Hamilton – Mercedes
- VERSTAPPEN – Red Bull
- Bottas – Mercedes
- Stroll – Racing Point
- Albon – Red Bull
- Vettel – Ferrari
- Perez – Racing Point
- Ricciardo – Renault
- Magnussen – Haas F1
- Sainz – McLaren
- Leclerc – Ferrari
- Kvyat – Alpha Tauri
- Norris – McLaren
- Ocon – Renault
- Grosjean – Haas F1
- Raikkonen – Alfa Romeo
- Giovinazzi – Alfa Romeo
- Russell – Williams
- Latifi – Williams
DNF
Gasly – Alpha Tauri
brammetjedeb zegt
Fan of niet, ik denk dat iedereen moet beamen dat max de beste coureur op het veld is door dit resultaat neer te zetten. Zwaaaaare klasse!!!
VeniVidiVici zegt
@brammetjedeb: Zeker weten! Kun je nagaan wat er gebeurt als Max in de beste auto (Mercedes) van het veld zou zitten. Dan rolt Hamilton stukken minder fluitend rond haha. En die Albon… pfff opzouten met zo’n teamgenoot.
brammetjedeb zegt
@venividivici: ik vind dat albon het redelijk heeft gedaan na de kwali. Maar niet de beste die je naast je kan hebben… Volgend jaar nieuwe regelementen, vettel naast verstappen en mercedes exit?
87sandyd zegt
@brammetjedeb: regelementen zijn een jaar opgeschort. Dus de nieuwe regelementen komen pas in 2022
chrisvis zegt
@brammetjedeb: you wish… effe objectief blijven ze…8 overwinningen in 5 seizoenen met een auto die meestal kon meedoen om de overwinningen??? kan zeggen wat je wil over Lewis maar scoorde elk jaar een overwinning(ook in jaren zonder de Mercedes) en zette jaren geen voet verkeerd meer. Als ge na 5 jaar in de warm up nog crasht dan bent ge nen dwaas he!!! Heeft geluk gehad dat hij überhaupt nog kon starten!!!
rhellema zegt
Prachtig hoe Verstappen hier op een waanzinnige manier de smoelen van velen werkelijk dicht ramt!!???
Boomer zegt
Ja inderdaad hij heeft al iets meer dan de helft van de punten van LH :D
rhellema zegt
@airc: en dat met 1 race minder, dan stelt de prestatie van Hamilton dus niets voor.
chrisvis zegt
@rhellema: met dank aan de techniekers…de laatste die zo belachelijk eraf ging in de opwarmronde was grosjean??? maar volgens ziggo lag het aan die onstabiele wagen he?. Wat moeten Seb en Charles dan wel niet zeggen…
rhellema zegt
@chrisvis: dat die Ferrari gewoon een kudtauto is en dat die Binotto en de rest van het team hun biezen moeten pakken. Ohja, en Leclerc vervangen, een eerste rijder die zo ondermaats presteert dient geen plekje in een team als Ferrari te hebben.
gertjan2012 zegt
Mooie race en geweldig dat Max zich zo herstelde. Aantal conclusies ;
– Stroll heeft stappen gemaakt
– McLaren had 2 uitschieters in Oostenrijk
– Kvyat had hoger kunnen eindigen als hij had mogen stoppen
– Het weerinstituut in Hongarije is niet te zo goed als verwacht.
– Lijkt er op dat Hamilton kampioen gaat worden…
VeniVidiVici zegt
@gertjan2012: 2 verbeteringen en 1 aanvulling op je conclusies: Stroll heeft 0 stappen gemaakt maar de auto (kopie Mercedes 2019) en het lijkt er niet op, maar Lewis wordt gewoon wéér kampioen en komt té makkelijk en fluitend op gelijke hoogte met Schumacher. En de aanvulling is dat Albon vervangen moet worden. Goede coureur voor Alpha Tauri, maar totaal niet voor RBR!
Richmond zegt
@venividivici: hij moet nog steeds zelf sturen en heeft het beter gedaan dan zijn teamgenoot.
viezefreddyw zegt
Hulde voor de monteurs van Verstappen en voor hemzelf. Uiteindelijk heeft hij onwijs goed gereden desondanks de eigenlijk toch wel amateuristische fout die hij maakte. P2 had ik van te voren al niet verwacht maar net voor de race al helemaal niet. Goed gedaan. En Lewis, man man. Klasse apart hoor, fenomenale coureur. Respect.
gertjan2012 zegt
Hij heeft dan ook “the best fans in the world”
VeniVidiVici zegt
@viezefreddyw: Zet Lewis eens in de RB16 kijken of je het dan nog zegt dat hij een klasse apart is haha
viezefreddyw zegt
@venividivici: Tja, dat blijft gissen natuurlijk. Maar je kan makkelijk zeggen dat hij een klasse apart is.
pa045 zegt
@viezefreddyw: Lewis is goed. Maar rijdt in een auto die alles ver van zich weg houdt. Geef hem een seizoen naast Max in willekeurig welke auto en dan zullen we zien wie zo goed is.
Robert zegt
Geweldige revanche van MV33 na de valse start. En een dikke bonus voor z’n front end mechanic. Jammer alleen dat LH44 toch echt van een andere planeet lijkt te komen in deze auto. En de conclusie is nu al gerechtvaardigd dat Bottas never nooit een bedreiging voor hem zal vormen, zoals Rosberg dat destijds deed.
Boomer zegt
Rosberg won ooit een WK omdat Hamilton twee keer uitviel, dat haal je niet zomaar terug.
svdv zegt
@airc: Hamilton is kampioen geworden in 2014 omdat Rosberg vaker uitviel. Ze hebben vaker tegen elkaar gestreden maar in 2016 heeft Rosberg gewoon terecht gewonnen
elemento zegt
@svdv: Rosberg heeft ook mooi op hoogtepunt gestopt
rhellema zegt
@airc: dan had Hamilton in de eerste 4 races veel beter zijn best moeten doen dan was hij in dat jaar gewoon kampioen geworden. Rosberg was toen gewoon beter dan Hamilton.
autodidact zegt
@airc: Rosberg zat bij Hammie onder z’n huid. Dat zal Bottas nooit lukken.
harrie zegt
Leuke race, veel mooie gevechten.
Wel achterlijk hoe groot de dominatie van Mercedes is, zelf als Bottas 15.0 z’n start finaal verknalt is ie nog een bedreiging. Hamilton rijdt 10 ronden op vol vermogen en schakelt over naar standje cruise.
toyotafortuner zegt
Heerlijke comeback na dat uitstapje voor de race!
donaldjgarrison zegt
Ze zouden daar in Engeland die Mercedes maar eens moeten saboteren…
550maranello zegt
Max is echt een grote held! Fantastisch hoe hij zich tussen de veel snellere Mercedessen heeft kunnen handhaven. Wat was het weer spannend vandaag!
Rick-dos zegt
Alle lof voor the monteurs van Verstappen. Ik dacht dat zijn race voorbij was voordat het begon en dat dacht Max zelf ook. Als je dan vervolgens van de 7e plaats doodleuk naar de 2e plek rijdt en deze niet meer afstaat dan ben je toch wel van een ander niveau.
Ik weet dat het hier mode is om Hamilton af te zeiken maar als je geen respect kan opbrengen voor zijn resultaten dan ben je geen F1 fan. Die man is gewoon van een andere orde. Natuurlijk rijdt hij op dit moment de beste auto maar hij laat zien waar die auto echt toe in staat is omdat hij net als Max er alles uit haalt.
pomoek zegt
Van totale sukkel naar prima resultaat. Gratis bier voor de monteurs.
harrie zegt
Wodka Redbull jonguh!
Richmond zegt
Eens. Maar ham heeft het relatief gemakkelijk omdat hij steeds vooraan rijdt. Hoe vaak heeft hij een race gewonnen, nadat hij 5/6 e moest starten? Dan is hij niet meer zo goed, klaagt hij over alles. Vettel doet dat ook. Max, Alonso, Schumi rijden dan gewoon naar voren en winnen de race of worden tweede. Maar vanaf de eerste 3 start plekken is Hamilton onverslaanbaar en weet hij het maximale uit de auto te halen. Wat Bottas in welke software versie dan ook niet lukt.
unknown234 zegt
@benja01: Hamilton zn overwinningen en kampioenschappen vind ik zelfs minder zwaar tellen tov een schumacher. Elk kampioenschap is maar 0,6 waard in mijn ogen ipv een heel kampioenschap. Minst bijzondere kampioen iig, daar is die dan wel by far kampioen in.
Richmond zegt
@unknown234: eens
chrisvis zegt
@benja01: deed hij voor 2015 anders dikwijls hoor…zijn er hier veel op het forum met een adoratie voor Max…heeft hij mooie dingen laten zien? Uiteraard(maar dat doen Norris en Peres ook)maar in je vijfde seizoen de wagen kapot rijden is gewoon ongezien, heb jullie commentators van Ziggo ook gehoord en ja de wagen heeft onbalans, maar dat heeft die van Williams ook en als zoiets doen worden ze door iedereen uitgelachen. Het afzeiken van Hamilton hier is anders ook echt voor te lachen…ja hij rijd momenteel in de beste wagen(toen hij overstapte om schumi te vervangen verklaarde iedereen hem gek) maar hij reed in zijn rookie jaar gewoon Alonso naar huis he(nooit is dat een teamgenoot gelukt van Fernando), zijn tweede jaar werd hij kampioen met een puntje verschil(spannendste finale ooit Brazilië 2008) Google ook even zijn resultaten in de f3, gp2 en vel dan is een oordeel.
Dickie zegt
Sjonge wat een positieve praat over Verstappen hij had gewoon goede start en goed uitgereden, maar als de race nog 2 rondjes langer was had Bottas gewoon op plek 2 geëindigd.
Richmond zegt
@Dickie: geluk gehad dat RP zich niet verdedigd had tegen de undercut van Bottas en bottas niet heeft aangevallen voordat hij gestopt was.
harrie zegt
Valt inderdaad wel op hoe weinig weerstand RP bood tegen Bottas.
Hier heb je ons 2019 ontwerp, maar don’t fight us.
Richmond zegt
@harrie: jup dat is ook de F1 politiek
Edge zegt
Ja, en als de race nog twee rondjes korter had geduurd had Verstappen met een groter voorsprong die P2 gehaald… Je punt?
brammetjedeb zegt
@Edge: precies. En hamilton was er waarschijnlijk af gevlogen. Gewoon grote, grote klasse tussen de mercedesen te staan!!
rhellema zegt
@Dickie: als Bottas nooit geboren was had hij nooit in de F1 gereden!
Wat is dat toch altijd dat mensen denken een valide punt te kunnen maken met één of ander “als” argument. Er is geen als, er was geen als en er gaat ook geen als komen.
pa045 zegt
@Dickie: dat heet strategie. Je weet van te voren precies hoeveel ronden je moet rijden. Dus nu gouw terug in je hokje met dat Max bashen.
Richmond zegt
Albon nog niet zeker van zijn plek. Rb moet naar de leiding toe omdat ze de start plek hebben drooggemaakt.
Justawheelchairguy zegt
Het is echt bizar om te zien wat Max laat zien! En wat een helden die monteurs! Hamilton x Mercedes is gewoon een andere klasse, maar Max is met een veel mindere auto gewoon sneller dan de 2e Mercedes, vanaf P7! Ongekend knap.
Richmond zegt
@kp92: bottas was sneller. Heeft 2x 20sec achterstand dichtgereden in 10 ronden. Plus bottas verknalt zijn start en Max heeft een enorm goede start. Desalniettemin heeft Max de tweede plek verdiend, maar hij was in absolute zin langzamer dan bottas en misschien ook wel dan stroll.
VeniVidiVici zegt
@benja01: Mercedes power vs. Honda power DAT is het probleem. Dus het is super knap wat Max doet met die RB16 en laat daarmee zien dat hij een klasse apart is!
Justawheelchairguy zegt
@venividivici: precies dit
Richmond zegt
@venividivici: zeker is het knap, hij is verdiend tweede.
bruinwerker zegt
Monteurs zijn hierop getraind dus nu kan het wel weer met de lofzang.
mennok zegt
@bruinwerker: Trainen is een, het ook doen op dat moment is twee. Dus iedereen die ergens voor traint mag geen lof ontvangen? Het is toch knap? Niet zo zuur he?
Richmond zegt
@bruinwerker: ik lees dat ze normaal dit in 90 min doen en nu in 20min. En ze hadden maar 25sec over, ofwel iets had er maar tegen moeten zitten en het was voor niks geweest. Dus de erkenning en lof is zeker terecht.
pomoek zegt
Supergaaf dat Verstappen naar p2 weet te rijden, ondanks zijn blunder in de opwarmronde. Maar wat ik dan zooo jammer vind is dat er desondanks geen “echte” excuses, of een “I fcuked up” over zijn lippen komen. Meer dan dat hij blokkeerde enzovoorts èn dat het team zo geweldig is komt er niet uit.
Steek eens flink de hand in eigen boezem Verstappen. Je bent een geweldige racer. Maar zelfs geweldige racers zijn mensen en maken vouten.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Dat wij ’t niet gehoord hebben wil niet zeggen dat ’t niet gebeurd is. Max heeft zijn team wél uitgebreid bedankt voor hun harde werk in de post race interviews.
Joost zegt
Wat verdient Verstappen per WK punt? Naast een uitgebreid ‘dank je wel’ (wat hij wel deed), zijn bonus verdelen onder de monteurs?
goedverhaal zegt
@Joost Die monteurs hebben een contract met Red Bull, niet met Max Verstappen. Dit is een bedrijf met werknemers. Een bijzonder bedrijf, dat wel. Maar waarom meteen die liefdadigheid als monteurs doen wat verwacht mag worden? Het was puik werk, dat zeker. Maar Max verdient dat geld om een reden, het is zijn marktwaarde. Als die monteurs wat extra’s verdienen, dan komt dat wel van hun werkgever Red Bull en niet van hun collega Verstappen.
jaapiyo zegt
Alonso gaf zijn bonussen vaak aan zijn monteurs. Kon ‘ie ook doen met zijn salaris én hij haalt er een wit voetje door…Maar toch.
rhellema zegt
@jaapiyo: Alonso gaf een deel van zijn bonussen aan de monteurs, en ik meen me te herinneren dat hij dat alleen maar bij Benneton heeft gedaan. Sowieso heeft hij nooit zijn volledige bonussen weg gegeven.
giel zegt
Wel frappant dat bottas na z’n laatste bandenwissel een aantal ronden niet dichtbij kwam en bleef steken op 9,5-10 sec achter Max. Daarna begon ie te stampen. Vraag me af hoe dat kwam. Als ie die ronden had doorgezet had ie Max waarschijnlijk gemakkelijker kunnen inhalen.
Richmond zegt
@giel: angst voor graining?
basman147 zegt
De harde en medium Pirelli’s vinden het idd niet fijn om direct hard aangepakt te worden, dan zijn ze in no time op.
Als je ze echter even de tijd geeft om ook van binnen warm te worden gaan ze een stuk langer mee.
outlook zegt
@giel: traffic?
notsobig zegt
@giel: Ik denk banden managen van Max? Als hij zoveel sec langzamer rijdt, dan heeft Bottas nog net geen kans, maar houden zijn banden het nog tot het einde?
giel zegt
En verder álles in werking zetten om Vettel te halen. Albon gaat geen potten breken, nu niet nooit niet
MaartenD zegt
Vraag mij af of Hamilton er nou echt plezier in heeft om maar onbedreigd rondjes te rijden, geen gevechten te hebben en zoveel sneller te zijn dat hij ook nog os extra kan pitten om bandjes voor de snelste ronde te regelen.
jaapiyo zegt
Nee, maar hij heeft er wel plezier in om na zijn carrière helemaal bovenaan alle lijstjes te staan van records die ertoe doen in de F1. Ook niet verkeerd voor zijn verdienvermogen als ‘ie gestopt is.
Yzord zegt
Na alle ellende van de afgelopen dagen had ik p2 niet verwacht. Heel erg knap van Max.
goedverhaal zegt
Opvallende zaken die ik mis. Stroll binnen op P4, met alle Mercedessen, Red-Bulls en Ferrari’s nog in de race. Leclerc die in z’n Ferrari rondenlang vecht om P13. Vettel die last moment toch nog even gepakt wordt door Albon.
Max laat hier weer zien absolute buitencategorie te zijn. De enige die zich echt kan meten met Hamilton. Tussen beide Mercedessen finishen, vanaf P7. Dat lukt geen enkele andere rijder. Stroll met P4 zat er bijna een minuut van af meen ik.
Richmond zegt
@goedverhaal: stroll op 49 sec, albon op 1 min 10
jaapiyo zegt
Als je die mist heb je niet gelezen denk ik.
blackeye zegt
Hamilton laat de afgelopen weekenden ff zien dat hij de absolute rainmaster is. Max is een goede 2de. Max en Lewis in 1 team lijkt me echt top. Maar zolang Lewis bij MB blijft wordt Max geen wereldkampioen. Pas in 2022 heeft Max een kans. Dan heeft Lewis 8 WDC’s op zijn naam en hangt zijn stuur aan de wilgen.
Visje66 zegt
Bijna het hele veld op een ronde gezet. Wat moet HAM gelachen hebben vandaag.
Albon op meer dan een minuut achter VER. Kom op zeg….. haal die Vettel asap binnen.
notsobig zegt
Vraag me ergens af of de crash niet expres geweest kan zijn, zodat ze toch nog snel de afstelling konden verbeteren waardoor de balans terug was?
goedverhaal zegt
@notsobig Zo vraag ik me ergens af of zeemeerminnen bestaan. Het kunnen nooit walvissen zijn die zo mooi zingen.
z4coupe30si zegt
@notsobig:
Ik denk dat ze een 5G antenne in de stuurstang geplaatst hebben ?.
Snap je punt. Is beetje Ferrari achtige streek
jaapiyo zegt
Kijkkkkk…Dat zijn de betere comments. Het is zeker bijna sinterklaas want dit is wel epische speculaas.
Richmond zegt
Red Bull komt goed weg, geen straf gekregen. Haas wel beide 10sec
flyerbunch zegt
@benja01: idd raar dag het artikel niet is aangepast
mustang750supersnake zegt
gewoon zwaar belachelijk hòe snel bottas op die laatste set (precies dezelfde notabene) banden , ff 12 seconden dichtrijdt in 10 ronden…….dit gaat echt helemaal nergens meer over dit laatste jaar…bahbahbah….
Dutchdriftking zegt
Weet iemand of de monteurs van Max een bonus krijgen? Als Max voor P2 een bonus krijgt en deze aan de monteurs schenkt heeft hij ballen.